Jump to content

Nok en hund DREPT av ulv !!!!


jegeren

Recommended Posts

Det blir som å banne i kjerka, det viktigste må være å kunne ta ut de dyra som trekker ut av sona, og er målsettingen med antall ynglinger og antallet individer ihht målsettinga så synes jeg det er greit med jakt, og jeg mener også at utenfor sona burde det være fri jakt på disse,

man kan gjerne snakke om biologisk mangfold, men det stemmer ikke i denne settingen, ulven tømmer matfatet, slik at det biologiske mangfoldet begrenser seg til ulven og småfuglene. Jeg lurer egentlig på hvor lenge vanlige folk finner seg i å bli lurt og ført bak lyset av myndighetene

 

Helt enig med deg Hallgeir !! slik burde bestemmelsen med sonen fungere , ulv på utsiden burde gi fri jakt . Hva er vitsen med sonen hvis ikke det skal fungere slik !!

Link to comment
Share on other sites

helt enig, karer ! hvorfor ikke jakte ulv som vi jakter elg ? enn å ha sånne faens soner her og der.. latterlig! dem sier at det veit hvor mye ulv det er og hvor den holder til, dette er bare bullshit ! skjønner ikke at norge som et land ikke skjønner dette snart... er vel tatt 5-6 hunder i norge i år. og i sverige tok ulven/ulvene 3 hunder på ei helg !! man skjønner at dette ikke går over lenger tid, Unnskyld meg :|

Link to comment
Share on other sites

Ja, ulven er et herlig dyr, levedyktig og tilpasningsdyktig, bare den blir tilført noen nye gener så den ikke dør ut av degenerering. Og så bør man jo sørge for å få inn noen lese-gener i disse dyrene, de er jo så formastelige at de ikke har satt seg inn i Stortingets vise vedtak om kjerneområder for ulven.

 

Hvor mange her som diskuterer ulv har lest teksten i Bern-Konvensjonen? Det var den som var alibi for gjeninnføring av ulv i Norge. Ulven står på vernelisten, sammen med tiger og noen andre som faktisk er utrydningstruet, stor salamander f.eks. Det står videre at disse dyrene plikter man å verne om levedyktige bestander i deres leveområder. Problemet var bare at vi ikke hadde noen levedyktige bestander av ulv i Norge. De siste ble jaktet ned med helikopter i Finmark ca 1960, og etter det har det kun vært sporadiske streifdyr fra Finland først, og deretter, etter at ulven av en eller annen mystisk grunn dukket opp igjen i Dalarne, enkelte streifdyr fra Sverige.

 

Problemet om ulv i Norge i dag er i det vesentlige konsentrert om områdene på begge sider av Glomma. Østsiden er gitt til ulven, mens vestsiden er forbudt område. Hvem er det som skal påta seg å forklare dette for ulven?

 

Som El Gringo (tror jeg) skrev, vi serverer ulven fast-food i form av tamdyr på beite. Det er min mening at en levedyktig og ynglende ulvebestand ikke er forenlig med den måten vi i Norge har tradisjon for å utnytte utmarken, så det å opprette soner for ulven betyr i realiteten å ekspropriere beiteretten fra bøndene.

 

Det er en del som hevder at det er så flott og berikende å ha ulv i naturen i Norge. De bor stort sett i Oslo og på Vestlandet (unntatt Petter Wabakken da) og har aldri vært nødt til å hente ned skamrevne sauer eller finne jaktkameraten oppspist eller med tarmene hengende ut.

Hvor mange av disse har sett en ulv i det fri i Norge? Og, er det så flott å se en utydelig dott som jager avgårde noen hundre meter unna? Vi har gaupe, jerv og bjørn i Norge også, og de kan vi gjerne ha, selv om de kan lage litt problemer av og til er det langt fra av den dimensjonen vi har med ulven. Jeg har ferdest i norsk natur i over 50 år nå, jeg har sett gaupe en gang, i kikkert!, jeg har sett jervespor, men ikke dyret, og jeg har sett bjørn en gang, nemlig den vi skjøt på bjørnejakt i Sverige i fjor. Ulven har jeg ikke sett i det fri, selv om vi har hytte midt i revieret som Koppang-flokken okkuperte, og jeg savner det faktisk ikke heller.

