Jump to content

Nok en hund DREPT av ulv !!!!


jegeren

Recommended Posts

Leser videre på villdyret sin link:

 

•Bare 8 er drept av ulv uten rabies i Europa, inkludert Russland, de 50 siste årene.

•Ulv med rabies har drept ni mennesker i Europa, inkludert Russland, i samme periode.

 

Hva blir svaret på dette mon tro?: "Jammen det vil jo ikke skje i Norge...."

 

Akkurat dèt ble jeg fortalt i 2003 også, når jeg gikk tjenestevei og tok opp temaet terror i Norge....

 

Sorry OT (jeg også) :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Overholdt båndtvangen? Hvorfor ville det bli mye bedre da? Etter 20. aug er det ikke båndtvang.

Det blir mye bedre hvis båndtvang overholdes.

Riktig som du sier at det generelt i landet ikke er båndtvang etter 15. august.

Men: "Hunder skal holdes i bånd der tamrein eller bufe beiter" sier lovverket.

For de som ikke ferdes i områder med tamrein er det småfebeitetiden som setter begrensningene. Denne kan variere fra fylke til fylke, kommune til kommune. I enkelte (snaufjell)kommuner er det starten av rypejakten som avgjør.

 

Klarer ikke helt å se vanskene med å holde hund i bånd, også på jakt (ikke rypejakt, selvsagt). Har selv gått på elgjakt med sporsøkende elghund i bånd. Litt tjams i kratt og ulende, men det går.

Rypejakt med hund i bånd? Ikke helt umulig, bare nesten.

Link to comment
Share on other sites

Siden du bruker et så solid argument, og mener at alle mennesker må flytte fra Norge,

Her er du sterkt tendensiøs og tillegger din meningsmotstander meninger han ikke har.

Det er tøv det du skriver her, det tror jeg du innser selv, uten at jeg behøver forklare deg det nærmere.

Da nedsmeltingen begynte etter siste istid,

Etter istiden? Istiden sluttet da det meste av innlandsisen var borte. Det tror jeg også du innser selv, hvis du tenker deg om. Gjør det.

Link to comment
Share on other sites

9 mars. En golden retriver dödades av varg i närheten av Hagfors. Hunden attackerades och dödades på gårdsplanen, 30 meter från boningshuset. Förmodligen var det varg från Gårdsjöreviret som låg bakom attacken.

 

Hmm, mange av de huinna en jo faktisk ulven å heinta på kjøkken trappa :?

 

Tru om det går lang tia før det blir likens her?

Link to comment
Share on other sites

Det har da skjedd her for 10 år siden, en elghund på Koppang sto bundet i Trappa ja trappa på bolighuset, eieren viste ingen ting for dagen etterpå da han fant en ille tilredt elghund,det var dette samt at det skjedde lignende angrep flere steder, før man fjernet denne ulveflokken

 

Løsningen er bare en, nemlig å fjerne ulven.

Link to comment
Share on other sites

Sauer blir også tatt på innmark nær bolighus, så dette "fenomenet" har skjedd i årevis her i landet også. Det at vi her i ulvesonen stadig blir karakterisert som bygdetullinger hver gang noen forsøker å fortelle en slik historie har vel medført at dette er nytt og ukjent stoff for mange. Det er det altså ikke. Les svenske nyheter fra landsbygda så skal dere få se hvordan de har det. Verre enn oss forleløpig, men tiden og politikken spiller på ulvens side.

Såg dere forresten artikkelen under den som troya lenket til? "Ulven har kapistet til å formere seg slik at det blir en økning på 40-45% hvert år".

 

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Siden du bruker et så solid argument, og mener at alle mennesker må flytte fra Norge,
Her er du sterkt tendensiøs og tillegger din meningsmotstander meninger han ikke har. Det er tøv det du skriver her, det tror jeg du innser selv, uten at jeg behøver forklare deg det nærmere.
Hva var det i det jeg skrev som var tøv, Kalstad? Når dere bruker det tåpelige "ulven var her først"-argumentet, mener dere at de som bor på landsbygda, skal flytte der i fra, hvis ulven tar sauene, bikkjene eller ungene deres. Det jeg gjorde, var å gjøre dette glimrende forslaget gyldig for hele landet - dvs., fraflytte Oslo også. Men da blir plutselig denne politikken "tøv"? Hvorfor er det i tilfelle mye vanskeligere å flytte på Oslofolk?

