Jump to content

Blyhagl, Vær så snill!!!!


cowboy-gutten

Recommended Posts

  • 6 months later...
  • Replies 510
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Når man trekker inn (selv om det bare er en setning) en undersøkelse som sammenligner drepeevne i blyfri og tradisjonell rifleammunisjon, da blir jeg skeptisk. Det er veldig mange variabler som skiller disse to typene ammunisjon hva angår effekt i viltet og muligheter for å kompensere for svekkede egenskaper som følge av materialvalg. Lettere materiale, javel, lengre kule med samme diameter og dermed tilsvarende luftmotstand. Dette alternativet har man ikke med runde hagl.

 

Ellers synes jeg oppsummeringen er artig:

"Vi synes det går an å slutte å bruke bly, selv om vi ikke vet noe særlig om langtidsvirkningene av alternativene."

 

Jeg synes det er en litt bakvendt måte å oppnå fremskritt på. Man bytter uten å ha full kontroll på hva man bytter til, i stedet for å holde seg til det kjente frem til man vet hva man får når man bytter.

 

For øvrig synes jeg det er lettere å konkludere med at haglejakt er dyrevelferdsmessig uheldig når jeg leser den artikkelen, enn at haglmaterialet er en vesentlig faktor...

Link to comment
Share on other sites

Begge deler er vel formelt sett riktig, men det er vel et ikke ubetydelig antall jegere som gjerne vil ha tilbake blyhagl fordi de mener det fungerer bedre. Når så jegernes representant ender opp med å gå god for grunnene for hvorfor forbudet skal bestå, og ikke kommer med noen gode grunner for hvorfor det skal oppheves, har vel ikke egentlig komiteen noen grunn til å stemme for forslaget?

Link to comment
Share on other sites

NJFF har brukt noen 100 av timer på Stortinget og media de siste fem årene for å få bly tilbake som jakt amo. Om denne saken går inn så er det en seier for jegerstanden. Men motstanden mot re innføring av bly er tung. Og proff Arnemo er ikke den eneste som spiller inn motsegn.

 

NJFF er en medlemsstyrt organisasjon. og medlemmene ville ha bly til bake da må og admin og styre jobbe for det.

Jakt amo til hagle så er bly uovertruffet når en ser på vekt, hardhet og pris. Alternativene er brukbare men ikke på samme nivå. Det er vel bare Tungsten som har samme vekt. Men her er prisen all for høy.

 

Hva som er historie er historie, alle ting snur her i verden. NJFF tok en avgjørelse på dette i landsmøte og da jobber vi for dette.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken fakta skal en legge på bordet. Njff var med på en undersøkelse av bly i blodet på jegre som har spist mye vilt. Denne kom ut med at det fantes ingen avvik fra normalen i bly verdi kontra ikke jegre.

Der er ikke noe forskning som viser bly i vilt. før og etter forbudet. (Som jeg vet om) Om noen vil forske på dette så stiller sikkert NJFF medlemmene opp. Den danske (DMNU) undersøkelsen om bly hagl i gås er ikke relevant for dette.

Link to comment
Share on other sites

NJFF har lagt ned ett godt og omfattende arbeid for å få bly tilbake etter instruksjon fra grasrota.

Det synes som om de har jobbet godt.

 

Derfor er det svært skuffende å se at NJFF sin representant i høringsmøtet for litt siden med noen få setninger avgjør saken to fordel for partiet MP og naturvern organisasjonene.

 

På spørsmål fra Rasmus Hansson svarte representanten at nei, det er ikke dokumentert økt skadeskyting. Alternative hagl er fullt ut gode nok, bare en begrenser skuddavstand og blir bedre til å skyte. De to sistnevnte klarte representanten å påpeke at NJFF jobber med kontinuerlig. Jo, kursing er den viktigste aktiviteten for NJFF for tida, og er nok en viktig inntektskilde.... Med dette klarte representanten å kaste bly-saken på bålet, men forsøkte i samme slengen å få forståelse for at NJFF trenger mer tilskudd til kursing... En dreining som ikke tjener medlemmene, men tvert imot ledelsen.

