Jump to content

Blyhagl, Vær så snill!!!!


cowboy-gutten

Recommended Posts

Skal ikke si noe for eller i mot verken det ene eller det andre, men at det finnes dårlige patroner er det ikke tvil om :(

Bismuth_Notox_No4_trang_(800x600).jpg

Dette er en Bismut Notox No4 kal.20 skutt i en Beretta med Modified Cylinder på 25 meter. Her er det plass til en rype både her og der innimellom haglene :roll: Hvor er forresten haglen??? Det må da ha vært flere i den patronen enn de som landa på papiret :lol:

 

 

Det der var ekstremt dårlig! rett å slett ubrukelig!! Tror man skal lete lenge for å finne et blyskudd som man skyter på sammehold og med samme våpen å få tilnærmet likt resultat!! de gode gamle nittedals spesial "rød patron laga av papp" viser hvordan en god patron skal være :)

 

012~1.JPG Ressultatet!

 

images.jpg Her er ammon som ble benyttet, nitedals spesial 36g nr. 5 på cca 30 meters hold i vanlig o/u hagle og åpen chok.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 510
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

handler bare i sverige da vettdu. ellers så drit eg loddrett i prisen.

skal bli mer intr å se om blymotstanderene fremdeles skyter blyfritt...

 

jeg tror ikke det finnes noen blymotstandere blandt hagleskyttere, jeg har hvertfall til gode å se noen her.

men selv kommer jeg definitivt til å bruke tungsten til enkelte ting, mens bly erstatter stål og vismuth etter at lageret er skutt opp.

 

(med fare for å selge skinnet før bjørnen er skutt osv.)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kronikk av Rasmus Hansson og Gunnar Hasle, begge som representanter for Miljøpartiet De Grønne:

 

"Partier som åpner for omkamp om blyhagl-forbudet bommer på miljøvernets grunntanke. Det grunnleggende føre-var-prinsippet tilsier at vi unngår miljøgifter når vi kan. Bekvemmelighetshensyn for småviltjegere er for dårlig grunn til å tillate blyhagl. "

 

http://www.nationen.no/2013/03/20/aktiv_ferie_og_fritid/blyhagl/hagl/miljo/jakt/8003893/

 

Et av argumentene de benytter seg av er to påviste tilfeller av forgiftning av blyhagl hos mennesker i Norge.

 

http://tidsskriftet.no/article/1307201

 

Hvis man leser den siste artikkelen, ser man altså at det her er snakk om to psykisk syke pasienter som hver hadde inntatt 120g blyhagl nr7, som måtte fjernes kirurgisk. Begge overlevde uten påviste senskader.

 

"Pasientene hadde inntatt mange små blyhagl med stor samlet overflate, og haglene hadde ligget i tarmen i lengre tid. Blykonsentrasjonen i blodet var likevel moderat. Dette kan delvis forklares av at metallisk bly er lite løselig i det alkaliske miljøet i tarmen. "

Link to comment
Share on other sites

Er ikke en stor del av alternativene vel så arge miljøgifter som bly?

 

Nei, slike tulleargumenter virker bare i negativ retning om vi skal snu forbudet.

 

Vær aldri i tvil om at bly er noe svineri, men i metallisk form over annet enn våtmark er skadepotensialet svært lite.

Link to comment
Share on other sites

Rasmus Hansson har sitt korstog og som vanlig plukker han elegant de referansene som passer inn sitt syn i denne saken.

 

Å trekke kaliforniakondoren inn i norsk rypejakt er å dra sammenligningene noe langt...syns jeg.

 

Er ikke en stor del av alternativene vel så arge miljøgifter som bly?

 

Nei, slike tulleargumenter virker bare i negativ retning om vi skal snu forbudet.

 

Vær aldri i tvil om at bly er noe svineri, men i metallisk form over annet enn våtmark er skadepotensialet svært lite.

 

Jeg har utfordret KLIF på at de ikke refererer til eller overhodet vil kommentere rapporten fra Forsvarsbygg etter 15 års overvåking av "Metallforurensning fra militære skytefelt og demoleringsplasser", utarbeidet av NIVA, Rapport LNR 5162-2006.

