Jump to content

Ååååå, så mett!


Sako 30-06

Recommended Posts

  • Replies 422
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ikke du, Grandiosa får du ikke noen fisk til bite på-sannsynligvis får du Bellona og natur og ungdom på nakken om du hiver slikt på sjøen, men Slemmo.

 

Her spiser man det man får tak i, den hermetiserte blekkspruten kjøpte jeg i Malta i 2006, det er nå 10 timer siden måltidet og jeg lever fortsatt.

 

3284e288.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Var på fjordisen og fiska her om dagen sammen med broderen. Fikk en 6-8 fine bladvitting og dro hjem og hadde de til middag samme dagen. DET er snadder det. Vil ikke bytte det bort med allverdend laks feks. Var på isen sist fredag og fikk 17 stk. Så da ble det litt til fryseren også. Vittingen tåler ikke lang tid i fryseren, men det gjør ikke noe. Den blir ikke gammal her i huset uansett. Agna med sild og bllåskjell.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Mulig det er dagens hopprenn som gjør meg inspirert til å hoppe etter Wirkola her, men har for en gangs skyld tatt grep for å imøtekomme ønsket om flere matbilder.

 

Idag var det igjen tur for en av mine favoritter; Rådyrsadel (ytrefilet). Etter høylydt ønske fra familien, pleier jeg å stille med Hasselbackpoteter til dette kjøttstykket. Ellers synes jeg det enkle ofte er det beste, så jeg nøyer meg med hjemmeavla rosenkål og en saus med sjølfanga kantareller som tilbehør.

 

Kjøttet har jeg selvfølgelig krydret kvelden i forveien. Tar det fram og lar det stå på benken noen timer, så kjøttet får temperere seg. Like før stekeprosessen starter, ruller jeg baconskiver rundt filetene.

dc8ncy.jpg

 

Potetene ordnes først. Jeg er veldig glad i Amandine poteter, og har også valgt det her. Potetene skjæres i tyne skiver, NESTEN helt igjennom. Potetene skal fortsatt henge sammen etter at du har skivet dem. De legges i en ildfast form, får en god skvett med olivenolje, og krydres med kvernet pepper og maldonsalt. Jeg er også glad i løk, så jeg benytter sjansen til å hive noen løkbåter oppi forma. De går midt i ovnen på 225 grader. Nå glemte jeg å ta tida, men når potetene begynner å bli gyldne, så tester du med en skarp kniv. De trenger ikke lang steketid.

2pyxaae.jpg

 

Deretter begynner jeg så smått å forberede sausen, ved å brune noen kantareller. (Jeg er ikke grådig på kantarellene, men disse ble ved en inkurie JÆVLIG salte under en mislykket forvelling)

dywx36.jpg

 

Når potetene begynner å nærme seg ferdig, så er det på tide å steke filetene. Her er det en ting som gjelder, og det er sterk varme i en solid dose Melange. Steker dem ca tre-fire minutter på hver side. Her benytter du vanlige regler for biffsteiking mtp hvor godt stekt du vil ha dem.

1hfcb5.jpg

 

Etterhvert ser det sånn ut

15hzjah.jpg

 

Ta ut biffene av panna, og slå stekekraften over i sausekjelen. I kjelen blir det også plass til en klunk øl, noen biter Innherredsost og en klatt rømme. Dette røres sammen på sterk varme, putrer noen minutter, før jeg slår oppi en boks med kremfløte. Smak på sausen før du krydrer, det følger mye smak med stekekraften. Sausen får nå småkoke helt til du er ferdig med å servere resten av måltidet.

Her et bilde før fløten går oppi sausekjelen

nzwhc.jpg

 

Når du er klar med dette, så har biffene fått hvilt fem minutter på fjøla. Mens fruen setter fram tilbehøret, skråskjærer jeg biffene i medaljonger. Etter min smak bør de ihvertfall se slik ut

2z74nqa.jpg

 

Rosenkål er ingen hokuspokus, men jeg liker tanken på at jeg har odlet dem sjøl. Jeg foretrekker å koke dem knapt møre, i ei flaske øl og en skikkelig porsjon smør.

