Jump to content

Nok en hund DREPT av ulv !!!!


jegeren

Recommended Posts

Joa Haglejeger. Men hvor er dine moderate synspunkter da? For jeg påpeker kun at den eneste svaret jeg ser fra ulvemotstandere er total utrenskning av ulv. Jeg vil tørre å si at ulvemotstandere har det helt greit med det svært lave antallet ulv som finnes i Norge. "Dere" får det til å høres ut som "hele skogen" er full av rovdyr som er ute etter Fido eller Timmy. Jeg reagerer bare på at det kommer som en overraskelse på jegere at hund blir tatt innimellom..?

Link to comment
Share on other sites

Tror du skal sette deg ned å være litt mere etterrettlig MagnusM, ja fordelt på areal i hele norge er det ikke mange, helt rett, men ser du på der hvor det er vedtatt at det skal være ulv (ulvesona) så er det der så fult at en større emigrasjon er i ferd med å skje, ja da kan man risikere å få ulv der hvor den IKKE skal være og da oppstår det problemer når den begynner å forgripe seg på puddelen til Fru Olsen,

Vi som bor her på bygda har valgt å bo her av flere grunner, bla. det å kunne jakte og ha hunder som man kan slippe løse i skogen på jakt, faktisk en lang tradisjon med løshundjakt i disse områdene, vi slipper å bo i eksosen i Oslo og andre større tettsteder,

Det er jo også flott for dere at dere kan være mned her på bygda på jakt som betalende gjestejeger, og når de tilmålte dager er omme så er det tilbake til asfalten og cafe latten, og snakke om hvvor flott det er med ulv i naturen. Regner med at om ikke lange stunden er spørsmålet om å ta med byfolk på jakt en saga blott, da det snart ikke lenger er noe å jakte på. Dere har en innstilling som forteller meg at det er greit med ulv, så lenge den ikke plager meg.

Link to comment
Share on other sites

"hele skogen" er full av rovdyr som er ute etter Fido eller Timmy.

 

Avhengig av hvor man bor landet, så er det ganske nære sannheten.

 

Det er ganske mange som bor i ulvsonen som har måtte slutte å jakte med hund. For disse er konsekvensene noe helt annet en for de som bor utenfor ulvsonen, og som jakter helt andre steder i landet. Hvorfor skal noen måtte påtvinges dette fra storsamfunnet bare fordi de velger (eller må) bo utenfor byen? Hvordan kan du forvente at folk som driver med gård eller skog for eksempel, som har tatt generasjoner å bygge opp, skal plutselig måtte droppe alt de har kjært bare for å bevare en art som er "nyinnvandret" (eller mere sannsynlig: nytilført)? En art som det finnes over hundre tusen av i Russland... Det er rett og slett skammlig hvordan Norge, som ellers slår seg på brystet for å være "minoritetens forkjemper" i utlandet, svikter sine egne innbyggere når det her begåes en urett mot de. :x

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener å ha lest at de ulvene vi har her i dag stammer fra russland en plass. (Korriger meg hvis jeg har feil).

Ser vel ikke helt noe poeng med at vi skal være genbank for den ulven.

Så vidt jeg husker ble den siste Norske ulven skutt i Vegrdshei. Den stammen er utryddet og kommer aldri igjen. All ulv som kommer hit stammer derfor fra andre land. Norsk ulv er vel da en myte?

Link to comment
Share on other sites

Den nåværende "skandinaviske" ulvestammen er finsk/russisk ulv, ja. Den har ikke noe annet genetisk særtrekk enn meget stor innavlsfaktor, den stammer fra 3 innvandrede (eller utsatte?) individer. To tilfeldige individer fra denne "bestanden" har mer genetisk likhet enn vanligs søsken. Derfor er den totalt uegnet som noen "genreserve".

 

Det som i sin tid fantes av særpreget "skandinavisk" ulv ble sterkt oppblandet med innvandret russerulv på første del av 1800-tallet, da vi fikk enorme ulveinvasjoner, ulvetider (sult i en bestand som blant annet hadde levd godt, og formert seg, på en halv million av Napoleons soldater!), og eventuelle særtrekk ble utryddet med desimeringen/sultedøden til denne overbestanden.