 

Den påpeker at miljøet i skytefeltet har stor betydning, og i noen av disse var avrenning av kobber et større problem enn avrenning av bly, og at tiltak som f.eks. omlegging av bekker som rant gjennom skytefeltet hadde en stor og positiv effekt. På noen av skytefeltene, bl.a. noen som har vært i bruk i mer enn 100 år var avrenningen så ubetydelig at det ikke var nødvendig med fortsatt overvåking.

 

Så lenge KLIF bent fram nekter å kommentere denne rapporten har jeg skrevet til dem at de er uredelige og kun tar frem argumenter for blyforbudet og således ikke er ærlige og redelige i sin argumentasjon for forbudet. Det er ikke hva jeg forventer at et offentlig organ som Klima og Forurensningsdirektoratet, men vel hva man kan forvente av Rasmus Hanssen og MPG.

 

Hensett til at kobber noen steder var et større problem enn bly kan man jo spørre hva som blir det neste målet for miljøfreekene dersom de når fram med å få til forbud mot bly i all ammunisjon fra 2020, blir det kobber, eller blir det Wolfram?

 

For Tungsten (er det engelske ordet for Wolfram) er heller ikke uproblematisk, jeg har lest en rapport om wolfram-forgiftning hos franske soldater etter at de hadde drukket sprit som var blitt brukt til å rense kanonløp for avleiringer fra wolfram-holdige granater som var skutt med kanonene. Men det synes som wolfram (tungsten) fremdeles er "bra" , i hvert fall så lenge man kan bruke det som alibi for at det er en god erstatter for bly i hagleammunisjon.

 

Kobber er jo også en miljøgift, men den vil vel oppfylle alibiet for å forby bly i rifler ved at man kan si at homogene kuler er vel så gode som blyholdige.

 

For ikke å snakke om dette forferdelige stoffet DHMO (Dihydrogenmonoxid) som bare i 2011 forårsaket 69 dødsfall i Norge (Dagbladet 3. januar 2012) :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ja det er jo et paradoks at kobberinnholdet i bunnstoff på båter ble sterket redusert/fjernet for en del år siden.

Grunnen er at det er sterkt giftig for organismer i sjøen.

 

Uten å trekke dette for langt, så underbygger det det som Istmus sier, kobber er heller ikke problemfritt!

Link to comment
Share on other sites

Det høres ut som en merkelig historie, har du kilder?

Wolfram-pilen i APFSDS-ammunisjon sitter jo nødvendigvis i en sabot (noe alla en hagle-kopp), og er dermed ikke i kontakt med løpet.

 

Høres dog helt ufattelig idiotisk ut å drikke akkurat det, da det fort kan gi en coctail (pun intended) av andre skumle kjemikaler.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer vel an på alderen på vandrehistorien, wolfram-piler er vel noe som har kommet med den nye generasjonen glatte løp? Om det er fra en av verdenskrigene (jeg vil tippe den første) så er jo historien plausibel eller deromkring.

 

SNO må få kompetanse til å avgjøre pilenes tresort. Dette medfører en kvartalsmessig avgift på innehav av innretning for utskyting av piler.

Link to comment
Share on other sites

SNO må få kompetanse til å avgjøre pilenes tresort. Dette medfører en kvartalsmessig avgift på innehav av innretning for utskyting av piler.

 

Slike spørsmål vil helt sikkert bli ivaretatt av det nye superdirektoratet, og med Heidi Sørensen på topp blir det nok kun norske tresorter som blir godkjent (ingen bruk av regnskogmaterialer til jakt!)

Og avgift blir det naturligvis...hvem kan tro noe annet :evil:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ganske sikker på at tungsten ikke ble brukt til ammunisjon før andre verdenskrig, og jeg tror ikke de allierte kom igang med det før etter at frankrike var ute av dansen. Og det er nok neppe noen god ide med tungsten ammunisjon i direkte kontakt med rifla løp :)

 

Meeeeen, beklager off topic, selv om det er interessant.

 

Edit: jeg tenkte ikke på vichy-french styrker dog.

