Jump to content

Forum eller systove?


magnum_mauser

Recommended Posts

Eg liker kammeret godt, og er ikkje ute etter og kritisere dei som drifter dette forumet så godt dei kan, men det er eit forsøk på og sette fokus på noko som eg oppfatter som eit problem som senker kvaliteten på dette forumet.

Det som var eit problem i den tid sluttsykke var plassen der vi våpen og jaktintreserte brukte fritida vår, var att det forumet kom inn i eivigvarande agurktid, som aldri gjekk over. Der var flust av tråder, avstemninger og liknande, som var tydelig prega av fleire ting.

1 - Det var svært mangen unge brukera, med eit voksande engasjemang for skytesporten og jaktsporten, som naturligvis ville bidra med det dei kunne, samt dei lurte på veldig mangen ting, og dei var ikkje akkuratt prega av frykt for og starte eit nytt emne, dersom det var ein liten ting dei lurte på. Om der var 100 gamle tråder som omhandla det samma, så spilte det ingen rolle, da det virka som dei ville ha SIN eigen tråd.

2 - Veldig høg takhøgde på enkelte, informative tråder, kunne bli ødlagt av bekjente som fleipa og prata om alt og ingenting i tråder.

 

Eg meiner ikkje att ein 16åring ikkje skulle ha lov og bidra her inne, men eg meiner det blir litt for dumt rett og slett av og til, da det blir ropt veldig høgt i mangen tråder, av personer som åpenbart har svært lite erfaring ang det dei snakker om. Og dei er heller ikkje redde for og fortelle folk som gjerne har jakta dobbelt så lenge som dei har levd, kor landet ligger.

Og eg skjønner også att dei grubler fælt på kva børse dei skal kjøpe seg første gangen, om dei skal ha ei remington, tikka eller howa, og om dei skal velge 6,5x55 308 eller 30 06. Men som mangen før meg har sagt - For guds skyld, bruk søkfunksjonen!!!!!!

Og litt takhøgde bør det være på eit forum, men der finnes grenser for kor mykje babbel ein skal ha i tråder. Eg har ikkje trekt fram nokre konkrete eksempel her, og det kjem eg ikkje til og gjere heller, da eg ikkje er ute etter og henge ut enkeltpersoner her. Men eg tipper og trur att mangen vil skjønne kva eg meiner.

Eg likte nivået på kammeret svært godt i starten, men det har sakte men sikkert glidd over i gammal sluttstykkeånd. Og det kan kanskje ikkje ledelsen gjere så mykje med, det er tross alt brukerene som ''lager'' forumet. Men når det glir over slik som det gjorde på sluttstykke, så ender det med att alle ''gammelkara'' som faktisk sitter på utruleg mykje kunnskap, dei gidder ikkje bruke tida si på forumet. Og det er synd, fryktelig synd.

 

Skjønner kammerfolket kva eg meiner? Og ser dykk kanskje litt av problemstillinga? Eller er det berre meg som er plagsomt veirsjuk pga nordavind fra alle kanter og enorme nedbørsmengder :oops::twisted:

Link to comment
Share on other sites

Skjønner kammerfolket kva eg meiner? Og ser dykk kanskje litt av problemstillinga? Eller er det berre meg som er plagsomt veirsjuk pga nordavind fra alle kanter og enorme nedbørsmengder :oops::twisted:

 

Ja, ja og litt.

Link to comment
Share on other sites

magnum_mauser, er veldig enig i dinne uttalelser, spesielt denne

 

Eg likte nivået på kammeret svært godt i starten, men det har sakte men sikkert glidd over i gammal sluttstykkeånd. Og det kan kanskje ikkje ledelsen gjere så mykje med, det er tross alt brukerene som ''lager'' forumet. Men når det glir over slik som det gjorde på sluttstykke, så ender det med att alle ''gammelkara'' som faktisk sitter på utruleg mykje kunnskap, dei gidder ikkje bruke tida si på forumet. Og det er synd, fryktelig synd.

 

Er derfor å håpe at alle tenker seg om før de skriver innlegg. Er synd og si det, men hvis jeg ikke er innom forumet hver dag så gruer jeg meg for å gå inn å trykke på "se nye innlegg" for da er det ekstremt mange nye tråder og minst 90 % av dem er jeg ikke interessert i. Sist var jeg ikke her inne på ca. ei uke og da var det 20 sider med nye tråder. Jeg synes 5 av trådene var informative og saklige, selv om det var noen irriterende innlegg i trådene selvsagt, med usaklig informasjon.

 

Er synd men jeg tror vi må regne med at dette skjer på et forum som dette der alle har tilgang tl å skrive. 14 åringer i dag har stor tro på seg selv og egne ferdigheter, og det er vel å bra i de fleste sammenhenger, men jeg for min del er lei av tråder som "Se her hvor tøff min Tikka T3 er med demper og tofot".

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes 5 av trådene var informative og saklige, selv om det var noen irriterende innlegg i trådene selvsagt, med usaklig informasjon.

 

Nja, det kan jo hende andre oppfattte akkurat disse 5 trådene som "støy"-om forumet skal bestå av tråder som ALLE finner informative og saklige blir det langt mellom nye innlegg.

 

En skikkelig FAQ (gjerne på den etterlengtede "portalen") ville fjernet de fleste tråder av typen "hvem pistol/rifle/hagle/ladeverktøy/kikkertsikte skal jeg kjøpe".

 

Og jeg synes fremdeles folk er altfor raske til å bli sinte og utrivelige-det var dette med kardemomeloven...

Link to comment
Share on other sites

Kan det være at et forum har en viss levetid? For så og trenge en eller annen slags fornyelse. Slik som da SL gikk under og Kammeret ble opprettet. Det vil jo etterhvert være sånn at de fleste emner har en tråd fra før. Og det og få svar i en gammel tråd er vanskeligere enn hvis en oppretter en ny.

Eks: Jeg lurte på erfaringer om Remington Accutip. Spurte i en tråd, tror det var den som heter "Dette bruker jeg på reven", der det var snakk om splatt-ammo. Fikk ingen respons, men den hadde ligget en stund da jeg tok den opp. Jeg ventet litt og så opprettet jeg en ny tråd om denne Accutipen. Da ramlet svarene inn.

 

Dette var bare ett eksempel, men jeg har lagt merke til dette flere ganger, ikke bare på dette forumet. Og det er jo litt naturlig også.. Ny overskrift, lettere å bli lagt merke til - flere svar.

Link to comment
Share on other sites

Det er som du skriver at det kommer litt av hvert, men magnum_mauser: Har du noen forslag til å endre noen på dette? Hvis ikke blir dette også en slik tråd som går inn under samme kategori

 

Korleis ein skal endre på dette? Eg veit sant og seie ikkje anna råd en kva ein anna bruker skriver, att ein bør tenke seg om kvar gang ein lager ein tråd, og kvar gang ein svarer på eit spørsmål. Vil dette svaret bidra med noko konstruktivt? Har eg den kunnskapen og erfaringen eg trenger for og svare på dette osv.

