Jump to content

DFS: AG3 vs Sauer 200STR


Poacher

Recommended Posts

  • Replies 152
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Forslag som skal sendes til ombudsmøtet, må behandles på medlemsmøte (eller helst årsmøtet) i skytterlagene, så alle medlemmene kan stemme over dem.

Så for å klage på hvordan en organisasjon driver sin virksomhet må man være medlem i den først? Ser for meg en utrolig spennende valgkamp ved neste stortingsvalg... :P
For å være meningsberettiget INNAD i en organisasjon må man, rimeligvis, være medlem av organisasjonen. Din sammenligning med norsk partipolitikk blir feil - her er alle stemmeberettigede "medlemmer" i staten Norge, og de politiske partiene er "fraksjoner" (AG3- eller Sauer- "fanboyer", i følge "bjortork"?) innad i "organisasjonen". Din "tolkning" av dette er som om et medlem av SV kan sende inn forslag til Frp om at de skal endre partiprogrammet til å bli for fri innvandring.
Link to comment
Share on other sites

Merkelig, da, at så få slike finner veien til skyttersamlagenes ombudsmøter?

Dette kan jo ha noe å gjøre med at styrene i skytterlagene rimeligvis er dominert av de mest ihuga Sauer-fanboyene? :mrgreen:

 

 

Alle medlemer i et skytterlag står fritt til å levere forslag til årsmøte.

 

At det er DFS-skyttere som er i flertall i lagene og i styrene finner jeg akkurat like rart som at frimerkesamlere er i flertall i Norsk Filatelistforbund.....

Link to comment
Share on other sites

HK er da ikke bare godkjent - det er til og med en egen klasse.

 

Men alle dere med gode forslag kan jo bruke denne tråden til å fortelle oss andre hvilke forslag dere setter fram i deres lokale skytterlag, hvordan forslaget ble behandlet der, og nøyaktig ordlyd i forslaget, når det ble oversendt til det aktuelle skyttersamlaget. Så kan jo andre innen samme samlag "samsnakke", og sørge for å bli valgt til ombud for sitt skytterlag, så de kan stemme for det aktuelle forslaget, når det kommer opp på møtet.

Link to comment
Share on other sites

Tja, hvorfor er f.eks. ikke .223 og HK416/417 godkjent enda?

Tydelig at folk uttaler seg rimelig bastant uten å vite hva reglene er.

AG3 har vært egen klasse i mange år allerede. Våpenet har vært godkjent i DFS så lenge det har vært i bruk i forsvaret omtrent.

HK 416 likeså, HK 416 klassen ble opprettet ca 1 år etter at våpenet var innført i forsvaret (i 2009 var det egen 416 klasse på LS feks.)

Link to comment
Share on other sites

Om du tror at DFS (eller andre skytterforbund) bare kan si at nå er en cool halvauto godkjent til DFS-skyting i et politisk klima som såvidt aksepterer de coole 1/2-autoene som finnes er du såpass langt ute på et jorde at det neppe går å forklare deg det.....
Sjefsvrideren er ute igjen ser jeg. Aldri snakket om halvauto til sivile skyttere.
Link to comment
Share on other sites

Tja, hvorfor er f.eks. ikke .223 og HK416/417 godkjent enda?

Tydelig at folk uttaler seg rimelig bastant uten å vite hva reglene er.

AG3 har vært egen klasse i mange år allerede. Våpenet har vært godkjent i DFS så lenge det har vært i bruk i forsvaret omtrent.

HK 416 likeså, HK 416 klassen ble opprettet ca 1 år etter at våpenet var innført i forsvaret (i 2009 var det egen 416 klasse på LS feks.)

Gikk fort i svingene der ja.

 

Men påstanden om at DFS ikke nettopp er en fleksibel organsiasjon står jeg fast ved.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Det er et poeng at dersom noen kunne klare å vinne over en AG-3 skytter i denne øvelsen så er det jo nettopp Ågotnes, men da må han nok trene. Når man klarer å ta seg til en finale i LS uten betydelige mengder trening slik jeg oppfattet at var tilfelle med Ågotnes i år - da blir et slikt utbrudd litt merkelig når man vet hvor mye trening som er nedlagt blant AG-3 finalistene.

