Jump to content

Ååååå, så mett!


Sako 30-06

Recommended Posts

...het en tråd på Sluttstykket. Den synes jeg vi bør ta opp her. Jeg starter:

 

I dag spiste jeg -- samt konemor og ungene -- trekullgrillet biff av hjort (halvannetåring, velhengt) "Toscana style". Det betyr at jeg smurte kjøttbitene med olivenolje, grillet dem på trekullgrillen, saltet med Maldonsalt og pepret med nykvernet pepper når kjøttet var nesten ferdigstekt og drysset litt ekstra olivenolje over før biffene fikk hvile litt. Som tilbehør serverte jeg ferske erter som var blitt renset fra belgene og kokt i bare litt over ett minutt, villris blandet med vanlig parboiled ris pluss en tomatsalat av gule og røde tomater, med rødløk, finsmuldret fetaost, rødløkringer, extra virgin olivenolje (fruttata) og nykvernet pepper lagt opp på et fat. I glasset hadde vi en relativt kraftig italiener, en 2004 Tignanello fra Antinori.

 

*rap* Mulig det blir en ørliten grappa litt seinere, når den verste saligheten fra mat+rødvin har gitt seg 8)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 422
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg har også spist relativt godt denne helgen.

 

Fredagskvelden var kinopuben utsolgt så vi kompenserte med en fransk restaurant, Bistro Le Cep (http://www.bistrolecep.com/htm/Dinner_menu.htm).

 

Min meny ble:

Moules aux Fines Herbes som forrett, meget gode muslinger, herlig urtekrydring.

Vichyssoise, kald potet og gressløksuppe på is, spennende.

Dette ble nydt med en ok Chianti, en Chianti Classico – Brolio 2002.

 

Hovedrett ble Bouillabaisse à la Marseillaise, en av de beste jeg har hatt når vi ser bort fra små kjellerrestauranter i Paris som ikke annonserer.

 

Denne ble nydt med en Bordeaux Blanc -Château la Sartre 2001,som passet utmerket til slik "enkel bondemat"

 

Deretter ble det det Fraises à la Romanov som dessert. Slik skal jordbær smake. Kirsebærbrandy og jordbær er genialt godt.

 

Til slutt en kopp kaffe og et glass 12 år gammel Glenmorangie med en dash vann i.

 

 

Jeg har enda ikke kommet ned fra gårsdagens middag hos Perry's i går (http://www.perrysrestaurants.com/), så jeg får ta den senere.

Link to comment
Share on other sites

Du vet at du er en veldig ond mann, Sako 30-06 ??

 

 

Hmmmmmm, lurer på om jeg skal hente fram noen rådyrkoteletter fra frysen. De ville nok gjort seg godt sammen med smørdampede grønnsaker, bakt potet, en fyldig viltsaus laget fra grunnen av ( med hjemmelaget rognebærgele), og hjemmelaget tyttebærsyltetøy. Pluss noen flasker Frydelund bayer.

Link to comment
Share on other sites

I glasset hadde vi en relativt kraftig italiener, en 2004 Tignanello fra Antinori.

 

Alt var jo etter boka, men når du topper ting med en Tignanello så fanger du min interesse også. Siden vin er min store interesse, kanskje til og med foran våpen, kuler og krutt, så kunne jeg jo virkelig ønske meg en liten dom over vinen også - jeg har nemlig ikke smakt '04 selv enda.

Link to comment
Share on other sites

Hansa er ikke øl :!::!::mrgreen::mrgreen::mrgreen:

 

 

Denne sjokerende påstanden som treffer meg hardt i mitt bergenske hjerte, må jeg nesten få be om at du utdyper litt. :shock: Er mild sagt sjokert her... hehe

 

Hansa er jo det som virkelig gjør Bergen verdt et besøk.... :wink:

Verdens NEST beste øl...det beste er finske Karjala.