Innlegget mitt var meint for og skape ein debatt om emnet, og så hadde eg eit håp om att dei gode metodane for og forbedre forumet ville komme undervegs :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tror nok at dette er et fenomen som dukker opp på de fleste forum når det blir mange nok deltakere og de blir "kommersielle" nok, i tiden fra start og frem til dette skjer så er det et nisjeforum for spesielt intresserte.

 

Men for all del, går jo an å ta del i dette alle mann og prøve å være selektive med innleggene sine.

Link to comment
Share on other sites

ein bør tenke seg om kvar gang ein lager ein tråd, og kvar gang ein svarer på eit spørsmål. Vil dette svaret bidra med noko konstruktivt? Har eg den kunnskapen og erfaringen eg trenger for og svare på dette osv.

Syns dette er godt skrevet. Husker før en fikk komme inn i stua til Tom, måtte en vel ha tenkt over dette.

Link to comment
Share on other sites

Jeg som ikke har svart belte i search-fu syns det kan være vanskelig å finne de rette trådene.

Det kan godt hende at flere har dette problemet, og hvis så er tilfelle kan det være derfor det blir mange multipple tråder. Kunne det kanskje være en tanke å dele opp noen forum litt mer? f.eks. Riflelading .172 til .257 / .264 til .308 / .310 til .510 ?

Link to comment
Share on other sites

hansendeluxe hadde nettopp en tråd,som heter identiske tråder,der mange av disse tingene ble tatt opp,dvs å lage nye tråder om samme tingen,,,,,,og eneste måten å få bukt med disse "uinteressante" trådene er å varsle moderatorene om disse trådene,og få dem låst.....og vi som har vært på kammeret en stund har også et ansvar om å varsle ferskingene om søkefunksjonen,mener da JEG.....

kammeret har byggd seg opp til å bli et jaktleksikon,og JEG mener det er domt at noen skal gjøre det om til et uinteressant plappreforum....

men det er vi som må ta ansvar,og gjøre en innsatts for at det skal være moro/interessant å være her.....

men stor aplaus til moderatorene,dem gjør en god jobb her :!:

Link to comment
Share on other sites

Får litt flach back nå.

Kammeret vokser og nye medlemer vil si sitt. De gamle vil ikke høre alt på nytt. Klager og syter til moderatorene. Tråder blir stengt/flyttet. Flere blir sure. Mer klagtråder og anklager osv.

 

Vi er vel der hvor forfallet til Sluttstykket begynte med antall medlemer og sytetråder.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes sikkert 20 tråder som med tittelen "Trenger hjelp til å kjøpe min første rifle/hagle". Selv om ikke søkefunksjonen her på forumet er verdens beste så er det fullt mulig å få fornuftige treff hvis man gidder å bruke litt tid på å sette seg inn i hvordan man bruker den. Dessuten så kan man bruke Google til å søke på Kammeret og ingen kan vel påstå at Google suger når det gjelder websøk? :)

Link to comment
Share on other sites

"søk-funksjon" hva er det, hvor finnes den :?::mrgreen::mrgreen:

 

Burde "søk-knappen" ligget mer i mitten av Forumets hovedside og vært mer synlig, er ikke såååå lett å se oppe i hjørnet, hvis det er noe du plutselig lurer på.

Da er det veldig lett å starte en ny tråd om det du lurer på og samtidig ikke har vært medlem her så lenge... :D

Link to comment
Share on other sites

vel, nivået her på kammeret er vel proposjonalt med eksistensen av et paralellet "fjortisforum".

altså trenger vi to forum, et for hver type forumdeltakere, et hvor fjortisene tas godt imot, og et hvor de ikke føler seg hjemme.

interne kommentarer mellom gammelkara, tja, vi kan ikk bli 100% teoretiske og kjedelige, men jeg skjønner hva du mener.

er litt grinete i den mørke kalde årstia selv.

 

synd at Sluttstykket la inn årene!

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan være både enig og uenig med trådstarter. For mitt vedkommende så sliter jeg med å irritere meg over alt mulig. Hvis noen legger inn en tråd som er ett "gjesp" for meg , så er den akkurat det. Ett "gjesp". Ikke noe jeg irriterer meg over , eller gidder å lese eller kommentere.

Og søkefunksjonen er der, og den er bra den. Får til og med til å bruke den,hvis jeg så ønsker.

Men jeg tror ikke det er meningen at dette forumet skal være ett leksikon.Jeg tror vel at det er meningen at det skal være ett levende forum. Og da må det jo være bevegelse her. Banebrytende nyvinninger er det langt i mellom, og derfor kan vel fristelsen dukke opp til finne på noe å skrive om. Alle slags avstemninger , fra "hvilken kniv...." , til hvilken ditt og datt vi liker. Eller en "systue tråd". Unødvendig.Men så er det ikke mye her i livet som er nødvendig heller. Hverken skotsk myrvann , eller 7-08. Men litt liv skaper det å diskutere begge deler

Link to comment
Share on other sites

Desse hjartesukka får vi no frå brukarar med jamne mellomrom.

 

Vanskelege problemstillingar dette. Kor skal ein legge lista? Viss ein har for stor takhøgde, so sklir det ut og forumet får preg av diskusjonar på vg-nett. Viss ein har for strenge reglar, so går ein glipp av litt av temperaturen og dei gode og engasjerande diskusjonane vi har til tider.

 

Forumet er stort, og det vekse. Når her er fleire tusen brukarar innanfor eit so breitt felt, so blir det jo logisk at 80% av trådane er ganske uinterressante. Ein må berre sortere, sånn er det.

 

Dette med like trådar er eit tilbakevendande tema. Også her kan det vere vanskeleg å vite kor grensa går mellom "identisk tråd" og off topic. Kortid skal ein kuppe ein tråd, og vri den litt ut i frå det opprinnelege topic i tråden? Og kortid skal ein opprette ein ny tråd.

 

"Fjortisproblemet" er også tilbakevendande. Har "gretne gamle gubber" forkøyrsrett, og rett til å bestemme? Er det nødvendig å ha eit visst nivå av jakt-/skyte-/livserfaring før ein har rett til å ytre seg?

Ja, for all del. Enkelte innlegg frå enkelte yngre brukerar ber litt preg av dårleg språk og lite gjennomtenkte innlegg. Men er løysinga å stemple nye, unge jegerar som er fulle av spørsmål og tørste på kunnskap (vi hugser vel alle tilbake til korleis vi var sjølv når vi var 16 år...) som "fjortisar" å seie at "dokke småtassane vil ikkje vi ringrevane diskutere med før dokke har eit tosifra antal hakk i kolben?" Kva for mottaking av nye jegerar er det i eit miljø som mange stader er trua av forgubbing...

