Jump to content

XXL - forbrukerens redning eller fremtidig monopolaktør?


Pripyat

Recommended Posts

Leste denne artikkelen og det er tydelig at XXL satser på å ta "en elkjøp".

Vil dette gavne oss i det lengre løp? Må innrømme at metodene er litt usmakelige, men samtidig er det jo en ærlig sak å ville ta rotta på konkurrentene...

 

http://www.nordlys.no/lordag/article6269782.ece" target="_blank

 

Samtidig må jeg si at jeg ler litt av dette, og vi får jo noen råe priser da..

 

Sandkassenivå

 

Priskrigen mellom de to kjedene har gått hardt for seg andre steder i landet. Da G-Max åpnet ny butikk et minutt over midnatt i Moss i august, ble det krig. På sandkassenivå: XXL satte opp telt rett foran G-Maxkøen for å kapre kunder.

 

Dagen etter svarte G-Max med å parkere en varebil med G-Max-logo rett ved teltet. Beskyldningene haglet.

 

Ifølge et oppslag i Dagens Næringsliv tidligere i år, bombarderer sportsgigantene Gresvik og XXL Forbrukeombudet med klager på hverandre, og anklager om feil og brudd på markedsføringsloven.

 

 

 

 

:lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Ifølge økonomisk teori vil alltid økt konkurranse være positivt for kunden (oss). Personlig er jeg veldig glad i XXL og glad for at de kom til Norge. De har store varehus med et godt utvalg, hyggelig betjening og mye bedre priser enn konkurrentene! Har nesten kun handlet jaktutstyr der de siste årene selv :)

 

Har lite til overs for små G-sport, Anton osv butikker. med et lite utvalg og STIVE priser!

Link to comment
Share on other sites

Sitering av overstående innlegg er slettet jmonsen

 

Etter min oppfatning er kvaliteten like god som hos andre steder (de fører mye merkevarer og som oftest de samme produktene som hos konkurrentene, bare billigere). Har også kun gode erfaringer ved reklamasjon (har fått levert inn og fikset ulike produkter kjøpt i Sandvika i Bergen uten spørsmål eller problemer).

 

Jeg synes selv det er barnslig å kalle økt konkurranse for "barnslig og forkastelige", enten så kan konkurrentene tilpasse seg markedet (sette ned prisene og tilby et bedre tilbud), eller så vil kundene fortsette å velge XXL og flere konkurrenter vil gå konk.. Det er frivillig å velge hvor en vil handle, og jeg regner med at de fleste vil velge et sted der de får det beste tilbudet.

 

Jeg ønsker økt konkurranse velkommen!

Link to comment
Share on other sites

Selvsagt er det greit med økt konkurranse, men har du lest artikkelen? Å ha en vegg med bilder der de krysser av "one kill, three to go" og godte seg over andres ulykke er barnslig og forkastelig, i mine øyne. Det kaster mennesker ut i arbeidsledighet og usikkerhet. Jeg er sikker på at dette er dårlig PR for XXL.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er et tveegget sverd. Uten tvil at økt konkurranse er bedre for kundene (oss). Men når konkurrentene går konkurs blir det jo mindre konkurranse, så om XXL klarer utkonkurrere alle andre fullsortiments butikker i et geografisk nedslagsfelt og kun står igjen med konkurranse fra nisje butikker er det stor sannsynlighet for at dette blir negativt for kundene igjen. Så vanskelig å spå hvor hvordan dette vil slå ut i det lange løp, men i det korte bildet er dette utelukkende positivt for oss kundene :)

Link to comment
Share on other sites

Konkuranse er bare bra; og hva G-sport klager på skjønner jeg ikke; de har "30 dager pengene tilbake hvis du ikke er fornøyd"-garanti. Finner folk samme vare billigere er de sjelden fornøyd. At xxl-ansatte står for returen-nja; det synes jeg høres ufint ut.

 

Handler både hos xxl og G-max; kjempefornøyd med begge! Spesiellet nettbutikkene er suverene-der er det mange som har mye å lære!

Link to comment
Share on other sites

Spennende problemstilling og debatt.

 

Jeg har jobbet i XXL for noen år siden, og en god kompis jobber der idag.