Link to comment
Share on other sites

Nagant 762 skrev:

 

Selvfølgelig er Hansa å regne som øl...........dersom du liker tynt regnvann. :mrgreen::mrgreen:

Nei, takke meg til en Frydenlund bayer, eller det som jeg drikker nå, Frydenlund fatøl.

Takk og pris har vi forskjellig smak, så vi ikke ender opp med kun 1 type øl. :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

 

Du må ikke skrive sånt på et åpent forum, Nagant! Det kan jo hende at helseministeren tar en "Storberget" men reduserer utvalget til kun 1 type øl...... :shock::shock::cry::cry:

 

Foresten så er andesuppe laget på Thailandsk vis (kuttet opp i småbiter, kokt inn med diverse oljer og krydder) å anbefale. :D Og jeg sitter nå her med en Hansa jeg, i Telemark :wink::wink:

Link to comment
Share on other sites

Bortsett frå at denne tråden ikkje heiter " Ååååå, så tørst " så er mine favoritter, Hansa fatøl og Frydenlund fatøl. Hansa Bayer, kjem på ein god 3dje plass. Ikkje fordi den er dårligere enn dei 2 førstnevnte, men fordi den ikkje er egna som tørste drikke, kun til å nytes.... Men drikk stort sett det meste av øl, utenom alkoholfritt øl og Lysholmer. Dei klarer eg ikkje...

 

Men tilbake til trådstarter, så har eg i dag gått glipp av ein god gåse middag. Trur ikkje du at svogeren min ringte i går og inviterte oss på kaker og kaffi, midt i beste middagstid. Så resultatet blei at gåsa blei pakka ned i fryseren igjen, etter ein liten gjesevisitt i kjøleskapet.

Og eg er av den typen person, som MÅ ha middag og iallefall et varmt måltid om dagen, og kaker, snitter og lapper med syltetøy og rømme på, kvalifiserer ikkje til det.

Så for 10 minutter sidan, så fortærte eg ein tallerken med 3 skiver, egg og bønner, for bacon var det tomt av i kjøleskapet og tine bacon i micro, det gjer eg rett å slett ikkje...

 

Hørtes ut som både Sako30-06 og Thor har hatt ein nydelig dag, med god mat og drikke til. Og det var godt du skreiv Trekull grilla Sako30-06, du flamberer ikkje ein god hjortebiff med gassgrill :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Du vet at du er en veldig ond mann, Sako 30-06 ??

:twisted:

 

GRAN****!!!!!!!!

Jeg ville sette pris på om du lot være å banne i tråden min 8)

 

 

når du topper ting med en Tignanello så fanger du min interesse også. Siden vin er min store interesse, kanskje til og med foran våpen, kuler og krutt, så kunne jeg jo virkelig ønske meg en liten dom over vinen også - jeg har nemlig ikke smakt '04 selv enda.

Tja, hva skal man si? Hittil har min karriere på italiensk vin begrenset seg til sånne som begynner på "B", mao. Brunello, Barolo og Barbaresco. Pluss (såklart!) Amarone og Recioto della Valpolicella. Dette er faktisk den første Tignanelloen jeg har drukket, så jeg har litt tynt sammenligningsgrunnlag. Men til tross for lovlig stiv pris (lurer på om den ikke kosta meg rundt 40€ på flyplassen i Roma i fjor :shock: ) synes jeg den var verd pengene. Fyldig, passe mye frukt og syre, ikke reint ulik en god Amarone. "Drikkeklar, men tåler fremdeles noe lagring" er det vel det pleier å stå i vinspaltene. Til tross for prisen gir jeg den terningkast 5. Forresten, alkoholprosenten var 13.5 ;)

 

du flamberer ikkje ein god hjortebiff med gassgrill :mrgreen:

Helt enig. Jeg har hatt noen diskusjoner om gass- kontra trekullgrill, IMNSHO¹ er det null fordel med gassgrill. Det tar uansett en drøy halvtime å fikse salat, steike baguetter/koke risotto/koke pasta, dekke på og finne fram annet tilbehør. Ergo setter man over kølene før man ordner resten av måltidet. Når bordet er dekket, tilbehøret klart og konemor blidgjort med en apéritif, er grillen klar.

