Jump to content

DFS: AG3 vs Sauer 200STR


Poacher

Recommended Posts

Det er mange som har mulighet til å få tak i en AG3 fra heimevernet. Tilogmed damer. Ja det koster nok noen tjenestegjørende dager i grønt. Men det er nok mulig å få det til.

En kompis av meg deltok på Mil Nm i ag3 klassa som frivillig til han var over 50. En annen kompis deltar som HV Ungdom.

Det "er nok mulig", unnskyld; forbanna vas! Jeg kan allerede høre områdesjefens svar når man forsøker å melde seg frivillig for kunne få utlevert AG3 og tennstempel...

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 152
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Sist jeg sjekket var det frivillig å ikke være i HV også ;) Poenget er ikke om man har rett eller ikke, men hvordan man fremstår, særlig overfor uinnvidde. I en tid da myndighetene i mindre og mindre grad ser DFS som relevant eller ønskelig er det all grunn for utøverne til å trå litt varsomt.

Bingo, har vi råd til å dra frem slikt når DFS og forsvarets samarbeide står på evaluering?

 

Det står mer på spill enn at noe er urettferdig eller ei her, og personlig ønsker jeg DFS sine skyte programmer flyttet betydelig nærmere Forsvarets behov. Slik at formålsparagrafen får ett skikkelig innhold igjen.

 

 

 

P.s. Nei jeg har ikke mye med DFS å gjøre (Klasse 1 skytter og medlem siden jeg var 10år, så jeg bryr meg normalt ikke om politikken nei).

Link to comment
Share on other sites

Her er det noen få som skriver SPRØYT ! Etter nå kontakt med distriktskommandoen er det ikke MULIG for en 16 åring eller en 50 åring eller de som ikke er innrullet i forsvaret og få utkvittert en AG med tennstempel og om man så har mulighet er det kun 250 skudd pr. år som er til disp. for slike iflg. reglemang . Dette er sitat ..

Når det gjelder ammo vet jeg at dette er snakk om og kjenne den rette innen systemet for og få tak i millammo til noen få enten den er legal eller stjålet (lurt unna).

 

Nå har jeg fått svar på dette og kommer ikke til og lage flere innlegg på tråden .

Vi i DFS har våpen som er for alle og det er det riktige for stang-medaljen .

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vingemutteren, motsier du ikke deg selv litt nå?

I begynnelsen ytret du at Ågotnes sin metode var tåpelig, da han ikke hadde gått de "riktige" veiene for å få frem sitt syn. Senere sier du at du ikke bryr deg om politikken innad i organisasjonen. Med det sier du vell egentlig at det er likegyldig for deg hvordan Ågotnes eller andre velger å skape oppmerksomhet rundt sin sak? For meg blir dette som å si at TV-debattene på TV er idiotiske, uten å en gang ha sett på de.

Link to comment
Share on other sites

For øvrig er den tid at det er "ubegrenset" tilgang på gratis ammo for den jevne HV-mann over for lenge siden, det HV-område som vedkommende er tilsluttet blir belastet kr 9 (sist jeg hørte) pr skudd som tildeles, innenfor trange budsjetter blir derfor dette ikke prioritert. Hardt nok å få de 200 skudd som inngår ihht avtale med DFS.

Link to comment
Share on other sites

Man kan også godt si at årets finale var tilrettelagt for AG3, med forholdsvis korte hold. Jeg skjønner ikke hvorfor ikke holdene, og spesielt langholdet, blir strekt mye lenger for å utjevne oddsene.
Eh - her er du nok litt på viddene, Dagl!

 

Figurene skal være 1 stk. "Småen" på minimum 125 og maksimum 175 meters avstand, og 1 stk. 1/4-figur på minimum 200 og maksimum 250 meters avstand.
Figurene på langholdet, som ble skutt først i finalen, sto på maksimalavstand. Da kan man godt si at "årets finaler var tilrettelagt for å BLI KVITT AG3 på første hold", som altså var langholdet, som ellers skytes til slutt.

 

"Småen" sto bare 10 meter over minimum, ja, den var ikke vanskelig å treffe (sjøl for meg!).