 

Jeg er veldig enig med de som har hevdet på denne tråden at det må være de som faktisk blir sittende med de problemene som ulven lager som må få bestemme om de vil ha den eller ikke. Det er for lettvint at naturromantikere i Oslogryta skal bestemme at sauebønder skal tolerere en ulveflokk som nabo på beitet.

 

Uten å la de som får plagene med ulven bestemme selv havner vi vel i det som svenskene kaller SGT; Skjut, gräv och Tig!

 

Forresten, husker dere Gyro, den radiomerkede ulven som TV filmet fra helikopter mens den løp rundt i villaområdet på Nesodden? Forskerne mistet kontakten med den etterhvert og drev og søkte etter den. En dag fikk de et brev der det stod: Slutt og lete, etterfulgt av kodenummeret på radiohalsbåndet til Gyro! Brevet var selvfølgelig anonymt.

 

Ha en fortreffelig aften :roll:

 

Istmus

Link to comment
Share on other sites

Mye meninger om ulv her, men håper ikke den angriper min hund når jeg ser det. For da blir jeg nok lovbryter. Og jeg trur ikke jeg er aleina med det...

 

 

Så vidt jeg har fått med meg er nødvergeretten utvidet til også å gjelde hund som angripes av ulv. Du skal altså da uten å blir lovbryter kunne skyte ulven! (Jeg tar et lite forbehold på om dette er satt i kraft ennå, det har jeg ikke sjekket)

 

God natt :D

 

Istmus

Link to comment
Share on other sites

 

 

Så vidt jeg har fått med meg er nødvergeretten utvidet til også å gjelde hund som angripes av ulv. Du skal altså da uten å blir lovbryter kunne skyte ulven! (Jeg tar et lite forbehold på om dette er satt i kraft ennå, det har jeg ikke sjekket)

 

God natt :D

 

Istmus

 

Trer i kraft innen neste høst såvidt jeg har forstått.

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg har fått med meg er nødvergeretten utvidet til også å gjelde hund som angripes av ulv. Du skal altså da uten å blir lovbryter kunne skyte ulven! (Jeg tar et lite forbehold på om dette er satt i kraft ennå, det har jeg ikke sjekket)

 

 

 

 

ja, dette er vel ikke noe å tenke på i hele tatt, kommer en ulv etter hunden min, så blir jeg lovbryter fort !

Link to comment
Share on other sites

For alle andre som ikke bedriver jakt som hobby og sett fra sidelinjen er en slik diskusjon helt patetisk der nær sakt alle i skogens mangefoll lever ut sine nedarvede instinkter som faktisk skaper den naturlige balansen av enkeltindivider i faunaen. Det blir da forunderlig å følge en slik diskusjon der den som faktisk forstyrre naturens gang basert på hobbyvirksomhet (da jakt i dag er som hobby å regne og ikke en nødvendig næring til mattilgang) er bekymret der hunden som den unaturlige inntrengeren blir fjernet og rensket ut av naturens innbyggere. Dette bør en natur interesserte person se på som en styrke og naturens evne til å regulere seg selv som positivt.

Et positivt bevis på hvordan naturen går sin sunne gang, men selvsagt ikke basert på en hobbyjegers utilpasset nærvær og bekymringer for sitt individ utplassert der den faktisk ikke hører hjemme og som naturen selv vil renske ut om den naturlige balansen og næringskjeden skal opprettholdes.

Link to comment
Share on other sites

Godt poeng, El Gringo.

 

Som jeg har sagt før; jeg er så glad i hundene mine, at jeg risikerer ikke deres liv fordi JEG insisterer på å utøve HOBBYEN min der det er fare for at semitrailere, jernbane, ulv eller skytegale sauebønder skal kveste eller drepe de så snart de er utenfor øyekontakt. Mine hunders ve og vel er LANGT mer viktig for meg enn mine preferanser om jaktmetode.

Link to comment
Share on other sites

Mennesker blir angrepet og drept av både flodhest, løver og krokodiller i Afrika på daglig basis.

Hva ville vi mene om afrikanerne dersom de utryddet disse dyrene ?

