Jump to content

Forum eller systove?


magnum_mauser

Recommended Posts

Enig med Hr. Vinje. Hva med en egen seksjon for produktomtaler og tester?

Det må vel være perfekt portal-mat?

 

Om man kunne fått et system for å legge inn produkter hvor man så kunne skrive omtaler og gi terningkast e.l. så hadde jo det vært kjempemessig. Noe ala. imdb. f.eks, men det krever nok litt utvikling hvis det ikke finnes en modul for det allerede ;)

 

edit: ja, det finnes jo allerede: http://fjellforum.net/reviews.php

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også glad denne debatten kom. Jeg har merket meg et av innleggene jeg syns var godt skrevet og syns det også står for mange av mine egne meninger. Derfor vil jeg sitere det i sin helhet.

Desse hjartesukka får vi no frå brukarar med jamne mellomrom.

 

Vanskelege problemstillingar dette. Kor skal ein legge lista? Viss ein har for stor takhøgde, so sklir det ut og forumet får preg av diskusjonar på vg-nett. Viss ein har for strenge reglar, so går ein glipp av litt av temperaturen og dei gode og engasjerande diskusjonane vi har til tider.

 

Forumet er stort, og det vekse. Når her er fleire tusen brukarar innanfor eit so breitt felt, so blir det jo logisk at 80% av trådane er ganske uinterressante. Ein må berre sortere, sånn er det.

 

Dette med like trådar er eit tilbakevendande tema. Også her kan det vere vanskeleg å vite kor grensa går mellom "identisk tråd" og off topic. Kortid skal ein kuppe ein tråd, og vri den litt ut i frå det opprinnelege topic i tråden? Og kortid skal ein opprette ein ny tråd.

 

"Fjortisproblemet" er også tilbakevendande. Har "gretne gamle gubber" forkøyrsrett, og rett til å bestemme? Er det nødvendig å ha eit visst nivå av jakt-/skyte-/livserfaring før ein har rett til å ytre seg?

Ja, for all del. Enkelte innlegg frå enkelte yngre brukerar ber litt preg av dårleg språk og lite gjennomtenkte innlegg. Men er løysinga å stemple nye, unge jegerar som er fulle av spørsmål og tørste på kunnskap (vi hugser vel alle tilbake til korleis vi var sjølv når vi var 16 år...) som "fjortisar" å seie at "dokke småtassane vil ikkje vi ringrevane diskutere med før dokke har eit tosifra antal hakk i kolben?" Kva for mottaking av nye jegerar er det i eit miljø som mange stader er trua av forgubbing...

 

Trur mykje av det sistnevnte bunnar i litt forskjellig kultur. Unge jegerar er oppvaksne med kommunikasjon over nett og sms. Chatting på nettet faller like naturleg som å stå å preike med ein person ansikt til ansikt. Terskelen for å poste i eit forum er ikkje særleg høgare enn å opne kjeften i ein vanleg samtale. I andre enden av skalaen har vi eldre, vaksne brukerar som ikkje er oppvaksne med Facebook og msn. For mange vert det å poste ein innlegg like seriøst som å ta ordet i ei stor forsamling. Terskelen vert deretter, og ein sit i ein halvtime og formulerar og rettar gramatikk før ein trykker på "ok".

Klart at det blir litt kulturkræsj av sånt. Og det er nok berre naturleg i eit samfunn i stadig endring. sånner det nok berre.

 

Summs summarum so syns eg både moderatorane og forumet som sådan ligger på ei fin linje for tida. Takhøgda er etter mi meining passeleg høg. Det vert tolerert sterke meiningar og litt temperatur i trådane. Men det vart slått ned på skittkasting, personangrep og oppfordring til lovbrot. Skryt til moderatorane!

 

Trur vi skal berre prøve å sjå på innlegg og trådar med eit åpent og positivt sinn. Les det ein vil lese, og ikkje kast vekk energi på å irritere seg over det ein ikkje likar.

