Jump to content

TOTALFORBUD iht forslag til AP landsmøte 2013


Jollis

Recommended Posts

  • Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Godt skrevet k.

 

Er det noen som sitter med uttalelsen til en engelsk politiker angående håndvåpen forbundet. Der han glatt innrømmet at det kun var signal politikk, og at den ikke hadde spesiell innvirkning på problemstillingen. Og at det visste de da de vedtok loven?

Link to comment
Share on other sites

Finnes der noen her på forumet som ikke er hel spekket med konspirasjonsteorier og NRA retorikk som kan påta seg å lage en Facebook side hvor skytesportens og jaktens positive sider framkommer? Gode tema kan være blant annet barn/ungdom, OL/skiskyting, fellesskap etc. Enkel forklaring av hvordan våpen er/fungerer kan gjerne gi uinnvidde bedre innsikt og forståelse for hvordan og hvorfor halvautomater.

 

Siden bør uten unntak kun inneholde positiv vinkling på skytesporten, også om man skulle komme innpå heller negative sider ved våpenbruk. Side må være sannferdig og innholdet må være slik at tenkelige mot kommentarer er lagt døde før de en gang kommer opp. Beste måten å bekjempe et problem på er jo å unngå det.

 

Aller viktigst er at siden og innholdet er saklig, og bærer preg av å være skrevet av noen som har god kjennskap til våpen og skyting. For å gjenta meg selv, ingen NRA retorikk. Jeg vet i hvert fall at om jeg hadde vært en ikke-våpen-eier som hadde bevitnet en politisk debatt hvor en våpenmotstander fortalte om sin side av saken (ikke nødvendigvis en som har tilknytning til 22. juli), mens våpenkjemper Fredrik fra Førde avslutter med en god gammel årgang av "from my cold dead hands" så vet jeg akkurat hvem jeg hadde stemt på.

 

Denne facebooksiden kunne NOJS stått for spør du meg.

Link to comment
Share on other sites

Hvis NOJS skal stå for den, så burde det i så fall være en annen nettside hvor man ikke henviser til kammeret.no eller på annen måte viser direkte tilknytning til denne med tanke på en del av det som befinner seg på disse sidene.

Link to comment
Share on other sites

Noen med de rette kontaktene burde få til en reportasje på Tv og vinkle det dit hen at Mr. Bøsei ønsker å ødelegge hele skyttersporten,

bør også tas med at de fleste barn og kvinner bedriver jaktskyting/kunkuranse med halvauto pga. rekylen og vekt spesielt på haglefronten.

Link to comment
Share on other sites

Hvis NOJS skal stå for den, så burde det i så fall være en annen nettside hvor man ikke henviser til kammeret.no eller på annen måte viser direkte tilknytning til denne med tanke på en del av det som befinner seg på disse sidene.

 

Nei, NOJS kan enten bare drive siden, eller det kan være NOJS egen FBside. Vi har jo ikke noe problem med å skaffe medlemmer til kammeret, så noe reklame for kammeret på den FBsiden er unødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjentar meg selv like godt.

Dette er en sak som handler om et menneske i sterk sorg, tungt følelsemessig ut av balanse som prøver å gi mening til det meningsløse. ikke tro det er ondskap eller annet bak.

Det kan virke som om denne utlalesen har blitt missforstått, og jeg beklager at jeg ikke var tydelig nok.

 

Det er selvsagt snakk om saken i denne tråden, altså S. Bøseis forslag om å forby alle halvautovåpen, pistoler og rifler, jeg beskriver. Ikke hva gjørv kommisjonen eller andre måte mene eller si.

Det er tydeligt at du Hassel ikke er oppdatert?

Her er ingen anklager,men fakta.

Hvilke fakta er det du mener jeg ikke har? Det vil være svært viktig å få disse frem i lyset. Jeg har samlet så mye som jeg kan, dog er det godt mulig det er noe jeg ikke har fått med meg. Siden jeg har blitt bedt om å skrive et leser innlegg til RB's papirutgave tar jeg i mot alle innspill.

