Jump to content

TOTALFORBUD iht forslag til AP landsmøte 2013


Jollis

Recommended Posts

Det finnes ingen formel eller regel.

Jeg googlet mitt lokale distrikts AP gruppe, og skrev noe om at et slikt forbud vil ramme langt fler lovlydige, end et vil hindre noe. Ikke skriv for mye eller for langt, men bare si at du opplever det som blodig urettferdig at du skal hindres i å utøve din hpbby fordi en terrorist velger å bruke drap som politisk virkemiddel. La deg innspirere av det som du tror på i debatten. Men vær høflig og saklig, og dokumenter gjerne påstander med henvisning til kilder.

 

Evt, så kann jeg i kraft av å være utdannet lærer ta en rask titt på det du har skrevet før du sender det.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

De skyter seg selv i foten med dette innslaget, det var et piiiiiiinlig innslag, jeg ble flau.

De fant mest boltrifler i beslagsrommet :lol: , noe som vi forhåpentligvis kan få beholde aller nådisk, med en høy avgift selvfølgelig, de som ikke forlater skytebanen og finner på noe annet må jo straffes på et vis. Jo flere slike innslag jo større mulighet er det for at flere vettuge folk vil vokne opp? Et demokrati som godtar dette forslaget er ikke annet enn et inntollerant flertallstyrani. På alvor føler jeg meg trakasert og ekskludert. :(

Link to comment
Share on other sites

Problemet er at folk flest ser ikke noe forskjell på en boltrifle og en halvauto. De ser bare et rom fullt av våpen og en politimann som forklarer hvor farlig dette er. Folk som ikke kan så mye om skytevåpen sluker dette rått. I tillegg viser de herr Bøsei på gråten som ønsker å forhindre et nytt Utøya. Jeg tror ikke de skyter seg i foten med innslaget. Jeg tror de oppnår akkurat det de ønsker dersom vi ikke får fram et mer nyansert syn.

Link to comment
Share on other sites

Jeg så akkurat innslaget på TV2 nå, det var kun vinklet fra Bøsei's synspunkt. Jeg frykter at dette forslaget kan oppnå bred politisk støtte dersom vi ikke får andre synspunkt fram i lyset.

 

 

Jada innslag med tårer i øynene og alt bygger på egen sorg og hevnlyst mot våpeneiere.

 

Hvis denne mannen alene klarer å overbevise myndighetene at de må forby halvauto våpen og VI som skyttere ikke klarer å overbevise motsatt , ja da er vi ferdige og han vinner.

 

Tenk på det !

 

Aw

Link to comment
Share on other sites

Sett litt kjapt, så var jo nesten halvparten av riflene der gamle hv-mausere, i "beslagsrommet"

Er jo nesten slik at jeg tviler på at det var et beslagsrom. Vet jo ikke, da.

 

Og, innslaget var jo mere følelsesladet, enn noe annet.

:forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Med all respekt for det som skjedde 22 juli.

 

Hvis en Bil kjører inn i en folkemengde og dreper 50 personer i ei gågate," skal vi forby biler da og sette opp sperringer på alle Norges gågater ?

 

Hvis en Maniac psyko type tar frem en stor kjøttkniv fra kjøpesenteret som ligger løst og dreper uskyldige på senteret," skal vi forby alle kjøkkenkniver da ?

 

Hvis en fyllekjører dreper 5 ungdommer og tar med seg 4 til i døden da han krasjer," skal vi forby alkohol da ?

 

Myndighetene har forbud på å eie Pittbull terrier hund og flere andre raser. Disse er ikke farlige hvis du steller dem rett . Det er eierne som er feilen på samme måte som våpen.

 

Aw

Link to comment
Share on other sites

@AWS

Jeg er helt enig med deg.

 

Regner med at han føler seg maktesløs, kanskje ønsker hevn (vil ihvertfall ha noe gjort) og ellers er så full av sorg at han hverken ser eller tenker klart.

Hele vinklingen/produksjonen på innslaget går på følelser. Og, det blir jo helt feil.

 

abb sa vel at han ville skaffet seg våpen på det svarte markedet, hvis ikke han hadde fått det på den måten han gjorde.

Så, å forby halvautomatene blir jo like meningsløst som de eksemplene du kom med

 

"Totalt omkom 470 personer i trafikken i 2008 og 2009 i Norge." http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.8023394" target="_blank

Biler burde ihvertfall forbys, ja

Link to comment
Share on other sites

Har noen opprettet gruppe på facebook som går imot forbud av halvauto våpen?

