Jump to content

DFS: AG3 vs Sauer 200STR


Poacher

Recommended Posts

For ikke å ødelegge andre tråder med "off topic" så starter jeg denne.

 

La meg først si at jeg ikke skyter DFS stevner, så jeg er kanskje ikke den rette til å uttale meg?

Jeg har likevel gjort meg noen tanker omkring det som skjedde på LS når John Olav Ågotnes gikk av banen i protest under finalen.

 

NRK: Landskytterstevne 2013, Texas på Oppdal

NRK: Boikotten var planlagt

 

Det virker på meg som om DFS er delt i to på situasjonen. Noen støtter han, andre syntes det er barnslig/dårlig sportmanship osv.

 

Når jeg ser på dette utenfra, så må jeg innrømme at Ågotnes har et poeng! AG3 er forbeholdt en del personer, og alle har ikke mulighet til å stille med samme våpen om de ønsker.

Når man med AG3 har mulighet til å få ut 20sk med treff, og man med Sauer "kun" rekker 16sk, så er det jo en forskjell, selv om man tar det igjen på andre hold? Uansett er jeg imponert over skytingen til både AG3 og Sauer, det er bare imponerende skyting!

 

I de to linkene jeg har til NRK, så kommer det frem at dette med AG3 vs Sauer har vært diskutert gjennom flere år. For å få fortgang/tvinge igjennom en åpen diskusjon uansett utfall så måtte det kanskje gjøres på den måten Ågotnes gjorde? Uavhengig av hva du mener om måten det ble gjort på!

 

I beste sendetid på NRK og gå av banen i finalen i protest, si hva du vil. Men det er jaggu tøft gjort uansett om du er for eller imot!

 

For å trekke en sammenligning til jaktfelt hos NJFF.

Her har det i mange å vært diskusjon om finaleskyting hvor jeger og sporter stiller i samme finalen. Mange mener at man i jaktfelt finalen burde ha to klasser. En for jeger, og en for sporter. Dette har det vært "mumlet" om blant skytterne i mange år... Ser ikke ut som om NJFF gjør noe med dette i første omgang?

Hva ville da skjedd om en skytter i jegerklassen gikk av banen under finalen mellom hold 1 og 2 i protest på samme måte som Ågotnes? Det blir på samme måte...

 

Dette er bare tanker fra min side, sett utenfra og inn i DFS

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 152
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ville Sauergutta skutt med AG3 om de hadde mulighet da? Blir jo tross alt enda et våpen det skal trenes med. Trenes mye med!?

Han fikk virkelig frem et poeng, men så er det jo akkurat det om han ville reist seg opp å gå om han hadde ligget på 1 plass etter langholdet da, 2 skudd foran en med AG3 ? Tror nok at mange skyttere på LS kanskje følte seg litt snurt siden han kastet vekk en plassering på stangskytingen da. Var nok mange som gjerne ville ligget å skutt en finale på LS

 

Det er 2 helt forskjellige våpen med både fordeler og bakdeler for begge våpen. Og det er jo fult mulig å skyte seg vekk på hold nr med begge våpen.

Men klart dunker man inn 20 treff på korthold med AG3 og samtidig gjorde det godt på langholdet, så er en jo en Sauer sjangseløs. Men Sauer har da vunnet stang mange ganger.

Imponerende skyting er det uansett av både AG3 og Sauerskyttere.

 

Vil det bli gjort om på reglene da? Er vel ikke mange årene før AG3 blir skrapjern. Og skal HK416 inn i stangskyting med skikkelige sikter og en helt annen, mye bedre magasinløsning, så må det jo bli 2 klasse, ikke bare i finalen, men i innledende skyting også

 

 

 

Jeg skyter heller ikke DFS

Link to comment
Share on other sites

FLYTTET fra annen tråd .....

Ettersom John Olav's utblåsning blir nevnt må jeg komme med mitt syn i dette . For det første vil jeg selvsagt støtte de som syns dette var feil tid og sted og protestere på men det rant bare over for ham . At dfs-våpen og ag3 skal konkurere i samme klasse har hvert et ømt tema i flere år blant utøverne men skytterledelsen har kun tatt tak i det med og økt langholdet med 30 meter .

