Jump to content

Ååååå, så mett!


Sako 30-06

Recommended Posts

  • Replies 422
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det kullet Rema selger som heter noe med "landslag" er god vare.

Man kan tilogmed se at det er trestokker som er brukt og lukten har et klart hint av bålkos.

Jeg bruker ikke tennvæske i det hele tatt, men et tennrør som fyres med noen avissider i bånn.

Effektivt og null bismak.

Link to comment
Share on other sites

Det kullet jeg mener er det som leveres i 4-kilos sekker.

Det i 5-kilos sekker er bra det også, men som nevnt over litt støv og småmask i bunnen.

 

Sjekket litt på nettet og det riktig gode kullet heter Konge Grillkull.

Laget av 100% amerikansk eik.

Husker ikke helt i farten, men tror ikke det var noen ublu pris på det.

Kullet står på side 17 i denne brosjyren: http://issuu.com/duydinh006/docs/grill2 ... nspirasjon

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Hvorfor steke den på sedertre ? Gir det bedre smak ? Har aldri hørt om den varianten før. "Ikke det at jeg kan så mye om matlaging heller" :? .

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Eg har også laga svinesteik på Weber`n min og det funker veldig bra. Bruker litt orrespon for å få litt ekstra røykesmak..

Siste gong eg gjorde dette, så lot eg steika ligge eit døgn i salt/pepper før grilling og smaksmessig gjorde det seg betre.. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tok et dykk i frysen og kom opp med en tiur og en orrhane.

 

Bryststykker, lår, hjerte og lever ble lagt i en marinade bestående av østersaus en anelse soya og div urter/krydder og fikk overnatte på kjøl.

 

Tid for grilling i dag, brystykker og lår fikk noen på minutter på sterk varme før de ble lagt til sides for litt indirekte varme der hadde et blomkålhode lagt en stund allerede innpakket i folie og godt med smør og litt salt.

 

Hjerte og lever ble finhakket og stekt med selvplukket kantarell med en god dash med fløte over.

 

Mett ja :)

 

Da er det bare 1 hane og 1 høne igjen i frysen + 2-3 kg med hjort, godt planlagt.....satser på det er tomt til jaktstart :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

2 kilo lammelår klart for grilling.

23228c83.jpg

 

Krydder og hvitløk

1707e3a2.jpg

 

Etter 3,5 timer på grillen. Den var mer el. mindre ferdig etter 2,5 time, som var litt før jeg hadde regnet med, så jeg lot kullet brenne ut så den gikk gradvis over i hvile den siste timen, siste halvtimen lå kjernetemperaturen stabilt på 75 som er en tanke i høyeste laget, men da vet jeg det til neste gang. Den var jævlig saftig uansett heldigvis.

836258e1.jpg

 

Litt greskaktig tilbehør

13f5fc6b.jpg

 

Namnam

53eec2bd.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Flatbiff av rådyrbukk er satt til livs. Med ovnsstekt amadinepotet og rødvinssaus. Ellers var tilbehøret rosenkål og små sjalottløk som kokes lett i godt saltet vann før de surrer ferdig i en blanding av smør, honning og hakka nøtter. Domaine Vieux Telegraphe cdp i glasset. Stekte biffen hel i panne, før den fikk ti minutter i steikeovnen. Litt hvile og skjæres i fine skiver. Perfekt stekt. Mørt som smør. Veldig mett, ble en twist til dessert.

Link to comment
Share on other sites

Flatbiff av rådyrbukk er satt til livs. Med ovnsstekt amadinepotet og rødvinssaus. Ellers var tilbehøret rosenkål og små sjalottløk som kokes lett i godt saltet vann før de surrer ferdig i en blanding av smør, honning og hakka nøtter. Domaine Vieux Telegraphe cdp i glasset. Stekte biffen hel i panne, før den fikk ti minutter i steikeovnen. Litt hvile og skjæres i fine skiver. Perfekt stekt. Mørt som smør. Veldig mett, ble en twist til dessert.

 

høres fantastisk ut! ble sulten av å lese dette :P likte desserten, kort og greit, en twist :lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ så mettttttttt!!!!!

I dag,20 dag jul :? Må ein få prøve og ete opp den jole maten ein har att i kjellaren, eg fant ein rakfisk som var godt rak og ca 50 liter malt øl :shock::shock::roll::mrgreen:

Me åt den sammen med rikeleg med tillbehør og den smaka rektig godt!

normal_Rak_01.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

siden det er den intdernasjonale biff og sugedagen (stake and BJ day) ble det

 

 

hasselback poteter, ovnsbakt chinesisk hvitløk og sharlottløk, soppstuing av kantarell, ytrefilet av elg og saus med peppersauspose som grunning :D

 

det ble også komponert spinatsuppe som forret og asparges som tilbehør, men det ble ikke dokumentert :winke1:

 

427032_3525077730075_1366098763_3368915_903258667_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bruker 57cm kulegrill, har kull bare på ene siden også ligger ribba på andre kanten med et vannbad under. Det stabiliserer temperaturen litt også samler det opp drypp selvsagt.

