Jump to content

Nok en hund DREPT av ulv !!!!


jegeren

Recommended Posts

Når man formelig godter seg over at en ulv tar en hund i Oslo, så vet jeg ikke helt jeg.

Noen sperrer må jo være borte...

 

Man godter seg ikke over at en ulv tar en hund. Det er bare en fleipete kommentar.

Poenget er at dette har folk i distriktene slitt med i flere år, og om denne ulven nå skulle jafse i seg noen byråkrat-bikkjer så vil vel dette muligens få folk til å endre meningene noe om dette vakre dyret. Altfor mange vedtak om disse dyrene har vært fattet over varme tekopper og lille gosseline på pleddet under kontorpulten i den trygge hovedstaden.

 

Ulven er et vakkert dyr, men den fremstilles som en sky jerv i mange sammenhenger. Dette er jo ikke tilfelle, den er en i høyeste grad tilpasningsdyktig jeger og lystmorder som ikke tar fem øre for å bite i stykker 20 sau og 4 bikkjer på gøy, før den labber videre.

Link to comment
Share on other sites

Ulven er et vakkert dyr, men den fremstilles som en sky jerv i mange sammenhenger. Dette er jo ikke tilfelle, den er en i høyeste grad tilpasningsdyktig jeger og lystmorder som ikke tar fem øre for å bite i stykker 20 sau og 4 bikkjer på gøy, før den labber videre.

Nå finnes det vel ikke lystmordere i dyreverdenen,men de tilfeller som beskrives kalles vel overskudsdreping.

På samme måte som når f.eks rev kommer inn i ett hønsehus så går ting litt over styr. Denne egenskapen ligger etter det jeg har forstått i alle rovdyr.

Minken kalles også for lystmorder,men fakta er vel at de dreper det de kommer over nettopp for å ha ett stort matforåd slik at de slipper

å bruke energi på å jakte på en stund. At det de dreper f.eks råtner opp eller blir tatt av andre dyr er noe rovdyr ikke har hjerne nok til å kalkulere med!

 

Som hundeeier og løshundjeger så trenger jeg vel ikke å nevne hvor jeg står i denne debatten om ulv :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det som er skremmende,er at man har mistet kontrollen totalt!Det dukker jo opp Ulv om dagen over hele Østlandet!Man kan derfor aldrig være trygg på å slippe hunden..Er vel ikke så ofte hundene blir tråkket ihjel av Elg?Og påkjørsel av bil under jakt kan man til en grad unngå..men er det plutselig en Ulv i området uten at vi vet det,ligger hunden tynt an..For en som aldrig har hatt hund,og knapt skyter annet enn på blink,er det lett å forsvare Ulv,men for andre bygdefolk som har jakt med hund som en livstil,er dette tragisk!Vi blir frarøvet en gammel tradisjon,og fin hobby!Vil det bli som i Svergie?Der er Ulven i ferd med å overta utmarka igjen!det selges mye mindre jakthunder,jaktkort enn noen gang!Ulver kommer innpå gårdsplassen til folk og dreper hunder i bånd!Til og med folk som har gått tur på vei med hund i bånd,har blitt angrepet!Vil dere ha det slik?

Link to comment
Share on other sites

@Jacob 84

Jeg mistet min 4 beinte jaktkompis til ulven, tror du jeg oppsøkte den?

 

Det jeg gjorde var å jakte hare i den skogen jeg har vokst opp i. Her har Oldefar, Bestefar, Far og nå jeg og min bror jaktet hare med løse drivende hunder i disse 4 generasjonene.

Jeg og bruttern var med far på harejakt siden vi klarte å gå, og har mange gode minner å se tilbake på i form av hygge rundt bålet og fantastiske loser og jaktsituasjoner.

Dette er en familie arv for meg, og jakta er en stor del av mitt liv og livsstil.

Dette gjelder ikke bare meg og min familie, men alle som har vokst opp med jakt med løs hund, og som i dag er jegere.

 

Dette er nå tapte verdier.

