Jump to content

Nok en hund DREPT av ulv !!!!


jegeren

Recommended Posts

Slettet sitatet av forrige innlegg. Jegermeistern.

 

Jeg har egentlig ikke noe særlig formening om hverken det ene eller andre i denne saken. Jeg synes at ulv hører hjemme i norsk natur, men jeg synes heller ikke noe om at ulven spiser opp sauene til bønder, det er jo det de skal leve av.

 

Det var bare så ironisk at det ble lagt ut på facebook rett etter å ha lest noen sider av denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

Synes innlegget til Medica82 er fullt relevant. Og at noen er "sjokkerte" over en ungulv på vandring på Jømna er like uforståelig.... Videre at atter andre hevder at vi ikke har nok villmark til å huse noen få ulver..!! Hva da med gaupe og bjørn, og jerv..? De er i utgangspunktet like avhengige av villmark som ulven.. Og andre land klarer fint å huse ulv med vesentlig mindre villmark enn gamle mor Norge..

Link to comment
Share on other sites

Relevant og relevant. Den avbildete masaien MÅ gjete buskapen for å ikke sulte, en norsk bonde kan ikke gjete sauene om han ønsker å leve av de. Så bra har vi det i dette landet.

 

Men det gir oss andre problemer. Som at sauenæring, mange steder etablert i tiden etter at vi i praksis utryddet ulven, ikke lenger er like enkel. Jeg ønsker i likhet med en stor del av befolkningen ulv i norsk natur, men folk flest ønsker ikke å betale prisen for gjetere. Og da blir det bråk.

 

Jeg løser det ved å ikke spise sau. Jeg er ikke fanatisk, men lammestek har gått noen hakk ned på lista. En god biff er ikke å forakte, og representerer ikke samme konflikten med tanke på rovdyr. Og når jeg ser på stutene som går på jordet til en kamerat tror jeg ikke de lider stort heller (sammenliknet med feks moderne kyllingproduksjon). Men jeg gjør vel noe feil likevel :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Slettet sitatet av forrige innlegg. Jegermeistern.

 

De skriver heller ikke noe om at antallet kattedyr er det totale antallet i Afrika ett Areal som er på størrelse med Norden og store deler av det Russiske rike som jo tilsammen huser en bestand på 90. til 120 000 individer av ulv. Ikke nevnes det at gjeteren sannsynligvis må ofre de få mulighetene han har til utdannelse på samme måte som barn i Romania og en del andre land hvor de gjeter for å beskytte familieformuen (dyrene) . Blir heller ikke nevnt at det er blitt strenge reguleringer på Planteværnmidldler og Insektmidler fordi masaine i desperasjon lager giftåter med disse stoffene for å holde rovdyren vekke

Link to comment
Share on other sites

Dette er vel hund eller en ulv med komosom feil eller for stor grad av innavl . Dette har ikke noe med yngling å gjøre, er bare litt liten tispe. Og har vel 75% av reviret sitt i Sverige

Men dette begynner å ligne på noe, bare disse får være i fred. Da er det ikke lenge før Oslo og "omhegn" får disse rundt husveggene.

Link to comment
Share on other sites

@sako_35:

Jeg var faktisk ikke klar over at kun observasjoner på en gitt dato lå til grunn. Jøsses....

 

Neste gang jeg ikke ser en eneste tiur på en gitt jaktdag, la oss si 20.09, så skal jeg erklære den utryddet på terrenget!

 

Og til "dere" som kaller "oss" ulvehatere:

Det er for meg komplett umulig å hate et dyr. Hat er forbeholdt overlagte onde handlinger, og de som gjennomfører de. Jeg kan være meget forbannet over at ulven finnes her, men å hate den? Aldri.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...

Et par morsomme facts er jo at sauedødeligheten er jo størst på vestlandet hvor det faktisk ikke er ulv.

 

En annen morsom faktaopplysning er jo at rovdyr står for under 25% av sauene som dør på beite. Mao er det et minimalt problem i forhold til mye annet. Saueeiere sender jo en haug med sauer ut i den sikre død. Rome-planten tar vel omtrent 10.000 saueliv i året, kanskje en gjeng med skyteglade jegere og sauebønder bør begynne å luke ugress istedetfor å skyte ett av de vakreste dyra vi har her i landet.

 

(og før dere kommer med by-land-argumentet så holder jeg hus på Rena med bjørnehi rett rundt hjørnet).

 

Hilsen Jan.

Link to comment
Share on other sites

Et par morsomme facts er jo at sauedødeligheten er jo størst på vestlandet hvor det faktisk ikke er ulv.

