Jump to content

Ååååå, så mett!


Sako 30-06

Recommended Posts

Lørdag var det guttekveld og tiurfest.

Tiuren ble ribbet, smurt inn med smør, olje, rosmarin, salt, pepper og knuste einebær.

Stuffet med stekt (og hjemmelaget) bacon, kantarell, aromasopp, sjalottløk, epler og svisker.

Stekt i langpanne med diverse rotgrønnsaker i stekepose.

På basis av sjya lagde vi en fløtesaus

Det ble servert med feit og god potetstape av mandelpotet, glasert gulrot og rosenkål.

Øl og akevitt (Steinvikholm)

MÆTT ble vi!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Replies 422
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

i dag var det min tur til å lage middag. Grillen ble innviet for året. En tomme tykke biffer fra http://angusgardskjott.no/ ble spekka med bacon. Grillen ble varmet opp, og de fikk 2 min på hver side, og 5 min med ettersteking. I mens ble grillede potetbåter, brocoli og hjemmelaget bernaise satt frem. Kona åpna en rødvin mens far åpnet en boks med Newcastle brown ale (suverent til kjøtt) Biffene ble perfekte. Svakt rosa inni, og så møre at man kunne spise de med skje. Nå sitter vi her i hver vår stol og gisper.

 

ÅÅÅÅÅÅ så mett

Link to comment
Share on other sites

Hjortehjerte i hvitløksmarinade m/masse gode greier til :)

 

Alle andre i familien - spydde bare ved tanken :D - så jeg hadde begge hjertene for meg selv :lol:

 

Ikke liker kona rødvin heller - så der fikk jeg også mye for meg selv :D

 

I forrige uke - fikk jeg ny pipe (laget av Tabago) - med sølvring og inngravert initialer.

Med sterk/uparfymert Grev Hamilton - og en god cognac - hadde jeg det bra.

 

Kona liker heller ikke cognac :)

 

Er det noen som har egoist-ordet i munnen :lol::lol::lol:

 

(men så spanderer jeg full påskeferie for dem - mens jeg må jobbe - så jeg har faktisk god samvittighet. Noen vil sikkert si at penger ikke betyr noe, og at familien må skjøttes godt osv., - og de har sikkert rett i mye - men tror faktisk at familien synes om hotellopphold med frie skikort etc. i 6 dgr. :wink: )

 

Men når Mai`en kommer - da skal jeg til Afrika (via Shadob igjen :wink: ) - og skyte etter hva jeg har igjen etter familiens påskeferie :D:D

 

Kanskje blir det en duiker :(

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ahhh, så var det ein ny runde med hjortebiff i kveld. 8)

Kjerringa klarte å ta opp ein pose med hjortekjøtt, der det stod "Diverse biff" på. Så kjem ho forslag om at denne kunne me hakke opp å ha i ei Toro Stroganoff gryte... :shock::evil:

Så på beste vis uten å skade helgas humør ( nesten, he, he... :twisted: ) så forklarte eg til ho at så lenge eg jakta x-antall timer for å dra dei usle kiloene med kjøtt heim, og attpåtil står og slaver på kjøkkenet omtrent kvar dag, så var det MIN rett til å bestemme at det kom ALDRI, ALDRI til å skje... :mrgreen:

Så me laga Toro gryta med kjøttdeig, så eg tok ein liten porsjon av det sammen med kjerringa og ungene, så for ca 1 time sidan, så begynte eg å slenge rundt på kjøkkenet. Det blei steikte, fløtestua poteter med stekt mais, og ein fortreffelig hjortebiff. Så hadde eg eit glass med Marques inntil, og no er det ei iskald Hansa Bayer, som sirkler i glasset.

 

Åååååå, så mett !!! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

normal_Bilde163.jpg

 

hvitløksmarinert gåsebiff,og sitron/tomatmarinert andebryst

 

tilbehør:sopp/baconstuing,woket paprika og løk,viltsaus med viltkraft og cremfresh,ris,fløtepotet,og salat.....

 

konklusjon: til alles forundrelse av å finne meg bak kjøkkenbenken,ble det en serdeles stor smaksopplevelse for de fleste av gjestene....(første ordentlige middagen jeg har laget,forutenom fiskekaker) :oops:

de fleste syntes anda var best,men jeg holder en knapp på gåsa(sikkert pga at den er vanskaligst å overliste) :lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Endte opp på Taste of Texas igjen ... de kjenner oss ved navn der nå.