 

Hadde han i motsatt fall svart at slik dokumentasjon ikke er tilgjengelig av sakens natur, da skadeskutt småvilt sjelden gjenfinnes, ville han opphevet og avvist spørsmålet / argumentet. Hadde han i tillegg lagt til at etter uttalelse fra utallige erfarne jegere som er overbevist om at bly gir mindre skadeskyting enn alternative hagl, hadde han lagt ett lite pluss for jegernes sak -selv om naturnvernsiden ikke ville akseptert dette. Politikere derimot kan godt hende hadde fanget opp det "betydelig antall erfarne jegere" (les: velgere...) mente...

 

Jeg tror saken ble avgjort der og da. Jeg hadde stor respekt for NJFF sitt arbeide fram til dette punkt.

Men her avslørte representanten at det viktigste er å være politisk korrekt med tanke på egen karriere videre, og at grasrotas instruks egentlig etterleves kun for galleriet.

 

Nei, det er nok ikke mye dokumentasjon som kan legges fram for saken. Mesteparten av dokumentasjonen NJFF har å bidra med i debatten går til fordel for den andre siden - paradoksalt nok. På grunn av NJFF sin overivrige innsats for å innføre blyforbudet i førsten av 2000-tallet, har mye dokumentasjon på de alternative haglenes overtreffelighet blitt midt i blinken som argument for motstanderne. NJFF møter seg selv i døra. Fordi ledelsen den gangen ikke var i tråd med grasrota og kjempet for å beholde blyet, men tvert imot gikk sterkt ut for å overbevise medlemmene om det politisk korrekte forbudet.

 

Jeg forstår at @jmonsen gjerne vil forsvare NJFF sitt arbeid, og det er en prisverdig lojalitet. Jeg er selv medlem, har ingen planer om å melde meg ut. Men i denne høringen mener jeg NJFF sin representant - på godt norsk - "dreit på draget". Det være seg bevisst eller ikke...

 

Nei, jeg har ingen tro på gjeninnføring av bly som hagle materiale etter dette. Dessverre tror jeg dette også drar med seg ett forbud for bly i rifleammunisjon om få år.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

NJFF mistet jeg helt troen på og respekten for for mange år siden og det er garantert sikkert at jeg aldri igjen blir medlem der.

De som har sittet i ledelsen der har i realiteten aldri hatt noe annet reelt på agendaen sin gjennom mange år, enn å posisjonere seg til nye og bedre jobber med mer status.

Er helt ufattelig at de har den mengden med hjernedød medlemsmasse som de har.

Dersom dere er medlemmer der og IKKE er hjernedøde, må dere ikke føle dere truffet og fornærmet over mine utsagn om NJFF :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er medlem, og bare tildels hjernedød, men lar meg ikke affisere av kritikk mot ledelsen.

 

Jeg er helt enig; høringsuttalelsen til NJFF fantes ikke egnet til å endre på status quo. Årsaken er svaret på hvorvidt bly er bedre enn alternativ ammunisjon; "Ja, marginalt".

 

Dersom man skal få en endring på dette, må det dokumentasjon på bordet, som dokumenterer at bly er bedre, og kvantifiserer dette. Det er da snakk om et større forskningsarbeid som NJFF burde ta initiativ til. NJFF kan gjerne være oppdragsgiver på slik forskning, men kan ikke stå som utførende part. Med dokumentasjon har man noe å slå i bordet med.

 

Hva angår mitt medlemskap i NJFF; kommer jeg til å fortsette med det. Årsaken til det er god oppfølging fra mitt lokallag, og betydelige innsparinger i kostnadene forbundet med å skyte på bane. Halv pris for skytetrening, og billig oppskyting er jeg for. Uenighet med den politiske agendaen kan jeg ordne opp med på andre måter, men innsparingene har for meg i år vært store nok til at medlemskapet i seg selv er gratis og vel så det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er medlem, og bare tildels hjernedød, men lar meg ikke affisere av kritikk mot ledelsen.

 

Jeg er helt enig; høringsuttalelsen til NJFF fantes ikke egnet til å endre på status quo. Årsaken er svaret på hvorvidt bly er bedre enn alternativ ammunisjon; "Ja, marginalt".