For egen del trente jeg en del på denne disiplinen og har selv vert i ls-finale og har pers på 28 treff med boltrifle men for noen år siden la jeg stang-treningen på hylla for jeg innså at det ikke var noe stas lengre så lenge en skulle konkurrere på lik linje med AG.

Så lenge AG3 ikke er tilgjengelig til alle som kunne tenkt seg og bruke den burde den ikke hvert godkjent for stang-medaljen og så lenge det arr. militært NM i forkant burde den inngå der . Våpen og ammo. har blitt levert i kassevis til disse utøverne som jeg kjenner til og da mener jeg Mil.NM er riktig plass .

Selv om AG har dårligere sikter og avtrekk så må vi sammenligne ildkraft . De beste i dag skyter 42 skudd med Ag mot Krag/Sauer's 32 skudd som det kan være reelt og treffe med som max. . Neste steg i dette er at HK-416 med kal.223 kommer med dens korte lukketid og rekyl og vil enda øke ildkraft .

 

Stang-disiplinen på LS går under navnet 'Cowboy-skytingen' og trekker mye publikum og stemning og mener da at 1/2 auto ikke passer inn her .

 

Den kommentaren som selvsagt Nils Bernt MÅTTE presse fram var heller ikke særlig smart syns jo jeg men det er jo typisk han !

 

Håper nå vårt skytterstyre tar tak i dette og får den gode gamle Stangfinalen tilbake i riktige former med et våpen som alle har tilgang til .

Link to comment
Share on other sites

I beste sendetid på NRK og gå av banen i finalen i protest, si hva du vil. Men det er jaggu tøft gjort uansett om du er for eller imot!

 

– Jeg hadde likt bedre om han ikke stilte opp i det hele tatt. Han ventet til han ikke kunne vinne før han trakk seg. Det bryter litt med våre idealer, sier Vaaje.

 

Å gå av banen etter du har prestert så dårlig at du ikke kan vinne er rett og slett skammelig feigt. Ågotnes er kapabel til å skyte bedre enn vinneren og jeg ble rett og slett flau på Ågotnes' vegne. Løsningen på problemet er å kun tillate ag3 i militært nm, og da samtidig selvsagt avslutte alt samarbeid mellom DFS og forsvaret siden de ikke har noen felles våpen lenger. Ja, for at forsvaret faktisk vurderer en slik nedtrapping og det at ag3 kan brukes i DFS er et godt argument for å fortsette samarbeidet, det bryr jo ikke Ågotnes seg om når han selv skyter "dårlig".

Link to comment
Share on other sites

Men om dette har vært diskutert i "årevis" uten at noe særlig skjer......kan noen tenke seg en annen situasjon som kan lage like mye blest og oppmerksomhet rundt problemet? Enn om en profilert toppskytter gjør det i finalen på LS?

 

Kanskje det er det som skal til for å få endring.

Link to comment
Share on other sites

På tide å fase ut AG-3,Sauer,Krag og Mauser i DFS. Skal DFS ha nytteverdi som det det en gang ble dannet for å være så er det HK-416 til de som er i forsvaret og AR-15(med 5-10skuddsmagasiner) og rødpunkt som er det eneste riktige. Men det kommer nok ikke til å skje før skytesporten er en glemt saga i landet.

Link to comment
Share on other sites

Ågotnes gjorde seg her skyldig i det man kaller usportslig opptreden i DSSN/IPSC, i tillegg satte han skytesporten i vanry. (Og står nå for meg som en ynkelig dårlig taper uten tanke for annet enn seg selv og egne ønsker).

 

Slik jeg ser det bør han minst idømmes minimum to års karantene mot å kunne delta i noen form for konkurranseskyting i regi av DFS, samt tap av eventuelle verv. (Ett år for hvert punkt). Og gjerne noen år til med karantene fra LS.

 

Slikt har ikke skytesporten råd til på nasjonalt tv i det som skal være reklame for skytesporten.

Uansett om jeg er enig eller uenig med Ågotnes i sak, så kan man ikke tillate at slik usportslig oppførsel får passere ustraffet.

 

Slå hardt og nådeløst ned på det, så slipper vi mere av slik brønnpissing.

