Jump to content

Nok en hund DREPT av ulv !!!!


jegeren

Recommended Posts

Og til helga går det vel en ny ! hvis noen slipper hunden !!

Gjorde trolig det :(:cry:

http://www.haldendagblad.no/lokale_nyheter/article3979635.ece

 

Nok en hund drept av ulv

Jakthunden "Saga" ble drept av ulv ved Bokerød lørdag. Berit og Rolf Olsen har dermed mistet to hunder i ulveangrep.

 

 

Först og fremst så er det forferdelig å miste hunden, men hvilken jeger er så dum så at han slepper en drivende hund i ankerfjella etter den hösten og alle hundeangrep som har värt der i år. Er jo nesten å be om å få hunden oppspist.

Link to comment
Share on other sites

Det måtte i så fall bety at fyren skulle legge jakta på hylla, det da.

 

Eller å jakte uten hund. Som situationen er i ankerfjella nå så er det helt umulig å sleppe hunder löse der.

Jeg har også terreng i området og vet hvordan situationen er.

Det er selvsagt ikke moro, men jeg risikerer ikke livet på min hund for å jakte.

Link to comment
Share on other sites

Först og fremst så er det forferdelig å miste hunden, men hvilken jeger er så dum så at han slepper en drivende hund i ankerfjella etter den hösten og alle hundeangrep som har värt der i år. Er jo nesten å be om å få hunden oppspist.

 

Dette var en kalkulert rissiko, men de påpeker noe annet.

Hvordan skal vi som foreldre klare å oppfordre ungene til å utforske naturen på egenhånd, bygge hytter av bar, plukke blåbær og lage skiløyper når vi egentlig er engstelige for å la dem være utenfor gårdsplassen alene? ”Forståsegpåere” og spesialister kan si hva de vil, men det er vi som bor her! Det er vi som hele tiden må si til oss selv: ”Den er ikke farlig for oss, den går ikke etter mennesker.” Likevel kan vi ikke hjelpe for at den som lufter vår eneste hund før han skal inn for kvelden, ser seg over skulderen flere ganger på turen.

 

http://www.haldendagblad.no/lokale_nyheter/article3979599.ece

Link to comment
Share on other sites

Jeg kort og godt HATER ULV!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :evil::evil::evil:

 

Ulven er en "uskyldig" part i denne sammenhengen. Den gjør det som er naturlig for den.

Det er politikerne/systemet som må endres.

 

 

Når en ulv tar ei bikkje, så mener jeg at jeg har god grunn til å hate ulven!! Og det gjøe jeg. Sikkert noen som mener jeg er usakelig mm. Men slik jeg ser det og det jeg mener er at ulven ikke hører hjemme i Norsk natur. Det er min mening!!

Link to comment
Share on other sites

har bare et spørsmål....

trådtittelen..... hund DREPT av ulv......

høres nesten ut som noe dyrevernere kunne kokt ut...

husdyr DREPT..... pelsvilt DREPT..... kyllinger DREPT... osv

 

dreper vi elg når vi går på jakt?

tenk bare overskrifta:

elg barn DREPT av jeger foran øynene på mora si.....

Link to comment
Share on other sites

Fjernet unødvendig sitering Trapperman

 

dreper vi elg når vi går på jakt?

tenk bare overskrifta:

elg barn DREPT av jeger foran øynene på mora si.....

Ser poenget ditt, men vi dreper våre "fiender", ulven sine........At det blir et måltid av hunden er kun et ekstra +

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg kort og godt HATER ULV!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :evil::evil::evil:

Når en ulv tar ei bikkje, så mener jeg at jeg har god grunn til å hate ulven!! Og det gjør jeg. Sikkert noen som mener jeg er usakelig mm. Men slik jeg ser det og det jeg mener er at ulven ikke hører hjemme i Norsk natur. Det er min mening!!

Jeg mener det var et feilgrep å reintrodusere ulv (og bjørn) i norsk natur. Vi klarte oss meget godt uten dem. Og som før nevnt, jeg hørte aldri at noen saknet disse dyra for 20-30 år siden.

 

Men jeg HATER ikke ulven! Jeg har tvert i mot stor beundring for egenskapene til dette dyret, og skulle gjerne sittet og frosset inne i et av de inngjerdete rovdyrterritoriene, for å fått se en ulveflokk i naturlig utfoldelse.

Link to comment
Share on other sites

Eller å jakte uten hund.

Harejakt uten hund :lol::lol: Er det noen som har oppskriften på dette :?:

 

Ettersom du har sitert meg så får jeg vel svare.

Med den situationen som er i området nå så er jakt med hund umulig.

Dermed er harejakt ikke heller mulig ihvertfall på den måten det har blitt drevet för.

