Jump to content

Regjeringen vil forby to-hånds automatvåpen


einherje

Recommended Posts

Syns hjemmekontroll uten varsel er helt usmakelig.

 

Selv er jeg helt fersk jeger - fikk mitt første våpen for rundt 4 måneder siden etter å ha bestått jegerprøven med glans. Aldri vært i klammeri med politiet tidligere.

 

Reglene når jeg tok prøven virket ganske rimelige, men med denne siste inngripen føler jeg at man blir mistenkeliggjort før man har gjort noe ulovlig, nettopp fordi man eier våpen.

 

Det er vel en grunn til at politiet må ha ransakelsesordre før de kan buse inn i huset ditt uanmeldt. Man skal vel i all hovedsak antas som uskyldig til det motsatte er bevist. At politiet kan storme inn mener jeg nedgraderer dette prinsippet og man antas som potensielt farlige borgere fordi man eier skytevåpen. Det er man ikke - med jegerprøve og godkjent vandel burde man behandles som alle andre. Det vil si at politiet ikke burde kunne kreve adgang til hjemmet ditt uten forvarsel når de selv finner det interessant.

 

For en som er over gjennomsnittet opptatt av privatliv er det ingen god følelse at politiet kan møte opp hjemme hos meg og kreve adgang, på tross av at jeg vet at det ikke er noe klanderverdig å finne. 

 

"Saying that you don’t care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don’t care about freedom of speech because you have nothing to say."

 

 

Edited by Pelsfersken
Link to comment
Share on other sites

På 23.2.2018 den 21.08, nhd skrev:

Etter å ha jaktet elg noen år sammen med en som stolte på antall skudd i stedet for presisjon i skytinga, håper jeg vi slipper å ha halvauto i skogen.

 

Ja, hvorfor ikke forby alt av halvauto. En trenger jo ikke annet en 2løps-hagler, det er jo uansett ikke lov med mer enn to skudd i hagla under jakt. Hvorfor er det lovlig med halvauto salongrifler? Grusomt.
Vi må også forby biler over 100 hk. Evt må spesiell tillatelse til for å eie farlige biler.

Link to comment
Share on other sites

Det må iaf bli en ny runde i rettssystemet, så får man se da. Uttrykket den «Den siste Sovjetstat» kan fort få ny aktualitet om et par dager. Som våpeneeier må man begynne å ta forholdsregler. Man vet aldri når politiet står på døra, så det blir aldri lukket opp om det ikke er kjente personer, og telefon blir selvsagt aldri besvart uten at det er et kjent (trygt) nummer. Og, nei jeg «har ikke noe å skjule», men privatlivets fred mener jeg å ha rett på selv om jeg nå er så uheldig å ha valgt å drive med lovlige aktiviteter som fordrer at jeg må inneha skytevåpen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det representerer jo ikke noe nytt angående mini 14 bare samme tvetydighet som før, med ett "sort of" tror vi vet hvor mange som har en, og hvor mange som har Norinco MAK 90 vet ingen, jeg vet bare om en. Når det prates om ett par tusen rifler så har det vel blitt sagt tidligere at det er rundt det når det gjelder dynamisk/nrof rifler. (Correct me if im wrong)

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg leser det vil vilkårene for hjemmebesøk komme i forskrift. I og for seg litt bekymringsverdig, en forskrift kan jo endres enklere enn en lov. Men enn så lenge så ser det ut for at man slipper å bli avbrutt midt i kona av to politibetjenter som vil inn.

 

Ellers synes jeg det langt på vei ser ut som "vi tar det i forskriften".

Link to comment
Share on other sites

Vi legger til grunn at de ansiktsløse som skal utforme den faktiske teksten som pålegger lovlydige borgere masse rart under påskudd av at det vil forhindre ikke-lovlydige borgere i å være ikke-lovlydige har en viss sunn fornuft og evnen til å lese statistikk.

 

Nå skal jeg spille Playstation og late som om jeg bor i Canada eller Sveits eller no... God kveld.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Komiteen viser til at det i ny våpenlov foreslås å lovfeste et generelt forbud mot å erverve og besitte halvautomatiske rifler som opprinnelig er konstruert for helautomatisk funksjon eller er ment for militæret og politiet. Det åpnes likevel på strenge vilkår for at sportsskyttere og andre aktive skyttere i for eksempel Norske Reserve Offiserers Forbund (NROF) kan få særskilt tillatelse til å erverve og ha slike våpen. Forbudet innebærer at enkelte våpentyper som i dag kan erverves på bakgrunn av avlagt jegerprøve vil bli forbudt i fremtiden. Dette gjelder for eksempel Mini Ruger 14 som ble benyttet på Utøya 22. juli 2011.


Misforstår jeg, eller mener de at Ruger Mini 14 opprinnelig er konstruert for helautomatisk funksjon eller er ment for militæret og politiet?

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Artig... den nye loven skulle løfte ting opp på lovnivå og har ei smørbrødliste lengere enn lang om ting som noen må ordne med i forskrift og rundskriv.