Link to comment
Share on other sites

Berre so det er sagt: Eg er DFS'er og HV'er, skaut Stangen med begge. Fekk middelmådige 16 treff med begge børsene (hadde ut 30 skot med AG'n og 24 med Sauern). Dristar med frampå med nokre tankar etter det, og etter nokre år på LS.

 

Det er et "kjent fenomen" at arrangøren til ei viss grad kan "bestemme" om ein AG eller ein Sauer skal vinne, ut i frå kva avstand holda vert satt på. Men, som andre har bemerka; i år var kortholdet veldig kort, og langhodet heilt på maks.

Eg har inntrykk av at mange arrangørar siste åra har hatt korte hold. Kanskje det er pga underholdningsverdien i mange skot ute og mange treff...?

1/4-figuren på langholdet i årets LS syns eg forresten va jækla liten på AG-stolpen... Eg er meget imponert over Nils Bernt sine 16 treff på langholdet på innledande!

 

Syns John Olav sin reaksjon var heilt ok, og ein grei måte å få fram sitt syn i beste sendetid. Vi trenger litt liv og røre i DFS ;)

Men eg er ikkje einig med han. I Førde såg vi han safe inn 16 treff med Sauer på kortholdet og vinne, etter at Nils Bernt hadde eit par treff for lite til å presse han. Som regel er Sauern i fleirtal i finalen, og som DFS-Terje påpeikar, so vinn dei omtrent annankvart år.

 

Men, som eit kompromiss, so kan ein kanskje stramme inn på spennet mellom min- og makshold på figurane.

Link to comment
Share on other sites

Vingemutteren, motsier du ikke deg selv litt nå?

I begynnelsen ytret du at Ågotnes sin metode var tåpelig, da han ikke hadde gått de "riktige" veiene for å få frem sitt syn. Senere sier du at du ikke bryr deg om politikken innad i organisasjonen. Med det sier du vell egentlig at det er likegyldig for deg hvordan Ågotnes eller andre velger å skape oppmerksomhet rundt sin sak? For meg blir dette som å si at TV-debattene på TV er idiotiske, uten å en gang ha sett på de.

Skivebom igjen, hvor vanskelig er det å forstå at selv om jeg ikke blander meg i politikken i forbundet (Har nok å holde på med verv på klubb og kretsnivå i andre forbund, + at DFS skyting for meg i prinsipp er trening for jakt da jeg mener DFS er for langt fra formålsparagrafen i sitt virke). Så er det noe som heter lojalitet til forbundet, ja jeg synes DFS er belemret med gubbete tankegang etc. Men det tar jeg internt blant skyttere (Slik som her, ett forum for jegere og skyttere, eller på klubbens årsmøte), og ikke der det virkelig synes for offentligheten slik som Ågotnes gjorde. (Skal tro om han ikke kostet DFS noen kroner i tau trekkingen til utvalget der).

 

Spesielt ikke slik ståa er nå med evaluering og styr, i forholdet DFS og Forsvaret. Så nei, jeg motsier ikke meg selv, det hele handler om ilojal oppførsel, brønnpissing og forsøk på å flytte intern politikk ut ved hjelp av Forbundets største og eneste? landsdekkende tv sendte stevne.

 

Hva jeg personlig måtte mene om saken han tok opp har ingen relevans, inntrykket av splittelse og krangel/misnøye som Ågotnes prosjekterer utad betyr alt.

 

P.s. Plasseringen av kortholdet i år kan ha vert en smule taktisk for alt vi vet, ingen som har tenkt på det.

