Jump to content

Blyhagl, Vær så snill!!!!


cowboy-gutten

Recommended Posts

Stål skudda skal man i utgangsunktet ikke anbefale what so ever til gamle hagler, lavt trykk eller ei så skal man for å være noenlunde sikker holde seg unna stål i alt av gammelt med mer en 1/2 choke. (I prinsipp de fleste gamle hagler). Eneste unntaket er om man får en kompetent børsemaker til å vurdere hva hagla tåler. Det samme går for alle harde hagltyper.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 510
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Flott med litt temperatur rundt blyhagl :)

 

Har som vanlig gjort meg noen tanker rundt emnet som jeg tenkte å dele her på kammeret. Noen er forhåpentligvis enige. Andre uenige slik det ofte er når det gjelder jakt,skyting og viltforvaltning.

 

- Blyhagl er det beste alternativet til human avlivning av vilt.

 

Vel... Her er jeg delvis enig. Det er uten tvil blant de beste alternativene.

Men jeg klarer ikke helt stikke under en stol at jeg har like gode erfaringer med andre patroner som er til salgs i norske butikker i dag. Kan mulig skyldes tilfeldigheter, men dør viltet i smellen så holder det for meg.

Når jeg nevner andre alternativer tenker jeg primært på vismuth og tungsten som har fungert greit for meg. (Eley alphamax og Rottweil ultimate)

 

- Skadeeffekten av blyspredning i naturen.

 

Her føler jeg det er for mange forskjellige rapporter som konkluderer motsatt av hverandre. Beskyldninger om bestilte rapporter og mer til gjør det vanskelig for menig mann i gata å få et konkret forhold til dette. Jeg velger å lene meg litt over på naboen vår i øst som forbyr jakt med blyhagl i våtmarksområder. Oppfatter det som en fornuftig avgjørelse samtidig som det tillates bruk av bly til skogs og fjells. Bly skal slik jeg har forstått det finnes i naturen fra før av og i metallisk form være relativt uskadelig.

 

- Det politiske spillet

 

Dessverre tillater ikke kammeret at det skrives innlegg på mer enn 60 000 tegn så her må jeg vel fatte meg i korthet.

Kort sagt fungerer ikke makt og demokrati på samme måte slik det gjorde før i tiden og det er egentlig det jeg har å si om det.

 

- Pris og skadeeffekt i naturen av "ny" ammunisjon.

 

Som de fleste her inne forhåpentligvis er enige i betaler vi langt mer for patronene nå enn da man fikk kjøpt blyhagl over disk her til lands. Svært mye mer dessverre. Jeg ser i skrivende stund at Rottweil ultimate 12/70 36gr us4 koster 37,- smellen. Jeg har førstehåndskjennskap til denne patronen og har meget gode erfaringer med den. Synes jeg den er verdt 37,- ? Ikke i det hele tatt. Jeg er dog i den situasjonen at jeg jakter mer enn det jeg skyter og har derfor ingen problemer med å ta med et par pakker når jeg reiser på jakt. Dette er noe jeg antar de fleste i norges land i 2013 har råd til. Her vil jeg forøvrig si at mitt tyngste argument for å gjeninnføre blyhagl kommer frem. Pris pr smell. Jeg vil også tro at flere har dette som et argument på blokka uten å ha noe konkret å vise til i den forbindelse. Men vil egentlig bly være like billig som over grensa hvis det kommer tilbake ? Tvilsomt... Vi bor i avgiftsland nr 1 og blyhagl vil neppe være noe unntak.

Skadeeffekten rundt spredning av tungsten, stål, vismuth osv synes jeg foreløpig er dårlig dokumentert. For alt det jeg vet her er dette langt mer eller mindre giftig enn bly. Jeg ønsker med flere uavhengige uttalelser og rapporter på dette. Finnes dette gi meg gjerne beskjed hvor jeg kan finne det :)

 

-En usikker konklusjon

 

For min egen del har jeg nå et ørlite håp om at bly blir tillatt igjen. Jeg liker spesielt tanken rundt forholdet pris og effekt. Der mener jeg at bly er det beste alternativet i forhold til pris. Men å påstå at bly har best drepeevne vil jeg ikke våge meg til. Miljøpåvirkning og skadeeffekt i naturen føler jeg er vanskelig å gjøre seg opp en mening om når tydeligvis ingen andre heller klarer å bli enige.

