Jump to content

Nok en hund DREPT av ulv !!!!


jegeren

Recommended Posts

Så akkurat på TV at ulven eter endel blåbær. Er vant til å få ha bæra ganske i fred på Lutvann. Bare en og annen kantarellplukkern. Slutt på det nå da :lol:

Vet ikke helt hvordan bulldog mot ulv blir, men er det en kjekk hann kan det bli en bulv eller to?

Forøvrig tragisk når ett dyr man er glad i blir drept, uansett måte egentlig. Vet ikke helt om dette er ett innlegg i ulvedebatten eller ett om båndtvang i om at dette er ett streifdyr.

Er selv rimelig bischevandt som det nå heter, men må innrømme at jeg mellom Linderud og Lutvann en gang i blant treffer på en og av og til to elghunder(en hunn og en hann) som løper forholdsvis fritt. Hannen er litt "aggressiv" og pleier å følge etter meg noen meter. Trives dårlig med det når jeg har med jentungene mine. Burde vært i bånd.

P

Link to comment
Share on other sites

Så akkurat på TV at ulven eter endel blåbær.

 

P

 

 

Det er utrolig hva man lærer om rovdyr som man ikke viste fra før, for eksempel at dietten til kråkefugl ikke består av mer en 0,1% fugleegg og unger. Det er helt sant, leste det selv på nett - var en Jenny som sa det og hun kan masse om dyr å sånt...

Link to comment
Share on other sites

tragisk er det uansett når en hund blir tatt.

 

men skal vi absolutt ha denna faenskapen, så skal den jaggu være i oslo området også.

 

 

Herlig at den har kommet til Oslo! Nå kan de selv få oppleve hvordan det er å ikke tørre slippe bikkja på tur! Dette har jeg venta på lenge! Trist for hundeeieren, men er redd det må ryke et par puddeler eller chiuauaer før oslofolket skjønner alvoret...

Link to comment
Share on other sites

Har ikke gått igjennom hele tråden så kan hende den er lenket før, men denne siden er ganske informativ hvis noen ønsker og lese sånt.

http://www.vargfakta.se/

 

Kanskje det bare er meg, men jeg synes ikke at den sida ser objektiv ut I DET HELE TATT. Den bærer et helt klart preg av motstand mot ulv, og formidler irrasjonell frykt. Det vises til svært lite seriøs, moderne forskning og statistikk, og det lille det vises til dreier seg stort sett om enkelthendelser med ulveangrep. Til og med der sies det lite om foranledningen til angrepene og omstendighetene rundt det, som ofte kan tegne et litt større bilde av den reelle faren. I stedet er man tilsynelatende mest opptatt av å vise groteske bilder av hva ulven kan gjøre, for å spre frykt. Ulven er et vilt rovdyr som man selvfølgelig skal ha respekt for, men slik skremselspropaganda har jeg lite til overs for.

 

Her er en kortfatta, og etter mitt syn nyansert og balansert, artikkel som passer for både barn og voksne:

 

http://nysgjerrigper.no/Artikler/sannheten-om-ulven

 

"På midten av 1800-tallet fantes det flere tusen ulver i Norge. Selv om ulven lusket ganske nært innpå hus og gårder og stadig vekk drepte hunder, ble mennesker skånet. Fra Norge kjenner vi faktisk bare til ett dokumentert tilfelle fra år 1800 hvor ulv har drept et menneske."

 

Samsvarer dårlig med det bildet vargfakta.se tegner av ulven.

Link to comment
Share on other sites

Herlig at den har kommet til Oslo! Nå kan de selv få oppleve hvordan det er å ikke tørre slippe bikkja på tur! Dette har jeg venta på lenge! Trist for hundeeieren, men er redd det må ryke et par puddeler eller chiuauaer før oslofolket skjønner alvoret...

 

Ja. Det stemmer. Det er alle oss 500 000 innbyggere i byen som kollektivt har bestemt at det skal være ulv i dette landet her. Ignoranse har ingen grenser.

Link to comment
Share on other sites

Herlig at den har kommet til Oslo! Nå kan de selv få oppleve hvordan det er å ikke tørre slippe bikkja på tur!