Link to comment
Share on other sites

Ok, det er i så fall din mening. Den skal du få lov til å ha. Jeg klarer derimot ikke å forstå ditt resonnement om at Ågotnes sitt utsagn svekker DFS sitt forhold til HV og det norske forsvaret. Ja, Ågotnes kringkastet sin mening på nasjonal TV i beste sendetid, med det formål å sette i gang en debatt, noe som han så absolutt har fått til. Men, kan du forklare meg nøyaktig hvordan hans utsagn egenhendig skal greie å ødelegge båndet mellom DFS og HV/forsvaret? Ok, han ønsker å skille Sauer og AG3 skyttere i to ulike klasser, som i følge han vil utjevne de fordelene som de ulike våpnene har. Med andre ord, han ønsker at det skal bli mer rettferdig for de som deltar på stangen, uavhengig av om man skyter med Sauer eller AG. Hvis man virkelig skal begynne å finne syndebukker når det gjelder svekkelse av forholdet mellom DFS og HV/forsvaret, så tror jeg Ågotnes blir som en dråpe i havet å regne. Jeg tror derimot at man kan spekulere på hvorfor Skyttertinget ennå ikke har greid å innføre 5,56 i DFS, forsvarets nåværende kaliber, når utredningsgruppen for lengst har anbefalt Skyttertinget til å innføre kaliberet. Dette er i mine øyne en sak som virkelig kan sette spikeren i kista for det forbundet vi kjenner i dag, noe som jeg har liten tro på at denne "Ågotnes saken" kan gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg prøver å si er at 5,56 spørsmålet i Det frivillige skyttervesen KAN sette en stopper for samarbeidet mellom HV og DFS. Ågotnes sitt utsagn om hvorvidt Sauer og AG3 skyttere skal konkurrere sammen eller ikke, tror jeg derimot har veldig liten betydning i den sammenhengen. Men det som til slutt kommer til å avgjøre DFS sin skjebne, tror jeg personlig kommer til å handle om hvordan forbundet fortsetter å utvikle seg. Det er ikke til å legge skjul på at DFS ikke har den samme funksjonen som det hadde før, i hvert fall ikke i like stort omfang. Jeg tenker da på DFS sin oppgave om å trene det norske folk i våpenbruk, og med det dyktiggjøre det til landets forsvar. Det jeg derimot ser, er at DFS har greid å skape et miljø og et tilbud som tilbyr folk mestring, følelsen av å være en del av en gruppe og sunne verdier. Dette er noe som jeg mener vi skal fokusere all vår energi på å beholde i fremtiden, og ikke sløse den bort på krangler over trivielle hendelser som egentlig ikke betyr så mye. Det er i hvert fall mitt syn på saken.

Link to comment
Share on other sites

Årsaken til det er kort og godt to ting. For det første forhindrer man at det skal bli et enda større skille mellom de som har god råd og de som ikke har fullt så god råd. Det er ingen tvil om at det finnes mer presise våpen enn Sauer 200STR, men da som oftest med en pris som er mye høyere enn nettop dette våpenet. Den andre grunnen er nok at alle skyttere skal være i stand til å plukke opp våpenet til hvem som helst innen DFS, og vite akkurat hvordan man bruker det. Hvorvidt dette er så aktuelt i dag er usikkert, men jeg tror det var viktigere før da alle brukte Krag. På den måten forsikret man seg om at alle var i stand til å forsvare landet, dersom man av ulike årsaker skulle være nødt til å plukke opp en annen person sitt våpen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har etterhvert skjønt at DFS er helt topp fordi en kan få kjøpt en Sauer 200STR til spottpris, billig ammo og billige komponenter, en er for innføring av 5,56 i DFS slik at en kan få billig ammo og komponenter der og, og så mener en at DFS bør endres til "Kjells forening for skytegald ungdom" og drive med alt som smeller og den enkelte synes er gøy. De bør ikke få penger fra Forsvaret (disse bør gies til praktisk gutta som driver med ting som er kjemperelevant for forsvaret, med deres teknikker hadde soldaten overlevd ca 5sekunder i strid..) og alle som eier en skytterjakke er sidrumpa, dumme og fiendltig innstillt til all annen skyttersport.

 

Og i minst 90% av tilfellene er de som mener dette ikke engang medlem i DFS...

Link to comment
Share on other sites

Mitt poeng var vel heller at du kan få betydelig mer presise våpene enn krag og mauser billigere enn sauer.

 

For det første forhindrer man at det skal bli et enda større skille mellom de som har god råd og de som ikke har fullt så god råd. Det er ingen tvil om at det finnes mer presise våpen enn Sauer 200STR, men da som oftest med en pris som er mye høyere enn nettop dette våpenet.
Du må vel i utgangpunktet kunne kalles velsituert når du har råd til en 200STR og tilhørende ekstrautsyr for DFS baneskyting. Man kan vel alltids argumentere med at mindre velstående skyttere kan skyte med mauser eller krag, men det bidra vel egentlig bare til å få de raskere bort fra banene.