Link to comment
Share on other sites

Tungsten (Wolfram) historien er nok nyere enn 2. verdenskrig, jeg skrev den ut og har altså kopi av den, men har ikke orket/hatt tid til å finne den fram ennå.

 

At soldatene (eller heller gastene) drakk spriten etter å ha brukt den til rensevæske er vel ellers i bunn og grunn helt miljøriktig. Det er sløsing med knappe ressurser bare å hive den, og sprit et vel også å regne som spesialavfall, altså helt kosher og miljøvennlig/miljøbesparende at den ikke går i avfallet. Ettersom KLIF er av den mening at wolfram er en hendig og fullt forsvarlig erstatning for bly i hagleammunisjon, og således heller ikke skal kunne skade både ender og sangsvaner og andre vadere (Miljøbyråkrater på laksefiske i vadestøvler/bukser :lol: ) kan det jo ikke være "farlig"? :mrgreen:

 

Ellers er vel trepiler aldeles ikke helt uproblematiske, og det første det nye Superdirektoratet får å gjøre må jo være å sette opp en liste over tillatte, subsidiært forbudte, tresorter til bruk i piler. Det holder ikke å påby bare norske tresorter, vi har nok av disse som det er grunn til å verne om, barlind og svartor f.eks. for ikke å snakke om mistelteinen som jo har en stygg historie som pilemateriale, det kan Balder skrive under på :mrgreen: (litt OT dette, og burde kanskje heller stått i "Den store vitsetråden, men vi kan jo ikke være gravalvorlige her hele tiden heller :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tungsten (Wolfram) historien er nok nyere enn 2. verdenskrig, jeg skrev den ut og har altså kopi av den, men har ikke orket/hatt tid til å finne den fram ennå.

 

Nei, wolfram var viktig i begge verdenskrigene, men først i den andre som kjerne i ammunisjon.

Tyskerne var først ute, men både russerne og de allierte brukte det i løpet av krigen, til tross for at tyskerne startet oppkjøpet av alt de kom over på verdensmarkedet allerede før krigen.

Link to comment
Share on other sites

plukker sjeldent ut hagl fra de fuglende jeg skyter. isåfall er det den haglen med en skarp kant på fra BC :)

bruekr da 12/76 4 og BB og 12/89 4-BB-BBB

Spesielt store dyr du jakter?Hvis alternative hagl er så dårlig at jeg må jakte fugl med 50grams ladning og bb hagl,da er gleden borte for meg..

Link to comment
Share on other sites

Tungsten (Wolfram) historien er nok nyere enn 2. verdenskrig, jeg skrev den ut og har altså kopi av den, men har ikke orket/hatt tid til å finne den fram ennå.

 

Nei, wolfram var viktig i begge verdenskrigene, men først i den andre som kjerne i ammunisjon.

Tyskerne var først ute, men både russerne og de allierte brukte det i løpet av krigen, til tross for at tyskerne startet oppkjøpet av alt de kom over på verdensmarkedet allerede før krigen.

 

 

"Historien" tilsiktet ikke når Wolfram ble anvendt i ammo, men når gastene hadde drukket spriten :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

første sesongen med "alternativ ammo" under fugl jakta i høst :mrgreen: ....black cloud stålhagl .det endte med knuste tenner etter en andemiddag for 4 uker siden.prislappen vet jeg ikke ende,da jeg har tannlegetime neste fredag...men dyrt blir det uansett...få blyet tilbake....dritt ammoen som man i dag får kjøpt funker ikke når man må skyte 2-4 skudd for å få avlivet fugl....

Link to comment
Share on other sites

Er det noe Ap er kjent for,er det å komme med løfter før valget!Men holder de hva de lover?NEI!!Er så lei av å høre på de tomme løftene til diktator Jens som aldrig blir gjennomført..Er redd vi ikke får bly tilbake noengang dessverre,og det gjør det ikke bedre at noen skryter av Vismut og stål!Om man feller en fugl på en hel høst,og den dør i smellen med vismut på 15m,så gjør det ikke den patronen til suveren!Har sett for mange eksempler på at de ikke er gode nok!For å ta bare ett:Flere Rever skutt med hagle kal12,36 gram bly Us nr2 på 15-18m klapper sammen i smellen,hagla går tvers gjennom!Samme situsjoner med 36gram Eley Vismut og Reven snurrer rundt flere ganger før den løper,og løper langt..Trist..

