Jump to content

Regjeringen vil forby to-hånds automatvåpen


einherje

Recommended Posts

Jeg tror vi har større støtte i befolkningen en det vi tror. Det er ikke så fryktelig lenge siden 90% av befolkningen jobbet i primærnæringer med et nært forhold til jakt. Dessuten utgjør jegere og skyttere en ikke ubetydelig gruppe i antall. De fleste familier har minst en jeger/skytter.

 

Våpeninehav har heldigvis, frem til nå,  ikke vært en politisk skillelinje på lik linje med det vi ser i andre land, men dette kan komme til å endre seg om enkelte partier vil gjøre en "ikke sak" til identitetspolitikk.

Link to comment
Share on other sites

Det spørs hvilke elementer man spør om. 

 

Spør den jevne nordmann om Landskytterstevnet (dvs DFS) og jakt, og de er helhjertelig for det. Samme med olympiske øvelser (vi vinner tross alt medaljer der).

Prøv å forklar dem hvorfor vi "må" ha AR-15er, og de vil stille seg mye mer skeptisk. Det er jo tross alt mordvåpenet over alle i USA ifølge de store mediene.

 

 

Link to comment
Share on other sites

21 timer siden, Hassel skrev:

Jeg tror konklusjonen må være at vi er svært uenige på mange punkter, men på samme lag. Og syrlig bemerke at min servilitet og ettergivenhet i det minste faktisk tok meg til Stortinget og høringen som innvitert delegat. 😙

 

Tesen om at servilitet var utslagsgivende for invitasjonen kan motbevises ved at Fosjord også figurere blant de inviterte. 

 

Jeg har kun påstått at det var en god ting og at du gjorde en god figur :D 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, Øystein skrev:

Prøv å forklar dem hvorfor vi "må" ha AR-15er, og de vil stille seg mye mer skeptisk. Det er jo tross alt mordvåpenet over alle i USA ifølge de store mediene.

Det kan hende at et forbud mot bade AR 15 og Mini 14 vil komme her i landet som direkte konsekvens av hendelser i USA. Så selv om vi har skrevet både til kommitemedlemmer og representanter så ser det ut som at løpet er kjørt.

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, slemmo skrev:

Fosjord oppførte seg jo overraskende godt han, mens andre kunne spart seg for humor og flåsete kommentarer om gjennomslagspapir i en såpass alvorlig setting.

 

Jeg synes begge gjorde gode figurer. Litt humor kan man komme langt med. 

 

Etter det jeg har oppfattet har flere av komitémedlemmene opplevd begge de nevnte herrer som positive bidragsytere til prosessen. 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, DoctoRoy skrev:

Det kan hende at et forbud mot bade AR 15 og Mini 14 vil komme her i landet som direkte konsekvens av hendelser i USA. Så selv om vi har skrevet både til kommitemedlemmer og representanter så ser det ut som at løpet er kjørt.

 

Dette er da forferdelig negativt. Du må ha troen på at dette kan gå bra. Vi kan ikke ha noen i skyttergravene som vil gi opp... 

Link to comment
Share on other sites

Ar-15 er tross alt forbudt allerede i Våpenforskriften, og vil bli forbudt i den nye våpenloven.

 

Men den er tillatt ervervet da den står på "godkjenningslista", og vil fortsette å gjøre det i fremtiden. Det har DSSN klart å få til bl.a. med hjelp av selverklært karanteneperiode (som nå kommer opp i lovverket på et eller annet nivå). 

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde uansett ikke lagt ned den typen penger det er snakk om for en konkuransedyktig AR når den kan forbys med en enkel forskriftsendring, for så å konfiskeres uten kompensasjon. Jeg hadde forsatt kosta på huset, kjøpt ny(brukt) bil eller dratt på cruise.

Link to comment
Share on other sites

33 minutter siden, tiders skrev:

 

Dette er da forferdelig negativt. Du må ha troen på at dette kan gå bra. Vi kan ikke ha noen i skyttergravene som vil gi opp... 

Det vil være politisk selvmord å gå inn for å bevare Mini 14 nå. Her er det ikke snakk om å å i skyttergraven men å se realitetene i hvitøyet.

Link to comment
Share on other sites

@DoctoRoy diskusjonen blir nok ryddigere hvis du ikke nevner mini-14 og AR 15 i samme setning. Mini-14 lever farlig. AR 15, not so much.

Jakt i Norge vil være upåvirket av om mini-14 står på lista eller ikke. Diskusjonen rundt mini-14 er mer prinsipiell enn praktisk, og handler om lovhjemler, forutsigbarhet og eiendomsrett.