Link to comment
Share on other sites

På tide å fase ut AG-3,Sauer,Krag og Mauser i DFS. Skal DFS ha nytteverdi som det det en gang ble dannet for å være så er det HK-416 til de som er i forsvaret og AR-15(med 5-10skuddsmagasiner) og rødpunkt som er det eneste riktige. Men det kommer nok ikke til å skje før skytesporten er en glemt saga i landet.

 

Liten avsporing men Krag og Mauser konkurrerer på lik linje med Sauer så trenger da ikke fase ut de?

Link to comment
Share on other sites

Tja, ser nå ikke ut som skisporten har tapt på Northugs oppførsel. Så hvorfor skal det være så mye verre for andre forbund/idretter?

 

Northug kan man mene mye om. Jeg synes han oppfører seg som en bortskjemt dritunge mange ganger. Han har nå allikevel ikke avbrutt en konkurranse på oppløpet fordi han ikke kunne vinne? Kjempe til siste slutt, så får man ta politikken etter selve konkurransen.

Link to comment
Share on other sites

Tviler på om Ågotnes kunne ha timet dette bedre enn han gjorde, han hadde også flaks at Glidje traff 20 av 20 ... dette understreket poenget hans og satte virkelig punchline i debatten om AG3 vs Sauer.

 

Om en skal tro at dette var eneste måten å gjøre det på etter at saken er forsøkt tatt opp på andre måter over flere år kan jeg ikke skjønne annet enn at han fortjener berøm for å ha satt eget omdømme i fare på denne måten.

 

Tror enkelte har misforstått debatten fullstendig når de sier at sivile ville måtte trene med enda et våpen, nei de ville ikke måtte det ... AG3 vil aldri kunne benyttes av sivile ... poenget er at de burde skyte i hver sin klasse!

 

Noen ganger er det mer usportslig å ikke si ifra enn å faktisk gjøre det!

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår godt frustrasjonen, men problemet med å dele det i to klasser er at det ville drept grenen for mange tilskuere. Halve spenningsmomentet er nettopp ag3 vs sauer/bolt, og det er viktigere enn egoet til en enkelt skytter.

Link to comment
Share on other sites

Problemstillingen er egentlig pussig siden vi snakker om DFS. DFS er slik jeg oppfatter utrolig fastlåst i at utstyr skal være likt slik at ingen kan kjøpe seg til fordeler.

Jeg har aldri skjønt hvorfor AG og Sauer/Krag skal konkurrere på lik linje. Men det er tross alt ganske underholdene og se de konkurrere mot hverandre. Faktisk er det det eneste jeg gidder å se på fra LS :wink: Når man i tillegg får litt krangling på toppen blir sirkuset komplett :mrgreen: (Huff, nå var jeg stygg :roll: )

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår godt frustrasjonen, men problemet med å dele det i to klasser er at det ville drept grenen for mange tilskuere. Halve spenningsmomentet er nettopp ag3 vs sauer/bolt, og det er viktigere enn egoet til en enkelt skytter.

 

Er ikke no problem, kjør en superfinale hvor vinner av hver klasse møter hverandre for moro skyld ... problem løst!

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er for moro skyld så er det ikke moro for de som ser på lengre ;) Det må stå noe på spill skal det bli spenning av det. Man kan kanskje lage en ny tittel; Skytterkeiser?

 

I DFS-sammenheng er det jo litt rart at halvauto og repeter konkurrerer i samme klasse, men noe slikt skille har men jo heller ikke i NJFF jaktfelt, uten sammenligning for øvrig.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke bare gi DFS-skyttere en unnskyldning til å skaffe seg en MR223? Droppe Sauer, samtidig som AG3 forsvinner. Forsvarets 416 kommer jo med backup dioptersikter i tillegg til rødpunktsiktet, så konkurranseaspektet er jo der like fullt som det er nå.

