Jump to content

Ååååå, så mett!


Sako 30-06

Recommended Posts

  • Replies 422
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

du om det 8)

men, selv gleder jeg meg over denne nyheten :

Hvalkjøtt skal bli mer tilgjengelig for norske forbrukere - etter ønske fra Fiskeri- og kystdepartementet. De har bidratt med midler til Innovasjon Norge for å fremme bruken av hval blant norske forbrukere. Dermed skal det lanseres nye, forbrukervennlige hvalprodukter på det norske markedet.

... *snipp*....

Dagligvarekjeden Spar er en av kjedene som er med på hvalkjøtt-satsningen. Fra og med slutten av juni blir ferskt hvalkjøtt en del av sortimentet på alle Spar- og Eurospars butikker, forteller Elisabet Mæland Fosse, kjededirektør i Spar, til DinSide.

Blandt produktene de skal lansere, er gryte- og wok-kjøtt, mørnet indrefilet, mørnet biff og lettrøkt hvalkjøtt.

 

:overrasket::clap:

 

Har selv vært nødt til å "importere" norafra for å få ordentlig kjøtt her sørpå, så hvis prisen ikke er helt ublu ( som den nå er, sist jeg så ordentlig kjøtt i butikken, var til 300,- \ kg !) blir dette bra ! Har bare ett par tre kg igjen, og grillsesongen er jo såvidt begynt jo ;)

Link to comment
Share on other sites

Fy f... Slemmo

NÅÅÅÅhhhh... ble jeg sulten :D

Kjempebra tråd ! Gir inspirasjon..

Har as we speak grillspyd med marinert får ytrefilet, løk, paprika, maiskolber. Laks marinert i olivenolje, bladpersille, og

fersk basilikum på grillen....

Lukter godt :D

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke hvorfor folk absolutt skal ete agn?[...]

Du vet, vi som kommer fra møblerte hjem velger gjerne kun det beste. Slike smålige hensyn som om det er "agn", "fattigmannsmat" eller "urent" hever vi oss over. Derfor bruker vi kvaltitetsråvarer som blåskjell, østers, makrell, lysing, kråke, gris og steinbit. Så kan dere andre bare sitte der med den kjipe torsken og de slappe potetene. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hva er prisen på hval for tida? Før var det jo nærmest å anse som kjøtterstatning, billig. Tipper det er koster minst som indrefilet av ku? Hval burde vi spise mer av her i landet. For øvrig, ei stund trodde jeg Skrova var et sted på hvalen, ikke et stedsnavn i Nordland (?). Kjøttet var godt, men skrova høres ut som å være i området kjønnsorgan/kloakkåpnig. Lo godt da misforståelsen ble oppklart.

Link to comment
Share on other sites

på vei nordover snart, det kjøttet fra hval som selges i butikk har jeg prøvd.....ikke bra. får rett fra båten som skyter og kun lys indrefilet som smaker som hjortekjøtt :-) Det mørke kjøttet i butikk er fra store dyr og smaker "vel mye hval"(transkutt), men man må få tak i kjøtt fra ungdyr om det er mulig, men pga kvoter blir det kun store dyr skutt og jegerne selv tar godbitene til seg selv og sine :-)

Men slemmo...det der så utsøkt ut,gleder meg nå til grillet hvalbiff snart :-)

Jeg betaler heldigvis mindre enn butikk om jeg betaler noe i det hele tatt :-)

Link to comment
Share on other sites

[...] aldri hatt antydning til transmak[...]

Transmak har nok ikke så mye med hva slags kvalitet kjøttet har rett fra den nyskytte hvalen, men kommer heller av kjøttbehandlingen i ettertid. Litt går det sikkert an å ødelegge allerede fra start, men selv den beste hvalfilet vil være omdannet til transtinkende gugge om den får ligge å oksidere i "fersk"varedisken til en kunnskapsløs kjøpmann i timesvis.

Link to comment
Share on other sites

Hmmmm, kamera er no dritt...