 

Dersom man skal få en endring på dette, må det dokumentasjon på bordet, som dokumenterer at bly er bedre, og kvantifiserer dette. Det er da snakk om et større forskningsarbeid som NJFF burde ta initiativ til. NJFF kan gjerne være oppdragsgiver på slik forskning, men kan ikke stå som utførende part. Med dokumentasjon har man noe å slå i bordet med.

 

Hva angår mitt medlemskap i NJFF; kommer jeg til å fortsette med det. Årsaken til det er god oppfølging fra mitt lokallag, og betydelige innsparinger i kostnadene forbundet med å skyte på bane. Halv pris for skytetrening, og billig oppskyting er jeg for. Uenighet med den politiske agendaen kan jeg ordne opp med på andre måter, men innsparingene har for meg i år vært store nok til at medlemskapet i seg selv er gratis og vel så det.

 

Veldig enig. Jeg er medlem fordi mitt lokallag gjør en kjempejobb med skytebane og aktiviteter, men også fordi NJFF sentralt i mange saker har gjort en god jobb. Det politiske håndverket i blysaken er jeg imidlertid ikke så imponert av, for å si det forsiktig.

Link to comment
Share on other sites

Om NjFF hadde sendt ut en spørreundersøkelse på brukere av hagle, hadde de muligens kommet opp med noe tall som pga størrelse på undrsøkelse kunne være interessant å bruke som dokumentasjon FOR blyhagl.

 

Jeg er veldig sjokkert over inkompetansen til Njff sine representanter ang hagleskyting og dens egenskap; flere publikasjoner som er fremlagt, kunne med letthet filleristes som "teoretisk vissvass" vel og bra med akademikre, men tung, praktisk erfaring er heller ikke å slå i bordet med.

 

Feks sitat E=1/2 Mv2

 

der E=anlagsenergi, M=masse (vekt) og v=hastighet. Hastigheten til haglene vil synke med økende avstand, og eventuell vegetasjon vil ytterligere bremse ned hastigheten. Skuddavstanden er dermed en svært viktig faktor, og er ansett for å være omvendt proporsjonal med både treffsikkerheten og drepeevnen.

 

Jada, slik er det... men er hastigheten den samme på blyhagl og Alternativ drit (AD) på feks 30 meter.. har noen av de som har forfattet dette prøvd å kronografere på 25 meter...? det er der dyret står som regel....hvertfall når jeg jakter.

 

Som jeger i det mange vil kalle "en mannsalder" har jeg skutt mange rådyr med hagle, hvor mange vet jeg ikke selv engang, men betydelig. Utfra mine observasjoner er ikke hastighet, vekt, og slike teoretiske terminologier som er avgørende, men snarere hvordan er treffbildet ? på rådyr er treff i sentralnervesystemet (ryggraden) ensbetydende med knall og fall men treff i blodbaner som hjertet større arterier bra, sørger for rask utbløding. lunger tåler ikke mange hagl om de går tvers igjennom, mekaniske skader som avskutte frembein forhindre fluktstrekning osv.. alt dette kan ETT haglskud gjøre, med rette treffbildet.. og rett materiale på hagl, penetrerer ryggraden til et voksent rådyr.

 

Jeg registrer desverre at en del jegere som har ankommet "jegerstanden" de seinere årene, har et ikke realistisk bilde av rådyr og hagleskyting, i butikker står det "jegere" som åpenbart er totalt inkompetente eller lever i annen verden, jeg har eksempler på at folk har blitt anbefalt å kjøpe 12/89 halvautomat hagle....for da kan man skyte på rådyr på 70 meters hold... allerede når folk anskaffer seg halvautomat begynner varsellampene å lyse svakt...hva vil du oppnå tenker jeg ? Når vedkommende drar frem 12/89.. er jeg helt sikker... du har ikke mye erfaring med rådyrjakt og virkningen av haglesvermen... men, reklamens makt er stor, og det er fullt mulig å kjøpe seg fortrolighet.. alle som har litt erfaring, vet at med riktig hagl, på rådyr som ikke nødvendigvis står stille men ikke er "flyvende" og med bredsiden til er død ved et hagleskudd, såfremt trangboring er normal. dette er også kimen til skadeskyting med AD er at de er uforholdsmessig trangtskytende, hva som er intressant er svermen på 25 meter.. ikke 55 meter.. det er ikke intressant, fordi hagl har mistet for mye av sin energi på 55 meter og har ikke egenskap til å ramme sentralnervesystemer ol.

