Jump to content

Ååååå, så mett!


Sako 30-06

Recommended Posts

  • Replies 422
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Først til Woff, stakkars dævel!!

 

Gårsdagens meny bestod av:

Svineribbe med sprøtt svor, kjøttkaker, pølser, hjemmelaga surkål, mandelpoteter en lys sennepkrydra brunsaus.

Drikke til var hjemmebrygga Andrimne Old Ale og en liten Gilde Taffel Aquavit i lilleglasset!

Til dessert riskrem som bestandig før!

Passer oss fortreffellig, og fortsatt God Jul!

Link to comment
Share on other sites

Åherre! I går var det møøør ribbe (stekt i over 4 timer) med sprø svor, fars medisterkaker, Ringerikspoteter, hjemmelaget rødkål og sjy/ribbefett (ikke brunsaus som enkelte ser ut til å tro at man skal ha til ribba!), fulgt av riskrem med rød saus laget på kirsebær fra egen hage. I formiddag diger julebrunsj. Nå skal jeg straks på kjøkkenet og gjøre opp et par orrfugl.

 

Vi rike har det godt 8)

Link to comment
Share on other sites

Haha Sako30-06, ja me rike har det absolutt bra... :mrgreen:

 

Ja i går var det lutefisk og i dag blir det svineribbe her i gården.. Både sur og rødkål, og ein liten skarp saus til.. I tillegg så har eg marinert og laga til ein spareribs variant av beina på ribba, som eg skjærte av, i det eg la den i litt salt og pepper.. Huff, det er knallharde dager gitt... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Julaften var det lutefisk, hjemmelagd flatbrød og godt smør som forrett. Hovedretten er som alltid pinnekjøtt, fulgt av riskrem til dessert.

 

Var mett langt utpå 1ste dag så da ble det juleskinke (hjemmelagd) med mandelpoteter, tomatsaus, asparges og brokkoli.

 

I dag gjorde jeg opp noen rugder, skar ut bryststykker, lår, lever og hjerte. Brunet bryststykkene og lår og la de til sides før lever, hjerter og selvplukket kantarell gikk i panna for bruning, toppet med et halvt beger rømme og en halv boks med fløte, lårene gikk oppi og dette stod og surret mens mandelpotetene ble satt på kok.

 

Siste 2-3 minuttene fikk bryststykkene seg en tur i panna. Servert med rørte tyttebær, brokkoli og blomkål.

 

Enkelt, greit og godt. Siden jeg skal kjøre en liten tur (når jeg orker) får vinen vente men det blir nok en god Rioja senere, mett nå ja :)

Link to comment
Share on other sites

Heisan

I dag var det tid for å gjøre opp forrige helgs harer.

h150%25.jpg

Jeg hadde egentlig planlagt koldtbord til fruen kom hjem fra jobb. Men etter som flåing og

partering skred frem.

h350%25.jpg

Ble lysten til å lage det absolutt beste jeg vet, Klassisk pepperstekt haresadel, allt for stor. Oppskriften har jeg lagt

ut i en tråd tidligere, men jeg kan vel gjenta :oops: For fra i dag av er dette en ny juletradisjon i dette hus :)

Skjær av alle senene på ryggen, skjær litt ned på begge sidene av

ryggbenet og press kjøttet litt ut til sidene. Gni sadelen inn med smør og

olivenolje. Dekk med grovhakket pepper, timian, persille og dryss

over salt. sett sadelen i ovnen på 200 grader i 15 min, ta den ut og la den vile i 10 min, sett så tilbake i ovnen i ca 3 min. Ta ut, hell på cognac

og tenn på. la det brenne til det slukner, dette for å brenne av pepperen.

Sil kraften over i en kaserolle, tilsett litt viltkraft og kok opp. Jevn sjyen med usaltet smør.