 

I år bytta jeg ut en sliten "noname" kulegrill med en Weber trekull(ikke gass)grill. Det føles som om det var en fornuftig investering 8)

 

 

¹ In My Not So Humble Opinion

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

"Sauene et og para seg, i lengda e da da so svara seg" sa ein klok mann. Eg prøva å leve etter den.

 

Ein skal kose seg med den mat og drikke ein har laga til, eller får servert.

Det blir totalt meiningslaust å sitte å diskutere kva som IKKJE er mat eller drikke. DÅ har ein feil innstilling i utgangspunktet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt hjortekjøttpause i 1mnd, men ser nå at jeg må få spist opp det som er i frysen. Bare jeg i huset som spiser hjortekjøtt, . Jeg er utrolig svak for rødvinmarinade, fløtegratinerte poteter og smørdampede grønnsaker!Skal godt gjøres å få spist seg gjennom frysern. Skal kjøpe inn kullgrill, kun det beste som er godt nok =) Den andre har beina rusta i stykker på. Har kikka på weber og er enig at den kanskje er noe bedre :lol:

 

som vanlig på søndager så er det leirdue , hagla gikk godt, gadd ikke sette i sving med noe store greier. Så her er det grandis.

Link to comment
Share on other sites

Sako30-06 skreiv :

Helt enig. Jeg har hatt noen diskusjoner om gass- kontra trekullgrill, IMNSHO¹ er det null fordel med gassgrill. Det tar uansett en drøy halvtime å fikse salat, steike baguetter/koke risotto/koke pasta, dekke på og finne fram annet tilbehør. Ergo setter man over kølene før man ordner resten av måltidet. Når bordet er dekket, tilbehøret klart og konemor blidgjort med en apéritif, er grillen klar.

 

I år bytta jeg ut en sliten "noname" kulegrill med en Weber trekull(ikke gass)grill. Det føles som om det var en fornuftig investering

 

Så riktig, så riktig... Skal ikkje snakke direkte stygt om gassgrill, den kan lage god mat den også, men ikkje grill mat...

Bytta ut noname grill til 199.- med ein Weber One Touch Silver, for 3-4 år sidan Kjøpte trekk til å ha over den også, og den har stått utendørs i desse årene, uten å vise noko rust eller andre skavanker... Kjempegrei grill, med litt størrelse på. Har faktisk grilla svinesteik og rå kylling i den, med godt resultat. Hærlig !!

 

Ellers så får du ha takk for at du løfta denne tråden i gang, det er absolutt på sin plass for oss hobbykokker, med sansen for ein gastronomisk opplevelse av og til... 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Da er kveldens middag fortært og vaskemaskina tar seg av restene. Orrhane servert med viltsaus, mandelpotet og smørdampet brokkoli. Ikke helt tilberedt som den i tråden til Sako 30-06, men en god del "lånt" derfra. I glasset var det helt sikkert "feil" rødvin, men den smakte ok. Nå sitter jeg og slapper av med en god klunk Springbank 15 i glasset.

 

Slainte

Link to comment
Share on other sites

I glasset var det helt sikkert "feil" rødvin, men den smakte ok.

:?::?::?: Hvis du syntes det smakte OK og at den passa til maten, var det ikke feil rødvin :!:

 

Pokkers vinsnobber som skal fortelle andre hva som er "riktig" og hva som er "feil" vin. Det som er riktig for meg er ikke nødvendigvis riktig for en annen; vin er smak & behag akkurat som børser. Jeg kan ha nokså sterke meninger om hva som er "riktig" vin for meg, men fanden veit om en annen vil være enig. Og hvis vi er uenige, har antakeligvis begge rett!