 

Hos oss hadde vi og en stor plakat med oversikt over konkurrentene, som ble krysset ut når de gikk konk.

Når en butikk gikk konk, feiret vi med marsipankake. På do lå en slik stor G-Sport matte i tillfelle en bommet..

Jeg synes det var pinlig, barnslig og kynisk. Jeg jobbet i våpenavdelingen og kan si at mine medarbeidere der på den tiden var flotte karer, og de synes også det samme som meg om denne praksisen.

 

Ifølge økonomisk teori vil økt konkurranse gagne forbrukerne med lavere priser og høyere kvalitet i kamp om forbrukernes gunst.

Jeg er enig i premisset. Men dette betyr ikke at man må oppføre seg som en liten drittunge, for å si det på godt norsk.

Å feire andres arbeidsledighet og konkurser er så kynisk at jeg blir helt oppgitt.

Hadde XXL heller sendt marsipankaken til butikken som gikk konkurs med et "takk for kampen", hadde det stilt seg helt annerledes.

 

Samtidig kan markedet reagere på flere måter ved XXL's inntog, eksemplifisert ved PVAS (Pedersen Vaabenlager) i Kristiansand og XXL som etablerte seg i byen for ca 4 år siden. Mange hadde spådd PVAS, en liten butikk, nedenom og hjem i konkurranse med store XXL.

Men PVAS har vel knapt vært mer populær enn nå.

Link to comment
Share on other sites

Og der sluttet jeg å handle på XXL i den grad jeg har handlet noe fra de. Har vært innom en i Oslo noen ganger, og for en skytter er det en drittbutikk. De har litt av hvert men ikke noe gjennomført utvalg, samme ser jeg på G-Max. Jeg finner mer av interesse i den lille butikken til Interarms, og da slipper jeg å gå gjennom hele j*vla butikken for å kjøpe en ting jeg vet hvor står. Det er et billig triks som ikke vinner meg over.

 

De store kjedene er perfeksjonert middelmådighet mtp utvalg, og prisene er sjelden så bra som de gir inntrykk av. Litt sjekking rundt lander deg som regel bedre varer til bedre pris.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Handler noe småtteri hos XXL noen ganger da det ligger i nærheten. Men skal jeg kjøpe andre ting av kvalitet går (kjører) jeg til Landerø på Lillesrøm. Har et meget godt kundeforhold der og ønsker ikke og rokke ved det :wink: . Ellers er det ikke noe galt ved XXL i Ski bortsett fra som en skrev over her at man må gå rundt hele butikke for og handle noe du vet hvor er.

Link to comment
Share on other sites

"og for en skytter er det en drittbutikk".Er einig i det.Har vore innom butikken i Oslo og Åsane i Bergen og er ikkje imponert over utvalget.Då synest eg det er betre atmosfære på dei mindre butikkane der ein kan snakke med folk som har erfaring og gjerne få kjenne på og tafse litt på ting før ein kjøper noko.Har og høyrt om at folk benyttar seg av dei små våpenforetningane for studere våpena før dei bestemmer seg for kva dei vil ha og etterpå bestiller hos XXL fordi dei er billigare.Er redd det på sikt kan verte øydeleggande for kundane.Derfor brukar eg den lokale butikken der eg er fornøygd med utvalget og kompetansen til dei som arbeider der sjølv om dei ikkje alltid er billigast. :|

Link to comment
Share on other sites

Glad i XXL fordi jeg er glad i rimelige ting - Gmax syntes jeg ligger litt over XXL på det meste av de like produktene de har.

 

En annen ting er jo at man får nettbutikk-pris hos XXL. Og slipper fraktutgiftene. (Har iallefall jeg fått flere ganger.)

 

Men at det kan ende i monopol, og økte priser - det er jo faren. Og enda vanskeligere da, i "worst case scenario", at en ny kjede etableres og kan konkurrere med XXL, da XXL fint kan selge med tap for å kjøre den nye kjeden konkurs.

 

Har faktisk også hørt om at XXL har blitt nektet av en klesprodusent å handle tøy, fordi de skulle selge tøyet "for billig". Husker ikke merket nå, men er en annerkjent norsk produsent.