 

Trur mykje av det sistnevnte bunnar i litt forskjellig kultur. Unge jegerar er oppvaksne med kommunikasjon over nett og sms. Chatting på nettet faller like naturleg som å stå å preike med ein person ansikt til ansikt. Terskelen for å poste i eit forum er ikkje særleg høgare enn å opne kjeften i ein vanleg samtale. I andre enden av skalaen har vi eldre, vaksne brukerar som ikkje er oppvaksne med Facebook og msn. For mange vert det å poste ein innlegg like seriøst som å ta ordet i ei stor forsamling. Terskelen vert deretter, og ein sit i ein halvtime og formulerar og rettar gramatikk før ein trykker på "ok".

Klart at det blir litt kulturkræsj av sånt. Og det er nok berre naturleg i eit samfunn i stadig endring. sånner det nok berre.

 

Summs summarum so syns eg både moderatorane og forumet som sådan ligger på ei fin linje for tida. Takhøgda er etter mi meining passeleg høg. Det vert tolerert sterke meiningar og litt temperatur i trådane. Men det vart slått ned på skittkasting, personangrep og oppfordring til lovbrot. Skryt til moderatorane!

 

Trur vi skal berre prøve å sjå på innlegg og trådar med eit åpent og positivt sinn. Les det ein vil lese, og ikkje kast vekk energi på å irritere seg over det ein ikkje likar.

Link to comment
Share on other sites

Jeg blir også lei nivået på en del ting enkelte gang, og spesielt "jeg vet bedre en deg, blæ-h-da" nivået på enkelte tråder :wink:

 

Og forøvrig er jeg enig med magnum_mauser! (se hans første innlegg).

 

Jeg vet ikke, blir sikkert kalt for GGG, grinebiter og surpomp nu men :mrgreen: Hva om vi fikk opp denne førstesiden, der kunne gode tråder med faglig nyttig innhold omkring aktiviteten vår trekkes fram og modereres hardt for å holde nivået. Artikler av typen " gjør det selv" kunne også vært trukket fram og diskutert her, som å lage kolbeforhøyere, bedding, modde ladeutstyr etc. Faq er og en naturlig ting her...

 

Så kunne en del av forumet vært avsatt til småprat omkring våpen, jakt og sportsskyting feks hvilket kaliber, hvordan kikkert og kal 12vs 20 osv. Slikt småprat om kaliber og børser tilfører skjelden noe revolusjonerende nytt men er kjempeviktig for den som står der og skal kjøpe noe og kanskje ikke har 20-30-40 års erfaring,og vil diskutere med noen likesinnede. Denne delen av forumet kunne vært litt løsere og større takhøyde for småprat og chatting... Disse diskusjonene eller trådene skulle heller ikke blitt vist på forsiden, slik at folk er nødt til å gå inn i rett avdeling for å komme til disse (slik som off topic er i dag). Da hadde nok "trolling" i populære tråder som "ulvetråder" og lignende også blitt mindre, med det at færre leser dem. En tråd som står på topp av lista hele tiden blir jo ogås mest besøkt, folk er nysgjerrige og når man først er inne så er det lett å kommentere. Og da havner tråden med "støy" øverst igjen, ofte ender det med stegning av tråden.

Link to comment
Share on other sites

Det største problemet jakt og skytesport har er liten og ingen rekruttering. Om 20 - 30 år vil flere jaktformer og skytegrener være borte fordi ingen snakkket med ungdommer på deres premisser.

 

Ungdommer går fort lei og finner noe annet å gjøre på hvis det første de møter er "ikke inn i stua før du har tatt av deg lua".

 

Noen ungdommer jeg kjenner som driver med "softgun" sier de ikke har noen som helst interesse i våpen. De er med fordi dette er et spill som inneholder strategier, spenning og 3 dimensjoner. Å stå på en pistolbane og løsne skudd enkeltvis mot papp med magnumrevolvere var det mest absurde de kunne tenke seg. Hva var vitsen med det? Ergo leker de ikke med våpen for våpenets skyld. Våpenet er et verktøy for å utøve en interesse. Høres dette kjent ut?

 

Så, hvis det finnes en liten gruppe unge som faktisk vil drive sport og jakt, må man ikke drepe iveren med å irritere seg åpenlyst over språk og nye uttrykksformer. Det må heller ikke overaske om skytesport tar nye retninger ettersom tiden går.

 

Jeg foreslår heller at det opprettes et UNGDOMSKAMMER. Et eget forum for fremming av rekruttering og ungdomsarbeid på alle plan.

Link to comment
Share on other sites

[quote=

"Fourten"]Det største problemet jakt og skytesport har er liten og ingen rekruttering. Om 20 - 30 år vil flere jaktformer og skytegrener være borte fordi ingen snakkket med ungdommer på deres premisser.

 

Ungdommer går fort lei og finner noe annet å gjøre på hvis det første de møter er "ikke inn i stua før du har tatt av deg lua".

 

+1

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter tar opp en diskusjon som det er greit å ha med ujevne mellomrom, nettopp for at forumet skal holde høyt faglig nivå til glede for de av oss som er kunnskapsrike og gjerne deler kunnskapen sin med nybegynnere, uansett om disse er fjorten, førti eller mer. Ja, det blir kulturkræsj når SMS-, chat- og Facebookgenerasjonen kommer med SMS-språket og skreven dialekt som skjærer i øynene på oss gamlingene. Ja, det blir også kulturkræsj når vi gamlinger svarer med skarp stemme at "sett deg ned, hold kjeft og hør etter, gut!". Jeg syntes umiddelbart at et fjortiskammer/barnerom var en god idé. Men så begynte jeg å tenke. Hvor ofte går jeg inn på rommet til mine egne under? Sjelden. Ytterst sjelden. Hvis jeg vil snakke med dem -- og det hender det rett som det er at jeg gjør -- skjer dette i stua eller på kjøkkenet som er fellesrom der alle må vise hensyn til hverandre og reglene for oppførsel er et kompromiss (dog under sterk styring av de voksne). Hvor mye ville disse utskjelte fjortisene få av vår kunnskap hvis de hadde en egen ungdomsklubb der de fikk holde på? Heller lite, hvis resten av gamlingene er omtrent som jeg er. Jeg ville høyst sannsynlig ikke satt tastaturet mitt inne på et slikt underkammer, og jeg tror ikke jeg er den eneste. Ergo tror jeg at forumet nok lever best ved at vi fortsetter å blande "rått og råte", ungdom og Gretne Gamle Gubber (forøvrig et uttrykk jeg skaffet meg copyright på allerede på SL), nybegynnere og drevne, dyktige jegere/skyttere. Men at alle kan bli flinkere til både å vise selvdisiplin mhp. offtopic-innlegg/chatting i tråder, mhp. å bruke søkefunksjonen før vi slenger ut et spørsmål og mhp. å tipse moderatorer hvis vi ser noe som vi mener ikke hører hjemme, enten på forumet eller i den aktuelle tråden, det er det liten tvil om. Alle kan alltid bli bedre.