 

Same procedure:

Tortilla suppe som forrett.

 

Ingen grunn til å kødde med det perfekte så denne gangen også:

1 kg Porterhouse i hvitløkssaus på deling mellom meg og madammen.

Portobello Mushroom sautert i vinsaus.

Dampet Asparges i Hollandaise saus.

 

Vin: Napa Merlot, 2004 Shafer.

Vinen varierer jeg fra gang til gang, denne satt som et skudd til en så mektig stek.

 

Avsluttet med Creme Brulee med friske bær til og kaffe og Remy XO.

Ingen grunn til å kødde med en så perfekt kombinasjon heller.

 

For ... mett ... til ... å ... skrive ... mer

 

Heldigvis droppet vi vaktlene som for-forrett denne gangen eller så hadde vi endt opp med doggy bags igjen. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Mmmm, ja nå har jeg inntatt sofaen med en god kopp kaffe, etter et deeeilig måltid med nytrukket fjellørret, kokte poteter, raspet gullerot og rømme. Kan en egentlig ha det bedre...? :D

Overasker stadig med mine skjulte evner i kokkelering.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Var i Italia forrige uke, og i den forbindelsen traff jeg en haug med italienere jeg kjenner og man dro på et festmåltid.

 

Forrett:

2 stoorreee ravioli med bolognese-saus

Lys risotto med bacon

(Med påfyll for dumme nordmenn som ikke viste hvor mye det ble)

 

Første rett:

Strimlet stekt biff på riccolosalat med parmasanost

De mest nydelige stekte poteter jeg noensinne har smakt

 

Andre rett:

Villsvingryte med oliven

 

Desert:

Fruktsalat eller gelato, eller begge deler.

 

Mamma mia, har ikke vært så stappmett siden en gang vi laget risotto og spiste den før risen var skikkelig kokt..

Hver av rettene var som en normal norsk midddag..

Link to comment
Share on other sites

Svær adobebygning i hvor Sam Houston krysser I-10. Antikke våpen, jaktutstyr og utstoppede dyr på stort sett alle vegger, så den er ikke helt enkel å glemme nei. :wink:

 

Biffene blir servert på ku-formede serveringsfat i stedet for tallerker.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Lammemedaljonger rullet i rosmarin og hvitløk og t-bone rullet i konemors egenproduserte krydderblanding på kølagrillen i kveld. Kun trekull og restene av sedarplankene jeg brukte til å grille pølse på for et par dager siden. Hjemmelaget potetstappe og brokkoli/gulrøtter/blomkål i cheddarsaus som sideretter. Brukte en egenprodusert bbq saus med en god dash marokansk karribasert hot sauce for å få fart på sauen. Californisk Merlot av den yngre typen som drikke.

 

Den satt.

Link to comment
Share on other sites

Ble påspandert en $300 middag på Vic & Anthony's i kveld sammen med ledelsen av et ikke navngitt oljeselskap. Bartenderen nevnte at Eric Clapton og Steve Winwood hadde bestilt rommet rett ovenfor oss.

 

Først åpen bar hvor jeg kjapt fant ut at man hadde inkludert McAllan 12 år pluss diverse hours d'ouvres der blant annet en ostesautert champignon ble min favoritt, deretter startet femrettersen:

 

Krabbekake ... mildt sagt enormt god med kokt krabbe på toppen av kakene i rikelige mengder.

Hummersuppe ... fantastisk tomatrush med STORE hummerbiter

Salat med hovedvekt av valnøtt og roquefort ... ikke helt min greie, men jeg likte ostesmaken

Biff ... 12oz filet mignon (cold blue rare for min del) med valg av bl.a. fløtergratinerte poteter, asparges osv ... himmelsk

Vanilje-Ostekake med blåbær til dessert ... var så vidt jeg fikk det i meg.

 

Flere vinvalg men jeg endte med en Coppola Cabernet som passet nokså bra til både sjømaten og biffen.

 

Avsluttet med kraftig kaffe og en Hennesy XO fra tidligere nevnte bar. Kjerringa måtte signere for hele middagen og det kom vel på ca. 60,000 kroner - dakar liten ;)

 

Nå lurer jeg på hvordan jeg skal komme meg på jobb i morgen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ser ut som om denne tråden må zappes igjen.