Link to comment
Share on other sites

Xxl er greit nok når du vet hva du skal ha. Men å stole på kompetanse nivået til enkelte av de ansatte i våpen/villmark avd, det gjør jeg ikke.

Personlig så liker jeg "spesial" butikker. Ala Winge, Landrø etc. Men skjer at jeg handler enkelte små ting på xxl.

Hva skjer når det bare er g-Max og xxl igjen? Blir prisene lave da og?

Link to comment
Share on other sites

Da bruker en XXLs prisløfte

 

Det er noe av det dummeste du kan gjøre. Som du sier har de prisgaranti fordi de vet at folk flest ikke benytter seg av den, men det gir inntrykk av at det er billig og da kjøper folk. De slipper med andre ord å gå i priskrig med andre aktører og det betyr i praksis høyere pris i markedet. Om du vil ha en vare til riktig pris er det mindre arbeid å finne den med en gang fremfor å måtte gå tilbake etterpå, og da får de som priser lavest pengene. Det er det vi er tjent med i lengden.

Link to comment
Share on other sites

Ifølge økonomisk teori vil alltid økt konkurranse være positivt for kunden (oss).

På kort sikt ja, jf. "bleiekrigen" mellom dagligvarekjedene. Men det er forskjell på konkurranse og priskrig.

 

For å se hvordan det går med utvalget når det bare store og få aktører i markedet, er det bare å ta seg en tur til nærmeste dagligvarehandel. Med få unntak er det nett det samme om du handler på Rima eller Kiop, i alle fall i forhold til hva du kan velge i.

 

Jeg har vært på en XXL-butikk en gang, fordi de hadde voldsomme tilbud på ett eller annet skrammel jeg ikke hadde giddet kjøpe ellers. Normalt handler jeg ikke på sånne butikker, både fordi det fins gode alternativer som er hyggeligere og raskere å handle hos, og ikke vesentlig dyrere. Tar telefonen og svarer på mail gjør de og ;)

Link to comment
Share on other sites

For å se hvordan det går med utvalget når det bare store og få aktører i markedet, er det bare å ta seg en tur til nærmeste dagligvarehandel. Med få unntak er det nett det samme om du handler på Rima eller Kiop, i alle fall i forhold til hva du kan velge i.

 

De gamle "butikkene på hjørnet" hadde ikke utvalg i det hele tatt så det er et dårlig eksempel; selv den minste Brustadbrua har bedre utvalg en de hadde.

 

Det eneste jeg kan komme på som er blitt elendig pga Rema/Kiwi osv er brød; det er f¤"n ikke mulig å få kjøpt et spiselig brød; alle har utvalg, men variasjonen består i ulike poser og form på brødet. Smaker sagflis alt sammen :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Det er spørsmål om øyet som ser. Før i tiden fantes det, i tillegg til dagligvareforretningene, slakterbutikker, bakerier, melkebutikker osv. der man kunne få lokale råvarer (for eksempel fisk og kjøtt) av god kvalitet. Bakeriet som lå fem minutter fra der jeg bor var viden kjent for både kaker og brød. I dag kan man, som du sier, velge mellom ulike typer sagflis med forskjellig innpakning :wink: Jada, i Oslo og Bergen og noen store tettsteder er det en del trendy spesialforretninger, som regel markedsfører de eksklusive importvarer - men det er ikke normen.

 

Den prosentvise andelen av inntekt som vi bruker på mat har derimot gått kraftig ned, så maten er blitt billigere, og jeg skal ikke nekte for at det er produkter tilgjengelige i dag som ikke var tilgjengelige før, men det er altså stort sett det samme i alle kjedene. Det er flere årsaker til det, men en av dem er at de store kjedene ikke "tør" ha et annerledes utvalg eller en annen profil enn de andre. Dette mener jeg er overførbart til sportsbransjen. Man ender opp med svære varehus med alskens tenkelig sportsutstyr - men nesten bare de dominerende merkevarende er tilgjengelige, ikke nisjevarene med høyere kvalitet eller uvanlige egenskaper.