Skulle bly bli tillatt igjen er jeg ganske sikker på at det vil bli førstevalget hos meg igjen, men hvis ikke det blir tilfellet klarer jeg meg helt fint med det som brukes i dag.

Link to comment
Share on other sites

Bly vil, om det blir lovlig, trolig også være mitt førstevalg (foruten våtmark).

Ikke fordi det har mest drep, er billigst, eller gir minst rikosjetter/tannskader, men fordi det har en bra kombinasjon av alle egenskapene.

Bly gir i prinsippet akkurat det samme som tungsten-matrix, til en lavere pris og bedre utvalg.

Bismuth vil kanskje få en nisje for våtmarksjegere som ikke tar sjansen på tannskader.

Mens tungsten har mer drep når det trengs, og stål er billigere når det prioriteres.

Link to comment
Share on other sites

JEg håper inderlig at vi kan få påvirket prossesene innad i de forskjellige politiske partiene slik at de gjeninnfører bly.

Jeg har dog sett noen undersøkleser som tyder på at rovfugl kan ta skade av bly, men det er vel svært mulig de ikke bør spise zink, stål eller vismuth også...

Link to comment
Share on other sites

Hadde med Eley Alpamax 5 :lol: Den var testa i hagla og funger greit, dog ikke så godt som blypatroner med hensyn til gjennomtregning, men det var ikke poenget.

Og ja, testskyting for å se dekning skjer normalt på papp, men etter mitt skjønn bør dekning og gjennomtrenging være bedre enn i dette tilfelle. Dekningen på et godt treff på ei sittende fjellrype bør være så god at den får flere hull på en brusboks :x

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår ikke hvorfor ikke flere tester patroner på forhånd, og gjør seg opp en mening om hva de kan prestere før de skyter på villt. Alle riflejegere gjør jo dette, hvorfor gjør ikke alle dette med haglepatroner???

 

Allt jeg skyter med på jakt er på forhånd testet i mitt våpen. Jeg vet hva slags skuddbilde og gjennomtreningskraft patrontypene jeg bruker presterer i mitt våpen. Om flere hadde gjort dette, så tror jeg diskusjoner som denne hadde sett ganske annerledes ut.

:idea::!:

 

Jeg vil påstå at mange i denne tråden argumenterer utfra uvitenhet og manglende praktisk erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Ja, tar ikke lange tiden å skyte på en pizza-eske eller to får å få en pekepinne på dekningen. Å dere som nekter for å spise ferdig-pizza så er vell det noe annet i papp som slenger rundt i hjemmet.

Kanskje en ide med "deknings" prøve for hagle? :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Apelars: Kula går da sånn noenlunde i riktig retning, men hvor mange tester kula i våte telefonkataloger for å finne ut hvordan terminalballistikken er?

 

Så lenge skytter er halvveis oppegående så er det vel heller få kombinasjoner av kule og våpen som ikke klarer 30cm på 100m...

Link to comment
Share on other sites

Så lenge en bruker et kaliber godkjennt til storviltjakt så er "drepeevnen" god nok for norsk storvilt. Så lenge en skyter prøveskudda og består prøven, så er kombinasjonen våpen og skytter "god nok" for storviltjakt i Norge.

 

Ikke at jeg argumenterer for en liknende ordning når det gjelder haglejakt, men om man hverken har testet dekningsgrad eller gjennomslagskraft med den aktuelle patronen i det aktuelle våpenet, hvordan kan man da hvite hvordan denne kombinasjonen vil fungere på villt?

 

Mine argumenter er rettet mot alle og ingen, så det er sagt :)

Men min mening er fortsatt at mange som har bidratt med sine erfaringer i denne tråden, har et unyansert syn, og mangler erfaring med alternativ hagleammunisjon på godt og vondt.

 

Jeg er ingen ekspert, jeg jakter ikke mye med hagle, og jeg skyter generellt lite med hagle.

Men: når jeg skyter på villt, så er det med ammunisjon jeg vet hvordan presterer i mitt våpen.

Jeg fikk meg en aha opplevelse når jeg testet forskjellig ammunisjon, og jeg synes alle burde gjøre det samme :)

Link to comment
Share on other sites

Det som er hovedproblemet med å teste hagleammo er at man må, som ved andre ammotester, skyte noen skudd for å ha grunnlag for og si noe om kvaliteten/jevnheten. Det nytter lite om de fire første skudda ser sånn middels grei ut, når du står og klør deg i hode og lurer på hvor hagla i skudd nummer fem har tatt veien.