Årsaken til at jeg ikke lenger kan gjøre det jeg liker best her i livet, er at det ble fattet vedtak om totalfrede ulven for å forsøke å bygge opp igjen en levedyktig ulvestamme. Denne ulvestammen er identisk genmessig med ulven som er i Russland. I Russland er denne bestanden svært levedyktig, og er et stort nasjonalt problem. Den eneste måten vår ulv avviker noe genmessig, er at blåøyde ulveforkjempere har blandet hund inn i ulveblodet, noe som har gjort mye av ulven som er i grenseområdene lite menneske sky. Når ulven ikke har nødvendig respekt for mennesket, blinker den blå lampa kraftig hos meg iallefall. Her lukter det grendetragedie lang vei, der et barn, eller forsåvidt et voktsent menneske blir drept av disse dyra.

http://www.nettavisen.no/friluftsliv/article453029.ece" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Du sier at det hører til sjeldenhetene at ulven er i urbane miljøer?

Her jeg bor blir det observert ulv mellom husa og på skoleplassen stadig vekk. Disse ulvene mangler skyhet for folk, og det har oppstått flere ubehagelige situasjoner. Frykten for ulv har her blitt så stor at den frie leken ute har blitt en saga blott for ungene i min grend og nabogrender.

Grendene Øst i Norge kommer sakte men sikkert til dø ut grunnet dagens ulveforvaltning.

 

Er det riktig at Russisk ulv skal fortrenge viktige norske kulturarver og verdier?

Er Russerulven viktigere enn befolkningen som bor i grendene her?

Hvis JA, så stiller jeg et stort spørsmålstegn til de empatiske og medmenneskelige egenskapene som hersker hos Norges befolkning

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ulvens utbredelse skjer som forventet- Dyr av hundeslekten har det med å få bra med valper, og unge individer har det med å søke etter nye etableringer og nye territorier. Heldigvis har norske myndigheter et mer nøkternt forhold til ulven enn hva deres svenske kolleger har, som begynner å sette ut individer for å hjelpe bestandens etablering. Historisk sett finnes det vel ikke ETT eneste eksempel på vellykket fifling med naturen med utsetting av arter. Jeg håper myndighetene fortsetter med en nøktern linje og la naturen ordne opp i sine arters utbredelse på egenhånd uten hjelp fra mennesket.

 

Forresten lurer jeg på en ting:

 

Nå, når vi har fått nye, rene, norske kull både i Slettåsflokken og Julussaflokken skulle man tro det fantes folk som ble glade og som ville benytte seg av det nye tilskuddet. Men for min egen del har har ikke registrert at det er flere folk som oppsøker områdene for å være i naturen der ulven oppholder seg. I hvert fall er det ikke flere turister i Julussareviret enn det var før. Tvert i mot, de eneste jeg har møtt i Julussareviret, er jegere som egentlig ikke ønsker ulv der, og en og annen turgåer på veiene.

 

Så hva er vitsen med det sterke engasjementet, når folk likevel sitter i sofaen?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Denne egenskapen ligger etter det jeg har forstått i alle rovdyr.

Minken kalles også for lystmorder,men fakta er vel at de dreper det de kommer over nettopp for å ha ett stort matforåd slik at de slipper

å bruke energi på å jakte på en stund. At det de dreper f.eks råtner opp eller blir tatt av andre dyr er noe rovdyr ikke har hjerne nok til å kalkulere med!

:

 

Her tror jeg du undervurderer rovdyrene en smule. Jerven lager seg foreksempel matpakker som den graver ned og vender tilbake til. Jeg er derimot enig med deg i at ulven nok ikke reflekterer over i hvilken grad den kan nyttiggjøre seg av hele skrotten.