 

I min verden er en haglesverm på 25 meter ca 75 cm i diamenter og med god dekning innefor denne sirkelen.

Link to comment
Share on other sites

Litt OT mtp blyhagl, men NJFF imponerer ikke når det gjelder å gå i bresjen for sine medlemmer.

Det siste utspillet jeg så kom fra Espen Farstad.

 

http://www.nrk.no/norge/_-uheldig-at-ha ... 1.12070290" target="_blank" target="_blank

 

Her uttaler han seg om tvungen registrering av gamle hagler på en måte som i allefall jeg er i mot (men nå er jeg ikke lenger medlem..).

Link to comment
Share on other sites

De som har sittet i ledelsen der har i realiteten aldri hatt noe annet reelt på agendaen sin gjennom mange år, enn å posisjonere seg til nye og bedre jobber med mer status.

Dette utsagnet har jeg sett mange ganger. Men er der sannhet i det? Svaret er NEI. Ingen i den valgte ledelsen har plass i styret i mer enn de tre årene de er valgt for. Så når det gjelder disse personene er argumentet irrelevant og feilt.

Når det gjelder personer ansatt i NJFF administrasjon så er og har gjennomtrekken av personer vært meget lav. Der er en stilling i NJFF systemet som er en stilling med tidsbegrensning. Dette er Generalsekretæren. Denne stillingen har en maks ansettelse tid på 6 år. Sammenligner vi NJFF med andre frivillige foreningers gjennomtrekk på dette nivået er vi på 0 nivå i NJFF.

Feks sitat E=1/2 Mv2der E=anlagsenergi, M=masse (vekt) og v=hastighet. Hastigheten til haglene vil synke med økende avstand, og eventuell vegetasjon vil ytterligere bremse ned hastigheten. Skuddavstanden er dermed en svært viktig faktor, og er ansett for å være omvendt proporsjonal med både treffsikkerheten og drepeevnen.
Der er ikke noe feil i denne påstanden. Og går en litt inn i det som har vært presentert fra NJFF , så er det gjentatte ganger påpekt virkningen av faktorene vekt og hastighet. Men jeg registrerer, det viktige i debatten, er å finne noe en kan pirke på. Finner en ikke det så utreder en argumentene i en retning for å dokumentere at grunn påstanden er feil.
Her uttaler han seg om tvungen registrering av gamle hagler på en måte som i alle fall jeg er i mot (men nå er jeg ikke lenger medlem..).
Vel, vi ser i den episoden som her er vist til at hadde myndighetene vist om denne haglen. Så hadde episoden vært unngått. NJFF har anbefalt alle å etterregistrering sine hagler. Det har ingen konsekvens for eier. Men det gir myndighetene i slike saker som forårsaket denne artikkelen, en mulighet for å avverge slikt. Her er et spørsmål fra meg, hva betyr det for deg om våpenet er registrert eller ikke. Der er så langt ikke noen som får disse ette registrerte haglene som tellende i sin våpen garderobe. Ikke kan de selges før e blir registret. Og ved eiers død blir de ofte et problem med ditto straffe ansvar. Om en ikke kjenner lovverket.

 

Sikkert mer jeg skulle kommenter. :oops: Jeg er NJFF medlem, sitter i NJFF styre. Og har brukt veldig mange år av mitt liv (frivillig) for at mine barn og barnebarn skal kunne forsette med jakt og fiske.

 

Klart NJFF trør og har trødd feil. Men per i dag finnes det ikke noen som har tilnærmet den innflytelsen på politikerne som det NJFF har.

Link to comment
Share on other sites

Politiet kan ikke vite sikkert om det finnes skytevåpen på en adresse/hos en person med bakgrunn i våpenregisteret.