 

 

Vel, de blir jaktet nådeløst der det er konflikt mellom mennesker/husdyr og ville dyr. Jeg var på jakt i Sør-Afrika til nyttår i år, da var det i området observert en leopard. Den ble utsatt for en ren klappjakt da den ble ansett som en fare ikke bare for husdyrene, men også for de ville dyrene i området.

 

Snakker vi om naturparker/reservater derimot, der får både løver, flodhester og krokodiller være i fred for jegere, så tjener de i stedet penger på å kjøre turister inn i buss/bil som kan se på dem.

 

Flodhesten er forresten det dyret i Afrika som tar flest menneskeliv hvert år, den går langt utenpå giftige slanger (av hvilke puffadderen er den farligste).

 

Vi kan kanskje løse ulveproblemet i Norge ved å opprette ulvereservat i Nordmarka. Den kan gjerdes helt inn (slik de gjør i Afrika) og det blir praktisk talt ingen konflikter mellom ulv og husdyr. Den kan nok ta en og annen puddel som Oslofruene er ute og lufter, men puddel (og andre hunder) er jo som helon skriver "unaturlige inntrengere" som ikke har livets rett i et ulverevier :lol:

 

Det er slik at et samfunn i økologisk balanse vil regulere seg selv. Når det gjelder ulv har den ingen andre predatorer i Norge enn menneskene, dvs at når ulven er fredet vil den formere seg til den når sitt "likevekts-punkt", det er når tilgangen på føde for ulven er akkurat stor nok til at den ulvebestanden som finnes kan overleve. Gjør vi ingen ting, så vil ulvebestanden øke til den ikke finner mat til flere dyr. Mat for ulven er bl.a den "fast food" (El Gringo) som sauer og andre husdyr på beite utgjør. Stortinget kan fastsette leveområder for ulven, men så lenge det ikke blir innplantet noen lese-gener i ulven vil den gi blaffen, den går dit den finner mat, make og ynglemuligheter. Dette er oppskriften på konflikt mellom mennesker og ulv. De som ikke har noen særlige ulemper med ulven, og som synes det er flott og berikende at det er ulv i norsk natur (hvor mange har faktisk sett den?) vil være for den, sauebøndene som må hente ned kadaverne og avlive maltrakterte dyr vil ikke være så favorable. Derfor, det må være en demokratisk rettighet for de som får merke konsekvensene, at det er de selv om får bestemme om de vil ha ulven der eller ikke.

 

Hva om skjer om det ikke er en naturlig balanse i naturen kan de som er interessert se i elefantene i Afrika. De ble hardt beskattet pga elfenbenet og at det var så gjevt å skyte en elefant. Da dette ble regulert tok bestanden seg opp, til de grader at det er områder i Afrika i dag der man må gå til massenedskyting av elefanter (det kalles "culling") for å holde bestanden under kontroll. Elefanter har i prinsippet ingen andre naturlige predatorer enn mennesket, og da kommer prinsippet inn igjen om at det er tilgangen på mat som begrenser videre vekst. Problemet blir at for en elefant er også kornåkerne til menneskene mat, og da har vi konflikten gående.

 

Istmus

Link to comment
Share on other sites

Tør jeg minne om at den før den tid ble utryddet uten at noen hadde fattet vedtak om dette på demokratisk vis ?

Alt har sin historie, og vi kan ikke bare velge ut de deler som passer.

 

 

Jeg tror faktisk det var en, i hvert fall lokaldemokratisk, beslutning om at ulven skulle vekk, det ble bl.a. betalt skuddpremie for ulver!

Tør jeg minne om at ulven ikke er utrydningstruet på noe vis. Den er også reintrodusert mot lokalbefolkningensvilje, og uten at det ble fattet demokratiske vedtak om dette i forkant.

 

Ulven er nok utrydningstruet i Norge, hvis den ikke nyter godt av spesielle og strenge fredningsvilkår. Den stammen av ulv vi har i Norge, som vel stammer fra streifdyr emigrert fra Sverige, hvis ulvebestand er genetisk bestemt til å stamme fra Russland, er ikke utrydningstruet som art! Nordrussland har en stor og levekraftig ulvebestand! Poenget er som jeg har påpekt tidligere, da Norge undertegnet Bern-konvensjonen hadde vi ingen levdyktig ynglende ulvebestand i Norge, og da etter konvensjonsteksten ingen plikt til å verne spesielt om den. Og vi hadde aldeles ingen plikt til å reintrodusere ulv i Norge som en levedyktig art.

