Jump to content

Ååååå, så mett!


Sako 30-06

Recommended Posts

Tøft å ha 12 timers natthelg på jobb. Fredag kylling med ris currysaus og crispi grønnsaker.

I natt: starter, krepsehaler og reker i rømme med sweet chilisaus med baugetter og grissini til.

Hovedrett: svineribbe med poteter og surkål.

Desert:Vismann ost fra Tingvoll med kjeks og pære.

I morgen natt blir det sosakjøtt......

 

 

Knut

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 422
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

I dag var det nok ein dag med hjortekjøtt, fant ein mørbrad frå fjorårets hjort, som eg tenkte eg skulle lage til. Var ein liten snartur på butikken, og skulle handle litt friske grønsaker og bernaisesaus, men sjølvsagt så hadde ein viss hjelper i familien, lånt kortet mitt, og ikkje lagt det tilbake, så det blei skikkelig bomtur.. Så då blei det frosne grønsaker og ein halv pose med bernaisesaus, som eg piffa opp med eggeplommer og litt krydder, og så laga eg ein fløytesjysaus, som eg hadde inntil. Godt nok til grisen som han sa.. :mrgreen:

 

Morbrad.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tja eg synst ingenting er som breiflabb, desidert den beste fisken eg får.. Men eg liker stort sett alt som blir dratt opp av havet, det er nydelig mat, berre den er laga av ferske råvarer og ein som kan lage det.. Saltafisk er eg riktignok ikkje så veldig fans av, eg likte ikkje fisk i yngre år, nettopp fordi det var aldri fersk fisk å få i innlandet. Mem både torsk, brosme og lange har eg spist litt lettsalta, og god mat når den er fersk. Uer har eg kun spist 1 gong, den må eg ta meg ein runde med, veeeldig lenge sidan eg har spist den. :)

 

I dag hadde eg steikte raspekaker/komler med bacon og skikkelig korv til.. Nydelig, spesielt med kulturmjølk inntil.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Tja eg synst ingenting er som breiflabb, desidert den beste fisken eg får.. Men eg liker stort sett alt som blir dratt opp av havet, det er nydelig mat, berre den er laga av ferske råvarer og ein som kan lage det.. Saltafisk er eg riktignok ikkje så veldig fans av, eg likte ikkje fisk i yngre år, nettopp fordi det var aldri fersk fisk å få i innlandet. Mem både torsk, brosme og lange har eg spist litt lettsalta, og god mat når den er fersk. Uer har eg kun spist 1 gong, den må eg ta meg ein runde med, veeeldig lenge sidan eg har spist den. :)

 

I dag hadde eg steikte raspekaker/komler med bacon og skikkelig korv til.. Nydelig, spesielt med kulturmjølk inntil.. :mrgreen:

 

Saltafisk er best, heile tida :mrgreen:

Eg skal ha lettsalta brosme til middag i dag. Saman med lettsalta flesk :wink: Eg salta det i 14 timar, men kjenner at eg kan gå ned til 10 - 12 neste gong :wink:

Link to comment
Share on other sites

I dag blir det rakfisk gitt, med mandelpoteter fra Alvdal - rødbeter - rødløk - Kviteseidsmør og øl og akevitt. Kan man ha det noe bedre ? :D:D

 

Eg er misunneleg på det måltidet der :D :D . men får snart rakfisk frå Kallhovdfjorden på Mårfjell sammeige, laga av Hans Marumrud i Tinn, då er det førjul stemning her :D:D

Link to comment
Share on other sites

Saltafisk er best, heile tida :mrgreen:

Eg skal ha lettsalta brosme til middag i dag. Saman med lettsalta flesk :wink: Eg salta det i 14 timar, men kjenner at eg kan gå ned til 10 - 12 neste

Brosma er ein flott fisk, til og med lettsalta, he, he.. :mrgreen:

So det blei litt salt flesket, jamen då har du full kontroll til neste gong. :)

Link to comment
Share on other sites

Gårsdagens reinsdyrburger.