 

Hallo! å påstå at det er en manns sorg, et forslag fra en ensom sørgende far, er å stikke hodet i sanden

Jeg prøver å forholde meg til saken i denne tråden. Når jeg gikk å la meg i går var det lite støtte å merke for forslaget, selv i meda - som presenterte stort sett meget nøytrale reportasjer. Sørum ordføreren ser ut til å ha trukket seg fra den offentlige støtten i media, og i dag har RB i artikkelen om emnet, endret det hele til: Det er halvautomatiske skytevåpen med boksmagasin og stor magasinkapasitet Bøsei vil ha bort fra private hjem.’

En kraftig moderering og endring av utgangspunktet.

 

Hvor er skillet mellom en konspirasjon og et samarbeid mellom to eller flere likesinnede parter? Hvor stort må det være for at det er en konspirasjon?

Så langt ser det ut til at Bøsei har fått hjelp av AP-Ordføreren i Sørum. Det virker som disse to kjenenr hverandre fra før, ikke minst om du ser at ordføreren har omtalt Bøsei i meget postive ordelag på RB's nettsider i en sak om biler.

 

Jeg ser konspiriasjons spøkelset når jeg leser slikt:

Er det noen av dere som har noen innspill på hvordan PST jobber i bakgrunnen på endring i våpenlov og nye forskrifter forbud mm?

Er de bare der og observerer og innhenter info for videre bruk mot våpeneiere ? Eller er de passive ?

 

For all del, om PST kaller inn nyslåtte jegere med medlemskap i profetens Ummah til samtale, så føler ikek jeg meg spesielt bekymret...

Nei folkens her må man stikke hele ræva i jorda, det holder ikke med en finger!

Absolutt,

Skriv til dine lokale representanter (ikke bare AP), de som sender de som skal stemme til landsmøtene.

Link to comment
Share on other sites

De uttalselsene fra NJFF lokale mann på romerike provoserte også meg, selv eier jeg ingen halvautomater av noe slag.

 

Sako_35

Før man kaster for mange fakler,

Hva var det som provoserte deg med det hele?

Nestleder i Norges Jeger- og Fiskerforbund Akershus og styremedlem i Ullensaker Jeger- og Fiskerforbund, Kjell Disenbroen, kjenner ikke inngående til forslaget fra Bøsei, men dersom Bøsei mener at forbudet kun skal gjelde halvautomatiske skytevåpen med boksmagasin og stort magasinkapasitet, vil ikke dette ramme jegerne.

 

For det første er premissen endret for hva som skal forbys, vi vet ikke hva eller hvordan Journalisten spurte eller konkret hva representanten svarte. Inennfor rammene om at det er snakk om halvautomatiske skytevåpen med boksmagasin og stort magasinkapasitet så er det jo helt riktig at dette ikke vil ramme jegere. Med den tolkningen vil det fortsatt være et greit utvalg av halvautorifler som kan brukes til jakt samt alle halvautohagler som er godkjent pr idag kan benyttes.

 

Hva representanten syns om forslaget og om han er enig eller i mot, kommer overhode ikke frem. NJFF sentralt har i det minste markert seg tydelig som motstander av dette.

Link to comment
Share on other sites

Hassel skrev:

Skriv til dine lokale representanter (ikke bare AP), de som sender de som skal stemme til landsmøtene.

 

De som stemmer på landsmøtene stemmer som de har fått beskjed om.

Gjør de ikke det, blir de ikke nominert.

Nettopp, derfor må de kontaktes lokalt på det laveste nivå. Det er kontakten med "grasrota" som er viktig.

Link to comment
Share on other sites

Pust ut og få ned blodtrykket.

Hva er det den lokale NJFF-representanten har gjort som er så ille at han bør "steines"? Sitat: Nestleder i Norges Jeger- og Fiskerforbund Akershus og styremedlem i Ullensaker Jeger- og Fiskerforbund, Kjell Disenbroen, kjenner ikke inngående til forslaget fra Bøsei, men dersom Bøsei mener at forbudet kun skal gjelde halvautomatiske skytevåpen med boksmagasin og stort magasinkapasitet, vil ikke dette ramme jegerne.

Sitat slutt.