 

Hvis DFS skal ha en funksjon i fremtiden så må det moderniseres.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke hovedproblemet her nettopp at det ene våpenet ikke er tilgjengelig for alle? Det er nevnt 3 navn fra Stang finalen, og disse 3 er uten tvil blant Norges ypperste i nettopp denne grenen. Det er også lett å si at trening er det eneste som skal til for å oppnå 32 treff med en Sauer. Men, hva om en ser litt i retning av rekruteringen. Om du har 2 gutter på 20 år, den ene er nettopp ferdig med førstegangstjenesten og trer inn i HV, med dertil god tilgang til både store mengder gratis 308 skudd og gratis AG3 til disposisjon. Den andre må kjøpe seg en Sauer med utstyr til ca 14000,-, samt han er pent forvist til å lade skudd selv for å få til mengdetrening som den studenten han er. Når disse 2 kara møtes på banen for å trene på Stang skyting, så må HV gutten trene spesielt mye på avtrekk siden dette ikke er like godt som på saueren. Han som skyter med Sauer må selvfølgelig også trene på avtrekk, men han er også nødt til å finne en rask og ryddig ladeteknikk som fungerer under tidspress. Mener vi fremdeles at det er like forhold? Jeg skjøt nylig selv med AG3 på en 40x40cm gong på 450m. Den var til dels lett å treffe liggende med anlegg og det gikk også på første forsøk i knestående. De som hevder at AG3 dioptersiktet er ræva har ikke testet det skikkelig. At Sauer har et noe mer presist sikte er jeg enig i, men AG3 har et svært brukbart dioptersikte den også. (Presiserer at jeg var udyktig etter sesjon så jeg har svært begrenset erfaring med AG3.) Legger vi til at det er fullt mulig å få ut 42 skudd med AG3 og bare 32 med Sauer så sier det seg vel egentlig selv at det ikke er helt rettferdig.

 

Noen dro også frem sanksjoner for dårlig sportsånd, og da kom Northug også frem i tråden. Er det ikke dårlig sportsånd når Northug gir opp halvveis og bare trasker inn til mål siden han ikke har mulighet til å vinne? Burde vi ikke ilegge han bot for å ikke gi alt alltid? Nei, jeg støtter Ågotnes fullt ut her.

Link to comment
Share on other sites

Northug driver med fysisk ekstremsport, der det å presse på på en dårlig dag kan ødelegge mulighetene hans for flere dager etterpå. Og han gjør det i all stillet og beklager at kropp og eller hode ikke fungerer.

 

Ågotnes tok muligheten fra nestemann på lista fra å skyte finale, og kastet vrak på den fordi det ikke var hans dag. Hvem vet hva som hadde skjedd om den første som ikke kom med i finalen hadde fått stille? Se bare på hva som skjedde med skytterkongen vår.

 

Nei Ågotnes dreit seg ut i beste sendetid, og han dreit ut skytesporten. La oss si det slik, saken har så vidt jeg har forstått det vert oppe mange ganger via de rette fora. Så dette er barnslig furting fra en som ikke får det som han ønsker.

 

P.s. Northug får holde på siden han faktisk har klart å levere varene, til tross for at han er stor i kjeften. Vinnere (Internasjonale) har gjerne mer å gå på med slikt, da medaljene de drar hjem betyr noe for nasjonen. Ågotnes er ikke i den ligaen.

Link to comment
Share on other sites

Ågotnes timet dette perfekt. Hadde han boikottet hele stangskytingen hadde ingen brydd seg, hadde han trukket seg før finalen eller før noen hadde skutt 20 treff med AG så hadde han blitt avfeid med at Sauerene også kan vinne stang. Nå inntraff det at noen skjøt 20 treff og det var umulig for Ågotnes å holde følge, utelukkende fordi noen har en fordel av å ha et halvautomatisk gevær som han ikke får lov til å erverve, og han grep muligheten perfekt mår den bød seg.

 

Jeg er sterkt uenig i at dette er usportslig. Skal man få fortgang i denne saken må det nok dessverre så sterk lut som dette til.

 

Mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Kammerherren, 20 åringen som ikke har stillt opp og gjort førstegangstjeneste kan starte opp med en Krag eller Mauser for en tusenlapp eller to.

 

Øve lading og andre håndgrep koster ikke noe og kan gjøres hjemme, samme med avtrekk. I perioden jeg skjøt rifle var jeg student/i førstegangstjenesten/arbeidsledig. Jeg brukte et klubbvåpen. Mengdetreningen ble utført med klubbens 22lr rifler. Da fikk jeg også øvd ordentlig på pusteteknikk.