 

En annen morsom faktaopplysning er jo at rovdyr står for under 25% av sauene som dør på beite. Mao er det et minimalt problem i forhold til mye annet. Saueeiere sender jo en haug med sauer ut i den sikre død. Rome-planten tar vel omtrent 10.000 saueliv i året, kanskje en gjeng med skyteglade jegere og sauebønder bør begynne å luke ugress istedetfor å skyte ett av de vakreste dyra vi har her i landet.

 

(og før dere kommer med by-land-argumentet så holder jeg hus på Rena med bjørnehi rett rundt hjørnet).

 

Hilsen Jan.

 

Ja, og 95% av alle trafikkulykker skjer med bil, motorsykler er da i følge ditt resonnement et minimalt problem. Skal vi si at det er greit med fri fart for motorsykler alle veier da? Eller å kjøre i fylla for den saks skyld?

 

Beklager OT.

 

Dere ser ut til å tru at folks motstand mot ulv har rot i sauer og sauehold, da følger dere ikke mye med. Les litt her http://www.vargfakta.se/ så ser dere noe av ulempene som får folk til å bli fly forbannet. Disse sidene er laget av folk som er lei den usaklige debatten rundt ulveproblematikken. Og ærlig talt, stikker man fingeren i bakken å ser på fordeler kontra ulemper med å gjeninnføre ulv i norsk og svensk natur da er det vel ikke tvil om hva som er fornuftig?

At du mener ulven er et vakkert dyr må være det tynneste argumentet i historien for å gjeninnføre et utryddet skadedyr i naturen.

Link to comment
Share on other sites

Etter og ha lest endel tråder her inne på kammeret hvor jegere og skyttere skal være samlet blir det nesten at en håper at pod forbyr alt av halvauto våpen både pistoler revolvere rifler og annet unødvendig konkuranse møkk for jeg trenger jo bare en kombi for og holde på med MIN hobby :oops:

 

beklager ot

Link to comment
Share on other sites

” et utryddet skadedyr i naturen.”

 

Nå er vel ikke ulven et skadedyr i naturen. Den er vel egentlig ett nyttedyr med rolle som predator. Menneskene har utryddet den og overtatt predatorens rolle.

Hvorfor jaktes det overhode, jo der predatorene mangler kommer vi in og gjør uttynningsjobben som de hadde gjort. Menneskene kan jo stoppe all jakt og det hadde vært nok av naturlig føde til disse predatorene.

Nå blir det en saueskrott til frokost og en hund til kvelds, men han hadde nok gjerne byttet dem med en elg og hadde det blitt for mye ulv kunne vi fått utløp for våre jaktinstinkter til ulvejakt og naturen hadde vært sunn og frisk med alle sine individer på plass.

 

Har dere ikke sett programmet fra Yellowstone der ulv ble igjeninnsatt og alt ble bare til det positive der ulven skapte tilbake balansen og mangfoldet av ulike slag har økt.

Link to comment
Share on other sites

” ...

 

Har dere ikke sett programmet fra Yellowstone der ulv ble igjeninnsatt og alt ble bare til det positive der ulven skapte tilbake balansen og mangfoldet av ulike slag har økt.

 

Man må ha i tankene at Yellowstone er en nasjonalpark uten jakt i utgangspunktet, uten rovdyr holdt dette på å legge parken i ruiner

Ting fungerer ikke helt likt i ett miljø der det også er menneskelig innblanding som gjør predatorjobben

Link to comment
Share on other sites

"Man må ha i tankene at Yellowstone er en nasjonalpark uten jakt i utgangspunktet, uten rovdyr holdt dette på å legge parken i ruiner

Ting fungerer ikke helt likt i ett miljø der det også er menneskelig innblanding som gjør predatorjobben"

 

 

Og verken sau eller løshunder ville klart seg bra her.

Da er vel spørsmålet heller om sau næringen faktisk drives på dertil egnet plasser.

Kystnorge med sine mange øyer skulle ha noe å tilby her.

Link to comment
Share on other sites

” et utryddet skadedyr i naturen.”

 

Har dere ikke sett programmet fra Yellowstone der ulv ble igjeninnsatt og alt ble bare til det positive der ulven skapte tilbake balansen og mangfoldet av ulike slag har økt.

 

Nei, men jeg har derimot sett denne

 

Edit: Feil link

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da er snart alle ulver her i landet brune. Har sett denne fargen på ulv flere ganger på Finnskogen, der det skal være "viktige" individer av skandinavisk "ulv"

Da lurer jeg på hvilken farge det er på ulv i Finland/Russland ?

Viser dette seg å være en egen farge som kun eksisterer i skandinavia. Venter jeg i spenning på vilke svar som kommer på dette.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...