 

Den andre grunnen er nok at alle skyttere skal være i stand til å plukke opp våpenet til hvem som helst innen DFS, og vite akkurat hvordan man bruker det. Hvorvidt dette er så aktuelt i dag er usikkert, men jeg tror det var viktigere før da alle brukte Krag. På den måten forsikret man seg om at alle var i stand til å forsvare landet, dersom man av ulike årsaker skulle være nødt til å plukke opp en annen person sitt våpen.
Det er korrekt at dette sluttet å ha relevans den dagen forsvaret kuttet ut kragen...
Link to comment
Share on other sites

Du må vel i utgangpunktet kunne kalles velsituert når du har råd til en 200STR og tilhørende ekstrautsyr for DFS baneskyting. Man kan vel alltids argumentere med at mindre velstående skyttere kan skyte med mauser eller krag, men det bidra vel egentlig bare til å få de raskere bort fra banene.

Dette er dessverre riktig.

Det som er den reelle fordelen med Saueren som std. våpen er at en slipper diskusjon om hva slags våpen en skal ha. Nybegynnere slipper å navigere i riflejungelen, man slipper å holde 1000 børsemakere i sving osv. Og man har fått en stordrifts-pris på ei meget presis børse - som også er meget godt egnet til hurtigskyting med tilhørende mag.-bytter og alt.

Det en observerer i DFS kontra f.eks. i NBSF og forsåvidt i andre forbund - er at våpen ikke diskuteres. Noen diskuterer diverse tildragingsmomenter, men det man snakker om er skyting, og fokus er på å bli bedre til å skyte, ikke på å skaffe seg bedre våpen. Det er faktisk veldig befriende. Og det bidrar kraftig til å holde prisen nede.

 

Mitt poeng var vel heller at du kan få betydelig mer presise våpene enn krag og mauser billigere enn sauer.

Hvilke våpen er betydelig mer presise enn Krag og Mauser (som skyter nesten like bra som Saueren? Og vil fungere på Stangskytingen... eller på en opphetet omgang. Fordelen Saueren har over de gammel våpenene er litt presisjon, men også den modulære oppbyggingen som gjør den brukervennlig, tilgjengeligheten av 22-konverteringssett, osv.

 

Dette sagt, jeg kunne veldig gjerne sett en klasse i DFS, der det var fritt våpen og frie sikter, det ville vært mye enklere å rekruttere både unge og gamle gjennom en klasse der alt var mye mere fritt.

 

Mange foreldre har jo ei .22 rifle med kikkert på som ungene kan bruke, men det er jo ikke brukbart...

 

Det navigeringsproblemet en ser mhp. nybegynnere og rifler i NBSF, ser en til fulle i DFS når det gjelder sikter. En durkdreven DFS vil lett kunne skaffe seg fikse skytebriller, adlerauge, og alt rart en kan få til dioptret (så det blir dyrere enn greie kikkerter..) når han begynner å se dårlig. Men en nybegynner som ikke har 110% perfekt syn vil nokså fort gå lei og slutte.

 

Jeg ser også ungene, både mine og de andre rekruttene. Såsnart de har prøvd et kikkertsikte, så er det "kan vi ikke få bruke ordentlige sikter", kan vi ikke slippe de gammeldagse greiene.. Du kan si det er en del av konkurransen - men i DFS er vel om bredde hørte jeg noen si, om å utdanne ungdommen i våpenbruk? Og når de slutter fordi det er noen gammeldagse greier... Hvor latterlig er det ikke å ha en slik anakronisme oppå ei så moderne rifle?

Jeg har iallefall 3 unger på treningen som godt kunne ha skutt fullt hus med kikkertsikte - men som er langt ute i 8eren med diopter. Det blir ikke skyttere av dem - de vil aldri gidde å ligge å skyte 180p på stevner når noen skyter 250, og foreldrene bruker ikke tusenvis av kroner på optiker og skytebriller når de både skyter dårlig, og de neppe fortsetter likevel. Mine egne unger er med tvert på skyting, bare de slipper å skyte med diopter...

Så de slutter, selvsagt av andre grunner også, og ALLE andre i mitt skytterlag har forlengst gitt opp rekruttering. Det nytter ikke sier de, de slutter bare.., men jeg prøver - vi får se hvor lenge.

 

Jeg holdt på å få kona mi med på et banestevne - men så kom det: "må man bruke de håpløse siktene"..