"Vegårdsheiulven" var en lettbent innvandrer.

Link to comment
Share on other sites

Se her ja nå har vi nesten en skikkelig ulvedebatt på gang, konspirasjonsteorier, mørke biler en mørk natt som setter ut ulver smuglet inn fra langtvekkistan.

Et generelt hat mot byfolk blandet med litt generell fryktspredning.

Da mangler vi jo bare bambielskerne som har sett snille ulver på disneyfilm så er det komplett.

 

For vi som ikke elsker eller hater ulver deltar selvsagt ikke i debatten.

Link to comment
Share on other sites

Bor selv i solør midt i ulveområdet. En flokk har sitt revir bare 1 km fra der jeg bor.

Jaktet før med støver, men etter at den siste ble gammel så sluttet jeg med jakt i ca 10-15 år. Hadde ikke lyst til å finne hunden drept og kjøpte derfor ikke noen ny.

Livet med en hund i skogen har jeg savnet og da en venn fikk ett kull med spets så kjøpte jeg en av ham. Tenker som så at de flyr ikke rundt i berget og loser hele dagen som en støver så sjansen er mindre for at den blir tatt. Gått bra så lang ihvertfall. Har stor glede av den hunden og bruker mye tid hele året på den.

Det som skjedde da ulven kom var jo at jeg fikk ett liv som ble mindre rikt for meg. Har problemer med å skjønne at ulven skal gå foran lokalbefolkningen. Sitter igjen med ett inntrykk av at de som ønsker ulv mest ikke bor i de områdene som ulven er. De vil ha ulv, men ikke ha de negative sidene med å ha en ulvestamme. Hvis det ikke stemmer, hvorfor har ikke for eksempel ulveforkjempere som bor i Oslo og omegn prøvd å få ulven til Oslomarka? Få ulven nærmere der en selv bor. Det er noe jeg ville ha støttet fult ut.

Er ikke av de som ønsker ulven utryddet, men at all ulven skal være på ett område så bare noen skal ha de negative sidene er ikke riktig føler jeg. Fordel ulven over hele landet. La alle ta del i både de positive og negative sidene ved å ha ulv. Så alle som vil ha ulv. Sett dere ned å begynn å påvirke våre politikere så dere får dem i deres nærområder. Skriv brev/mail eller lag organisasjoner for å få ulven hjem til dere.

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Har full forståelse ( fortsatt ) med de som har problemer med ulv i terrenget. Men ønsker å minne om følgende:

Vår "skandinaviske" ulv har aldri vært "norsk"... DNA har påvist russergener langt tilbake i tid. Ergo kan det ikke påståes at vi noengang har hatt en egen "særegen" norsk ulvestamme. Stammen har alltid bestått av Norsk, svensk, finsk, russisk ulv..

 

Villsvinet ble vel først og fremst utryddet som en følge av klimaet....

 

Og igjen så minner jeg om at Norske Skog hadde en dusør på nær en halv million til de som kunne dolumentere alle de påstandene som her kommer frem om utsetting etc.... Merkelig at det ikke kan gjøres med alle de som har sett og hørt noe rart..??

 

hybridulvene var ikke et resultat av utsetting, men et resultat av parring mellom rømte individer og innvandret ulv....

Link to comment
Share on other sites

 

Og igjen så minner jeg om at Norske Skog hadde en dusør på nær en halv million til de som kunne dolumentere alle de påstandene som her kommer frem om utsetting etc.... Merkelig at det ikke kan gjøres med alle de som har sett og hørt noe rart..??

 

hybridulvene var ikke et resultat av utsetting, men et resultat av parring mellom rømte individer og innvandret ulv....

 

http://www.ostlendingen.no/rovdyr/to-ul ... -1.6538723" target="_blank

 

Så dette er den "ville" ulven du snakker om, som forventer å bli bydd inn på vafler? :wink:

DET faller på sin egen urimlighet. Eller er dette såkalte normalavvik i oppførselen i en rase :?::roll:

Hva hadde skjedd her hvis en unge hadde åpnet.. Spekulativt fra min side, men hadde ikke ønsket at mine barn hadde åpnet døra, eller lekt ute der dette skjedde..