Å fjerne AR 15 fra godkjenningslista vil få enorme konsekvenser for norske sportsskyttere. Når kravene til erverv i tillegg er såpass mye høyere, så vil det uansett hvilken lovhjemmel som benyttes, være vanskeligere å argumentere for at denne skal bort.

Link to comment
Share on other sites

Mini 14 rykker. Spørsmålet er hva som skjer med de som allerede eier slike rifler. Blir det konfiskering mot kompensasjon eller blir det "bare" et omsetningsforbud?

 

Dessuten blir det spennende å se hvor "tro" departementet er til ordteksten når riflene skal opp til vurdering i forbindelse med ny forskrift. Følger de ordteksten til punkt og prikke ryker alt fra Valmetene til Garanden..

 

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, psAico skrev:

Å fjerne AR 15 fra godkjenningslista vil få enorme konsekvenser for norske sportsskyttere. Når kravene til erverv i tillegg er såpass mye høyere, så vil det uansett hvilken lovhjemmel som benyttes, være vanskeligere å argumentere for at denne skal bort.

Det kan bli mye omstokking i godkjenningslisten i neste omgang. Stortinget står fritt til å endre loven slik at ønsket resultat oppnås. Vi kjenner det fra Bremanger der grunneierne vant en sak om å flytte en kraftlinje ut av et verneområde. Regjeringen anket og endret loven før anken kom for retten og grunneierne tapte en i utgangspunktet opplagt sak. Ha ingen illusjoner.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=106364788

Overholdelsen av de regla vi har. Aut forhandler.

 

Har dere forresten fått med dere at Ruger varer generelt ikke kan sendes ut av USA lenger?

https://www.brownells.no/Manufacturers/RUGER

https://www.brownells.com/optics-mounting/rings-mounts-amp-bases/scope-rings/1-scope-ring-prod24396.aspx?avs|Manufacturer_1=RUGER

This item cannot be shipped out of the United States.

Så nye minier er uansett bare til norske lagre går tomme.O.o

Link to comment
Share on other sites

43 minutter siden, Eldhannas skrev:

Er det Justisdepartementet eller POD som skriver godkjentlistene? Siden det er i forskriften, er det vel departementet som godkjenner det, ikke Stortinget?

 

Det er Regjeringen som utarbeider en forskrift, tror ikke det er noe fastsatt hvem som faktisk skriver den. Den kan komme fra JD men være skrevet av POD. 

Link to comment
Share on other sites

Se §106 i Våpenforskriften:

 

"Frem til Politidirektoratet i forskrift har nedlagt forbud eller godkjent skytevåpen etter § 6 eller § 7, skal skytevåpen som ikke er tillatt å erverve, eie eller inneha på ikrafttredelsestidspunktet fortsatt ikke være tillatt å erverve, eie eller inneha."

Link to comment
Share on other sites

Har vi en reel organisasjon, som vi som våpeneier kan melde oss inn i, som er villig til å sloss med nebb og klør mot flere innskjerpninger?

En organisasjon som ville likestilt valmet/mini-14 og kombirifle med utskjæringer og estetisk pynt?

Og evt ba medlemene, med konkret kontaktinfo til de "folkevalgte", og ba våpeneierene opplyser politikerne om vårt syns på saken?

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Det har jo blitt noe mer liv i de forskjellige våpenrelaterte organisajonene i forbindelse med den nye våpenloven -- så alt håp er ikke ute :winke1:

Engasjement mot de folkevalgte har fått et oppsving etterhvert som det har gått opp for den enkelte at våpengarderoben kan krympe dersom man ikke tar tak selv -- men noen organisasjon slik du etterlyser har vi ikke (ennå). 

Link to comment
Share on other sites

Ser SSB har 493 228 registrerte jegere perioden 2016-2017. Og tipper med sportskytterne vil vi bli litt flere.

Hadde alle vi godt sammen og gitt 250kr i året til EN organisasjon som KUN jobbet for status quo eller lettelser/forbedringer. Hadde de fått over 100 mill i året. Og ved uttalte forsøk på endinger til det værre kunne organisasjonen bedt medlemmene kontakte RIKTIG folkevalgte. Når 10% av Norges befolkning begynner å få telefoner til å koke og innbokser til å fylles opp hver gang politikerne tenker forbud eller irrasjonelle innstramninger, ville vi blitt hørt og de ville tenkt seg om før de gjør noe dumt (for oss). Vi har jo latterlig lav statestikk på våpenrelaterte drap med lovlig ervervede våpen, uavhengig av våpentype (heldigvis).