 

Så jeg har stor tro på å beholde ting omtrent slik de er, men utvide med en rekrutteringsklasse: "alle rifler, alle sikter".

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hvis folk ikke klarer å bruke diopter vil jeg faktisk påstå at det noe som feiler de, og ikke siktet. Diopter er vell nesten et av de enkleste siktene å forstå, samtidig som det gjør det mulig å skyte veldig tette og fine samlinger. Det som derimot kan få folk til å oppleve diopter som noe dritt er hvordan diopteret og fremsiktet er justert i forhold til skytteren. Avhengig av hvor godt syn du har, kan og vil skifting av f.eks hullkorn gjøre underverker. Man må faktisk ta seg tiden til å finne et hullkorn som passer DITT syn i lyse og mørke lysforhold. Justering av åpningen på diopteret kan også utgjøre en stor forskjell. Her er det derimot viktig å ikke velge hverken for stor eller for liten åpning. Rundt 1.0 til 1.2 er det ideelle.

Link to comment
Share on other sites

Hvis folk ikke klarer å bruke diopter vil jeg faktisk påstå at det noe som feiler de, og ikke siktet

Sikkert, og slike folk har vi vel ikke bruk for? Det fins faktisk folk med mange forskjellige slags synsfeil. I mange lysforhold så er jo liggende skyting nærmest kun en øvelse i hvem som ser best, særlig på felt - om det er det man ønsker så er det jo greit.

 

Sett at det feiler dem noe, ønsker du dem som medlemmer og aktive, eller dit pepperen gror?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det var ikke meningen å være frekk, men dette er faktisk min personlige mening. Jeg har selv 8+ på begge øynene og veldig skjeve horhinner. Diopteren er langt fra optimalt for mitt syn, men jeg greier da å skyte med den for det. Så ja, jeg ser ikke helt problemet med å skyte med diopter. Men som sagt, det gjelder å ta seg tid til å eksperimentere til man finner noe som funker sånn nogenlunde. Jeg tror ennå jeg har til gode å se en helt rund og klar blink, mye grunnet mitt elendige syn. Og nei, jeg ønsker ikke at de som sliter med diopteren skal ryke dit pepperen gror. Jeg vil heller at de skal gå litt inn i seg selv og tenke over en ting: Vil jeg virkelig holde på med DFS skyting, eller skal jeg bare gi opp og legge skylden på utstyret?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ennå jeg har til gode å se en helt rund og klar blink, mye grunnet mitt elendige syn

Da er vi to, og jeg er helt enig i at dioptersiktet virker etter formålet.

Det er uansett håpløst gammeldags. Selv forsvaret er gått bort fra jernsikter, og folk som ikke er eller har vært DFS-skyttere vet snart ikke hva det er for noe.

 

Jeg vil heller at de skal gå litt inn i seg selv og tenke over en ting: Vil jeg virkelig holde på med DFS skyting, eller skal jeg bare gi opp og legge skylden på utstyret?

Det er det mange som gjør, når man kommer til noe nytt man vil prøve, og bare ikke får det til - så gidder man ikke mer.. Det er ingen som etter noen få treninger setter i gang hele opplegget for å skaffe seg briller, forandre hullkorn og iris på klubb-børsene og så videre.

 

Din og min, og våre barns mulighet til å drive med skyting og jakt vil til en viss grad styres av hvor mange som har en positiv opplevelse med skyting og våpen. Om DFS får fortsette å krympe, så blir det en liten organisasjon etterhvert, uten makt og uten støtte fra staten - og med en tankegang som den du viser så vil ikke rekrutteringen øke. Skyting må selges til aspirantene og det må fenge i langt større grad enn det gjør nå. Det vi holder på med var sikkert kult i før i tida, og vi syns det enda (jeg fordi jeg nærmer meg 50 og du fordi du er fra bygda, men verden kommer dit også) , men rekrutteringen er ikke bra.

Det er lite unger å se på stevner som ikke har etternavn en kjenner igjen fra før, skyting går i arv, med frafall, og da går det kun en vei om man ikke prøver å tenke litt nytt. DFS sentralt har begynt å ta tak i dette, med fokus på felt, og med skogsløp og slikt, men det trengs mer.