Ja ,må jo være litt sånn: Får ikke jeg slippe hund pga ulv så skal jaggu ikke de teite folka i Oslo som jakter med løshund få gjort det heller!!

:roll::roll:

Link to comment
Share on other sites

Ja. Det stemmer. Det er alle oss 500 000 innbyggere i byen som kollektivt har bestemt at det skal være ulv i dette landet her. Ignoranse har ingen grenser.

 

Neida, ser den kommentaren kanskje kom ut litt feil :oops: Poenget mitt er at det er ulveelskerene og fanatikerne som elsker alt med myk pels og store øyne som må få kjenne dette på kroppen! Det er helt vill at folk i det ganske land skal bestemme at der og der skal det være ulv. Det er menneskene som lever med rovdyrene på nært hold hver dag som bør ha noe å si. Bønder som må gi opp drifta på familiegården som forfedrene har strebet for å gi videre i en bedre stand, viltbestand som er nøye og kjærlig forvaltet for å ha en livsviktig og økonomisk viktig jaktbar bestand. Jeg tror ingen av oss kan forstå hvilket nederlag det må være å se dette bli lagt i grus fordi mannen i gata har bestemt at ulven skal være i deres område... Oslo, Bergen eller Sykkylven, det kvitter meg ett. Rovdyrforvaltninga bør skje lokalt, så kan de som vil ha ulv ha ulv...

Link to comment
Share on other sites

Hansen jakter kanskje litt i østmarka ? Jeg gjør det selv. I tillegg jakter jeg andre steder.

 

Jeg har full forståelse for de foreldre som bor i det vi oppfatter som utsatte strøk i denne forbindelse. For meg er ulven et dyr som skal være naturlig sky overfor mennesker. Hvorfor vi har enkelte individer som ikke er dette i dag, kan være mange årsaker.

 

Ulv i østmarka oppfatter jeg som at den like gjerne kunne vært i eget nabolag.

Om dette kan bidra til at forvaltningen, i det vi oppfatter som utsatte områder, blir endret til beste for de berørte, er jeg villig til å ta de ulempene det medfører for meg.

 

Sauenæringen driter jeg i, men jeg synes det er veldig enkelt å sette seg inn i berørte foreldres situasjon.

Nå tror jeg det blir enklere for også andre å sette seg inn i disse foreldres situasjoner.

 

Om et barn i Elverum redder livet fordi min hund blir spist i østmarka, så kan jeg lett akseptere det.

Ulven stopper ikke min og min hunds bruk av østmarka.

Link to comment
Share on other sites

Ulvedebatten vil støte mange på begge sider og det er uungålig og vi som har hatt dem i våre jaktområder klager mens de som ikke har erfaring med rovdyr vil ha fler og det gjelder stort sett dere som bor i tettstedene . Det vi utveksler her på forumet har nok desverre ingen innvirkning på bestemmelser og det hevdes her at noen mener det er usakelig at noen her skriver det er positivt at det kommer ulv rundt Oslo og sørlandet men det er nettopp det det ikke er . En ting som er viktig er at dyra sprer seg over hele landet . Folk er avhengig av og få de tett innpå seg for og se fordeler og ulemper og da skjer det kanskje noe . De styrende organer finnes i Oslo og det hadde hver en fordel at Nordmarka hadde hatt 50 ulver og sørlandet og vestlandet hadde hatt en stabil stamme så hadde nok forvaltningen tatt tak i det. Jeg bor rett utenfor ulvesona og mener enhver ulv som beveger seg utafor burde bli fritt vilt men tenk på det store distriktet som bare har fått ei ulvesone tredd nedover øra og bare må godta det er det riktig ! Helnorsk ulv finnes ikke i utgangspunktet men har blitt det i de senere år etter yngling. Dette er galskap alt for dyrt for staten og er helt ute av kontroll .

Link to comment
Share on other sites

Det er riktig at de styrende organene er i Oslo, men politikerne som igjen styrer dem kommer fra hele landet. Disse har også dere ute i distriktene vært med på å velge.

 

Om du tror at flere ulver i Oslo vil føre til færre ulver i hele landet så tror jeg at du håper for mye.

Link to comment
Share on other sites

Hansen jakter kanskje litt i østmarka ? Jeg gjør det selv. I tillegg jakter jeg andre steder.

