Jump to content

TOTALFORBUD iht forslag til AP landsmøte 2013


Jollis

Recommended Posts

Det hjelper fint lite. Mange synes lover som omhandler nedlasting er helt på sin plass, og mange andre driter blankt i det fordi de synes de er latterlige. Det samme kan sies om "miljøfartsgrenser". Og forsåvidt andre fartsgrenser. Og sexkjøpsloven. Og mye annet som våre uduglige men dessverre velfortjente folkevalgte har klart å trykke ut.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Dags å kjøpe det jeg ønsker av halvauto snarest mulig. Bedre og ha, men ikke kunne selge, enn å ønske men ikke kunne kjøpe.
Hva får deg til å tro at du får beholde dette dersom dette forslaget går igjennom?

du kan jo kaste det å sjøen 500 meters dyp. Ingen kan nekte deg det.

Link to comment
Share on other sites

Når en av de fremste argumentene vi har, er at de aller aller fleste registrerte våpeneiere er lovlydige borgere, som ikke utgjør en trussel for noen, så er det vel også ganske naivt å tro at det ikke vil slå negativt ut å "true" med å utføre lovbrudd hvis våpnene blir tatt fra oss. Godt mulig man ikke mener at man selv vil gjøre det, men bare påpeker at andre kommer til å gjøre det. Samma det. Det ser uansett ikke bra ut. Det blir bare å fore motstanderne med argumenter.

Link to comment
Share on other sites

Nå syns jeg i bunn og grunn de folkevalgte har ghort en god jobb jeg i de siste årene. Dog sysn jeg argumentsjoinen din begynner å bli løsere og løsere sofabamse. Og i og for seg relativt meningsløs. Så du skal få anledningen til noen siste kloke ord, så går jeg og legger meg.

 

Forøvrig

@Wheelgunner

Presedensen er stans av omsetting, ikke innkalling - som er et helt annet ingrep en det som ligger i kortene.

 

@AWS

Å kaste et registrert våpen på sjøen (Uavhengign av dyp) vil nok kunne straffes, om ikke annet ved at man forlanger bevis for hvor det er, og ber deg hente det for destruering.

Link to comment
Share on other sites

Når man tar fra folk hobbyer som de brenner for og har brukt store deler av livet og inntekten sin på, kan man ikke forvente at de skal reagere rasjonelt når de får dette tatt fra dem uten at noen kan overbevise dem om at det er en rimelig og grei grunn til det. Det er ikke snakk om oppfordring, det er snakk om å vite litt om hvilke reaksjoner man kan forvente fra et stort nok utvalg mennesker.

 

Hassel: Om du i fullt alvor mener de folkevalgte har gjort en god jobb de siste årene, har vi så fullstendig ulik virkelighetsoppfatning at videre diskusjon er bortkastet adenosintrifosfat (energi, for de som sov i naturfagstimen).

 

Så man kan straffes for å velte i kajakk på jakt. Så deilig å tenke på at skatten går til å finansiere slik galskap.

Link to comment
Share on other sites

Problemet sofa bamse, er (og jeg bare anslår vilt her) er atminst 75% av Norges befolkning ikke syns disse lovene er latterlige.
Fint at du anslår vilt da! Hva / hvor i all verden er verdien av innlegget ditt hvis du skal synse Hassel? :lol: Kanskje du bør være LITT mer selvkritisk og konstruktiv i dine svar?

Beklager hvis jeg har plaget deg eller andre med litt politisk farget svar i tråden men så lenge AP står som en del av trådens tittel frister det faktisk å fortelle om andre alternativer!

Om noe av det jeg tidligere har skrevt kan benyttes så gjerne det!
Tusen takk og hør gjerne på denne:
Om han er villig til å forfatte en motvekt til den andre faren.
Håper du klarer det kaaredump! :D

 

Beklager at dere (Hassel og SofaBamse) rakk en omgang til før jeg rakk å trykke 'OK'

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Såvitt jeg har fått med meg så har våpen ved tidligere forbud fortsatt vart lov å eies av dem som allerede har dem.