Og sånn helt ærlig ville jeg vært MER bekymret, HVIS en DFS skytter tilter med boltrifle, enn en tulling med jegerprøve og valmet/mini-14.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Folk flest gir blanke faan i våpenloven.

 

Jegere flest gir blanke faan i den nye våpenloven.

Sportskyttere flest gir blanke faan i den nye våpenloven.

 

Se på hvor mange medlemmer Kammeret har - og hvor mange som er aktive i denne tråden. Du kan telle dem på to hender trolig. 

 

Det siste jeg ville gjort er å gi penger til en organisasjon som lett kan bli noe helt annet enn hva jeg er interessert i - de kan henge seg opp i saker som selvforsvar og annet ræl (hallo NV). 

  • Like 1
  • Thanks 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, DoctoRoy skrev:

Det der bringer vel ikke noe av verdi inn i debatten @Øystein? Det er ved å engasjere seg og bidra at man bygger. Ved å gjøre ingenting skjer ingenting.

Skjer? Det som skjer i mitt liv er at jeg skyter minst 5 dager i uka, mens dere sitter her og sutrer på forumet. Jeg kommer til å fortsette med denne skytingen helt uendret også etter at den nye loven er vedtatt.

Link to comment
Share on other sites

Kjekt at du holder deg i form og får skyte 5 dager i uken :) Å beskylde alle andre her for å sitt å sutre på forumet er vel i beste fall en overdrivelse? Selv bor jeg med min egen private skytebane rett utenfor døren så det mangler ikke på skyting her heller -- selv om jeg er aktiv på forumet:D

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, Øystein skrev:

Det siste jeg ville gjort er å gi penger til en organisasjon som lett kan bli noe helt annet enn hva jeg er interessert i - de kan henge seg opp i saker som selvforsvar og annet ræl (hallo NV). 

 

Det med at en organisasjon skal legge seg opp i spesifike saker kan evt. "tøyles" med vedtekter og regler bestemt av medlemmene.
Og med ett rammeverk som ikke kan saboteres av enkelt individer internt, våpenmotstandere eller politisk motiverte organisasjoner.

Hvis de holder seg til "Ingen kommentar" på saker de ikke skal jobbe med, er mye gjort.

 

Hvis du først er ansett skikket til å eie våpen privat, spiller det i utgangspunktet liten rolle om det er snakk om en 22lr boltrifle eller 40mm granatkaster. Du er ansett som SKIKKET!!!!
Hvis det er reelt sett på som ett sikkerhetsproblem at man kan erverve en valmet/mini-14 til jakt etter ett kort jegerkurs, kan de f.eks dele opp godkjenningslista i klasse 1 og 2.

Hvor klasse 1 er opp til repeter, evt. halvauto med internt magasin som ikke kan utvides.

Og klasse 2 som er halvauto, men må ha deltatt f.eks 6mnd med skyteopplæring ala. pistolklubb (ingen gærning klarer å holde kjeft så lenge).

Men at det er en forenkling for aktive skyttere og personell med god våpenopplæring (forsvaret), som kan gå rett til klasse 2.

Så kan evt. man ha litt mer tilført til klasse 2 (som min drømme rifle M1A ;)).

Og en AR-lignende plattform i .308 eller 300wm, ville vært genialt til jakt på f.eks villsvin, og bjørn.

(bjørne skyteprøva ville f.eks gått glattere). Den har ett 60år gammelt design som er reelt mer ergonomisk, og kan tilpasses lettere enn en standard boltrifle i en fast stokk uten å bli blakk.

HV-mauseren gikk jo mer eller mindre rett fra militær tjeneste til sivil bruk.

 

Reglene er jo allerede satt for halvauto til jakt, med magasinbegrensninger, transport og oppbevaring.

Så sikkerhetsproblemer handler ikke om våpentype, men heller om vedkommende har nok opplæring, fornuft (bondevett) og er ansett som skikket.

 

Det ville også blitt bedre om det blir vedtatt ved lov om hva som konkret definerere ett våpen med militære trekk.

Personlig mening fra meg ville vært våpenets evne til HELAUTO, bajonettfeste, beltemating, m.m. som finnes på ett infanterivåpen i moderne forsvar.

 

Link to comment
Share on other sites

18 minutter siden, TaueBill skrev:

 

... (ingen gærning klarer å holde kjeft så lenge)....

 

Er du virkelig helt sikker på det?

 

Slike organisasjoner som du etterspør finnes det vel stengt tatt flere av allerede. De tar, av en eller annen grunn, liksom ikke helt av. NOJS, som drifter Kammeret, var jo og tiltenkt ei slik rolle, men det har i stor grad kokt bort i kålen. Synd egentlig. Jeg synes NOJS hadde, og kanskje fortsatt har, potensiale.

Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, nhd skrev:

@Øystein: Sant nok. Jeg går på ulike typer jakt, og jeg skyter aktivt i tre forbund. Jeg er sikker på at dette skal gå bra. Om jeg må kaste et par gamle AG-3-magasin, gjør det meg ingenting.

Hvis norsk politi ikke ser hvor bælteit (forsvarsmessig) det er å måtte kaste AG-3 magasinene så vil jeg anbefale at de som har AG sager den i tre biter å kaster den, samt skriver TS på det foran øya til politiet. Får være grenser til Eu tull.xD

https://www.vgtv.no/video/154365/scotts-vaapen-budskap-gaar-verden-rundt

Link to comment
Share on other sites

AR til jakt kan du drømme om, det vil aldri skje. Det er en valg myndigheten har gjort om at "moderne" militærvåpen (dvs spesielt med avtagbart magasin og av en modell som er i militær bruk) ikke skal tillattes på jakt. Det har lite med egenskapene til våpnene, og alt med omdømmet man ønsker at jegerstanden i Norge skal ha.

 

Man ønsker ikke bilder i Dagbladet/VG av en jeger med AR-15 over skulderen og 10 magasiner i beltet tatt i Nordmarka. Det vekker assosiasjoner til andre land og andre forhold. 

 

Dette er bare noe vi må leve med og akseptere. Så kan de 5 i kongledømmet som ønsker AR-jakt sutre angående det. hva som er tillatt i andre land har null relevans for Norge. 

 

Det er noen som får det til å virke som at vi har et totalforbud på døra angående den nye våpenloven. Mens den i realiteten har få store foranderinger fra dagens lovverk. Våpen har kommet og gått på godkjenningslistene for halvautorifler i de siste åren euten de store ramaskrikene og masenedleggelse av hverken DSSN eller jegerne. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@TaueBill Ar platform til jakt vil du ikke ha om du hadde fått det en gang, spesielt ikke til villsvin, da må du ha noe som funker. Når kanerne jakter gris med AR er det grunn til at de bruker helikopter, eller i det minste ett tårn. Les deg opp på vietnamkrigen og direct impingment. (og ei tynn stang inni handguard er jeg også skeptisk til(HK))

 

Og for å ha det sagt så jeg ikke blir misforstått, det at jeg basher karantena til DSSN en del er ikke fordi jeg har lyst på AR. Rifler skal være laga i stål, ikke aluminium.

 

Jeg har egentlig lyst på AUG men ikke når du ikke får deler til den(lettvint ikke vente på PVAS eller noe), Jeg har lyst på kalash men ikke de som står på konkuranselista som har tynn ikke rpk kasse osv.

 

Det vi trenger er ny forsyning vepr gjerne i litt forskjellig kalibere.

 

Så vi vil ikke, har ikke bruk for, og heller ikke godt av noe som helst fra konkuranselista til jakt, uansett.B|

Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, nhd skrev:

Etter å ha jaktet elg noen år sammen med en som stolte på antall skudd i stedet for presisjon i skytinga, håper jeg vi slipper å ha halvauto i skogen.

Jasså, du har jaktet sammen med han, du og! Om han brukte halvautoen eller boltrifla gjorde ikke særlig forskjell. Magasinet ble tomt uansett.

Link to comment
Share on other sites

OT alert:

 

M-16 hadde ikke store sjansen i begynnelsen av karrieren av tre grunner:

 

Et forjævlig fuktig og gjørmete miljø, spesielt i regntiden. Krigføring i jungel er ikke bare, bare.

Feil krutt benyttet i utdelt ammunisjon. Våpenet var testet og godkjent med annen type ammunisjon.

For det meste halvtrente, vernepliktige soldater som ikke fikk utdelt pussesett til våpenet engang. Man trodde faktisk at det ikke var nødvendig å pusse dem.

 

Etter at puss og ammunisjon ble ivaretatt ble situasjonen vesentlig forbedret. Med A1 versjonen var problemet løst. Den eneste fordelen med stempeldrift er at våpenet holder seg kaldere. Det er normalt ikke noe problem så lenge man ikke benytter våpenet som lett MG. Gassrøret på en M-16/M-4 er designet til å smelte før løpet overhetes og det er en sikkerhetsdetalj.

 

M-16/M-4 er såvidt jeg vet den rifla som har vært lengst i tjeneste i en større armè. Hvis den ikke fungerte regner jeg med den hadde blitt byttet ut for lenge siden.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...