 

Jeg har full forståelse for de foreldre som bor i det vi oppfatter som utsatte strøk i denne forbindelse. For meg

 

Jupp, jeg jakter i Østmarka. Ca 7-8 km fra stddet der hunden ble tatt. Ikke lange biten for en ulv.

Jeg forstår de som er berørt av problemet. Og vil ha ulven vekk. Men det jeg ikke liker er alt tåkepratet om Oslo ditt, Latte datt.

Håper hendelsen gir grobunn for en ny vurdering av rovviltpolitikken. Jeg håper.

 

Ulv her nede lever like farlig som en løs hund, stort veinett. Med de farer det medfører :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er utrolig hva man lærer om rovdyr som man ikke viste fra før, for eksempel at dietten til kråkefugl ikke består av mer en 0,1% fugleegg og unger. Det er helt sant, leste det selv på nett - var en Jenny som sa det og hun kan masse om dyr å sånt...

 

Ikke at jeg tror så mye på Jenny, men ville dette egentlig være så rart? Egg og unger er kun tilgjengelig en kort tid, og blir godt beskyttet av foreldrene. Det finnes nok enklere matkilder der ute, spesielt sånn som vi mennesker kaster fra oss mat.

Og at ulven spiser en del bær er vel ikke akkurat en banebrytende oppdagelse. Bare se på hunder, de har nøyaktig samme fysiologi og mange av instinktene i behold. Har sett hunder spise blåbær og bringebær fra busken (lærte fort at det var enklere å gå i bøtta :wink: ), bringebærene ble plukket så pent av at stilken stod igjen.

Link to comment
Share on other sites

 

Slik ser jeg for meg at Sarek ( min 5 år gamle finskstøver) ble spist levende. Han hadde ingen dødelige bitt, men krysset var knekt og lår og innvoller var spist på. Han hadde egne tarmer i munnen, og ble pint sakte ihjel. Blir fysisk kvalm av å tenke på at dette var enden på min gode treningskamerat og lojale jaktkompis.

 

Det paradoksale er at det ofte er dyrevernerne som er de sterkeste ulveforkjemperene.

Disse er ofte også jaktmotstandere, fordi jakt er inn-humant og påfører dyra store lidelser.

 

Snakk om vrangbilde av virkeligheten.

 

Ulvene vi har i mitt nærområde blitt mindre og mindre skye jo mer hund som er innblandet i dem virker det som.

(Det har kommet offisielle innrømmelser på at det har forgått utslipp av ulvehybrider)

En i min nære bekjentskapskrets hadde en svært ubehagelig opplevelse av slike hybrider, for jeg velger å tro at ville ulver ikke oppfører seg på denne måten. Han var ute og ryddet elgposter da 4 ulve hybrider dukket opp og sirklet rundt han. Vedkommende fant en stor kjepp som han slo i bakken foran dyra med når de gjorde fremstøt mot han. Dyra hadde vist kraftig aggressiv adferd og hadde flekket kraftig i tennene til mannen.

Ulvene hadde fortsatt med dette helt til han kom seg inn i bilen og kjørte.

Vanskelig å si, men hvis dette hadde vært en mer irassjonell person som hadde tatt beina på nakken og løpt, tror jeg vi hadde hatt den første ulvedrepte personen i Norge i moderne tid.

 

Ulvene i Slettås, Osen, S.Osen grøndalen og Tørberget trasker rund i bebyggelsene, og folk er naturlig nok redde for å la ungene sine leke ute

Dette handler ikke lenger bare om at interessene til mange av oss som bor i grendene snart er en saga blott, men livskvaliteten til de aller fleste her er i ferd med å bli kraftig redusert.

Virker som vi må vike plass for inn avlet russerulv og ulovlig ut slipte ulvehybrider som i tillegg koster Norge en god del millioner kroner å forvalte.

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke litt rart at man reiser hjem og venter til morgen kvisten før man går ut for og leite etter bikkja si?

 

Er litt merkelig at en fyr som er bosatt i trøgstad lufter bikkja si på lutvann ?

 

Syntes det lukter fisk av dette her jeg. Men ikke vet jeg....................................