Men sikker er man aldrig når man snakker om politikere..

 

Tidligere har det vært snakk om våpen med relativt liten utberdelse, f. eks. 50-100 revolvere over .455.

 

Dersom det blir forbud av dette omfanget er de nesten nødt tik å inndra alt, ellers skjønner til og med politikere at det blir farsepreget.

Link to comment
Share on other sites

Hvis forbundene gjør en god jobb kan det kansje være rom for forhandlinger, der begge parter gir, og tar litt. Våpeneiere gir litt for å slippe å miste mer, eller alt. Myndighetene tar litt mindre enn div. lovforslag tilsier. Uansett mister våpeneiere mer frihet for hver forhandling, hvor mange forhandlinger har vi råd til? Noen som kan se for seg at en våpenlov blir strøket da mynd. innser at det eneste oppnådde var å innskrenke friheten til lovlydige borgere? He he. Dette er bare piss. Med å "rive av plasteret" som sagt over slipper en å prøve med fornuft der det ikke trenger inn. Myndighetspersoner som ikke bruker fornuft i en sak som dette beviser sin innkompentanse i stillingen, og burde finne noe annet å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Når man tar fra folk hobbyer som de brenner for og har brukt store deler av livet og inntekten sin på, kan man ikke forvente at de skal reagere rasjonelt når de får dette tatt fra dem uten at noen kan overbevise dem om at det er en rimelig og grei grunn til det. Det er ikke snakk om oppfordring, det er snakk om å vite litt om hvilke reaksjoner man kan forvente fra et stort nok utvalg mennesker.

Det er mulig du faktisk ikke prøver å fremstiller norske våpeneiere som psykisk ustabile "tikkende bomber", men i så fall lykkes du ikke helt. Når man vet hvordan media liker å fremstille ting, så burde man faktisk tenke på hva man sier på et åpent nettforum.

 

La oss bruke VG-testen:

Hadde det hjulpet saken hvis det på forsiden av VG i morgen var bilde av en kar som poserer med en AR-15, gjerne klippet sammen med et lite bilde av ABB og rifla hans, og overskriften "-Våpenet mitt får du aldri!".

 

Inni avisen står det noe sånt som:

"Bruker X på Kammeret.no, Norges største internettforum for eiere av halvautomatiske våpen, heretter referert til som MASSEDRAPSVÅPEN, varsler at han, og mange andre, kommer til å gjemme unna sine MASSEDRAPSVÅPEN hvis et eventuelt forbud blir vedtatt. '-Dette forbudet er et brudd på våre rettigheter, og har fått meg og mange andre til å miste all respekt for norsk lov, raser han.' Regjeringen ønsker å forby MASSEDRAPSVÅPEN av typen som ble brukt på Utøya og i Newtown, men norske MASSEDRAPSVÅPENEIERE vil altså ikke gi seg uten kamp!"

Og så videre, med intervju av Utøya-ofre, politi og politikere, som alle er i harnisk over de forferdelige (Massedraps)våpeneierne, som åpenbart er ute av kontroll...

 

Nei, det var kanskje ikke akkurat det du sa og mente, men du kan vedde på at det ikke er så veldig nøye for den som vil argumentere for den andre siden, eller som bare vil ha en artikkel som selger aviser. Journalistisk frihet, pleier de å kalle det.

 

Jeg skjønner at det det er viktig å kjempe for det man tror på, men av og til må man stoppe opp og sjekke om man er inne på svarten, eller om man bare skyter seg selv i foten.

 

"The road to hell is paved with good intentions."

 

God natt! :)

Link to comment
Share on other sites

Skal man tenke slik, er det bare å dra gaffa'n over kjeften, dra ned buksa og finne frem vaselinen. Folk som tolker ting i verste mening finner man uansett. Det er mulig at du ikke ønsker å kneble enhver diskusjon, men du gir iallefall meg et lite sekund lyst til å selge unna våpen og drite i hele greia.