 

Da nedsmeltingen begynte etter siste istid,
Etter istiden? Istiden sluttet da det meste av innlandsisen var borte. Det tror jeg også du innser selv, hvis du tenker deg om. Gjør det.
Hvis du tenker deg bittelite om, vil du innse at man først må ha en meget vesentlig temperaturstigning, før man kan få særlig nedsmelting av ei iskappe som er 1-2 km tykk. Det var meget varmt (varmere enn nå) for ca. 12.500 år siden. Man hadde imidlertid en kaldere periode for ca. 11500 år siden, Yngre Dryas, med breframstøt, før temperaturen steg igjen. Det er vanlig å sette slutten på (den hittil siste) istida til da temperaturen steg vesentlig, men hvor man setter denne "enden", er forsåvidt et definisjonsspørsmål. Etter din definisjon har Grønland fortsatt istid!

 

Men denne filibuster-taktikken din lykkes uasett ikke - jeg har tilbakevist "ulven var her først"-argumentet, så jeg skjønner du prøver deg med noe annet!

Link to comment
Share on other sites

Prøv å finn ut hvor mange som har blitt angrepet av ulv siste 100 år :D

(Kortet ned sitatet. Jegermeistern.)

Og til å ha jaktet i Lierne de siste 20 årene vil jeg påstå at du har sørgelig lite erfaring med terrenget du jakter i, om du ennå ikke har oppdaget det så er Lierne delt mellom Låarte og Luvlie-Nåamesjen Båatsoe reinbeitedistrikter, og ifølge avtalene som ble gjort i henhold til ILO-konvensjonen så skal det ikke forekomme ulv i reinbeiteområder.

Nå har dette blitt tynnet ut til at det ikke skal forekomme etablering av ulv i reinbeitedistriktene, men likefullt er det et faktum at reindrift og ulv går så dårlig i lag at ulven ikke oppholder seg i reinbeitedistriktene.

http://www.adressa.no/nyheter/nordtrond ... 565525.ece" target="_blank" target="_blank

 

Javeeeeel, du kommer her med en 6 år gammel avisartikkel om en ulv som er observert i Lierne, skal det være representativt for din 20 år lange erfaring med jakt i ulveområder :?:

Nå kan jeg kanskje komme med litt flere opplysninger til deg i samme slengen, det har nemlig blitt observert ulv i Lierne flere ganger, av en eller annen grunn har det sjelden vært den samme ulven, så det er nærliggende å tro at det var snakk om streifulv i disse tilfellene også.

Ellers var det jo vennlig av deg å hoste opp denne avisartikkelen siden de har sitert Bernt Jåma på det samme som jeg hevdet her tidligere.

"Han påpeker samtidig at det fra myndighetene er gitt klart uttrykk for at det ikke skal etableres noen ulvebestand i reinbeitedistrikt."

 

Gå hjem og les leksene dine en gang til før du forsøker igjen, dette er jo nesten like ille som da en amatørpave fra pinsevennene mente at han skulle lære meg å sveise. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Det var meget varmt (varmere enn nå) for ca. 12.500 år siden.

Nei. For 12500 (C14år) siden var vi inne i en kald stadial med fremrykking av isfrontene. Du blander antagelig sammen med interstadialen Bølling-Allerød, som var en interstadial med noe mildere klima, dog ikke så varmt som i dag, den varte fra 14700 til 12700 C14 før nåtid.

Man hadde imidlertid en kaldere periode for ca. 11500 år siden, Yngre Dryas, med breframstøt, før temperaturen steg igjen.

Yngre Dryas varte fra 12800 til 11500 C14år før vår tid. Tidspunktet du angir markerer slutten av denne stadialen.