Fb er også et politisk fora vi må bruke etter min mening!

Bruk alle virkemidler for å gå imot et slikt forslag!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

"Totalt omkom 470 personer i trafikken i 2008 og 2009 i Norge." http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.8023394" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Biler burde ihvertfall forbys, ja

 

Smygen jeg er også frustrert over det fremmede forslaget om forbud, men alle slike sammenligninger er tåpelige.

Alle mennesker i riket har et mer eller mindre avhengighetsforhold til bilen, hvor mange har tilsvarende for

håndvåpen og halvautomatiske våpen.

Vil anta at vi stiller i et sinnsykt mindretall av de stemmeberettige i riket, så vi må bruke andreog bedre argumenter.

Link to comment
Share on other sites

NM 149

Altfor mange har ett avhengighetsforhold til alkohol og bil.

Ved skade med bilkjøring med alkohol og rus/ farmasøytiske preparat burde førerkort vært beslaglagt for livet ut. ;)

 

Tenk på alle de familier som har fått drept en datter eller sønn eller unge Pga en uaktsom bilist i ruspåvirket tilstand .

 

Slike førere får liten straff og de fortsetter med den samme ferden når de har sont ferdig dom...i mange av tilfellene.

 

Lurer på hva tv2 seere hadde sagt hvis ett slikt innslag hadde blitt vist på 2100 nyhetene ;)

 

Jeg tror at vi som våpeneiere må danne en ny union ala"NRA som støtter sporten og de skyteintresertes iinteresser på alle områder skal vi vinne frem positiv respons i fremtiden.

 

Klarer vi ikke det, er jeg redd vi alle har vannpistoler og mimrer om de gode gamle dager når det er gått en 5 års periode slik som motstanden er mot våpen nå for tiden

 

Da sitter vi der uten jaktrifler /pistoler og våpen til konkurranse mens A-B &C gjengen og andre kriminelle er de eneste som har våpen mens de ler av Ola Nordmanns politikkstyring.

 

Heia Norge.

 

Aw

Link to comment
Share on other sites

Nettopp forde han har mistet datteren sin den 22juli

bør han ikke få lov til og uttale seg eller være med på noen annen måte og forme lover og regler i mot våpen

han er i all hovedsak partisk og har problemer med og se objektivt og nøytralt på en slik sakt

minner meg veldig om da en ny hundelov med forbud ble trumfet igjenom den ble laget av familier som hadde mistet barn av hunde bitt..slikt blir aldri objektivt men tilbake til aktuelle sak

dette synes jeg ikke han bør få lov til og media bør frastå og ikke utnytte dette..

Link to comment
Share on other sites

Er det noen av dere som har noen innspill på hvordan PST jobber i bakgrunnen på endring i våpenlov og nye forskrifter forbud mm?

Er de bare der og observerer og innhenter info for videre bruk mot våpeneiere ? Eller er de passive ?

 

PST kaller for tiden inn våpeneiere til samtaler . Tro hva du vil, men dette er fakta . De må jo vise makt og en effektiv kalkyle slik de ikke har gjort før 22 juli . Nå har de press på seg og de begynner i en ende og innhenter opplysninger fra private personer og kretser i skyteklubber mm. Sikkert preventivt i noen tilfeller ? Men slik er det blitt og kanskje nettopp du som leser dette innlegget har fått en innkalling fra PST?

 

Norge er i ferd med å bli en politistat " du er overvåket uten at du selv merker det. Helt til de ringer deg for ett møte på PST sitt kontor.

 

Aw

Link to comment
Share on other sites

@AWS

Norge er jo kjent for overvåkingen sin av privatpersoner. Skulle ikke forundre meg om det var vært slik siden krigen.

Er ikke få som har søkt om å få se mappen sin

Tror ikke overvåkningen har blitt mindre, de siste årene. Det som mangler, er tydligvis de rette til å vurdere hva som er viktig og ikke.

 

Alarmklokkene ringte ihvertfall en gang ang abb. Så, varslingen fungerer jo. Men hvis det blir behandlet med norsk naivitet, vil jo ikke sikkerheten bli bedre. Er jo der en må ta rydde opp. Ikke i våpenlovgivningen

Link to comment
Share on other sites

Sverre Bøsei sine meninger og interjuene er gode, viktige og relevante når man ser dette i sammenheng med Utøya og diverse skolemeskytinger.