 

Jeg er også meeget glad for at vi valgte å ikke ha kaliber "som vokste" etter antall innlegg til brukerne.. :)

Link to comment
Share on other sites

Dette med å lage en skikkelig FAQ er jeg tilhenger av - det vil bidra til vesentlig støyreduksjon.

Det har vært nevnt tidligere i tråden, om kanskje ikke som et direkte forslag - men hva med en wiki?

 

Nå er jeg litt ukjent med nøyaktig hvordan endringer foregår, men på meg virker en wiki som en genial måte å kondensere kunnskap på. I stedet for at det mest interessante (eller selve "Sannheten") dukker opp på side 23, vil da originalinnlegget - artikkelen - bli stadig redigert og oppdatert.

 

Såvidt jeg har skjønt fra litt diskusjoner rundt Wikipedia, eksisterer det vel også flere backup- og sikkerhetsfunksjoner for å hindre tullinger i å ødelegge.

 

Jeg synes dette høres ut som om en utmerket idé. Toms geniale visjon for sluttstykket var jo å skape et oppslagsverk om jakt og skyting (Noe det var på god gang til å bli), dessverre viste det seg at et forum ikke er rette medie for slikt. Derfor tror jeg at din idé er bedre, da får vi et oppslagsverk der kunnskap og fakta er lett å finne frem til (med dertil hørende faglige diskusjonstråder på forumet).

 

Jeg tror det er en dårlig idé å prøve å gjøre forumet til en arena der alt skal være supersaklig og seriøst. Jeg tror folk flest klarer å filtrere ut hva de selv oppfatter som støy, og hva som er interessant. Derfor kan slike "sutretårder" ha en selvforsterkende effekt, da flere kanskje blir oppmerksom på støy de i utgangspunktet ikke irriterte seg over. Dersom man da flere irriterer seg og slutter å lage gode tråder vil det virke som om det blir stadig mer støy, og vi får flere sutretråder osv. Iallefall tror jeg det kan være slik, og at det mest formålstjenelige derfor kanskje vil være å skille ut "artiklene", og så ta forumet for det det er; et diskusjonsforum.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Folk irriterer seg over mye rart. Jeg synes det er dumt om folk stadig skal få seg en smekk bare fordi de ønsker å uttrykke sin mening. Om det skjer i form av +1 eller en lang harang med sitater, er vel egentlig ett fett.

Jeg tror jeg fremdeles har til gode å se noen få dask fordi de ønsker å uttrykke sin mening. Dessuten er "+1" knapt å betrakte som en personlig mening - det er en tilslutning til en annens eller andres mening. En lang harang med sitater er i hvert fall andres meninger, og ikke ens egne. Det man da i beste fall har gjort er å tilkjennegi at man støtter andres mening. Det er ikke nødvendig å sitere hele innlegget om hensikten er å gi en støtteerklæring. Det er faktisk sjelden man trenger å sitere hele innlegg - det bør også unngås ettersom det bare stjeler båndbredde, plass og dessuten gjør trådens lesbarhet dårlig. Indrejustisen trer heldigvis inn når noens atferd irriterer eller ødelegger for flere - det er faktisk slik de fleste sosiale mekanismer fungerer - ikke bare på internettfora, men i samfunnet forøvrig. Dette forumet er ikke et fristed for folk som føler at det øvrige samfunnet ikke godtar alt - det gjør nemlig ikke vi heller.

 

Personlig synes jeg det er mer irriterende å bli irettesatt av en eller annen politisk korrekt sheriff som hevder å besitte Den Eneste Sannhet.

Jeg er ikke sikker på om jeg har forstått deg riktig, men prøver denne: Siden du irriterer deg over folk som i følge deg opptrer irettesettende, regner jeg med at du i disse tilfellene har monopol på sannheten? For det er vel ikke slik at du ikke tåler korrigering av egne utsagn når det viser seg at du faktisk tar feil?

 

Å trekke det jeg har skrevet over her til å bli at jeg mener å ha monopol på sannheten, blir litt drøyt. Jeg er nesten sikker på at jeg vil tåle korrigering like godt som de fleste andre - kanskje også deg. Jeg håper jeg ikke irriterer deg, Morten?