 

Back To Topic: I dag spiste vi trekullgrillet tilbudsytrefilét av norsk ku, forbløffende mør og smakfull, servert med brød og en salat av villtomater, grønnsalat, grillet chevre, lettkokte petits pois (=minierter), hakkete valnøtter og en vinaigrette på hvitvinseddik og olivenolje med en dæsj sennepspulver og litt pepper oppi. I glasset en Rosso di Montalcini fra Castelgiocondo (Campo ai Sassi). Dessert var grillet chevre og friske norske plommer overdysset med akasiehonning og hakkete valnøtter. Ikke så aller verst det heller 8)

Link to comment
Share on other sites

Ahhh.....!

 

Akkurat nytet en fortereffelig yttrefilet fra selvskutt villsvin. Denne ble lagt i marinade i går, og fikk rulle seg på grillen litt, før den ble lagt i folie for å få hvile seg litt. Perfekt!!

 

Bakte poteter, og en herlig grønnsaksmiks som fikk surre seg litt i panene før servering, i olje.

 

Og jaggu kom det ei flaske med "To seasons" rødvin på bordet også gitt.............

 

 

Mett?...................Mmmm! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

ahhhh mett altså

 

Ytrefilet av elgkalv, skjært i må medaljonger. (ytren er jo ikke så stor)

Tilbehøret var smørdampet brokkoli og smørdampet gulrot skjært i tynne skiver.

Champinjongstuing

Hjemmelaget bearnais (etter oppskrift herfra) Har prøvd noen ganger før men dette var første gangen resten av fam synes den var god :shock:

Og ingen poteter. Hadde lyst til å lage en liten potetpure men i disse antikarb tider så skulle vi prøve noe nytt, og det funka. Følte ikke det manglet noe egentlig.

Vin var en jeg hadde i hylla: Vino Nobile Di Montepulciano (Filicheto) 2004

Er ingen vinkjenner men den passet veldig bra til maten, men var litt for mye for meg da jeg drakk bare den etter maten. (fruen er på tjukka og jeg kaster ikke vin :D )

Link to comment
Share on other sites

Forrige søndag lagde vi en enkel middag hjemme med. Ca. 10 kg "hardskjell". Vi satte kort og godt opp et Wolfgang Puck bordkokesett på middagsbordet og dampet skjellene over en hvitvin som var mikset med hvitløkspurè, oregano og dill. Eneste tilbehør var pariserloff preparert som hvitløksbrød og en dip laget av smør, hvitløkspurè og diverse urter.

 

Vi valgte en Veneziansk Kris 2004 Pinot Grigio til denne retten - i rikelige mengder, dette er en helt grei vin for 10-15 dollars per flaske, jeg synes den passer perfekt til skalldyr.

 

Som forrett brukte vi rett og slett en ferdigkjøpt krabbe-bisque vi "spiket" med ekstra steinkrabbekjøtt fra klørne og ekstra fløte.

 

 

Denne helgen har det desverre bare blitt restauranter. Porterhouse med portobello og spinat på fredag med en californisk merlot. Tacosuppe til forrett og Ostekake til dessert. I går ble det Sushi og sashimi (for det meste) med Kirin som drikke og plommevin og Creme Brulet til slutt.

 

I dag gidder jeg ikke gå noe sted eller lage noe jeg ikke kan nuke.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Og i kveld, har eg jaktkompisen på besøk. Har nettopp laga til Bacalao, den står og trekker i panna, på svak varme..