Link to comment
Share on other sites

Så det er altså bare AP, som har forvaltet landet som regjeringsleder på en god (ikke perfelt) måte de siste åtte årene. Som har fått lost oss omtrent uten skader fra finanskrisen og ellers sørget for at gapet mellom fattig og rik ikke har blitt særlig større er det eneste Partiet som lover noe før valget? Et parti som har tatt et forslag om å vurdere innføring av blyhagl inn i varmen (etter press og ønsker fra utsiden) et parti som fått sine barn drept av de som spinner syke konspirisasjonstanker og messer hat, og fortsatt har fått kritikk av den politiske opposisjonen for at de IKKE har fulgt Gjørv kommisjonens anbefalinger? Et parti som har begravet et tall utenfor min min forståelsesevne unger, skutt og drept med jakt og konkurransevåpen, og allikevel nedstemte forståelige forslag med ønske om å forby alle halvautovåpen og håndvåpen?

 

Det er for pokker lov å å være uenig i Arbeiderpartiets prioriteringer, det er lov å ha andre verdisyn og meninger om hva som er viktig og hvordan en ukjent fremtid skal møtes. Men det verbale oppkastet av betent ignoranse, som enkelte klarer å vrenge ut av seg trygt gjemt bak tastaturets anonymitet er ikke bare stusslig og nedstemmende, men dirket skadelig, også for skytesporten. Personangrep, forkledd i en slags saus av innbilt politisk forstålese og et speilende bilde av ens egen storartede viktighet, kokt på en spiker av gamle u-utfordrede fordommer og idioti. Det er som se kranglene i sandkassa hvor de sosialt inkompetente bølle gutta, slår og spytter når de andre ikke vil leke deres lek...

 

At fler partier nå vurderer å se på gjeninnføring av bly er en meget positiv ting for jeger, skyttere og jeg tør påstå natur og fauna. Kanskje en mer farbar vei er å se og ikke minst presse de andre partiene til å ta valg rundt dette, slik at det representative demokrati, føler presset fra folket og lytter?

Link to comment
Share on other sites

Oi!Her var mange spennende setninger!Traff visst et ømt punkt her?..Er det ikke lov lenger å ha andre politiske meninger?Ikke alle har sans for Ap politikken(Gudskjelov)Så ikke kom med no slik oppgulp bare fordi andre har ulike meninger enn deg!Kommer du en dag i min situsjon,så skal du få føle på kroppen hvordan politikken deres virkelig er!Men det var blyhagl det skulle dreie seg om..Beklager avsporingen,men måtte kommentere,når noen mener de holder løftene hver gang(som de aldrig har gjort)

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg ikke jaktet ender på ca 22år,så det er ikke no problem for meg..grøsser ved tanken på hvor mye ender og annet som blir skadeskutt :trist:

 

om du skadeskyter med egnet "alternative hagl", så sitter feilen bak hagla, ikke i.

Link to comment
Share on other sites

Det var litt av en påstand når du ikke kjenner hverken meg, eller mine skyteferdigheter og jakterfaring!Dere som vil jakte med alternative hagl i fremtiden,må gjerne gjøre det,men ikke skryt dem oppi skyene og ødelegg for oss som vil ha bly!Er så mye idiotiske utsagn her at jeg vil ikke diskutere mer..Har møtt noen 17åringer med ett års erfaring,som forteller med store øyne,om hvor effektive patronene var,men måtte jo inrømme at de ikke hadde løsnet mer enn 2.3 skudd på jakta..

Link to comment
Share on other sites

hva slags idiotiske påstander er det du reagerer på?

 

du må jo gjerne forklare hvorfor f.eks tungsten-matrix er et dårligere materiale enn bly, annet enn den høye prisen.

