Jump to content

TOTALFORBUD iht forslag til AP landsmøte 2013


Jollis

Recommended Posts

  • Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det at vi ender på Bøsei light i denne omgang viser håp for at fornuftige mennesker kan trekke de siste jekslene i forslaget på landsmøtet. Hva dette beviser er at det tross alt finnes mange oppgående mennesker i AP, vi må ikke glemme presset for å gjøre "noe". Og Bøseis uangripelige moralske overtak og ekstreme sympatigevinst som sikret han så godt som alle AUf stemmene, som nå ser ut til å ha punktert. Da han mistet ihvertfall halve forslaget sitt i dag, Nå blir det spennende med fortsettelsen, mulig den er helt spinnvill med sentral oppbevaring etc. men jeg øyner håp for skytternorge nå.

Link to comment
Share on other sites

Vi må nesten vente til selve teksten kommer, men ifølge en kamerat i AUF Hordaland møtte forslaget til Bøsei motstand fra flere delegater på Akershus APs årsmøte. Det var vist et generasjons skille. Uansett utfall er ikke kampen over enda.

Link to comment
Share on other sites

Det er mye feil fokus med de andre partiene også. Også at dersom alle skulle hatt det standpunktet så er det ingenting som stopper dem for å komme med forslaget å forby alt av halvauto siden de ikke vinner noe for å ikke gå inn for forbud.

Link to comment
Share on other sites

«(...) Akershus Arbeiderparti mener det må vurderes strengere regler og ytterligere tiltak for å få bedre oversikt over og kontroll med slike våpen. I dette arbeidet er kriminalitetsforebygging og sikkerheten til innbyggerne for oss det viktigste hensynet.»

 

Høres veldig ut som støtte til foreliggende forslag fra våpenlovutvalget

Link to comment
Share on other sites

I denne saken bør vel iallefall de organisasjoner som er helt avhengig av halvautomatiske rifler og pistoler for å bedrive sin idrett kontakte AP.

Om det kommer til at AP ønsker å legge ned feks pistolskyting og praktisk rifleskyting totalt, så er det vel en ikke ubetydelig gruppe potensielle velgere som vil rammes. Det er sånn at stemmer betyr noe for partiene. Spesielt i valg år ;)

Link to comment
Share on other sites

Dette betyr vel at Akershus Ap går inn for at "Våpenloven skal innstrammes" og hverken mer eller mindre uten å spesifisere yttligere. Må si at Bøsei fremstår som en snodig skrue, når han beskylder andre for feighet når de står opp for sine egne meninger. Nå som dette korstoget er over håper jeg virkelig at Sverre finner seg en bedre måte å bearbeide sorgen på, en hobby og proffesjonell hjelp er nok noe av det som trengs. Tragedien er jo at han har "sverget hevn", så et hvert tilbakeslag for saken hans utløser en slags sorgreaksjon og raseri over tapet av datteren, han har faktisk i "sin kamp" konstruert et fiktivt fiendebilde. Hvor vi er the Bad guys, i form av en slags lokal NRA som er for å skyte barn.....Noe som ikke kunne vært lengre fra sannheten.

Link to comment
Share on other sites

Nå angriper jo fyren sitt eget parti fordi den demokratiske prosessen ikke ga han det HAN ville ha; herlig med motstandere som er sin egen verste fiende...

 

Det er jo ikke rart at mannen ikke klarer å være objektiv med tanke på det som han har opplevd. Det synes jeg er fullt forståelig.

 

Heldigvis er det mange andre mennesker som klarer å være objektive når det evt skal fattes vedtak for eller imot.

Link to comment
Share on other sites

I følge artikkelen forklarte Sverre Bøsei nederlaget med:

Det er to årsaker til at forslaget om totalforbud ikke ble vedtatt slik jeg ser det, og det er for det første at det er umulig å gi politikerne såpass mye informasjon at de skjønner hva dette dreier seg om på de to-tre minuttene de har til å orientere om saken på årsmøtet. - .
Her er vel Bøsei temmelig omtrentlig med sannheten, for å si det mildt. Grunnen til at dette ikke fikk flertall, var nettopp at delegatene hadde satt seg litt inn i hva forslaget gikk ut på, og hvilke konsekvenser det ville fått. Takk til dem som har bidratt, med kontakt til utsendingene, og innlegg i debattspaltene.

 

Som andre skrier, Bøsei trenger andre måter å bearbeide sorgen på. En ny hobby ville gjort godt. Kan noen lokale DFS- eller NSF-lag tilby han litt avslappende koseskyting på en trivelig innendørsbane?

Link to comment
Share on other sites

@Norwegianwoods dessverre er svært lite i politikken objektivt når det gjelder de 75-85% som egentlig ikke bryr seg om akkurat din sak. Der er det rett og slett om å gjøre at disse syntes du er em mer likandes kar enn motparten.

 

P.S.

Prøv å mostå fristelsen til å påstå at jeg sier at politikken ikke er objektiv, dette handler om hvordan folk velger side i enkelt saker de IKKE anser å angå dem.