 

Her sitter man og føler meg høygravid mens jeg prøver å pønske ut hvordan jeg skal få plass til dagens dessert som er en ostekake med kirsebærtopping.

 

Vi hoppet over forrett i dag og gikk rett på sak:

Grillet okseribbe, med hjemmelaget potetstappe, strimlede rødbeter og bakte bønner med baconbiter.

 

Grillteknikken som ble benyttet var rent trekull med maks O2 til grått lag var tydelig, deretter ble et nytt lag med fuktig hickory lagt oppå kullet og så fort grillen var i balanse igjen ble kjøttet lagt på risten. Oksygentilgangen fra topp ble deretter begrenset for å kontrollere varmen.

 

BBQ saus som ble brukt var Jack Daniels Honey BBQ, den funker til det meste av ribbe.

 

For ordens skyld ble middagen servert med en relativt ung californisk cabernet og S.Pelligrino mineralvann.

Link to comment
Share on other sites

Var en tur i skauen i går og kom over en plass med en god del svart trompetsopp, og noe kantarell. Desverre hadde jeg ikke noe annet en capsen min å plukke i, så denne ble fylt breddfull med herlighetene. Vel hjemme igjen fant jeg frem en skamskutt rypekylling fra fryseren som fikk tine i kjøleskapet over natta. Dermed ble det følgende til frokost i dag: Lettstekte skiver av rypebryst med skogssopp surret i fløte og tyttebær. Det hele servert sammen med et par skikkelige brødblingser. Finnes vel værre måter å starte dagen på? :)

 

normal_DSC_0033_%5B800x600%5D.JPG

Link to comment
Share on other sites

Dersom noen her inne en gang i fremtiden av en eller annen grunn skulle befinne seg i Neihart, Montana en lørdagskveld vil jeg anbefale et besøk hos Bob's Bar for å innta Saturdaynight Prime Rib Special. Dette er uten tvil det beste stykket storfekjøtt jeg noen gang har spist. Til dette drikker man selvsagt Pig's Ass Porter fra Harvest Moon Brewery, som ligger et lite stykke lenger nede i dalen.

Link to comment
Share on other sites

Skulle ønsket jeg kunne tilføye noe i denne tråden, men jeg sitter og prøver å få ned en posjon pasta med "Små bollar med LAX i krämig sås". Det er noe jeg absolutt ikke vil anbefale noen å finne på å smake. Fisk skal ikke hermetiseres! Uff... Tror det blir dugelig med kveldsmat på bikkja i kveld.

Link to comment
Share on other sites

Da er man trygt forvart ned i sofaen.....

 

Har fått i meg et nydelig stykke kjøtt ikveld iform av ytrefileten av hjorten (seff selvskutt :D ).....utrolig mørt og godt kjøtt. Lagde hjemmelagd kantarellsaus og hadde timian og basilikum som krydder. Hjemmelagd potestappe også.

 

Til den åpnet jeg en vin jeg liker veldig godt til viltkjøtt....en Rioja....Montecillo, Gran Reserva 2001.

 

Og avlutter måltidet nå med en Laphroaig QC.......

 

Livet er herrrrlig :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ikke såååå mett, men mere behagelig mett etter røkt tiurbryst med litt salat, rips, ristede sesamfrø og cumberlandsaus..

 

dagens002.jpg

 

Etterfulgt av tiurbryst (innerdelen) med potetmos lagd av mandelpoteter, smør, fløte og et par dråper trøffelolje samt lettkokt rosenkål som ble "sukkerbruna" i stekepanna :wink:

Utrooolig mørt og saftig :mrgreen:

 

dagens004.jpg

 

Til dette ble valget en Santi Amarone 2006.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Hadde en enkel men duverden for en middag i går. Stekt ishavsrøye uten allverdens krydder og fiksfanteri, dette for og bevare den fine smaken på røya. Bare salt og litt agurksalat og gode poteter.

Toppet med en juleøll fra Aas kjøpt på polet. Ville ikke byttet dette bort med allverdens kjøtt :D:D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har dessverre ikke noen bilder av dette måltidet men jeg prøver for det.