Er det i såfall slik vi ønsker å ha det i distriktene?

Link to comment
Share on other sites

Har full forståelse ( fortsatt ) med de som har problemer med ulv i terrenget. Men ønsker å minne om følgende:

Vår "skandinaviske" ulv har aldri vært "norsk"... DNA har påvist russergener langt tilbake i tid. Ergo kan det ikke påståes at vi noengang har hatt en egen "særegen" norsk ulvestamme. Stammen har alltid bestått av Norsk, svensk, finsk, russisk ulv..

 

 

Og... Hva er poenget med å kultivere og bruke millioner av kroner en stamme som ikke er unik?

Ulven er jo ikke på rødlista globalt sett.

I russland er det 700 rubler i skuddpremie på ulv.. Der er den et stort nasjonalt problem.

Hvor ligger da fornuften i at vi skal bruke penger, (som kunne blitt brukt i skolevesen, helsevesen, eldreomsorg, som har for lite tildelte ressurser i Norge) på noe som ikke er "Ur-Norsk" ulv, og som distanserer forhold by-land, og påfører en stor del av

befolkningen i distriktene store tap iform av tapt livskvalitet.

Jegere er jo noe for seg selv, det er jeg enig i.. Jakt for min del er ikke bare en interesse/hobby, men en livsstil.

Jeg er nok ikke unik slikt sett heller tror jeg.. Jakt og bruk av utmarka ligger dypt nedarvet i mange av oss fortsatt, og er i mine øyne en viktig kulturarv som det er viktig å videreføre. Viktigere enn å re-innføre en rase som har vært helt borte fra norsk fauna siden 60 tallet.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke liker rovdyr i naturen, får du jakte i hegn. Og det å argumentere for at et dyr ikke har livets rett fordi vi utrydda det på 60-tallet er en motbydelig argumentasjon spør du meg. Ulv skal ikke banke på døren hos folk, jeg er helt enig i det. Og de dyrene som viser størst avvik i forhold til "ønskelig atferd" får man heller skyte. Man må prøve å etterstrebe en viss form for "skyhet" hos Ulven, men å utrydde den helt synes jeg er meget trist. Ulven har vært en del av norsk og nordisk fauna i mange mange tusen år, og jeg tror norske skoger vil være et fattigere sted uten den. Og ja, jeg jakter. Med hund.

Link to comment
Share on other sites

Tror du skal sette deg ned å være litt mere etterrettlig MagnusM, ja fordelt på areal i hele norge er det ikke mange, helt rett, men ser du på der hvor det er vedtatt at det skal være ulv (ulvesona) så er det der så fult at en større emigrasjon er i ferd med å skje, ja da kan man risikere å få ulv der hvor den IKKE skal være og da oppstår det problemer når den begynner å forgripe seg på puddelen til Fru Olsen,

Vi som bor her på bygda har valgt å bo her av flere grunner, bla. det å kunne jakte og ha hunder som man kan slippe løse i skogen på jakt, faktisk en lang tradisjon med løshundjakt i disse områdene, vi slipper å bo i eksosen i Oslo og andre større tettsteder,

Det er jo også flott for dere at dere kan være mned her på bygda på jakt som betalende gjestejeger, og når de tilmålte dager er omme så er det tilbake til asfalten og cafe latten, og snakke om hvvor flott det er med ulv i naturen. Regner med at om ikke lange stunden er spørsmålet om å ta med byfolk på jakt en saga blott, da det snart ikke lenger er noe å jakte på. Dere har en innstilling som forteller meg at det er greit med ulv, så lenge den ikke plager meg.

 

Her kom du med svært mange antagelser, jeg bor da på "bøgda" jeg å. Morsomt å lese "by-forrakten" i innlegget ditt. Vel, slikt er det med eldre i Norge fortsatt.