 

Snakker med om makkverk...

Vedder en flaske fransk brennevin med mtt navn på etiketten at vi innen 5år som bonus får betale litt gebyrer for å finansiere kontroller, register og andre gøye ting.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, Mosjonsskytteren skrev:


Misforstår jeg, eller mener de at Ruger Mini 14 opprinnelig er konstruert for helautomatisk funksjon eller er ment for militæret og politiet?

 

Det inntrykket får jeg også, slik at Mini 14 forbys på bakgrunn av dette, evt for å vise politisk handlekraft ved å forby spesifikt Mini 14. 

 

Jeg lurer også på om jeg misforstår andre ting, blant annet sitter jeg med et inntrykk av at det blir et forbud mot halvautomatiske rifler, men at visse halvautomatiske rifler unngår forbudet gjennom forskrift. Er det ikke slik det har vært før og? Isåfall, vil lista over godkjente halvautomatiske rifler til jakt forbli, bortsett fra at Mini 14 strykes fra lista? 

"Komiteen finner grunn til å påpeke at forbudet ikke rammer halvautomatiske jaktrifler generelt, slik at disse fremdeles kan erverves og benyttes til jaktformål som forutsatt.

 

Det blir etter min mening en del klabb og babb hvis halvautomatiske militære/politirifler forbys, mens halvautomatiske rifler utviklet for det sivile markedet tydeligvis kan erverves, bortsett fra Mini 14. 

 

 

Edited by MathiasH
Motsa meg selv..
Link to comment
Share on other sites

Her ser man kunnskapsløsheten i praksis:

Komiteen viser til at det i ny våpenlov foreslås å lovfeste et generelt forbud mot å erverve og besitte halvautomatiske rifler som opprinnelig er konstruert for helautomatisk funksjon eller er ment for militæret og politiet. Det åpnes likevel på strenge vilkår for at sportsskyttere og andre aktive skyttere i for eksempel Norske Reserve Offiserers Forbund (NROF) kan få særskilt tillatelse til å erverve og ha slike våpen. Forbudet innebærer at enkelte våpentyper som i dag kan erverves på bakgrunn av avlagt jegerprøve vil bli forbudt i fremtiden. Dette gjelder for eksempel Mini Ruger 14 som ble benyttet på Utøya 22. juli 2011.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til at departementet har foreslått at forbudet også skal gjelde allerede ervervede våpen siden skytevåpen generelt har lang levetid og at forbudet langt på vei vil bli undergravet om disse ble unntatt. Flertallet deler dette synet.
Flertallet viser også til at som en overgangsregel foreslås det at de som har slike våpen får en frist på tre år til å avhende disse. Selv om våpnene i praksis ikke lenger er omsettelige i Norge, kan de selges til land som ikke har denne begrensningen. De våpen som ikke er avhendet innen fristen må innleveres eller deaktiveres. Flertallet støtter forslaget.
Komiteen finner grunn til å påpeke at forbudet ikke rammer halvautomatiske jaktrifler generelt, slik at disse fremdeles kan erverves og benyttes til jaktformål som forutsatt.

 

Det  de skriver er jo nettopp at Mini 14 er opprinnelig konstruert for helautomatisk funksjon eller er ment for militæret og politiet. Noe som er helt feil! 

Link to comment
Share on other sites

Godt jobbet i Oslo! Dem har altså brukt utallige arbeidstimer på det makkverket av ord som ender i at Mini 14 omsider er forbudt fordi det visstnok har vært konstruert for helauto/politi/forsvar samt følelsene rundt ordet Mini 14

 

Jaggu godt dem får ny garasje i Prinsensgt.😂

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, slemmo skrev:

Hjemmekontroll uten forvarsel er så sinnsykt at jeg har vanskelig for å ta det innover meg, det betyr at man når som helst når du sitter i boksern og tar en pils hjemme kan vente å få politiet bankende på døra. Det er jo riktig trivelig å tenke på. At så mange folk fra forskjellige partier i et fritt land kan klare å i det hele tatt stemme frem noe sånt er helt uvirkelig.

 

Takket være ostehøvel metoden, så durer Norge inn i fremtiden når det gjelder å være best i klassen i hvordan man skal lage vanskeligheter for lovlydige borgere og innskrenke deres rettigheter, mens slasken som utfører kriminelle handlinger blir behandlet med silkehansker. Eller til og med oppnår grupperabatt hvis det dreier seg om småtteri som gjengvoldtekt mot mindreårige, og lignende grove voldstilfeller...

 

Det er nesten som om gamle DDR, Nazi-Tyskland, Sovjet og Nord Korea er skinnende eksempler som våre politikere og byråkrater ser opp til når det gjelder borgers rettigheter.O.o

 

Jeg tviler meget sterkt på at våre døde og begravde forfedre som slåss mot nazistene under krigen så for seg at et fritt Norge skulle ende opp på dette viset. Det er i bunn og grunn et hån mot de som ga alt den gang.

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Olesøn said:

Fortsatt 48 timers varsel...