Link to comment
Share on other sites

Har fulgt med på ulike diskusjoner som omhandler Ulv/forvaltning her på Kammeret, og det er tydelig at det er sterke følelser ute å går.

Når følelsene tar overhånd, sklir alltid diskusjonen ut i ren svada. Dette blir mye jeg "tror", og jeg "har hørt".

Personlig synst jeg en diskusjon skal holde seg til hva vi vet, og ikke hva vi tror.

For sikkerhets skyld så gjelder dette begge leirer, så jeg vil ikke ta parti.

 

Lurer derfor på.

- Er ulvehybridene en realitet, eller er dette rykter som går ?

- Såfall finnes det dokumentasjon som beviser dette ?

- Hva er statens oppfattning på kryssning av ulv/hund ? (kan neppe være lovlig)

 

Ergo finnes det hybrider, så burde vel disse tas ut, før de får formert seg.

Dette må jo saten støtte, ettersom tamme ulver ikke er ønskelig, hverken for naturvernere eller bønder.

Ulvene som lever i Norge er jo ikke "Norske", så om vi "Importerer" nye, så er ikke skaden så stor.

 

Skulle ikke ulvehybrider være tilfelle, så tviler jeg på historien er sann heller.

Utelukker den ikke, men da er det rart ikke VG/DB ikke har tatt tak i saken, og blåst den opp.

Uansett så er det vel større sansynlighet å bli drept av naboens hund, enn av en ulv i skogen.

Eller en elg/hjort for den saks skyld.

 

Jeg har hatt hund selv, og mistet en under tragiske omstendigheter. (døde i en brann)

Kan likevell ikke meg smerten ved å finne kompisen revet i fillebiter av ulver, men sånn er desverre naturen.

Det er ikke ulvens feil at den er ulv. Den gjør som de fleste rovdyr, og jakter for matens skyld.

Tror de fleste her inne jakter på langt dårligere grunnlag, inkl meg selv.

 

Nå har vi vel omtrent 20 - 30 ulver i Norge, og det er ikke akkurat noe å avle på.

Ergo så har vi to valg.

 

1: Importere flere, så vi kan få en levedyktig stamme som klarer seg selv, uten innblanding. (fri jakt på Ulv utenfor sonen)

2: Droppe ulv i Norge, og skyte ned stammen til et minimum. (fri jakt)

 

Støtter jeg ulv i Norge ?

 

Tja ikke sånn som det gjøres i dag.

Link to comment
Share on other sites

Så hvor mange mener du det er, såfall må du komme med dokumentasjon og ikke tomme påstander.

Gjorde et kjapt søk og fant dette.

 

Ulv i Norge i 2009-2010

I Norge ble det vinteren 2010-2011 registrert 32-34 ulver med helnorsk tilhold. I tillegg hadde 22-25 ulver tilhold i 6-7 grenserevir delt mellom Sverige og Norge. Det ble påvist 3 valpekull i Norge som ble født våren 2010.

Kilde http://www.Miljostatus.no" target="_blank

 

La oss si 50 ulv da.......vi har forsatt ikke kommet opp i et antall som er yngleverdig (pga innavl).

Link to comment
Share on other sites

som jeg har sagt tidligere. jeg gir snart opp alt som heter løshundjakt og en alt for stor del av livet mitt. jeg vil ikke se bikkja mi pansra verre en en tanks. jeg vil jakte med ei bikkje jeg ikke trenger å være redd for å miste til ulven. og jeg er åpen for jakt overalt der det ikke er ulv også.

jeg kan godta at ei bikkje går med når vi driver med hijakt men er ikkeno jeg vil oppleve okkusom. og som jeg skrev tidligere i tråden består livet mitt av 99% løshundjakt

Link to comment
Share on other sites

Lurer derfor på.

- Er ulvehybridene en realitet, eller er dette rykter som går ?

- Såfall finnes det dokumentasjon som beviser dette ?

 

Et kjapt google søk gir deg svar.

Dette er er av noe eldre dato http://www.alpha-gruppen.com/hybrid.htm, men temaet er i mine øyne fortsatt like aktuellt når jeg ser slike bilder av såkalt genetisk verdifull ulv http://www.jaktojagare.se/vargflytten-strider-mot-reglerna.