 

Dersom man ikke kan åpne kjeften om hobbyen sin uten å frykte at den skal bli tatt fra en, har man tapt. Dersom man ikke kan opplyse om realiteter, bør man komme seg unna. Jeg vurderer det dag for dag.

Link to comment
Share on other sites

Tenk-trykk-tal sto det på gamle militære felttelefoner.

 

Slik jeg tolker noen innlegg her får jeg inntrykk av at noen våpeneiere vil være villig til å fingere tap av registrerte våpen for å kunne beholde dem.

Villig til å begå lovbrudd + våpeninnehav = en dårlig ligning.

 

Videre tolker jeg andre innlegg dithen at noen kan bli desperate/irrasjonelle om de ikke får beholde registrerte våpen. Desperasjon + våpen = en dårlig ligning.

 

Jeg håper INGEN journalister leser denne tråden. Det kan gi fete overskrifter.

Link to comment
Share on other sites

Om det blir forbud og innlevering så har jeg tenkt og spille på følelser, for da greier ikke en rødgrønn person og være hard. Rundt regnet så er hvert av mine halvauto våpen verdt ca 10 millioner kroner om en skal regne livskvalitet over i penger. Så dette blir en kostbar affære for folket som vil ha sigden inn i det norske flagget.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror forøvrig det er dumt at slike tråder blir søplet ned med helt irellevante poster, hentydninger til at det er ille å være hvit man i norge, hvorvidt amerikanere skulle gjemme unna

de våpna myndighetene ikke vet at de har...

 

Det eneste jeg ser, er hvordan skyttersiden gang på gang drar seg selv lenger ned i hengemyra. Her har vi fått en gylden mulighet til å bidra til å påvirke, og motargumenter et forslag som i den ytterste konsekvens kannføre til at AP for forbud mot selvladervåpen på sitt partiprogram.

Men det jeg ser her, er mer egnet til å støtte opp mot et slikt prinsipp en å motargumentere det.

 

@Wheelgunner, ang våpen med omsettningsforbud og presedens. Du tar veldig feil :wink:

Du glemmer tusenvis av halvautorifler slik som US carabin, FAL, Garand, HK91 (Minst 1800 solgt) og andre litt særere konstruksjioner. I tilegg går POD inn for markedsverdi erstattning for våpen ved inndragning i forarbeidet til forslaget til ny våpenlov.

Link to comment
Share on other sites

@Wheelgunner, ang våpen med omsettningsforbud og presedens. Du tar veldig feil :wink:

Du glemmer tusenvis av halvautorifler slik som US carabin, FAL, Garand, HK91 (Minst 1800 solgt) og andre litt særere konstruksjioner. I tilegg går POD inn for markedsverdi erstattning for våpen ved inndragning i forarbeidet til forslaget til ny våpenlov.

 

Hvor mange av Norges antatt 1,7 milioner private våpen blir omfattet av et totalforbud mot selvladende rifler og alle pistoler revolvere?

 

Det er i de tilfellene du nevner alikevel ikke snakk om hundretusener av våpen som blir tilgjennlige i opptil 50 år fremover, kun relativt få som egentlig ikke er mer farlige enn det som ble igjen.

 

POD er ikke lovgiver i Norge, det er sterkt tvilsomt at Stortinget vil være villig til å betale, konservativt estimert, 5-10 miliarder for flere hundre tusen våpen. Jeg tipper de vil prøve seg med skrotprisen for stål, også trenere rettsaken i årevis. Altså etter standardskjema nå grupper saksøker staten og krever erstattning...

Link to comment
Share on other sites

Jepp. Er litt usikker på om DLD var programfestet, slik det er snak oim her eller ikkie. Uansett er det altså en mulighet til å bidra i forkant, om man kommer seg opp fra Sofaen.