Link to comment
Share on other sites

Det er derfor jeg skrev at jeg ikke helt forsto hva du mente, men prøvde meg på en mulig forklaring. Jeg formulerte det som et spørsmål, så ute av kontekst var det ikke. Det er jo bra jeg tok feil da (selv om jeg fremdeles ikke helt får tak i hva du mente). Nei, du irriterer ikke meg, men om du gjorde det; ville det spilt noen rolle?

Link to comment
Share on other sites

Ja, det ville spilt en rolle.

 

Men la meg korrigere meg selv, eller presisere. Jeg skriver:

"Jeg synes det er dumt om folk stadig skal få seg en smekk bare fordi de ønsker å uttrykke sin mening. Om det skjer i form av +1 eller en lang harang med sitater, er vel egentlig ett fett."

 

Det burde kanskje heller ha stått:

"Om folk skal få en smekk bare fordi de har et innlegg med +1 eller en lang harang med sitater, synes jeg det er dumt."

Link to comment
Share on other sites

Her er jeg helt på linje med deg magnum_mauser.

Opplever også disse problemstillingene som iriterende, men tror det vanskelig lar seg gjøre å løse.

Det skal jo være litt takhøyde her inne, og litt ekstra toleranse fra oss "gamlekara"(jeg inkluderer meg selv i en alder av 38år) er nok viktig for å få en tilstrekkelig rekrutering til vår jakt og skyteverden :!:

MEN det bør etter min mening også være nok takhøyde her til at det er lov å sette på plass de som tar for hardt i når det gjelder å vise sin overlegene kunnskap eller overlegene "ferdigheter".

Oftest er det etter min mening unggutter som viser et svært oppblåst selvbilde her inne, men det er et par tre "gubber" her inne også som mer enn passe "oppblåste" og svært belærende i tonen.

Virker også på meg som om noen tror at antallet på innlegg her inne forteller noe om kunskapsnivået til den enkelte. DET er i alle fall bare sprøyt spør du meg!

 

Det er jo mulig å henvise bedreviterne til denne tråden, og skaffe seg litt selvinnsikt. (men da får man vel en moderator på nakken :lol: )

Link to comment
Share on other sites

Ja, det ville spilt en rolle.

 

Men la meg korrigere meg selv, eller presisere. Jeg skriver:

"Jeg synes det er dumt om folk stadig skal få seg en smekk bare fordi de ønsker å uttrykke sin mening. Om det skjer i form av +1 eller en lang harang med sitater, er vel egentlig ett fett."

 

Det burde kanskje heller ha stått:

"Om folk skal få en smekk bare fordi de har et innlegg med +1 eller en lang harang med sitater, synes jeg det er dumt."

Ah - takk for avklaringen. Jeg er enig med deg (innenfor rimelighetens grenser) - det er helt greit å uttrykke støtte. Folk må selv få velge hvordan de gjør det.

 

Og du; om jeg er sur eller irritert, er ikke det noe du nødvendigvis skal ta så veldig alvorlig :-)

Link to comment
Share on other sites

Høna eller egget? Jeg hadde sjekket kategorien "produkttester" eller "faq" før jeg spurte hvilken hagle jeg bør bruke på gjedda - dersom slike funksjoner fantes. Så lenge det "bare" er en søkfunksjon så er det jo ingen grunn til at jeg ikke skal poste et innlegg og se om noen svarer (jada - jeg vet at jeg BØR søke først). For meg er det ikke brukerne som skaper utfordringene - det er forumet som er begrensende i seg selv. Selv om styret ikke har tid til å lage innholdet til FAQ, tester eller produktanmeldelser så må de som drifter forumet gjøre det mulig for oss brukere. Vi kan ikke samle alt i tråder - det må tas noen valg og legges til noen nye maler for publisering av innhold - det være seg muligheten til å skrive artikler, produkttester, faq'er eller lignende. Alle forum som får til noe mer enn tråder gjør det. Skal det satses på Wiki så må Wiki-funksjonalitet på plass. Vi kan ikke lage Wiki i et forum...osv

Link to comment
Share on other sites

Jeg har merka at det innimellom er ganske lav takhøyde her(mulig høstdepresjon osv. tar knekken på oss) Ja, man kan bli drittlei av å svare på samme spm. dag ut og dag inn. Jeg forstår det, men gi faen i å svare da, og gå videre. Det kommer svar etterhvert uansett, sjøl om noen hopper over dette.