Jeg liker det ikke, men kan ikke gjöre noe med det(ihvertfall om jeg skall väre lovlig)

Link to comment
Share on other sites

Harejakt uten hund er jo latterlig alle som har noe greie på harejakt vet at det er losen som er hele vitsen.

De siste 20 årene har jeg vel ikke skutt 10 harer engang.men jeg har nok betydlig bedre hunder enn noen gang.

Harejakt er jo å få til en virkelig god jager ikke mange ulldotter på veggen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ondskapen...og uviten blant politikere vil ingen enda ta. Ingenting kan gjøres lovlig med dette problemet. Vår husdyr og fire bente jakt kamerater har ingen rettigheter lengere...hvor langt skal vi strekke oss ?

Hvis en av min hunder noen gang blir tatt av en ulv.......så blir det ingen nåde.......

Link to comment
Share on other sites

Har skutt mange harer uten hund. Er jeg latterlig?

 

Neida, men du har ikke oppleved "jakta" bare skytingen....

 

Det er losen og spenningen..kos og kaffe som står ikke fokus...ikke på død og liv få skutt som er det sentrale når det gjelder hare.

Min har har aldri med hagla en gang når han jager hare. Han fyrer bål og koker kaffe. Koser seg med losen og ser om han kan ta bilder av haren. Skyter han er den borte.....og det er lite hare nok her som det er.

Link to comment
Share on other sites

Hvis en av min hunder noen gang blir tatt av en ulv.......så blir det ingen nåde.......

 

Sikkert ikke trivelig å få oppleve at hunden blir tatt av ulv, og det er vel naturlig at en føler et visst hat, men hva skal du gjøre hvis hunden blir påkjørt, drukner, blir sparket ihjel av elg osv. Ser for meg en rekke hevnaksjoner rettet mot sistnevnte farer :D

Link to comment
Share on other sites

Det er vel bevist en gang for ca 30 år siden at de som jaktet uten hund skøyt mest,men for meg og de andre harejegere jeg kjenner er død hare borte for alltid.

Her er harebestanden på et minimun fortiden i et terreng jeg og en kamerat skøyt 33 stk på i 87-88 sesongen har jeg i høst klart å finne 2 stk det er vel omtrent det samme med ulv her også.Dette var da jeg var ung og skyteglad.

Jakter du hare uten hund så er det ikke latterlig å skyte den,men har du brukt hund noen år så skjønner du hva jeg/vi mener.

Link to comment
Share on other sites

Harejakt uten hund er jo latterlig alle som har noe greie på harejakt vet at det er losen som er hele vitsen.

 

Har skutt mange harer uten hund. Er jeg latterlig?

 

 

Neida, men du har ikke oppleved "jakta" bare skytingen....

 

 

Sniper-two, har du noengang prøvd annen jakt? Påstår du at smygjakt på hare ikke er jakt, bare skyting? Påstår du jegeren som sitter stille i skogkanten/setervollen å speider etter hare i grålysninga ikke har naturopplevelse?

Med hvilken rett påstår du at harejakt med hund er det eneste rette?

Jeg har prøvd å jakte med hund, sikkert ikke verdens beste hund, men den fungerte. Det var spennende det, å høre hunden på fot.. Men jeg har også smygd meg innpå beitende hare mer enn en gang, og det er minst like stor jaktopplevelse som å sitte på en stubbe å høre på los!

Link to comment
Share on other sites

Fjernet unødvendig sitering Trapperman

 

Ja det gjør det nok! Men hva er vitsen med å angripe andres jaktformer fordi de selv ikke tørr slippe hunden sin, pga redsel for ulv.

Jeg har ikke noe galt å si om harejakt med hund, men å være så sneversynt at man ikke vil se noe annet en sin egen stubbe er for dumt.

Tør man ikke slippe hunden pga ulv i terrenget så får man tilpasse seg, og jakte uten hund! Eller finne på noe annet.

Link to comment
Share on other sites

*kremt* .....det finnes vel en harejakt tråd også vel....?

Tja - som moderator må jeg vel si at når jeg skal avgjøre hva som er best i en ulvetråd, kan det kanskje være hipp som happ om den sklir ut på viddene med harejakt, eller fortsetter "business as usual" med usakligheter, personangrep og oppfordring til ulovligheter - ? :D

Link to comment
Share on other sites

Harejakt uten hund er jo latterlig alle som har noe greie på harejakt vet at det er losen som er hele vitsen.

De siste 20 årene har jeg vel ikke skutt 10 harer engang.men jeg har nok betydlig bedre hunder enn noen gang.

Harejakt er jo å få til en virkelig god jager ikke mange ulldotter på veggen :wink:

så harejakt = at man har en god hund? det høres jo ut som det ikke er jegeren som jakter, men hunden. jegeren kan sitte på en stubbe og vente. trodde enkelte elgjegere var late, men nå har jeg revurdert synet mitt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis en av min hunder noen gang blir tatt av en ulv.......så blir det ingen nåde.......