 

@wheelguuner

Nettopp, derfor er jeg i svært liten grad bekymret for tilbakekalling. Når det er sagt - det foreligger faktisk ikke en gang noe forslag om forbud på halvauto rifler av typen mini 14...

 

Men fokuset nå må være å jobbe på en saklig måte mot slike eventuelle forslag, i første omgang. Ikke gå i lås over hvor mulige fremtide avgjørelser som kanpt engang er påtenkt.

Link to comment
Share on other sites

@Hassel

 

Det foreligger nå et helt konkret forslag til å forby alt.

 

 

Det er skrevet på en måte som tilsier at det ikke bare kommer fra en emosjonelt motivert pårerende, bl. a. er alle de vanlige herskerteknikkene for å avskjær andre meninger tilstede.

Jeg vet ikke hvilken erfaring denne Børsei har fra politisk arbeid, men i og med at datteren var den hun var har han nok diverse kontakter. Etter omstendighetene tror jeg derfor det er rimelig å anta at dette kan få stor oppsluttning i AP. (Nei, det er ikke en konspirasjonsteori å tro at det står fler enn bare én navngitt forslagsstiller bak et forslag i en politisk prosess)

 

 

Når er det etter din mening på tide å gjøre noe? Etter at loven foreligger? Veien fremover er aldri lagt av de som sitter hjemme og overlater alt til staten fordi den sikkert vet best...

Link to comment
Share on other sites

Wheelgunner -

Kan du vis meg det forslaget, altså den lovvendring som skal vurderes hvor det er et forslag til forbud mot våpen?

(om man ser bort i fra dagens gjeldende praksis, hvor alle halvautorifler i utgangspunktet er forbudt, men en del tilatt ved en godkjennelse ordning) (Svar - nei det kan du ikke)

Jeg er rimelig sikker på at Sun Tzu, Clausewitz og Baron Homini alle anbefaler å sette seg inn fiendens styrker, svakheter og hvor og hvordan slaget vil skje i forkant.

 

Om du hadde tatt deg tid til å lese denne tråden litt mer nøye ville du også ha sett at vi har en en annen Far, som også fikk sitt barn myrdet på utøya som syns at forbud mot våpentyper er tåpelig. I stedet for å krisemaksimere, anta og trekke helt grunnløsekonklusjoner (Slik som at grunnen til at man ikke har tilbakalt våpen som senere er blitt umulige å omsette, er at det bare gjelder noen få hundrede revolvere...) så kan vi bidra til å påvirke, ved å argumentere fra samme ståsted, ved å få et annet kompetent, relevant og direkte berørt synspunkt, frememt fra vår side.

Når er det etter din mening på tide å gjøre noe? Etter at loven foreligger? Veien fremover er aldri lagt av de som sitter hjemme og overlater alt til staten fordi den sikkert vet best...

En annen ting som kan være veldig gunstig for å vider kunne beholde muligheten for jakt, sports og rekreasjonsskytiong i kongeriket er å sette seg inn i hvordan ting henger sammen. Hvordan forvaltningen fungerer og hvordan f.eks noe blir til lov. Du har videre full rett til å synes jeg er både dum&teit, men jeg har faktisk bidrat til utformingen av det eneste forslaget til endring i våpenloven som foreligger, jeg representerer et skytterforbud og jeg bruker mye tid HER på slkke alle de brannene som skyttersiden klarer å tenne på, i sine egen toaletter. Jeg begynte den kampen for mange år siden jeg. At du insinuerer at jeg sitter i sofaen som en annen bamse og ikke gjør noe, blir jeg genuint fornærmet av.

Link to comment
Share on other sites

Utfording - Det vil komme et begrunnet, dokumentert og emosjenlt støttet forslag til at AP skal få inn forbud mot selvladervåpen i sitt partiprogram. Det kan kanksje bli vedtatt, uavhengig om vi bidrar eller ikke. Neb det er fortsatt en intern AP greie.