Skjær av ryggfiletene og kutt i grove skiver på skrå. Server med stekt

skogsopp og stekte poteter.

for 4 pers:

2-4(etter str.) haresadler

4 ss grovhakket sort pepper

1 ss timian

4 ss persille

1 ss smør

4 ss olivenolje

salt

0,5 dl cognac

2 dl viltkraft

ass. sopp

6 voksne poteter

evt annet godt tilbehør

sjyen serveres ved siden av

Nok Chateauneuf - du - pape fra Rhône - den perfekte harevinen

 

takk til Lars Erik Underthun for denne Bedre blir det ikke

Byttet i dag bort sausen mot soppstuing :wink:

Fikk et innfall om å dokumentere fremgangsmåten med bilder her. Beklager bildekvaliteten på de bildene jeg har tatt :oops:

Sadelen bør etter min menig tilberedes som filet, stekes rosa.

utgangspunktet:

h450%25.jpg

Etter fjerning av hinner og sener, Har samtidig skjært ned på begge sidene av ryggbenet og presset kjøttet litt ut.

h650%25.jpg

Så gnis den inn med dette: Timian, persille, grovhakket pepper og smør/oljeblanding. Hadde dessverre ikke friske

urter i dag, så jeg måtte nøye meg med tørket :?

h750%25.jpg

 

Her er poteter og sadel klar for stekeovnen:

h850%25.jpg

Soppstuingen med kantarell fra en av høstens raid hører selvsagt til:

h950%25.jpg

Så var det klart for flambering med Bache Gabrielsen

h951%25.jpg

h953%25.jpg

Her er filetene skjært løs fra sadelen:

h955%25.jpg

Det er servert:

h956%25.jpg

Enkelt og nydelig er dette :D

h957%25.jpg

Og ja, vi ble veldig mette.

Tusen takk for maten Taiko

Link to comment
Share on other sites

Taiko, jeg synes du bør lage en oppskrift-bildetråd utav det innlegget der :!:

 

Til topic: Annendagsorrfuglen er fortært, med klassisk tilbehør og den nest siste flaska av '98 Ch. la Nerthe. Et liiiite glass portvin sammen med molte-og-krem (blandet ved bordet) og krumkakene gjorde seg. En Monty Python-dokumentar på TV'en etter maten og så et glass god brun grappa gjorde kvelden ca. perfekt :)

Link to comment
Share on other sites

Har frem til nå ikke bidratt med noe under "matprat", men det er jo 1. januar...

 

Nyttårskalkunen har sikkert de fleste Kammerater full kontroll på, men slik pleier jeg å gjøre det:

 

Råvarer:

- kalkun (5,5 kg)

 

Stuffing:

- en pakke medisterfarse

- ca en halvkilo hjortekjøttdeig (uten tilsetninger)

- en løk

- ca to store never baconterninger

- 2 egg

- litt melk (eller føte)

- halv spiseskje potetmel

- noen tørka kantareller (et par timer i vann først)

- kvitseidsmør

- en halv sitron

- litt appelsin

- tyrkisk pepper

- kruspersille

- salt&pepper

 

Hjortedeigen kjøres i foodprosessoren sammen med løk, melk, litt appelsinsaft og litt sitronsaft. Kjøres til konsistensen er finere, men ikke mer enn at at det fortsatt,) er litt grovt. Så tilsettes egg, sopp, bacon, kruspersille. Dette kjøres så litt mer i professoren. Blandes så sammen med farsen, og stuffing er klar.

 

Kalkunen pensles med smør, krydder og sitron. Jeg steker alltid kalkunen i pose - da får jeg all kraft samlet i den og jeg syns kalkunen blir saftig og fin.

 

Stekingen er enkel nok, men passer på så det ikke blir for sterk varme (ml 150 og 180 grader).

 

Så til salaten:

 

- hodekål

- mandariner

- rosiner

- valnøtter

- eple

- druer

- lettrømme

- pisket krem med en knivsegg vaniljestang

 

Snitt kålen veldig fint i 2-4 cm lange "tråder". Legg lagvis kål, rømme, alt det andre og krem til bollen er full. Pyntes med mandarinbåter, valnøtter og druer.

 

Denne salaten er frisk og fin, og oppskriften stammer opprinnelig fra Island.

 

Sausen lages fra bunn med kvitseidsmør og mel (husk å koke lenge nnok så melsmaken forsvinner). Kan smakssettes på mange måter, men denne gangen ble det litt rødvin og krydder.

 

Serveres med mandelpoteter og brokkoli. Når det gjelde vin så er jeg ikke den rette å komme med anbefalinger, men der vet jeg det er mange som kan mye.

 

Har laget kalkunen slik mange ganger og gjestene har vært fornøyde :)

 

Denne gangen ble desserten Mauds pudding ;)

 

Har desverre ikke bilder av måltidet..