 

XXL og lignende kjeder tjener nok mest på klær og sko, spesielt siden dette er motevarer som forbrukerne bytter ofte. Jakt- og skytenerder som oss står nok for en forsvinnende liten del av omsetningen deres.

Link to comment
Share on other sites

Handler til tider på såvel XXL som Super G, men som regel kun når det er noe på salg.

Probleme tjeg opplever her er so med Expert & Elkjöp, lav bemanning og ventetid for oss kunder og så vet i fanken om dem er så veldig innsatte i varene de selger.

 

Eksempelvis så handler jeg Berrys kuler, da dem er billige på XXL. Disse er da for og kunne skyte mye.

Men krutt og tennhetter handles av Holstad selv om dem er noen få öre dyrere. Detsamme med litt dyrere kuler jeg bruker til konkurranse, det er verdt de kronene og kunne snakke med noen som kan dette med hjemmelading og handvåpen.

Link to comment
Share on other sites

En ting som ikke er belyst her er:

Om en kjøper eller eier innen den sjangeren de leverer er det bra.

Kjøpte selv ladepresse der, men dier og utstyr kan de ikke levere, altså må jeg kjøpe det hos noen andre.

Skulle ha pusseutstyr, det hadde de ikke i mitt kaliber.

De har fine kupp når en får de med seg. Men utafor det "alle" har faller de igjennom. Om dette gjør at den lokale børsemaker våpenhandler går konk som følge av dette må vi bare ende opp med .308 alle sammen, eller reise land og strand rundt for å finne alt.

 

Klumsen

Link to comment
Share on other sites

Handler kun småting og ting som nisjebutikken ikke har (jaktrelatert). XXL kjøper inn i så stort kvanta, at de selger ut billigere eller med samme pris som de små får kjøpe inn for. Jeg mener at produsentene også har et ansvar her for å beholde de mindre butikkene. Dette kan på sikt føre til monpol. Det ble nevnt over kun brød og melk varer. De fører blandt annet ikke kal 20 til hagle. Hva gjør vi som nevnt over når det ikke er å få tak i de mer spesifikke tingene i egen region. Nisjebutikkene kan ikke overleve av å selge kun varer XXL ikke har.

Link to comment
Share on other sites

Hender at jeg er innom XXL i Sandvika. De har stort utvalg. Særlig i jaktklær. Moro å gå i den store jakt\friluft avdelingen å ta og kjenne på forskjellige produkter.

 

Liker å støtte de rene våpen\jakt butikkene. Men en del av dem (flesteparten?) har dessverre ikke fulgt med i tiden.

Tidene forandrer seg og jeg tror folk gjerne vil ha litt utvalgt å se på. Er jo så uendelig mange produkter på markedet i dag i forhold til bare noen tiår siden.

Men det virker som om våpen\jakt butikkene er fortsatt like små og har like få produkter i hyllene i dag.

 

Kanskje kremmerholdningen mangler hos jakt og våpen interesserte? Eller kanskje det rett og slett ikke er nok penger i det? Tror det er greit marked for tiden, men det gjelder å være på hugget.

 

Hjelpen man får på XXL er så som så. Det verste eksempelet jeg har vært borti, var da jeg overhørte en selger og en kunde (førstegangsjeger, tror jeg) som skulle ha en rifle til elg og hjort.

Stod mellom to alternativer, men uansett hvem han valgte så var det, ifølge selgeren, ytterst nødvendig å bedde riflen. Hallo, tror ikke kunden viste var det betydde en gang.

En person som bare skal ha en jakt rifle og ikke bryr seg noe særlig, trenger da vel for F ikke å bedde noenting. Svindel kaller jeg det.

 

Jaja. Men bra utvalg (av vanlige ting) og greie priser har de iallefall da.

 

Et lite tips til folk i Telemark. Interarms i Porsgrunn har gode priser. Har ikke sett noen i hele Norge som kan matche prisen de har hatt på f.eks en Sauer 202 Classic.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Spennende problemstilling og debatt.

 

Jeg har jobbet i XXL for noen år siden, og en god kompis jobber der idag.

 

Hos oss hadde vi og en stor plakat med oversikt over konkurrentene, som ble krysset ut når de gikk konk.

Når en butikk gikk konk, feiret vi med marsipankake.