 

Sikkert ikke trivelig å få oppleve at hunden blir tatt av ulv, og det er vel naturlig at en føler et visst hat, men hva skal du gjøre hvis hunden blir påkjørt, drukner, blir sparket ihjel av elg osv. Ser for meg en rekke hevnaksjoner rettet mot sistnevnte farer :D

 

Med respekt å melde, de sammenligningene er heller dårlige!

 

Visst finnes det muligheter for at det du nevner kan skje, men de kan minimaliseres ved å slippe bikkja lengre unna rennende vann (drukning pga usikker is), større veger (påkjørsel) osv. Jakter du i et ulverevir, er sannsynligheten STOR for at bikkja før eller siden blir drept!

Når du først trekker sammenligninger, så er et ulverevir i størrelsesorden halv til en million dekar!

 

Fra tidligere å ha jaktet hare hele sesongen, er det nå tre år siden siste losen (og siste bikkja ble drept) herover:(

Link to comment
Share on other sites

Harejakt uten hund er jo latterlig alle som har noe greie på harejakt vet at det er losen som er hele vitsen.
Har skutt mange harer uten hund. Er jeg latterlig?
Neida, men du har ikke oppleved "jakta" bare skytingen....

Sniper-two, har du noengang prøvd annen jakt? Påstår du at smygjakt på hare ikke er jakt, bare skyting? Påstår du jegeren som sitter stille i skogkanten/setervollen å speider etter hare i grålysninga ikke har naturopplevelse?

Med hvilken rett påstår du at harejakt med hund er det eneste rette?

Jeg har prøvd å jakte med hund, sikkert ikke verdens beste hund, men den fungerte. Det var spennende det, å høre hunden på fot.. Men jeg har også smygd meg innpå beitende hare mer enn en gang, og det er minst like stor jaktopplevelse som å sitte på en stubbe å høre på los!

Jeg driver med snik jakt også....men mange år siden på hare.

Vi snakket om hund...ikke sant ?

 

Jeg mener harelos er mer moro en sniking på hare, men den er kun min mening :)

Link to comment
Share on other sites

så harejakt = at man har en god hund? det høres jo ut som det ikke er jegeren som jakter, men hunden. jegeren kan sitte på en stubbe og vente. trodde enkelte elgjegere var late, men nå har jeg revurdert synet mitt.

 

 

Det er da vel med all respekt å melde ytters få som jakter her i landet pga matmangel. Det jeg prøver å si er at det meste av jakt i norge er rekrasjon/hobby

Harejakt med hund hører da for fanken hjemme i en tråd om ulvedrept hund.

Link to comment
Share on other sites

 

Det er da vel med all respekt å melde ytters få som jakter her i landet pga matmangel. Det jeg prøver å si er at det meste av jakt i norge er rekrasjon/hobby

Harejakt med hund hører da for fanken hjemme i en tråd om ulvedrept hund.

 

Du påstår da vittelig lenger opp her at all annen jakt enn med hund er lattelig, gjør du ikke, eller kanskje jeg er for dårlig til å lese. Og at alle som har greie på harejakt vet at det er det som er jakt..

 

Hvis det er sånne holdninger som florerer mot jakt uten hund, så må jeg få si jeg er glad i ulven :twisted:

Link to comment
Share on other sites

så holdningen blandt harehundfolket er at de som jakter hare uten hund ikke bedriver jakt?

 

jakt er rekreasjon or oss. derfor er det vel en kalkulert (og kansje unødvendig) risiko vi tar om vi slipper hunder plasser det er stor sannsynlighet for at de kan bli tatt av ulv?

kansje den som slipper hunden har et ike stort anssvar som det de som forvalter ulv osv har for at hunder blir tatt av ulv i områder med mye ulv??

Link to comment
Share on other sites

Tror du misforstår litt med vilje her. :wink: Er nok ikke en overklassesport dette mere for den fattig mann i gata eller skal vi si skauen.

vi misforstår kansje hverandre. beklager om du oppfatta meg som vrang.

jeg har bare jakta hare uten hund. ergo har jeg ingen kjennskap til harejakt med hund.

men jeg har jakta elg i områder med så mye sau eller rein at vi ikke kunne sleppe løshund(hadde de blitt sett for nær husdyr ville de blitt skutt), og da måtte vi finne alternativ måte å jakte elg på. enten med bandhund eller uten hund.

noe av det samme må kansje de som bor i områder med veldig mye ulv tenke på. kansje man må tilpasse seg virkeligheta å endre på måter å gjøre ting på for å slippe å miste hunden sin....

 

edit:sriveleif

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...