 

Sverre Bøsei har rett når han hevder at et forbud ville hindret ABB å utføre massedrapene på Utøya slik han gjorde. Vi må ikke glemmme at ABB hadde våpenkort, lovlige våpen og var lovlig jeger og skytter i pistolklubb.

 

Spørsmålet er hvor relevante er Sverre Bøsei sine meninger om fremtidig våpenlov, og hvor tungt veier de samme meningene i Gjørv kommisjonens rapport....

 

Jeg tror at dette er så tunge syn at hoveddelen av dette blir fremtidig lov/forskrift. Trolig ikke som totalforbud for halvautomatiske våpen,men der halvautomatiske rifler med "taktisk preg" og halvautomatiske "selvforsvars"pistoler (med unntak av rene konkurransevåpen) blir forbudt.

 

Jeg tror videre det blir utvidede krav for aktivitet og " karenstid" for de som kan erverve de halvautomatiske våpen som blir igjen etter regelendringene.

 

Hvis noen tror at hendelser som Utøya og skoleskytingene ikke vil endre på samfunnet og deriblandt også våpenlovene er naive.

 

Det samme bør også mange av dere "tacticoole"her på forumet tenke på når dere skriver.... Jeg blir skremt, og jeg ønsker strengere lover velkommen etter å ha lest hva endel tacticoole skriver her på forumet om våpenombygginger, langhold på jakt , "tøffe våpen", våpen med taktisk demping mv...

 

Flere av de mest tacticoole skribentene her på forumet har knapt skutt, flere har ikke jaktet, ikke jegerprøve eller erfaring med annet enn våpen fra dataspill. Og flere har også lagt ut om sine "diagnoser"... Tror dere denne glamoriseringen av de tacticoole våpene dere drømmer om bidrar til noe godt for fremtidens våpeninnehav?

 

 

Når det kommer til våpenloven i Stortinget vil det som i norsk utenrikspolitikk ikke bli store forskjellen mellom partienes endelige meninger. Og JD/POD vil få ytterligere makt av Stortinget til begrensninger.

Link to comment
Share on other sites

Det skremmer meg å se hvordan denne tråden nå har begynt å utvikle seg mot anklager om overvåkning, urent spill osv. Hitlingen har til og med kommet på plass. Dette er den sikkreste måten å undergrave debatten (Og jeg tenker IKKE på Grevling1's innspill)

For de som etterlyser aktivitet, så se på FB sidene til F.eks romerikes blad, til Jegerenes skytterorganisasjoner osv. Prøv å Hør NSFs svar på NRK osv. Vil DU gjøre noe, ikke beskyld andre for å konspirere - men bidra til å påvirke de som faktisk skal avgjøre om dette forslaget skal stemmes over i det hele tatt. Det er VI som er de som påvirker og står bak. Send et brev til dine represnetanter med en høflig henvnedelse om hva du mener er feil, beskriv hvordan du vil rammes av et slikt hensiktsløst forbud.

 

Dette er en sak som handler om et mennesek i sterk sorg, tungt følelsemesig ut av balanse som prøver å gi mening til det meningsløse. ikke tor det er ondskal eller annet bak. Men bidra, og bidra godt.

 

Jeg håper vi kan holde sammen nå og fremover i denne saken.

Link to comment
Share on other sites

Forslaget hans er som forventet, og han har mange støttespillere i dette....
Hvor har du det i fra?

Så langt har jeg sett en støttespiller - vedkommende har jeg mailet med og han er ikke lenger nevnt i saken i RB, men er nevnt i forslaget tidligere...

Å spekulere på om redaktøren kjenenr bøsei eller ikke, gavner intet. Derimot er jeg stolt over de mange gode svarene som er lagt inn som kommentarer på begge lenkene.

 

Hallo! å påstå at det er en manns sorg, et forslag fra en ensom sørgende far, er å stikke hodet i sanden - Hva med 22 Juli kommisjonens rapport kapittel 17! Hva med høyrepolitikerens utspill i media osv osv Det er ingen politiker med vett i huet som driver ett slikt korstog alene - det må en god del lobbyvirksomhet før ett slikt forslag fremmes, og gjett om denne mannen har vært høyt og lavt og jobbet med allianser! Bare forestill deg hvor mange mennesker der ute som sender han støtteerklæringer etter ett slikt utspill i media - Nei Hassel dette er MYE større enn en sørgende enslig far - dette er en ressursperson med kontakter!