 

Mitt løsnikngsforslag.

Kontakte lokale APmennesker (Sånn frem til Medio april) og si at vi sdom velger synd det forslaget er en dårlig i de, ikke msint fordi det inneholder feil, ikke er gjenomtankt og ikke faktabasert. I tillegg kan vi støtte opp våre meninger emosjonelt med en berettning fra en annen far som mistet det umistelige på Utøya, som ikke mener forbud er den riktige rettningen i kampen for mer åpenhet og mer demokrati.

Link to comment
Share on other sites

Hassel: Disse stadige billige stikkene i min retning kan du spare deg.

 

For de som ikke sitter i styre og stell i de ulike forbundene, er det fryktelig vanskelig å se at noe blir gjort. Og da hjelper det ikke at "noen" på et forum sier at det arbeides, det arbeides, ta det med ro.

Link to comment
Share on other sites

@Hassel

 

Jeg vet at du har deltatt og bidratt mye og har aldri påstått noen annet. Men jeg tolker mange av dine innlegg som at du ønsker at vi andre skal holde kjeft og overlate dette til dere uten at dere gir noen informasjon om hva som skjer. Altså den beste måten å generer mest mulig rykter og løse påstander på.

 

Igjen, isteden for å kalle oss konspirasjonteoretikere og be oss holde kjeft, hva med infomere mer om prosessen dere holder på med og komme med forslag til hva vi kan gjøre?

Link to comment
Share on other sites

Den billigste dvs Claes Ohlson varianten av hersketeknikk er vel å sutre over at andre bruker det?

Men så lenge jeg mener noe som er skrevet bidrar til å støtte skyttersaken er det min rett og moralske plikt å poengtere at teite ting er teit.

 

@wheelgunner, er egentlig ikke ute etter å be folk holde kjeft, og jeg ønsker også at forbundene blir mer informative. Men denne saken i denne tråden har jeg da vitterlig fler ganger foreslått hva man skal gjøre med?

 

I denen saken kan jeg forøvrig informere at ingen forbund jeg kjenner til, pr dags dato gjør noe.

Link to comment
Share on other sites

Den billigste dvs Claes Ohlson varianten av hersketeknikk er vel å sutre over at andre bruker det?
En annen sak, som trolig kommer fra Jernia, er å påstå at motparten har sagt noe annet enn den har. I dette tilfellet var det de små stikkene (som var mer barnslige provokasjonsforsøk enn hersketeknikker) jeg hadde noe imot. Hersketeknikken jeg mente du brukte, var å indirekte referere til meg som (med forbehold om hukommelse) så dum at selv gudene ville ha vansker.

 

Jeg har sjelden vært enig med deg, Hassel, men jeg har likevel hatt et noenlunde positivt inntrykk av deg. Har hatt.

Link to comment
Share on other sites

NSF jobber spesefikt med denne saken. Har sikre bekreftelser på at både NSF og NROF i går ringte flere sentrale AP politikkere. Jeg var tilstede da leder av et AUF fylkeslag i går ble oppringt av NSF.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Norge er et lite land. Det er svært sannsynlig at akkurat du kjenner en eller annen med et politisk verv. Være seg på kommunalt, regionalt eller nasjonalt nivå. Om du ønsker å bidra med å bevare våre idretter og fritidsysler vil jeg oppfordre deg til å kontakte disse på en høflig måte og fremlegge vår sak etter beste evne. Fortell om hvor viktig skyting er for deg. Inviter med deg vedkommende til din lokale bane. Vis de gode sidene ved vår idrett.