 Nei, det var mindretallet (SP) sin mening som ble nedstemt. Her er den endelige teksten i innstillingen:

For å gjennomføre kontroll med om krava for oppbevaring etter § 19 andre ledd er oppfylte, kan politiet krevje tilgang til innehavar sin private bustad i samsvar med dei vilkår som er fastsette i medhald av § 41 nr. 28.

Link to comment
Share on other sites

De har klart å forby en rekke andre våpen, men ikke mini-14 med den teksten der... Legger også merke til at Arbeiderpartiet kommer relativt godt ut av det. I motsetning til høyre forsvarer de faktisk eiendomsretten vår. Høyre er virkelig ute å sykler 😒

Link to comment
Share on other sites

Da mister vi Mini-14'en. Ikkeno sjokk. Selv om de førte på litt ekstra tull i tillegg til utøya følelser. Det finnes helauto mini14. Riflen har blitt brukt av fengselsvakter, og sikkert "militært" av che guevara også. De klarer nok å sno den inn. Ingen kompensasjon. >:( Det blir et styr å skulle selge den til utlandet... Ser ut til at det blir en meltdown allikevel.

Link to comment
Share on other sites

Fengselsvakter har brukt mye rart 870 er vel det mest vanlige, men også Remington 7400 så det er ikke noe argument. Fengsel er og sivilt med mindre militært fengsel og da dreier det som oftest om M16/AK. Det finnes ikke helauto mini 14. Den heter AC556 og har mye lenger låsekasse. Kassa på mini 14 er ikke lang nok til å huse autosear. AC556 kom lenge etter mini 14. De har altså laget militært av sivilt og ikke omvendt.

Edited by jeaant
Glemt noe.
Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, Andreas84 skrev:

Da mister vi Mini-14'en. Ikkeno sjokk. Selv om de førte på litt ekstra tull i tillegg til utøya følelser. Det finnes helauto mini14. Riflen har blitt brukt av fengselsvakter, og sikkert "militært" av che guevara også. De klarer nok å sno den inn. Ingen kompensasjon. >:( Det blir et styr å skulle selge den til utlandet... Ser ut til at det blir en meltdown allikevel.

 

De tar den vel inn under §5 punkt 5:

Sitat

andre skytevåpen enn dei som nemnt i nummer 1 til 4, som saknar ein lovleg bruk eller som har særskilt farlege eigenskapar.

 

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, jeaant skrev:

Jeg har brukt den til jakt på rev i over 21 år. Og den tar ikke stanag magasin eller lasersikte.

 

Mini-14 tar lasersikte om du bruker to minutt på å montere en bit Picatinny-eller Weaver-skinne med treskruer. Av alle dine tulleargument er dette det minst vanntette.. skal lasersikte ha noe si for om et våpen skal være lovlig?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det var stanag magsin lasersikte og bajonett som var nevnt i proposisjonen. Sette på picatinny kan du gjøre på en sauer 303.

Og selv om du er moderator og folk er preget av situasjonen så trenger du ikke la folkeskikken gå ut vinduet.

Edited by jeaant
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

25 minutter siden, jeaant skrev:

Det var stanag magsin lasersikte og bajonett som var nevnt i proposisjonen. Sette på picatinny kan du gjøre på en sauer 303.

Og selv om du er moderator og folk er preget av situasjonen så trenger du ikke la folkeskikken gå ut vinduet.

 

Nå håper jeg ikke du tar det personlig. Det jeg skriver er min subjektive mening.

 

Mitt poeng er at selv om Mini-14-/30 kommer med trekolbe, eller syntetkolbe, betyr ikke det noe for hvorvidt en kan putte på lasersikter eller bajonetter slik riflen kommer fra fabrikk. Treskruer og en bit Picatinny så har du det.. og den er ikke noe mindre "uskyldig" enn AR fordi den mangler skinner.

Link to comment
Share on other sites

På den positive siden vil vi de neste årene få prøvd en rekke prinsippielt viktige saker for nasjonal og internasjonal domstol. Blant annet vilkårene for erstatning ved tap av eiendomsrett og husinkvisisjon uten kriminelle tilfelle. Dette er spennende tider å leve i for de som er opptatt av klassiske liberale verdier/rettigheter. Bare å feste selen gutter.

 

Ps. Jeg ser at dette er den andre saken på noen måneder (nedleggelse av pelsdyrnæringen) der Høyre/FRP regelrett driter i eiendomsrett. Dette begynner å bli et mønster. Snart må du selge diselbilen din til et land der slike fortsatt er lov..

  • Like 9
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Akkurat nå, KydeX skrev:

Har vel ikke så mye valg dersom de får hjemmel til å kreve å komme inn bare fordi man eier våpen. Som andre her føler jeg også det er et grovt overtramp fra myndighetenes side, selv om jeg ikke føler jeg har noe å skjule.

Jeg har noe å skjule, privatlivet og verdigheten. Får vel bar flytte enda mer usentralt så blir det mer uspiselig for dem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...