Da står en igjen med konklusjonen at den dreper fordi den hadde muligheten og evnen til det, og ikke av sult eller alle nødhensyn. Det er her skadedyr-merkelappen begynner å gjøre seg gjeldende for min del og er en av hovedgrunnene til at jeg misliker ulv i såpass urbane omgivelser. Ulven er et dyr som er tilpasset en biotop med langt magrere tilgang på mat. Den dreper derfor alt den kommer over, men i slike omgivelser vil den også sette det til livs da det kan være lenge til neste gang. Den er rett og slett koblet sammen på en slik måte at den dreper det den ser av naturlige byttedyr da det ligger i genene, uavhengig om dette er en elgkalv den påtreffer eller 20 sauer på beite. Uavhengig om den er sulten eller ikke.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

det er en av tingene som plager meg:Storbyfolk som knapt forlater byen,skal på død og liv ha rovdyr i skogen som de aldrig får sett!Men disse dyra terroriserer bygdenorge,folk tør ikke ha ungene ute lenger,slutt på løshundjakt,flere slutter med sauer osv,og ikke minst koster det millioner å ha Ulv og Bjønn gående rundt!Men hvor mange får sett dem?Tipper disse Ulveelskerne helst skyr disse områdene fordi de er livredde å treffe på dem..Nei utrydd dem,og gi oss tilbake livet på 70tallet!

Link to comment
Share on other sites

Nå bør vel ikke Cameron skjære alle "storbyfolk" over samme kam :winke1:

Jeg står på verandaen og ser over på Lutvann så man kan vel si at jeg er nærme nok!

Har jakta MYE i omeråder med ulv (da det var bra med ulv i østfold) på 90 tallet!

Innkjøp av peil samt å gå over til rase som ikke jaget rådyr like lenge som dachsen var en av tingene

vi gjorde. Men har stått med hjerte i halsen mer enn en gang når los har dratt ut f.eks i retning av der 20 sau har vært revet av

ulv dagen før!

 

Ut fra dette så føler jeg meg litt urettferdig behandlet kun for at jeg er født og oppvokst i hovedstaden og bodd kun her

med korte untak i snart 45 år :winke1:

 

Føler med alle som mister hund eller blir handicapet av ulv uansett hvor i landet de måtte bo!

Link to comment
Share on other sites

Historisk sett finnes det vel ikke ETT eneste eksempel på vellykket fifling med naturen med utsetting av arter. Jeg håper myndighetene fortsetter med en nøktern linje og la naturen ordne opp i sine arters utbredelse på egenhånd uten hjelp fra mennesket.

 

Litt off-topic, men det finnes vel eksempler på vellykkete utsettinger i naturen. F. eks oppdrett av fjellrev som har blitt satt ut, første gang i 2006 på Saltfjellet.

 

Her tror jeg du undervurderer rovdyrene en smule. Jerven lager seg foreksempel matpakker som den graver ned og vender tilbake til. Jeg er derimot enig med deg i at ulven nok ikke reflekterer over i hvilken grad den kan nyttiggjøre seg av hele skrotten.

Da står en igjen med konklusjonen at den dreper fordi den hadde muligheten og evnen til det, og ikke av sult eller alle nødhensyn. Det er her skadedyr-merkelappen begynner å gjøre seg gjeldende for min del og er en av hovedgrunnene til at jeg misliker ulv i såpass urbane omgivelser. Ulven er et dyr som er tilpasset en biotop med langt magrere tilgang på mat. Den dreper derfor alt den kommer over, men i slike omgivelser vil den også sette det til livs da det kan være lenge til neste gang. Den er rett og slett koblet sammen på en slik måte at den dreper det den ser av naturlige byttedyr da det ligger i genene, uavhengig om dette er en elgkalv den påtreffer eller 20 sauer på beite. Uavhengig om den er sulten eller ikke.

 

Som pripiat skriver her så har jerv, delvis gaupe og bjørn også en atferd som gjør at de "sparer" på maten. Jerven parteret byttet og gjemmer det vekk i forskjellige matlagre, mens gaupe kan grave over byttet mens den holder seg i området og vender tilbake for å spise mer. Det samme med bjørn, den graver gjerne over byttet sitt. Men ulven er fysilogisk tilpasset å spise mye på kort tid, for så å gå lenge til neste måltid (altså ta mest mulig når den kommer over byttet).

Link to comment
Share on other sites

Jeger 79

Jeg er ikke ute etter å bagatellisere tapet av hunden din, men JA du oppsøker ulven når du tar med hunden din ut i en skog med ulv.