 

I motsetning til mange andre idretter gjemmer vi oss bort. Våre idrettsanlegg ligger somregel gjemt bort i utkanten av kommunen. Vi skjuler vårt idrettsutstyr i safer og dekker det til når vi forflytter oss til og fra banen. Vi må ufarliggjøre våre aktiviteter om vi skal overleve. Forbundene har en stor jobb foran seg her, men vi må alle hjelpe til etter beste evne på dette området. Dette er noe alle kan bidra med. Vi pistolskyttere driver en olympisk idrett. Av erfaring kan jeg si at folk blir mye mer positive når jeg forteller dem det.

 

Videre vil jeg oppfordre medlemmer av NJFF og DFS til å kontakte sine forbund slik at vi får tungvekterne med på denne saken.

Link to comment
Share on other sites

Når er det (etter din mening) på tide å gjøre noe? Etter at loven foreligger? Veien fremover er aldri lagt av de som sitter hjemme og overlater alt til staten fordi den sikkert vet best...
Meget enig i sitatet hvis du fjerner personhenvendelsen! :)
En annen ting som kan være veldig gunstig for å vider kunne beholde muligheten for jakt' date=' sports og rekreasjonsskytiong i kongeriket er å sette seg inn i hvordan ting henger sammen. At NOEN insinuerer at jeg sitter i sofaen XX og ikke gjør noe, blir jeg genuint fornærmet av.[/quote']Første del av sitatet: Du har så rett! Det kunne vært fint om du lager en tråd hvor vi kan få på plass riktige strategier.. FORT! :) Til siste del (lett sensurert): En så dyktig debattant lærer neppe så mye i sofaen bak en pc nei!
I denen saken kan jeg forøvrig informere at ingen forbund jeg kjenner til' date=' pr dags dato gjør noe.[/quote'] Mener du våpensaken? :?
NSF jobber spesefikt med denne saken. Har sikre bekreftelser på at både NSF og NROF i går ringte flere sentrale AP politikkere. Jeg var tilstede da leder av et AUF fylkeslag i går ble oppringt av NSF.
Men hvor blir informasjonen til medlemmene av? Linker til NSF's nyhetsside på web.. Ikke mye om våpensaken der nei.. http://www.skyting.no/nyheter/Sider/Nyheter.aspx
Link to comment
Share on other sites

Hassel skrev:

I denen saken kan jeg forøvrig informere at ingen forbund jeg kjenner til, pr dags dato gjør noe.

Mener du våpensaken?

Saken tråden handler om. Altså at det vil bli fremmet et forslag om et forbud fra en delegat på landsmøtet.

Link to comment
Share on other sites

Noen kommentarer vedrørende argumentasjon mot dette forslaget.

 

Forslag til Arbeiderpartiets landsmøte 2013

Forslagstiller – Sverre Bøsei

I respekt for de 69 døde på Utøya 22 juli 2011, og i Monica Bøseis ånd, tillater jeg meg å fremme følgende forslag til Arbeiderpartiets landsmøte i 2013:

Arbeiderpartiet går inn for at det i kongeriket Norge innføres et totalforbud mot halvautomatiske rifler i privat eie.

Likeledes innføres det et totalforbud mot pistoler og revolvere i privat eie.

 

Beklager forslagsstillerens tap, men finner ingen grunn til å tro at forslaget gir noen økt sikkerhet for befolkningen.

Kriminelle er nettopp det, kriminelle, og vil ikke lyde denne loven heller.

 

Det forslaget derimot vil gjøre er å ødelegge en idrett med århundrelange tradisjoner, inkludert Norges deltagelse i OL.

 

En idrett som gir økt livsglede til mange tusen lovlydige borgere.

 

Motivering:

Det foreslåtte våpenforbudet er etter mønster fra våpenloven i Storbritannia, og har sin bakgrunn i massakren i Dunblane i Scotland i 1996, hvor 16 skolebarn i 5/6 års alderen og

læreren deres Gwen Mayor, som forsøkte å beskytte barna, ble brutalt drept. Nevnte tragiske hendelse i Dunblane i Scotland førte til at våpenloven i Storbritannia ble endret og

utformet slik at i praksis ble all privat bruk av pistoler og revolvere forbudt. Fra før var retten til å bruke rifler og gevær svært begrenset.

