Jump to content

TOTALFORBUD iht forslag til AP landsmøte 2013


Jollis

Recommended Posts

Orføreren (som jeg altså i tilegg til RBs kommentarfelt har vært i peronlig kontakt med) har flyttet sitt ståsted fra totalforbud, mot et vagere forbud mot halvauto og boksmagasiner med stor kapasitet. I tillegg holder han en grei på at seriøse skytter sikkert får unntak, regulert i forskrift. Med andre ord, omtrent som det er i dag. Kanksje med en endring i forold til at det er forskriften som tilater pistoler og hagler, slik det er for halvauto rifler.

 

Det eneste jeg har hørt fra Bøsei utvover selve forslaget som gjengitt først i denne tråden, er utsagn om at de 69s døde stemmer må telles med i avstemmingen på landsmøtet og at alt må forbys for å hindre nye massakre. Påfallende lite om hvordan man faktisk gjør noe med årsakene til tragediene, men et angrep på misbrukt redskap.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det største problemet er ikke at HA våpen ev. blir foreslått forbudt, eller pålagt ytterligere begrensninger, men selve tankegangen bak. Dette vitner om mangelfull vilje, og evne til å ta problemet med roten, bekjempelse av kriminalitet f.eks. Denne tafatte tankegangen fra periodepopulister m. fl. innen helsevesenet osv. er et alvorlig samfunnsproblem. Det er vanskelig å respektere personer som fodømmer en gjenstand istedenfor personer som bruker disse. Om Bøs. hadde sagt de 77 telte som stemmer for et bedre håndtverk innen politi/psykisk helsevesen hadde han hatt all respekt.

Link to comment
Share on other sites

Støtt skyttersporten -verv en skytter!!

 

I november 2012 hadde jeg ikke noe spesielt forhold til våpen, nå kjøper jeg straks full western-action garderobe samt jaktvåpen. Differansen i tid er snart 6 måneder.

 

Veldig mange av dere har venner, venninner, koner og mødre for ikke å glemme barn (!) som kanskje aldri har blitt eksponert for våpen. Disse vil sikkert, som meg i fjor, være relativt likegyldige til et forbud. Tenk om de kunne bli hektet av basillen - eller i det minste forstå hvor gøy denne sporten er for så mange av oss? Våre venner kan bli viktige i forbudsdebatten. Verv flere damer og barn, da blir medlemslistene mer representative for befolkningen totalt og det blir vanskeligere å nekte oss den gleden vi opplever gjennom sporten vår!

 

Så... Hvem vil DU ta med deg på skytebanen neste gang?

;)

 

MadCat :)

Link to comment
Share on other sites

Huff jeg blir oppriktig lei meg av å lese det siste avsnittet i den der artikkelen. Nevnte person hadde vel overhode ingen befatning med dynamisk sportskyting, så vidt jeg har fått med meg. Klubben han var medlem i, og opparbeidet aktivitet og grunnlag for erverv i er vel heller ikke medlem av forbundet.

Link to comment
Share on other sites

Flott, så nå er jeg en terrorist. Og ikke bare det, MilOrg var også terrorister ser det ut som.
Jepp. Og for folk som ikke har peiling, blir slike utsagn fort til "sannheten" hvis det ikke blir imotsagt tvert.
Link to comment
Share on other sites

Som jeg skrev i en annen tråd.

Det er trist at en person som er rammet av en så ufattelig tragedie, nå må ty til løgner for kjempe din sak.

Og når man begynner å lyve for det gode...

 

uff.

 

Jeg har oversendt det brevet jeg har sendt til mitt lokale AP om saken, samt informert om det som ikke stemmer i utalelsene til aftenposten.

Det ser ut til at den saklige debatten har påvirket en del ting i riktig retning blant annet på RB sine sider. Det hoppes fra skanse til skanse, fra forby alt, til tilate noe men begrense kalibre osv.

 

Saklighet, informasjon og sannhet må være våre virkemidler fremover, samt DITT engasjement.

Link to comment
Share on other sites

Sakser inn mitt eget innlegg fra en annen tråd om dagens oppslag på aftenposten.no:

 

Etter artikkelen i Romerikes Blad skrev jeg en kronikk der jeg plukket fra hverandre argumentene til Bøsei.

Sendte den til journalisten og ba henne lese den. Sendte den også til to journalister i TV2 som refererte saken på sine nettsider senere samme dag.