Det spiller ingen rolle om du/far/bestefar har jaktet med løshund på området før. Nå er det ulv der, og det må du ta høyde for.

Velger du å slippe hunden, så akepterer du de faremomentene.

Går du 150 år tilbake i tid, var der sikkert ulv i området.

 

Tror det eller ei, så har jeg medfølelse for tapene deres.

Hadde det vært opp til meg, så tror jeg Norge kunne klart seg uten ulven. I allefall sånn som det forvaltes i dag.

Nå er det jo en gang sånn at vi har ulv i Norge, og inntil videre får vi bare ta høyde for den.

 

Igjen, så var det veldig synd med din og alle andre hunder som blir tatt av ulv,elg,bil osv.

Link to comment
Share on other sites

Jeger 79

Jeg er ikke ute etter å bagatellisere tapet av hunden din, men JA du oppsøker ulven når du tar med hunden din ut i en skog med ulv.

Det spiller ingen rolle om du/far/bestefar har jaktet med løshund på området før. Nå er det ulv der, og det må du ta høyde for.

Velger du å slippe hunden, så akepterer du de faremomentene.

Går du 150 år tilbake i tid, var der sikkert ulv i området.

 

Tror det eller ei, så har jeg medfølelse for tapene deres.

Hadde det vært opp til meg, så tror jeg Norge kunne klart seg uten ulven. I allefall sånn som det forvaltes i dag.

Nå er det jo en gang sånn at vi har ulv i Norge, og inntil videre får vi bare ta høyde for den.

 

Igjen, så var det veldig synd med din og alle andre hunder som blir tatt av ulv,elg,bil osv.

 

For 150 år siden hadde vi norsk ulv her. Denne ulven hadde det vært gode argumenter for å verne om.

Våre forfedre mente at norsk natur ikke var tjent med å ha ulv her. Dette mente de tydeligvis i så stor grad at de bestemte seg for å fjerne den fra norsk fauna. Man kan diskutere hvor klokt dette var i ettertid, men nå er det nå engang sånn.

I dag plages vi av russisk ulv som ikke har noe som helst tilhørighet i Norge og ikke er truet overhodet.

Hvorfor skal vi drive å avle på den på bekostning av alle i de berørte distriktene?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg er for så vidt enig med deg, men det er opp til demokratiet å bestemme.

 

Det er mye vi vet i dag, som vi ikke viste for 150 år siden.

Derfor har vi bedre grunnlag for å ta en besluttning i dag.

 

Uten å ha 100% sikker bakrunn, så tror jeg ikke ulver skiller på nasjonalitet seg i mellom.

Tror heller ikke en russisk ulv vil oppføre seg ulikt en svensk ulv, gitt at de er av samme rase.

Dette er uansett spakulasjoner fra min side, og ikke noe jeg vet.

Ergo OM vi skal gjenninføre ulv i Norsk fauna, så er russisk/finsk/svensk Ulv veien å gå.

 

Er også enig at det er en smule urettferdig, at folk fra Oslo vest skal bestemme om det skal være ulv på bygda.

Men sånn er det bare, og vi må rette oss etter det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er for så vidt enig med deg, men det er opp til demokratiet å bestemme.

 

Er også enig at det er en smule urettferdig, at folk fra Oslo vest skal bestemme om det skal være ulv på bygda.

Men sånn er det bare, og vi må rette oss etter det.

 

Jeg synes det er litt urettferdig at lokalsamfunn får introdusert rovdyrarter i sitt distrikt mot sin vilje. Dette bør bestemmes lokalt når det er snakk om rovdyr med de umiddelbare begrensninger dette setter for bruk av løshund og ferdsel generellt.

 

Jeg vet at det ikke er rapportert om angrep på barn de siste 100 år her i Norge, men er man villig til å vedde livet til ungene på at dette ikke kan skje? Jeg hadde vært svært reservert ovenfor å la barn under 10 år ferdes i eller igjennom utmark der det finnes ulv.