Hadde XXL heller sendt marsipankaken til butikken som gikk konkurs med et "takk for kampen", hadde det stilt seg helt annerledes.

 

Tja...det finnes vel et uttrykk for en slik gest...

Link to comment
Share on other sites

Artig sammenligning.

 

Jeg kjøpte en Lanberhagle på Våpen Søilen for 2 år siden. Denne ble defekt nå på jakt for en uke siden da en bit av en fjær til sikringen var brukket. Leverte inn haglen til de alltid trivelige ansatte og problem løst kort etter.

 

 

God kompis kjøpte Silma Finnskogen hagle på XXL Lagunen i mai. Denne ville ikke veksle løp. Haglen ble levert tilbake med melding om at dette skulle ordne seg raskt. Det gjorde det ikke. Etter mye telefoner og oppmøter på XXL fikk han endelig tilbake haglen, men den vekslet fortsatt ikke løp. Virker som om det ikke er gjort noe med den. Lever inn igjen. Ny ventetid. Hagle i retur. Testes. Virker ikke. Byttes etter mye om og men mot ett mellomlegg i en Silma Finnskogen Lux. Denne har samme problem og forsvinner tilbake til XXL som lover rask bedring. Så følger en ny lengre periode med telefoner og oppmøter og juging om ting som at problemet sikkert skyldes at det ikke er skutt 12/89 patroner i den når den har feilfunksjonert og at denne helst skal ha 12/89 patroner for å virke. Haglen dukker opp etter uminnelig mye mas en uke før vi skal på jakt og driver fortsatt og fusker på 1 av 10 skudd med 12/70 jaktammo. Vel 5 måneder etter at haglen ble kjøpt og levert tilbake som defekt. De har heller ikke sendt byttemelding til politiet så det måtte kompisen min gjøre selv. Haglen ble med på tur med delvis seddel og historien er ikke over enda.

 

Har sett lignende ting der oppe før, så på reklamasjoner på våpen er de forkastelig dårlig.

Utvalg av ammo og ikke minst kunnskap om denne er også elendig. Om man spør angående våpen får man tomme og salgsrettede svar som sier at våpenet du vil ha selvsagt er konge og at selgeren har ett selv på tross av at han gjerne ikke vet ting som om våpenet har løpsvelger eller lignende.

 

Så jeg handler på Våpen Søilen eller PVAS. Der får jeg det jeg skal ha og det virker når jeg har fått det og til jeg ødelegger det. Så fikser de det igjen når det har gått i stykker.

Ingen tull eller bortforklaringer eller lyging.

 

 

NB. Crocksene jeg kjøpte på XXL til å ha i lavvoen som "utogpisseomnattensko" har funket som bare det.

Link to comment
Share on other sites

Støtt lokale nisjebutikker. Det lønner seg uansett i lengden. Xxl har en ræva service og inkompetente ansatte. Jeg kjører heller til porsgrunn og får god service og hyggelige priser. Når det gjelder ladeutstyr, sier vel bostedet mitt noe om hvor jeg handler det :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Som mange andre sier her, det er forbrukerne som tjener på dette.

Jeg har handlet mye tur/jakt utstyr i de siste årene etter at XXL kom til Tromsø.

Har alltid møtt et blid, hyggelig og behjelpelig persjonale. Det har resultert i at jeg kun går dit.

 

Jeg er kjempeglad for at XXL kom til Tromsø, før vi trengte dette!

Priser på våpen og ammo har alltid vært DYRT her, inntil nå :)

Link to comment
Share on other sites

Hvilken service og ekspertise forventer dere av en butikkjede med så lave priser at de stort sett bare har råd til lavtlønte ungdommer bak disken? XXL vil aldri kunne erstatte de mer spesialiserte butikkene med kompetanse i staben, så spørsmålet er jo hva man vil ha. Jeg kommer iallfall ikke til å handle på XXL mer etter å ha sett avisoppslaget øverst i tråden. Det er fullstendig lavmål.