Det er vanlig å sette slutten på (den hittil siste) istida til da temperaturen steg vesentlig, men hvor man setter denne "enden", er forsåvidt et definisjonsspørsmål.

Tja. Hvor har du det fra?

Slutten på siste istid settes vanligvis til overgangen til Holocen, dvs. 10000 kalenderår før nåtid.

Etter din definisjon har Grønland fortsatt istid!

Nei, jeg har adri fremsatt noen slik påstand. Dette står i fare for hos meg å bli oppfattet som trolling fra din side.

Men denne filibuster-taktikken din lykkes uasett ikke -

And ol' saying: På seg selv kjenner man andre? Tror det lød omtrent slik. :wink:

 

Når det gjelder funn fra huler nær havet så blir det referert om funn av ben av(bortimot hele skjeletter av selvdød) bjørn. Ikke helt uventet? Så det første pattedyret etter de maritime pattedyr var ikke nødvendigvis mennesket, men kanhende bjørn?

Oppfatter påstanden om at mennesket var her før ulven som litt tung å fordøye. :wink:

 

For å presisere: jeg er for å bevare noen (få) ulv i landet, ikke ubetinget ulv overalt, slett ikke. Slik at det er klart.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker "normale" år på fora som dette, Karlstad, men tok tallene fra hukommelsen, uten å sjekke skikkelig i materialet. Skal sjekke sammenhengen C14/vanlige år så langt tilbake, og legge ut (men nå blir vi nok "slaktet" for chatting, om tema andre ikke skjønner kvidder av!).

 

Den første nedsmeltingen skjedde der Golfstrømmen traff isen på den tida, da var Vikingbanken fastland, så det var rundt Nord-Møre og Fosen-halvøya ("Fosna" - tidligere navn på Kristiansund), og øyområder lenger nord som Vikna og Vega.

 

Det har vært mennesker så tidlig at de (og heller ikke andre landdyr) ikke kunne kommet over land. Teorien har vært at folk kom langs iskanten fra de isfrie områdene lenger sør om sommeren. Dette blir imidlertid en mye lenger og mer strabasiøs og risikofylt ferd enn å dra østover fra Nordsjøplatået. (stopper der, så vi ikke blir totalt svartelistet!).

Link to comment
Share on other sites

Og til å ha jaktet i Lierne de siste 20 årene vil jeg påstå at du har sørgelig lite erfaring med terrenget du jakter i, om du ennå ikke har oppdaget det så er Lierne delt mellom Låarte og Luvlie-Nåamesjen Båatsoe reinbeitedistrikter, og ifølge avtalene som ble gjort i henhold til ILO-konvensjonen så skal det ikke forekomme ulv i reinbeiteområder.

Nå har dette blitt tynnet ut til at det ikke skal forekomme etablering av ulv i reinbeitedistriktene, men likefullt er det et faktum at reindrift og ulv går så dårlig i lag at ulven ikke oppholder seg i reinbeitedistriktene.

http://www.adressa.no/nyheter/nordtrond ... 565525.ece" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Javeeeeel, du kommer her med en 6 år gammel avisartikkel om en ulv som er observert i Lierne, skal det være representativt for din 20 år lange erfaring med jakt i ulveområder :?:

Nå kan jeg kanskje komme med litt flere opplysninger til deg i samme slengen, det har nemlig blitt observert ulv i Lierne flere ganger, av en eller annen grunn har det sjelden vært den samme ulven, så det er nærliggende å tro at det var snakk om streifulv i disse tilfellene også.

Ellers var det jo vennlig av deg å hoste opp denne avisartikkelen siden de har sitert Bernt Jåma på det samme som jeg hevdet her tidligere.

"Han påpeker samtidig at det fra myndighetene er gitt klart uttrykk for at det ikke skal etableres noen ulvebestand i reinbeitedistrikt.

Gå hjem og les leksene dine en gang til før du forsøker igjen, dette er jo nesten like ille som da en amatørpave fra pinsevennene mente at han skulle lære meg å sveise. :evil:

(Fixet sitatet, så det går fram hvem som sa hva. Jegermeistern.)