 

K

Link to comment
Share on other sites

+1 og alt det der til M67.

 

Som så mye annet effektivt og fornuftig, er diopter også en smule kjedelig.

Glemmer ikke den befriende følelsen over å ha ett kikkertsikte, etter å ha skutt med diopter siden jeg var 8år.

 

Som løsning på problemet Sauer 200STR VS AG3;

- DFS kan benytte Sauer 200STR (med optikk for de som ønsker) eller MR223.

- Forsvaret kan benytte deres mest egnede skytevåpen.

 

All idrett koster på toppnivå, man beholder ikke treski fordi ytterpunktet av karbonski blir for dyre.

Link to comment
Share on other sites

Hvorvidt jeg er fra bygda eller ikke er vell lite relevant i denne sammenhengen. Men det jeg synes er relevant er hvorvidt disse endringene dere foreslår kommer til å bidra positivt i forhold til rekruttering av nye skyttere. Jeg har selv reist over hele landet og deltatt aktivt innen DFS skyting. Jeg må ærlig talt si at jeg fortsatt har tilgode å høre en stor masse skyttere som ønsker klasser med fritt valg av våpen og siktemidler. Det er derimot jegerne som til tider uttaler seg om dette. Og sist jeg sjekket, så er faktisk ikke DFS en organisasjon som skal kjempe for jegerne sine rettigheter. Dersom det virkelig er så mange skyttere som ønsker denne endringen, hvorfor har jeg ikke hørt noe om at denne saken har blitt tatt opp på skyttertinget?

Link to comment
Share on other sites

Ifølge Gen.sek Tvinnereim så kommer det på tinget. Det jobbes med forslaget.

"Åpen klasse/jegerklasse" med fritt våpen og optikk på bane, ala jegerklassen i feltskytingen. :wink:

 

Og som et apropos: Du reiser rundt på DFS sine arrangementer og hører ingen sutre over at de ikke vil skyte med diopter?

Hvis de ikke ville brukt diopter, hadde de vært på et banestevne...?

Kom heller på en av våre treninger for rekrutter.

Link to comment
Share on other sites

Dersom det virkelig er så mange skyttere som ønsker denne endringen

Skytterene som ikke har tenkt igjennom framtida ønsker ikke dette. Man er imot forandring sålenge en har det greit. Men de er allerede rekruttert. Jeg har neppe tenkt å skyte med kikkert på bane, men jeg er overbevist om at det vil bli flere skyttere av å lage en klasse der det er tillatt - og på sikt også flere som skyter med diopter i de vanlige klassene.

 

Jeg er tilogmed sikker på at vi vil få flere skyttere av å ha en klasse der en kan bruke tofot...

 

DFS sin formålsparagraf er å "dyktiggjøre folket i våpenbruk", ikke å tviholde på tradisjoner.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kommer det en åpen klasse så er det hipphurra og jubel!! Uten at jeg tror tusener på tusener vil strømme inn på standplass av den grunn.

 

Ad rekrutter/unger/ungdom-husk at de tar til seg som trekkpapir-fanger ørene opp mumling mellom andre på banen om håpløse dioptersikter, pingvindrakt (eller "helv.. jegere"-noe jeg må prøve å ta tak i her..) så har en plantet en ide i hodet deres.

 

Noen skytterlag driver med DFS-skyting og jegerskyting, andre bare med jegerskyting og så de som skyter DFS; målet må være at en driver med skyting i skytterlaget vårt og her er vi alle venner! Og hvor begynner en for å få til det-syting og klaginng og krav om at de andre må forandre seg? Eller med seg selv og sitt?

Link to comment
Share on other sites

Dersom disse personene har så lyst til å skyte med kikkertsikte, hvorfor melder de seg ikke inn i forbund som NJFF eller et benkskytterforbund? Dette er jo forbund som allerede praktiserer nogenlunde like skytegrener som det mange her beskriver. Det blir litt for dumt å skulle forandre på noe som faktisk fungerer, når det finnes andre alternativ som man kan bygge videre på. Jeg vedder på at 99% av de som har postet svar i denne tråden har større tilknytning til f.eks NJFF enn DFS.

Link to comment
Share on other sites

Her er det mye +1 amen etc. Å si.