Å skyte slik med AG som vinneren gjorde i år klarer man rett og slett ikke uten å ha trent enormt mye og målrettet.

 

Jeg klarer ikke å se den store urettferdigheten i at man konkurrerer med Sauer mot AG-3. Spesielt ikke når Ågotnes med all sannsynlighet klarer å tukte AG menigheten-hvis han hadde investert like mye tid i dedikert trening som gutta i grønt har gjort.

 

Så får enkelte heller surmule for at man ikke får tilgang på AG - det er en politisk avgjørelse som er vurdert at gavner skyttersporten og Heimevernet.

Det tror jeg vi klarer å leve med i noen år til, frem til dagen da alle AG-3 geværene blir pensjonert. Det er neppe så veldig lenge til.

Link to comment
Share on other sites

All ære til AG3 vinneren.Som det nevnes over må det trenes mye uansett hvilket våpen man skyter med.Leste i skyttertidene at årets vinner hadde trent mye med sin AG3.Særlig de 2 siste månedene før LS hadde han skutt ca 2000 skudd.Nå vet ikke jeg hvor denne ammoen kommer fra,men dersom den er sponset av staten har han iallefall her en stor fordel som vi andre ikke har :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Nei,det sa jeg heller ikke.At forsvarets personell får skyte mye og blir best mulig skyttere er bare fint.Det ble nevnt at første bud for Ågotnes og andre sauer skyttere var å trene like mye som AG gutta.Når det kommer fram at noen av AG skytterne trener spesifikk stangskyting med flere tusen skudd i året,som de får gratis må du jo være enig i at de har en fordel mot sauer skyttere som må holde seg med patroner og børseløp selv.

Nå har sansynligvis Ågotnes en avtale med ammunisjon han også,men mange sauer skyttere holder nå følge med han og han er ikke så dominerende som tidligere.Jeg vil tro de fleste sauer skytterne i stangfinalen må betale ammoen selv.

 

At noen av dere AG skyttere har fri tilgang på ammo og at noen sauer skyttere blir så gode at de får sponset ammo er sikkert vel fortjent og helt uproblematisk for min del :smile:

Link to comment
Share on other sites

Nå har sansynligvis Ågotnes en avtale med ammunisjon han også,men mange sauer skyttere holder nå følge med han og han er ikke så dominerende som tidligere.Jeg vil tro de fleste sauer skytterne i stangfinalen må betale ammoen selv.

 

At noen av dere AG skyttere har fri tilgang på ammo og at noen sauer skyttere blir så gode at de får sponset ammo er sikkert vel fortjent og helt uproblematisk for min del :smile:

Det er faktisk ikke helt uproblematisk i følge skytterboka om klasseførte får sponset ammoen.

Intressant problemstilling egentlig, siden jeg har hørt endel fortellinger om at det finnes endel klasseførte DFS skyttere som enten ikke betaler full pris for div utstyr, eller faktisk får det gratis.

 

I tillegg er det så vidt jeg vet ingen AG skyttere jeg kjenner som har "fri tilgang på ammo", siden du kaster ut en slik påstand her.

Link to comment
Share on other sites

At noen av de beste DFS skytterne har avtaler på ammunisjon og utstyr kan vi nok regne som sikkert.Enkelte skyttere fronter ammuisjonsleverandører og utstyrsprodusenter i stor stil.Når noen legger ned enorme mengder trening og lykkes med å bli gode syntes jeg egentlig de fortjener litt "sponsing".

 

Skal innrømme at jeg heller ikke vet om AG skyttere med fri tilgang på ammo,men når årets stang vinner sier han har skutt 2000 skudd bare de 2 siste månedene før LS er jo det ganske mye.Er jo 2-3 Ag skytterne som går igjen i stangfinalene hvert år og de trener naturligvis mye hele året.Under selve konkuransen må de jo bruke forsvarets ammunisjon,men hva de trener med er uvist.

Om de får denne ammoen av forsvaret eller kjøper den på xxl vet jeg ikke.prestasjonene deres er jo uansett store.