 

Jeg tipper de færreste av de som tester ammoen skyter en tipakke med skudd til 40kr/stk over kronograf og i papir bare for å være helt sikker på at ammoen presterer jevnt. Det er nok heller ikke mange som tar med en eske på leirduebanen for å prøve en 25 skudd serie.

 

De billige vismutalternativene er et godt eksempel på ujevn ammo. Du kan stikke hånda i eska trekke opp et skudd å skyte, og det kan tilsynelatende se helt fint ut.

Link to comment
Share on other sites

det må da være lov å ønske seg bly tilbake for de av oss som har best erfaring med bly. når blykampen er vunnet så kan dei som syns at stål etc er bedre enn bly bare fortsette å bruke alternativene, enkelt og greit det vel? da vil jo dei som ønsker å bruke miljøhaggel være med på å redusere blyhaggel i naturen uansett om andre ønsker å bruke bly.

det eneste man med sikkerhet kan si om bly alternativene er at dei er blyfri tror jeg...?

jeg personlig er langtifra overbevist om at miljø/bly erstatnings haggel er noe bedre for dyr og natur.

Link to comment
Share on other sites

Men vil egentlig bly være like billig som over grensa hvis det kommer tilbake ? Tvilsomt... Vi bor i avgiftsland nr 1 og blyhagl vil neppe være noe unntak.
Det spiller ingen rolle hva prisen eventuelt vil bli på patronene her hjemme. Det viktigste er at vi får lov til å bruke blypatronene vi kjøper i Sverige. "Alle" skal, eller kjenner noen som skal, over grensa for å handle røyk, snus, brus og flesk uansett. Så lenge loven tillater å ta med, og bruke bly her hjemme, så driter jeg i hva de avgiftskåte tullingene som bestemmer her hjemme kommer frem til når det gjelder pris i norske butikker. Nå har den norske tobakksavgiften snart tatt knekken på både Meieri, Bryggeri og Slakterinæringen her hjemme fra før, og disse avgifts-tullingene lærer aldri uansett. Selv om vi taper milliarder av skatteinntekter og mengder av arbeidsplasser til fordel for svenskene.
Link to comment
Share on other sites

For de som nå tror at tunsten matrix og lignende haggel er det eneste saliggjørende alternativet til bly, så kan jeg vise hvor galt også dette kan være.

normal_Fiocchi_tundra_IC_03.JPG

Her er en Fiocchi Tundra 24 gram 20/70 no.6 (volfram, stål og plastlegering for å kopiere bly).

Den er skutt i en Beretta med IC (1/4 trangborring) på 25 m.

Skuddbilde er omentrent like dårlig på hele papiret. Jeg nekter å tro at det var så få haggel i patronen fra starten av :lol: Av og til fatter jeg ikke hvor de tar veien :roll: Jeg har enda til gode å se en blypatron skyte så ræva som noen av substituttene kan gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Hagla har fast IC og MOD. MOD gjør det ikke spesielt bedre. Det ser litt bedre ut, men ikke mye. Konklusjon ammoen fungerer ikke til hagla. Ikke vet jeg hva produsenten har tenkt at ammoen skal passe til, men IC og MOD var i sin tid en utmerket kombinasjon til rypejakt brukt sammen med bly. Skuddbildene med bly så helt annerledes ut, tett fin sverm med god dekning :wink:

Link to comment
Share on other sites

For det første: Hvem i all verden ar funnet på at 24g haggel er passe i en jaktpatron? det er 10 gram for lite. Og hvis Bly skrev feil, og ladningen er 34g, så er det noe annet galt med patronen. Dessuten har Bly rett i at IC på 25m burde være greit.

Det er derfor mange har endret Chokeene...

Kan du fortelle om dette? Det eneste jeg har hørt er at noen har fått åpnet de faste chokene pga. moderne harde hagl. Har aldri hørt at noen har fått snevret de inn?

 

Er ellers enig i at ett skudd på en avstand med en hagle ikke er godt nok grunnlag for å vurdere patronen. Om det er det som er gjort her vet jeg ikke.