Link to comment
Share on other sites

åh, da var nattens snacks vel oppspist.

Butikkjøpt entrecote fra kiwi i 14,90kronersklassen (som jeg forøvrig er kjempefornøyd med) som gikk ut på dato for en ukes tid siden.

Stekt champignon

Bernaisesaus

Hvitløksbaguette.

 

En litt rar mix kanskje, men tok det jeg hadde for hånden!

Link to comment
Share on other sites

mmmh....

Ferskt kjøtt og suppe til middag i dag. Med klimper som smeltet på tungen, 7% eddik og god løksaus med fløte. Kjøttet var billig ytrefilet fra kiwi. Blir nok suppekjøtt med mer fett i nestegang for ytrefileten ble litt tørr. Men smaken var veldig bra!

Link to comment
Share on other sites

Rakfisk fra Tydal med mandelpotet, rødløk , purreløk,rømme,sennep,heimlaga potetlefse og heimbaka flatbrød.

Parmaskinke og heimlaga gravlaks. Drikke fru lysholm aquavitt og juleøl kl3 Rignes, Dalhs.

I morgo blir det "Sekkjepåse" livet er godt.

 

Mvh Knut

Link to comment
Share on other sites

hyperlink: Når du steiker kalkun heil som du gjør. Blir ikke kjøttet litt tørt? Jeg har gitt opp å steike den hel. Syntes ikke resultatet ble så bra. Jeg har de siste årene demontert fuglen før jeg steiker for å kunne ha bedre kontroll på kjøttet. Mulig at det bare er meg som gjorde noe feil, men det burde ikke være så vanskelig å steike en slik fugl da. Jeg får iallefall fint resultat med dette, selv om det ikke er så fint å servere.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Steker også kalkunen aldri hel. I en av bøkene til Brime er det er oppskrift på kalkun jeg følger.

Kalkunen parteres. For å gjøre det enkelt sitter jeg igjen med 2 bryststykker og 2 lårstykker (behold skinnet). For å få best resultat fjernes "nederste" delen av låret med hard hånd (mye "trevler" der). Stykkene surres sammen til en fin "stek". Ovn på 180 grader. Krydres og pensles med smør. 20 min i ovnen, så ut av ovnen for 10 min kvile, nye 20 min i ovnen, 10 min kvile og til slutt 20 min i ovnen igjen. Pensles under kviletiden. Litt mer arbeid enn å skyve kalkunen inn i ovnen hel, men jeg kan love at resultatet blir meget bedre!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ååååå fyttikatta, i dag på morsdagen, så blei det ytrefilet av hjort, med 80-90 døgngraders modning, pepperbernaise, smørdampa brokkoli og mandelpoteter... Som ikkje det var nok, så bakte kjerringa skuleboller, med eggekrem og den var toppa med melisglasur med kokos, nei å nei, det er tungt å få ned kaffien her.... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har nok en gang fått bekreftet at skarv er nydelig matvilt i dag :wink: Først ble skarven kokt en stund slik at den skulle bli mør og god. Deretter helte jeg av det øverste fettlaget i gryta og helte av litt kraft. Deretter ble stykkene skjært opp i små biter og frest i panna med sopp og bacon til den fikk en liten stekeskorpe. Deretter hadde jeg oppi masse fløte og rømme og lot det stå og putre en stund. Ble servert med poteter, grønnsaker og tyttebærsyltetøy.

Dette er noe jeg vil anbefale til alle andre, det smakte fortreffelig :wink:

Link to comment
Share on other sites

I kveld ble madammen budt på middag. Jeg bestemte meg for å lage noe godt basert på vilt. Etter et dykk i fryseren falt valget på en vakumpakket rådyrsadel fra desember 2008. Denne ble beinet ut

 

normal_Fileter%5B1%5D.jpg

 

Den ene ytrefileten ble pakket inn i serranoskinke

 

normal_fileter_i_skinke%5B1%5D.jpg

 

og tredd inn i stekeovnen.