 

He he dette blir for dumt så jeg bruker heller tiden på fjellet med hundespann og rifle på ryggen så får dere sitte forran pc og krangle om ulv og sau :lol: Dere for kose dere med sulve debatten så skal jeg heller bruke tid på Hund og jakt :lol: lenge leve ulven :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Nei, de oppfører seg som ville dyr :twisted:

Så du mener det er greit at Ulv lusker rundt hytteveggene og dreper alt som kommer deres vei?Lurer på hva som hadde skjedd om det var et barn på 2-3 år som kom stabbende..sku gjerne rivd tarmene ut av en levende Ulv,hadde jeg fått sjansen,om de hadde tatt en av mine hunder!Hunden var fremdeles i live da en annen nabo fant den..hele magen borte..de som synes det er greit er sadister,og burde holde seg langt unna jakt!Har dessverre møtt noen slike opp gjennom åra,som flirer når de forteller om alle skadeskytinger de har opplevd,avskutte bein osv..

Link to comment
Share on other sites

Ventet på den ja!Det kalles hevn dette der :wink: det er et trist faktum,at mange hunder tatt av Ulv,lever når tarmene dras ut av dem!Hvorfor?Har Ulven en syk glede av det?Nei kompliserte greier dyrelivet..men tenkte det hadde vært greit om ulven hadde fått prøvd hvordan det var selv,og :NEI JEG er IKKe sadist!Men om noen angriper mitt og mine så.. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Om du ser mitt innlegg litt lengre opp, så forklarer det det meste.

Ulven er et vilt dyr, altså både vilt og dyr.

Slike tar liv for å ete.

De går ikke på Rema og handler når magen rumler eller slår ned gamle kjerringer på kveldstid når de kjeder seg.

Å tillegge den høyerestående, intelligente (les. menneskelige) egenskaper som syk glede, sadisme o.l. er ikke bare et bomskudd, men et vilt skudd i mørket.

Link to comment
Share on other sites

Ser den,er ikke født i går!Mye brutalt der ute i verden,og ja de dreper for å overleve!Men når dem dreper husdyr rett utafor døra di(det har skjedd endel ganger nå)da er ikke Ulven slik den var!Og slikkt kan vi ikke ha rundt oss!Da får de gjøre det dem er skapt til:holde seg langt til skogs og jakte Elg!De er jo fanken ikke redd mennesker lenger!

Link to comment
Share on other sites

Saken er vel heller den at vi folk har bebygd stadig større deler av det som er (var) ulvens naturlige habitat.

Når vi mennesker i tillegg drar med oss tamdyr som i denne sammenhengen er som fastfood å regne, er det neppe noen grunn for ulven å foretrekke å grynne skrubbsulten rundt i dypsnøen og forsøke å ta knekken på dyr som både er raske til beins og i stand til å by på kamp.

Vi byr på fastfood ferdig servert.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes ulven er et fantastisk vakkert og fascinerende dyr...

 

MEN

 

Det er en GRUNN til at vi utryddet den her i Norge. Ulven er et dyr som tilpasser seg altfor raskt til nye forhold, og - det er synd å si det - det er ikke store nok områder i Norge til at vi kan fungere parallelt. I tillegg forsyner den seg GRÅDIG av dyrene jeg jakter på. Den kan kose seg på den russiske tundraen!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

denne er gammel folken's, i fra 2008,men helt for jævlig spør du meg !!

 

link her : http://www.ostlendingen.no/nyheter/midt ... -1.4571599" target="_blank

 

Akkurat slik fant jeg Sarek (finskstøveren min på da 5 år) for 4 år siden, men han var da død, og med egne tarmer i munnen... :( Han også ble spist levende.

Nå ble jeg kvalm og uvell...

 

Og El Gringo, for ulv er det flere aspekter enn matauk ved å drepe..