 

Ett lite varsko er nok likevel på sin plass, for å få beholde stordriftsfordelene bør man tilstrebe å beholde saueren og skjeftet.

 

I tillegg bør man se på muligheten til å bruke ett enhetssikte med retikkel til passet både runde dfs blinker og jaktfelt.

 

Siktet bør være:

leupold solid, 1/2cm klikk, ha utvendige tårn, ha nullstille stopper, maks 12x forstørrelse, maks 40mm objektiv, veie fra 600g og ned, ikke ha lys, ha paralaksejustering fra 15m.

 

Eller noe slikt. Pris rundt 6000kr

 

Er jeg helt på vidotta her?

Link to comment
Share on other sites

 

I tillegg bør man se på muligheten til å bruke ett enhetssikte med retikkel til passet både runde dfs blinker og jaktfelt.

 

 

Det er nettopp dette utsagnet som irriterer meg noe så inni granskauen. Hva i alle dager har jaktfelt med DFS sin formålsparagraf å gjøre?! Det er jo tydelig å se at dere jegere ikke er interessert i å "hjelpe" oss med å finne en måte å oppnå det som står i formålsparagrafen. For meg virker det som om det er viktigere å skumme fløten av det DFS har greid å bygge opp.

Link to comment
Share on other sites

For meg virker det som om det er viktigere å skumme fløten av det DFS har greid å bygge opp.
Uten jegere hadde vi sikkert ikke hatt mer en ett par dfs baner igjen.

Hvor tjener lokale skytterlag pengene sine?

Hadde alle jegerforreninger hatt egne baner så tror jeg 90% av dfs sine baner hadde vært lagt ned, og de siste 10% hadde fremdeles skutt på papp.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke fått med meg at noen mener det er håpløst høggern.

 

Effektivt som fy til å treffe sorte sirkler dersom om man har synet i orden. Men likevel både litt avleggs og kjedelig for de unge.

Ser ikke helt dramatikken i en "modernisering", derimot kan en stagnering være ganske kritisk for idretten.

Link to comment
Share on other sites

Diopter funker som snus til det DFS driver med. Og til det matchskyttere, skiskyttere osv bruker det til.

 

Hva DFS hadde vært uten jegere, er en intressant problemstilling. For 20 år siden var det ikke 30 obligatoriske treningsskudd, og mitt daværende skytterlag greide seg helt fint. Inntekten på oppskyting var visstnok ca 5000 kr i året for laget. Hvor stor del av budsjettet et slikt tap ville utgjort for 20 år sia kan sikkert regnes på. I dag er nok inntekta mye større, og belastningen (bruk) av anlegget like mye større.

Det er vel et gjensidig avhengighets forhold ute å går vil jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

I tillegg bør man se på muligheten til å bruke ett enhetssikte med retikkel til passet både runde dfs blinker og jaktfelt.

Siktet bør være: - leupold solid, 1/2cm klikk, ha utvendige tårn, ha nullstille stopper, maks 12x forstørrelse, maks 40mm objektiv, veie fra 600g og ned, ikke ha lys, ha paralaksejustering fra 15m.

Eller noe slikt. Pris rundt 6000kr

Det siktet du beskriver, høres ut som Leupold VX-3 3-10x50 CDS (men det har ikke sidestilling eller parallaksjustering). Jeg har faktisk et slikt, som jeg bruker på Saueren. Jeg tviler nok litt på at prisen kan holdes på det nivået du foreslår, sjøl med storinnkjøp fra DFS.

 

Men hva tror du "de toneangivende" her inne ville sagt, hvis vi påla dem å bruke dette siktet? Det ville vært for stor eller for liten forstørrelse, retikkelet ville vært feil, Leupold er rene cola-flaska å se gjennom, i forhold til Swaro og Zeiss, et sikkelig sikte MÅ ha minst 30 mm mellomrør (helst 34), og - og - .

 

Er jeg helt på vidotta her?
Redd for det, ja!
Link to comment
Share on other sites

I likhet med det høggern sier, så har faktisk inntektene fra jegerne jevnt over lite å si for de fleste skytterlag. I de lagene hvor det er flest jegere vil man nok i stedet se at det kan bli en utgiftspost. Tenker da på behovet for vedlikehold, siden jegere ofte skyter med grovere skyts en 6,5x55 og .22LR, noe som påfører større slitasje på gummibåndene. Skytterlag får derimot mesteparten av sine inntekter gjennom sponsormidler, tippemidler og andre midler som skytterlaget søker om.