 

"The Rudolf"

 

Jeg brukte rugbrød og alt er stekt i smør

 

Finhakket kål, revet gulrot og thousand island.

e339c429.jpg

 

Burger, bacon og Emmentaler.

8cab3d4d.jpg

 

Stekt kantarell, stekt løk og tyttebær

b9cf5c0f.jpg

 

Enda et lag emmentaler og brød på toppen

e18e160e.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
I dag blir det rakfisk gitt, med mandelpoteter fra Alvdal - rødbeter - rødløk - Kviteseidsmør og øl og akevitt. Kan man ha det noe bedre ? :D:D

 

Eg er misunneleg på det måltidet der :D :D . men får snart rakfisk frå Kallhovdfjorden på Mårfjell sammeige, laga av Hans Marumrud i Tinn, då er det førjul stemning her :D:D

 

På Kalhovdfjorden har jeg vært mye. Veldig bra kvalitet på fisken der. Hadde campingvogn på Sandviken i Austbygde i 25 år :wink:

Link to comment
Share on other sites

ble mett idag også.

idag brøvde vi Klippfisk Stuing :shock:

hjemmelaget klippfisk lagt lagvis i form med løk, hvitløk, frityrstekte poteter, raspagulrøtter som var stekt sammen løk og hvitsaus med fløte og eggeplommer, muskat og salt og pepper. stekt på 200 grader i 20min

og hvitvin og akuavit :D

Link to comment
Share on other sites

Puh, er ikkje mindre enn stappmett.. I dag kjøpte eg fersk lutefisk, og det blei det til middag i dag. Tilbehøret var mandelpoteter, ertestuing, bacon og eit glass med maltøl frå Morgedal. Kanonbra, vatna ut fisken i ca 3 timar, og sprengte på med salt, ein halvtime, så trekte den, fast og fin blei den, og det er det sjeldan eg får fisk av den kvaliteten der. :)

 

Lutefisk1.jpg

 

Lutefisk2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Skulle servere hjortesteik til ein heil hær i dag, familetreff hjå foreldra mine.

Hadde funne fram ei kjempeflott steik, som blei krydra og svidd i gårkveld. Sette den inn i omnen på 50 grader i går kveld ved midnatt.

I dag tidleg når eg sto opp og skulle sjekke omnen, hadde termostaten tydlegvis tørna :shock:

Det hadde blitt så varmt at steika var blitt vrengt. Steiketermometeret var blitt blått, grunna temperaturen :shock:

Så det blei mykje banning, men hell i uhell likevell. Det kunne enda med husbrann.

Men fant ytrefilet i frysen, så det blei hjortemiddag på familien likevell :wink:

Link to comment
Share on other sites

Litt OT, men jeg benyttet en lignende "nær-øyet-opplevelse" til å bytte ut både ovn og topp til noe nytt og skikkelig, bl.a. induksjonstopp, noe som var en liten revolusjon i matlagingen.

Det går som regel bra i de fleste tilfeller *banker i bordet*.

 

Så topic:

Blir elgbiff med bearnaise i morra, og med den størrelsen på biffene blir jeg så mett at jeg ikke orker skrive om det etterpå, så jeg må nevne det nå.

Link to comment
Share on other sites

ÅÅÅÅÅÅÅÅÅ så metttttttt!!!!!!!!! :D:D:D:D

normal_middag_01.JPG

Dette er hare frå høsten 2009, den har klart seg utmerked i frysaren, me laga middag av den i kveld :D:D ,sammen med en Amarone frå 2006 og maltøl + (jule brus til ungane)blei det rektig godt :D:D:D

Link to comment
Share on other sites

Nå er det siste rest av kjøttdeigen fra årets elgjakt som pakkes og skal i fryseren. Men mat må man ha :shock:

 

Hva gjørman da? Aleine her på gården i dag. Hva er vel bedre enn elgkarbonader av nykvernet kjøttdeig?Reint kvernet kjøtt med litt opphakket løk! Og en Rioca til! Akkurat det gjør at pakkingen går litt treigt :oops:

 

I går var det en liten enkel hjortegryte. MMMM

Link to comment
Share on other sites

Jeg er aldeles ikke mett :evil: vil bare tipse om at gode kontollrutiner på kalde hvitevarer er viktig.

