Jump to content

jaktklær og stilig bekledning på elgjakt


Langrenn

Recommended Posts

Sitter nå i de sene nattetimer og tenker for meg selv, jeg er ute etter tips til hvordan å kle seg bra på jakt, tenker dog ikke på tre lags prinsipp eller klær for vinteren, jeg tenker heller at den generelle stilen på storvilt jegere er slapp og at vi ikke må mye lengere til våre danske og svenske venner før stilen øker betraktelig!

 

Tenker da at britene er veien og se så tenker hva tenker man om en jeger bærer fks skjorte, Oilskinjakke og støvler kom gjerne med innspill til hva du tenker!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vurdert jaktbekledning dithen at mørk mellomgrå tweed med ditto henhørende benklær og lærstøvler absolutt er verd å forsøke. Har prøvd alskens kamuflasje og gå-i-ett-med-naturen varianter uten at det har påvirket jaktlykken i nevneverdig grad. Slips kan man sløyfe og så er det smart å legge seg til en godt fremoverlutet gangart med slepende steg. Nå er det heldigvis en stund til storviltjakten så det er rikelig anledning å øve. Ellers er vel Hærkiladresser ganske praktiske?

Link to comment
Share on other sites

Norske tradisjoner må man jo ta var på så bunad (ikke akkurat jakttradisjoner) må vel være en fin stil til jakt ? Med tilhørende kniv!

Dette er jo skikkelig dyre klær også så det bør passe om man skal følge med i tiden

 

 

Så lenge jaktklærne er tette er jeg fornøyd, gode sko er en selvfølge.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sherlock Holmes lue bør så absolutt inngå i jaktbekledningen. Stetsonhatt har jeg forsøkt i vestlansk krattskog og den kombinasjonen anbefales ikke. Har merket meg at en del jegre bruker oransje skyggelue av typen "cap". Den blir referert til som "caps". Nå vet jo de som fulgte med i engelsktimene på barneskolen at caps er flertallsform for cap så da vil jeg hevde at Sherlock Holmes luen i så måte er en skyggerlue. En bør forøvrig etterstrebe en modell som enten er rutemønstret eller i fiskebensmønster og under alle omstendigheter ikke oransje - da kan man like godt bruke gul sydvest for å dokumentere at stil er noe man ikke har et forhold til. Det gjenstår å se om hjorten lar seg forvirre av de to skyggene og jegerens fartsretning.

Link to comment
Share on other sites

Britisk stil med tweed og fancy hatt/lue ser jo unektelig flott ut, selv om man nok vil stikke seg en smule ut blant ihuga posteringsjegere med slitte og møkkete JahtiJakt-dresser (mange av de her på hedemarken).

 

Ellers, skal man kjøre stil i skogen, må man jo følge opp med resten. Man kommer ikke i tweedstil og røsker T3 Stainlessen ut fra lasteplanet på en rusten HiLux... :shock:

 

Härkilä har jo noen fine saker. Sikkert skammelig dyrt, men slike klær koster vel over en gjennomsnitts Jahtijakt-pakke uansett merke.

Link to comment
Share on other sites

Laksen fra Danmark har mye stilige og funksjonelle jaktklær.

 

http://webzoo.ipapercms.dk/Laksen/20152016/dansk/

 

Kjøpte en tweed nickers med Gore-Tex på salg hos G-sport for mange år siden (500 kr)

Faktisk suverene når man bruker høye gummistøvler :)

 

Chevalier har vel også mye pent.

Som en skåning sa i en reportasje i Jaktjournalen for mange år siden der han stilte i full tweed under fasanjakt.

"Man skyter da ikke så pene fugler i stygge klær"

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at man ser ut som man gjør i Norge er vel at jakt er en folkelig aktivitet, i motsetning til i England hvor det er noe helt annet. Det er sånn sett ikke noe poeng i å se ut som engelske adelige når man er på elgjakt i Norge fordi det ikke hører hjemme her.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at man ser ut som man gjør i Norge er vel at jakt er en folkelig aktivitet, i motsetning til i England hvor det er noe helt annet. Det er sånn sett ikke noe poeng i å se ut som engelske adelige når man er på elgjakt i Norge fordi det ikke hører hjemme her.

 

Møtte på denne problemstillingen da jeg jaktet sammen med en danske for noen år siden. Han savnet viltparader og fesitivitas i norsk jakt, han mente vi ikke gav gav viltet den rette respekt ved å ikke paradere og blåse i horn.

Han be litt støtt da jeg fortalte ham at våre jakttradisjoner fortsatt er tuftet på folkelig matuak og ressurshøsting, og ikke en feiring av overklassens rett til å skyte dyr, men det sank inn etterhvert.

 

Skal vi holde på tradisjonene våre og videreføre en sunn holdning rundt ressursuttak og allmenhetens rett til jakt, eller skal vi lage moteshow?