Link to comment
Share on other sites

http://www.ostlendingen.no/rovdyr/to-ul ... -1.6538723" target="_blank" target="_blank

 

Så dette er den "ville" ulven du snakker om, som forventer å bli bydd inn på vafler? :wink:

DET faller på sin egen urimlighet. Eller er dette såkalte normalavvik i oppførselen i en rase :?::roll:

Hva hadde skjedd her hvis en unge hadde åpnet.. Spekulativt fra min side, men hadde ikke ønsket at mine barn hadde åpnet døra, eller lekt ute der dette skjedde..

Er det i såfall slik vi ønsker å ha det i distriktene?

 

Av alle innmeldte "ulveobservasjoner" så viser det seg at 99% dreier seg om noe helt annet enn ulv. Derfor, du skal ikke tro alt du leser... Også i dette eksempelet du har gitt her er det mest sannsynlig løshunder som var på færde....

 

Akkurat som i de aller fleste ville historier vi får høre om "nærgående ulv"...

Link to comment
Share on other sites

Tror nok VI I TRYSIL vet forskjell på ulv og hund.

dette der er ikke langt fra der jeg holder til akkuratt nå og jeg kan godt si at her er det ulv nok å da jeg merket dette godt på elgen her under småviltjakta her. var å stod ca 5m fra ku med kalv. 2 dager senere så var kalven borte og kua ganske så sint. merket det godt da den var ca 20m fra meg og gikk og trampet i bakken og bleste tur nesebora sine...

Link to comment
Share on other sites

Akkurat som i de aller fleste ville historier vi får høre om "nærgående ulv"...

Hva med ulver (ja, i flertall) som angriper hunden din 50 meter i fra deg og nekter å slippe før du er 15m unna og skyter over dem? Dette er selvopplevd.

Hva med ulv som ligger oppe på sauekadaveret på innmark og knurrer og viser tenner da du nærmer deg? Opplevd av nær slektning.

 

Det man skal huske på er at de aller fleste "ville ulvehistorier" aldri kommer ut i media. Hvorfor? Jo, nettopp fordi man da umiddelbart blir stemplet som bygdetulling som ikke ser forskjell på hund og ulv. I beste fall. I verste fall blir man beskyldt for å fare med løgner. selv om Wabakken tviler på en historie betyr det ikke at den ikke er sann.

 

Jeg kan likesågodt si det med en gang. Jeg føler meg ikke så trygg som jeg en gang var i skogen. Med opplevelser av nærgående gråbein både bed hytta og hjemme, så vet da faen hva jeg skal si til dattera mi den gangen hun blir stor nok til å lufte hunden. De ulvene som var på hunden min var ikke det minste redde.

 

Hunden min er i vert fall ikke så trygg som den en gang var, og til dere som ber meg om å jakte på ulvefritt terreng: Hvor finnes det? Tipper jeg må kjøre mellom 20-30 mil.

Skal vi som opprettholder en tradisjon som går flere tusen år tilbake (altså det å jakte med skjellende spisshunder, eller hvilken som helst hund) ikke kunne utøve vår livsstil fordi det "offentlige" Norge ønsker å vise hvor flinke de er overfor Europa. Jeg blir kvalm. Norsk ulv finnes ikke!

 

I følge offentlige tall finnes det jo omtrent ikke ulv i Norge heller. Så da springer det jævlig mange laushunder rundt i skogen i elgjakta her i distriktet.

 

Nå har jeg nok en gang latt meg hisse opp over en ulvetråd, fullstendig fånyttes. Har noen av dere noensinne hørt om noen som har endret standpunkt utifra en diskusjon om ulv (eller hva som helst) her inne?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser vel heller at hundeiere ikke klarer å forholde seg til fakta, lar man hunden gå løs i skog der det er ulv kjører man risikoen for at noe skjer. Fullstendig absurd å kalle det for å bli "skvist ut". La kjæledyra bli hjemme.

 

Jeg mener du har feil her, de aller fleste forholder seg til fakta og slipper ikke hunden om de tror det er fare for at den blir tatt. Men i store områder av østlandet er det umulig å vite om det finnes ulv i terrenget eller ikke. Det har dukket opp ulv og truet sau og hund mange steder der det ikke er kjent at den skal være. Om det er noen få ulver som er flinke til å være flere steder samtidig, eller om det er mange flere ulver enn forskerne påstår er for meg urelevant.