 

Hvorfor snakker ingen om mårhunden og villsvinene? Det er udiskutabelt, El Gringo, at vi har hatt villsvin i Norge tidligere. Nå er de å vei hit igjen, fra Sverige, og det drives faktisk en del jakt på disse i Østfold. Skal vi behandle villsvin på samme måte som vi har behandlet ulvestammen må de underlegges et spesielt vern med strenge fredningsbestemmelser slik at vi igjen kan bygge opp en levedyktig og reproduserende villsvinstamme i Norge! Mårhunden vet jeg ikke om har funnets i Norge før, så der kan jeg ikke uttale meg.

 

Det jeg konstaterer er at verken villsvin eller mårhund har noen som fører deres sak i Norge, selv om begge artene nok kan være spesielle og flotte dyr som vil berike vår fauna dersom vi kan etablere levedyktige stammer av dem her. I stedet er de "belønnet" med fri jaktid!

 

Istmus

Link to comment
Share on other sites

Mårhund er, såvidt jeg vet, ikke en art som har vært her før.

Villsvinet, derimot, var her for noen tusen år siden inntil klimaendringer og jakt tok knekken på bestanden.

Om jeg får tippe, vil neppe villsvinet bli utsatt for den samme hetsen fra visse deler av jegerstanden som ulven av den enkle årsak at man kan spise villsvinet.

Link to comment
Share on other sites

El Gringo, du hører visst til samme art som meg selv; Nattugle :lol:

 

Det vil nok bli litt bråk med en levedyktig og ynglende villsvinstamme i landet, den er glad i poteter og knoller og mais og annet som bøndene dyrker og gjerne vil ha i fred. Problemet løses ved at det lages en forvaltingsplan og man gjennom høsting, dvs jakt, holder bestanden på et akseptabelt nivå. Kommer dette til å skje med ulven tror du?

 

I Sverige har de ca 2000 bjørner, og de har en forvaltning av stammen som tillater jakt. Jeg var på bjørnejakt i Härjedalen i fjor, der var det gitt løyve til å skyte 45 bjørn, i hele Sverige 250. Bjørnen mitt jaktlag skjøt var nr 25 i Härjedalen.

 

Området vi jaktet i var på ca 60 000 mål, og bonden der klaget over at det var for mye bjørn, den rett og slett skremte elgen ut av terrenget. De hadde registrert 4 -5 forskjellig bjørner i terrenget, men knapt med elg. Bjørnen vi skjøt var stor, 250 kg, og den hadde ca 20 kg elgkjøtt i vommen!

 

Nå er det så vidt jeg har fått med meg en forskjell på driftsformer i landbruket i Norge og i Sverige i det svenskene ikke har den utstrakte bruk av utmarksbeite som vi har i Norge, det fører naturlig til at det blir mindre konflikter mellom rovdyr og husdyr, selv om Sverige har mange flere rovdyr enn det vi har. De har dog tilfellene med at ulv tar hund er også, det er det jo mange referanser til før i denne tråden.

 

Nå går jeg og legger meg El Gringo, sov godt :D

 

Istmus

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke liker rovdyr i naturen, får du jakte i hegn. Og det å argumentere for at et dyr ikke har livets rett fordi vi utrydda det på 60-tallet er en motbydelig argumentasjon spør du meg. Ulv skal ikke banke på døren hos folk, jeg er helt enig i det. Og de dyrene som viser størst avvik i forhold til "ønskelig atferd" får man heller skyte. Man må prøve å etterstrebe en viss form for "skyhet" hos Ulven, men å utrydde den helt synes jeg er meget trist. Ulven har vært en del av norsk og nordisk fauna i mange mange tusen år, og jeg tror norske skoger vil være et fattigere sted uten den. Og ja, jeg jakter. Med hund.

 

Hmm, Hva har skjedd Pripyat?