 

Etter denne nye artikkelen i Aftenposten har jeg også sendt e-post til APs Sverre Myrli, med kopi til Aftenpostens to journalister, og lagt ved kronikken også til disse - samt lagt til noen nye, ekstra poenger som påpeker feilene i Bøsei nye påstander i Aftenposten.

 

Om noen vil lese for å f.eks. få inspirasjon til egne innlegg o.l. er det bare å si fra, så skal jeg sende kopi på mail!

 

PS 1: Da jeg tok journalistikk lærte vi kildekritikk - det har de tydeligvis sluttet med på den linja....

 

PS 2: Jeg synes dette begynner å få konturene av en såpass planlagt kampanje at man kan lure på om Bøsei får hjelp av APs ikke ubetydelige PR-apparat.

 

Edit: Nå er den også sendt til APs fylkeskontor i mitt fylke. Lurer på å også ringe lederen der, som er fra nabobygda....

Skal ærlig innrømme at jeg sjelden og aldri har løfta ræva opp og engasjert meg på denne måten før, men oppforder nå alle til å gjøre det samme!

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg også sendt en mail om hva jeg mener om Bøsei sitt forslag om forbud mot halvautomatiske våpen.

Oppfordrer alle til å gjøre det. Jeg sendte min mail til mitt lokale AP. Jeg har stemt Ap i alle år, og jeg poengterte

at hvis dette forslaget blir stemt frem og blir en del av AP sin politikk så kommer jeg aldri mer til å stemme på AP.

Jeg spurte også om hva de mener om dette forslaget.

Link to comment
Share on other sites

Saklighet, informasjon og sannhet må være våre virkemidler fremover, samt DITT engasjement.
Helt enig, men dette alene forutsetter at alle politikere tar kloke beslutninger basert på fakta, jeg har ikke oppfattet at det er tilfelle i særlig stor grad. Ditt engasjement: politisk påvirkning, og verving av skyttere, svært viktig. Så gjennstår det å påvirke beslutningstakere som ikke er altfor opptatt av ærlighet, der må det makt til i form av stemmekraft, og mediapåvirkning. Sånn det er nå virker de forskjellige forbundene tafatte, og tause med spredte protester i det stille uten noe særlig påvirkningskraft. Dette fordi det ikke er mye å høre fra den kanten utenom de innvidde i de forskjellige forbund. Og ja, jeg vet dette har nyanser, men poenget mener jeg er presist. Med nok tyngde vil de fleste politikere være like glade for å kjempe for som mot. Mange skyttere jeg prater med vet ikke noe om den pågående trusselen mot Norsk kultur. Så hvis ikke forbundene kan bli til ett, og markere seg i samfunnet for hvermansen er dette garantert kjørt om ikke så lenge.
Link to comment
Share on other sites

Flott, så nå er jeg en terrorist. Og ikke bare det, MilOrg var også terrorister ser det ut som.
Jepp. Og for folk som ikke har peiling, blir slike utsagn fort til "sannheten" hvis det ikke blir imotsagt tvert.

Dette er bare trist. Her sparker han våre døde nasjonalhelter, med usannheter?! Praktisk skyting kom vel ikke hit før på 70tallet, og da gjennom SSL ellernoe slikt?

 

Hadde det ikke vært for MilOrg hadde Bøsei og vi andre prata tysk, vis litt respekt, Bøsei.

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg ikke imponert over verken Børsli eller Pedersen. De er følelsesmessig engasjert i dette. At de ikke klarer å skille sport og syke mennesker oppførsel forventer jeg ikke.

Men de legger for dagen en gjennomgående kunnskapsløshet om idretten Pistolskyting. Og sitter likhetstegn mellom vår idrett og tenorister. Dette er noe vi ikke kan eller skal la stå uimotsagt. Skyting som sport er Norges desidert største enkeltmanns idrett. En idrett som kan drives fra ung alder til vi kommer på banen i rullator.

Vi får ta konsekvensene av deres holdning og dersom AP går inn for deres tåpelighet får vi alle som en finne andre partier å stemme på.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, har stemt AP i lang tid pga. grunnverdiene de hevder å stå for, nå er det slutt, og det er det ikke bare pga. denne saken.

Link to comment
Share on other sites

"- Min ærlige oppfatning er at Anders Behring Breivik aldri ville turt å gjøre det han gjorde, om han ikke først hadde fått slik trening i den pistolklubben han var med i, sier Bøsei."