Man kan uansett ikke være SIKKER på at det ikke er ulv i terrenget, over store deler av Østlandet.

 

Jeg slipper ikke hunden min der det er minste fare for at den blir tatt av ulv.

Men dette medfører at jeg ikke lenger kan jakte med hunden. Ihvertfall ikke i de områder som jeg tidligere jaktet. Jakt uten hund har for meg liten verdi. Ikke minst av humanitære årsaker som ettersøk. Igjen tilsier det at jeg må reise langt for å komme unna ulve områder for å kunne utøve min kjæreste hobby.

Medfører ikke det at jeg er blitt skviset ut?

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Fjernet unødvendig sitering Trapperman

 

Nei. Det er - som med så mye annet - en kalkulert risiko å slippe kjæledyr ut i villmarka. Sjansen er vel større for at du omkommer i en bilulykke enn at bikkja di blir tatt av ulv. Slutter du derfor å kjøre bil?

 

Hvis det at det finnes en minimal risiko for at hunden din blir tatt av ulv, gjør at du ikke slipper den i det hele tatt, er det veldig synd. Men den type brekkstang-argumentasjon er i mine øyne urimelig. Du sier at ulven ikke "skal være der". Sier hvem? Byråkratene nedenfor sinsen-krysset? Viltnemnda? Ulven kan ikke forholde seg til hva et par pennestrøk sier om hvor de skal være.

 

Seriøst, antall bikkjer som blir tatt av ulv hvert år målt opp i mot antall bikkjer som blir sluppet året rundt er forsvinnende liten. Det er i større grad et overgrep mot bikkja å la den ligge hjemme i frykt for ulv, enn å slippe den ut i naturen og risikere en 0.001% sjans for at den blir angrepet. Ikke alle ulveangrep ender med døden, og i ytterste konsekvens dør den ute i naturen der den gjør det den liker best - å jakte. Det er uendelig mange ganger bedre enn å gradvis forgå av brokk eller kreft eller beinskjørhet når den er 13 år gammal.

 

Det er ingen 100%`er i livet, og minst av alt i villmarken. Vil du ha det, får du jage i hegn. Naturen gir og naturen tar, og all slags beferdsel der ute innebærer risiko. Vi skal nå engang overleve noen bikkjer her i livet, bruk den til det den er ment for. Jakt i villmarka, med både rovdyr og byttedyr.

 

The circle of life.

Link to comment
Share on other sites

Må jo finnes noe mer å bruke tid å penger på, en på død og liv skal ha den ulven i skogen? Er ikke de fleste ulvene i norge "innavlet" drit som ingen er tjent med? At det sitter folk rundt omkring som snakker om hvor eksotisk det er å VITE at ulven er i skogen blir vel kanskje litt rart. Har folk det så mye bedre med seg selv vis dem vet at ulven er i skogen? En at den ikke er der? Heldigvis jakter jeg med stående fuglehund, i et området som skal være ulvefritt men kan jo plutselig dukke opp ulv. Og den almenningen jeg jakter i ønsker ikke ulven velkommen. Har full forståelse får dere som jakter med stort søkende hunder at det er et problem. Er nok ikke noe gøy å finne jakt kameraten i biter rundt omkring, og ja det er en KAMERAT. Ikke bare en hund som det blir argumentert for. Hvorfor skal ulven på død og liv være i norsk natur? Klarer "norsk" ulv seg uten hjelp utenfra?

Link to comment
Share on other sites

for å ta det i en lav tone her...(jeg er kjent for å ha ei ganske høy tone blant mine venner :roll: )

 

sjangsen for at bikkja di blir tatt der jeg og Jegern79 bor er ganske så stor. Jegern79 har sluppet en russerstøver hele tiden nå men med piggvest der har det gått bra.

jeg derimot har en fuglehund uten noen ting på som jeg ikke tør å slippe da ho er ganske så gretten på andre hunder så jeg tror jeg eventuelt vet hva som skjer. jeg får ikke brukt bikkja mi til det ho er innkjøpt til og da går det ut over livskvaliteten til bikkja fra jakthund til soffahund.