Disenbroen har åpenbart fått spørsmål fra avisa og han har svart fra sitt ståsted. I en ideell verden burde han fått lirket inn en setning eller to om de gedigne konsekvensene Børsei-forslaget vil få for andre deler av skyttermiljøet, men Are Fosjord har jo i artikkelen nettopp påpekt disse katastrofale følgene...

Edit: Sorry. Hassel var før meg...

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om dere har sett denne tidligere, men her er i allefall statistikken til Kripos over drap. Den er kanske entydig med tanke på hvor lite problem vi har med skytevåpen her i landet. Av 28 drap i 2012 ble 3 utført med håndvåpen, 17 med kniv. De resterende annet. Her er link https://www.politi.no/kripos/statistikk/drap/ Ser ut til at det er en nedadgående trend, i både 2010,2011 og 2012 ble det utført 3 drap med skytevåpen. Det var flere de foregående årene.

 

Dette er informasjon jeg mener er viktig å få frem så folk som er tvilende faktisk ser hvor lite problemet er. En liten detalj til statistikken, den sier ikke noe om dette var lovlige ervervede skytevåpen eller uregistrerte ulovlige skytevåpen.

 

Om vi ser på alle drap fra 2003 tom 2012 så er det til sammen 331. Av disse er "bare" 55 utført med skytevåpen. Kniv står til sammenlikning for 127. Stump vold står for 46 mens kvelning står for 41.

 

Tviler på om det finnes så mange som er tilstrekkelig naive så de drar konklusjonen at et forbud mot f.eks håndvåpen ville reddet 3 liv i 2012.

 

Aldri feil med gode faktatall.

Link to comment
Share on other sites

skytevåpen med boksmagasin og stort magasinkapasitet så er det jo helt riktig at dette ikke vil ramme jegere

Går ut i fra at du ikke glemmer at bl.a. Ruger 10/22 hører med i kategorien "boksmagasin og stor magasinkapasitet". Det er vel for øvrig ikke definert hva som menes med "stor magasinkapasitet". Er det alt over 3 skudd, siden Akershus NJFF tydeligvis mener at det er alt som trengs?

 

Bøsei ønsket jo å forby alle halvautomatiske skytevåpen, punktum. Det omfatter alt hva som kan krype og gå av halvautomatiske hagler, rifler m.m. Med andre ord, ikke et "greit" utvalg. Så kommer det altså at han nå har "moderert" seg. Dette er ikke en ny strategi

 

Representanten for NJFF har uttalt seg om et forslag han overhode ikke vet hva går ut på og viser også i sine uttalelser at han ikke engang vet noe særlig om hvilke regler som gjelder for halvautomatiske jaktvåpen. Det syns jeg er uheldig. For øvrig registrerer jeg den vanlige holdningen om at "så lenge det ikke rammer MEG så er det greit". Den holdningen har ikke NJFF og DFS sentralt gitt uttrykk for på samme måten, og jeg mener lokallagene bør følge denne linjen.

 

En annen ting er at utover dekningen i RB så har denne saken fått null medieoppmerksomhet. Det er bra, og jeg håper den ikke får noe mer og at forslaget synker til bunns i den politiske prosessen og blir liggende der. Med det som bakgrunn kan det være grunn til å tenke både en og to ganger før man skriver leserinnlegg til avisen og holder liv i saken på den måten.

Link to comment
Share on other sites

Som allerede skrevet har ikke NJFF representanten utalt seg om forslaget. Han har brukt noen løse betegnelser, skal vi i følge den logiske tråden til USA, AWB og ikke minst arbeidet med ny våpenlov, er "høy magasin kapasitet" mer en 10 skudd.

 

Men du har rett i at det vil krølle seg til for en del halvauto .22 rifler også - utover at det ikke vil hindre folk å utføre jakt. - Men dette er et sidespor - Poenget er at det som står i RB ikke sier noe om hva Nestlederen i Akershus JFF mener om saken utvover stedfesting av et faktaspørmål. Det blir dumt å bruke energi på dette, når det er å overbevise lokale politiske representanter at forslaget er stilt av _en_ man med vag støtte, som gir intrykk av å kunne handle på vegen av de døde, som søker hevn, oppreisning og mening, i å rette baker for smed.

