Jump to content

Ååååå, så mett!


Sako 30-06

Recommended Posts

På julaften, så hadde me i år pinnekjøtt av sjølvskutt hjort, som var salta/røykt sjølv ( fattern som var på besøk, hadde med seg heimelaga pinnekjøtt av villsau ). 1. juledag var det elgsteik, og i dag, så var det rester av dei 2 forrige dagene, dævelen så mett eg er.... :mrgreen:

 

Edit 28.12 : Ååååhhhh, i dag hadde me ein betre middag, etter gårsdagen makaroni og stekt hjortepølse ( som var ungenes ønske til alterativ julemiddag ). I dag var det ei lita puslete svinesteik på rett under 1 kg, som fekk ein god dæsj heimelaga marinade og så frest seg i sautepanna og deretter steikt under lokk.. Så blei det stekt potetskiver medan steika kvilte seg, og laga ein liten saus på marinaden og kremfløte og tilslutt så blei steika skiva opp, og lagt i senter av panna med saus og potetskiver og servert... Herrejeremi... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 422
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har ikke blitt riktig mett enda, men i morgen er det selvskutt hare som står på menyen, og det krever jo sine forberedelser. Og for de av dere som er god kjent i Rhone, dette er hva jeg skal kose meg med sammen med harepusen i morgen. Denne har ligget og kost seg lenge i kjelleren.

 

vin.jpg

 

Resten av oppskriften kommer, når jeg orker å skrive.... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Etter dagevis med feit mat og søtt mellom målene, står bukskinnet som ei tromme. I går rasket jeg sammen en liten salat til middag, en slags hybrid mellom Salade Niçoise, gresk salat og restemat: Vestfoldsalat, skiver av kald mandelpotet fra julemiddagen, noen lettkokte grønner erter, en liten rødløk i ringer, små terninger av gresk fetaost, endel skiver av den kokte oksetunga som lå i påleggsskuffen, italienske svarte oliven og økologiske småtomater. Maldonsalt, god olivenolje, nystekte baguetter og Farris.

 

Jeg formelig hørte hvordan kroppen takket og bukket for avvekslingen!

 

@300kongen: Godt valg, den vinen. Hvis du ikke har smakt den før, har du noe å se fram til. Jeg drakk 96-årgangen i romjula i fjor, og den hadde utviklet seg aldeles utmerket og var perfekt drikkemoden :)

Link to comment
Share on other sites

Sako 30-06 skrev:

Salade Niçoise

Hei.

Kan du skrive litt om den en dag du får ånden over deg? Jeg presterte å bli stamkunde på en lokal café for ca 10 år siden pga. nevnte salat. Det var da jeg virkelig fikk øya opp for det franske kjøkken. Innehaveren dro visstnok videre ut i verden å havnet opp med en verdensmestertittel i kokekunst. Milde makter som jeg savner Nicoise.

Link to comment
Share on other sites

 

@300kongen: Godt valg, den vinen. Hvis du ikke har smakt den før, har du noe å se fram til. Jeg drakk 96-årgangen i romjula i fjor, og den hadde utviklet seg aldeles utmerket og var perfekt drikkemoden :)

 

 

Har drukket den før, men det er en del år siden nå, og det øker spenningen. Jeg har også 96 liggende i kjelleren, og om jeg ikke tar helt feil har jeg også '95 av "storebroren" til denne. Rhone er "mitt land nr 2" når det kommer til vin.

 

Skal komme med smaksnotater når "jobben" er gjort. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Saftig indrefilet av elg, fløtegratinerte poteter, salat og peppersaus. HERREGUD SÅ GODT :shock:

 

Det er et privilegium å være jeger og ha tilgang på så fantastisk kjøtt. Hvor mye må man gi for en indrefilet av elg i butikkene?

 

 

Ja elgejeger er det ikke alle som er privilegert med og være. Men jeg vil gjerne. Og stor vin/spritkjeller har jeg :P

Link to comment
Share on other sites

Min versjon av "haregryte" :

 

Starter med å finskjære haren ca. 600 (++) gram kjøtt ferdig oppskjært, uten bein. Koker så kraft på "skråget"/"ribben" samt ryggraden plukket "nesten" fri for kjøtt der denne er knukket 1-2 ganger. Dette bør gi bra mengde kraft, og denne kokes sammen med litt løk, hvitløk, gulrot, litt krydder samt sellerirot. Alt siles selvsagt til slutt.