Link to comment
Share on other sites

Er det noen av dere som har noen innspill på hvordan PST jobber i bakgrunnen på endring i våpenlov og nye forskrifter forbud mm?

Er de bare der og observerer og innhenter info for videre bruk mot våpeneiere ? Eller er de passive ?

 

PST kaller for tiden inn våpeneiere til samtaler . Tro hva du vil, men dette er fakta . De må jo vise makt og en effektiv kalkyle slik de ikke har gjort før 22 juli . Nå har de press på seg og de begynner i en ende og innhenter opplysninger fra private personer og kretser i skyteklubber mm. Sikkert preventivt i noen tilfeller ? Men slik er det blitt og kanskje nettopp du som leser dette innlegget har fått en innkalling fra PST?

 

Norge er i ferd med å bli en politistat " du er overvåket uten at du selv merker det. Helt til de ringer deg for ett møte på PST sitt kontor.

 

Jeg kan garantere deg at PST ikke har ressurser (eller noe som helst motiv) til å kalle inn folk til samtale bare fordi de er våpeneiere. Men at PST matcher våpenregisteret opp mot f.eks konspiratoriske/rasistiske/ekstremistiske nettforumpostinger er en selvfølge etter kritikken de har fått for å ikke plukke opp Breivik tidligere. Dette er en god ting, og har ingenting med fablene dine om politistat å gjøre. En samtale må da være en grei ting for få bort misforståelser om man ikke faktisk er tulling?

Link to comment
Share on other sites

[Hallo! å påstå at det er en manns sorg, et forslag fra en ensom sørgende far, er å stikke hodet i sanden - Hva med 22 Juli kommisjonens rapport kapittel 17! Hva med høyrepolitikerens utspill i media osv osv Det er ingen politiker med vett i huet som driver ett slikt korstog alene - det må en god del lobbyvirksomhet før ett slikt forslag fremmes, og gjett om denne mannen har vært høyt og lavt og jobbet med allianser! Bare forestill deg hvor mange mennesker der ute som sender han støtteerklæringer etter ett slikt utspill i media - Nei Hassel dette er MYE større enn en sørgende enslig far - dette er en ressursperson med kontakter!

 

Her er jeg tilbøyelig til å være enig.

Han påpekte jo selv i intervjuet i avisen at han i over et år har drevet lobbyvirksomhet mot "sentrale politikere i Arbeiderpartiet" for dette forslaget.

 

Det har skjedd før og det skjer sikkert nå også at delegater reiser til årsmøter, landsmøter osv med såkalt bundet mandat i gitte saker fra dem de representerer i lokallag/fylkeslag.

Dette forutsetter at den konkrete saken har vært diskutert og votert over lokalt.

Uansett hvilke vinklinger og argumenter som da dukker opp på landsmøtet, vil delegaten være bundet til å stemme som avtalt.

 

Derfor er det uhyre viktig som Hassel gjentar og gjentar, at vi prøver å påvirke lokalt med saklige og etterettelige argumenter.

Det er i hovedsak her innsatsen må gjøres.

Link to comment
Share on other sites

Alle åpner med å kondolere pårørende med deres tap av kjære,det gjør jeg og. Alle sjebner var ikke bare på Utøya,MEN i Sentrum og etterspill også.

 

Jeg har sittet på gjerde og sett på alt som skrives på forumer. Å så flott det kunne vært å skru tiden tilbake. Det gjelder vel alle og alt vi skulle gjort om. MEN sånn er det ikke!!. Real life slår deg i fleisen, på godt å vondt.

 

Jeg er velsignet fremdeles med å ha min aller nærmeste famelie ibladt meg. Men sorg og uforståennde "hvorfor" har eg kjent på kropp og sinn! Mistet 3 nære kammerater i det daglige. Bil ulykke (ikke hans feil) , 2 som valgte seg bort (ikke orket mer),nærmere skjbner hvorfor ,tar eg ikke her. Men kan si at våpen ikke trengs til det.

Her blir det mye jeg,men jeg bretter meg litt ut her,så andre kan forstå/tenke litt som meg. Jeg har vært så heldig å være i den generasjonen,der det var heilt greit å leke cowboy og indianer,farte rundt i hei og utmark med kniv å øks.... heldige meg.