 

hjernen din spiller deg rett og slett et puss, du forventer at alle alternative materialer er drit, og når du da bommer eller treffer dårlig (alle gjør det i blandt), så skylder du automatisk på materialet istedenfor deg selv.

men forklar gjerne hvorfor noe som har lik massetetthet, hastighet og mykhet/sprøhet oppfører seg fundamentalt anderledes, og hvordan energien magisk bare blir borte.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg ikke nevnt noe om Tungsten Matrix..Etter min erfaring,så er det den eneste som kommer i nærheten av bly,bortsett fra at jeg aldrig har fått like fine skuddbilder..Men den er for dyr,dårligere skuddbilder!Er Vismut,stål og zink jeg er mest i mot!Og har nok av erfaring,og dokumentasjon på at de ikke holder mål i forhold til bly!Om noen påstår noe annet,så er det for meg idiotisk!Ja alle kan bomme i blant,når jeg bommer er det i 98% av tilfellene skyting på for korte hold!På avstander mellom 18-30m har viltet alltid gått ned i smellen,dødt med bly,men bestandig i livet med annet skit!Tro det dem som vil!Mulig Vismut er blitt bedre enn de var for 7-10år siden,vet ikke for har ikke brukt dem siden..Zink har ikke engang gått gjennom skinnet på Hare!Den er også giftig,det viser bare hvor latterlig det hele er!Byråkrater med 0 peiling!

Link to comment
Share on other sites

Det er fasinerende hvordan enkelte klarer kunstykket å ha huet så langt opp i sin egen bakende, at de presterer å både være fullstendig navlebeskuende og ikke se lenger en sin egen nesetipp :shock:

 

Det er forøvrig båd helt greit og til tider nødvendig å ikke være enig med arbeiderpartiets poltik, men det hadde vært så fint om man hadde noe annet en nedrige og ubegrunnede personangrep å begrunne sin teft og innsikt med.

Link to comment
Share on other sites

@cameron:

 

Kan du referere til den dokumentasjonen du tar opp her? Virker som om du sitter igjen med stålerfaringer som er 10 år gamle.

 

Dagens stålpatroner er helt på høyde med bly og gir etter min erfaring bedre skuddbilder.

 

Ellers tipper jeg du som alle andre bly-gnålere er sjelden å finne på en lerduebane eller tar jeg feil?

 

 

-L-

 

Edit: Hvis du ikke dauskyter på 18 meter så kan vel ikke det ha med prestasjonen til patronene å gjøre mann. Hvis stål har skyld i det er du på viddene, parker hagla i skapet for godt og finn deg en annen hobby.

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

:lol::lol: Aj aj aj,i hvilken bok finner du alle disse ordene?Slikt kan bare komme fra en Ap mann!Tåler ikke at noen har andre synspunkter..Det finnes for mange slike som ikke evner å dra huet opp av sanden,er dessverre derfor vi har den regjeringa..Du må våkne mann :mrgreen: Og hva har dette med blyhagl å gjøre?Har du ikke annet å finne på enn å irritere deg over,at ikke alle stemmer det samme som du,må du ha en trist hverdag..Takk for meg!
Link to comment
Share on other sites

@cameron:

 

Kan du referere til den dokumentasjonen du tar opp her? Virker som om du sitter igjen med stålerfaringer som er 10 år gamle.

 

Dagens stålpatroner er helt på høyde med bly og gir etter min erfaring bedre skuddbilder.

 

Ellers tipper jeg du som alle andre bly-gnålere er sjelden å finne på en lerduebane eller tar jeg feil?

 

 

-L-

 

Edit: Hvis du ikke dauskyter på 18 meter så kan vel ikke det ha med prestasjonen til patronene å gjøre mann. Hvis stål har skyld i det er du på viddene, parker hagla i skapet for godt og finn deg en annen hobby.

 

-L-

Uff,enda en blåser som kommer med beskyldninger om en mann han ikke vet noe om..Er det så jævlig hardt å svelge at jeg har andre erfaringer?Joda jeg har vært aktiv konkuranseskytter med hagle lengre enn flere bedrevitere her har levd,og er stadig å finne på lerduebana!Så der tar du feil igjen..Besøk meg gjerne,så skal jeg dokumentere både det ene og det andre!