 

Bruner det oppskjærte kjøttet, og tilsatte 2 store løk (finhakket) som får lov å så vidt bli "blank".Tilsatte 5 dl kraft fordelt i 2 omganger og lar det hele småkoke ca. 1 time tilsammen, tilsatt 1 finhakket gulrot midtveis. (dette er nesten kokt inn)

Tilsatte 1 beger seterrømme + 1 beger fløte (krem)

TIlsett 1 toppet ts prim (veldig toppet) + salt og pepper etter smak.

 

Kokte ned til ønsket konsistens, ca. 30 minutt.

 

Resten av kraften brukes til å lage risotto.

 

 

Alt i alt - like godt som det pleier å være!

 

Vinen oppi alt dette var en Ch. La Nerthe 1990 (Chateauneuf de Pape), en fantastisk årgang for sydlige Rhone - som en digresjon var vel egentlig -91 bedre for de nordlige delene, men 90 er ikke borte der heller. Denne flasken ble vel kjøpt tilbake i -96 for ca. 160,- om jeg ikke husker feil.

 

Uansett, vinen var meget intressant. Her var det veldig mye modne frukter, men vinen tenderte heller ikke til å bli "rotten" slik man kan oppleve med f.eks. gamle Riojaer. De vanlige kryddertonene som man gjerne finner i slike viner var ikke like mye tilstede som i unge utgaver av denne, eller tilsvarende, viner. Det som var av eik i denne vinen var flott integrert, frukten var overraskende bra - og syresnerten, den levde så absolutt enda. Sett i forhold til maten var dette mycket bra. Vinen, som tross alt var 18 år og det er bra gammelt for en slik en, hadde nok ikke veldig mye å hente på å bli eldre. Men, jeg tror jeg med trygghet kan si at de som måtte ha noen flasker av denne liggende, og som har vært oppbevart i en skikkelig kjeller - det er ingen overværende fare med disse flaskende riktig enda. Men de er godt modne.

 

Testet den også litt mot oster, men da med litt varierende resultat. Veldig fete franske oster fungerte "så der", mens litt mer "tørre" som f.eks. parmesan funket den bra til. Er vel bare et tegn på at det er mye avslepent i en slik vin, og det aller feteste ikke fungerer helt perfekt.

 

Jeg har drukket mye bra vin i min tid, og denne her kommer godt opp på listen. Relativt sett, som en Chateauneuf, var den meget bra, men det er jo klart at det f.eks. er nok av viner i de nordlige områder i Rhone som klart settes foran en vin som denne, uten at det gjør denne her dårlig på noe vis.

 

Det eneste triste med kvelden var at dette var min siste flaske av årgangen ...

Link to comment
Share on other sites

Du store alpakka! Her var det mye god mat :shock: Jeg er imponert over alle kreative kokkekunster her.

 

Menyen her ble meget vellykket;

 

Forrett: Hvitvinsdampet lagusterhale med salat og aoli, krydret med lime og chilli.

 

Hovedrett: Reinsdyrstek med mandelpotet, lettkokte grønnsaker og stuet sopp og løk, og hjemmesnekret viltsaus. Steken og sausen ble forøvrig gjort ferdig tidlig på dagen, før vi stakk til skogs med bikkjene. Frisk og særs apetittvekkende med en tur i - 16 før middag.

 

Dessert: Hjemmelagd karamellpudding. Og dæven som folket spiste :shock: jeg lagde en diger form men jammen ble alt borte, bortsett fra den obligatoriske "enkebiten" som ingen våger å innrømmet at de er villige til å presse ned i den allerede overstappet mage.

 

Alt ble servert med dertilhørende drikke, og etter maten drakk vi oss fulle på de drikkevarene som var igjen.

Link to comment
Share on other sites

Godt ein er ferdig med jula og den gode maten. I helga var det tilbake til normalen med kylling gryte og ris i går, og svinekjøttdeig og spaghetti i dag.