 

Har jeg en løsning? Nope. Er det greit at vi tar opp denne diskusjonen av og til? Jeg tror det. Forøvrig all ære til moderatorene, uten dem og innsatsen deres ville dette forumet antakeligvis for lenge siden degenerert til et skrytested for testosteronsprengte kvisetryner med CS-fiksering ;)

Link to comment
Share on other sites

kammeret har byggd seg opp til å bli et jaktleksikon,og JEG mener det er domt at noen skal gjøre det om til et uinteressant plappreforum

 

 

For mange av brukerene er jakt "uinteresant plapring"..

Link to comment
Share on other sites

Mange år med til tider svært overdreven nettbruk (hvor mange kjenner dere som har blitt oppsagt som kunde av en nettleverandør pga overdreven bruk av modemet deres?) har blant annet lært meg en ting: filtrering.

 

Skal du lese hvert ord på hver side du er innom, skal du enten være Gud eller ha usunt god tid -- eller så blir du gæren.

 

Jeg er logget inn her altfor ofte. Og jeg leser kanskje hver tiende tråd, resten filtreres glatt ut som uinteressant uten at jeg klarer å mobilisere noe irritasjon av den grunn. 1 av 10 regner jeg da som skikkelig bra, de fleste faglige- og entusiastfora jeg er innom daglig har mye dårligere forholdstall.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er ett forum og ikke Wikipedia.

 

Ett forum er både diskusjoner med høy verdi i meningsdannende utfall, meningsløs plapring eller såkalt small talk som det heter, faktautveksling og opplæring.

 

 

Som en annen her nevnte tidligere, å lære seg å filtre på automatikk kommer etterhvert, bare heng i gamlekara så kommer det sigende :) Men jeg ser også at i noen tråder så tar det helt av, burde vi da legge ned veto mot vittige kommentarer som gjør tilværelsen mer koselig?

Link to comment
Share on other sites

Joda, det blir en del gjentagelser og småprat - hva så? Blir det for ille og et emne er i ferd med p bli ødelagt er det jo bare for moderatorene å rydde opp? - og siden de ikke kan få med seg alt kan de kanskje varsles?

 

Jeg er ganske så fersk her inne med tar likevel sjangsen på å ytre meg - så får kespertene heller bare se mellom fingrene om jeg skulle være uheldig å komme med en mening som andre har hatt før meg 8)

 

Jeg sysler også med andre ting enn våpen, noe som gjør at jeg i lengre tid har frekventert et annet forum på nett hvor forumistmassen er en jevn blanding av gamlekara (og et par damer) og ungutter (fjortiser om dere vil- enn så stigmatiserende dette uttrykket måte være). Ungdommen er som gutter flest både nyskjerrig og allvitende - helt uavhengig av fartstid både på nett og i praksis, det er nå engan sånn livet er og det har vel vært sånn for mange av oss :)

På dette andre mystiske forumet er det imidlertid tradisjon på å ta vare på de yngre, de er nemlig framtia vår og de som skal bære arven videre. Og som alle vet: jo smalere interesse, jo viktigere er det at noen tar vare på framtia... Gutta graver og spør, småsnakker og har det moro - og når det en sjelden gang sklir ut tar moderatorene affære. Det er forresten oftest sånn at de som ødelegger mest på sånne forum er folk som er / burde vært voksne og vel så det..

 

Jeg er luftsportsinstruktør med noen års erfaring og jeg vet at det å kunne videreformidle den (lille) kunnskapen man har er en fantastisk måte å bli tryggere på seg selv og å stimulere til videre egenutvikling. Så om et tema dukker opp for n`te gang; kan ikke gamlekara bare lukke øynene og la være svare, kanskje en med litt midre fartstid på bane, jaktvald og forum kan få gleden av å hjelpe en nykommer? Og blir svaret feil må det være lov for en senior å gjøre oppmerksom på det så klart, særlig i spørsmål som kan omhandle sikkerhet (dog kan man si fra på en hyggelig måte slik at man ikke skremmer folk fra å svare en annen gang).

 

Et ungdomsforum (ferskingforum) syns jeg er en utrolig dårlig idè, det vil skape et kunstig "klasseskille" og være til hinder for utviklingen til både yngre og eldre (er vel neppe noen her som er utlært vil jeg tro).

 

Om noen skulle føle seg for gamle eller for flinke til å delta på forumet slik det er, ja så kunne de jo bare starte sitt eget "senior/elite-forum" - der kunne de selv bestemme hvem som skulle få være medlemmer og ved nøye siling av forumistmassen sørge for at bare sine egene meninger ble ytret - om det ville bli et bra forum eller om det ville være bra for sporten vår stiller jeg meg imidlertid tvilende til..

 

 

Jeg har hatt et langt avbrekk fra jakt - tiden har ikke strukket til, og jeg er ganske fersk i skyttermiljøet. Men jeg sitter med det intrykket at de dører jeg har banket på har blitt velvillig åpnet og jeg har kommet til et inkluderende miljø som jeg føler meg vel i. Sånn syns jeg at et forum også skal være - inkludernede, og med stor takhøyde. Og det er slik jeg oppfatter at Kammeret er ;)

 

mvh

AndersG (som ofte lurer på mye..)

Link to comment
Share on other sites

Blir det for ille og et emne er i ferd med p bli ødelagt er det jo bare for moderatorene å rydde opp?

For å være litt flåsete: Mora di jobber ikke her inne, så du forventes å rydde opp etter deg sjøl ;)

 

Mer seriøst: Mener du virkelig at folk skal kunne surre i vei og overlate til moderatorene å rydde opp fordi de ikke viser selvdisiplin? De har faktisk et liv utenom å sitte på nettet 24/7/365...

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig skal ikke folk surre i vei og forvente at moderatorene rydder opp! Selvdisiplin er en fin ting.

MEN - det må ikke være dødssynd for å spørre om ting som har vært spurt om før, og man må tåle litt småprat av og til, dette er et forum - ikke stortingets spørretime. Takhøyden bør være dæretter.

 

Mener nå jeg da :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg foreslår heller at det opprettes et UNGDOMSKAMMER. Et eget forum for fremming av rekruttering og ungdomsarbeid på alle plan.

 

Med dette mente jeg egentlig ikke en sandkasse der vi kunne stå rundt og se på de små leke. Det jeg mente var et eget kammer for ungdomsarbeid og rekruttering. En felles plass der alle kan fortelle, spørre, og foreslå rundt dette temaet: Rekruttering. Det er dette som jakt og skytesport står eller faller på.

 

Ungdomskammeret var mer ment som en indirekte løsning.

Link to comment
Share on other sites

Mulig det er sluttstykke grensesnitt her nå ja? Har ikke forstått at det kan være slik tidligere, men har registrert at det har endret seg her inne. Jeg synes det er genialt gøy med ungdom som spør og lurer, og deler av sine synspunkt. Det jeg blir lei av er høylydt arroganse kombinert med skrikende ingnoranse. Jeg ser jo at dette er et tve-egget sverd, er sikkert mange som mener at det om meg i et nøtteskall :D . Men det har slått meg i det siste at forumet ofte virker som en arena for å mene noe, stå for noe, selv om dette "noe" er begredelig tynt. Da forsvinner diskusjonene i stor grad for meg, og det blir mye å stå på hver sin fjelltopp og rope, for å parafrasere. Spesielt når andres synspunkt på død og liv skal være "sykt, kvalmende og uteisk", eller lignende. Holder visst ikke med uenighet, må ropes høyt og tas litt i. Sukk, skikkelig GGG jeg også ja.