Sett i lys av tragedien i Scotland, de tragiske hendelsene med halvautomatiske skytevåpen på Utøya i Norge, og tragedien på en barneskole i Newton i USA, hvor barn og ungdom ble

brutalt skutt til døde med lovlig anskaffet halvautomatiske skytevåpen, er det en utbredt oppfatning at disse tragiske hendelser krever radikale endringer i nåværende våpenlov.

Det nytter lite med små kosmetiske endringer i våpenloven slik det er lagt opp til fra våpenlovutvalgets side. Det må tas i bruk langt kraftigere og mer effektive virkemidler i

den nye våpenloven, for å hindre at lignende tragedier som 22/7 gjentar seg også på andre områder i det norske samfunn.

 

Intet av dette kan vel sies å ha ført til mindre våpenkriminalitet i UK. Og det er ingen grunn til å tro at det vil føre til noen endinger i Norge.

 

Tall fra politiet tilsier at antallet drap med skytevåpen i Norge har vært synkende det siste tiåret og at det nå ligger på 2-4 i året, av totalt ca. 30-40 drap. Politiet ønsker ikke

å informere om i hvor mange av disse tilfellene våpenet kommer fra ulovlige kilder. Selv om man skulle anta at våpenene var lovlige, vil det man i beste fall kunne håpe

å oppnå være at 2-4 personer i året blir knivstukket/slått ihjel istedenfor skutt.

 

En person med samme motivasjon og gjennomføringsevne som DTD vil uansett kunne finne en alternativ metode, inkludert bygge våpen fra grunnen av skarpjern.

 

 

Selv i våpenliberale USA betegnes halvautomatiske og grovkalibret skytevåpen med stor magasinkapasitet som angrepsvåpen, uten aktverdig sivilt formål, og har ingen naturlig plass i

det seriøse jeger og skytemiljø i Norge. Dette er skytevåpen som utelukkende er utviklet for å drepe flest mulig, mest mulig effektivt.

 

Enkelte, høylytte politiske miljøer i USA bruker dette følelsesladde, nedsettende begrepet om enkelte våpen med kometiske likheter med militære våpen. Disse

likhetene kommer primært av at det benyttes moderne materialer som plast og aluminium, samt at soldater og idrettsutøvere er mennesker med samme anatomi og at forståelsen av

ergometri har økt noe siden 1800-tallet (f.eks. pistolgrep på rifler).

 

Kommentar fra Sverre Bøsei (Far til Monica Bøsei som ble drept på Utøya):

Noen av oss har arbeidet i lengre tid med et notat, en grundigere motivering og mer utfyllende kommentar til den nye våpenloven.

Dette fordi vi ønsker å begrunne så godt som mulig, og fordi det er svært viktig å møte den velorganiserte våpenlobbyens til dels agressive verbale angreep, med mest mulig vesentlig og

saklig argumentasjon, og invitasjon til samarbeid.

 

Her må de oppfordres til å eksemplifisere hvem denne våpenlobbyen er? Og hvor de har kommet med "aggressive verbale angrep"?

 

Vi legger ikke skjul på at det er hardt arbeid, besluttsomhet og mye vilje, og ikke minst godt politisk håndtverk som skal til for å lykkes:

Kommentar fra Are Tomasgard: (Ordfører i Sørum/ Skulle holde foredrag på Utøya 22/11)

Jeg støtter Sverres arbeid for å oppnå forbud av halvautomatiske våpen i Norge.

Etter samtaler med noen av landets ypperste jegere og friluftsmennesker, har jeg kommet til den konklusjonen at et slikt forbud ikke vil berøre jegertradisjoner eller aktverdige aktiviteter

knyttet til våpen i Norge.

 

Påpeke det merkelige i at disse påstått ledende personligheter i jeger- og friluftsmiljøet (ikke idrettsmenn, såvidt jeg forstår?) ikke kan snakke for seg selv.