Fileten ble servert med tagliatelle og en litt utradisjonell pesto basert på fersk grønn chili, ristede solsikkekjerner, hvitløk og fersk persille. Garnityr ble stekt kantarell og sukkerterter. For syns skyld kuttet jeg også opp litt rapidsalat

 

normal_servert%5B1%5D.jpg

Til dessert ble det en edel blå fra Gangstad gårdsysteri

 

normal_Dessert%5B1%5D.jpg

 

Slo litt på stortromma i vinvalget, og ofret en Barolo jeg kjøpte i Firenze for to år siden. Til osten reiv jeg i en Tokaij

 

normal_viner2%5B1%5D.jpg

 

Stappmett og fornøyd kone :D

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 1 month later...

Hjort og rådyr - "i alle deler" de siste ukene - har fått meg viltlei :? .

Fårikål har omtrent sprengt vomma :( !

 

I går var jeg ute med fluestangen - og fikk en ok torsk, samt en lyr :D .

 

Begge ble kokt - og med litt rødvin - er det snart senga :)

 

Men erfaringsmessig - blir jeg ikke så "tung" i morgen - av et fiskemåltid - som feit fårikål.

Link to comment
Share on other sites

Var jo bare til vurdering :lol:

 

Fluefiske er noe som bare "tar mer over" - enn jakten.

 

Så "planen" er:

 

Fluefiske i et meget bra vann fra midten av mars - til jeg drar til Afrika på håndvåpenjakt i april (før lønnsoppgjør/streiker).

 

Skåne - etter villsvin på sommeren - samt laksefiske.

 

Håndvåpenjakt i Afrika - i begynnelsen av september (mellom fiskeslutt og hjortejakt).

 

Fra januar til april - er jeg "fri".

 

Så kom med forslag :D.

Men bare jakt og fluefiske :wink:

Link to comment
Share on other sites

Medaljongar av indrefilet frå ei liti kolla, steikt med litt løk, paprika og champignon, fløytestua poteter og kodnøl. Kjeringi fekk Nippozzano til, veit ikkje heilt korleis det passar, litt skeptisk, men ho let vel. Ventar berre på at Himbeer-slivoen skal bli passeleg kald nok til å introdusera for henne.

Link to comment
Share on other sites

Kamskjell og grønne asparges med en Tokara 2008 Stellenbosch Chardonnay med utrolige 14,5 %

Etterfulgt av lammecarre med amadinepoteter og små nusselige erter og en Amarone Guiseppe Campagnola 2006. Desserten ble Renard Gillard Brie og Morbiere sammen med et glass til av Amaronen :wink: Avslutningen blir en klunk Martell Napoleon Special Reserve og fyr i pipa..

Link to comment
Share on other sites

Kokte to svære panner med kjøttkraft forleden, etter ein bukk som blei utbeina på torsdagen.

Fredag serverte eg madammen heilsteikt ytrefilet av hjort med viltsaus. Ho var skeptisk i forkant, men trykte i seg så mykje, at ho var både sur og dorsk i mangen timer etterpå :mrgreen: Restane av ytrefilet'n har blitt snadderpålegg i helga ;-)

 

Sausen eg lager til hjortesteik/biff er som følgande:

 

Ein solid klatt med margarin som får bli brunt i panna, før ein tilsetter to ss med mel og bruner til det er så brunt, at vanleg brun saus vil smake litt brent.

Spe på med veske, ca 4-5 dl med kjøttkraft skulle være nok. Sausen skal no vere tjukk, og den skal få koke i 10 minutt ca.

Tilsett så eit beger seterrømme, 4 - 5 gode sneier med god brunost, 3 knuste einebær, grovkverna pepar og salt. Det heile skal få kose seg i 10 minutt ca, så er det klart til servering :wink:

Ein kan sjølvsagt tilsette både sopp og løk, dersom ein ønsker det ;-)

 

Etter ein har fått i seg ein god porsjon av denne sausen, med dertil mengder kjøtt og anna tilbehør, skal ein ikkje rekne med å få gjort noko særlig på fleire timar :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Litt matgreier fra siste mnd ca.

 

Grillet lammeribbe:

8dcd9b73.jpg

 

And med helstekte poteter:

e998955c.jpg

 

Resteandesuppe:

cc5f8ab7.jpg

 

Bestilte krydder fra USA for litt siden:

476dcc6c.jpg

 

Hengemørnet t-bone steak

601b1161.jpg

 

"The Handyman" burger fra cheeseandburger.com:

b8bfdb79.jpg

 

Fish & Chips:

f7499924.jpg

 

Lammesteik:

90115e34.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...