Link to comment
Share on other sites

De tre gangene jeg har vært i England på muntjac - og dåhjortjakt har jeg jaktet med bekjente på områder leid av såkalte Syndicates.

Dette er stort sett vanlige mennesker som har gått sammen og leid et jaktområde av en eller flere grunneiere hvor de kultiverer og disponerer viltet selv.

 

Antrekket har vært alt fra gammel militær camo til Harris Tweed og høye Dubarry lærstøvler.

Gamekeepers brukte for det meste Barbour oilskinjakker og gummistøvler.

 

Med min klassiske kontinentale look bestående av Sweedeteam bukser med skinn i bak og front og matchende jakke i ullstoff fra Jagdhund, alt i en dempet mørk grønnfarve, gled jeg lett inn i selskapet uten å stikke meg ut på noen som helst måte.

På hodet hadde jeg en lys rødbrun sixpence i ullstoff fra Stetson og på bena Muck Boot gummistøvler, helt nødvendig da underlaget var ganske gjørmete.

Når skytingen i tillegg gikk bra, følte jeg meg uhyre vel :mrgreen::mrgreen::lol:

 

Antiklimakset kom på kveldstid da herrene og den enslige damen kledde seg om til middag.

Da var mine Levis, t-skjorte, croocs og fleecegenser ikke helt i stil :oops:

Link to comment
Share on other sites

Om nokon trur at den jevne norske jeger går rundt i feltjakke frå militæret,feltlue frå Wistex, vadmelsbukse og Slagbjørn gummistøvlar og har med seg ein gammal veldig enkelt tilpassa mauser så kan dei ikkje ha fulgt mykje med - Dei som går slik kledd er blitt ein utdøyande rase i dag. I dag står den vanlige norske jeger ikkje noko tilbake for "overklassen" i andre land når det gjeld bruk av pengar på kle og utstyr.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri ønsket å se ut som Rambo når jeg jakter. Men derfra til å se ut som en engelsk "country gentleman" med slips er jeg ikke sikker på om jeg er klar til å gå. Jeg liker godt disse Canada skjorte inspirerte ullskjortene , har flere , og de skal vær rød og svart rutede. Og så liker jeg godt en vadmel vest jeg kjøpte for flere 10 år siden . Passer til fine høstdager som ikke er for kalde. Når de blir kaldt og ufyselig , driter jeg i stilen. Da blir det 3 lags Gore tex med ull under....

Link to comment
Share on other sites

Har brukt Chevalier jakker og er godt fornøyd.- Elegante nok og med god kvalitet. Den første jeg kjøpte, Chevalier Montana er fortsatt ikke utslitt og blir brukt ibland om det forventes mye svetting og søl.

 

Den jeg sliter på nu og har brukt siste årene heter Action (tror jeg).- Så at svenske kongen også hadde denne i et TV-reportasje da han jaktet Elg.

 

Favoritten på senere tid er likevel en jakke fra Swedteam,.. kanskje ikke elegant, men meget praktisk,- romslig med hette og er akkurat passe varm.- Jeg liker egentlig ikke jakt-"dresser", men foretrekker å velge bukser alt etter behov for den aktuelle situasjonen,.. når jeg tenker på det så er det likedant med "dress" når man skal være høytidelig,.. foretrekker også da Blazer eller kavaj som svenskene sier :)

Link to comment
Share on other sites

tenker at tweed blir litt i meste laget jeg også, selv om det er veldig stilig ;) tingen er vel mere at jeg ønsker et antrekk som fungerer bra både til lands og til vanns eller mere på utsiden av Norge da :) og ønsker derfor en stilig og Europa inspirert stil! :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en Härkila bukse på salg på GMax i fjor til 700 kr som har vært helt fantastisk. Jeg har brukt den på all slags jakt og turer siden. Er i en litt ubestemmelig defus grønn-grå farge. Hadde det ikke vært en viss kleskode på jobb hadde jeg kjøpt 5 av disse og gått med de uka rundt. Helst suveren.

 

Har en halvtykk flanell Bluewear skjorte i sort/grå ruter fra Jula til 99 kr som jeg har lagt min elsk på. Alternativt en grønn Bergans fleece genser.

 

Hvis det ikke er for kaldt så holder en av de med muligens en ulltrøye under, og ofte en orange jaktvest.

På elgjakta har jeg alltid orange lue eller cap.

 

Blir det kaldere eller små-yr i lufta så bruker jeg enten en no-name softshelljakke jeg kjøpte for 100 kr i Danmark for 6-8 år siden eller Forsvarets nye Gore-Tex feltjakke ytterst.

 

På beina går det enten i 400-500kr gummistøvler av ymse merke eller de godt brukte Alfa Walk King turskoene.