 

Et forbud vil være helt i tråd med 22.julikommisjonens anbefaling.

Dersom 22.julikommisjonen skal få nytte til læring og tryggere samfunn, kan vi ikke legge til side de anbefalinger kommisjonen gav. Legges klare anbefalinger fra kommisjonen til side, bør

spørsmål om hvilket ansvar de tar - de som mener seg å vite bedre enn den grundige og meget kompetente kommisjonen som ble nedsatt av regjeringen etter at terroren rammet oss så hardt

 

22. julikommisjonens anbefaling vedrørende våpen er blitt grundig diskreditert allerede.

Link to comment
Share on other sites

Oi... Jeg tror ikke det er lurt å blande kriminalitet inn reaksjoner på terrorhandlingen 22/7. Det tror jeg raskt vil få ting til å spinne ut av kontrol og på vill veier. Videre er neppe en konfrontasjons linje den beste, og det å hen vis til engelsk lovgingin litt risky. For selv om lovbrudd med våpen muligens har økt, så er det ferre som drepes med skytevåpen der, etter forbudet. (jfre Yates & Mauser, som sier at våpenlovgiving ikke har noen signifikant virkning på våpenkriminaliotet)

 

Jeg tror det er viktigere å ta tak if eilene, ikke misnt i poremissene til forslaget. F.ekls er det ingen som får kjøpt et selvladergevær av miltær type uten et dokumntert behov.

Link to comment
Share on other sites

Regner med at du tenker på mitt innspill. Var ikke intensjonen å virke konfronterende, men noen korte notater til diskusjon.

 

Har du link til den rapporten (Yates & Mauser), hadde vært intressant å se.

 

 

En litt gru oppvekkende tanke. Det er en stor rosa elefant vi overser i vår argumentasjonen; det at vi antar at folk vil se på en sportgren med militærliknende, selvladende rifler som en aktverdig grunn bare de får vite om det.

 

Jeg gjør det, men er ikke helt sikker på resten av befolkningen der...

Link to comment
Share on other sites

Her er du inne på et kjernepunkt, wheelgunner... Vi, i vår skyteboble, forutsetter at alle andre selvsagt har forståelse for vår aktivitet. Jeg er rimelig siker på at det ikke er tilfellet, både når det gjelder en skremmende stor andel av Ola og Kari Nordmann - og norske politikere. Hvis min følelse er korrekt, har vi store utfordringer i tida framover. Og da hjelper det vår sak lite å hyle opp om at alle politikerne er idioter og at statsråder er Judas..

Link to comment
Share on other sites

Oi... Jeg tror ikke det er lurt å blande kriminalitet inn reaksjoner på terrorhandlingen 22/7. Det tror jeg raskt vil få ting til å spinne ut av kontrol og på vill veier.

 

Poenget mitt her var å få frem at ingen lov noensinne vil kunne stoppe eller hindre noen som har tatt besluttningen om å ignorere loven totalt.

Link to comment
Share on other sites

En litt gru oppvekkende tanke. Det er en stor rosa elefant vi overser i vår argumentasjonen; det at vi antar at folk vil se på en sportgren med militærliknende, selvladende rifler som en aktverdig grunn bare de får vite om det.

 

Jeg gjør det, men er ikke helt sikker på resten av befolkningen der...

 

Det burde da kunne gjøres å få frem poenget at dette er hakket over skiskyting (som de aksepterer) igjen, hva angår krav til utøverens evner?

 

//Svein

Link to comment
Share on other sites

For selv om lovbrudd med våpen muligens har økt, så er det ferre som drepes med skytevåpen der, etter forbudet.

 

Men hvor mange drepes det totalt sett i UK da? Om det drepes færre med skytevåpen etter forbudet så er jo det knekkende likegyldig hvis det drepes like mange eller fler totalt sett.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...