Men desserten i dag, var MEGET god, fekk nemlig råmelk av tanta til kjerringa her i går, og den måtte me lage råmelks pudding av. Dette har eg ikkje spist sidan eg var ungdommen, så dette var utrulig godt etter gammelt.

Kjerringa laga sausen av heimelaga rips/solbær saft, så dette gav meirsmak... Og til dere som har melkekyr, så har de ein utrulig flott muligheit å lage flott dessert. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Søndag prøvde vi noe eksotisk.

Jeg skaut to stripegås i høst og nå skulle de til pers.

Gjessene ble flådd, stuffet med epler, diverse løk, svisker, fersk timian og smør. De ble gnidd inn med salt og pepper og plassert på langpanne sammen med gulrot og sellerirot.

For å prøve litt forskjellig ble første runde servert med soppsaus (fløtebasert med kantarell og fersk trøffel) og andre runde med appelsinsaus (også fløtebasert med tradisjonell jevning).

Garnityr var stekte sukkererter og en løk jeg ikke husker navnet på. Det hele ble servert med røstipoteter.

 

Konklusjonen er at dette var skikkelig godt. Viltsmaken var på omtrentlig nivå med due, kanskje noe over.

 

Vi får håpe det dukker opp stripegås neste høst også. De er listet i artsdatabankens svarteliste, så her vises ingen nåde.

Link to comment
Share on other sites

1,4 kg`s hjortesteik gikk rett ned i kveld. Hyggelig måltid med gode venner. Blir rett og slett bortskjemt med slike råvarer i frysen. Med råstekte poteter, kvitløksbaguetter, selvplukkede kantareller, tyttebær, sennep, smakfull saus m.m i tillegg kan man bare fryde seg. Og steika ble self. marinert noen timer på forhånd. Mye kvitløk. :D Og rød vin til.

Link to comment
Share on other sites

I går kveld var vi en kompis gjeng heime til meg for et etergilde. Som forett ble det kongereker som ble surret inn med flesk og stekt på pannen. Hovedretten ble helstekt rådyrlår. Grønnsaker og potet ble tilsatt på slutten i langpannen sammen med låret. En god hjemmelaget viltsaus hører jo selvsakt også med. Samt sopp som ble stekt på panne. Når maten var fortært og siget litt ned ble det kaffe og cognac. Kvelden ble avsluttet med en bytur. Har spist litt rester nå og er god og mett.

Link to comment
Share on other sites

Klassiker i kveld. Jeg fant en hel, vakuumpakka okseflatbiff på tilbud i butikken forleden uke. Den ble prompte innkjøpt og lagt i kjelleren til den hadde nådd holdbarhetsdatoen (som var i dag). Omkring en kilo av den endte opp på helklassisk vis:

 

:arrow: Biff, saltet og godt pepret, stekt mørkrosa

:arrow: Hjemmelaget, ekte bearnaise på eggeplommer og meierismør. Bare litt juks: Jeg brukte tørket estragon og ferdigkjøpt bearnaiseessens

:arrow: Bakte poteter

:arrow: Dampet broccoli

:arrow: Grillete halve tomater strødd med merian

:arrow: Steikesjyen

:arrow: I glasset en Ch. Coufran 2000, en av de bedre Cru Bourgeois Medoc i god form, akkurat passe moden

 

*rap* Det gjorde seg etter dagens lille skitur på drøye mila sammen med eldstegutten som fremdeles lar seg dra med på slike påfunn :)

Link to comment
Share on other sites

I dag ble det ølgravet strimlet elgbiff, med sprøstekte grønnsaker, ris og peppersaus.

Lager alt på feeling, så kan ikke skrive oppskrifter og slikt som folk gjør... :oops:

 

Gaaah, mett ble man i alle fall.

 

 

Nå sitter jeg med desserten. Is, kaffe og en Laphroaig, tenkte en quarter cask skulle passe for anledningen, og det var ikke mye feil, nei.