2d0jklv.jpg

 

Da er det bare å benke seg for et smakelig måltid, et veldig lettvint sådant. Rørt tyttebær og flatbrød hører med synes jeg. I glasset hadde jeg en edel årgang av Munkholm. Min første porsjon så sånn ut (Det ble absolutt ikke den siste :oops: )

29fwllv.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Pic or ban som de sier i uniten ;)

 

I går, ovnsbakt ørret

 

c917548d.jpg

 

d5435cb2.jpg

 

94787acf.jpg

 

 

I dag, elggryte

 

Ingredienser

e0819dce.jpg

 

Lagde kraft på et ryggstykke av rådyr, løk, fennikel og gulrot

aee39906.jpg

 

Etter 5 timer:

260c0abf.jpg

 

Elggryta er sjalottløk, brun sjampignon og paprika, stekes først før kraften tilsettes og lar putre i 20 minutter:

617c99a0.jpg

 

Så tilsettes creme fraiche og maizena, kraften smakte veldig godt uten creme fraiche, så neste gang skal jeg lage en ren sjy istedet:

8cd25e70.jpg

 

Ferdig:

a3f11e98.jpg

 

Og servert:

c08ad03b.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I dag har vi hatt et måltid med smak av single malt :D

 

Haresadel flambert i single malt og bresert i kraft som gikk videre i sausen og marinert grillet havert med en god dose single malt og chilli i marinaden.

Serverte med sommerkål, stekte poteter, tomat og mais.

Utradisjonelt men veldig godt :D

 

normal_DSC02482.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jeg laget villsvinribbe i går. Glemte å ta bilde desverre.. La mye grønnsaker i skypanna, helte over en liter buljongvann, ribba oppå med buen oppover. La over folie i en times tid på 200 grader så det ikke skulle bli tørt, svei den oppå med grillelementet i ovnen før servering. Kraften ble brukt til saus, grønnsakene moste jeg med rømme, dijonsennep og andre godsaker til en fin purré. Nyyyyyydelig! mett enda...

Link to comment
Share on other sites

Dårlig med grillvær-tåke og regn avløst av regn og tåke-typisk nordmørssommervær.

 

Benet ut en lammerygg slik at filetene hang sammen i skinnet, penslet innsiden med smeltet smør og olivenolje, litt knust hvitløk, timian og rosmarin, la en lam indrefilet inni den utbeinede ryggen og brettet sammen. Surret stramt til en "pølse", bruent i smør, inn i ovnen (125grader) til kjernetempen passerte 60 grader, ut med den og pakket den i folie.

Nypotetbåter fikk et kjapt oppkok og så en tur i olje/frityr. etter å ha drypet av seg oljen på tørkepapir ble det strødd på havsalt. Noen forskejllige salatblad oppprevet, cherrytomater og litt fransk dressing.

Rødvin i glassene.

 

Snadder!

Om litt kaffe, cognac og sjokoladefondant.

 

Er det rart en er 20cm for kort ifølge den j..a BMI-formelen..

Link to comment
Share on other sites

En salat som ligner litt på Italiensk salat, mye brukt til grilling i USA sammen med all slags kjøtt, fugl og fisk.

Det viktigste er at den inneholder kål og majones har jeg inntrykk av, ellers finnes det hundrevis av varianter.

Link to comment
Share on other sites

Fikk noe klippfisk av en sunmøring som følte behov for å vise at sunnmøringene kan kunsten (ikke tvil om det; "superior extra" fra Dypvik (http://www.klippfisk.no" target="_blank), virkelig fisk i toppklasse!!) å salte og tørke fisk.

 

For å trøste meg selv litt, jaktvåpengarderoben er full og jeg ser igrunnen ingen smutthull:-(, tenkte jeg Bacalao var tingen. Passer bra med været også, det er kunn grønt løv på trærne som hinter om sommer...