Klippfisk frå Kristiansund, flotte bein og skinnfrie stykker ( takk Chiefen !! ), søltørka tomat, cherrytomater, hakket tomat på boks, tomatpurre, poteter, kvitløk, olivenolje, rødløk og ein liten "touch" med sukker.... Med litt rødvin og kald pils til, blir dette ein kjempekveld.. :mrgreen:

 

Og eg kan sei på forhånd, ååååå så mett !!!!! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hepp Sammleren, du kan være 100% sikker på at eg lagde, så eg har et par dager ja. Og eg er heilt einig med deg, Bacalao, raspekaker ( komle, raspeballer ), og fårikål, er blandt dei rettene som er best dagen etterpå... Og som regel, så lager eg så eg har middag 3-4 dager ja.. :D

 

Og, veit ikkje om du er klar over der, men ååååå så mett eg er.... ( så gnir me salt i gamle sår... ) 8):mrgreen:

 

Hvis du har lyst på ein liten Søndagstur over fjellet, så er middagen klar ca 17.00 i morgen... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Og etter 2 dager med med nydelig Bacalao, så var det svinet, som måtte til pers i dag. Har spart på ei skikkelig fin steik av fjorårets svin. Har fått årets svin i fryseren no, så det er på tide med å ete opp restene frå i fjor.

I går, så fant eg steika eg har spart på lenge. Nakkesteik, nydelig marmorert og mør flott steik. Svidde den av og steikte den i ei 32 cm steikepanne med lokk på svak varme. Godt med karve, salt og pepper og sjysaus med base av kjøttkraft og løk/gulerøtter... Den desidert beste steika eg har ete på mange år... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Egil skreiv :

Ååh... synd å si det men... fattigfolket i ulandene vet ikke hvor vondt det er å være skikkelig stappmætt.. :oops:

 

Merkelig det der Egil, men akkurat det samme sa eg til kjerringa i dag, etter å ha spist ein real porsjon med årets lutefisk, med heimelaga ertestuing, heimelaga flesk og poteter så store at 3 stk var nok til 2 middager, he, he.. Det toppa med årets Hansa julebrygg, blei helgas "høydare" uten tvil... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jepp, spesielt når det er kun eg i huset, som spiser lutefisk.. Og kva laga eg til kjerringa og ungene til middag ? Jo oppvarma rester av forgårs spaghetti og kjøttdeig/pølser... Kontraster min gode mann.. :mrgreen:

Her i huset eter vi lutefisk hele gjengen, bortsett fra kjerringa og unga! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har hatt ett lite slutta lag sammen med villsvin-, elg-, rådyr- og hjorte-medjegere i kveld. Den harde kjerne av jaktlaget med fruer.

 

På menyen stod det:

Til forrett: klippfisksalat, lages på samme vis som gresk salat, men med klippfisk under og mellom tomatene.

 

Til hovedrett: elgstek og hjortestek, begge stekt i ovn til en kjernetemperatur på 65 grader for så å få hvile i 45 minutter, får da den helt rette fargen, yammi. Tilbehør er selvdyrkede mandelpoteter, rosenkål, gulrøtter, gresk salat, grønn salat og en selvkomponert viltsaus.

 

Viltsausen er lagd av skyen fra stekingen pluss fløte, brunost, mørkt øl og traktkantareller.

 

Til dessert: varm blåbærpai med fløteis.

 

 

 

Ett nydelig måltid sammen med gode venner........ Ååååååå, så mett......

Link to comment
Share on other sites

Etter en fin jaktdag med rådyrlos er det IKKE vondt å komme hjem til FÅRIKÅL av villsau....

Ååh... synd å si det men... fattigfolket i ulandene vet ikke hvor vondt det er å være skikkelig stappmætt.. :oops:

_______II_________

 

Oppvarma fårikål............... :D:D:D

Link to comment
Share on other sites

ÅÅÅhhh.... snakke om å være stappmett :mrgreen:

 

I dag har vi rota litt i frysen,og der dukket det opp mye rart gitt,så etter datteren i huset på 6 år,sitt ønske,endte vi opp med indrefilet av SEBRA :shock::mrgreen:

 

 

sebrapbenkenfv8.jpg

 