 

Men ja, du har mange gode poenger.

Link to comment
Share on other sites

Vingemutteren, hva i alle dager er det du prater om?

Hvis du faktisk hadde satt deg inn i saken, så hadde du kanskje visst at Ågotnes har gjort veldig mye for barn og unge innenfor skyting. Han har blant annet tatt av sin egen fritid til å delta på samlagstreninger hvor trening av ungdom har vært i høysetet. Der har Ågotnes sørget for å dele sine egne erfaringer innenfor alle grener som han selv deltar i. Ågotnes har også arrangert kurs i stang og felthurtig for de som ønsket å sette seg mer inn i det. Vil du fortsatt påstå at John Olav fremstiller DFS på en negativ måte?

Link to comment
Share on other sites

@ Skyttergutt, Hva godt Ågotnes har gjort kan ikke den gjengse tv-titter vite noe om. Jeg aner ingenting om fyren, tror ikke jeg har hørt navnet før heller. Det eneste jeg vet om saken er hva jeg har sett av klipp på nettet, og seinere lest i denne tråden. For meg framstår han som en skikkelig sur grinebiter, og det inntrykket tror jeg veldig mange andre uinnvidde også har. Og da hjelper det ikke om han måtte ha aldri så rett. Hvis jeg setter meg inn i saken så er jeg kanskje til og med enig med han.

Som dere skjønner følger jeg ikke mye med på baneskyting eller LS, men det kan jo være greit å høre hvordan dette ser ut fra yttersida også. Sikkert ikke alle baneskyttere som har hørt om Daniel Ricciardo heller, selv om han er et hett navn i en forholdsvis stor tv-sendt sport.

Link to comment
Share on other sites

Om bare det ene laget i en fotballkamp fikk lov å bruke fotballsko, hadde jeg som utenforstående gitt fullstendig F... i det.

 

Jeg ønsker imidlertid like konkurransevilkår i det jeg driver med selv og støtter derfor JOÅ's sitt utspill.

 

Han får også massiv støtte innen DFS.

Link to comment
Share on other sites

Men hvordan kan folk uttale seg sånn om en person og en sak, uten å sette seg inn i hva saken handler om, eller hva personen har oppnådd? Synes forøvrig det blir latterlig å trekke inn karantene og utestengelse fra idretten på grunn av det Ågotnes gjorde. Mener den samme personen at personer som har et annet politisk syn enn den sittende regjering burde ha blitt fengslet også? Mulig at jeg setter ting veldig på spissen nå, men når personer som ikke engang har tilknytning til DFS uttaler seg på den måten blir jeg direkte provosert. Ågotnes er overhode ingen dårlig taper, men i likhet med alle oss andre reagerer han på det han mener er urettferdig, og benytter seg av de mulighetene han har til å bli hørt og ytre sin mening. Så for meg er det veldig rart at dette skal få så mye blest, mens en skiløper som sutrer over dårlige ski på beste sendetid vinner hele folkets gunst. Forstå det den som vil- for jeg gjør det ikke.

Link to comment
Share on other sites

Kammerherren, 20 åringen som ikke har stillt opp og gjort førstegangstjeneste kan starte opp med en Krag eller Mauser for en tusenlapp eller to.

 

Øve lading og andre håndgrep koster ikke noe og kan gjøres hjemme, samme med avtrekk. I perioden jeg skjøt rifle var jeg student/i førstegangstjenesten/arbeidsledig. Jeg brukte et klubbvåpen. Mengdetreningen ble utført med klubbens 22lr rifler. Da fikk jeg også øvd ordentlig på pusteteknikk.

 

Men ja, du har mange gode poenger.

 

Han må like fullt dekke all ammunisjon selv, og det er faktisk behov for å smelle litt innimellom også og ikke bare klikke hjemme i stua.....

Link to comment
Share on other sites

Her er det flere som misser poenget (Skiva) med flere km.

 

Ta til dere det jeg skriver, jeg er ikke nødvendigvis uenig i hva han mener.