 

Og ja, søkefunksjonen... Det er kanskej noe med at når man selv skal ha sitt første våpoen, oppleves det som helt unikt og spesielt, viktig på en helt særegen måte, at man lurer på om det skal bli 6.5x55, 308 eller 30-06. Så selv om det er skrevet hundrevis av sider om dette på forumet, håper man kanskje at det skal dukke opp et råd, som er unikt og bare for seg selv? Vet ikke jeg. Noen gidder ikke å søke, men mange har jo også søkt og lest, men vil høre diskutere det omigjen.

Link to comment
Share on other sites

Har selv fulgt med på sluttstykket/Kammeret mer eller mindre daglig siden 2006. Konseptet er blitt til som resultat av IT-kulturens inntog på den norske bygda, og i byen. Jeg tror mange bruker mye tid inne på forumet - bruker det som en møteplass for en "prat" med likesinnede - i stedet for kafeen "nede på hjørnet".

 

Folk i dagens samfunn klager over "dårlig tid". Samtidig benytter mange mye tid på dette forumet - tid som gjerne ellers kunne blitt brukt i skogen eller på skytebanen. Gjerne er det koner eller barn som fører til at man "må bli hjemme", eller arbeid "som bare må gjøres på hjemmekontoret". For mange er nok veien likevel da kort til fristedet Kammeret, hvor man "prater om det ene eller andre" med likesinnede i samme situasjon.

 

Dette ser man ellers ganske tydelig på høsten synes jeg,- når jaktsesongen er på sitt mest intensive. Da forsvinner de mest aktive jegerne ut på jakt - ofte de med gjerne mest kunnskap. Friluftsteoretikerne, + de som alt har "brukt opp" jakttidsbudsjettet sitt i form av for mye tid på Kammeret alt i forkant av jakta,- blir de som henger igjen på nettet.

 

Resultatet blir et Kammer preget av folk med lite/moderat erfaring, "friluftsteoretikerne", som sitter hjemme og kjeder seg mens gamlekara er på jakt. "Friluftsteoretikerne" har selvsagt en mening om det meste, og nøler ikke med å komme med det de måtte ha på hjertet, hvilket ofte er av ymse kvalitet.

 

Når det gjelder søkefunksjonen; Ofte har man et meget spesi/rafinert spørsmål, vedrørende et bestemt våpen sånn og sånn... Selv om våpenet har vært fremme i et uttall av debatter tidligere, har kanskje ikke det aktuelle spørsmålet blitt tatt opp av noen tidligere. Det hjelper lite for den som lurer om det er 101 tråder fra tidligere om Sauer 202, hvi det man lurer på ikke tidligere har blitt tatt opp på dette forumet. I tillegg skal man huske på at mange tema som ble diskutert i det uendelige på Sluttstykket, som for mange er utdebattert til det kjedsommelige, ikke ligger tilgjengelig for nye lesere i dette forumet.

 

Jeg er ikke for noen "enevelde" situasjon på Kammeret, hvor kun de over 50 med minst 40+ storvilt (bare det som teller vettu) er de som får lov til å uttale seg. Kammeret representerer et nettsamfunn som speiler brukerne, og da blir det som det blir. Løsningen er at man leser de trådene man vil, og driter i de trådene man ikke finner interessante. Skjønner ikke at folk lar seg provosere av den n'te tråden om Tikka T3. Hvis du ikke er interessert - eller ikke vil gi trådstartere eller andre råd,- ignorer tråden og logg på en annen gang. Problem solved.

 

Til de som måtte lure: Ja, jeg har skutt et tosifret antall storvilt, har et relativt fullt våpenskap, og jakt, våpen, skyting er min største interesse. Mine 8 år med universitetsutdannelse dekket dessverre ikke alt innen denne sjangeren. Derfor stiller jeg spørsmål på dette forumet når det er noe jeg lurer på, og forsøker å bidra med konstruktive svar til andre der jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser hvor du kommer fra Opti, men det er flere ting i innlegget ditt som skurrer.

 

Folkene som.., jeg antar at du prater om ant. timer gitt av kona, derav gifte menn, bruker opp sine jaktkvoter på kammeret før jakten starter og derfor ikke har tid til å jakte, bruker tiden på kammeret istedetfor, men har ikke disse angivelig brukt opp sin tillatte tid når de etter sigende likevel sitter på kammeret året rundt? ;)

 

Siden du nevner i forbifarten dine årelange stunder i lesesalen som ung (eller er du ung enda?) regner jeg med at du også vet hva det vil si å være fattig student som ikke har råd til dagens i mange tilfeller svindyr jakt, og det å ha forpliktelser man ikke kan ta ferie fra -og siden du også har, regner jeg med, lest deg til kunnskapen du har fått tilgang til gjennom universitetet og ikke vært i felten og tilegnet deg denne ved å prøve og feile, forstår nytteverdien av det å lese og diskutere, argumentere og få bekreftet at det du har lært enten var rett eller galt.

 

Og som jeg allerede har vært innom på, jaktens priser.. Med endelig kilopris til langt over hundrelappen for storvilt og med dagens rentenivå, og tidligere i høst når den enda var på god vei oppover (har sluttet å følge med på denne, igrunnen) har dette skviset ut mange yngre jegere i typ 30 årene som ennå ikke har rukket å bli gjeldsfrie etter bolighandel og dermed ikke har hatt råd \ lov til å delta på jakt. På det verste fant jeg en tilbyder som ville ha 6000,- for 3 jegere i 4 dager på rypejakta her i midten av oktober, og vi vet alle hvor mye rype det er i år..

 

Til slutt ser jeg at du er nødt til å forsvare din rett til å ytre deg om det du gjør ved at du sier noenlunde hvor mye storvilt du har skutt, at du har sittet på lesesalen en hel del og at du liker skyting, det i seg selv er jo ett svært dårlig tegn på miljøet, er det ikke?

 

For å være ærlig, var innlegget ditt like mye synsing som utveksling av en personlig forakt mot noe som for meg ser ut som enkelte medlemmer du ikke liker, eller gjerne en hel liten gruppe.. Men som sagt, jeg ser hvor du kommer fra, jeg er jo tross alt nybegynner selv på både jakt og vinterfriluftsliv og sitter derfor med svært mye til-lest kunnskap kontra praktisk kunnskap, noe jeg tror veldig mange her inne hadde før de fikk testet det ut i praksis, ja, nesten som å ta jegerkurset -lese, så prøve ;)

 

Vennlig hilsen

Student (24) med dårlig samvittighet for mer fravær enn ønsket under høstens jakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser hvor du kommer fra Opti, men det er flere ting i innlegget ditt som skurrer.