Link to comment
Share on other sites

Det er mange som er av oppfatningen om at det er noen i Oslo som bestemmer om det skal være rovdyr i distriktene. Disse "noen i Oslo" er folkevalgte politikere eller folk som handler på deres vegne. Alle stemmeberettigede i Norge har muligheten til være med på å bestemme hvilke politikere som skal representere folket i en demokratisk prosess.

 

Merk dere navnene på de ulvevennlige politikerne og husk det til neste stortingsvalg om rovdyrsaken virkelig er deres hjertesak.

Link to comment
Share on other sites

Praksis.Jaaaa! Prøv å erverv skytevåpen til forsvar av liv og eiendom ved sopp og bærtur.Tenker Storberget og hans like setter kaffen i vranga! Må avslutte men kommer tilbake senere. Skal ut på tur. Kanskje ser jeg ulv denne gangen også! Mye rovdyr rundt bebyggelsen fordi hjorteviltet har trukket ned dit!

 

 

Storberget er vel ikke Justisminister lenger eller har jeg gått glipp av noe ?

Link to comment
Share on other sites

I artikkelen som du lenker til sier Senterpartiets Lars Peder Brekk "Det er gjort grep både når det gjelder bestandstall og forvaltning. Hvis Sp hadde vært alene, ville vi gått enda lenger, men jeg mener det er viktig at vi har en bred basis for denne enigheten".

 

Forlik betyr at man har blitt enige om noe som man er uenige om med de kompromissene det medfører. Det er lett å forstå at SP med sine 11 representanter ikke kan stille like harde krav som AP med sine 64 representanter. En forskyving av maktbalansen mellom partiene vil kunne gi de mindre ulvevennlige partiene mer makt ved neste korsvei.

 

Hvordan tror du forliket hadde sett ut om SP alene hadde fylt alle setene i Stortinget?

Link to comment
Share on other sites

politikere er dessverre såpass kompromiss-orienterte at de ofte snur for å få til en løsning på andre områder...

Det hadde blitt fint hvis ingen politikere var villig til å inngå kompromiss. Eneste løsningene da er anarki eller enevelde...

Link to comment
Share on other sites

Kal bli morro når ulver begynner og ta kattene osv. til ja folka...

Men da er det vel selfølgelig ikke ulven som gjør det..

Er kansje oksene til naboen.. Eller sauene hans..

Ulven gjør jo ikke noe galt.. Den er jo såååååå fin!

He-he

 

 

John

:twisted:

 

Er vell flere katter som blir tatt av hunder enn ulver i landet :evil:

Link to comment
Share on other sites

Til Jegermeistern

Det skal arbeides etter demokratiske og LOVELIGE metoder for å fjerne ulvesona,slik at ansvaret og byrden med rovdyrpolitikken bæres av alle fylker i Norge!

Wabakken er til opplysning ulveforskeren som ønsker å fjerne ulvesona!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal vår urbefolkning ha særrettigheter utover det som andre folkeslag(urbefolkning) i arktiske strøk har!(som har store rovdyr)Sist jeg var i Finnmark vår det fast 2 ganger i mnd a ta seg en Harry-tur til Finnland eller Sverige! Avstandene er et ikke tema.Kort vei er det også til Russland der 100.000,- ulver venter spent åpne grenser. :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal vår urbefolkning ha særrettigheter utover det som andre folkeslag(urbefolkning) i arktiske strøk har!(som har store rovdyr)

Kansje pga denne: http://www.regjeringen.no/nb/dep/fad/tema/samepolitikk/midtspalte/ilokonvensjon-nr-169-om-urbefolkninger-o.html?id=451312

Hvorfor andre urbefolkninger ikke har rettigheter etter ILO konvensjonen kan vel ikke brukes som begrunnelse for å ta fra norske urbefolkninger sine rettigheter?