Link to comment
Share on other sites

ÅÅåååååååå så mett :? hadde søstra med fam på besøk og slo til med utbeina rådyrlår(stekt på 70grader i 5 timar,og brokoli med sky saus og stekte poteter)og Chåteau Viella som vin(eg drakk malt øl :wink::wink: )og multe krem til slutt.og nå kjem straffen,Ååååå så METT

Link to comment
Share on other sites

Hadde ælj lappskaus i dag. Utrolig godt. Sitter nå og avslutter med en Larsen cognac. Dævver ikke av det heller. :D:D

 

Det tror jeg neppe Graahund...... :mrgreen:

 

Jeg har invitert til familiemiddag på søndag med ælj lapskaus på menyen.....og det gleder jeg meg til :D

(mulig det blir en liten cognac på far når alle har reist, unda i seng og beina er kommet på bordet 8) )

Link to comment
Share on other sites

Biff av gourme kalv (limosin kryssning) mørnet 10 uker i vakum, luftet ett par dager etter åpning stekes passe rosa kjører en skvett rødvin i panna og lar det kose med liltt fløte, pomfri og isberg med en god olivenolje. Nytesmed en eller annen Kroatisk merlot (gave).

Er så mett att jeg snart triller :lol:

Link to comment
Share on other sites

Frossenpizza med ekstra saus, pepperoni, løk, tomat og ost.

Joda, man ble jo mett, men desserten er mye bedre.

Bayer + Underberg og Unicum Next (Ungarsk bitter) er ikke ille, så jeg overlever nok...

Sånn er det når man er alene i heimen.

Det blir likar i morra.

Da kommer fruen hjem igjen, så det blir nok en blodig biff + en god rødvin.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Med en slik som arbeidsredskap kan man jo ikke gjøre så mye feil.. :mrgreen:

 

ovn.jpg

 

I dag ble det einerrøkt ørret med frisk spinat som fikk en kort runde i panna til forrett fulgt av en Villa Chopris Pinot Grigio til forrett.

 

Hovedretten ble ytrefilet av elg (ikke selvskutt, men fra jaktlaget) sammen med potetmos av mandelpoteter og erter sammen med restene fra pannen med litt granskuddsirup kokt ut med fløte. Elsker Amaroneviner så valget falt på en Villa Borghetti 2005.

 

elg.jpg

 

Siden det var noen "vinrester" i glassene ble desserten litt Camenbert (ikke Tines, men fransk) og litt norsk Ridderost..

 

Raaaappp :wink:

 

...og helt til slutt er pipa stappet med W Ø Larsen Classic som nytes med et glass Calvados..

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg sittet i 5 t - og renset/pusset piper.

Ja - jeg røyker faktisk pipe :?

Det tar mye lengere tid dette - enn noen enkle våpen.

Også lukter fingerene "dass" etterpå - istedet for nostalgisk Hoppes nr. 9 :lol:

 

Men mat må man ha!!!!

 

Familien ville ha taco, men det er liksom ikke min greie.

 

En kjapp titt i fryseren i kjøleskapet - viste noen pakker av et eller annet - men uvisst hva :oops:

 

Èn av disse ble tinet - og det viste seg å inneholde en lapp (midt inni kjøttet :oops: ) som beskrev det som indrefilet/elgkalv.

Og det er delikatesse for min del - da det er hjort man blir "kvalm" av her oppe.

 

2 min på hver side - og den var ferdig.

Kjerringa spydde omtrent :roll:

Hun skal ha alt så j.... stekt - at det blir seigt. Derfor har vi inngått avtalen om at hun fikser pizza`en, og jeg div. kjøtt.

 

Hadde også en god flaske vin tilgjengelig - men i og med at jeg var halveis på en 3 l - tok gjerrigheten meg :)

 

Og med nyrenset pipe - og W.Ø. Larsen Old Fashioned, samt en "delisious" cognac ........ :D

Link to comment
Share on other sites

Fikk plutselig lyst på indisk mat i går.

 

Forrett var Mulligatawny suppe som er en aromatisk linsesuppe, moderat krydret.

Hovedrett: Jhinga Chili ... menyen sier noe slikt som "Extremely hot, only for the daring"

 

Jhinga_Curry.jpg

 

Slike reker liker jeg 8)

 

Hele måltidet bles skylt ned med en grei Chardonay, husker ikke hva jeg valgte.

 

Dessert ble et stort glass med Mango Lassi som er den indiske varianten av milk shake :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...