 

Som regel jakter jeg alene på rådyr, småvilt eller skogsfull så hva jeg kler meg i er ikke så nøye.

 

På elgjakta er jaktlaget representert av alt mulig. Vi er rundt 20-30 stk inklusive hundefører og unger/ungdom som hjelper å driver. Her er det alt fra topp Norrøna/Häkila til gamle HV jakker og løpe/ski-jakker.

 

Noen her antydet at både HV jakker og gamle mausere var borte fra Norske skoger, men det stemmer ikke her jeg er.

 

På riflefronten er det også fra nevnte ombygde mausere til dyre systemrifler.

 

Aldersspennet i jaktlaget er fra ca 25 år til nærmere 80 år. Jeg har aldri noen gang opplevd at noen har kommentert eller nevnt noens antrekk eller våpen. Mulig noen spør om erfaring med en optikk eller noe slikt, men aldri annet.

 

Befriende deilig!!

 

Lite snobberi her i gården. Og dette er like utenfor en storby så jeg tror jegerne representerer alle lag fra lokale bønder, håndverkere og forretningsfolk (jobb og yrke er forøvrig aldri tema på jakt, så ærlig talt vet jeg ikke hva knapt halvparten jobber med).

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Må le litt av disse innleggene......er det så stas og se ut som en lasaron på jakt da..??

 

Det er vel greit og ha en adekvat jaktdress som holder nedbören sånn noenlunde ute..?

 

Eller er det noe politisk eller gniermessig i ryggmargen som gjör folk livredde for å stikke seg ut av mengden..?

 

Jeg slutter aldri å forundre meg over nordmenn, er vi fortsatt så trange i nötta...?? :lol:

Link to comment
Share on other sites

når jeg tenker på det så er det likedant med "dress" når man skal være høytidelig,.. foretrekker også da Blazer eller kavaj som svenskene sier :)

 

Blazer er da slettes ikke passende antrekk for noe "høytidelig"-heller tvert om. En blazer er en jakke til fritids og sportsbruk.

Når svenskene angir antrekk som "kavaj" og det er en formel/høytidelig anledning er det mørk dress som gjelder (om det da ikke foregår på dagtid-da er lys dress Ok).

Link to comment
Share on other sites

En kavaj kan være enten en del av en dress (sv. kostym) eller en "uddakavaj" der "byxorna" gjerne kan ha annen farge.

Går du inn i en svensk kläd-affär og spør etter en kavaj, så viser han deg IKKE en dress,.. skal du ha det da spør du etter en kostym.

 

En blazer kan som du sier være litt mer sporty/hverdagslig ,- var vel opprinnelig marineblå, men finnes nu i mange farger.

 

Ser at Dressman reklamerer;.. "Blazer- perfekt til både fest og hverdags" :D

Link to comment
Share on other sites

Har vært innom Sveariket en og annen gangen jeg også; både med og uten "kavaj" :wink:

http://www.vett-och-etikett.com/vett-och-etikett.asp?tips=Kavaj,-han

 

Blazer er passende når kleskode angis som det difuse "pent antrekk"; svenskene vil ofte angi det som "udda kavaj"; men det er da ikke lengere snakk om noe "høytidelig :-)

For spesiellt intereserte; dress ble sett på som noe helt forferdelig når det dukket opp i motebildet og var ikke noe en dannet mann vil bli sett i.

 

 

Men jeg liker ideen om litt stil på jakt; ikke hver gang (trist å sitte der i tweed i striregnet i november...) men en og annen gang kombinert med litt flott mat til lunsj og sånn. Veldig unorks da; vi jakter jo for å få mat og drive viltstell; det er rett og slett jobb må vite..

Link to comment
Share on other sites

Må le litt av disse innleggene......er det så stas og se ut som en lasaron på jakt da..??

Det er vel greit og ha en adekvat jaktdress som holder nedbören sånn noenlunde ute..?

Trådens tema er vel "stilig" antrekk, ikke først og fremst hensiktsmessig?

 

For oss som befinner oss i skog og mark over halvparten av årets dager, er "jaktDRESS" ikke så aktuelt. Vi sliter nemlig ut buksene mye fortere enn jakkene - derfor blir det nok ofte "udda kavaj", som svenskene (kanskje) sier.

 

Men klær av noenlunde kvalitet fra Norrøna, Härkila m/fl. må til, i det klimaet og terrenget jeg vanligvis jakter. "Økonomiversjoner" fra Jathijakt, Dovrefjell m/fl. er også ganske bra kvalitetsmessig. Snittet og passformen er derimot dårlig - dette er tydeligvis klær myntet på den stadige økende delen av befolkningen som har BMI 30+.