Link to comment
Share on other sites

som jeg har sagt tidligere. jeg gir snart opp alt som heter løshundjakt og en alt for stor del av livet mitt. jeg vil ikke se bikkja mi pansra verre en en tanks. jeg vil jakte med ei bikkje jeg ikke trenger å være redd for å miste til ulven. og jeg er åpen for jakt overalt der det ikke er ulv også.

jeg kan godta at ei bikkje går med når vi driver med hijakt

 

Dette er rart...? De fleste jegere godtar en hund som blir tråkka ihjel av elg, kjørt ihjel av bil, slått av bjønn, skutt av andre jegere..... etc, etc... Men en som blir tatt av ulv..? Nei, det er fy, fy..... Skjønner ikke logikken her jeg.... Det dette forteller meg er at ulvens drap av hunder ikke er problemet. Problemet for jegeren er ulvens konkurranse mot det jaktbare viltet....

Link to comment
Share on other sites

Det dette forteller meg er at ulvens drap av hunder ikke er problemet. Problemet for jegeren er ulvens konkurranse mot det jaktbare viltet....

Vær nå litt grei her, for eller i mot ulv kan vi vel være enige om at å miste en hund ikke er hyggelig. Det er ikke mange hunder som blir trampet ihjel av elg, og det er nå engang slik at det er litt av spillet når man terger på seg skogens konge. Biltrafikk kan man ikke gjøre stort med, annet enn å jakte langt fra bilveier. Men ulven er noe nytt, noe ukjent og helt ærlig ganske bestialsk i oppførsel. Jeg forstår godt at man reagerer ekstra kraftig på det, noe annet er ikke å forvente.

Jeg gjentar, jeg ønsker ikke at noen mister sitt kjæledyr på noen som helst måte, det være seg rev, ulv, Volvo eller NSB. Jeg har all sympati for dere som har mistet hunden til ulv.

 

Men! Dere skulle aldri ha blitt vant til å jakte i ulvefrie områder. Det var FEIL å utrydde ulven slik vi gjorde, det var og er feil. Så nå gjør vi det eneste riktige, vi prøver å bote på skadene vi har gjort ved å la ulven slippe tilbake. Vi kan ikke gjøre det ugjort, men det er heller ikke noe argument for å ikke gjøre noe. Vi bøter på skaden som nest vi kan, og noen må dessverre få regningen.

 

Hvor var dere når industribedrifter måtte stenge på grunn av utslipp. Hvem f*en bryr seg vel om noen vandrefalk her og der? Vi hadde en fin bedrift som produserte bra kvalitet, men mellom økt konkurranse fra Kina og stadig strengere utslippskrav var det bare et tidsspørsmål før vi måtte legge ned. Hvorfor støttet ikke dere oss da? Fordi det var det rette å gjøre totalt sett. Den gangen betalte vi prisen for naturen, nå er det deres tur. Jeg beklager, men sånn er nå engang livet.

Link to comment
Share on other sites

Østerdøl skrev:

Det dette forteller meg er at ulvens drap av hunder ikke er problemet. Problemet for jegeren er ulvens konkurranse mot det jaktbare viltet....

 

 

 

Jeg har to naboer som begge har gått bort. Den ene kjørte for fort, og havnet i fjellveggen.

Den andre ble skutt av en kriminell. Det var kun en av disse sakene som skapte sterke reaksjoner.....

 

Når vi utsetter våre hunder for fare, i form av elg eller villsvin. Eller hunden er utsatt for et eller annet uhell, aksepterer vi det.

 

Men når en faen oppsøker oss, med ønske om å fjerne vår beste venn, reagerer vi.

Link to comment
Share on other sites

Men når en faen oppsøker oss, med ønske om å fjerne vår beste venn, reagerer vi.

 

Nå er vel det strengt talt vi som oppsøker ulven, og ikke motsatt.

Rett meg om jeg tar feil, men hunder blir stortsett tatt imenst de var løse i skogen?

 

Utelukker ikke at ulven kan ta seg en tur inn i en hage, men dette tilhører sjeldenheten.

Link to comment
Share on other sites

Hund drept av Ulv i Oslo.

