Jump to content

Blyhagl, Vær så snill!!!!


cowboy-gutten

Recommended Posts

Blyhaglforbudet har skviset ut våpnene i kal. 20 og 16. Jeg har jaktet med kal. 20 siden jeg var 13 år. En gang på 80-tallet.

Før forbudet var det et godt utvalg med patroner. Selvfølgelig med bly. Og jeg hadde et par favoritter til storfugel.

Etter forbudet er utvalget mildt sakt elendig. Jeg har bestilt patroner sørfra i 2007 og 2008 med en pris opptil 35,- stykket pluss svindyr frakt pga. ADR bestemmelser. Ingen av disse patronene var i nærheten av dekningsgraden til favoritt patronene. Det er ingen god følelse at man ikke får kjøpt og brukt de patronene som er best egnet til en human jaktutøvelse. Dette har ført til at jeg ikke bruker hagle på rev og hare jakt. Til den jakta bruker jeg nå kun rifle. Så drillingen blir kun brukt etter tiur. Rype jakter jeg ikke mer. Har prøvd å selge drillingen men ettersom hagla der er i kal. 20 er den ikke inntresang for evt. kjøper heller. Kun spott bud som jeg ikke aksepterer. Så den kan stå i skapet.

Og ja, jeg ville kjøpt favoritt patronene med bly til en høyere pris.

Om jeg skulle kjøpt hagle nå hadde det definitivt blitt en kal. 12.

Og jeg anser blyforbudet som den mest ufornuftige miljøsaken Norge har hatt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 510
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Er helse en miljøsak i den sammenheng? Jef fikk litt følelse av å blande snørr og barter her. Om man kan sannsynligjøre at det å spise bly, selv i små mengder er skadelig for liv og helse, er det da rimelig å argumentere mot at haglekalibret 16 er blitt omtrent ubrukelig?

Link to comment
Share on other sites

Om man kan sannsynligjøre at det å spise bly, selv i små mengder er skadelig for liv og helse, er det da rimelig å argumentere mot at haglekalibret 16 er blitt omtrent ubrukelig?

 

Spørsmålet er forholdsmessigheten her, og hvor mye viltkjøtt en må spise for å reelt sett kunne få skadevirkninger av eventuelt blyinnhold.

 

Dersom det var slik at selv små mengder blyskutt kjøtt ville gi alvorlige helseplager, så burde man selvsagt ikke bruke bly.

 

Dersom det derimot er sånn at du må spise hundre ryper i året for å få noe reelt helseproblem, så er det ikke forholdsmessig å forby bly. Da får man heller tillate, men gi et generelt helseråd om at det kan være skadelig å spise blyskutt fugl oftere enn en gang i uka eller noe slikt- jamfør advarselen mot å spise feit fisk for ofte mtp innhold av miljøgifter.

 

Jeg mener, tobakk har mye større skadevirkning og fører til MANGE dødsfall i året samt store utgifter for samfunnet. Likevel forbys ikke tobakk, man bare legger på avgift og klistrer advarselsbilder på pakka.

 

Hvor er da forholdsmessigheten i å forby blyhagl med begrunnelse helsefare, når det i realiteten er svært få jegere som skyter og spiser så mange ryper at det er noen reell fare for blyforgiftning?

 

Selv har jeg vel aldri skutt fler enn fire-fem ryper pr sesong, men jeg skulle virkelig ønske at jeg kunne fortsette med dette med min trivelige gamle sideligger kaliber 16. De minimale blymender jeg og min familie ville fått i oss av så få ryper er helt insignifikant mtp helsefare. I dag tør jeg ikke jakte med sideliggeren, fordi det kun er dårlige vismutpatroner å få tak i. Har prøveskutt, og skuddbildet er overhodet ikke tilfredsstillende i forhold til gammel Rottweil Waidmannsheil bly.

 

Videre så vil den ene pakka med blyammo jeg ville brukt pr år overhodet ikke utgjort noe forurensingsproblem, godt spredd rundt i fjellheimen i områder med til dels høye naturlige tungmetallnivåer (mye malm av ymse slag i fjellet).

 

For meg er det ikke prisen det står på- jeg synes ikke vismutpatronene er så himla dyre egentlig, problemet er at de er ubrukelige i mi hagle. En eller to pakker i året skulle jeg tatt meg råd til, om så blyskuddene kostet 50 kroner smellen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

"Here we go again".. som det heter i sangen.