 

Til årets skogsfugl jakt tok jeg med en 2 kgs elg steik. Tenkte at den får vi sikkert i oss på en eller annen måte. Så viser det seg at det ikke var ovn på hytta. Så begynte vi å prate om bålgrop og som sagt så gjort. I pausen mellom ettermiddags økt og kveldsøkt så graver vi en grop som vi kler innvendig med knyttneve store steiner. Deretter fyres det bål i 2 timer. Så freses det hinne på steika i steikepanne og krydres og saltes. Den pakkes deretter inn i 12-13 lag alufolie før den før hvile litt mens vi karrer opp kull fra bålgropa. Steika plasseres i bunnen og de varme steinene flyttes inntil og over steika før vi heller over varm kull. Dette toppes med ei god bøtte med sand for isolasjon.

 

Når vi kommer tilbake fra ettermiddagsøkta er spenningen stor (ingen av oss har gjort dette før). Kjenner det er varmt på sanden og vi graver frem steika og lar den hvile mens vi lager kantarellstuing (selvplukkede kantareller), kantarellsaus, ny poteter og brokkoli. Så er det tid for å sjekke steika. Åpner opp og den nydligste duft når oss. Setter kniven i og den glir lett gjennom. Ser perfekt ut med ett svakt rosaskjær i midten.

 

Måltidet nytes utendørs med bål i ryggen. Inget lyd eller lys fra sivilisasjonen høres eller sees. Trysil elva 50 meter unna som klukker lett. Knall stjernehimmel og gode kompiser. Herlighet for ett måltid. Ble vel ikke sagt noe fornuftig uten om latter, ryggdunker og stønning!!! Ett måltid jeg sent kommer til å glemme...

Link to comment
Share on other sites

Ååå, mett og salig, var til Bergen ein tur i dag i jobbsammenheng. Og måtte innom Solheimen Kjøtt i dag og hamstre litt pølser. For dei som kjenner til denne kuriositeten i Bergen, so er det vel godt forståelig at litt sånne pølser og heimelaga potetstappe med mandel poteter til.... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

I dag klasket kjærringa til igjen gitt.

Svinefilet med saltbakte poteter, stekt aromasopp, gratinert søtpotet og parmesanrisotto. En sykt god sjy (jukset litt med kalvefond).

Madammen var misfornøyd med fargene, men da jeg fikk smake ga jeg jamt faan i akkurat det :D

 

Til Mauser68.

Jeg ser du er i fra Voss. Jeg var i Voss for et par år siden. Der kjøpte jeg noen grove og røkte kjøttpølser fra en lokal produsent. Jeg kjøpte de på en liten butikk i sentrum som solgte lokalprodusert mat. Pølsene var knallgode. Problemet er at jeg ikke husker hva de het. Kan du hjelpe meg med navnet?

Link to comment
Share on other sites

Dunkerante, det er i grunn 3 produsenter for tida, tidligare so var det fleire.

Men enten Evanger Pølsefabrikk, eller Voss kjøttindustri er vel mest sannsynlig hvis det er snakk om et par år sidan.

 

Edit: Kjøpte du det på den butikken som ligg utover mot jernbanestasjonen, den vesle kjøttbutikken, så er det nok ganske sikkert frå Evanger Pølsefabrikk.

Link to comment
Share on other sites

Dunkerante, det er i grunn 3 produsenter for tida, tidligare so var det fleire.

Men enten Evanger Pølsefabrikk, eller Voss kjøttindustri er vel mest sannsynlig hvis det er snakk om et par år sidan.

 

Edit: Kjøpte du det på den butikken som ligg utover mot jernbanestasjonen, den vesle kjøttbutikken, så er det nok ganske sikkert frå Evanger Pølsefabrikk.

 

Evanger var det nok ja. Litt usikker på hvor jernbanestasjonen ligger, men det var en svært liten butikk ja. Vi var også innom en liten og litt slitt kafè litt lenger ned i gata. Angrer fortsatt på at jeg ikke kjøpte smalahove. Har ikke hatt gleden av å smake det enda desverre

Link to comment
Share on other sites

Angrer fortsatt på at jeg ikke kjøpte smalahove. Har ikke hatt gleden av å smake det enda desverre

 