 

NJFF gjør masse bra-uten tvil. Men jeg blir ikke med videre; litt fordi jeg finner det latterlig dyrt og mest fordi den lokale JFF er kuppet av gamle gubber som fisker og noen få setter-folk; alt annet er det ikke rom for.

Link to comment
Share on other sites

NJFF gjør masse bra-uten tvil. Men jeg blir ikke med videre; litt fordi jeg finner det latterlig dyrt og mest fordi den lokale JFF er kuppet av gamle gubber som fisker og noen få setter-folk; alt annet er det ikke rom for.

 

Dette er alle organisasjoners problem. "Her er det trygt å sitte". Men det er der medlems styringen kommer inn. Få folk til å stille på valg. Og få liv i de aktivitetene som en ønsker. Passivitet , samt det å la ting gå på samme skinner år etter år er det som dreper et lag. Om det er sangkoret , idrettslaget eller et NJFF lag.

Angående kontingenten så dekker den mye. Medlemsblad, Administrasjon av ansatte. Og delen til foreningen. Jeg ser at jeg har tjent inn min kontingent etter ca 4 måneder. Da med forsikrings rabatt og billigere hundefor. :-)

Link to comment
Share on other sites

Sikkert mer jeg skulle kommenter. :oops: Jeg er NJFF medlem, sitter i NJFF styre. Og har brukt veldig mange år av mitt liv (frivillig) for at mine barn og barnebarn skal kunne forsette med jakt og fiske.

Klart NJFF trør og har trødd feil. Men per i dag finnes det ikke noen som har tilnærmet den innflytelsen på politikerne som det NJFF har.

Vær så snill og fortell meg hvor deres såkalte politiske innflytelse har medført en bedring for oss jegere og fiskere de siste 10 årene.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke arkiv tilgang for øyeblikket.

Men litt kan du få.

Siste forandringer i viltloven angående Lys ved åte jakt på rev. Lys ved ettersøk etter skadet hjortevilt.

Kalking av sure vassdrag.

Den evige kampen for Laks og sjøørret. Au denne var vist ikke over.

Våpen garderoben. Den satt langt inne. Men ble forandret etter forliket i komitéen. Her var NSF og DFS aktiv med.

Skal ikke dra deg gjennom alle jaktidshøringene. Men kan dra en fra siste. Fikk dradd ut igjen Rugde fra fredningslisten.

Link to comment
Share on other sites

Lys ved ettersøk er vel og bra det, men ordningen er totalt på trynet med varsling i hue og ræva.

Merkelig at man ikke enkelt og greit kunne kopiere hvordan svenskene har det når det gjelder ettersøk(man kopierte jo begjærlig deres ordning med en jaktvåpengarderobe).

 

Kalking av sure vassdrag har foregått i langt over 10 år.

 

Kampen for laks og sjøørret og mot, garn/not fiske av laks + kampen mot lakselus er vel omtrent som Don Quijotes kamp mot vindmøllene og ikke akkurat bevis på politisk innflytelse.

 

Jaktvåpengarderoben er også totalt på trynet som det etter min mening er en stor skam at ikke NJFF jobbet mot denne istedenfor:

Jaktvåpengarderoben tatt inn i loven som prinsipp

§20

NJFF synes det er positivt at prinsippet om jaktvåpengarderoben foreslås fastsatt i lov. Når det

gjelder garderobens antall, støtter NJFF våpenlovutvalgets innstilling om at dette fastsettes i

forskrift. NJFF har ved tidligere anledninger bemerket at antallet jaktvåpen i dagens

jaktvåpengarderobe synes snau, samt at håndteringen av jaktvåpengarderoben ikke synes å

fungere optimalt i politidistriktene. Det henvises i denne sammenheng til merknader fra

Dedichen, Nilsen og Tønnesen under pkt.13.6.2 og 13.6.3, og da spesielt 13.6.3,

«Jaktvåpengarderobe» s. 85 i innstillingen, hvor disse problemstillingene belyses.

 

Alle med litt fornuft i skallen vet veldig godt at det spiller overhode ingen rolle om man har 2-3 eller 10-12 jaktvåpen.