 

Når man skal gå en time eller to i bratt, ulendt terreng for å komme på post, og så sitte 2-3 timer musestille, i frost eller striregn, etterpå eventuelt slakte et dyr, og bære det ned en time, fortsatt i ulendt terreng - da sier det seg sjøl at "stilig antrekk" ikke er det som passer best. Til middagen i hytta, etter at man har hengt opp eventuelt vilt, pusset våpen, foret bikkjer, og vasket klær, er nok antrekket det som er nærmest for hånden, når man har fått vasket av seg noe av svetten og elgblodet.

 

Slike jaktformer er nok ikke de mest tiltrekkende, for den 1 % av befolkningen, som stadig tilegner seg mer av samfunnets overskudd. Det er heller ikke så mye "stilig antrekk" å se i produsksjonslokalene til Holland & Holland. De som skyter fasaner med våpnene "the working class" har laget, er derimot stilige nok.

 

I denne filmen kan dere høre en fremragende innspilling av 2. sats fra Antonin Dvoraks serenade for strykere i E-moll. Og se hvordan man skal være "stilig" på jakt - der jakt er et sterkt symbol for et utpreget klassesamfunn.

Link to comment
Share on other sites

Filmen viser ikke jakt...dette er det öymenneskene kaller shooting....nemlig skyting av oppdrettsfugl (fasan og rapphöns) eller grouse fra såkalte grousebutts...ikke helt min greie..

 

En annen ting som skriker er jo å ankomme godset i en Maserati..?!

 

Det må da väre en Range Rover eller Bentley... :lol:

 

Forövrig setter jeg Purdey foran Holland&Holland, iallefall på haglefronten...men det er jo en smaksak..

Link to comment
Share on other sites

En annen ting som skriker er jo å ankomme godset i en Maserati..?!

Det må da väre en Range Rover eller Bentley... :lol:

Du kan da vel ikke, for alvor, mene at man kan ankomme godset i en gammel Range Rover, som enhver plebeier kan kjøpe brukt i bilsjappa på hjørnet?

 

Nei, det må da minst være Holland & Hollands egen spesialversjon av bilen!

 

Sjøl om den, i billigutgaven, selges for den latterlig lave prisen £ 180.000 i hjemlandet.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel sånn i England som de fleste andre steder at de som virkelig har penger ("the old money") sjelden eller aldri er de mest prangende. De kjører vel heller en klassisk, men velholdt, Land (eller Range) Rover og har klær fra "sin" skredder helt uten merker og monogrammer så den H&H Range Roveren er vel nærmere det de kaller en "footballers car"......Og haglene er vel sikkert fra H&H eller Purdey og bespoke, men kanskje i 2. eller 3. generasjon?

 

Ellers har man jo denne karakteren: https://www.youtube.com/watch?v=4HFkHeD3oUk fra ca 2 min......

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel sånn i England som de fleste andre steder at de som virkelig har penger ("the old money") sjelden eller aldri er de mest prangende. De kjører vel heller en klassisk, men velholdt, Land (eller Range) Rover og har klær fra "sin" skredder helt uten merker og monogrammer så den H&H Range Roveren er vel nærmere det de kaller en "footballers car"......Og haglene er vel sikkert fra H&H eller Purdey og bespoke, men kanskje i 2. eller 3. generasjon?

 

Ellers har man jo denne karakteren: https://www.youtube.com/watch?v=4HFkHeD3oUk fra ca 2 min......

 

Dette er spikeren på hodet Hugin...akkurat slik det forholder seg... :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Tja, det er da tradisjoner for å stille på jakt og skytterstevne med dress og hatt også i kongeriket.

Moro å se på gamle bilder av tidligere tiders brave jegere.

Stilig antrukket med dress med ullgenseren innafor buksa med hampetau som belte og hatten kjekt på snei.

Link to comment
Share on other sites

Er vanligvis ikke veldig opptatt av emnet, men synes noen ganger det er greit å kle seg i noe som viser tilhørighet til jakt/skyting, men ikke nødvendigvis er det jeg kler meg i på jakt. Der tenker jeg mer praktisk mtp vær, terreng, gåing etc.

Personlig synes jeg Blaser har mye stilig i sin kolleksjon. Venter på en Argali vest fra Tyskland. Liker å gå med vest, både på jakt, og det sivile.

 

 

...og ja, har b.l.a Blaser R93, og bestilte ikke en bombe vest :wink:

Link to comment
Share on other sites

Bombevest hjelper ikke... kanskje hjelm i kevlar? :lol:

 

Ser at camo i diverse typer er på full fart inn igjen. Vet ikke hvordan det er med dere andre, men jeg blir litt flau av å gå med det annet enn i tjukkeste skauen...... Foretrekker lysere suse farger selv.

 

I mange sammenhenger er det en dresskode, og så på jakt, uten at man tenker så mye på det?

 

Konklusjonen min er vel at man bør kle seg etter vær og føre!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...