 

Folkene som.., jeg antar at du prater om ant. timer gitt av kona, derav gifte menn, bruker opp sine jaktkvoter på kammeret før jakten starter og derfor ikke har tid til å jakte, bruker tiden på kammeret istedetfor, men har ikke disse angivelig brukt opp sin tillatte tid når de etter sigende likevel sitter på kammeret året rundt? ;)

 

Siden du nevner i forbifarten dine årelange stunder i lesesalen som ung (eller er du ung enda?) regner jeg med at du også vet hva det vil si å være fattig student som ikke har råd til dagens i mange tilfeller svindyr jakt, og det å ha forpliktelser man ikke kan ta ferie fra -og siden du også har, regner jeg med, lest deg til kunnskapen du har fått tilgang til gjennom universitetet og ikke vært i felten og tilegnet deg denne ved å prøve og feile, forstår nytteverdien av det å lese og diskutere, argumentere og få bekreftet at det du har lært enten var rett eller galt.

 

Og som jeg allerede har vært innom på, jaktens priser.. Med endelig kilopris til langt over hundrelappen for storvilt og med dagens rentenivå, og tidligere i høst når den enda var på god vei oppover (har sluttet å følge med på denne, igrunnen) har dette skviset ut mange yngre jegere i typ 30 årene som ennå ikke har rukket å bli gjeldsfrie etter bolighandel og dermed ikke har hatt råd \ lov til å delta på jakt. På det verste fant jeg en tilbyder som ville ha 6000,- for 3 jegere i 4 dager på rypejakta her i midten av oktober, og vi vet alle hvor mye rype det er i år..

 

Til slutt ser jeg at du er nødt til å forsvare din rett til å ytre deg om det du gjør ved at du sier noenlunde hvor mye storvilt du har skutt, at du har sittet på lesesalen en hel del og at du liker skyting, det i seg selv er jo ett svært dårlig tegn på miljøet, er det ikke?

 

For å være ærlig, var innlegget ditt like mye synsing som utveksling av en personlig forakt mot noe som for meg ser ut som enkelte medlemmer du ikke liker, eller gjerne en hel liten gruppe.. Men som sagt, jeg ser hvor du kommer fra, jeg er jo tross alt nybegynner selv på både jakt og vinterfriluftsliv og sitter derfor med svært mye til-lest kunnskap kontra praktisk kunnskap, noe jeg tror veldig mange her inne hadde før de fikk testet det ut i praksis, ja, nesten som å ta jegerkurset -lese, så prøve ;)

 

Vennlig hilsen

Student (24) med dårlig samvittighet for mer fravær enn ønsket under høstens jakt.

 

Hei

 

Jeg tror du misforstår litt. Som jeg skriver i siste delen av innlegget mitt ovenfor, mener jeg det er helt greit at hvem som helst spør om hva som helst på dette forumet,- så lenge det er relatert til den kategorien emnet plasseres i. De som irriterer seg over dette bør overse innlegg de "ikke liker". Jeg mener det skal være en lav terskel, og opp til den enkelte å vurdere hva man vil stille spørsmål om. Spørsmål fra nybegynnere skal respekteres på lik linje som spørsmål fra GGG. Noen ala en enevelde kultur tar jeg avstand fra.

 

Når det gjelder begrepet "friluftsteoretikere", gjelder det like mye gamlinger som de yngre, om man har god tilgang på jakt eller ikke. Hvis jeg forstår deg riktig, mener du at mange (unge) i mangel på praktisk tilgang på jaktmuligheter "erstatter" dette jaktmiljøet ved å bruke Kammeret desto mer aktivt? Dere har ikke et overkommelig (prismessig) jakttilbud og ender opp foran dataen på Kammeret?

 

Selv bruker jeg mange timer på Kammeret som jeg heller kunne ha benyttet til "gratis-jakt" på kråker, skjærer o.l. Jakt trenger ikke å være så kostbart. Det blir et spørsmål om man får på seg tøyet og kommer seg ut døra, eller om man heller vil sitte rundt det "kaffebålet m/svartkjele" Kammeret for mange synes å representere. Ofte blir det Kammeret som følge av koner, barn, jobb o.l.

 

Folk må som sagt si og skrive det de vil her inne for min del. Mye blir likevel av ymse kvalitet (etter min mening), da mange av de som poster synes å ha svært liten praktisk erfaring, en tendens jeg synes er økende. Samtidig sitter enkelte å "pønsker ut" nye spørsmål i mangel på annet å gjøre,- eksempelvis tråden "hvilke 3 våpen vil du ikke ha..." Dette som erstatning for å spille kabal på PC-en når man ikke har noe å gjøre på jobb liksom... HELT GREIT FOR MEG! Jeg bidrar helt sikkert selv med spørsmål av heller laber kvalitet.

 

Jeg vil oppfordre deg til å bruke den tiden du måtte ha/ønske å bruke på Kammeret, og stille de spørsmål/delta i de diskusjoner du måtte finne for godt. Samtidig synes jeg ikke høye kostnader i tilknytning til jakt er noen unnskyldning til ikke å komme seg ut av huset. Mye kan jaktes "gratis". Mange jeger og fiskerforeninger har også tilgang på rimelig jakt.

 

Forøvrig tror jeg nok ikke du vet hvor jeg "kommer fra...." :D

Link to comment
Share on other sites

Godt poeng Clakz. OptiBond FL sin teori er altså at det er to former for jegere her på Kammeret: De som jakter hele høsten og ikke er på Kammeret, og de som tuller bort den tiden de får avsatt av kona til å jakte på heller å være på kammeret. Dette blir da til "Gamlekara" (GK) og "Friluftsteoretikerne". Det er sikkert noen som er der, men som skilt mann vil jeg bare nevne at det er rimelig uinteressant for meg hva ex'en tenker om min tidsbruk :D Men din observasjon av at det her dreier seg om forakt kjenner jeg igjen. Da blir det sånn at han har forakt for Friluftsteoretikerne, de som er mye på Kammeret. Den er jo kinkig, det er altså de som bidrar mest som kan minst da, egentlig? hehe, morsom konstruksjon! :D

Når jeg tenker meg om må jeg nok tilstå en smule forakt fra min side også, og det er overfor folk som skriver i VG stil og vet best om alt, uten å kunne se nyanser. Og de som drar på korstog mot et våpenmerke/et kaliber eller hva det nå er. Tipper det er en del fjortiser i min kateori, kammerater med mer hormoner enn erfaring kanskje :wink: Men jeg ser jo klart at forakt er jo ingen god måte å invitere til samkvem, hverken på nettet eller andre steder. Så hva gjør man da?

Link to comment
Share on other sites

Personlig er jeg på kammeret.no når jeg er på arbeid. Dette av naturlige årsaker, da Eidsiva nett ikke har klart å fikse bredbånd der jeg bor, nok om det.

Vi tråkker alle i salaten en eller flere ganger, både med uttrykksform og innhold.