 

 

Har hatt høstens fangst (60kg. hjort, 105kg elg og 35kg rådyr) frosset i 3 fryseskap. Skulle ut og hente biff til i lørdagskvelden, det ene fryseskapet hadde tatt kvelden, temp rundt 0 grader..

 

Har nå besørget søndagsmiddagen til 6-7 familier noen uker fremover. Greit med gode venner :)

 

Heldigvis var det skapet med minst innhold som takket av.

 

Hadde jeg forsynt meg fra naboskapet, vil dette ikke blitt oppdaget. (tenk hvor sultne minne venner hadde blitt :? )

 

Det fine er jo at: med 30kg mindre, har jeg bedre mulighet å få spist opp alt til neste sesong :D

 

Altså, Sjekk fryserne folkens, ofte. God helg :!:

Link to comment
Share on other sites

Mange av oss har ymse årgangsvilt liggende nederst i fryseren. I går sanerte jeg noe av årgangsmaten min og plukket fram diverse småfugler som har ligget nedi der uten at jeg har helt visst hva jeg skulle gjøre med småtteriet.

 

Forretten var to bekkasiner som datt på en rypetur, pluss ei enslig krikkand. Hvorfor bekkasin, det er jo knapt en munnfull. Jo, det var tåke og vanskelig å bedømme avstand. Den første bekkasinen datt fordi jeg trodde at den lettet på kortere avstand enn det var, og at det derfor var en rugde :oops: Den andre datt fordi den første allerede lå i viltnettet 8) Brystfiletene ble skåret ut, stekt, anrettet på krutonger (loff som var smurt med smør og stekt gylden i ovnen) og servert ganske enkelt.

 

Hovedretten var etpar rugder og etpar jerper. Sånt er jo ganske smått, men med to av hver ble det en slags hovedrett for etpar voksne og etpar mindreårige. Brystfiletene ble stekt, og til dette hadde jeg to fløtesauser laget på skrogene pluss duchessepoteter (som er hjemmelaget potetmos som irøres pisket egg, sprøytes på bakeplata og steikes i steikeovnen) og karamellisert gulrot. I glasset hadde vi en velmodnet Brunello.

 

Akkurat passe mett nå 8)

Link to comment
Share on other sites

Ble sulten av den fortellingen der, Sako:)

 

Har gaflet i meg årets første lutefisk idag:) Var ikke det helt store egentlig. Det partiet vi fikk inn med lutefisk var av semre kvalitet og leverandør har blidt bedt om å hente suppa. Ny fisk er på vei fra Lofoten og inn til restauranten :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Lille Julaften:

Tortillasuppe med kylling som forrett.

 

10 Oz nesten rå filet mignon fra angusfe dekket med hvitløkssmør med smeltet blåmuggost. En bakt søtpotet med kanelsmør som tilbehør. Biffen kunne sannsynligvis tygges uten tenner.

 

Sløyfet vin og slo til med en murer St. Arnolds Amber i stedet.

Ikke plass til dessert.

 

Julaften:

TBD. En eller annen bedre restaurant.

 

Juledag:

Pannestekte østers "breaded" med en deig av egg, malt kjeks og mel. Dampende asparges som tilbehør. Fikk tak i ferske østers fra Washington her om dagen. Forrett blir selvsagt rå østers i coctailsaus servert i drammeglass. Regner med å knalle en flaske Moët & Chandon eller noe i den duren som drikke.

 

Dessert TBD.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...