Link to comment
Share on other sites

Er et par sannheter med modifikasjoner her.. Bruker sjøl primært en lokal nisjebutikk, men tom. der finner man ungdommer med høy selvtillit og lav selvinnsikt av typen "eg har skutt supersjempemange hjort på bøen til pappa, så eg veit alt om gønnere!", er tom. en blogger der.. Og service er tildels varierende. Hvis en skal kjøpe ammo. og en annen skal kjøpe ny Blaser m/Zeiss og demper til guttungen, gjett hvem som får all assistanse fra samtlige ansatte da (tre stk) i en halvtime-time (iallefall da eg gikk lei av og stakk). Min favoritt var da eg i vår skulle selge en rifle i .22 LR m/kikkertsikte gjennom dem, fikk et prisanslag fra våpensmed A på 1200,- (var litt rust på den, greit nok det). Etter et par måneder fikk eg tilfeldigvis greie på at den var solgt for lenge siden, men våpensmed B mente det var for mye rust på den og fjernet nevnte rust. Gjett hvem som fikk regningen for rustfjerning på 800,-.. Fikk mao. hele kr 400,- for rifle & sikte..

Det var et eksempel, prøver ikkje å baksnakke verken butikker eller kjeder, men poenget eg vil frem til er at man kan ikkje henge seg opp i klisjèer som at store kjeder pr. definisjon er slemme og at alle lokale butikker er koselige små paradis med koselige kompetente personer som gir deg en klem hver gang man stikker innom. Reell kompetanse innen relevant område og forståelse for verdien av service finner man hos hver enkeltpersoner i en bedrift, enten den heter XXL, Jakt & annet gøy, El-kjøp, Gunnars Gønnere, 7-11 eller hva det måtte være.. Størrelse på butikk/kjede er irrelevant, er mer et problem at det er langt mellom kompetente og serviceinnstilte personer, mens det går tretten på dusinet av kjepphøye guttunger i alle aldre.

Link to comment
Share on other sites

er tom. en blogger der.

:shock: Skyt han! Heng han i gapestokk og la han lide! Hva i all verden har dette med saken å gjøre?

 

Og service er tildels varierende. Hvis en skal kjøpe ammo. og en annen skal kjøpe ny Blaser m/Zeiss og demper til guttungen, gjett hvem som får all assistanse fra samtlige ansatte da (tre stk) i en halvtime-time (iallefall da eg gikk lei av og stakk)

Hva tror du butikken tjener mest på? Hva tjener rekruteringen best på?

 

Jeg boikotter XXL så det holder! Det å komme til min lokale sjappe, hilse på eieren som faktisk kan navnet mitt, gjør at jeg gladelig betaler noen ekstra kroner. Prøv å få tak i links våpen på XXL. Våpen kan de ikke, da jeg overhørte en som ble anbefalt ruger 10/22 til rådyrjakt. Ja, da måtte jeg bryte inn.

 

Men for all del, dere som ikke bryr dere om å få ting litt utenom "normalen" så hold dere til xxl. Husk mauser og stolsekken.

 

Fjernet en sjikanerende kommentar, som til overmål bygget på en misforståelse av det som var skrevet. Jegermeistern.

Link to comment
Share on other sites

Som mange andre sier her, det er forbrukerne som tjener på dette.

Jeg har handlet mye tur/jakt utstyr i de siste årene etter at XXL kom til Tromsø.

Har alltid møtt et blid, hyggelig og behjelpelig persjonale. Det har resultert i at jeg kun går dit.

 

Jeg er kjempeglad for at XXL kom til Tromsø, før vi trengte dette!

Priser på våpen og ammo har alltid vært DYRT her, inntil nå :)

De er hyggelige og har ok peiling. Svensken, vestlendingen og han siste faste jakter selv og har interesse nok til å gjøre en god jobb.

 

Samtidig har de inne det man trenger, i godt utvalg. Ladekomponenter og smådeler har de og.

 

Dette kan vel tilskrives at XXL Tromsø er den største XXLen hva omsetning angår.

 

Det de IKKE har er et større utvalg i merker klær. Enten er det toppmodeller av Norrøna/Bergans ellers er det McKenzie billigklær.

De mangler og fiskeutstyr. Det er enten top notch eller en abusnelle til femtilappen.

