Jump to content

Regjeringen vil forby to-hånds automatvåpen


einherje

Recommended Posts

Det mest bekymringsvergige med skytinga mot den restauranten i Oslo. Er at det tydeligvis er så god tilgang på slike våpen, at de kan brukes til slikt og legges igjen. En Molotovcocktail eller to, hadde sikkert gjort samme nytta. Men når de ikke gidder å fylle ei flaske og dytte i ei fille, men heller røsker med seg en ladd AK fra hylla. Da er det tydeligvis ikke noe i veien med tilgangen.

 

Fint vi får en innstramming på jakt og sportsvåpen da. Det kommer virkelig til å utgjøre en forskjell. Det er et like bra tiltak som å holde for øra og synge lalalalalala. En oppmykning og forenkling av dagens regelverk kunne faktisk betydd litt. Men så går no dagan i Gnore.

Link to comment
Share on other sites

Kan vi kutte flåseriet om kriminelle som ikke følger loven? 

 

Uansett om hva loven vil si (med mindre vi fjerner alt våpenkontroll) så vil kriminelle ignorere den og bruke de våpen de får tak i via tyveri og svartebørsen. 

Det er en grunn til at de klassifiseres som kriminelle og deres våpenbruk som ulovlig. 

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Vi kan slutte flåseriet, men like fordømt kommer lovgivere til å bruke allerede kriminelle hendelser som argument for å innføre strammere regler sånn at de får vist "handlekraft". Så det er ganske relevant, selv om det er så hemningsløst idiotisk at det er vanskelig å forholde seg alvorlig.

Edited by SofaBamse
Ord på feil plass
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

18 timer siden, Hassel skrev:

De er ikke så skrekkelig åpne for innspill...

 

 

Etter min erfaring er noen av dem åpne. Men det utgjør en forskjell på om du er mannen i gata eller er medlem av samme parti. Det burde ikke være sånn, men det er det. Enkelte partier er naturligvis mer åpne enn andre. 

Link to comment
Share on other sites

16 timer siden, 8X68S skrev:

Det mest bekymringsvergige med skytinga mot den restauranten i Oslo. Er at det tydeligvis er så god tilgang på slike våpen, at de kan brukes til slikt og legges igjen.

 

Dette reagerte jeg også på. Det var påfallende, virkelig påfallende at man lar et helautomatisk våpen bare ligge igjen. Jeg leser ut av det at tilgangen på våpen er tilstrekkelig til at man kan skaffe et nytt uten vanskelighet og / eller at det å legge igjen våpenet er et signal til noen. 

Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, tiders skrev:

eller at det å legge igjen våpenet er et signal til noen. 

Kan jo være ett signal til Justiskomiteen om at "greit, dere vinner. Det nye utkastet til våpenlov er mer enn vi kan leve med. Her har dere gønnern min"

"...oh, crap. Kanskje jeg skal tømme magsinet først, så får jeg hvertfall litt morro for penga"

  • Haha 4
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, tiders skrev:

Det var påfallende, virkelig påfallende at man lar et helautomatisk våpen bare ligge igjen. Jeg leser ut av det at tilgangen på våpen er tilstrekkelig til at man kan skaffe et nytt uten vanskelighet -

 

Jeg skrev dette i tråden som omhandlet denne omsetningsøkningen for glassmesterbransjen:

"De gidder vel ikke dra det med seg hjem igjen.

De kjøpte et helt trailerlass fra "Balkan-expressen", fikk ganske stor rabatt på den måten".

 

17 timer siden, Øystein skrev:

Kan vi kutte flåseriet om kriminelle som ikke følger loven? 

 

Jeg er enig i at det kan virke "flåsete" å påpeke at "kriminelle" ikke følger lover og regler. Som Erik Braathen ("Whisper" her inne) skrev i Våpenjournalen for masse år siden, "det er jo akkurat det som kjennetegner "yrket" deres".