 

Serverte hval tartar, og hval carpaccio med strandaskinke her om dagen. Funka fint det :o

 

Ps, mandag starter (euro)spar kjeden, sammen med inovasjon norge, og fiskeridep. en hvakkjøtt kampanje...

Er ikke mordnorge priser, men blir bedre enn i dag.

Desverre er det bare vakumpakket kjøtt, men man får :

Grytekjøtt

Yttrefilet

Indrefilet

Røkt

 

Løp og kjøp!

 

(og, nei, jobber ikke for noen av de nevnte....)

Link to comment
Share on other sites

Digert stykke entrecot (fra alle oksers mor/far iflg slakteren..) marinert over natten i litt olje, rødvin, løk og pepper; grillet (Weber kule + kull)), med fløtegratinerte poteter (+ endel parmesan), brokkolli og en enkel rødvins-saus.

 

DSC_0132.jpg

 

 

 

Makrellen er her-hvem bryr seg :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ps, mandag starter (euro)spar kjeden, sammen med inovasjon norge, og fiskeridep. en hvakkjøtt kampanje...

Er ikke mordnorge priser, men blir bedre enn i dag.

Desverre er det bare vakumpakket kjøtt, men man får :

Grytekjøtt

Yttrefilet

Indrefilet

Røkt

 

Kremmerånden har tatt den bransjen også. Skulle likt å vite hvor på hvalen ytre-og indrefiléten sitter, og hvilken anatomisk funksjon de to måtte inneha... De skal ha for forsøket, men får stryk for kreativitet. Juks av denne typen er gjort før, Prior solgte (selger?) indrefilét av fjærkre. Morsomt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Elg bourguignon i går. Det er psykogodt! Oppskrift til andre interesserte! Alle mål er sånn cirka, nøyaktige oppskrifter bruker jeg svært sjelden.

 

6-700 gram grytekjøtt skjæres i terninger, stekes, krydres og legges i en gryte sammen med en flaske rødvin minus et par små glass til kokken. Kokes sammen med et par laurbærblad, noen stilker frisk timian, en ss tomatpure, noen knuste einebær og et fedd hvitløk. Småputre til vinen er godt innkokt. Ca en tredjedel av opprinnelig mengde er passe. Hell i viltkraft eller til nød oksekraft. Jeg brukte 6-7 desiliter tenker jeg. Kok videre til kjøttet er mørt. Det tar en god stund. Når kjøttet snart er ferdig tar du oppi like mengder småløk, gulerot og sellerirot. Gryta kan godt koke 20-30 minuttet etter at grønnsakene er tilsatt. Det skal også være sopp i gryta. Jeg brukte en blanding av frossen forvellet kantarell, tørka traktkantarell og svart trompetsopp. Champignon osv går også helt utmerket. For å få litt sødme tok jeg også oppi litt granskuddsirup som jeg overraskende fant i kjøleskapet. Justeres med salt og pepper. Jeg liker å jevne med en blanding av smør og hvetemel. Det må gjøres et kvarters tid før servering så det ikke er noe melsmak igjen. Litt ekstra smør smaker bare godt.

 

Jeg serverte hjemmelagd potetmos til. Dette blir rimelig kraftig kost, maten tåler ganske tøff smaksrik rødvin. 3 voksne spiste nesten hele gryta. Da rulla vi rundt etterpå og ba om nåde. Ganske mange glass digestif ble servert.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 2 months later...

Ikke så veldig mett enda, men kan potensielt bli det.

Satt ute på terrassen i nesten 30 grader og lurte på hva jeg skulle gjøre med det tinte rådyrlåret som lå på kjøkkenet.

Så fant jeg ut at jeg ville grille det.

 

Halvannen time senere sitter jeg og min snart to år gamle datter og gomler på kun grillet rådyrlår som har sovet en halvtime i folie sammen med salt, pepper, rosmarin, løk, hvitløk og en dæsj smøøøøør.

 

Sommersnacks på sitt beste.

 

soxyco.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...