Her har den tatt plass på tallerkenen,ikke så fantastisk pyntet,men har en mistanke om at den smaker helt ok liksom :mrgreen:

Som tilbehør var det fløtegratinerte poteter,ombygd torosaus,til det helt uigjenkjennelige,hehe.. Så hadde vi tranebærgele,brokkoli,asparges og gulrot. Sausen stakkar var æhemm..posesaus som vi freste opp med sjalottløk,hvitløk,dijonsennep,rødvin,kraft fra høstens eskapader i de norske skoger,en smule rognebærgele,mer rødvin,og så den posen da..Det gikk en smule fort å snekre middag,derav fuskesaus :oops:

 

sebrapbordetoo5.jpg

 

Her har den kommet den lange veien til bordet der sultne ulver venter med slunkne mager.. slunken og slunken....

 

Til den stripede hesten drakk vi en helt ok italiener,av mangel på sør-afrikansk..

 

vinrh2.jpg

 

 

 

Sebraen er fra egen jakt tidligere i høst,der vi hadde en mindre razzia i sør-afrika. (fryseren bugner...)

Alt i alt en heeelt ok middag en lørdag ettermiddag :D8)

 

Hege med rykende fersk middag 8)

 

hegeszebraes1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ikke vilt i dag, men en klassiker likefullt:

 

- Lammelår, krydret med salt, pepper, timian og rosmarin, stekt til 62 grader kjernetemp. og gitt tid til å hvile en tre kvarters tid under et par kjøkkenhåndklær

- Hasselbackpoteter av godt, gammelt merke

- Brunsaus på langpannesjyen og ei halvflaske rimelig rødvin

- Smørdampete petits pois (minierter).

 

I glasset en Ch. Coufran 2000, en av de bedre Crus Bourgeois fra Medoc. "Bare" 200 kroner på Polet. Masse Bordeauxkarakter, stram, streng og typeriktig. Mmmm, jeg får ikke noe bedre enn en klassisk Bordeaux sammen med lammet :D

 

 

Lurer på om jeg ikke skal knalle til med klassisk hønsefrikassé (laget på ei gammel høne, ikke noe sånn der kyllinggreier!) og saftsuppe med sagogryn til dessert en av dagene. Kanskje jeg tar den helt ut og lager terteskjelll med reke-og-fiskebollestuing oppi til forrett? Det er noe spesielt med sånn femtitalls-middelklasse-søndagsmiddagsmat...

Link to comment
Share on other sites

Etter en heftig brunch som inkluderte et par egg, skinkestek, pannekaker med lønnesirup og ristet brød fant jeg ut at sjømat av den magrere typen var hva man trengte. Valget falt på koreansk.

 

Som forrett kjørte vi bl.a. Ojingeo Bokkeum, wooket blekksprut i en relativt fyrrig jalapeno/chilisaus:

 

Korean_cuisine-Ojingeo_bokkeum-01.jpg

 

Selvsagt følger alle siderettene med: Kimchee, syltet tare, agurk i kimcheesaus, tofu i chilisaus osv. og selvsagt mengder med klebrig ris. Det totale antallet sideretter man deler ved bordet var sannsynligvis tosifret.

 

Hovedretten min var Dubu Al Jigae, en heavy chili/jalapeno-pepret suppe basert hovedsakelig på seirogn, men med noe blekksprut, kongereke, skjell, tofu osv osv i tillegg. Den ser ut omtrent slik (rognen ligger på bunnen):

 

322531628_190edaaa02.jpg

 

Maten er omtrent like varm som den er krydret. Ingen av disse er anbefalt for de med normal toleranse overfor pepper. Selvsagt spises dette med spisepinner, skje brukes for suppen, kniv og gaffel er for amatører.

 

Til mat som dette drikker man kort og godt lokalt øl. Koreansk Hite ble foretrukket, men japansk Kirin eller Asahi funker veldig bra det også. En japansk plommevin (Fu-Ki) ble, med stort hell, benyttet som apertiff.