Så griller jeg den sånn et par timer på 170 grader før jeg pakker den inn i folie og heller oppi eplejuice, så "kokes" den i eplejuice ca. en time før jeg pakker den ut og pensler med en eller annen type BBQsauce, så kan man grille den sånn 30-60 minutter avhengig av hva slags konsistens man vil ha på sauslaget utenpå. Når man skjærer den opp etterpå da så renner det kraft ut av ribba.

Finnes ingen bedre metode å langtidsgrille svinekjøtt på, funker fint på steik og andre typer store kjøttstykker også, eller spareribs.

Naturell spareribs er det desverre ikke så lett å få tak i i Norge, de ferdigkokte og marinerte på butikken må man holde seg langt unna, de egner seg bare til rask direktegrilling 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Du Slemmo, er det en Weber kulegrill du har? Jeg kjøpte det i fjor sommer og ser at det ligger et enormt potensiale der. For moro ha vi stekt rundsykker i den, Har også laget skremmende god pizza i den. Det mest avanserte jeg gjorde var å grille et helt rådyrlår. Det kunne vært en suksess, helt til jeg fant ut å ha i litt einerkvist og eikespon for å gi røyksmak. Det skulle jeg ikke gjort. Jeg liker røyka kjøtt, men her ble det feil.

 

Kan du i detalj fortelle meg hvordan du ville grilla et rådyrlår. Takk på forhånd

Link to comment
Share on other sites

Jeg har den 57 cm Webergrillen med temperaturmåler i lokket, det er alfa omega for å vite hvordan det ligger an med grillingen da man er nødt til å etterfylle med kull etterhvert hvis du skal grille mer enn et par timer, det går også an å bruke steketermometer stukket ned i ventilasjonsåpningen.

 

Et rådyrlår ville jeg vel bare grillet på samme måte som jeg gjør med alle store kjøttstykker....steik osv.

 

Denne konfigurasjonen bruker jeg på ting som skal grilles lenge:

87a9658f.jpg

 

Kull på ene siden og kjøttstykket på andre siden, ekspertene sier at kullet skal være på motsatt side av ventilasjonsåpningen, på min er ventilasjonen i lokket på høyre side. ventilasjonen i lokket skal forøvrig aldri være lukket mer enn halveis, da kan røyken fra kullene bli stengt inne i grillen og ødelegge maten med bitter røyksmak.

 

Ellers samme temperatur i grillen som du ville brukt i stekeovn, og steketermometer i låret for å se når maten er ferdig. Selv har jeg trådløst steketermometer, så jeg kan sitte inne i stua eller på verandaen å følge med på kjernetemperaturen :mrgreen:

Ang. røyk så har jeg opplevd at det har blitt for mye innimellom, laget blant annet spareribs en gang som smakte skikkelig skarpt, men har brukt kirsebærtre til svinekjøtt med hell flere ganger, men det er viktig å bløte trebitene eller flisene en god stund først, ellers brenner det bare rett opp når du legger det på kullet.

 

Forøvrig, skal det være ekte grilling så skal det være naturlig kull, ikke briketter. Briketter er ofte kjemisk fremstilt og kan inneholde tennveskelignende stoffer for å sørge for at brikettene brenner, på den annen side er det enklere å grille med briketter, da de brenner lengre og er lettere å holde jevn temperatur på, så for amatører er det lov, og de gangene man er litt lat ;)

Det beste kullet jeg har testet foreløbig er landslagskullet til Rema, bra kull skal ha godt med store fine kullbiter, hvis det renner fullt av smårusk ut av posen så blir det slitsomt å grille.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Åååååå, så mett!!!

 

Var spydig mot slaktaren i dag, meinte han skar biffane for tynt. Det enda meg at eg rusla ut med eit biffstykke på 0,65 kg :mrgreen:

Denne blei steikt, og mot slutten gnidde eg biffen med kvitlauk og litt smør, som saus hadde eg krafta som kom ut av biffen når den kvilte etter steiking, tilsatt ein skvett sitron.

Attåt var det stua aromasopp og melne poteter med ein klatt smør oppå - det blir ein roleg laurdagskveld, kjenner eg.

Link to comment
Share on other sites

Ytrefilèt av hjortekalv - stekt 3 min på hver side, samt en flaske Dona Dominga, smaker bedre en kebaben fra Ali i går kveld :). Men når man skal på jobb, kaster man ikke perler for et svin (les: spandere på seg det beste kjøttet uten en god rødvin)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...