Jeg mener selv og har fått god oppdragelse med moral og rettå galt!

Har betalt skatt til staten i 30 selvstendige år,så noe må jo være rett.

 

Min hobby/interesse har(er) vært skyting ,fra eg stod tynn tenåring(kanskje før og) med ei ombygga Krag i .22lr. Ohoii,det var gøy å ligge der å få bedre å bedre anvisninger.. videre i tiden , så har børsa,og eg blitt større ,meg helst i volum. og ja,det blir ikke nok turer i skog å mark. Travel hverdag ,kjennes i kropp og sinn !!! DÅ er det deilig med en hobby ,til å få koplet av..lade batterier så enn kan fungere igjen. Jeg kan ta meg ned en tur på innensdørsbanen,treffe venner og kolegaer . Eller om vær og årstider tillater,ute på 200`m eller 800. eller pistolbanen. Felles med alt dette ,(jeg har masssse utelatte grener),er at du ser bare blide og smilende,leende felles skyttere der. For ikke å snakke om de rundt jaktbålet. Glade,happy med smil på lur. Mange skrøner blir fortalt hehe. Skulle ønsket alle som er så imodt vår hobby,at de skulle få opplevet det samme vi er så heldige til å ha. På tvers av kjønn,lengde(volum) ,politisk farge.......

Men , så skjer det tragiske hendelser,skal ikke gå inn på hvorfor det skjer,der kan enn synnse hva som helst.

 

Men nå vil noe ta bort min hobby,sier du trenger ikke den type våpen ,den type våpen ,den type våpen..... feil ditt feil datt også farge !!

Eg er fremdeles lovlydig og edruelig,betale skatt,jobbe for hjula og endene til å møtes...men hvor blir mi smøring henn?? Lever vi ikke i ettt fritt land,med egne valg ?? Skal den nå taes bort, med mer synsing og klaging(den er litt på kanten følesemessig)men hvorfor skal det bli bedre når min hobby er borte.

Jeg har lært mine barn,min moral og rett å galt,samt min hobby. Ikke noe press,men innføring ..fra flis i fingeren til dobbelskudd med 45`n. Så er valget deres videre med alderen. Ser ut som eg må kjøpa meg hest......til hu eina.

 

Dette var litt fra meg,eg ber dere ta tid ,informer/skriv/rop til ders politikere opplys folket !!

 

Det har og vært innom forskjellige teorier ang . overvåking/oppvekking....det kan eg bare bekrefte for mi del..at det har skjedd... man kan si det ikke har noe å bety,når enn er 100% solid,men litt rart anyway. water under bridge sier di.

 

well ,dette var litt fra meg,pls la oss beholde vår hobby!!

Link to comment
Share on other sites

Mye pisspreik fra bedrevitere og politisk "korrekte" mennesker på denne tråden.

 

Utøya var en MEGET spesiell enkelthendelse, og ikke representativ for den norske befolkning. Er det noen som mener noe annet? Stikk og ta medisinen deres umiddelbart.

 

Ikke angrip hobbyen min, og alle andre som driver med dette.

 

Kanskje godeste Bøsei og hans fakkelbærere heller kan rette fokuset på den totale svikten nødetatene opplevde under terrorhandlingen? Deltastyrken som opptrådte totalt inkompetent, og nesten sank i tyrifjorden.

 

Behring Breivik (forbanne hans navn) ville fått tak i bevæpning uansett om semiautomatiske våpen hadde vært en dødssynd!!

 

Takk for meg

Link to comment
Share on other sites

Jeg er oppriktig talt mer bekymret for alt det som kanskje blir forsømt dersom politikere får strengere våpenlover å vise til når det blir spurt om hva de har gjort.

 

Det handler om penger, å lage lover er billig og gøyere enn å faktisk fikse all den forsømmelsen som gjør at verdens rikeste land føles som landsbygda i østblokklandene...

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at dette er så tunge syn at hoveddelen av dette blir fremtidig lov/forskrift. Trolig ikke som totalforbud for halvautomatiske våpen,men der halvautomatiske rifler med "taktisk preg" og halvautomatiske "selvforsvars"pistoler (med unntak av rene konkurransevåpen) blir forbudt.

 

Jeg tror videre det blir utvidede krav for aktivitet og " karenstid" for de som kan erverve de halvautomatiske våpen som blir igjen etter regelendringene.

