Jump to content

TOTALFORBUD iht forslag til AP landsmøte 2013


Jollis

Recommended Posts

  • Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

- Jeg er glad for at vi er så enige. Vi tar opp alle problemstillinger fra Gjørvrapporten og støtter Gjørv-kommisjonen på alle punkt. Nå håper jeg vi kan komme et skritt videre, sier Trine Skei Grande.

Kilde: http://www.dagbladet.no/2013/02/19/nyhe ... /25838539/

 

Tror Trine Skei Grande trenger en liten pep talk fra NSF, NJFF og NFPS. Kanskje en Twitter-melding også? :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg leser uttalelsen, stiller de seg bak kritikken Gjørv har kommet med imot regjering og politi (inkl pst), ut fra hva jeg leser har ikke partiene enda uttalt seg om våpenlovgivingen, siden alle vet at departementet holder på å renskrive resultatene av arbeidet med NOU2011:19. Så ... ikke begynn gravølet riktig enda. Helst. :)

 

//Svein

Link to comment
Share on other sites

:D Svein :D

 

Igen, ikke noe nevnt om våpen eller kapittel 17 i pressen i dag, og opposisjone benytter seg selvsagt av muligheten til massiv kritikk. (og mye av den absolutt berettiget!)

Men kapittel 17 ser ut tilo å unngås... og det, er noe jeg tenker, er bra.

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig så er ikke kapittel 17 i 22 juli rapporten en del av kritikken som støttes. Men et forslag til endring (Som er mildest talt, svært underlig begrunnet...)

Du må førig gjerne utbrodere hva du mente... for jeg skjønte ikke en meter av det. Jeg bare vet at stortinget må godkjenne ny lover.

Link to comment
Share on other sites

Høringer er ikke et (grunnlovsmessig) krav for å foreslå en lov, det er kun et verktøy regjeringen har pålagt seg selv for kvalitetssikring av sitt arbeide. Det er riktignok blitt en sedvane, og et politisk krav, at det gjøres, men stortinget trenger i siste instans ikke å henvise til noen høring for å vedta en lov. Man kan også omgå hele regjeringen ved at en representant legger frem et forslag selv.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Her har det tydeligvis vært postet ett mindre konstruktivt bilde, som så er selvmoderet. Den posten pluss svar forsvant. Husk "først tenke, så spikre" eller "tenk, trykk, tal". IKKE "først drite så tørke"....

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig, i forhold til tilbakekalling og inndragning av våpen - Lovutvalgets mindretall bemerket dette

Den mest kostbare, men sikreste løsning, vil

være at allerede godkjente halvautomatiske rifler

som ikke oppfyller de nye reglene, blir å anse

som ulovlige våpen når endringen har trådt i

kraft. Dette innebærer at våpenkortet tilbakekalles

og våpenet må innleveres. Dette vil være den

mest effektive, men også den dyreste løsningen.

Det vil være urimelig å velte de økonomiske

omkostningene ved dette over på den enkelte

våpeneier. Staten bør derfor innløse disse skytevåpnene

mot en erstatning tilsvarende den

antatte bruksverdien for våpeneieren. Erstatningen

vil således normalt ligge over det våpeneieren

vil kunne påregne å få for skytevåpenet ved et

salg i det åpne markedet. Disse medlemmer antar

at en slik ordning vil måtte medføre betydelig

erstatningsutbetalinger fra statens side. I tillegg

til rifler benyttet til praktisk skyting, vil også et

stort antall jaktrifler måtte byttes ut, i første

rekke salongrifler. Disse medlemmer har ikke

forutsetninger for å anslå de budsjettmessige

konsekvenser, utover å anta at det dreier seg om

et betydelig antall millioner kroner. Denne kostnaden

må imidlertid avveies mot den betydelige

sikkerhetsgevinst samfunnet vil oppnå ved at

denne type skytevåpen fjernes. Selv om den samledes

erstatningssum vil måtte anses som betydelig,

vil denne omkostningen likevel være helt ubetydelig

i forhold til det økonomiske tap og ikke

minst menneskelige lidelser samfunnet vil bli

spart for dersom løsningen innebærer at det

avverges én hendelse der et slikt våpens ildkraft

misbrukes ved at det rettes mot mennesker.

Link to comment
Share on other sites

Betydelig antall millioner... :lol:

 

Samfunnsregnskapet går ikke i balanse om de kjøper ut alt av halvautoer.

De kan umulig ha beregnet hva det vil koste. Det er ikke snakk om tre fire millioner i kompensasjon. En AR15 ferdig utstyrt koster hva? 30k?

Det er bare popoulistiske uttalelser for foln som "tenker med hjertet" og dette er de som kommer med de klare over. Det er lite annet enn stemmekjøping som foregår.

Link to comment
Share on other sites

@bare robert

:roll: Det er altså POD og JD sine uttalelser. (Klippet fra forslaget til ny våpenlov)

Jeg tviler på Talgø fisker etter stemmer....

 

Det kan da umulig være lurt å alltid finne på helt egne fakta for å bekrefte en forutintatt oppfattning er det som gjelder? Selv om det kan være vanskelig, og av og til ubehagelig så er det altså min sterke tro at det er mest hensiktsmessig å forholde seg til den ekte virkeligheten...