Spesielt med tanken på at jeg kan eie omtrent hvor mye jeg vil av andre skytevåpen som jeg ikke får lov til å jakte med.

 

Flott at Rugde ikke ble fredet, men det er vel et rimelig marginalt resultat for de fleste, selv om jeg selv liker å jakte på Rugde :)

 

Jeg synes at mange lokallag av NJFF gjør en glimrende jobb, men jeg er ikke akkurat imponert over NJFF sentralt.

Bl.a annet deres arbeid i forhold til blyholdig ammo, både tidligere og nå.

NJFF sentralt hadde vel heller neppe "jobbet" for å gjøre blyholdig hagleammo lovlig igjen hadde det ikke vært for sterkt press fra lokallag.

Om jeg ikke husker totalt feil, mente ledelsen i NJFF at den saken var død og unødvendig å ta opp igjen.

Link to comment
Share on other sites

Takk for ditt kjempe godt resyme’ @Norwegianwoods! Bedre kan en ikke få til en komplett beskrivelse av den såkalte (interesse-) organisasjonen NJFF og det fullstendige fraværet av både gjennomføringsevne og – vilje som kjennetegner denne.

Link to comment
Share on other sites

Om NjFF hadde sendt ut en spørreundersøkelse på brukere av hagle, hadde de muligens kommet opp med noe tall som pga størrelse på undrsøkelse kunne være interessant å bruke som dokumentasjon FOR blyhagl.

 

Jeg er veldig sjokkert over inkompetansen til Njff sine representanter ang hagleskyting og dens egenskap; flere publikasjoner som er fremlagt, kunne med letthet filleristes som "teoretisk vissvass" vel og bra med akademikre, men tung, praktisk erfaring er heller ikke å slå i bordet med.

 

Feks sitat E=1/2 Mv2

 

der E=anlagsenergi, M=masse (vekt) og v=hastighet. Hastigheten til haglene vil synke med økende avstand, og eventuell vegetasjon vil ytterligere bremse ned hastigheten. Skuddavstanden er dermed en svært viktig faktor, og er ansett for å være omvendt proporsjonal med både treffsikkerheten og drepeevnen.

 

Jada, slik er det... men er hastigheten den samme på blyhagl og Alternativ drit (AD) på feks 30 meter.. har noen av de som har forfattet dette prøvd å kronografere på 25 meter...? det er der dyret står som regel....hvertfall når jeg jakter.

 

Som jeger i det mange vil kalle "en mannsalder" har jeg skutt mange rådyr med hagle, hvor mange vet jeg ikke selv engang, men betydelig. Utfra mine observasjoner er ikke hastighet, vekt, og slike teoretiske terminologier som er avgørende, men snarere hvordan er treffbildet ? på rådyr er treff i sentralnervesystemet (ryggraden) ensbetydende med knall og fall men treff i blodbaner som hjertet større arterier bra, sørger for rask utbløding. lunger tåler ikke mange hagl om de går tvers igjennom, mekaniske skader som avskutte frembein forhindre fluktstrekning osv.. alt dette kan ETT haglskud gjøre, med rette treffbildet.. og rett materiale på hagl, penetrerer ryggraden til et voksent rådyr.

 

Jeg registrer desverre at en del jegere som har ankommet "jegerstanden" de seinere årene, har et ikke realistisk bilde av rådyr og hagleskyting, i butikker står det "jegere" som åpenbart er totalt inkompetente eller lever i annen verden, jeg har eksempler på at folk har blitt anbefalt å kjøpe 12/89 halvautomat hagle....for da kan man skyte på rådyr på 70 meters hold... allerede når folk anskaffer seg halvautomat begynner varsellampene å lyse svakt...hva vil du oppnå tenker jeg ? Når vedkommende drar frem 12/89.. er jeg helt sikker... du har ikke mye erfaring med rådyrjakt og virkningen av haglesvermen... men, reklamens makt er stor, og det er fullt mulig å kjøpe seg fortrolighet.. alle som har litt erfaring, vet at med riktig hagl, på rådyr som ikke nødvendigvis står stille men ikke er "flyvende" og med bredsiden til er død ved et hagleskudd, såfremt trangboring er normal. dette er også kimen til skadeskyting med AD er at de er uforholdsmessig trangtskytende, hva som er intressant er svermen på 25 meter.. ikke 55 meter.. det er ikke intressant, fordi hagl har mistet for mye av sin energi på 55 meter og har ikke egenskap til å ramme sentralnervesystemer ol.