 

Sist jeg var i Finnmark vår det fast 2 ganger i mnd a ta seg en Harry-tur til Finnland eller Sverige! Avstandene er et ikke tema.Kort vei er det også til Russland der 100.000,- ulver venter spent åpne grenser. :mrgreen:

Er det fast å ta seg tur til nabolandet annahver uke? Kommer nok litt an på hvor i fylket man er, Finnmark er nesten like stort som hele østlandet, å jeg tror ikke det er vanlig for de fleste på østlandet å ta seg to harryturer til Sverige (eller Danmark) i mnd.... Jeg har bodd på østlandet i snart 3 år, å mitt regnskap på harryturer i den perioden er 1 til Sverige og 1 til Danmark. (det blir mindre enn 0,1 harrytur pr mnd ;) )

 

Og hvorfor skal man ta en harry tur til Sverige når alt er billigere i Finland, og i tillegg er det nærmere?? Fra Finnmark må man kjøre gjennom Finland for å komme til Sverige, om man ikke kjører helt ned til Nordland, da kan man kjøre direkte inn i Sverige ;)

Forresten, hva har harry turer med dette å gjøre egentlig?

Link to comment
Share on other sites

Forresten, hva har harry turer med dette å gjøre egentlig?

- fast 2 ganger i mnd a ta seg en Harry-tur til Finnland eller Sverige! Avstandene er et ikke tema.Kort vei er det også til Russland der 100.000,- ulver venter spent åpne grenser. :mrgreen:
I følge "psg" vil 100.000 ulver dra på Harry-handel til Finnmark! :mrgreen:
Link to comment
Share on other sites

Jorda vår har bestått i milioner av år, og vil forhåpentligvid bestå i mange år til.

Hva er det som gir dere ulvemotstandere en ekslusiv rett til å utrydde en dyreart fordi det passer akkurat dere og deres interesser?

 

Vi skal forvalte, ikke utrydde, og mennesket kan og må aldri overta rovdyrenes plass i naturen.

 

Det er vi som er gjest i naturen, ikke omvendt.

 

Hilsen en HAREJEGER!!!!

Link to comment
Share on other sites

Og hvorfor er det ingen som kjemper mårhundens sak? :D Er dem ikke like mye en del av naturen som ulven?

Mårhunden er egentlig fra Asia så den har ingen ting i norsk fauna og gjøre!

Villsvin derimot er det eldre hellerisninger av enn ulv!

Men grisen vil de ikke ha inn igjen!

Grunnen er at det ikke er samme bestand genemessig som de som ble utryddet!

Men det er jo ikke ulven heller :roll:

Link to comment
Share on other sites

Nå ble ikke Villsvinet utryddet her i Norge. Klimeat endret seg og det ble for kaldt for den. Den døde ut.

 

Ulven derimot ble utryddet fordi den ikke var ønsket i den norske fauna. Men nå har den klart å etablere seg igjen og vi i vår naivitet vil måtte slite enormt med dette dyret fremover.

Link to comment
Share on other sites

Liten tanke...

 

Ser det foregår en tråd om "Ørn er en trussel for hunder", og de flere forteller historier om ørn som har tatt alt fra spebarn til ulver.

Noe jeg personlig ikke har bevitnet, men betviler det ikke.

 

Uansett så er jo det en del flere ørn enn Ulver her i landet.Går derfor ut i fra ørna tar flere hunder enn hva ulver gjør.

Dette er ikke noe jeg har tall på, men noe man kan annta med rimelig sikkerhet.

 

Spørsmålet mitt er da hvorfor ikke vi denne fuglen får noe pes ?

Link to comment
Share on other sites

Ser ut til at det har foregått en vellykket neddyssing av det faktum at det ble bekreftet en ulvedrept harehund i Oslomarka denne helga også... Funnet i Pølseberget, ikke så altfor langt unna Vangen skistue, for de som er kjent i området.

 

For ordens skyld: Jeg mener ikke at det er dysset ned her på Kammeret, men at oppsynet ikke har latt det slippe ut i media.

Link to comment
Share on other sites

Tipper det kommer mest an på hundeeier. Ringer han rundt til ett lass avisredaksjoner, stiller til intervjuer og sender inn bilder så blir det stor sak. Om hundeeier vil være litt mer stille og diskrèt blir det kanskje fire linjer i politiloggen i lokalavisa....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...