 

http://www.aftenposten.no/viten/Politik ... 75484.html

 

 

Og den som ikke ser at rifleammo er neste punkt på agendaen kan gjerne lese dette innlegget fra Arnemo &co en gang til, og en gang til, inntil de får teksten i perspektiv. Rifleammo omtales spesifikt og det blir presisert "all blyholdig ammunisjon".

 

 

 

NJFF m.fl. driver kanskje med "stille diplomati" i saken. Det "stille demokratiet" blir vel omtrent slik Jan Guillou beskriver det for sin romanhelt Hamilton opp mot den kampanjen Arnemo & co kjører nå.

Link to comment
Share on other sites

Enkelte av oss har våpen, kaliber og jaktmarker hvor blyholdig ammo er å foretrekke foran monometall av forskjellige årsaker.

 

Tilbake til topic, NRK Trøndlag melder akkurat nå at blyhagl igjen blir tillatt i kongeriket basert på politisk flertall bestående av Høyre, FRP, AP og Senterpartiet.

Link to comment
Share on other sites

Hadde neppe blitt lempet på dette forbudet uten NJFF :wink:

 

Mvh

Sauerhansen

 

Men NJFF ville ikke gått inn for å oppheve forbudet hadde det ikke vært for et formidabelt "opprør" på sitt Landsmøtet (på Hamar?)

Eliten på Hvalstad ville med stor sannsynlighet ALDRI tatt dette opp på Landsmøtet som sak selv om de hele tiden har visst at haglejegere (både medlemmer og ikkemedlemmer) ønsket bly tilbake.

Link to comment
Share on other sites

[...]Endringene vil evt være for jakt over "fast land"...

Fortsatt forbud i våtmark og på skytebane, ligner igrunn mye på "den frivillige avtalen" om reduksjon i blybruken som vi fikk erstattet med ett totalforbud etter iherdig sabotasje og blyhamstring.... :roll:

Link to comment
Share on other sites

 

men för riktig skärgårdsjakt är det skönt att slippa stålet

 

/ P

 

 

Endringene vil evt være for jakt over "fast land"...

 

Menar du att sjöfågeljakt på djupt vatten kommer fortfarande ha blyförbud?

I så fall skulle inte jag hurra så mycket,

/P

Link to comment
Share on other sites

Så ser man det.. Ja, jeg trodde ikke på noe gjeninnføring av bly. Men fint og se at det blir. Tydeligvis en gjeng er som velger å ikke glede seg over det, men heller hamre løs på NJFF... :P Uansett, om de "ville" eller ikke, tror jeg ikke det hadde blitt noe UTEN NJFF. Så da kan vi la de få litt cred vel.. eller er dette sutrekammeret bare blitt forum for GGG ? God kveld :D

Link to comment
Share on other sites

Hadde neppe blitt lempet på dette forbudet uten NJFF :wink:

 

Mvh

Sauerhansen

 

Men NJFF ville ikke gått inn for å oppheve forbudet hadde det ikke vært for et formidabelt "opprør" på sitt Landsmøtet (på Hamar?)

Eliten på Hvalstad ville med stor sannsynlighet ALDRI tatt dette opp på Landsmøtet som sak selv om de hele tiden har visst at haglejegere (både medlemmer og ikkemedlemmer) ønsket bly tilbake.

 

Det har du sannsynligvis rett i :wink:

 

Så vi får være glad det ikke bare er eliten på Hvalstad som bestemmer

 

Mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Menas inte våtmarker som grunt vatten och grunda sjöar ??

På wikipedia er det negativt definert: "Områder med en vanndybde på mer enn seks meter regnes generelt ikke som våtmark." Så det er typisk myrer og områder rundt elvemunninger, samt diverse sumpaktige arealer ved kysten.

 

Dermed skulle sjøfugljakten være sikret.

Link to comment
Share on other sites

Endringene vil evt være for jakt over "fast land"...

 

Skjærgården er da vel ikke våtmark?

 

 

Den kan være :wink:

Det er litt motstridende hva som er sagt idag, noen media skriver "over fast land", andre skriver "utenfor baner og våtmarksområder". NJFF skriver begge deler.

 

 

Men-jeg merker meg også at miljøministeren er litt lunken; en reversering av forbudet er neppe så rett fram som det ser ut til nå, Norge er låst til forpliktelser om å fjerne alle utslipp av bly innen 2020.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...