Link to comment
Share on other sites

...Hva i alle dager har jaktfelt med DFS sin formålsparagraf å gjøre?!...

 

Akkurat den er ganske grei å svare på :wink: Ikke en dritt! Men, "flerbrukspotensiale" på utstyret vil nødvendigvis gjøre det mer attraktivt for folk å investere i det. Og jo flere som har utstyr, jo flere potensielle skyttere er det.

Link to comment
Share on other sites

Og du har sett regnskapet til skytterlaget ditt, Skyttergutt? Vi er ekstreme, men vil tro rundt 95% av inntektene kommer fra jegere som skal skyte opp.

 

Selvsagt har Høggern rett i at diopter fungerer, det fungerer som faen. Men det fungerer IKKE til å dra inn flere medlemmer. Jeg snakker om å rekruttere fra disse jegere., til idretten skyting, om å få de med, og inn i varmen - få de til å jobbe dugnad osv. Bare her har 2-3 stykker tatt opp Saueren det siste året. Skjer dette i hver skytterlag så er det 2000 nye skyttere, med Sauer og diopter... For ikke å snakke om diverse takticoole ungdommer, om 4 i hvert lag begynner å skyte stevner med noen lanholdsrifler eller noe, så er det nesten 4000 nye skyttere. Jeg snakker om å gi de et tilbud som begge parter tjener på. Ikke om å konvertere det som idag er DFS til enhetskikkertsikter, da er vi knapt like langt.

Vi må begynne å tenke business utover det å melke jegere, selv om det fungerer supert :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Poenget er flerbruk av sikte ja, parallell akse justering for å kunne bruke siktet både på 15m miniatyr og ut til 300m.

Retikkel som passer til runde dfs blinker er ett must da kors er ubrukelig til disse (gi meg heller diopter), trådkors i midten for å kunne brukes til alt annet også. Slik at folk kjøper det.

40mm objektiv er etter mitt syn egentlig for stort, maks 32-36 mm objektiv er bedre og lettere.

Utvendige ratt da dette er konkurranse utstyr som skal skrues på. Utvendig rør 1" eller 30mm? Bestemmes av pris?

 

Husk at coating etc. Kun blir for klarhet, motlys og slitasje styrke. Ikke regn og natt bruk. Det burde redusere prisen litt.

 

Reagerer litt på at enkelte synes det er fryktelig å legge opp til flerbruk. Siden andre enn rene kondom ryttere får fordeler av det, slik tankegang er det som kommer til å drepe dfs på sikt.

 

Ellers skal man gå veldig stilt i dørene når vi kommer innpå hvordan dfs har kommet i dagens posisjon. Det er jo med skattebetalernes penger det har skjedd. Og dfs har ett helt unikt ansvar for å gi ett bredest mulig tilbud til folket, ref hvor pengene kom fra og ikke minst formålsparagrafen.

 

DFS skyting med kondomdress er faktisk ett saftig sidespor i forhold til dfs sin tiltenkte rolle i samfunnet.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Siden det var et "stunt" fra en skytterkonge som var starten på denne tråden, kan jeg linke til følgende:

 

Skytterstyret har behandlet opptredenen under Stang-finalen, og gitt følgende uttalelse.

 

Ellers ser jeg det vrimler av gode forslag her i tråden. Merkelig, da, at så få slike finner veien til skyttersamlagenes ombudsmøter? Som er andre trinn på stigen (første trinn er behandling og positivt vedtak i det lokale skytterlaget, enkeltmedlemmer kan ikke sende forslag til ombudsmøtet), for å få saken behandlet på Skyttertinget.

Link to comment
Share on other sites

Litt sånn som med SMS-klageveggen alle norske lokalaviser har; du vet der sutrekjerringer av begge kjønn sender SMS for å klage på katter, hunder, unger, hjort, tiggere, dårlig stellte parker, dumme parkeringsvakter, påhengsmotorer, mopeder, avisbudet, naboen og alt det andre som ødelegger ens perfekte liv;

"Rette vedkommende må gjøre noe med dette!" skriver de gjerne.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...