 

Ungdom er ungdom. Sånn er det. Det viktigste vi kan gjøre er å få dem med oss, istedet for å vende dem ryggen, for at dem ikke stilte riktig spm.....det blir for dumt.

 

Jeg personlig siler ut det jeg gidder å engasjere meg. Resten snapper sikkert andre opp. Er ikke værre enn det. Kommer noen og spør meg om noe jeg kan, så svarer jeg på det, sjøl om jeg har svart på det samme ørten ganger før den uka. Spiller da ingen rolle det. For dere som ikke gidder, så la heller være å svare, framfor å slenge med leppa. Det er ingen av oss tjent med.

 

Det at det slarves og kakkles i seriøse tråder bør jo ikke forekomme. Det blir som oftest stillt et spm., og da bør det bli besvart, uten ørten svadainnlegg. Har man lignende spm., så benytter man seg helst av en allerede eksisterende tråd. Kommer det en lik tråd som den gamle, så gjør vi trådstarter oppmerksom på det, og rapporterer til moderatorer om å stenge den unyttige tråden, så den dør ut momentant.

 

Er da ikke noe problem å få til et koselig forum her, men vi må hjelpe til alle sammen :D

Jeg trives ihvertfall godt her inne. Jeg hjelper noen, og jeg får hjelp, og jeg leser veldig mye, uten å kommentere i det hele tatt. Man får veldig mye bra info om div. ting her, som er verdt å ta med seg til sin egen jakt og rutiner.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner tanken om ett utstyrsfora med gode samletråder om f.eks "jaktdress" og "primus" slik som fjellforum.net har vil være ettertraktet her inne, jeg for min del har hverken råd eller mange nok jaktdager om høsten foreløpig til å teste ut alt, og i denne utstyrsjungelen er det greit å få frem utstyret som fungerer, og det som ikke fungerer.

 

Og en Wikipedialiste hadde vært gull verdt, at man kan sjekke hva forumets egne medlemmer skriver om f.eks kruttladninger og erfaringer med i mitt tilfelle tikka .3006 er supert, og istedetfor å lage en tråd som irriterer fordi det har vært spurt 90 ganger før siden T3 er ett supervåpen for nybegynnere kan man koke seg en kopp kaffe, klikke på oversiktstråden, finne artikkelen man er ute etter og slenge på seg lesebrillene 8)

 

Begge tiltak støttes herfra, er det noe jeg kan bidra med så er PM knappen tilgjengelig, men nå kan jeg hverken HTML, koding eller innehar noe særlig kunnskap om f.eks ladninger :wink: Men kan gjerne være med å utarbeide en liste over temaer som bør dekkes av denne Wiki basen vår, som nybegynner er det fremdeles 1000 ting jeg lurer på, og hva jeg har lurt på det siste året ligger friskt i minnet så sånnsett ser jeg noe jeg kan bidra med :)

Link to comment
Share on other sites

Kanskje en wiki hadde vært en brukbar forside?

En wiki er en kjempeidé. Er det vanskelig å implementere dette med eksisterende opplegg for forumet?

 

Man kunne eventuelt begynne i det små: Noen utvalgte artikkeltitler der brukere kunne skrive/redigere som i en wiki, selvsagt med logging av brukerinput. Nye artikkeltitler opprettes av moderatorkorpset, gjerne etter forslag fra brukerne. Kanskje via en "foreslå emne"-knapp? Dermed ville grensene for en wiki og en faq bli nokså flytende, og stoffmengden i en slik wiki trenger dermed ikke å vokse uhemmet alt for fort.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...