 

Uansett syntes jeg Ågotnes har et poeng når han på veiene av sauer skytterne føler det urettferdig å konkurere mor et våpen bare noen få har tilgang til.Skulle det vise seg (noe jeg ikke vet) at AG vinneren får flere tusen skudd av staten står saken til Ågotnes bare enda sterkere.

Årets vinner skjøt 21 treff på kortholdet.Det lar seg ikke gjøre med saueren uansett treningsmengde,ingen klarer det.At saueren kan knipe litt på langholdet er greit,men den fordelen blir litt for liten med så gode ag skyttere.

Min mening er

-Demonstrerte Ågotnes på en litt feil måte? ja,men han har et poeng.

-Er det gøy og underholdende med AG vs Sauer? ja det er det.

-Er det litt urettferdig ? tja,jeg syntes det.

Link to comment
Share on other sites

Urettferdig er et genialt ord. Gir uante muligheter. Kan ta to mulige eksempler:

Om noen skyttere på kongelaget får tusenvis av skudd gratis eller sterkt rabbattert, er det da urettferdig at jeg må konkurrere med de siden jeg betaler fullpris for skudda jeg skyter i sauern selv?

Om noen får gratis skytedresser, er det da urettferdig at jeg som må betale 10-15000 om jeg vil ha de samme dressene skal konkurrere med de?

 

;)

 

Livet er ikke alltid helt rettferdig. Sånn er det bare :)

Link to comment
Share on other sites

Kan jo ikke godt kalle det urettferdig, for muligheten er der for å kjøpe dress og skudd så mye du bare orker.. Og den muligheten er der for både deg, meg og Peder i stavedalen.

Selvfølgelig kan man kalle det at noen muligens får dress og skudd gratis mens andre må betale for dress og skudd urettferdig, om man vil det. Men nå var det ikke denne eventuelle urettferdigheten jeg ville fram til, bare at ordet "urettferdig" kan brukes om så mangt.

 

Ofte kan man mene noe er urettferdig, noen ganger er det tilogmed urettferdig.

 

Livet er ikke alltid helt rettferdig. Sånn er det bare ;)

Link to comment
Share on other sites

Årets vinner skjøt 21 treff på kortholdet.Det lar seg ikke gjøre med saueren uansett treningsmengde,ingen klarer det.
Javelnei? Og hvordan VET du i tilfelle det?

 

Grunnen til at jeg spør, er at skytetida på Stang-skytinga nå er 2 x 25 sek. Til utpå 90-tallet var skytetida 2 x 20 sek. Da skjøt Jan Erik Olbergsveen 2 x 16 skudd med Kragen. Med 5 sekunder lenger skytetid, bør en skytter som trener spesielt på dette, klare å få ut en hurtiglader til. Dette er sikkert mulig å få til med Sauer også, for de som er lange i armene (så ikke holde-arma kommer i veien for omladinga).

Link to comment
Share on other sites

Javelnei? Og hvordan VET du i tilfelle det?

 

Dersom du ser på de beste sauer skytterne med best teknikk,skyter de på maks fart 17 skudd.Da kaster de det 17 skuddet i børsa og får av det på stans.

Jeg våger påstå at forskjellen på å kaste inn det siste skuddet og det å skulle bytte magasin,skyte 5 skudd til er så stor at det kommer vi aldri til å se i en stangfinale.At noen muligens klarer å pumpe ut 21 skudd med sauer kan nok hende,men å treffe med 20 av de blir etter min mening umulig.

Om og når 5,56 blir lov i saueren kan det tenkes noen klarer litt ekstra,Etter hva jeg forstår er sluttstykket på 5,56 settet kortere.

20-21 treff på 25sek.med sauer i 6,5 er jeg ganske sikker på at INGEN klarer på LS.

 

Når du nevner Olbergsveen med 2x16 skudd på 20sek er det en stor prestasjon.Som tallene viser hadde heller ikke han klart 1 hurtiglader og 5 skudd til dersom han hadde fått 5 sekunder lengere skytetid.Olbergsveen var en av de beste stangskytterne på den tiden,men hvor mange av de 32 skuddene traff han med?Beste stangresultatet (LS)på 90 tallet med 20 sek skytetid er 24 treff.