Link to comment
Share on other sites

De som stemmer på landsmøtene stemmer som de har fått beskjed om.

Gjør de ikke det, blir de ikke nominert.

Det er, som jeg har skrevet tidligere, ganske sannsynlig at delegatene stemmer med sitt eget fylkesparti sitt vedtak. Derfor er det, for ørtende gang, viktig å begynne lavest mulig i systemet.

Det er dog ingen automatikk i at det stemmes slik. Det er nemlig debatt, ofte ganske mye også, på landsmøtene til Ap, og det er ikke uvanlig at saker snur helt der.

Link to comment
Share on other sites

En post forsvant for brudd på: "Vi vil ikke ha: - Bajaspostinger eller andre postinger som gjenspeiler useriøse holdninger til lovverket og jakt og skyting, og ikke minst er skadelige for våre aktiviteters omdømme."

Link to comment
Share on other sites

Fint, ærlig, og informativt kaaredump, vanskelig å være mer saklig en dette. Håper vi kan stå sammen med nok tyngde, hva det er vet jeg ikke nøyaktig enda, selv om en i følge motstandere mot HA/pistoler sterk "aggressiv våpenlobby" med stor stemmetyngde vil være det eneste håp på sikt tror jeg. I mellomtiden får man prøve å påvirke fra bunnen av som sagt.

Link to comment
Share on other sites

Representanten for NJFF har uttalt seg om et forslag han overhode ikke vet hva går ut på og viser også i sine uttalelser at han ikke engang vet noe særlig om hvilke regler som gjelder for halvautomatiske jaktvåpen. Det syns jeg er uheldig. For øvrig registrerer jeg den vanlige holdningen om at "så lenge det ikke rammer MEG så er det greit". Den holdningen har ikke NJFF og DFS sentralt gitt uttrykk for på samme måten, og jeg mener lokallagene bør følge denne linjen.

 

Hvordan klarer du å trekke alt det ut av den teksten? Har du svart belte i å tillegge andre meninger?

Det er jo fakta at jegere, på jakt ikke trenger mer enn 3 skudd i magasinet, det er jo til og med ikke lov å ha mer enn 3+1 eller 2+1 i halvautomatisk rifle på jakt, avhengig av viltart. (1+1 for hagle)

 

Så hvordan klarer man å ekstrapolere denne faktaen over til at denne fyren gir faen i halvautoforbud? Det står ingenting om det, det er kun oppe i hodet ditt hvor dette genereres.

Link to comment
Share on other sites

Alle åpner med å kondolere pårørende med deres tap av kjære,det gjør jeg og. Alle sjebner var ikke bare på Utøya,MEN i Sentrum og etterspill også.

 

Jeg har sittet på gjerde og sett på alt som skrives på forumer. Å så flott det kunne vært å skru tiden tilbake. Det gjelder vel alle og alt vi skulle gjort om. MEN sånn er det ikke!!. Real life slår deg i fleisen, på godt å vondt.

 

Jeg er velsignet fremdeles med å ha min aller nærmeste famelie ibladt meg. Men sorg og uforståennde "hvorfor" har eg kjent på kropp og sinn! Mistet 3 nære kammerater i det daglige. Bil ulykke (ikke hans feil) , 2 som valgte seg bort (ikke orket mer),nærmere skjbner hvorfor ,tar eg ikke her. Men kan si at våpen ikke trengs til det.

Her blir det mye jeg,men jeg bretter meg litt ut her,så andre kan forstå/tenke litt som meg. Jeg har vært så heldig å være i den generasjonen,der det var heilt greit å leke cowboy og indianer,farte rundt i hei og utmark med kniv å øks.... heldige meg.

Jeg mener selv og har fått god oppdragelse med moral og rettå galt!

Har betalt skatt til staten i 30 selvstendige år,så noe må jo være rett.