 

En halv "loin",ca 300gram, av denne fisken ble vannet ut ca 1 døgn med 4-5 bytter av vann

 

Litt smør, olivenolje og 2-3 fedd knust hviløk i en kasserolle; lagvis med skiver av løk, potet (import nypotet, delt i skiver med skallet på) og fisk til gryta var passe full og skjærefjøla tomm for fisk. Knuste 3 spanske pepper i gryta. Og så kommer punktet hvor jeg helt sviktet mine tidligere beinharde prinsipper; i en blender kjørte jeg en boks skåldede/flådde tomater, 4-5 store vanlige "Rema"-tomater og en liten boks tomatpure (et stoff jeg egentlig ikke kan fordra..) til en jevn, tykk saus. Tømte dette over fisken, kokte opp (forsiktig med varmen og jevnt bortpå å riste litt på gryta!), lot Bacalaoen koke i ca 40minutter..

 

Muligens den beste "norske" bacalaoen jeg har spist; servert med godt brød, smør og sorte oliven.

 

Å bruke slik fisk til dette er jo helt vilt, omtrent som godt mørnet hjortefilet som suppekjøtt, men det var den jeg hadde i huset akkurat nå.

 

Og jeg må begynne å ha med kamera på kjøkkenet:-)

Link to comment
Share on other sites

Å bruke slik fisk til dette er jo helt vilt, omtrent som godt mørnet hjortefilet som suppekjøtt,

 

En svært god jaktkompis av meg lagde beefstew på hjorteindrefiletene sine. Familien likte i utgangspunktet ikke vilt så godt men det funket veldig bra. Var visst ekstremt god beefstew :P

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
bruker gass til hverdags når jeg har dårlig tid, men når man skal lage noe godt i helgene må man ha kull. Det smaker ikke grillmat av gassgrill ;)

 

Kan du si meg hvorfor det ikke smaker grillmat ved bruk av gassgrill ? Vi bruker det hele tiden og her blir det tryllet fram mye godt :wink: .

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke uenig i at man kan lage god mat på gassgrill, men du mister det lille ekstra du får med kull, det er vel røyken fra kullet eller et eller annet, men det blir i aller fall ikke det samme. Blant litt seriøse grillere over i uniten så har man jo knapt nok lov til å nevne ordet gassgrill, det er som ren blasfemi å regne.

Og gass er jo ikke ordentlig grilling da :mrgreen:

 

Kjøpte forresten ny kullgrill i går og lagde en sandwich til meg selv og laks til dama.

 

88409592.jpg

 

d004336a.jpg

 

f5cb4292.jpg

 

d7f022fb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Skal heldigvis på telttur snart. Ikke no er som god mat i skauen!

 

Har også fått høre av grillekspertisen i USA at grillbriketter også er synonymt med blasfemi, det skal selvsagt kun være naturlig grillkull. og jeg som akkurat har kjøpt en 10kg sekk med Weber briketter :lol:

Link to comment
Share on other sites

I så fall har dei sortering på grillkull i USA som overgår det flisegreiene du får her til lands, ein Weber med den rista i bunn, er ikkje bygd for fillekullet dei har her til lands, det er kun det øverste laget i sekken, resten er som mos å rekne.. Eg har gått over til briketter, og bruker Weber sine, og det funker som gull det..

 

Men det er nok sikkert ein bugs med briketter, det er vel sammenpressa støv, som er i bunnen av kullsekkene, he, he.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

briketter er etter hva jeg har blitt fortalt sammepresset kull/tremateriale iblandet tennveske eller petroleumsbaserte ting for å få det til å ta fyr. Så for å sikre naturlig smak på grillingen må man bruke kvalitetskull. Men da mener de sikkert ikke det grillkullet man får kjøpt på bensinstasjonene her :lol:

 

Jeg blir vel nødt til å undersøke hvor man får kjøpt kvalitetskull nå da for å gjøre det på riktig vis :geek:

Link to comment
Share on other sites

Nei eg prøvde å grilla litt med kull, etter eg kjøpte den Onetouch Silver`en min, og det sugde som berre pokker, så då begynte eg å kjøpe briketter. Kjøpte ein 10 kg sekk første året, etter å ha tømt ein 2.5 kg sekk, men det var litt tabbe, for i ein litt fuktig kjeller, så var det ikkje særlig smart å ha briketter, det var eit skjære helvete å få fyr i dei, sommeren etter.. Så no kjøper eg 2.5 kg sekker.. :mrgreen:

 

Men du får gje eit hint om du finn kull av god kvalitet. Ellers så må eg legge netting på rista i bunn og bruke det bensinstasjons kullet. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...