Da går det utover det man kan si er friluftslivets mening og jeg er rett og slett ikke trygg på å gå i skogen nå når jeg vet alt som hender. jeg har ulven gåendes 50m fra huset+ har over 200 sauer gåendes på beite, der har jeg jobb hos naboen å gå å passe på dem om sommeren. og det er ganske spesielt da jeg merker på saua om det er noe i gjære og da er det bare å sitte og være klar på å skremme bort det som kjem.... jeg er ikke av den skvetne typen men har hatt noen opplevelser med ulv selv som jeg ikke snakker høyt om som kanskje kan være lurt å hølde kjeft om her inne for jeg vet hva slikt blir okkusom.

 

og til dere som lurer jeg skriver av det jeg vet og jeg kommer med mere bare jeg får mere tid etter skola med å skrive!

bare send PM å spør hvordan det er her ang. den frie natur

Link to comment
Share on other sites

Pripyat, du har noen gode poeng. Er forsvinnende få hunder som blir tatt av ulv i forhold til feks bil, som er den store synderen (eller de bak rattet da...).

 

Likevel. Selv om man "vet" at sjansen er liten for at hunden blir tatt av ulv, vil tanken alltid gnage når man er i skogen. Selv jakter jeg i Braskereidfossområdet, som kanskje har den største ulvestammen i landet, og jeg slipper fuglehunden min (breton) når jeg er der. Tenker som så at sjansen er så liten at det ikke er noen fare, og fuglehunder blir sjelden tatt likevel. Er jo mest losende hunder som angripes. Men hele tiden gnager følelsen av at det faktisk kan være ulv i nærheten. Noe av gleden ved å jakte blir egentlig redusert på grunn av den gnagende følelsen.

 

Konsekvensen for meg er at jeg nå har sagt fra meg hytta jeg leier på åremål og kommer til å jakte andre steder. Den lille følelsen av at han kan bli tatt er litt kje i lengden. Tanken på at han kan bli revet i to eller skambitt til døde er faktisk verre enn et kort smell fra en støtfanger av en bil, synes jeg. Kanskje man heller ikke finner igjen hunden i skogen. Følelsen av å ikke vite om han har lidt en fæl død eller en rask død kan umulig være særlig god. (Uansett, det blir litt feil å bare skylde på ulven og. Den har ikke all skylda oppi dette. Er vel vel så mange hunder som blir sparket ihjel av elg i skogen.)

 

Nettopp frykten for pinsler har gjort at jeg har kjøpt Garmin Astro til han. Da bør jeg i hvert fall kunne finne han igjen om noe har skjedd.

 

Så får en håpe at boffen får et langt og godt jaktliv uten verken bil, ulv eller andre ting som forkorter det!

 

Kanskje jeg skulle begynne å jakte på Røst eller noe... Men der er det sikkert havørn...

Link to comment
Share on other sites

Som Dagl skriver,man vet aldrig hvor Ulven dukker opp her på østlandet,den dukker plutselig opp der man minst venter den,og der den i utgangspunktet ikke skal være!Skal vi måtte dra pokker i vold til Nordlan fylke for å jakte noen dager med hundene da,og ha dem i bånd resten av året?Ulven har tatt livskvaliteten fra mange bygdefolk,folk som har vokst opp med jakthunder,og bor der mest pga mulighetene for å jakte med hund(de mangler kjøpesenter,mange arbeidsplasser,kino,teater,og store konsertarenaer osv)nå tvinges de til å reise langt for å jakte,og blir selvsagt mye minder jakt med hund enn ellers..Ulven koster i tillegg staten mange millioner,et dyr som nesten ingen får sett noensinne!Ærlig talt..få vekk dritten!

Link to comment
Share on other sites

Av alle innmeldte "ulveobservasjoner" så viser det seg at 99% dreier seg om noe helt annet enn ulv. Derfor, du skal ikke tro alt du leser... Også i dette eksempelet du har gitt her er det mest sannsynlig løshunder som var på færde....