 

Til HØGGERN ang.urettferdighet.

De beste DFS skytterne trener 8-900 timer i året.Noen av de har brukt alt de har av penger og tid på å bli så gode at de kan få en sponsor avtale.Jeg syntes de fortjener det.

Vi andre har 2 muligheter.Vi kan enten trene så mye som de beste,bli like gode og kansje få noen "avtaler" eller vi kan kjøpe det samme utstyret de beste har motatt gratis eller til redusert pris.Uansett konkurerer vi med det samme utstyret.

 

Ser vi derimot på Stangskyting og AG3 har bare noen få denne muligheten.Vi andre kan ikke kjøpe en AG.Det er dette jeg syntes er litt urettferdig.

Link to comment
Share on other sites

Mange som syns det er urettferdig at nokon vert kalla inn i HV og at nokon ikkje vert det. Men det er jammen første gang eg har lest/hørt at det er urettferdig for dei som IKKJE vert kalla inn ;)

At dei som gjer teneste i kongens kle og i tillegg legg litt ekstra engasjement i denne tenesten kan ha ein fordel på nokre konkurransar for året dersom dei trenar mykje. Vel, det har eg ikkje so mykje problem med.

 

Eg har sagt det før, man kan skyve konkrransen i fordel av Sauer eller AG ved å justere avstanden. Lenger hold vil gje fordel Sauer.

Link to comment
Share on other sites

Mange som syns det er urettferdig at nokon vert kalla inn i HV og at nokon ikkje vert det. Men det er jammen første gang eg har lest/hørt at det er urettferdig for dei som IKKJE vert kalla inn ;)

At dei som gjer teneste i kongens kle og i tillegg legg litt ekstra engasjement i denne tenesten kan ha ein fordel på nokre konkurransar for året dersom dei trenar mykje. Vel, det har eg ikkje so mykje problem med.

 

All ære til HV soldatene som stiller opp og gjør gode jobber på mange områder.At noen ønsker å trene skyting og delta i stevner er veldig bra.Folk som kan skyte er verdifult for landet.

Nå skal du ikke glemme at det faktisk finnes endel folk som gjerne vil avtjene verneplikt og godt kunne tenke seg å være med i HV som faktisk ikke får muligheten.Kan være mange årsaker til det.

Vil bare nevne at 2 av AG skytterne som går igjen i stangfinalene (nr 1 og 2 i år) og som har vunnet opp til flere ganger hver også er DFS skyttere med sauer.Tenker det må være en årsak til at de velger bort saueren når det satses på stangskyting.

 

Ellers er jeg enig i at det bør være et hold (kort) som favoriserer AG og et hold (langt) der saueren har fordel.

Link to comment
Share on other sites

Nei,jeg vet hva som står der.Jeg vet om skyttere som får ammunisjon av kjent merke til halv pris.At noen har slike avtaler på utstyr og ammunisjon er vel ingen hemmelighet.

Vi vet jo også at flere skytterkonger har fått "fri" bil i et år.Dette er vel også sponsing?

 

Det står vel i skytterboka at sponsing av enkeltpersoner ikke er lov,så dette kunne jo vært en interesant diskusjon.

Link to comment
Share on other sites

Trenger ikke lese det som fanden leser bibelen. Det er spesifisert at det gjelder støtte fra næringslivet. Om du da kjøper utstyr til din kone, barnebarn, naboens barn eller no sånt så er det ikke omhandlet av skytterboka. Derimot om det kommer fra næringslivet er det noe helt annet og er omtalt i kap 14. Om man er veldig opptatt av rettferdighet er kansje dette noe som blir urettferdig i større skala enn om 2-5 AG3 skyttere hvert år får sjansen til å skyte stangfinalen. ;)

 

Saksa litt fra skytterboka(litt klipp og lim):

14.100 Regler for avtaler om støtte til DFS fra næringslivet

 

14.110 pkt 2:

Avtale om økonomisk støtte kan bare inngås av

følgende organisasjonsledd:

Norges Skytterstyre, DFSU, DFS/SFU, skyttersamlag

og skytterlag. Avtale om støtte fra

næringslivet/enkeltpersoner kan ikke inngås

av medlemmer av lag tilsluttet DFS. Medlemmer

kan heller ikke motta økonomisk støtte

fra næringslivet/enkeltpersoner, det være seg

direkte tilskudd, spesielle rabatter eller noen

form for subsidiering av f.eks. utstyr, forbruksmateriell

eller reisestøtte.