 

I min verden er en haglesverm på 25 meter ca 75 cm i diamenter og med god dekning innefor denne sirkelen.

 

Ja om du saknar choke helt så ser det ut så, har du 1/2 choke så är träffbilden ungefär hälften.. För mig är det intressant hur svärmen ser ut på 35 meter

 

För om jag har en skammad Knipa 35m ut på vattnet vill jag ha en rimlig chans att fånga av den, och det gör man inte med en bössa som presenterar

75cm spridning på 25m .

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

I min kombi med 1/4 har jeg ca 75 cm spredning på 25 meter, den er suveren på rådyr, rev og hare... i min kreghoff drilling er choke på 1/1 og den er vel som den står ...ubrukelig.. i de fleste tilfeller desverre... men, det er råd for den pølsa som er forlang !

 

Vil du løsne skudd på rådyr på 35 meters hold ? Jeg aner ikke hva en knipa er og heller ikke om den er skammad eller ei..

Link to comment
Share on other sites

Lys ved ettersøk er vel og bra det, men ordningen er totalt på trynet med varsling i hue og ræva.Merkelig at man ikke enkelt og greit kunne kopiere hvordan svenskene har det når det gjelder ettersøk(man kopierte jo begjærlig deres ordning med en jaktvåpengarderobe).

 

Får ta denne først. At ordningen er feil, enig. Men NJFF skriver ikke lovteksten. den gang DN nå MD var sterkt i mot at vi skulle få denne retten. I komite arbeidet sto DN to representanter mot alle forslag og myke opp regelverket. Og den idiot kommentaren om varslingsplikt ble skrevet inn etter forhandlingene var ferdig. NJFF er ikke spesielt glad for denne.

 

Jaktvåpengarderoben er også totalt på trynet som det etter min mening er en stor skam at ikke NJFF jobbet mot denne istedenfor:

Her var det enighet om 8 våpen og det kunne vi leve med. At Justis Dep etter forhandlingene med Våpenrådet reduserte til 6, er beklagelig. Men Jus Dep hadde et mye lavere tall i sitt ønske. Hadde vi ikke tatt denne kampen hadde vi endt på 3-4. At vi fikk holdt konkurransevåpen utenfor garderoben var takket være enstemmighet mellom alle skytterorganisasjonene.

Jeg synes at mange lokallag av NJFF gjør en glimrende jobb, men jeg er ikke akkurat imponert over NJFF sentralt.Bl.a annet deres arbeid i forhold til blyholdig ammo, både tidligere og nå.NJFF sentralt hadde vel heller neppe "jobbet" for å gjøre blyholdig hagleammo lovlig igjen hadde det ikke vært for sterkt press fra lokallag.Om jeg ikke husker totalt feil, mente ledelsen i NJFF at den saken var død og unødvendig å ta opp igjen.

Og dette viser at NJFF er en demokratisk styrt forening. Grunnfjellet ville ha omkamp. Og instruerte styre og Admin om å gripe ballen (Landsmøte i Bodø) Jeg var vist en av grunnfjellet :-). Dette er og gjort. Du har rett i at flere mente det var bortkastet ressursbruk. Men det gjenstår å se.

 

For å spore litt av, dette er ikke avgjort. Men hva tror du NJFF bruker av tid å krefter på Storting og mot politiske partier for å stoppe ytterlige nedsalg av Statskog. ??? Om vi klarer det eller ikke, er avhengig av NJFF styrke og kjøttvekten. En kjøttvekt som burde vært større. Men registrere at det er bedre å sitte på Kammeret, Fjasboken og andre steder å hive dritt. Skal vi vinne de krigene som er inne jakt, fiske og skyting. Må vi ha store og tunge organisasjoner. Her er det Turistforening , DFS, NSF og NJFF som tar krigen.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig i karakteristikken av NJFF fra bl.a. Norwegianwoods og Gunwerks. Ser ingen grunn til å støtte et forbund som etter mi meining til de grader har svikta oss vanlige jegere ved flere anledninger. Det eneste språket de skjønner er sviktende medlemstilgang. Mitt medlemskap får de i alle fall ikke før de blir mye klarere og "hardere i hønna"!