Akkurat som i de aller fleste ville historier vi får høre om "nærgående ulv"...

Du går altså god for at 99 % av "ulveobservasjonene" er "noe annet", i praksis løsbikkjer, "Østerdøl"! Det vil si at du mener 99 av 100 som påstår at de ser ulv, bør skyte krekene! Iallfall i båndtvangtida! Jeg skal huske det, hvis jeg skulle være på de traktene en kan vente å se "løshunder"! Og kommer oppsynet/økokrim/Wabakken m/fl., skal jeg si at det var du som sa jeg skulle skyte!

Link to comment
Share on other sites

jeg synes det er alt for mange rovdyr i norsk natur . nå har vi ikke annet en streifulver her hos oss, og det har ikke vært noen problemer med dem. men vi har bjørn,jerv,ørn ,gaupe og bare for og ta den med OTER( hvorfor er DEN FREDET?)

før var det ulvejakt,bjørnejakt,rovfugljakt det har vært borte i mange år.

det ble ikke åpnet for bjørnejakt før bjørnen sto på hodet ned i søppelkassene hos folk ,på tide :) skulle ønske det ble mer jakt på rovdyr og rovfugl ,det er for mye og det, og det vet de fleste som vandrer litt i skog og mark.

Link to comment
Share on other sites

Hjertesukk fra en som bor innenfor bomringen i Oslo:

 

Alle som syter og klager i denne tråden bør ta noen overnattinger på Anker Hotell ved legevakta i Oslo for å få litt perspektiv på hva som er risikosport for folk og fe. Sammenliknet med dette er hvilken som helst jakttur i skogen like sikker som en gudstjeneste i kirken på søndag inkludert risikoen for at hunden blir overkjørt på parkeringsplassen.

 

Og bare for å ha sagt det også. En av hundene som forsvant i dette omådet for en liten stund siden ble funnet flådd, spikret opp på en vegg, klar til grilling..

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4247332.ece

Link to comment
Share on other sites

Og bare for å ha sagt det også. En av hundene som forsvant i dette omådet for en liten stund siden ble funnet flådd, spikret opp på en vegg, klar til grilling..

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4247332.ece

 

Kan ikke se at dette er noe værre en finskstøveren min som ble drept av ulv for 4 år siden.. Sarek hadde egne tarmer i munnen når jeg fant han. Dvs at han ble spist på mens han levde. Han hadde også 2 knekte hjørnetenner, så helt tydlig at han hadde kjempet en håpløs kamp.

 

Forøvrig er sammenlikningen din tatt helt ut av sammenheng, og har ingenting med denne tråden å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke tatt ut av sammenheng å sette ting i perspektiv.

 

Jeg jakter i områder med "rovdyrproblem" og kjenner mange skyttere som kommer fra og jakter i områder med "rovdyrproblem". Når ulvedebatten kommer opp blir temperaturen som regel høy som om det skulle være en fundamental samfunnsdebatt. Jeg forstår ikke graden av temperatur når jeg sammenlikner hvilke problemstillinger jeg har i mitt nærområde som i bunn og grunn går ut på det samme, bevegelsesfrihet.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke tatt ut av sammenheng å sette ting i perspektiv.

 

Jeg jakter i områder med "rovdyrproblem" og kjenner mange skyttere som kommer fra og jakter i områder med "rovdyrproblem".

En ting er å dra på jakt midlertidig et sted, noe annet når en oppdager at man plutselig bor og jakter i en sone, syns jeg.
Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter ikke på et midlertidig sted men i Oslo/Østmarka med stor gaupebestand. I tillegg har jeg hytta og jaktterreng i "ulveland" ved svenskegrensa en times kjøring fra Oslo. På hytta slipper jeg ungene ut med bedre samvittighet enn i området hvor jeg bor i Oslo.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det er kun en måte å ordne dette på, og det er å begynne å fremavle bikjer som er råere en ulv. Det interessante spørsmålet blir da; vil vi ha slike hunder? Hvis slike hunder blir utstrakt brukt, så kan men vel bare reise rundt å samle opp rester av unger og andre dyr som ei slik bikkje får i sin vei. Men vi får bare tilpasse oss, vi hundejegere, til den nye BESTEMTE verden vi blir pålagt å leve i.