 

Jeg er dypt forbannet over at han går utenom tjenestevei/organisasjonens system og utnytter skyttersportens eneste skikkelige utstillingsmulighet på landsdekkende tv til å profilere en del av den norske skytesporten til flest mulig ikke skyttere. Til å fremme sitt syn på noe som utelukkende er en intern sak i DFS, attpåtil på en måte som etter mitt syn ikke bare var usportslig, men også direkte skjemmende for sportens omdømme. Da kunne jeg ikke brydd meg mindre om vedkommende var julenissen.

 

Enda verre er det at saken tydeligvis har blitt behandle internt i DFS, uten at Ågotnes og hans side har oppnådd flertall for sitt syn. Og det er i beste fall illojalt mot DFS og flertallet i organisasjonen. Respektløst er ett fint ord for Ågotnes sin handlemåte.

Brønnpissing kalles slikt på folkemunne.

Link to comment
Share on other sites

Krever det baller for å tørre å gjøre det Ågotnes gjorde: ja

Fikk han frem poenget sitt noe så til de grader da en med Ag satte 20 av 20: ja

Var det riktig av ham å gjøre det: tja

Ville han gjort det samme dersom han hadde klart ligget ann til førsteplass: vet ikke

Er det feil/urettferdig at Ag og sauer(mauser/krag) konkurrerer i samme klasse: ja

 

Så hvorfor konkurrerer Ag og sauer i samme klasse? Uten at jeg har har inngående kunnskap om emnet, så vil jeg anta at det kan ha noe med pengestøtten DFS får fra Forsvaret, og "krav" som stilles i forbindelse med det.......

 

I midt hode så er vel egentlig ikke diskusjonen om emnet "Ag vs sauer på stang skyting" så viktig. De burde ikke konkurrerer i samme klasse, i så fall skulle det vært bare en klasse til allt, så kunne de også gjort det på baneskyting. Da hadde Ag skytterne tapt big time. Og hvorfor kan ikke hk416 skyte i samme klasse? Det er dette som er enhetsvåpenet til Forsvaret i dag. Hvor lenge skal Ag egentlig være med i militær klassene? Hva skjer når den fases helt ut og vi kun har hk og DFS og Forsvaret står enda lenger fra hverandre.

Det som egentlig er mer interessant her, og som jeg synes både denne saken og argumenter som er kommet fram pga denne saken får frem, er om DFS har utspillet sin rolle ovenfor Forsvaret. Slik som Forsvaret trener og opererer i dag så er programmene til dssn/ipsc mye mer relevant. Kanskje midlene som bevilges til DFS skulle fordeles noe annerledes. Les: til flere forbund som Forsvaret kan dra nytte av. Eller kanskje Forsvaret skulle trekke seg helt ut av samarbeidet med DFS.

(Jeg ønsker i hvertfall ikke det siste da det så klart vil være til stor skade for skytesporten)

 

Min mening er at DFS må gjøre noen håndgrep dersom de skal fortsette å ha legitimitet for Forsvarets støtte (kanskje det er det de mener de har når de har ag vs sauer på stang skyting). Hva det skal være er jeg ikke sikker på. Kom gjerne med forslag.

 

Og ja, jeg skyter DFS(og mange andre forbund), og jeg skyter med Ag (eller det vil si jeg skøyt med Ag, nå skyter jeg med hk416)

 

kanskje dette var litt OT, mods får vurdere om det skal være en egen tråd

Link to comment
Share on other sites

Ærlig talt, går det virkelig ann. Hvis du hadde visst hvor trege toppene i DFS kan være, så tror jeg kanskje du hadde forstått hvorfor Ågotnes gjorde det han gjorde. Ja, det er riktig at det finnes demokratiske veier i organisasjonen som kan benyttes til å få frem sin egen mening, men er det dermed sagt at man ikke kan benytte seg av de andre mulighetene man har til å uttale seg? Tror du f.eks at politikerne våre debatterer på tv og reiser landet rundt fordi de synes det er gøy, eller tror du de gjør det for å fremme sine politiske meninger og syn på saker og ting? Og hvorfor er du så sur på Ågotnes og måten han fremstiller skytesporten på? Det virker jo ikke som at du har noe som helst med DFS å gjøre, så for deg er det vell knakende likegyldig at noen ønsker forandring i den organisasjonen som man faktisk har en tilknytning til? Og du sier samtidig at det er respektløst av Ågotnes og hans "lille" gruppe å gå imot det "flertallet" sier. Er det ikke sånn lokal- og verdensamfunnet forandrer seg da, nettopp ved at noen tør å ytre sin mening og utfordre majoritetens mening? Var i hvert fall sånn jeg trodde at et godt og velfungerende demokrati fungerte...