Neimen inni svarte hel***** har du ikkje smakt det ? Då skal du ta kontakt med : http://www.smalahovetunet.com/ og snakke med Ivar, så sender han deg det du vil av smalahove. Kok det forsiktig i ca 2.5 time, server det med kålrot/nepe stappe, gode poteter, så har du eit herremåltid av dimensjoner. :)

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Angrer fortsatt på at jeg ikke kjøpte smalahove. Har ikke hatt gleden av å smake det enda desverre

 

Neimen inni svarte hel***** har du ikkje smakt det ? Då skal du ta kontakt med : http://www.smalahovetunet.com/ og snakke med Ivar, så sender han deg det du vil av smalahove. Kok det forsiktig i ca 2.5 time, server det med kålrot/nepe stappe, gode poteter, så har du eit herremåltid av dimensjoner. :)

 

Og så topper du det med smalahaueakevitt, den får du kun på polet i Voss. Men det går ann og bestille derfra har jeg sjekket ut. Det er en aldeles nydelig akevitt. Smakte den i vinter da jeg var på smalahauelag hos Ivar. :D:D

Link to comment
Share on other sites

Neimen inni svarte hel***** har du ikkje smakt det ? Då skal du ta kontakt med : http://www.smalahovetunet.com/ og snakke med Ivar, så sender han deg det du vil av smalahove. Kok det forsiktig i ca 2.5 time, server det med kålrot/nepe stappe, gode poteter, så har du eit herremåltid av dimensjoner. :)

 

Det skal jeg pinade prøve. Takk for tipset

 

Smalahoveakevitt har jeg heller ikke smakt. Vi får se om jeg tar en bestilling, eller om jeg tar en av de med stjørdalsmalt i (Steinvikholm eller skipper Worse). Må være litt lokalpatriot også.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

I går var vi ute på byen igjen og spiste på en av favorittrestaurantene mine (Korea Garden) her i byen.

 

Forrett var en tradisjonell Bulgogi (marinert biffkjøtt) med alle siderettene som følger med: Hvit ris, kimchi (chilifermentert kål), fermentert tare, fermentert spinat, stekt tofu etc etc. For ordens skyld er dette en rett man deler med de andre ved bordet.

 

Spisepinner er obligatorisk.

 

485279-Bulgogi-0.jpg

 

Jeg endte opp med Hoe-Naengmyeon, som er en koreansk rett for viderekomne. Kort og godt er dette en rett basert på chilimarinert skate (rokke) på en seng av bokhvetenudler med diverse grønnsaker. Serveres isavkjølt. Peppernivået er så hot at det skremmer meksikanere tilbake over Rio Grande.

 

Dette er en av de rettene jeg spiser som får både kokken og restauranteieren over til bordet vårt for å prate og gi gode råd om hvordan man tweaker retten med eddik etc 8)

 

Korean.food-Hoe.naengmyeon-01.jpg

 

Slik ser det ut før det blir klippet opp og blandet.

Som vanlig ble maten nytt med koreansk Hite (lyst øl).

Link to comment
Share on other sites

Sitter her med kaffen nå og er skikkelig stappmett.

Har skåret ned ett rådyr nå i kveld og da passet det med ytre og indrefilet.

Bruna først filetene i steikepanna rundt, for deretter å skjære 3-4 cm tykke skiver, ny runde i panna.

Stekes på sterk, varme kort tid på begge sider, de skal være skikkelig rosa i midten.

 

Kokte ut panna mellom hver steiking, krafta skulle selvsagt brukes til sausen.

Ble en meget god mandagssaus av typen viltsaus fra toro.

En dæsj rømme gjør susen, kunne nesten ikke kjenne at det var posesaus.

 

Tilbehør var kokte poteter, rødløk, rød surkål (rødkål) og tyttebær, og så skal jeg ikke glemme juleølet da... RAAAAP. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Risengrynsgrøt med mandel, pinnekjøtt fra Bjorli, dampepølse (fra Nordfjord-kjøtt, siden vi ikke var vestpå i høst), fars stappe, mandelpotet og fett. Hansa fatøl og Polets Smaladram. Kaffe, julekaker og Ferreira Vintage 1985. Den Ferreira'n hadde forresten forbausende mye tannin til å være nesten et kvart århundre gammel, men jeg likte stilen. Minte litt om Fonseca som er en av favorittene her i huset.

 

Det blir nok ikke bedre imorra, da skal ribba, medisterkakene og riskremen til pers...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...