 

Det var ikke plass til mer dessert enn frukt og kaffe/whisky etter denne seansen. Baren er som regel begrenset i alle asiatiske restauranter, så man fikk ta til takke med Chivas Regal.

Link to comment
Share on other sites

Kom på igår kveld at jeg "tilfeldigvis" hadde en hel indrefilet av rein liggende i kjøleskapet.

Stakk huet litt lenger inn i kjøleskapet for å finne noe tilbehør, og fant følgende:

-Poteter

-Sopp

-Fløte

-Pære

-Hvitløk

-Tyttebærsyltetøy

 

Brukte 4-5 poteter og ett fedd hvitløk til fløtegratinerte poteter. Men disse lå i ovnen og koste seg la jeg ei skrellt pære til kok i en blanding av vann og tyttebærsyltetøy.

 

En håndfull aromasopp (champ) fant veien under kniven og ble lagt til hvile en liten stund mens jeg saltet og peppret kjøttet. Freste fileen kjapt i rikelig med smør, la den tilside og kokte ut steikepanna med fløte og vann.

 

La sausen i en liten kjele og smeltet nytt smør i panna beregnet på soppen.

 

På dette tidspunktet er potetene ferdig og tas ut for å sette seg litt, kjøttet går inn i ovnen.

 

Soppen freses raskt og tilsettes fløte, pepper og salt. Voila-soppstuing!

 

Sausen kryddres til og varmes lett, pæren er kokt mør og deles i 4 biter.

 

Det hele er ferdig og danderes lett på en tallerken:

ROSAstekt hel indrefilet skåret i medaljonger med mørkokt, rød pære, soppstuing, saus og fløtegratinerte poteter. Veldig godt med den søte pæren mot det møre smakfulle kjøttet! Og veldig mektig med fløte både i saus, poteter og sopp..

Dessverre tok jeg ingen bilder..

 

Og hvem sier at single gutter ikke spiser annet enn grandis :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

I kveld gjorde jeg det enkelt:

 

Lår av tamand og av Livechekylling ble saltet og pepret, og jeg skar snitt i skinnet. Litt gåsefett oppå, inn i steikeovnen på 200 grader i ca. en time. Ble øst med fettet med ujevne mellomrom. Det siste kvarteret skrudde jeg over til grill for å få litt sprøtt skinn. Kjøttet ble servert med baguette og en salat av det jeg hadde i kjøleskapet: Salatblader, villtomat og italienske oliven overhelt en vinaigrette på hvitvinseddik, sennepspulver og trøffelhonning. I glasset en Ch. Coufran 2000, en typeriktig klassisk Bordeaux til ca 200kr på Polet. Vel verd pengene. Steikefettet ble brukt som "saus" og tørket opp med brødet.

 

Enkelt og jæ... godt. Steike så godt jeg liker tamand! Andelårene hadde ikke hatt vondt av en time til i ovnen, men de var fullt tyggbare 8)

Link to comment
Share on other sites

I går ble det mye godt. Herremiddag med gode venner. Vi spiste oss gjennom følgende meny:

 

1. Kamskjell og asparges

2. Hummer med en foie gras creme brulee

3. Brandad med and og kalvebrissel

4. Sorbet

5. Lammefilet med skogsopprisotto

6. Stilton og portvin

7. Hjemmelagd is med rom og rosin.

 

 

Hummeren fikk et par minutter for mye i stekeovnen, utover det var alt annet perfekt. Er mett enda.

Link to comment
Share on other sites

Hjortekarbonader med kokt potet, gulerot, brokkoli, kantarell, tytesylte, en dasj sennep og passende saus. Drikken var øl. Amalie på 2,5 år åt nærmere tre store karbonader. Sier kanskje litt om matstellet i barnehagen, men jeg tar det som kredit for god mat. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...