 

Og ja, denne posten er rettet til deg, Vingemutteren.

Link to comment
Share on other sites

Er nok grov skivebom for din egen del vingemuttern i denne saken ...

 

Som nevnt har han forsøkt tjenestevei flere ganger før han tydeligvis satt igjen med en mulighet og det var å aksjonere og det må vel sies at han fikk oppmerksomhet denne gangen!

Link to comment
Share on other sites

Løsningen ligger jo helt oppe i dagen. Skill ut i to klasser Sauer / Halvauto, og la medlemmer i klubber tilsluttet DFS erverve egnet halvautovåpen til skyting i denne klassen. Hensikten med DFS er vel i prinsippet å bidra til at en ikke ubetydelig del av befolkningen skal være våpenfør. Skal det fortsatt være slik så må man få trene og konkurere med aktuelle våpentyper og ammunisjon.

 

Selvsagt er dette helt urealistisk da det ikke lenger er et politisk klima for å opprettholde en våpenfør befolkning. Dette er dagens bedrøvelige situasjon. Historien gjentar seg.....

Link to comment
Share on other sites

'5,56' Den må deles ut til det våpenet som alle har Mauser/Krag/Sauer 200 . Disse riflene dekker rekruttene som er framtidens DFS'ere . Er det noen her som tror en juniorskytter får utkvittert en AG ? DFS har oppfordret spesielt jenter/damer om og skyte stang og felthurtig og hvordan kan de skaffe seg en slik om de ønsker ? Selv som hv-ungdom vil det ikke dekkes .

Militære 1/2 autovåpen hører hjemme under militært NM .

Link to comment
Share on other sites

Militære 1/2 autovåpen hører hjemme under militært NM .

 

Fint, da må skytterboka endres og første delen skrives om. Og samarbeid dfs og forsvaret kan kuttes ganske mye.. Lurt. Da arrangerer Forsvaret militært NM. Og ls arrangeres uten støtte av hv. Det blir sikkert god stemning.

Link to comment
Share on other sites

Men hvordan kan folk uttale seg sånn om en person og en sak, uten å sette seg inn i hva saken handler om

 

Slik har det vært i all tid. First impressions last, som det heter. Ingen som ikke selv er godt kjent med de forskjellige personene i DFS (som får TV-tid et par dager i året) vil ha filla peiling på, eller bry seg om, hva den ene eller den andre har gjort før i andre sammenhenger. Folk har klare meninger om både det ene og det andre, uten å vite særlig mye om det. Det som teller er hvordan man fremstår i de sekundene man er på TV. Ågotnes gjorde ikke noe godt inntrykk med forestillingen sin.

 

Ja, så har de som ønsker AG vekk fra "Sauerklassen" ikke vunnet frem gjennom de foreskrevne kanalene. Da må de enten finne seg i det, eller lage seg et eget forbund der AG ikke er tillatt. Eller melde seg frivillig i HV så de kan få seg en slik vidunderbørse :wink:

 

Det er ingen i skisporten som står og griner over at konkurrentene har bedre ski, som de selv ikke "får lov" til å bruke. Og hvis noen hadde sabotert en nasjonal konkurranse på lignende vis i annen idrett så kan det godt hende det hadde blitt disiplinærsak ja.

Link to comment
Share on other sites

Er det rettferdig?

Hvem som helst av oss kan bestemme oss for å begynne å trene og bli like gode som Ågotnes og Homme, men kun et fåtall kun bestemme seg for å hente ut en AG3...

Ellers er jeg litt enig med deg, er det SÅ stor forskjell i praksis?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er mange som har mulighet til å få tak i en AG3 fra heimevernet. Tilogmed damer. Ja det koster nok noen tjenestegjørende dager i grønt. Men det er nok mulig å få det til.