 

Hvis noen tror at hendelser som Utøya og skoleskytingene ikke vil endre på samfunnet og deriblandt også våpenlovene er naive.

 

Når det kommer til våpenloven i Stortinget vil det som i norsk utenrikspolitikk ikke bli store forskjellen mellom partienes endelige meninger. Og JD/POD vil få ytterligere makt av Stortinget til begrensninger.

Helt enig desverre, og så tar vi med årsavgift på rene jaktvåpen m.m. så ligger vi ann til å få et virkelig fint samfunn fremover. Fint med opplysning av lokalpolitikere, men er desverre sikker på at det ikke holder, ellers svært enig med tirpitz.
Link to comment
Share on other sites

Det er ingen politiker med vett i huet som driver ett slikt korstog alene - det må en god del lobbyvirksomhet før ett slikt forslag fremmes, og gjett om denne mannen har vært høyt og lavt og jobbet med allianser! Bare forestill deg hvor mange mennesker der ute som sender han støtteerklæringer etter ett slikt utspill i media - Nei Hassel dette er MYE større enn en sørgende enslig far - dette er en ressursperson med kontakter!

 

Uten tvil at Sverre Bøsei har kontakter innad i Arbeiderpartiet, blant annet Eskil pedersen. Spørsmålet er hvor dypt dette stikker. Vi skal ikke glemme at flere fremtredende AP politikere er våpeneiere, eller har vært. Både Raymond Johansen, Jens Stoltenberg og kulturminister hadia tajik er, eller har vært våpeneiere. Kulturministeren har eid selvlader pistoler.

 

Til UltimaRatio kan jeg fortelle at det ikke skal mye lobbyvirksomhet til før ett slikt forslag fremmes. Jeg skal prøve å forklare hvorfor. Jeg studerer statsvitenskap å er litt over gjennomsnittlig opptatt av politikk. Har også et politisk verv på lokalt nivå (ikke AP). APs partisystem er delt i tre. Et kommunaltnivå, et fylkesnivå og et nasjonaltnivå. Et eventuelt forslag må pasere disse tre nivåene før det blir partiets offisielle politikk. Det første du gjør når du skal fremme et forslag er at du møter opp på lokallagets årsmøte (komunalt nivå). Dette møtet er åpent for alle som er medlemer av lokallaget. Oppmøtet varigjerer litt etter lokallagets størrelse og aktivitetsnivå, men det pleier vanligvis å dukke opp et sted mellom 10 og 80 medlemmer. På dette møtet kan du femme ditt forslag. Det eneste du trenger er at du er medlem av lokallaget. Jeg har sett de merkeligste forslag bli fremmet på vårt årlige lokallags møte. I fjor var det en eldre dame som fremmet et forslag om at samtlige bruer i landet skulle males røde. Når forslaget er diskutert blant de oppmøtte, stemmer medlemmene over forslaget. Det sier seg selv at om det er 20 oppmøtte skal de ikke så mye til før et forslag går gjennom. Når saken er vedtatt på lokalt nivå sendes den til fylkesnivået. Sverre Bøsei forslag er nå sendt vidre til dette nivået.

 

De ulike lokallagene sender representanter til årsmøtet i fylkeslaget. Det er disse som fremmer lokallagets saker på fylkeslaget årsmøtet. Prosessen gjentas med plenumsdebatt og avstemming. Her faller de fleste saker uten substans ut. På dette nivået trenger man støttespillere for å få en sak vedtatt. Det er også på dette nivået vi har størst mulighet til å kvele forslaget til Sverre Bøsei. Blir forslaget vedtatt på dette møtet blir det sendt til det nasjonale årsmøtet til partiet. Når saken når så langt er det blitt storpolitikk og det går ofte prestisje i forslaget. På det nasjonale årsmøtet er samtlige av arbeiderpartiets fremtredene politikere tilstede. Saken diskuteres og stemmes over. Blir forslaget vedtatt blir det APs offisielle politikk og partiets medlemmer blir bundet til å jobbe for dette.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har spurt seg selv om hvordan de vil reagere dersom halvauto faktisk blir forbudt?

 

Scenario:

 

Stortinget forbyr halvauto. Alle registrerte eiere får brev i posten der de får en deadline for innlevering. Innleverte våpen blir destruert.