Link to comment
Share on other sites

Nettopp.

Og det er tydelig at dette er noe som hverken jmonsen eller NJFF forstår.

 

Vi er mange som ikke ønsker å være medlem av en organisasjon som vi overhode ikke føler at representerer oss eller gjør noen god jobb for oss.

Man må faktisk gjøre seg fortjent til å få medlemmer, og ikke gå ut fra at alle skal ønske å være medlemmer fordi man driver med en interesse som organisasjonen hevder at de representerer.

 

NJFF har overhode ikke gjort noe som etter min mening gir grunn for å være medlem av dem.

Heller det motsatte.

 

jmonsen, du prøver stadig vekk å fortelle hvilken fantastisk jobb NJFF gjør og spesielt gjorde i forhold til de nevnte saker, men sluttresultatet viser faktisk veldig tydelig at dere overhode ikke har den politiske påvirkninger dere hevder å ha.

 

Og det er ingen tvil om at arbeidet for å innføre blyhagl som lovlig jaktammo igjen, sannsynligvis vil være en dødfødt sak, og en av hovedgrunnene til det, er nettopp NJFF sin ledelse sin uvilje til å ta opp igjen sake,n og hvor de dermed har gjort et meget slett arbeid i sammenheng med å forsøke å få fjernet blyhagl forbudet.

Og da blir den sannsynligvis en selvoppfyllende profeti.

Link to comment
Share on other sites

En liten avsporing (igjen).

Etter skyteepisoden på Vinstra ønsker Sigve Bolstad i Politiets Fellesforbund at det må bli etterregistrering av hagler, og får støtte av Espen Farstad i NJFF som (hevdes det i artikkelen) orgainserer mesteparten av de 450 000 som er oppført i jegerregistret.

 

Er dette sant?

Hvor mange medlemmer har NJFF, og hvor mange av disse er jegere?

Prøver Farstad (hvis det er han som har sagt dette) å gi NJFF en tyngde overfor myndighetene som de i realiteten ikke har, og nå tenker jeg på jegere?

Link to comment
Share on other sites

Så blyhagl har blitt ett nytt "6.5x55 til elg"...

For å komme noen vei må man nesten godta de etablerte fakta, og de sier at

- bly er giftig (men ikke så fryktelig giftig og nesten aldri akutt dødelig)

- blyfrie hagl klarer også å drepe småvilt (og rådyr)

- bly er ikke en magisk inkarnasjon av Teslas glemte "Death ray", det vil fremdeles være hold som er for lange, patroner som har for dårlig kvalitet og skudd som ikke gikk helt dit man hadde tenkt selv om bly blir lov igjen

- å juge litt for en god sak er fremdeles jug

- å holde tilbake informasjon funker bare om motstanderene dine ikke kan klare å finne samme informasjon selv.

 

Men selvfølgelig, om man ikke er så nøye på resultatene, men bare vil ha "en klar stemme som rett fra levra taler makten midt i mot" bør man fortsette som i denne trådens åpningspost...

Link to comment
Share on other sites

En liten avsporing (igjen).

Etter skyteepisoden på Vinstra ønsker Sigve Bolstad i Politiets Fellesforbund at det må bli etterregistrering av hagler, og får støtte av Espen Farstad i NJFF som (hevdes det i artikkelen) orgainserer mesteparten av de 450 000 som er oppført i jegerregistret.

 

Er dette sant?

Hvor mange medlemmer har NJFF, og hvor mange av disse er jegere?

Prøver Farstad (hvis det er han som har sagt dette) å gi NJFF en tyngde overfor myndighetene som de i realiteten ikke har, og nå tenker jeg på jegere?

 

 

Det er selvfølgelig ren BS, NJFF har 125-130.0000 medlemmer totalt.

 

 

EDIT-117.000 medlemer iflg deres egen hjemmeside.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...