 

Men så lenge politikere, byråkrater, domstoler og politi tydeligvis tror at man kan få kriminelle til å bli lovlydige, ved å legge stadig større begrensninger, påbud og kontroller på vanlige skyttere og jegere, som prøver å etterleve lover og regler så godt de kan, vil kanskje sarkasmen sitte litt løst hos enkelte av oss. Etter den siste skytingen i et område og miljø der slike hendelser er ganske vanlige, gikk politiet ut og etterlyste opplysninger fra publikum, de sto "uten spor" etter gjerningspersonene. Det er altså samme etat som har "måltall" på hvor mange "hjemmebesøk" de skal ha hos presumptivt lovlydige våpeneiere. Noen av oss mener ressursene kunne vært brukt på bedre måter.

 

 

  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

Tråkig utveckling, inte bara eventuellt förbud av vapen men resten också.

För mig har pistolgrepp en fördel rent ergonomiskt, det finns så klart annat bra också men jag giller pistolgrepp på vissa vapen.

 

Vad sker om man inte är hemma när de knackar på?

Det är ju inte direkt ovanligt att folk är borta några veckor eller längre i sträck.

Har de då lov att ta sig in?

Link to comment
Share on other sites

De tar seg nok ikke inn, selv om ingen er hjemme. Det er ingen grunn til det. Dette er en oppbevaringskontroll og ingen ransaking.

Jeg vil tro at det er helt uproblematisk å gjøre en avtale om et tidspunkt for kontroll, som passer både våpeneier og kontollmyndighet.

 

Det som er bra med 48 timers varslingsplikten er at vi som våpeneiere,  kan forberede oss på kontrollen. (Jeg tenker ikke på å løpe til nærmeste FK butikk å kjøpe skap.) 

Den viktigste forberedelsen før kontroll har jeg forsåvidt allerede gjordt ved plasseringen av skapet. Skapet er plassert så nærme ytterdøra som overhode mulig. 

Link to comment
Share on other sites

 Noe av problemet er at det er presedens for uanmeldte kontroller for personer/virksomheter som har fått tillatelser/bevilginger av myndighetene.

Hvor sammenlignbare de er, er et annet spørsmål.

 

Men har du f.eks serveringsbevilging eller sjenketillatelse så kan du få uannonsert kontrol.

Vi som sjåfører kan bli kontrollert på stedet mens vi kjører bil (alkohol kontroll, fartskontroll, m.m).

 

 

Link to comment
Share on other sites

Etter en rekke mailer har jeg nå fått bekreftet at FRP og Senterpartiet jobber sammen i justiskomiteen for å endre lovforslaget. Et av punktene de vil fremme er at et forbud mot enkelte typer halvautomatiske jaktrifler ikke vil få tilbakevirkende kraft. De som allerede eier slike rifler vil kunne fortsette å eie og bruke våpnene, men at det ikke vil bli mulig å selge eller erverve nye.

For at endringene skal gå igjennom er FRP og SP avhengig av at Høyre støtter deres forslag slik at et flertall kan oppnås på stortinget. I følge de jeg har pratet med vingler Høyre i spørsmålet, og de har enda ikke bestemt seg.

 

Det er derfor svært viktig at vi hører fra oss nå! Send en kort mail til høyres representanter i justiskomiteen der du på en seriøs måte argumenterer for hvorfor et forbud med tilbakevirkende kraft er urimelig og uforholdsmessig. Oppfordr Høyre til å forsvarer lovlydige våpeneieres eiendomsrett og rettsikkerhet.

 

Justiskomitéen skal sluttføre sitt arbeid denne måneden, så tiden begynner å renne fra oss. Spre ordet til andre som er interessert eller som eier mini-14/30, Valmeter, Garander eller andre våpen som vil bli rammet av ny lov. Skriv en mail/brev i dag. Ikke vent! Sørg for at andre du kjenner gjør det samme! 