Link to comment
Share on other sites

Hvis du virkelig er treffsikker over snitt så skjønner jeg ikke de erfaringene du har gjort deg.

Hvis du opplever skadeskyting på 18-30 meter vil jeg gjerne vite hvilke patroner og hvilken haglstørrelse du bruker?

Stål blir brukt i stor utstrekning på ender og gjess over hele verden, søk på duckhuntingchat.com så finner du mye positivt rundt bla. Blackcloud som er tidligere nevnt i denne tråden.

At den patronen eller andre med samme effekt ikke vil dauskyte ut til 30 og forbi stemmer bare ikke medmindre du bruker en haglstørrelse som er helt feil. Feilen må ligge ett annet sted og da er det nærliggende å tro at du leverer dårlige treffer.

 

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

Det er fasinerende hvordan enkelte klarer kunstykket å ha huet så langt opp i sin egen bakende, at de presterer å både være fullstendig navlebeskuende og ikke se lenger en sin egen nesetipp :shock:

......................................, men det hadde vært så fint om man hadde noe annet en nedrige og ubegrunnede personangrep å begrunne sin teft og innsikt med.

Ikke bare er du nærtagende og ubehagelig. Men du er selvmotsigende også. Snakk om å kaste stein i glasshus. Regner med du gjør det med vilje for å kneble de som våger å si deg imot.

 

Ellers er der det vel vanskelig å si hvem som har skylda for blyforbudet. Våre politikere har vel generellt for lett for å krype for miljøværnerne. Om de ikke skjønner helt hva de gjør, så vet de iallefall at de vil ta seg bra ut. Forbudet mot blyhagl i skog og fjell var vel et eksempel på politisk miljøværn uten forankring i et reelt problem. Men det gjorde store utslag på statistikken over utslipp av miljøgifter. Dermed fikk APene stjerne i margen.

 

Joda, det finnes gode alternativhagl. Men å påstå at stål har like gode egenskaper som bly faller vel på sin egen urimelighet. Vismutpatroner har jeg også sluttet med etter 3-4 år med den sorten. Kanskje er det produsentene sin feil. Hva er poenget med å lade vismutpatroner under 400 m/s? Mange stålpatroner har god fart, men de taper den fortere enn bly.

 

Jeg er litt lei av hele diskusjonen, og vi blir nok aldri helt enige. Jeg er bare glad sålenge jeg får knuse duer på banen og gå med ladd hagle i skogen og på fjellet. Jeg håper likevel at blyforbudet blir omarbeidet, slik at man kan kjøpe seg Rottweil Waidmannsheil 36g bly med utgang på 405m/s uten å føle seg kriminell.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil kalle meg fersk jeger med bare 2 sesonger på nakken. Tok derimot jegerprøven lenge før blyforbudet kom.

 

Når jeg for 2 år siden begynte å jakte, forstod jeg ikke helt den kampen om blyet. Jeg trodde stål, vismut og tungsten måtte være like greit hvis man bare brukte hodet.

Dette var jeg rimelig sikker på frem til slutten av 2012 sesongen, hvor jeg fikk testet noen blyskudd på både fugl og kanin.

 

Jeg kan brått ha vært veldig heldig med de fellingene jeg hadde med bly, men jeg følte på en merklig måte at alt klaffet på første skudd, mot at jeg med stål og tungsten "bommet" på flere i første øyekast perfekte skuddmuligheter.

 

Som sagt så har jeg et veldig lite grunnlag å stille meg bak, men jeg forstår i hvert fall bly-tilhengerne. Jeg må si jeg begynte å bli overtroisk på blyet jeg også.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det begynner å bli latterlig hvor viktig det er for enkelte å unnskylde og tåkelegge politikken til partiet sitt. Ser ut som DET er viktigere enn å fremme interessene til oss jegere/skyttere. Det er mi meining at utspillet til AP om å snu i blyhaglsaken er et forsøk på å ikke tape for mange velgere som følge av Gjørv, Bøsei & co`s symbolpolitikk.