 

Men hyggelig at du har gjort deg opp en noe anderledes menig :wink:

 

Jeg har forandret mening i saken etter å ha lest meg opp på dette i en tid :D

Skjønner at dette ikke er helt vanlig i internett-diskusjoner, der er det ofte skyttergravstaktikken som regjererer, men sånn er nå engang jeg.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tilkommer villsvinet og mårhunden og/eller andre og de forblir levedyktige i sine habitat har de livets rett i vår fauna, om ikke går naturen sin vante gang og fjerner disse om rovdyrbestanden er intakt. Ulven/bjørn oppsøker ikke menneskelig nærvær om mattilgangen ellers er tilstede.

Dagens fauna er i ubalanse ang rov og byttedyr, ulv og bjørn ville balansert mengden av dagens storvilt elg/hjort/rådyr og om da villsvin/mårhund) faktisk også økt/tilført flere arter. Eks ørn på rovdyrenes slagsted er en god matkilde vinterstid og jerven og reven ville også innfinne seg der og muligheter for art søkning.

Om dagens jegere ønsker å bedrive sin hobby videre burde de rettet sitt våpen mot kråker og skjærer da disse begrenser dagens småfuglbestand som er matkilden til våre hauker. Kråke og skjære bestanden har økt dramatisk grunnet mattilgang fra menneskene (bare sjekk matskåla som står ute til hunden din)

Skogsfugl må ikke jaktes på da de er matkilden til hønsehauken.

 

Tror faktisk menneskenes inngripende forstyrrer naturen og gjøres til gagns for jegeren fremfor nytte for naturen som fint hadde klart seg selv.

 

Oppfordre alle jegere til å bytte ut sitt våpen (ikke sitt kråkevåpen) med kamera. Det har jeg gjort og har akkurat den samme opplevelsen om ikke mer intenst der jeg faktisk må mye nærmere bytte nå med kamera en jeg måtte med rifla.

:D

Link to comment
Share on other sites

Tilkommer villsvinet og mårhunden og/eller andre og de forblir levedyktige i sine habitat har de livets rett i vår fauna, om ikke går naturen sin vante gang og fjerner disse om rovdyrbestanden er intakt.

 

Tror faktisk menneskenes inngripende forstyrrer naturen og gjøres til gagns for jegeren fremfor nytte for naturen som fint hadde klart seg selv. .

:D

 

Har klippet litt i innlegget og uthevet noe. Jeg skjønner absolutt ingenting når det snakkes om vår fauna, menneskenes inngripen og naturen klarer seg fint selv. Hva i all verden menes med dette?

 

Er arten menneske tatt ut av naturen? Lever vi i en boble på utsiden? Er ikke vi en del av vår fauna lenger?

 

Jeg er oppdratt til og har lært at vi faktisk lever i og benytter oss av de ressursene vi kan i naturen. Om vi gjør mer ugang enn nytte kan diskuteres til vi blir blåe, men vi er da faktisk en del av det hele vi også.

 

At det i det hele tatt er mulig å se på faunaen og naturen som en greie uten arten menneske er for meg helt ufattelig..........

Link to comment
Share on other sites

Tilkommer villsvinet og mårhunden og/eller andre og de forblir levedyktige i sine habitat har de livets rett i vår fauna, om ikke går naturen sin vante gang og fjerner disse om rovdyrbestanden er intakt. Ulven/bjørn oppsøker ikke menneskelig nærvær om mattilgangen ellers er tilstede.

Dagens fauna er i ubalanse ang rov og byttedyr, ulv og bjørn ville balansert mengden av dagens storvilt elg/hjort/rådyr og om da villsvin/mårhund) faktisk også økt/tilført flere arter. Eks ørn på rovdyrenes slagsted er en god matkilde vinterstid og jerven og reven ville også innfinne seg der og muligheter for art søkning.

Om dagens jegere ønsker å bedrive sin hobby videre burde de rettet sitt våpen mot kråker og skjærer da disse begrenser dagens småfuglbestand som er matkilden til våre hauker. Kråke og skjære bestanden har økt dramatisk grunnet mattilgang fra menneskene (bare sjekk matskåla som står ute til hunden din)

Skogsfugl må ikke jaktes på da de er matkilden til hønsehauken.

 

Tror faktisk menneskenes inngripende forstyrrer naturen og gjøres til gagns for jegeren fremfor nytte for naturen som fint hadde klart seg selv.