 

Vil folk bare børste det av seg, akseptere avgjørelsen, og si til seg selv "jaja, jeg har jo boltriflene mine".

 

Ingen skade skjedd?

 

Finnes det en plan om hvordan å håndtere et forbud i ettertid? Er det i det hele tatt mulig å få et forbud omgjort, eller er det kroken på døra?

Link to comment
Share on other sites

@ Hassel. At det er en uting å komme med konspirasjonsteorier i hytt og gevær, det skal jeg si meg enig i. Det er ikke alle meningene lenger opp i denne tråden jeg kan identifisere meg med. Men det kan heller ikke være slik at med det samme noen drar opp "konspirasjonsteori-kortet", så trumfer dette kortet alt, og motparten har med å rette seg etter det.

 

Hvor er skillet mellom en konspirasjon og et samarbeid mellom to eller flere likesinnede parter? Hvor stort må det være for at det er en konspirasjon? Jeg tror ikke Bøsei driver med dette alene, men har sine allierte han vil benytte seg av. Noe annet ville vært dumt av ham. Jeg tror heller ikke terskelen for å vri og vrenge på ord for å fremme sin sak er særlig høy verken for media eller politikere. Det er tross alt det de jobber med til daglig.

 

Da sitter vi igjen med:

 

Allianse + Tåkelegging = Fyll inn svaret ditt her

Samarbeidspartner + Bevisst ordvalg = Fyll inn svaret ditt her

 

Svaret kan bli det samme på begge regnestykkene alt etter eget ønske. Imidlertid ville jeg sagt det første er vel definisjonen på en konspirasjon, og det andre er en god arbeidsmetode. Det har litt med hvordan enkeltpersoner kan oppfatte samme utsagn forskjellig.

Nå ble det mye konspirering og greier her, men jeg følte meg litt truffet av Hassel's innlegg, og mener det var noe uberettiget. Forøvrig et meget godt innlegg på RB's facebookside.

Link to comment
Share on other sites

På kammeret blir alminnelige politiske prosesser kalt for konspirasjoner dersom vi ikke er enige i det som skjer/kan komme til å skje :roll:

 

Kom dere ned på landjorda og hør på de som beskriver hvordan ting faktisk foregår og hvordan vi må angripe saken :!:

 

PS! Hvorfor er Bøsei mer inhabil i saken en vi er? Vi er jo våpeneiere og har således følelser i denne saken. Da er vi vel innhabile vi og da :wink:

Link to comment
Share on other sites

PS! Hvorfor er Bøsei mer inhabil i saken en vi er? Vi er jo våpeneiere og har således følelser i denne saken. Da er vi vel innhabile vi og da :wink:

Godt poeng, men det handler vel ikke så mye om habilitet kontra inhabilitet som at vi begge er (mot)parter i saken?

 

En stor forskjell synes jeg er at vi representerer oss selv mens Bøsei hevder å representere langt flere enn seg selv... Mao prøver å kuppe de som faktisk ikke føler at de part i saken.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns også at alt konspirasjonspratet er noe tull. Samfunnet forandrer seg, og det finns mange karakterer. Mr. Bøsei's reagerer på sin måte. Vedkommende er mer innhabil pga. offerrollen, og fordi hans løsning er innstramning ovenfor et helt folk. Det er fundamentalt galt.

Link to comment
Share on other sites

Vi prøver da å vinne fram med vårt syn blant de "uinvidde" vi og, eller gjør vi ikke det? I så fall har vi tapt :(

 

Eller så er det helt riktig som du sier. Vi er motparter, men vi kan ikke, som mange her inne prøver, stemple motparten som inhabil. I en slik type sak er det faktisk ikke mulig å være inhabil.

 

Edit: Skrevet som Oppfølging til Ratel sin post, men det er jo et slags tilsvar til Mark og...

Link to comment
Share on other sites

Joda, godt poeng. Grunnleggende er det enkeltpersonen som bør vurderes basert på oppførsel om han fortjener de samme friheter som vi er enige i at vi bør ha som mulighet i samfunnet forsvarlig sett basert på fakta. F.eks. mener vel de fleste her inne at dagens lovverk er forsvarlig, selv om det finns risiko, og risiko vil ikke instramninger blant lovlydige minske i særlig grad.