 

Kontaktinfo:

Høyres stortingsgruppe: hoyre.postmottak@stortinget.no

 

Høyres medlemmer i justiskomiteen:

Melvær, Frida: frida.melver@stortinget.no

Frølich, Peter: Peter.Christian.Frolich@stortinget.no

Gimse, Guro Angell: guro.angell.gimse@stortinget.no

 

 

 

                            

Edited by skog
  • Like 2
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Det har blitt så mange punkt her så eg har mista litt oversikt, og har ikkje kapasitet til å gå igjennom heile tråden og finlese. Kva er status på punktet om magasin? Blir det tatt opp spesifikt? Dette med å inneha, også til samling, og konsekvensar.

 

Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, Øystein skrev:

 Noe av problemet er at det er presedens for uanmeldte kontroller for personer/virksomheter som har fått tillatelser/bevilginger av myndighetene.

Hvor sammenlignbare de er, er et annet spørsmål.

 

Men har du f.eks serveringsbevilging eller sjenketillatelse så kan du få uannonsert kontrol.

Vi som sjåfører kan bli kontrollert på stedet mens vi kjører bil (alkohol kontroll, fartskontroll, m.m).

 

 

 

Det blir litt som uanmeldt uniformert skjenkekontroll i ditt eget barskap. Den enorme forskjellen på offentlige skjenkesteder som får besøk av skjenkekontrollen og privatpersoner med uniformert politi inne i huset bør være åpenbar. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, 8X68S skrev:

At det er en uting med kontroll uten forhåndsvarsel er jeg helt enig i. Men nå kreves det varsel min 48t før kontrollen. Faller dette ut med ny våpenlov er det på sin plass å prøve dette rettslig opp imot grunnloven igjen.

 

Det tror jeg også, dessverre tror jeg deres standpunkt vil vinne frem. Argumentet fra Høyesterett forrige gang var at dette punktet ikke brøt mot § 102 ettersom "vekten av det offentliges interesse i denne saken forsvarte det relativt begrensede inngrep våpenkontrollen utgjorde". 

 

Gitt at det ligger en formålsparagraf i denne nye loven som har til sikte å sikre innbyggerens sikkerhet i våpenspørsmål vil de bruke den som brekkstand for å kjøre dette igjennom. Forbehold om at formålsparagrafen fortsatt er der. 

Link to comment
Share on other sites

Virkelig, det er problemet?

 

Ellers veldig trist at folk har hengt seg fast i dette med kompensasjon for evt inleverte våpen. Om dere får cash når dere leverer er alt tipptopp da?

Og ja, helgens prat med barndomskompis som nå jobber i et (alldels heslig) politisk parti avslørte at det tl en viss grad oppfattes sånn.

  • Like 2
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Dette med ingen varsel før kontroll kan i Værste fall gjøre ransakelsesordre unødvendig hvis en mistenkt er våpeneier. Som sannsynligvis bryter med en del rettsstatsprinsipper.

 

Det som etter min mening er det viktigste punktet rundt dette med innlevering, er at uansett tilfelle så setter det presedens for praksis i alle år framover.

 

Blir vi nødt til å levere inn mini 14 uten kompensasjon, betyr det i ytterste konsekvens at ingen faktisk eier våpnene sine lenger, og at de er på lån fra staten.

  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Erlend Meyer skrev:

Løsningen med omsetningsforbud er ikke stort bedre, det vil også medføre økonomisk tap.

Forsåvidt enig, men det endrer ikke tidligere praksis i alle fall.

 

Optimale ville vel vært importforbud og fortsatt lovlig omsetning, bortsett fra inget forbud da.

 

Men er det ikke spesifikke krav for å havne på godkjentlista? Hvertfall sportskyting? Jaktlista er vel 100% trynefaktor.

 

Lista blir litt pointless hvis man skal begynne å fjerne spesifikke våpen fra den uten at det er definert noe krav som evt ikke oppfylles. Og mini14 oppfyller vel alle krav til politisk korrekt, halvautomatisk våpen. Lite magasin, tre og blå, jaktstokk, ingen bajonett eller flammedemper osv.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

Virkelig, det er problemet?

 

Ellers veldig trist at folk har hengt seg fast i dette med kompensasjon for evt inleverte våpen. Om dere får cash når dere leverer er alt tipptopp da?