 

@Pajero

Ja, da vil de få mer igjen for det, en det de har gitt. Om du leser hva POD/JD tenker og skriver

Link to comment
Share on other sites

Hva med folk som må bruke halvauto til jakt. Har en god venn som mangler ei hånd (etter arbeids ulykke) Bruke en spesial laget vektøy (krok) for bruke rifla riktig. Skal han au straffes vis Ap får det som de vil. Sikkert flere folk som må bruke halvauto på jakt i norge, på grunn av mangel på fingre, hender og aent.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bet meg merke i:

Denne kostnaden

må imidlertid avveies mot den betydelige

sikkerhetsgevinst samfunnet vil oppnå ved at

denne type skytevåpen fjernes. Selv om den samledes

erstatningssum vil måtte anses som betydelig,

vil denne omkostningen likevel være helt ubetydelig

i forhold til det økonomiske tap og ikke

minst menneskelige lidelser samfunnet vil bli

spart for dersom løsningen innebærer at det

avverges én hendelse der et slikt våpens ildkraft

misbrukes ved at det rettes mot mennesker.

[/i]

Hvor mange av disse millionene (jeg antar det blir mange) ville ikke være bedre brukt i forebyggende arbeid?

For ikke å snakke om at så lenge man har selvladende våpen så er det å forby enkelte typer ren symbolpolitikk. De eneste våpentypene som ikke har "stor ildkraft" er enkeltskuddsvåpen av 1800talls-typen. Særlig når ugjerningspersonen er mutters alene i en panisk menneskemengde flere timer unna kvalifisert personell med våpen.

 

Personer i forvaltningen fisker kanskje ikke stemmer, men de er avhengige av en viss goodwill for å beholde jobbene sine...

 

Edit: fikset sitat

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det blir uansett en kostnad så stor at den aldri i livet blir en realitet.

 

Hva er bruksverdi?

 

La oss kalle denne mannen Ola. Ola har en 10/22.

Ola har hatt rifla i 5 år og har skutt nesten hver uke med den for å trene. Han har brukt 15ooo til nå i bare ammunisjon og 20ooo i andre utgifter, samt at han har kjøpt et kikkertsikte og annet utstyr til våpenet for 10ooo.

Så kommer all den tida han har trent, hvordan skal den prissettes? Den kan ikke det, men vær sikker på at han har hatt behov for den.

 

I kroner er dette 45ooo, og så påløper nye utgifter når han anskaffer seg en ny boltrifle.

 

Dette er bare en enkelt mann. Hvor mange halvautomatiske våpen er det i Norge? "Good luck, have fun" til de som skal få dette igjennom...

Link to comment
Share on other sites

Nettopp Bamse: "dersom løsningen innebærer at det

avverges én hendelse der et slikt våpens ildkraft

misbrukes" Fornuftig politikk, de tror nok ikke på dette selv, men i gutteklubbens iver i å overgå hverandre i fornuft, og menneskelighet skjer det mye rart. Å kompensere våpeneiere vil være lommerusk i forhold til midler som sløses vekk nesten daglig av denne regjeringen. Såvidt jeg har forstått er høyresiden enda mer ivrig på å dulle med EU/EUS + privatiseringen, så det er neppe et bedre alternativ. Æsj.

Link to comment
Share on other sites

SofaBamse

Personer i forvaltningen fisker kanskje ikke stemmer, men de er avhengige av en viss goodwill for å beholde jobbene sine...

 

Særlig.... Hvis dette var tilfelle, ville de ha mistet jobbene for lenge siden. De har fått jobbene gjennom Partiboka. Og med det oppsigelsesvernet de har, blir vi neppe kvitt dem selv om et annet parti tar over ledelsen. På fylkes- og kommunalt plan ser vi til og med at offentlige byråkrater skifter parti for å sikre sin egen posisjon. Sleipe og slimete, og med integritet og ryggrad som en brukt kondom.

Link to comment
Share on other sites

Selv om den samledes

erstatningssum vil måtte anses som betydelig,

vil denne omkostningen likevel være helt ubetydelig

i forhold til det økonomiske tap og ikke

minst menneskelige lidelser samfunnet vil bli

spart for dersom løsningen innebærer at det

avverges én hendelse der et slikt våpens ildkraft

misbrukes ved at det rettes mot mennesker.

Jeg vedder neste stortingsvalg på at politikertankegang går omtrent slik:

- Hvis vi ønsker å avverge ett eneste massedrap, og

- vi har tre mulige måter å oppnå det på, nemlig enten:

1. å bruke et stort beløp av fellesskapets penger, eller

2. å bruke et mye mindre beløp av fellesskapets penger, eller

3. å bruke null penger, men lempe hele kostnaden direkte over på noen relativt få harrytasser som vi kan kneble ved å stemple som usolidariske hvis ikke bent frem farlige og som sikkert stemmer FrP uansett, så

- velger vi ihvertfall ikke alternativ 1.

 

Men det er jo fint å begynne diskusjonen med å virke velvillige og rettskafne, slik at vi kan få en politisk beslutning før vi høvler vekk et par av de avgjørende elementene.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg sendt et brev med mine betraktninger (ja et brev AKA Snail Mail) til mitt lokale AP lag, samt en kopi elektronisk til Akershus arbeiderparti.

 

Fristende å legge det ut, men jeg håper dere tar dere tid til å skrive deres egne tanker og betraktninger rundt det hele i stedet for en "klipp og lim" aksjon. Jeg tror en håndfull personlige henvendelser har langt tyngre påvirkningskraft lokalt og sentralt en mailbombing med masseproduserte kopei og ferdige formularer.

 

Jeg har også tillatt meg å kontakte Ordføreren i Sørum, og oversendt brevet til ham, samt linker til høringsuttalelsene om 22 juli kommisjonens rapport fra NMF og NJFF for å understreke hva det fra sentralt hold menes om blant annet forsalget om forbud av Halvauto. Ordføreren viser jo til utalelser fra jeger som fremstår som ganske langt unna det NJFFF har.

 

(for interesserte er høringsutalelsene her http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok ... ?id=697644 )

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...