En kompis av meg deltok på Mil Nm i ag3 klassa som frivillig til han var over 50. En annen kompis deltar som HV Ungdom.

Så det er ikke umulig.

Link to comment
Share on other sites

Personlig synes jeg det som er moro med å se Stang-skyting er deltagernes raskhet i ladegrep og skyteteknikk med boltrifle. Å se en AG3-skytter trykke gjentatte ganger på avtrekkeren uten å skifte håndgrep eller stilling synes ikke for meg å være samme prestasjon. Helt siden AG3 ble benyttet i stang, har jeg syntes det har vært urettferdig. Når Stang-skytingen har blitt vunnet av en AG3-skytter synes jeg ikke det har vært like gromt som når en bolt-rifle skytter har vunnet.

 

Dette ikke til forkleinelse av prestasjonen i seg selv fra en AG3-skytter. Uten at jeg har hatt stor befatning med AG3 (hørselskade gjorde at jeg ikke fikk lov å skyt med AG3 i forsvaret..), så er det sikkert en stor prestasjon å treffe såpass godt med våpenet.

Man kan også godt si at årets finale var tilrettelagt for AG3, med forholdsvis korte hold. Jeg skjønner ikke hvorfor ikke holdene, og spesielt langholdet, blir strekt mye lenger for å utjevne oddsene.

 

Nei, jeg synes ikke det blir den samme prestasjon med AG3 som med en boltrifle. Selv om alle hadde mulighet for å delta med AG3. Når man vet at ikke alle KAN delta med samme våpen, synes det for meg som sterkt urettferdig.

Det springende punkt her er ikke hva jeg personlig foretrekker å se på, men det faktum at enkelte har ett fortrinn som ikke alle har MULIGHET til å velge det beste våpenet.

 

Om Ågotnes sitt stunt var sutrete og av en dårlig taper er jeg ikke enig i. Ågotnes har tapt før han, han har tross alt ikke vunnet stangskytingen hvert år.

Men sikkert er det ihvertfall at noe slikt måtte til for at saken skal tas alvorlig. At det er tatt opp før i DFS vet ikke så mange, da det har blitt gjort uten stor publisitet. Nå vet hele Norge det, ihvertfall hos alle som har ett fnugg av interesse for noe som smeller, og det må tas på en helt annen måte.

 

Uansett synes jeg det skal bli spennende å se hva det kommer ut av saken.

 

Om det blir to finaler, så må to medaljer deles ut. Å kåre en vinner fra en duell mellom automat - og boltrifle - vinnerne, høres jo egentlig spennende ut!

 

Det er ingen i skisporten som står og griner over at konkurrentene har bedre ski, som de selv ikke "får lov" til å bruke.

Fordi det ikke er tilfelle her. Om de ikke får lov til å bruke ski, så handler det her om sponsing og avtaler basert på ens egne frie vilje i utgangspunktet. Dessuten er skimerkene idag relativt likverdige. Dersom Northug & Co kun fikk lov å bruke treski, tror jeg nok man ville fått reaksjoner, tror du ikke?

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Sist jeg sjekket var det frivillig å ikke være i HV også ;) Poenget er ikke om man har rett eller ikke, men hvordan man fremstår, særlig overfor uinnvidde. I en tid da myndighetene i mindre og mindre grad ser DFS som relevant eller ønskelig er det all grunn for utøverne til å trå litt varsomt.

Link to comment
Share on other sites

I DFS er det så mange klasser ut fra alder og dyktighet. AG3 burde og vært en egen klasse for de som ønsker å delta med den. Jeg syns Ågotnes fikk frem poenget sitt og håper reglene blir endret. Ågotnes er en fantastisk representant for DFS. Han er tidligere skytterkonge, og har vært med på kongelaget mange ganger, og ikke minst utmerket seg som en av Norges beste Stangskyttere gjenom en årrekke. Vi bør ikke utelukke AG3 eller HK416 men la de stille i egen klasse på Stang. På feltrunden stiller jo AG3 i egen klasse. Det burde ikke være vanskelig og ordne dette i Stang og Felthurtigskyting. Jeg har selv vært DFS skytter i 30 år og vet at DFS er en noe tongrodd og konservativ organisasjon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...