Link to comment
Share on other sites

XXL og G-max er sikkert fint. Men jeg surfer etter jobb for tiden og er ikke blitt mindre skeptisk etter å ha sett på Finn hva XXL gjerne vil ha av egenskaper fra sine selgere.

Husker ikke ordrett i farten, men du skal "hate å tape, gjøre hva som helst for å vinne"

Jug, svindel og merraflåeri oversettes det som i min lille hjerne.

 

Jeg tror som mange andre at spesialforetninger er et gode. Det koster, men kunnskapsnivå, service og kundeinnstilling er ofte (ikke alltid) hakket over megakjedene. For oss som ønsker noe litt utenom det aller vanligste har XXL og G-max uansett svært lite å tilby. Det er for få av oss tror jeg?

Greit nok. Vi er mange nok til Winge, Pedersen, Søilen og Alm.

 

Hver tar sin, så tar jeg min :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jeg må bare si at jeg har så sære interesser at XXL ikke har mye å tilby. I tillegg er det kjipt å gå i en butikk hvor du vet at våpenkunnskapsnivået på selgerene er så langt under deg at du ikke gidder å slå av en prat med mindre du vil høre "morsomme fantasihistorier". Ikke kan de bestille noe til deg heller. Det kan derimot de andre aktørene som selger våpen gjøre.

Når jeg er innom XXL ender jeg stort sett opp med en pose griseører til bikkja, selv om jeg gikk dit for å se hva det hadde å tilby i våpenavdelingen. Jeg tror det eneste jeg har kjøpt hos XXL er leirdueammo til 12ern, 20 har de jo ikke, og noen TopShot salongskudd. De ble forresten døpt Top Shit etter at jeg skjøt de over kronografen for å se hvorfor høydespredningen var så jævlig :lol: , men billig var de :wink: .

 

For sånne som meg er det dessverre bare to ting som gjelder "googel", eller så må jeg lage det jeg vil ha selv. Som regel betyr det at deler må bestilles fra Brownells eller Sinclair. Av og til må jeg kjøpe litt her og der, fordi det enten ikke kan sendes til Norge eller at de ikke har det du leter etter. Dessverre så er det nok slik at pengen mine stort sett havner i utlandet. XXL er nok, og kommer nok til å bli den butikken jeg legger minst penger i når det gjelder våpen og våpenrelaterte ting.

 

For å støtte den gamle lokale sjappa, prøver jeg å bestille gjennom de hvis de kan skaffe deler eller andre komponenter som jeg trenger. Det er tross alt slik at av og til ønsker jeg å snakke med likesinnede som ikke bare forteller "eventyr" og "morsomme fantasihistorier". :wink:

Link to comment
Share on other sites

Bare for å illustrere kunnskapsnivået. Sist jeg var innom en XXL butikk overhørte jeg en av de ansatte i våpenavdelingen spørre en kollega: "Hva er kaliber?"

 

Men jeg handler av og til på XXL, om jeg er i nærheten går jeg alltid innom og ser hva som finnes av klær på restesalg.

 

Uansett, mitt beste triks i Ludo, Har G-sport et knalltilbud, tar jeg med meg tilbudsavisa rett til XXL og kjøper det der. På G-sport er de som regel utsolgt allikevel, og jeg tviler på om XXL tjener penger på å matche G-sports lokketilbud.

Link to comment
Share on other sites

og noen TopShot salongskudd. De ble forresten døpt Top Shit etter at jeg skjøt de over kronografen for å se hvorfor høydespredningen var så jævlig :lol: , men billig var de :wink: .

 

For å ta Top Shot litt i forsvar; for det første er dette så langt jeg kan se ICI standard, de er jo produsert av ICI, og jeg har ikke greidd å registrere noen forskjell på Top Shot og ICI, bortsett fra en subjektiv mening om at Top Shot har et litt skarpere "knall". Hvis du noen gang havner på banen til Mysen Pistollag, - Korterudmyra, vil du der finne en blink med tre grupper skudd på. De er avgitt med så vidt jeg husker en Pardini som var satt fast i en skrustikke. Top Shot hadde den overlegent beste gruppen med minst spredning :mrgreen: (Jeg husker ikke de andre merkene)

 

Med 39 ør pr skudd er de den absolutt billigste 22LR jeg har funnet i senere tid.