 

Hva slags tullpreik er dette fra Bøsei? Ville ikke turt? Breivik er en halvgal overbevist fascist, som ikke ville latt noe stoppe han. Med mindre han hadde blitt arrestert. Håper ikke debatten skal foregå med slike innlegg, det blir for dumt. Satser på at arbeiderpartiet har noe fornuft igjen, og innser at vi ikke kan la sørgende mennesker diktere våpenloven i landet.

Link to comment
Share on other sites

Da er min mail sent til mitt lokale Ap-lag

 

Ang terrortrening, poengerte jeg at vi jo har obligatorisk førstegangstjeneste, + HV i Norge

Ytret ønske om flere bevilninger til politi og psykiatri, for å støtte de ordningene vi allerede har, som jo fanget abb opp, men ikke handlet

 

Tok lang tid, den mailen. Håper det var en god invistering, den tiden det tok

:forvirra:

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Hva skjedde egentlig med den journalistikken som stilte kritiske oppfølgingsspørsmål? En halvveis oppegående journalist ville jo alene kunne punktert en god del av "logikken" som later til å ligge bak dette forslaget...
Joda, men da må viljen finnes, sprøsmålet er vel om den gjør det?
Link to comment
Share on other sites

I den daglige riksavisene og spesielt nettversjonene er det mye sørgelig lesing når det kommer til journalistisk kvalitet. Leser man spesial/helgemagasinene der dei ser ut til å ha langt bedre tid på seg står det ofte bra artikler.

 

Sent from my HTC Legend using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Er nok ofte de samme journalistene, men den ene modellen er basert på abbonement og noe som leses med god tid i helgen, mens den andre er basert på å samle flest mulig klikk.

Sistnevnte er dessverre ekstremt fordummende.

 

Vi får den journalistikken vi fortjener, og det er dessverre ikke spesielt bra.

Link to comment
Share on other sites

Bra dere skriver :D Men send også mailer til akershus ap. Det er representanter for Akershus AP som skal stemme over forslaget nå til helgen. Klarer vi å stoppe forslaget på fylkesnivå vil det ikke bli noe diskusjon på årsmøtet til ÅP nasjonalt. Bra jobbet til de som har sendt mail :)

Link to comment
Share on other sites

Denne og parallelle tråder er full av forslag, det gjelder bare å samle seg da. En felles organisasjon er nok diskutert i forbundene, og ikke funnet grobunn for bare tipper jeg, ellers hadde vi nok hørt om det. Når man tar i betrakning ev. egoisme, og prestisje så er det vel nytteløst å starte en ny en utenfor forbundene. Så da står det vel nærmest fritt for rævkjøring som noen kaller det av et stykke praktfull norsk kultur, og livskvalitet. Dog litt av gangen tror jeg. Jeg syns det er en skam at vanlige jegere med boltrifler virker nærmest uvitende ang. denne saken for det er vel ingen tvil om at disse også vil berøres snart.

Link to comment
Share on other sites

Politiske årsaker.. Hva med fakta? Dette hørtes ikke bra ut.

 

Synd at det skal være slik men i denne saken er det MANGE følelser i sving.

Det er neppe lett å fortelle en far som har mistet sin datter at forslaget hans om å forby våpen er "tullete", sikkert enda vanskeligere for en kompis og partikolega... da er det nok enklere å "jatte med".

Link to comment
Share on other sites

Har lagt inn et litt lengre innlegg i menings-spalten i lokalavisa for å belyse saken litt fra "vår" side. Både til info for stubbe-kara som kanskje ikke kjenner til forslaget, og dels til mennesker uten en egen mening i akkurat den saken.

Link to comment
Share on other sites

Tja, jeg vet nå ikke om dette bare gjelder AP. I denne saken har jeg send e-poster til flere av de politiske partiene på stortinget. Etter min oppfatning saklige innlegg hvor jeg også etterspør et konkret svar. Men sant å si har jeg kun fått en fornuftig og god tilbakemelding. Jeg er i denne sammenheng mest av alt vært ute etter å få vite hvor de ulike partiene står i denne saken, og ikke bare svar fra de som har det samme standpunktet som meg selv. Men neida.

Det at man er en lovlydig borger, og har vært i arbeid i 40 år og betalt så det holder til felleskapet ser ikke ut til å bety noe som helst. Man kan jo lure på hvem politikerne er valgt for. Og hva som er motivet bak at de blir politikere. Tjene folket eller seg selv? Jeg håper at svaret for de fleste er det første, men da må de også vise dette i handling.

Ved dette valget stemmer jeg på de som har gitt meg en raskt og tydelig tilbakemelding. Det er ikke AP og heller ikke Høyre.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...