 

Oppfordre alle jegere til å bytte ut sitt våpen (ikke sitt kråkevåpen) med kamera. Det har jeg gjort og har akkurat den samme opplevelsen om ikke mer intenst der jeg faktisk må mye nærmere bytte nå med kamera en jeg måtte med rifla.

:D

Har klippet litt i innlegget og uthevet noe. Jeg skjønner absolutt ingenting når det snakkes om vår fauna, menneskenes inngripen og naturen klarer seg fint selv. Hva i all verden menes med dette?

 

Er arten menneske tatt ut av naturen? Lever vi i en boble på utsiden? Er ikke vi en del av vår fauna lenger?

 

Jeg er oppdratt til og har lært at vi faktisk lever i og benytter oss av de ressursene vi kan i naturen. Om vi gjør mer ugang enn nytte kan diskuteres til vi blir blåe, men vi er da faktisk en del av det hele vi også.

 

At det i det hele tatt er mulig å se på faunaen og naturen som en greie uten arten menneske er for meg helt ufattelig..........

 

 

Så sant, så sant Ladden. At vi i dag har arter som er truet med utryddelse, og som derfor må ha et spesielt vern, kan i de fleste tilfellene tilskrives menneskets aktivitet, og i de fleste tilfellene ikke direkte til at mennesket utnytter og jakter på de truede artene. Ta stor salamander som et eksempel, den er da overhodet ikke utsatt for noe jakttrykk fra mennesket, grunnen til at den nå er truet er at menneskets aktivitet etterhvert legger beslag på salamanderens habitater. Fjellreven har vært fredet siden 1923 (eller der omkring), men presses ut av sine habitater fordi den ikke greier seg veldig godt i konkuranse med rødreven. Tigeren er en truet art, delvis på grunn av hardt jakttrykk, men hovedsakelig fordi mennesket trenger seg inn og innskrenker tigerens leveområder.

 

Vi kan også se den andre veien, menneskets planmessige pleie av elgbestanden i Norge har ført til en sterk økning av denne, og at "høstingen" i form at avskyting har øket fra 6-7000 felte dyr rett etter krigen til ca 40 000 i dag. Dette, pluss at mennesket tar i bruk utmarkområder til beiting for husdyr, legger til rette for en eksplosiv vekst i ulvebestanden, dersom mennesket ikke griper inn og regulerer denne.

 

Dersom vi skulle "la naturen gå sin gang" og regulere seg selv måtte vi logisk sett slutte å helbrede sykdommer hos mennesker, slutte med alt som har med mekanikk og industri, og gå tilbake til å leve på steinaldervis. Da blir mennesket i naturforstand igjen "bærekraftige" uten noen spesielle reguleringer eller tiltak. Vi ville imidlertid være tilbake til en levealder på kanskje 30 år, og at kanskje 2 av 10 unger vokser opp og kan føre slekten videre. Og, det ville ikke være mer enn noen millioner av oss som individer.

 

Da ville også kråke og skjære-problemet til Helon løse seg selv, det ville ikke være noen søppeldynger de kunne fø seg på!

 

Vi må forholde oss til verden slik den er i dag. Mye er galt der, det er jeg enig i, men den er tross alt slik den er i dag. Så kan vi ha en konferanse i Kyoto, Kjøbenhavn eller Durban for å prøve å løse problemene, uten at det ser ut til å ha noen særlig effekt. Jorden går mot sin sikre undergang uansett, Solen vil slokne om ca 5 milliarder år, og da er det slutt på Jorden også. :evil:

 

Istmus

Link to comment
Share on other sites

villmark.jpg

Her kan ein sjå kor mykje villmark vi har igjen i landet. Derfor kan vi ikkje ha ulv i Noreg. Ulven krever store villmarksområder, noko vi ikkje har. Slutt med seigpininga av distrikta og skyt ned / vekk ulven igjen.

 

Da er jo dette veldig enkelt, det er ikke igjen villmark, og iog med at ulven liker villmark, så er det egentlig ikke plass for ulven, da villmarka er borte.

Link to comment
Share on other sites

Nå er vel ikke disse oversiktene over "villmark" representative for hvor ulven kan leve. Selv om det er noen hogstfelt og går en og annen kraftlinje gjennom store skogsområder så kan det fremdeles være fine leveområder for ulv.