Samtidig er det vanskelig å formulere innlegg uten at en aller annen vil ta dette opp på en negativ måte, og reagere med innlegg på dette, greit nok for meg.

det er også vanskelig synes jeg og uttrykke sine erfaringer innenfor ett eller flere temaer, uten for noen å virke belærende. Jeg anser meg selv for å ha lang og god ærfaring med jakt og hund samt hjemmelading for å nevne noen. Jeg frir meg heller ikke fra å skrive innlegg innenfopr disse kategoriene.

Jeg faktisk til gode å skrive innlegg i trådene som omhandler temaer utenfor mitt interesse/ærfaringsområde.

 

Det at ungdommen får en og annen ahaopplevelse og legger ut om det i det vide og brede, det tolerer jeg, regner med at hadde det vært forum på den tiden jeg var fjortis hadde jeg antakelig gjort det samme jeg også.

 

At noen ikke tåler at folk skriver hva dem tenker eller virkelig mener, synes jeg sier mer om dem enn om noen andre. Så lenge ikke navngitte personer eller firmaer blir hengt ut på en usakelig måte, eller tilkjent usannheter, der går grensen.

F.eks. Så skrev jeg en gang at "kundene til Diana kunne være glad at Diana var medlem af reisegarantifondet, og at dette burde være en vekker for andre" Noen tok dette til seg og ble fornærmet, og skrev PM til meg og ytret seg negativt om meg som person, Hva skrev jeg da galt i det innlegget? ingen navn nevnt på noen som helst slags måte, Jeg trekker fram dette bare som ett eksempel som virkelig fant sted, Det var tydelig at denne hadde et ømt punkt her, ingen viste hvem dette var da ingen navn ble nevnt, da spør jeg forsamlingen: er det slik vi vil ha det?

Skal vi ikke kunne kalle en spade for en spade uten å måtte pakke alt inn i politiske korrekte formuleringer? Det vil ett forum som kammeret i lengden tape på tror jeg, til slutt blir det da en gjeng som sitter babler om noe dem ikke tør å si hva dem mener om, da kan man like godt holde kjeft.

Jeg kan hevde at jeg hater ulv, og ønsker denne arten utryddet fra Norge, javel, det er min mening, og i ytringsfriehetens navn vil jeg fortsatt hevde det og si og skrive det også i åpne fora... dette bare for å illustrere, ja, jeg hater ulv

Link to comment
Share on other sites

Vel eg lar berre vere å lese dei trådene eg ikkje føler for .

Kan hende at det som ikkje er av interresse for meg er det for andre. :roll:

 

Støttes!

 

Personlig er hunde- og jakttråder, pluss en del andre, totalt uinteressant for min del.

Jeg lar selvfølgelig være å gå inn der dette emnet skrives om, men som regel bruker jeg "se aktive emner", og da er det ikke til å unngå at man må lese seg nedover litt.

Men har noen laget en god overskrift, så vet jeg hva jeg skal unngå og ikke. Verre er det ikke.

 

Ellers likte jeg innlegget til "Fourten" også. Hvis det første ungdommer møter er super-strikte regler og sure folk som helst ikke vil prate med dem, skyter vi oss selv i beinet.

Jeg har selv gitt opp en klubb delvis fordi veiledningen videre var heller dårlig. Det gikk 7 år før jeg begynte på nytt i en ny klubb.

Link to comment
Share on other sites

Tråder med klaging på at forumer har utviklet seg sånn og sånn er like vanlige på alle forumer, det er garantert at det dukker opp når et forum når et visst antall brukere.

 

Noe som jeg synes er en skikkelig uting er +1 innlegg, har man ikke noe bedre å skrive enn +1 kan man heller la være.

Link to comment
Share on other sites

Tråder med klaging på at forumer har utviklet seg sånn og sånn er like vanlige på alle forumer, det er garantert at det dukker opp når et forum når et visst antall brukere.

 

Noe som jeg synes er en skikkelig uting er +1 innlegg, har man ikke noe bedre å skrive enn +1 kan man heller la være.

 

+1

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Tråder med klaging på at forumer har utviklet seg sånn og sånn er like vanlige på alle forumer, det er garantert at det dukker opp når et forum når et visst antall brukere.

 

Noe som jeg synes er en skikkelig uting er +1 innlegg, har man ikke noe bedre å skrive enn +1 kan man heller la være.

 

+1

 

:D

 

-1 :lol:

Link to comment
Share on other sites

Her har det kommet en del interessante synspunkter, men jeg savner mer substans i ytringene. I alle samfunn må en del grunnleggende prinsipper være på plass for at de skal eksistere og fortsette å gjøre det. Kammeret er stadig i endring, og den største endringen skyldes et voksende medlemstall. Vi må i den sammenhengen aldri glemme at evolusjon alltid er smertefull - endringer er i utgangspunktet negativt for oss mennesker - ihvertfall stort sett. Et paradoks her er at vi trenger vekst for å ivareta hovedfunksjonen vår; nemlig å være et samlingssted for jakt- og skyteinteresserte. Samtidig drar veksten med seg flere individer, flere individuelle meninger og holdninger og dermed økt trafikk. Endringer, med andre ord. Stanser vi denne veksten uten engang å vurdere små omstillinger i våre egne holdninger og aksept for andres ditto, har vi oppskriften på undergang. Lar vi det på den andre siden spinne ut av kontroll, har vi nok en oppskrift på undergang. Den riktige veien finnes altså et sted i mellom disse ytterpunktene. De eneste føringene vi har er at vi holder oss til reglene og generelt ter oss høvisk mot hverandre.

 

Selv anser jeg meg som ganske liberal. Jeg er stor tilhenger av ytringsfriheten, men samtidig også veldig bevisst på hvilket ansvar den krever for å fylle sin ideelle funksjon. En av de viktigste parameterene her er toleranse. I perioder synes jeg (høyst personlig) at de aller fleste temaene jeg kikker på er gørr kjedelige, og gir meg assosiasjoner til plapring og generelt forfall. Når den følelsen tar meg, pleier jeg å ta en hestekur som i korthet går ut på å prioritere opp det som ser aller mest uinteressant ut for min egen del. Det gleder meg da å se at kvalitene på langt nær er så dårlig som jeg har innbilt meg, og jammen lærer jeg noe nytt hver eneste gang. Kjedelige tema er ikke det samme som dårlig kvalitet, bare utenfor våre individuelle interesser, og jeg tror vi alle gjør lurt i å huske det. Vi er et stort mangfold her! En annen ting jeg stadig trenger minne meg selv på er at ikke alle er like kjent med miljøet her inne og forumets funksjoner - og ikke minst de uskrevne reglene. det er umulig som nybegynner å forstå alt dette - vi kan skrive side opp og side ned om det, men forståelse av materien må til for at alle skal ha nogenlunde samme oppfatning av hva som skjer og hvordan man generelt forholder seg til hverandre. Her mener jeg bestemt at forumets "veteraner" bør ha et ansvar ovenfor nykommmerne - gamle som unge. Vi skal naturligvis ta i mot alle med åpne armer og geleide dem trygt og inspirerende gjennom irrgangene i det lille samfunnet vårt. Den aller beste måten å gjøre dette på mener jeg er at den enkelte bruker som har vært her en stund selv tar litt ansvar og bidrar. I stedet for å fokusere på mulige feil og overtramp, tror jeg det er mye, mye bedre å rettlede og samtidig forklare hvorfor man mener det man gjør - som bruker. Det viser alle som kommer hit at vi som allerede "bor" her har en tilhørighet og et eierforhold til samfunnet vårt. Det er å videreføre gode holdninger og bidra til trivsel - for alle. Ideelt sett bør moderatorene kun komme på banen når noe virkelig skjærer seg - inntil da tror jeg mye mer på at den enekelte bidrar enten ved å holde vingene over fjortiser og nykommere, eller på en konstruktiv måte minner de aller "ivrigste" nykommerne på at normal folkeskikk også gjelder her.