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke liker rovdyr i naturen, får du jakte i hegn. Og det å argumentere for at et dyr ikke har livets rett fordi vi utrydda det på 60-tallet er en motbydelig argumentasjon spør du meg. Ulv skal ikke banke på døren hos folk, jeg er helt enig i det. Og de dyrene som viser størst avvik i forhold til "ønskelig atferd" får man heller skyte. Man må prøve å etterstrebe en viss form for "skyhet" hos Ulven, men å utrydde den helt synes jeg er meget trist. Ulven har vært en del av norsk og nordisk fauna i mange mange tusen år, og jeg tror norske skoger vil være et fattigere sted uten den. Og ja, jeg jakter. Med hund.

 

Hmm, Hva har skjedd Pripyat?

 

Men hyggelig at du har gjort deg opp en noe anderledes menig :wink:

Link to comment
Share on other sites

Moderator Slemmo slettet mitt innlegg om at jeg skjøt ulven om den kom på åta mi, det viljjeg fortsatt gjøre ppga følgende forhold:

- Det er lovlig å skyte ulv på åte

- Det er lisensjakt i det oområdet hvor jeg bor

- Jeg er registrert lisensjeger

- Jeg bruker lovlig våpen og kaliber til ulven.

 

Jeg forbeholder meg retten til å utøve lovlig jakt og lovlig jaktform, samt å skrive det her på forumet så lenge det ikke er i konflikt med kammeret.no son policy, uten at noen skal behøve å slette det for at man kanskje ikke liker at noen jakter ulv og andre rovdyr, synes jeg blir for dumt.

 

Er det noen som misliker det, skriv det her. Slik er virkelighetens verden enten man liker det eller ikke

Link to comment
Share on other sites

område der jakt med løs hund har svært lange tradisjoner, og er en livvstil blandt jegerne i dette området

 

Det er dessverre akkurat denne fordømt viktige argumentasjonen de fleste ikke klarer å se eller skjønne er alvorlig. Vi snakker beklageligvis til veggen i veldig, veldig mange sammenhenger.

Link to comment
Share on other sites

ja jøss..saklig..samenligne sykdommer med et dyr.

 

menneske er det som gjør mest skade og ugang av alle ting på denne jord da..

 

Nei, ikke sykdommer. Men arter som kan forårsake sykdom. Hva med flatlusa? Biologisk mangfold? Skal den tas med i Bernkonvensjonen syns du?

Link to comment
Share on other sites

villreinjegeren ja, det er som å spille Russisk rulett å slippe hunden sin nå, dette mener jeg ikke går ann.. synd man ikke får brukt løshunder mer, tenk på alle harejegere,rævjegere og ikke minst elgjegere som har brukt løs hund i så mange år.. dem hadde sikkert litt problemer med dette før, jeg vet ikke.... men da, var det noe helt annet om han ser ulven kommer løpenes etter hunden din..da skyter du så klart, gjør du sånn i dag..så er det 15 år fengsel og høyere straff enn du dreper noen.. helt latterlig !! Unnskyld meg...

 

Og er jo mange harejegere, revjegere og elgjegere som ikke jakter lenger med hundene sine, og til å med mange som legger halga/rifle på hylla av dette dyret her.. :overrasket:

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke på tide å jakte litt på ulv inne i ulvesonen, så di får plass og kanskje holder seg der.

Det åpnes for lisensjakt alle andre steder en der det er ulv.

Du går jo ikke i matbutikken for å kjøpe deg bil.

Kanskje det hadde roet seg ned lit i ulvesona om det hadde vært mulig å få ta ut noen dyr.

Link to comment
Share on other sites

Det blir som å banne i kjerka, det viktigste må være å kunne ta ut de dyra som trekker ut av sona, og er målsettingen med antall ynglinger og antallet individer ihht målsettinga så synes jeg det er greit med jakt, og jeg mener også at utenfor sona burde det være fri jakt på disse,

man kan gjerne snakke om biologisk mangfold, men det stemmer ikke i denne settingen, ulven tømmer matfatet, slik at det biologiske mangfoldet begrenser seg til ulven og småfuglene. Jeg lurer egentlig på hvor lenge vanlige folk finner seg i å bli lurt og ført bak lyset av myndighetene

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...