Og som nevnt før her, I mitt tilfelle hjelper det lite at tungstenmatrix o.l. er like effektivt som bly. Jeg vil ikke risikere å ødelegge mine kjære, litt tilårskomne hagler og drillingen min.

I morrå skal guttane mine ha skyting i forbindelse med jegerprøva. Det er litt flaut ikke å kunne sende med di ei hagle, men jeg vil som sagt ikke risikere å ødelegge ho.

Håper virkelig det blir slutt på detta for..... blyhaglforbudet!

Link to comment
Share on other sites

Ellers er der det vel vanskelig å si hvem som har skylda for blyforbudet.

Nei egentlig ikke, dette ble presset frem av Jens Stoltenberg når han jobbet med Miljøverminister Torbjørn Berntsen. Derfor er dett jo nettopp positivt at AP nå ser ut til å ta en runde til på forbudet. Med andre ord så ser det ut til at de er åpne for nye tanker og det å revurdere. For all del, kanskje jegeren Stoltenberg har førstehåndskunnsakp med alternative hagl nå, og har revurdert sitt synspunkt.

 

Det er forøvrig artig at man nå i mangel på argumenter begynner å bekylde undertegnede for å forsvare partiet mitt.... Jeg har stemt AP en knapp gang, og da i et kommunevalg, for rundt 18 år siden.

 

Urogallus ser forøvrig ut til å ikke ha registrert at

A) gjørvkommisjonen er kritsik til AP

B) S. Bøseis Forslag til Akershus AP ble nedstemt

C) At det å kalle det symbolpolitikk er å ikke behandle meningsmotstanderene seriøst, og dermed undergrave våpensaken.

Link to comment
Share on other sites

Det var i fjor høst jeg ble fullstendig "troende" :overrasket:

"Heldigvis" var det smått med ryper i fjellet, og det ble derfor funnet erstatningsfugl å skyte på.

Fuglen var en 0,33 l. brusboks som ble satt på ca. 25 m.

Ammunisjon, høyt anbefalt hos forhandler, som den beste rypepatronen på markedet.

Gamebore IMPACT Tungsten Matrix 6.

I god tro på dette var det ultimate til rypejakta ble den med på fjellet.

Tilbake til brusfuglen, første skudd med 1/2 choke, vanntro, bom!!!

nei da, 2 hagl hadde truffet boksen i overkant, ett hagl hadde så vidt trengt igjennom boksen på begge sider og ett kun gått inn i boksen. :shock:

Prøvde skudd nr. 2 i løp med 3/4 choke, litt "bedre" resultat 3 hagl i boksen, derav 2 helt igjennom.

Dette var skudd på stillesittende brusfugl!!!!!!

Har skutt på brusbokser før med 12/70 blypatroner, og da var det bare et perforert blikkstykke igjen.

Takk og lov for at det ikke ble skuddsjanser på levende fugl :roll:

JA til bly!

Link to comment
Share on other sites

A og B: Kanskje jeg ordla meg litt feil når det gjaldt AP. Det fins tross alt oppegående folk i det partiet. Jeg mente vel heller venstresida generelt.

C: Det er typisk hersketeknikk å avfeie argumentet mitt på den måten.

Når dette er sagt, så har du en del bra å komme med (innimellom :wink: )

Link to comment
Share on other sites

@Lee1

Det er viktig å teste skuddbilder med forskjellig ammunisjon i akkurat din hagle, men mot en skive, ikke en bruksboks.

 

Og som nevnt før her, I mitt tilfelle hjelper det lite at tungstenmatrix o.l. er like effektivt som bly. Jeg vil ikke risikere å ødelegge mine kjære, litt tilårskomne hagler og drillingen min.

I morrå skal guttane mine ha skyting i forbindelse med jegerprøva. Det er litt flaut ikke å kunne sende med di ei hagle, men jeg vil som sagt ikke risikere å ødelegge ho.

 

Dette skyldes bare uvitenhet, så her kan du puste lettet ut.

Tungsten-matrix er ikke farligere for den gamle hagla di enn bly.

Leirdueskudd i stål har også lavt trykk, og kan brukes uten problemer. Selv om det kan være fornuftig å holde seg unna full choke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...