 

Uanset, dette blir en avsporing av temaet. Det beklager jeg veldig å vil egentlig ikke spore tråden mer av, måtte bare komme med fakta om hva som står i skytterboka.

Link to comment
Share on other sites

Ja du kan ikke heller inngå avtale om støtte fra enkeltpersoner om du vil vri på det slik det ser ut som du vil. Uansett gjør det ikke støtte fra næringslivet mer lovlig ;)

 

Forresten er tekstens hovedpunkt (overskrift) 14.100 Regler for avtaler om støtte til DFS fra næringslivet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg må si at jeg støtter Ågotnes fult ut i aksjonen han hadde på landskytterstevnet. Spesielt siden DFS står så hardt på likebehandling når det gjelder våpen.

 

Jeg mener aksjonen til Ågotnes kun stinker av dårlig dømmekraft og dårlig sportsmansånd.

Skyter første hold for og prøve om han kan vinne dette året og når han skjønner at han ikke holder nødvendig standard, så lager han et skuespill.

Et skuespill som kun viser hvilken dårlig taper han faktisk er.

Han har skutt mot AG-3 mange nok ganger til og vite hvilke fortrinn og bakdeler dette våpenet har, gjennom mange år.

Skulle aksjonen hans hatt noen som helst legimitet så skulle han trukket seg før han gjennomførte første hold og overlatt plassen til neste mann på lista.

Nei skyttersporten har mange gode og noen få uheldige episoder for skyttere og skyttersporten`s del, og dette skuespillet var av de dårligste.

 

Mvh

NM149

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

jeg synes det skulle blitt åpent for DFS skyttere å skaffe seg AG3 på lik linje som krag og mauser ble disse også brukt av forsvaret

å samtidig i DFS.

ja jeg vet at AG3 er helautomatisk, men DFS har sterk tilknyttning til forsvaret, det står også bak på våres medlemskort at

hensikten med DFS er å styrke det norske folks skytterferdigheter osv osv, å hadde da en skytter med sauer 200STR blitt mere farlig

om han også hadde eid en AG3 :?: ,nei det hadde han ikke, det hadde derimot vært samfunsnyttig.

Jeg ser eks i sveits, der er våpnet som persjonen får utdelt under førstegangstjenesten hans til odel og eie etter endt tjeneste.

I sveits kaller de det for heimvern :lol::lol: noe vi ikke har her :lol::lol: .

Link to comment
Share on other sites

HK417 er ikke standard angrepsrifle i forsvaret slik AG3 var.

Det er HK416 som har tatt over den rollen, og dermed er eneste tillatte modell benyttet i DFS regi av de to utgavene.

HK417 benyttes som skarpskyttergevær og finnes i ett begrenset antall ute i avdelingene som har skarpskyttere.

 

Det vil nok aldri bli tillatt for sivile skyttere å kjøpe MR308 eller MR223 til DFS bruk.

Det er forbeholdt NROF eller DSSN medlemmer.

Skyting med militære våpen er dermed kun tilgjengelig for militært personell som har våpnet utlevert fra egen avdeling.

Noe annet er utenkelig i dagens politiske situasjon.

Link to comment
Share on other sites

Svaret på det er nei.

Kun HK416 og AG3 kan benyttes.

 

Hvordan skal man regulere hvilke AR15 og deler som er tillatt?

Hvordan sikre at ingen får et konkurranse fortrinn?

 

Dette reguleres enkelt ved at kun HK416 og AG3 i reglementær standard utførelse er tillatt benyttet til DFS skyting. Likt for alle.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...