Jeg har ikke unger, så I'm in! 8)

Link to comment
Share on other sites

Ja det var Jemthunden Bureiserens Bamse til Kent Arild Moldal, som ble angrepet og skadet under 1 dag av Eidskogprøva. Tragisk når slikt skjer.

Men ikke mye å gjøre med egentlig uten å gjøre seg til lovbryter.

 

Dette vil vi se mye mere til i tiden som kommer, Ulveforvaltninga i både Norge og Sverige er helt uute av kontroll, eneste som hjelper kanskje er fri jakt utenfor ulvesona. Synes personlig at man har sittet og vært naiv lenge nok nå, nå trengs det handling.

 

Kan si det slik at hele sør Norge vil bli ulverevir innen svært kort tid, om ingen gjør noe med dette, så det nytter ikke lenger å sitte langt unna problemområdet i dag og slappe av å si at dette gjelder ikke meg, Innen 2 år gjelder det deg i aller høyeste grad også.

Link to comment
Share on other sites

Ja det var Jemthunden Bureiserens Bamse til Kent Arild Moldal, som ble angrepet og skadet under 1 dag av Eidskogprøva

I tillegg til dette ble en beagle tatt noen kilometer lenger sør i helga. Eieren måtte avlive hunden da den kom krypende med tarmene hengende.

Forrige uke ble en annen beagle tatt noen kilometer lenger nord, bare halsbåndet og noen kjøttrester lå igjen.

Glomdalens papirutgave (som er lokalavisa herover) skriver i dag om ei jente på 14 år som fikk ulven etter seg hjem på gårdsplassen da hun gikk fra skolebussen. Dette blir omtrent 10-15 km nord for den andre beaglen jeg skriver om. Sannsynsligvis samme ulv eller ulveflokk.

Link to comment
Share on other sites

Det er kun en måte å ordne dette på, og det er å begynne å fremavle bikjer som er råere en ulv. Det interessante spørsmålet blir da; vil vi ha slike hunder? Hvis slike hunder blir utstrakt brukt, så kan men vel bare reise rundt å samle opp rester av unger og andre dyr som ei slik bikkje får i sin vei. Men vi får bare tilpasse oss, vi hundejegere, til den nye BESTEMTE verden vi blir pålagt å leve i.

Jeg har ikke unger, så I'm in! 8)

 

Ganske sansynelig at Russerstøveren til brutter var i klinsj med ulv i går.

Etter å ha jaget hare i et par timer, ble det brått veldig grovt mål på Kejo, dette varte i 5 sekunder før det var skikkelige kamplyder, som gikk over i smertehyl fra et annet hundedyr.

Etter dette fortsatte kejo tapsarbeidet.

Ettersom det ikke er andre jegere med hund i området (privat terreng) og ettersom det dagen før ble

observert en stor ulv i samme området, går vi ut ifra at det var en komfrontasjon hund/ulv. (Er forøvrig mye ulv i området)

Kejo er en stor og dominant russerstøver, som ikke nøler med å forvare seg hvis den blir angrepet av andre hundedyr. I tillegg brukes piggvest og pigghalsbånd på han, slik at de fleste vitale områdene er beskyttet.

Kejo kom forøvrig fra det med en liten rift nederst på ene beinet.

For oss fungerer i allefall denne løsningen godt i områder med mye ulv, og vi krysser fingra for at det skal gå bra framover også.

Link to comment
Share on other sites

Imponerende hund! Høres ut som en skikkelig maskin som ikke lar seg hindre av så mye det der! Artig at det går bra i blant og. :)

 

Ser ut til at piggvest og pigghalsbånd kan ha noe for seg og.

 

Tviler på at jeg noensinne kommer til å bruke slik selv, for bikkja mi liker å hoppe opp i fanget på meg når han kommer løpende... Kan bli stygt... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...