Derfor må folk nå kontakte Høyre. Det er de som sitter med nøkkelen til et flertall på Stortinget. Send mail i dag. Oppfordr andre til å gjøre det samme! Nå må vi ro dette i land!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

På 11.2.2018 den 22.04, P99 skrev:

Det har blitt så mange punkt her så eg har mista litt oversikt, og har ikkje kapasitet til å gå igjennom heile tråden og finlese. Kva er status på punktet om magasin? Blir det tatt opp spesifikt? Dette med å inneha, også til samling, og konsekvensar.

 

Magasiner vil bli regulert jfdr eu direkeitviet med endringer i eksistere4rnde lov / og forskrift og det vil komme i forskrifts form til ny lov. Det blir vel til at sportskyttere kan ha store, jegere ikke.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, nhd skrev:

Høres bra ut :-)

 

Og for meg som har drøssevis av magasiner fra plomberte våpen jeg hadde for nesten ti år siden; skal jeg bare helsveise dem? KP/31-magasin, AK-magasin, AR-magasin (som forøvrig går i et av mine jaktvåpen), et skrælete MP5-magasin osv? Hva med de som har kjøpt et par dusin billige AG-magasin fra Midway den gang det fantes for å brukes i NROF-AGen, skal de siktes for 5, 10, 15 brudd på våpenloven? 9_9

 

Jeg blir ikke overrasket om vi blir pålagt å bygge om til hengslede magasiner på alle jaktrifler om noen år, og da sitter vel enkelte her og tvinner tommeltotter enda.

 

M1 Garand og potensiell dispensasjon 18-årsgrense på håndvåpen er et latterlig kompromiss...

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Spørs hva de krever for å kunne ha store magasiner når forskriften kommer, og hvordan de ordlegger seg i forhold til direktivet. Oppfyller man ikke kravet, vil innehav av et magasin med mer enn 10 skudds kapasitet for rifle eller med mer enn 20 skudds kapasitet for pistol, selv om man ikke har et våpen magasinet passer i, bety at alle våpenkort skal inndras. Ikke kan, skal. Har man ingen skarpe våpen, kan man vel samle så mange og så store magasiner man gidder. I hvert fall er det min forståelse av det. Føyer seg inn i rekken av mer eller mindre ulogiske konsekvenser av at de som lager lovene ikke forstår området de regulerer.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Folk som har samlingar i heimen av plomberte våpen og samtidig driv jakt eller skyting må faktisk velge hobby. Kan ikkje ha begge deler. Mens naboen som ikkje eig skarpe våpen kan fylle huset til randa av magasin om han vil. Fantastisk!

Det er vel så viktig å få dei til å sjå galskapen i dette og kva det får av utilsikta konsekvensar som grip direkte inn i folk sine fritidsinteresser og hobbyar

Link to comment
Share on other sites

Ja,  til enkelte sportskyttere (dynamisk) og reservister (vil først og fremst gjelde Finland og Sveits). Jegere må kvitte seg med magasiner med 10+ kapasitet.  Dette ble det skrevet mye om her på kammeret da kampen sto i EU for et års tid siden. Nå er det en ny kamp på hjemmebane (Stortinget) vi må mobilisere til. Skriv en mail til høyre. Det er fortsatt ting vi kan endre der. Magasin-kampen er tapt så ikke bruk tid på det. 

Link to comment
Share on other sites

18 minutter siden, skog skrev:

Dette med magasiner er allerede bestemt av EU-parlamentet. Norge forplikter seg til å følge EU-direktivet gjennom schengensamarbeidet. Nå må vi prøve å endre på det som er mulig å endre.. 

 

Du vet at EØS avtalen egentlig ikke har tatt effekt fordi Sveits avviste forhandlingsresultatet? At det styrende dokumentet mellom kongeriket Norge og EU er frihandelsavtalen fra 1973?  Dvs at konsekvensen ved å ikke ta inn EU direktiv egentlig er null på kort sikt? 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...