 

Min hobby/interesse har(er) vært skyting ,fra eg stod tynn tenåring(kanskje før og) med ei ombygga Krag i .22lr. Ohoii,det var gøy å ligge der å få bedre å bedre anvisninger.. videre i tiden , så har børsa,og eg blitt større ,meg helst i volum. og ja,det blir ikke nok turer i skog å mark. Travel hverdag ,kjennes i kropp og sinn !!! DÅ er det deilig med en hobby ,til å få koplet av..lade batterier så enn kan fungere igjen. Jeg kan ta meg ned en tur på innensdørsbanen,treffe venner og kolegaer . Eller om vær og årstider tillater,ute på 200`m eller 800. eller pistolbanen. Felles med alt dette ,(jeg har masssse utelatte grener),er at du ser bare blide og smilende,leende felles skyttere der. For ikke å snakke om de rundt jaktbålet. Glade,happy med smil på lur. Mange skrøner blir fortalt hehe. Skulle ønsket alle som er så imodt vår hobby,at de skulle få opplevet det samme vi er så heldige til å ha. På tvers av kjønn,lengde(volum) ,politisk farge.......

Men , så skjer det tragiske hendelser,skal ikke gå inn på hvorfor det skjer,der kan enn synnse hva som helst.

 

Men nå vil noe ta bort min hobby,sier du trenger ikke den type våpen ,den type våpen ,den type våpen..... feil ditt feil datt også farge !!

Eg er fremdeles lovlydig og edruelig,betale skatt,jobbe for hjula og endene til å møtes...men hvor blir mi smøring henn?? Lever vi ikke i ettt fritt land,med egne valg ?? Skal den nå taes bort, med mer synsing og klaging(den er litt på kanten følesemessig)men hvorfor skal det bli bedre når min hobby er borte.

Jeg har lært mine barn,min moral og rett å galt,samt min hobby. Ikke noe press,men innføring ..fra flis i fingeren til dobbelskudd med 45`n. Så er valget deres videre med alderen. Ser ut som eg må kjøpa meg hest......til hu eina.

 

Dette var litt fra meg,eg ber dere ta tid ,informer/skriv/rop til ders politikere opplys folket !!

 

Det har og vært innom forskjellige teorier ang . overvåking/oppvekking....det kan eg bare bekrefte for mi del..at det har skjedd... man kan si det ikke har noe å bety,når enn er 100% solid,men litt rart anyway. water under bridge sier di.

 

well ,dette var litt fra meg,pls la oss beholde vår hobby!!

 

Tror du fikk med deg det meste i dette innlegget skrevet fra levra :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Til Varj: NJFFs representant sier:" – Den type våpen brukes ikke av jegere. De halvautomatiske riflene vi bruker tar kun tre patroner, sier Disenbroen."

Det han sier er direkte feil. Om han gir f i halvautoforbud eller ikke vet vi selvsagt ikke, og det er uansett på siden av hovedsaken, som er den at han uttaler seg på tvers av eget forbund og i tillegg blander sammen krav i utøvelsesforskriften med hva slags utstyr som er godkjent ervervet til jakt.

 

Jeg mener at det ikke er urimelig å kritisere forbundsrepresentanter for uttalelser som kan være til ulempe for andre skyttere enn de som tilfeldigvis er medlemmer i deres eget forbund.

 

Så dette har vært på TV2-nyhetene altså? Alt jeg går glipp av.

Link to comment
Share on other sites

Absolutt et lesverdig og positivt svar. Har vurdert å sende et brev til vedkommende med et takk for innsatsen.

 

Forøvrig, har Ordføreren i Sørum nå sagt at det er "politiske årsaker" til at han vil støtte Bøseis forslag...

Link to comment
Share on other sites

Skal jeg blodgjette, ut i fra den kommunikasjonen jeg har hatt med ham om saken, så har han sett at de "fakta" man ha basert seg på ikke helt holder som fakta. Derfor må man støtte saken som en følelsesmessig greie og da høres "politisk" bedre ut. Samt at han vel er bundet i forhold til de saker som egen partigruppe har bestemt.

 

Til de som har skummlet mot RB og deres agenda... jeg ser at "svar" artikkelen er viet større plass på nettsidene en den andre med forslaget... og forsalget ikke ligger der lenger.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel forholdsvis enkelt i de fleste tilfeller å skaffe eller produsere "høykapasitets" magasiner til de jaktgodkjente halvautoene. Jeg kan ikke i farten komme på noen slike våpen med fast magasin, kan du?