 

Dette med å lage en skikkelig FAQ er jeg tilhenger av - det vil bidra til vesentlig støyreduksjon. Problemet er at det tar tid og at vi som foreløpig er i styre og stell her inne har såpass mye på blokka at vi ikke rekker det. Derfor returnerer jeg forslaget med en utfording: Begynn å lage stoff til FAQ-en! Gode forslag er allerede fremme i lyset:

 

* Hvilken rifle til Ditt & Datt™?

* Hvilken salongrifle?

* Hvilken lyddemper?

* Hvilket kaliber til storvilt/småvilt?

* Hvilket allroundkaliber?

* Hvilken pistol til felt/praktisk/standardprogram?

* OSV

 

Stoff til dette er det antakeligvis rikelig av her allerede - bruk søkefunksjonen ;-) En tråd med nytige linker er allerde påbegynt for en stund siden - blår gjerne liv i den også, det er masse å tilføye der siden sist!

 

Jeg er glad denne debatten kom - vi trenger en liten renselse innimellom. Jeg står dog fast på at ingen ting vil bli som det var - det kommer heller aldri til å bli det. Vi må godta endringer, men når det er sagt, er det faktisk brukerne som selv representerer den største kraften her - bruk den til å endre forumet i best mulig retning! Ta ansvar og sørg for at endringene vi får blir positive. Ta godt i mot nykommerne og inkluder dem i samfunnet vårt - vi har alt å tjene på å være mange, og jeg er sikker på at vi skal klare det uten at forumet forfaller. Vi er snart 4000 registrerte brukere her - vi trenger kun ta i et lite tak hver for å gjøre en massiv samlet innsats.

 

I det hele tatt synes jeg vi er på god vei - på tross av at jeg av og til synes det bare er gørrkjedelige tråder. Og akkurat i det øyeblikket jeg skriver dette slår følgende tanke meg; "hva med å lage noen interessante tråder selv da, Morten?" Hmmm - det var sannelig ingen dum idé :-)

Link to comment
Share on other sites

Tråder med klaging på at forumer har utviklet seg sånn og sånn er like vanlige på alle forumer, det er garantert at det dukker opp når et forum når et visst antall brukere.

 

Noe som jeg synes er en skikkelig uting er +1 innlegg, har man ikke noe bedre å skrive enn +1 kan man heller la være.

 

eg skjønnar kva du meinar, men eg personleg tykkjer at +1 er ein grei måte å støtte eit syn på. Ein får effektivt fram at ein støttar siste innlegg eller innlegget ein siterer. Det er fort gjort å scrolle forbi, og ein treng ikkje lese gjennom masse pjatt berre for å finne ut at vedkommande er einig eit innlegg som er skreve før.

Men som sagt; eg kan skjønne at folk synes dette er unødvendig, sjølv om eg tykkjer det er greit.

 

Då har eg mindre sansen for å "sitere sitering". Desse laaaange innlegga der 90% er tidlegare siteringar. Siter kun siste innleg eller so mange som trengs for å få fram meininga, tykkjer eg er ein grei regel.

 

Ellers er det mykje bra i tråden her!

Link to comment
Share on other sites

Dette med å lage en skikkelig FAQ er jeg tilhenger av - det vil bidra til vesentlig støyreduksjon.

Det har vært nevnt tidligere i tråden, om kanskje ikke som et direkte forslag - men hva med en wiki?

 

Nå er jeg litt ukjent med nøyaktig hvordan endringer foregår, men på meg virker en wiki som en genial måte å kondensere kunnskap på. I stedet for at det mest interessante (eller selve "Sannheten") dukker opp på side 23, vil da originalinnlegget - artikkelen - bli stadig redigert og oppdatert.

 

Såvidt jeg har skjønt fra litt diskusjoner rundt Wikipedia, eksisterer det vel også flere backup- og sikkerhetsfunksjoner for å hindre tullinger i å ødelegge.

Link to comment
Share on other sites

Folk irriterer seg over mye rart. Jeg synes det er dumt om folk stadig skal få seg en smekk bare fordi de ønsker å uttrykke sin mening. Om det skjer i form av +1 eller en lang harang med sitater, er vel egentlig ett fett.

 

Personlig synes jeg det er mer irriterende å bli irettesatt av en eller annen politisk korrekt sheriff som hevder å besitte Den Eneste Sannhet.

Link to comment
Share on other sites

Folk irriterer seg over mye rart. Jeg synes det er dumt om folk stadig skal få seg en smekk bare fordi de ønsker å uttrykke sin mening. Om det skjer i form av +1 eller en lang harang med sitater, er vel egentlig ett fett.

Jeg tror jeg fremdeles har til gode å se noen få dask fordi de ønsker å uttrykke sin mening. Dessuten er "+1" knapt å betrakte som en personlig mening - det er en tilslutning til en annens eller andres mening. En lang harang med sitater er i hvert fall andres meninger, og ikke ens egne. Det man da i beste fall har gjort er å tilkjennegi at man støtter andres mening. Det er ikke nødvendig å sitere hele innlegget om hensikten er å gi en støtteerklæring. Det er faktisk sjelden man trenger å sitere hele innlegg - det bør også unngås ettersom det bare stjeler båndbredde, plass og dessuten gjør trådens lesbarhet dårlig. Indrejustisen trer heldigvis inn når noens atferd irriterer eller ødelegger for flere - det er faktisk slik de fleste sosiale mekanismer fungerer - ikke bare på internettfora, men i samfunnet forøvrig. Dette forumet er ikke et fristed for folk som føler at det øvrige samfunnet ikke godtar alt - det gjør nemlig ikke vi heller.

 

Personlig synes jeg det er mer irriterende å bli irettesatt av en eller annen politisk korrekt sheriff som hevder å besitte Den Eneste Sannhet.

Jeg er ikke sikker på om jeg har forstått deg riktig, men prøver denne: Siden du irriterer deg over folk som i følge deg opptrer irettesettende, regner jeg med at du i disse tilfellene har monopol på sannheten? For det er vel ikke slik at du ikke tåler korrigering av egne utsagn når det viser seg at du faktisk tar feil?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...