Det går an å ha et litt edruelig syn på fakta selv om en er innbitt rovdyrmotstander. Vi er tross alt et av de tynnest befolkede landene i europa.

Link to comment
Share on other sites

Man ser i fra de gamle østblokklandene som Romania og disse landene at ulven driver og roter rundt i søpla i landsbyene, så veldig avhengig av villmark er vel ikke ulven, og det er vel det som er problemet.

Ulven er meget tilpassningsdyktig, og at den kan leve nær urbane strøk er vel bevist de siste 15 årene her i landet også, Forskning viser også at ulven 3x smartere en bikkjene våre, derfor er dette dyret så hatet og jaget på. Det å tro at den skal få sin naturlige skyhet ved jakt og andre ting tror jeg ikke noe på, selv om håpet er der..

Link to comment
Share on other sites

Eg meinte ikkje at ulven ikkje kan leve der. Det kan den absolutt, men den vil komme i konflikt med mennesker pga. for lite villmark. Ulven er eit dyr som gjer stor skade på husdyr og vilt. Skal vi kunne ha ulv burde vi derfor ha samanhengande villmarksområder som ulven kan leve i utan å bli ei belastning for befolkninga i eit området som blir påtvunge ulv av storsamfunnet. Ja til lokaldemokrati. Eg skal ikkje sitte på Vestlandet og påtvinge folk på Austlandet ulv berre fordi den ikkje øydelegg noko for meg, og er eit staseleg dyr.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt er vi et av de tynnest befolkede landene i Europa, og følgelig er det mulig å holde konflikter under kontroll her. Vi har et ansvar for å ta vare på stammer av ville dyr.

Nå er heller ikke ulven den eneste arten som koster oss store summer både i penger og andre faktorer. Elgen tar liv i form av viltpåkjørsler. Reinen koster oss millioner i forvaltning og andre ekstrakostnader. Men vi vil jo ikke utrydde disse artene heller.

Ja til (bærekraftig) jakt på ulv, men nei til utryddelse av ulven i norge.

Link to comment
Share on other sites

Rein og elg tar ikkje frå folk livsgrunnlaget!

Synes det blir litt vel svart/hvitt og fastslå at ulven tar fra så mange livsgrunnlaget...

(Og sitter du i rullestol på sunnaas etter en elgkollisjon er kanskje en del av livsgrunnlaget borte da også... Likeså er det vel en del grunneiere som får begrenset mulighetene sine til å utnytte utmark til f.eks hyttetomter "av hensyn til villreienen". Litt av livsgrunnlaget som forsvinner der også.)

Link to comment
Share on other sites

Ja til lokaldemokrati. Eg skal ikkje sitte på Vestlandet og påtvinge folk på Austlandet ulv berre fordi den ikkje øydelegg noko for meg, og er eit staseleg dyr.

 

Helt enig!

Bare synd ikke så veldig mange følger ditt synspunkt..!

Den urett som ikke rammer en selv, osv.....

Link to comment
Share on other sites

Fjernet sitatet av forrige innlegg. Jegermeistern.

 

Helt for mest mulig lokaldemokrati, men hvis spørsmålet er utryddelsen av en art i et land så er ikke det noe som lokaldemokratiet skal bestemme...

(For å sette det litt på spissen: Klipp, klipp! Dette var ikke bare på spissen, men langt over kanten! Jegeremeistern.

 

Og ja: Jeg jakter i terreng med mye rovdyr, med hund (riktignok mest bjørn, men også fare for ulv).

Link to comment
Share on other sites

Slettet sitatet av forrige innlegg. Jegermeistern.

 

kan ikke se hva som er galt med den reklama el hva det er, så ulven er ikke et vakkert dyr?

litt romatisert den filmsnutten

 

"Wolves - ikke mennesker, men de er bedre enn mange mennesker ..." betyr tittelen,brukte google oversetter ja..

Link to comment
Share on other sites

Kunne vært interessant om man her kunne tallsatt antall drepte hunder i løpet av et år.

Ser at det er mange innlegg og mye meninger her. Så tall hadde her vært flott

 

Hva med å ha en parallell tråd hvor man skrev

 

Hund nr 1 (og videre oppover)

Rase

Dato

Sted

Kommune

Hvordan det skjedde: Jakt, tur, på gårstunet.

 

Geir

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...