 

Hvordan er det relevant? Om "høykapasitet" magasin blir bannlyst, så vil nødvendigvis lovlydige holde seg innenfor grensen. Det eksisterer såvidt meg bekjent ikke noe forslag om å kun tillate faste magasiner noe sted.

Link to comment
Share on other sites

Til Varj: NJFFs representant sier:" – Den type våpen brukes ikke av jegere. De halvautomatiske riflene vi bruker tar kun tre patroner, sier Disenbroen."
Ja? På jakt tar de bare 3 patroner, uavhengig av hva slags plass det er der. Ved et hypotetisk forbud er det da trivielt å enten plombere magasinet eller kjøpe et mindre magasin.
Link to comment
Share on other sites

Ikke nødvendigvis. Desuten er det langt flere deligater på fylkesnivå, og deligatene er ofte mer politisk skolerte. På lokallags nivå kan man nesten få gjennomslag for hva som helst. Men det beste er om forslaget stoppes så tidlig som mulig i den politiske prosessen. Derfor er det så uhyre viktig at alle informerer sine lokale AP politikkere om vårt syn. Spesielt viktig er det at de som bor i Akershus skriver.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig vil noen som mistet noen i den tragiske hendelsen være preget av følelser.

Utsagn, meninger og forslag kan være preget av følelser. Men jeg leser mye følelser i denne tråden også. Så derfor mener jeg vi skal tenke oss om flere ganger før vi bruker "følelser" som begrunnelse for at andre ikke er objektive.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel forholdsvis enkelt i de fleste tilfeller å skaffe eller produsere "høykapasitets" magasiner til de jaktgodkjente halvautoene. Jeg kan ikke i farten komme på noen slike våpen med fast magasin, kan du?
Hvordan er det relevant? Om "høykapasitet" magasin blir bannlyst, så vil nødvendigvis lovlydige holde seg innenfor grensen. Det eksisterer såvidt meg bekjent ikke noe forslag om å kun tillate faste magasiner noe sted.

Det betyr vel i korte trekk at NJFF-mannen i beste fall er misinformert. Og at forbud mot rifler som "kan" ta "høykapasitetsmagasiner" vil fjerne hele lista.

Link to comment
Share on other sites

@sofa bamse

Det er unødig flisespikk, det er ikke noe poeng å forfølge den delen av saken. vi vet ikke hvordan spørsmålene han fikk lød, det er journalistens presentasjon.

 

Som det er nevnt så har nå ordføreren endret sitt standpunkt fra å støtte Bøsei som etterlatt til å tufte, sin holdning på 22 juli kommisjonen. Og det er ikke mye støtte rundt dette å spore i media. Men det er usedvanlig viktig at dere fortsetter å kontakte deres lokale representanter og si hva dere mener.

Link to comment
Share on other sites

Han gjør det helt tydelig i diskusjonen at han famler etter halmstrå å redde troverdigheta si på, siden han pga lokallaget til AP er nødt til å fortsette kjempe for en sak han selv begynner å innse at er feil. Han kan knapt nok kalles en muppet, og jeg mistenker han også begynner innse at han skader partiet sitt med dette, hvis det blir allment kjent at de MOT BEDRE VITENDE kjemper for dette.

 

//Svein

Link to comment
Share on other sites

Så lenge vår side beholder fatningen og argumenterer saklig ser det ut til at dette kan gå veien, i forhold til denne saken. Slik jeg tolker det driver de å endrer inngangsverdiene i forslaget drastisk. Og det ligger en eller annen feilaktig tro på at pistolskyttere skal fortsette å få erveve våpen til konkuranse. (altså slik det er i dag?). Behold roen...

Link to comment
Share on other sites

Feilaktig tro? Hos hvem da, ikke Bøsei ihvertfall, han var vel rimelig klar på et totalforbud for alle halvauto. Kanskje jenker han tankene litt men akkurat det har jeg liten tro på, forhåpentligvis endrer støttespillerne synspunkt hvis de innser galskapen i forslaget som det foreligger. Men ordføreren ga vel ikke akkurat uttrykk for det i kommentarfeltet i RB.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...