 

Og, - jeg har absolutt ingen bindinger til XXL :lol:

Link to comment
Share on other sites

Min mening er at man bør støtte de små lokale jaktbutikkene så langt det går.

Mange av disse sliter med å holde hode over vannet i konkurranse med de store.

Når disse i mange tilfeller har god service, kvalitetsprodukter og har det man

er på utkikk etter, så er det trist om de skal dukke under for at vi jegere handler hos en av de store

for å spare oss noen usle kroner.

Det er verdt å betale litt ekstra om du får god service, de har/skaffer det du har bruk for, samt kan diskutere produkter med noen som faktisk er jeger, har våpen og har jakthund :)

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig er kundeservice en fin ting. Jeg har kun opplevd bra kundeservice hos XXL. Fikk bytta et par støvler som var kjøpt der som var i feil str til rett str. Og jeg fikk bytta en led lenser lykt som hadde havarert, der fikk jeg en ny lykt uten spørsmål. I begge tilfellene hadde jeg tilogmed rota vekk kvitteringen og det gikk fint å få hjelp fordet.

Når man i tillegg legger til at varene var betydelig billigere enn hos konkkurrentene så fikk jeg både billig vare og god kundeservice.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Mange av de små sportsbutikkene kan takke seg selv for at de går dårlig når de store aktørene kommer til området.

Hvis man ser på vareutvalget, så er det så standardisert og uinteressant at det halve kunne vært nok.

Spesielt for oss som driver med jakt og skyting.

Det finnes noen få hederlige unntak når det gjelder jakt og våpen butikker, men også disse må ha noen lunde edruelige priser.

Jeg betaler gjerne noe mer for å handle lokalt, men alt har en grense.

 

Bor i en nabokommune til Ålesund og der er det i alle fall tragisk når det gjelder utvalg av jaktutstyr.

De to sportsbutikkene i kommunen jeg bor, fører ikke jaktklær i det hele tatt. Kan ta inn på bestilling selvfølgelig, men dette er jo saker som må prøves. G-max var faktisk den butikken med noen lunde greit utvalg i jaktklær.

Jeg er av typen som liker å handle lokalt, både fordi jeg slipper å bruke penger/tid på reise til butikken og fordi jeg ser verdien av å ha en lokal butikk. Jeg har sågar prøvd ting på de store butikkene (XXL/G-Max), for så å bestille varen hos den lokale butikken, der den kostet mere. Men i og med at det er null interesse for å føre slike varer jeg har bruk for, gidder jeg nok ikke å holde på med det i lengden.

 

Nå åpner vel XXL butikk på Moa utenfor Ålesund om en stund, i den forbindelse har jeg hørt rykter om at noen av de mindre butikken stenger dørene. G-max er etablert i området fra før. Jeg må innrømme at jeg ikke kommer til å savne de da vareutvalget er særdeles blodfattig hos de fleste.(Det finnes unntak).

 

Handler mye av ladekomponenter og våpenutstyr hos en Jernia butikk med våpenavdeling (Stryn). Der får jeg gode priser og god service. Åpnet for noen mnd siden ny og større våpen avdeling i butikken. Verktøy og våpen under samme tak :clap: At det bla er fornuftige priser på krutt og hetter, sier mye.

 

Må innrømme at det er noen ting jeg går kynisk på pris når jeg handler. bl.a 22lr og 9mm ammunisjon. Kvalitet og hvor jeg geografisk får tak i det betyr selvfølgelig noe, men der kjøper jeg der det er billigst, stor eller liten lokalt.

 

Blir spennende når XXL åpner butikk i nærheten, det å kunne ha litt utvalg å velge mellom er jo kjekt.

Synes vel at utvalget av jaktklær og storkvanta varer blir det som blir mest interessant.

 

 

Hva med produsenter og importører, er de uskyldige opp i det hele :?:

Hvem tar mesteparten av fortjenesten på "miljø" haglepatroner til kr 25,-pr stk :?:

Hvorfor kan bare noen av våpen butikkene tilby f.eks Zeiss Classic serien til en gunstig penge :?:

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...