Link to comment
Share on other sites

Spesielt og uheldig at NJFFs og DFSs lokale representanter uttaler seg på tvers av det organisasjonene sentralt allerede har gitt uttrykk for. Jeg har skrevet til NJFF og bedt dem gi Disenbroen en korreks. Mannen vet jo åpenbart ikke hva han snakker om.

Link to comment
Share on other sites

@Joar

Det var da voldsomt til amerikansk-inspirert tenking

:overrasket:

 

Størstedelen av den mannlige delen i landet,er jo våpentrent av "myndighetene" gjennom førstegangstjeneste og hv.

Det som det blir forsøkt gjort nå, kommer jo fra bunnen, og ikke toppen

;)

Link to comment
Share on other sites

Finnes der noen her på forumet som ikke er hel spekket med konspirasjonsteorier og NRA retorikk som kan påta seg å lage en Facebook side hvor skytesportens og jaktens positive sider framkommer? Gode tema kan være blant annet barn/ungdom, OL/skiskyting, fellesskap etc. Enkel forklaring av hvordan våpen er/fungerer kan gjerne gi uinnvidde bedre innsikt og forståelse for hvordan og hvorfor halvautomater.

 

Siden bør uten unntak kun inneholde positiv vinkling på skytesporten, også om man skulle komme innpå heller negative sider ved våpenbruk. Side må være sannferdig og innholdet må være slik at tenkelige mot kommentarer er lagt døde før de en gang kommer opp. Beste måten å bekjempe et problem på er jo å unngå det.

 

Aller viktigst er at siden og innholdet er saklig, og bærer preg av å være skrevet av noen som har god kjennskap til våpen og skyting. For å gjenta meg selv, ingen NRA retorikk. Jeg vet i hvert fall at om jeg hadde vært en ikke-våpen-eier som hadde bevitnet en politisk debatt hvor en våpenmotstander fortalte om sin side av saken (ikke nødvendigvis en som har tilknytning til 22. juli), mens våpenkjemper Fredrik fra Førde avslutter med en god gammel årgang av "from my cold dead hands" så vet jeg akkurat hvem jeg hadde stemt på.

Link to comment
Share on other sites

Til UltimaRatio kan jeg fortelle at det ikke skal mye lobbyvirksomhet til før ett slikt forslag fremmes

 

Det er ikke det som er poenget, poenget er at det har vært mye lobbyvirksomhet rundt dette forslaget fra en svært ressurssterk person.... og han står ikke alene, slik enkelte her forsøker å hevde. Snarere tvert imot - se på høringsuttalelser til 22. juli kommisjonen for eksempel! Nei folkens her må man stikke hele ræva i jorda, det holder ikke med en finger!

 

Det er også mye snakk om England, men ett av våre nordiske land, nemlig Island har det vært ett "forbud i praksis" mot håndvåpen og halvautomatiske våpen og våpen over ett gitt kaliber i lang lang tid - ikke fordi lovverket er spesielt strengt, men fordi de utøvende myndighet har fått så stor innflytelse på utøvelsen av dette lovverket! Skremmende likt og de fullmakter POD er gitt. OG Island har ikke hatt, heldigvis, tragiske katastrofale handlinger med våpen!

Link to comment
Share on other sites

Aller viktigst er at siden og innholdet er saklig, og bærer preg av å være skrevet av noen som har god kjennskap til våpen og skyting. For å gjenta meg selv, ingen NRA retorikk. Jeg vet i hvert fall at om jeg hadde vært en ikke-våpen-eier som hadde bevitnet en politisk debatt hvor en våpenmotstander fortalte om sin side av saken (ikke nødvendigvis en som har tilknytning til 22. juli), mens våpenkjemper Fredrik fra Førde avslutter med en god gammel årgang av "from my cold dead hands" så vet jeg akkurat hvem jeg hadde stemt på.

 

Enig!

 

Men, Bøseis forslag er spekket av lemfeldig omgang med sannheten og ad-hominem-retorikk, egentlig ikke langt unna det vi forbinder med "NRA-retorikk", bare med motsatt fortegn.

De som er for forbud blir omtalt som "landets ypperste", mens vi som er mot forbud blir karakterisert som "aggresive og velorganiserte".

 

Personlig ble jeg skikkelig provosert av deler av forslaget!

 

Knotet for en tid siden sammen denne kommentaren til Bøseis forslag. Våpenrådet har brukt den i sitt lobby-arbeide, så den er allerede "out there", så dere kan gjerne benytte den om dere finner det passende.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...