Link to comment
Share on other sites

er det flere som er overrasket over at denne saken og forslaget til Bøsei ikke har fått spalteplass i VG eller Dagbladet?

Nå skal jeg ikke uttale meg om VG's standpunkt i arbeidet med ny våpenlov, men jeg syntes iallefall at "våpenlandet" var svært negativt vinklet mot skyttere og skytesporten.

Link to comment
Share on other sites

VG har skrevet at de støtter halvautoforbud 2 ganger(i avisen riktignok)

 

Edit: Skarsbø moen skriver her "22. juli kommisjonen har foreslått å forby halvautomatiserte våpen, slik Breivik brukte. Det er et tiltak Stortinget bør vedta raskt. Ingen andre enn soldater trenger slike våpen."

 

http://www.vg.no/nyheter/meninger/artikkel.php?artid=10068124

Link to comment
Share on other sites

Nå angriper jo fyren sitt eget parti fordi den demokratiske prosessen ikke ga han det HAN ville ha; herlig med motstandere som er sin egen verste fiende...
Det er jo ikke rart at mannen ikke klarer å være objektiv med tanke på det som han har opplevd. Det synes jeg er fullt forståelig.

Heldigvis er det mange andre mennesker som klarer å være objektive når det evt skal fattes vedtak for eller imot.

Tja, mange av oss som skriver i denne tråden er vel heller ikke heeeelt objektive i denne saken ;)

Link to comment
Share on other sites

Godt at litt god gammeldags grasrot arbeid har båret frukter. Takk til alle som har bidrat til å stanse Bøseis meningsløse forslag.

 

At AP går inn for å støtte den regjeringsnedsatte våpenlov kommisjonen er vel strengt tatt ikke så ille.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo ikke rart at mannen ikke klarer å være objektiv med tanke på det som han har opplevd. Det synes jeg er fullt forståelig.

Det er (heldigvis) de som kanskje led større tap enn herr Bøsei som greier å være objektive. Kaaredump mistet sin 16 år gamle sønn på Utøya, les hans innlegg her på Kammeret om hvordan han har bearbeidet det. Det er en reaksjon det står respekt av, i motsetning til Bøsei's "rette baker for smed" og usmakelige bruk av sin datters tragiske død for å fremme egen agenda.

Link to comment
Share on other sites

Beklager negativiteten, men det er ingenting her som høres bra ut syns jeg. At bøsei's utsagn ble for drøyt for øyeblikket selv for AP er ikke overaskende. Det er jo snakk om ytterligere innstramninger, hva blir det til neste gang det skjer en episode? Håper forbundene legger en plan for fremtiden/ tenker nytt.

Link to comment
Share on other sites

Tja, mange av oss som skriver i denne tråden er vel heller ikke heeeelt objektive i denne saken ;)

 

Tja, mange av oss som skriver i denne tråden er vel heller ikke med på å fatte vedtak for eller imot. :winke1:

 

Flotte greier dette. Det er ikke en seier, men det er i det minste ett skjær i sjøen mindre. Takk for all innsats, gratulerer og skål. :clap:

Link to comment
Share on other sites

Sånn som ting fungerer for tiden er jeg enig i det, men jeg er bekymret for at det ikke stopper med ev. endringer i denne omgang. Får prøve å være litt glad for at det ikke ser ut til å ende med et totalforbud enda.

Link to comment
Share on other sites

Nå angriper jo fyren sitt eget parti fordi den demokratiske prosessen ikke ga han det HAN ville ha; herlig med motstandere som er sin egen verste fiende...
Det er jo ikke rart at mannen ikke klarer å være objektiv med tanke på det som han har opplevd. Det synes jeg er fullt forståelig.

Heldigvis er det mange andre mennesker som klarer å være objektive når det evt skal fattes vedtak for eller imot.

Tja, mange av oss som skriver i denne tråden er vel heller ikke heeeelt objektive i denne saken ;)

Vel. Få en våpenentusiast til å selge våpnene sine og begynne med en annen hobby, eller si til bilentusiaster at nå skal det kun være elbiler i Norge.

 

Er man entusiast og opptatt av en hobby, som lovlydig borger, er det klart man blir forsvarende ovenfor hobbyen sin.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig blir man lite objektiv når man blir følelsesmessig engasjert fordi man risikerer å få innstramminger på det man driver med. Men om vi sier at andres gangsyn er påvirket av at de er følelsesmessig engasjert i denne saka, vær klar over at vi som skyttere, jegere og våpeneiere også kan være følelsesmessig engasjert som et resultat av at vi risikerer å få innstramminger i våre hobbyer.

Link to comment
Share on other sites

Når man ser på fakta, og de positive sidene med sportskyting/jakt så er det nok ikke bare følelser i sving her. En mer og mer unik kultur, et særdeles godt miljø for alle aldre i særdeles lovlydige former, og en svært viktig helsebringende rekreasjon for veldig mange- ganske objektivt syns jeg. Når innstramninger i hovedsak skjer pga. av lette populistiske symbolløsninger uten nevneverdig effekt istedet for å ta kriminalitet der det finns så vitner det om et samfunn i forfall.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...