Herlig at byfolkene enderlig selv får erfare konsekvensene av rodyrpolitikken. Kommer fra Oslo/Akershus men har bodd i distriktene hele mitt voksene liv. Skjønner ikke hvordan feks Monsen kan være så svær i kjeften i møte med bjørn. Han hadde en haggle i neven. Her i Skandinavia er det ikke tillat å skaffe seg skytevåpen til selvforsvar mot store rovdyr! Kanskje får vi amerikanske tilstander til slutt når det gjelder å sikre liv og eiendom?

Link to comment
Share on other sites

Her i Skandinavia er det ikke tillat å skaffe seg skytevåpen til selvforsvar mot store rovdyr!

 

Dette er tøv, det er fullt lovlig i Norge med våpen til forsvar mot store farlige rovdyr, men i praksis er dette kun på Svalbard, da det statistisk ikke fins farlige rovdyr på fastlandet.

Link to comment
Share on other sites

Praksis.Jaaaa! Prøv å erverv skytevåpen til forsvar av liv og eiendom ved sopp og bærtur.Tenker Storberget og hans like setter kaffen i vranga! Må avslutte men kommer tilbake senere. Skal ut på tur. Kanskje ser jeg ulv denne gangen også! Mye rovdyr rundt bebyggelsen fordi hjorteviltet har trukket ned dit!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Praksis.jaaaa! Prøv å erverv skytevåpen til forsvar av liv og eiendom ved sopp og bærtur.Tenker Storberget og hans like setter kaffen i vranga!

 

?

 

Hvis du har et reellt behov, så får du det. (Uten at jeg vet hvor mye sopp og bær det er på Svalbard.)

Link to comment
Share on other sites

Det er så jævlig deilig at ulven har kommet til Oslo. Og jeg bor her i byen og slipper dachs.

Forhåpentligvis mister et par statsråder bikkja til ulvekjeften når de rusler rundt sognsvann sammen og utveksler tjenester.

Da tenker jeg vedtakene kommer på løpende bånd.

Link to comment
Share on other sites

Dette er rart...? De fleste jegere godtar en hund som blir tråkka ihjel av elg, kjørt ihjel av bil, slått av bjønn, skutt av andre jegere..... etc, etc... Men en som blir tatt av ulv..? Nei, det er fy, fy..... Skjønner ikke logikken her jeg.... Det dette forteller meg er at ulvens drap av hunder ikke er problemet. Problemet for jegeren er ulvens konkurranse mot det jaktbare viltet....

 

jeg godtar ikke at bikkja mi blir drept på noen måte på jakt. men jeg aksepterer ikke at jeg ikke kan ha bikkja i bånd på gårdsplassen når det er like stor fare nå for at den blir beti ihjel der som i skogen. jeg kan godta at bikkja dør i et revhi av div årsaker eller at den blir trampet ihjel av en elg, for det er det ikke mange episodene av i Norge heller men det er aldri noe gøy, ulven er noe jeg konstant frykter for hunda mine, jeg nekter og slippe nå og bikkjene blir ståendes i bånd eller liggendes i sofaen hele året. er det greit syns du? når det er flere hunder som blir angrepet/drept hvert år av ulv i Norge så er det ikke akkuratt verre å miste hund sin for en ulv en for en rev/grevling men det som er for meg er at ulven er der konstant noe det de andre dyra er også men ulven jager oppå bakken og ikke nedi hi der vi kun jager i hi da det er noe inne noe som er generelt langt imella vi jager i hi da vi skyter 90% av reven våres i los for en russer støver vi bruker da det er langt til nærmeste hund. jeg skjønner hva du mener med det du skrev men er man mot eller for er et fett for meg for meg er 99% løshundjeger så jeg regner med at iløpet av årene så vil jeg miste ei bikkje eller to i revjakta/grevlingjakta jeg driver med, og er en grunn til at jeg også har sagt at jeg fløtter i fra østlandet når skole er ferdig. da kommer jeg til å fløtte en plass jeg kan bedrive med det jeg liker best og at jeg kan kose meg uten å være livredd for at bikkja skal bli tatt av dage da den jager på drev og at den ikke blir tatt av ulv

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...