Jump to content

Fury

Members
  • Content Count

    569
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

76 Excellent

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Satser på en slik snart ... dyrt, men morro. Jeg har også en tysk sideligger med sideplater i x74R i kikkerten!
  2. Fury

    Hjortejakta 2018

    Perfekt uttak av dyr forrige uke, 2 spissbukker fordelt på 2 jegere. Nr. 1 på 52 kg slaktevekt. Nr. 2 på 55 kg slaktevekt.
  3. Fury

    Hjortejakta 2018

    Telemark Spissbukk. 52 kg slaktevekt. 125m - .308 W.
  4. Fury

    Hjortejakta 2018

    Reiser førstkommende søndag på én ukers hjortejakt i Telemark fylke. Vårt jaktområde har hjort i terrenget, men på langt nær noen overflod. Satser på fall (fikk 2 ungdyr i fjor) for i fryseren er det skrapet rent siden fjorårs sesongen.
  5. Fury

    Styrketrening

    Spis ofte. Gjerne hver 2-3 time. Gjør du dette trenger du heller ikke spise så mye i hver porsjon. Dette vil forbedre næringspartisjoneringen. Sannsynligheten for at musklene suger opp mer næring er større. I tillegg vil du nyte godt av ting som høyere insulinfølsomhet, bedre fordøyelse, at aminosyrene som kommer fra proteinet du inntar er mer tilgjengelig for musklene, m.m. Spis mellom 5-8måltider per dag. Skal du bli stor og sterk må du spise mye. Hvor mange måltid du trenger avhenger av hvor store de er, samtidig som litt avhenger av hvor mye du sover. Du bruker mer energi ved å være våken – og har du en jobb som krever at du står opp tidlig, samtidig som at du kanskje legger deg sent er det viktig at du spiser mer. Prøv å unngå å spise for mye karbohydrater og fett i måltidene. Dette er den enkleste måten å legge på seg fett på (så fremt du har et kalorioverskudd i kroppen). Disse 2 næringsemnene stimulerer i mer eller mindre grad en rekke hormoner og enzymer som gjør at man lagrer glykogen og fett i fettcellene. Eksempel på måltid som er i tråd med denne anbefalningen er 40-50g proteinshake, 120g havregryn i skummetmelk, og noen usaltede nøtter. Spis minimum 42 kalorier per kg kroppsvekt, og gjerne helt opp til 47-48 kalorier per kg kroppsvekt. Dette avhenger av individuelle faktorer som forbrenning, hormon og enzymnivå i kroppen m.m. Legger du fort på deg fett bør du ligge i nedre sjikt, mens sliter du virkelig med å gå opp i vekt må du prøve å ligge mellom 45-48 kalorier. Det samme gjelder for aktivitetsnivået ditt. Jo mer aktiv du er jo mer må du få i deg. For en 80kg mann betyr dette at du skal spise mellom 3300-3800 kalorier. Innta minst 2 gram protein per kg kroppsvekt, hver eneste dag. For en mann på 80kg tilsvarer det 160g kvalitetsprotein (egg, fisk, kjøtt, proteinpulver, m.m.) Har du satt deg som mål å spise 6 måltider per dag betyr dette at du må innta minst 25 gram protein til hvert måltid. For at du skal være sikker på at du spiser i tråd med denne regelen kan du slå opp på IFORM sine nettsider og hurtig finne ut hvor mye protein det er i hver matvare. I 100g kjøtt, fisk, etc. er det mellom 18-25g protein. Spiser du f. eks 80g kylling bør du supplere med litt proteinpulver, eller annen godkjent proteinkilde. La mellom 20-30% av energiinntaket komme fra fett. Og da skal fokuset være på omega3fettsyrer. En solid selolje, fiskeolje eller lignende er viktig for å optimalisere det hormonelle forholdet i kroppen til å bygge mest mulig muskler, samtidig som den mobiliserer fett til forbrenning som energi i celler.
  6. Fury

    Styrketrening

    Spis mye protein, vitamin og mineralrike matprodukter. Styr unna mye karbohydrater, sukker, alkohol og røyk. Den beste treningen kan du gjøre hjemme med din egen kropp og en treningsmatte. Kondisjonstrening er veldig enkelt! Toppturer er i dag blitt veldig populært, og det er faktisk veldig god trening. Her får du også trent balanse og støttemuskelaturen godt. Øk gjerne intensiteten ved å fylle sekken med rundstein når den tiden kommer. Skal det trenes kondis så må hjertet belastes...
  7. Fury

    Tasco 3-9x40

    Tasco = Fiasko! Jeg har tidligere eid en Tasco montert på et kombinasjonsvåpen (20 år siden) aldri mer. Her finnes det utallige andre meget gode alternativer f.eks; https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=125166134
  8. Fury

    Hjortejakta 2018

    Gleder meg stort til årets hjortejakt, søkt ut ei uke fri fra jobb, kjerring og unger ... skal bli godt . ☺️
  9. Fury

    Elendige rifler?

    Jeg kommer aldri til å kjøpe noe "Made in USA"
  10. Fury

    Pussing og vedlikehold

    Angående pussing av våpen ... satt under siste våpenpuss og funderte litt om jeg skulle lage meg et pussestativ som lett kunne stues vekk. Jeg har ikke eget egnet gutterom ennå, og må hele tiden bruke spisestuebordet som pussestasjon til dronninga store ergelse. Trur jeg har funnet en grei løsning nå. Jeg ofrer et strykebrett hvor jeg monterer en mdf-plate og lister rundt. Denne kan jeg jo slå sammen og stue vekk når jeg ikke trenger den ... 🤔
  11. Fury

    Mauser-Tråden (For alle Mauser-folk)

    😂 .... regnet med den kom @Ei tohi varjata , ba igrunn om det! . 30 eller 33 Nosler er begge et godt alternativ til .300 NM uten å fullstendig grise voldta låskassa. 😱
  12. Fury

    Mauser-Tråden (For alle Mauser-folk)

    Jeg ville heller sett på Nosler-familien om (magnum) er et ønske. Disse kalibrene er vel så gode som magnum, men passer i en standard låskasse. 26, 28, 30 og 33 Nosler er et fint familietre!
  13. Fury

    Boltrifle i Grovt kaliber

    Enkelt! ... en dobbelrifle i 9,3x74R ... slenger noen billige innom Finn.no i jevne mellomrom ...
  14. Fury

    Afrikajakt

    Eland mot kaliber .500/416 ne ... https://m.youtube.com/watch?v=nu95i5YLrZA
  15. Fury

    Rekylklubben: for oss med 375 H&H og oppover.

    Bruk blykuler isteden for premiumkuler til trening. Støper du ikke selv så prøv å få kontakt med noen, enten her eller på svartkrutt.no.
×