 

Har selv erfaring med at vismut-patroner jeg ikke har vært fornøyd med på jakt, heller ikke har funket på leirduebanen. Faktisk mye dårligere enn leirduepatroner. Ikke fordi det er vismut, men sannsynligvis fordi det var noen drittpatroner (Eley rype nr 6). Det burde egentlig gå bra, for shurshot 34g bly nr 5 lager pulver av duene.

Link to comment
Share on other sites

Her var det mye å ta tak i.

 

For det første: Hvem i all verden ar funnet på at 24g haggel er passe i en jaktpatron? det er 10 gram for lite. Og hvis Bly skrev feil, og ladningen er 34g, så er det noe annet galt med patronen.

Det er ikke helt sjeldent med 24 og 28g ladninger i kaliber 20, rett og slett for å få opp hastigheten.

 

Dessuten har Bly rett i at IC på 25m burde være greit.

Ærlig talt, man må da justere chokene etter virkeligheten, ikke etter hva man skulle ønske. Om man begrenser seg til å ha faste choker, så må man nødvendigvis bruke litt mer tid på å finne passende patroner.

 

Det er derfor mange har endret Chokeene...

Kan du fortelle om dette? Det eneste jeg har hørt er at noen har fått åpnet de faste chokene pga. moderne harde hagl. Har aldri hørt at noen har fått snevret de inn?

Tungsten-matrix er ikke harde hagl, du blander med tungsten og stål. Men når det gjelder spredning spiller koppen nødvendigvis også stor rolle, en bismuth-patron med filt-forladning vil f.eks gjerne kreve full choke på 25m.

 

Er ellers enig i at ett skudd på en avstand med en hagle ikke er godt nok grunnlag for å vurdere patronen. Om det er det som er gjort her vet jeg ikke.

 

Har selv erfaring med at vismut-patroner jeg ikke har vært fornøyd med på jakt, heller ikke har funket på leirduebanen. Faktisk mye dårligere enn leirduepatroner. Ikke fordi det er vismut, men sannsynligvis fordi det var noen drittpatroner (Eley rype nr 6). Det burde egentlig gå bra, for shurshot 34g bly nr 5 lager pulver av duene.

 

Eley har laget jævlig mye drittpatroner, men de har faktisk blitt bedre de også :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nok Hassel mener at man skifter choke til man oppnår den spredningen man ønsker på den avstanden man ønsker, uavhengig om choken da er IC eller IM.

Å si at "jeg har alltid brukt IC med andre patroner" er døvt. Med rifle vet "alle" at forskjellige patroner samler ulikt og har ofte ulikt treffpunkt, med hagle blir visst "alle" forundret av at ikke alle patroner oppfører seg likt...

 

Når det er sagt har det kommet mye forskjellig på markedet av alternative hagl, noe bra og noe helt på trynet.

Link to comment
Share on other sites

Å si at "jeg har alltid brukt IC med andre patroner" er døvt.

Jeg vil nå si, for å bruke ditt uttrykk, at det er døvt å gjenge opp en fin gammel hagle eller drilling for og sette inn choker. Jeg tror ikke helt du skjønner problemstillingen?

 

 

For det første: Hvem i all verden ar funnet på at 24g haggel er passe i en jaktpatron? det er 10 gram for lite. Og hvis Bly skrev feil, og ladningen er 34g, så er det noe annet galt med patronen.

Det er ikke helt sjeldent med 24 og 28g ladninger i kaliber 20, rett og slett for å få opp hastigheten.

Patronen har 7/8 oz (24 g). Farten er ikke en gang førsøkt å få opp. Patronen er ladet til 1200 fps og kronografen bekrefter det. Dette viser jo bare idiotien i noe av substituttammoen til bly.

 

Ærlig talt, man må da justere chokene etter virkeligheten, ikke etter hva man skulle ønske. Om man begrenser seg til å ha faste choker, så må man nødvendigvis bruke litt mer tid på å finne passende patroner.

Poenget mitt er at det ikke nødvendigvis er så enkelt. Med det utvalget som jeg har tilgang på i min landsdel så er det en utfordring å finne en alternativ "bly"patron som fungerer i kaliber 20, om ikke umulig hvis det er begrensninger i hagla. For meg er det da heldigvis ikke et problem, jeg lader selv. For andre...... :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

I dag har Stortinget igjen debattert bruk av blyhagl over fastland. Sitat Kjell Ingolf Ropstad (KrF), som selv er aktiv jeger:

 

"Ferdig debatt nå; Vi var mange som argumenterte for å tillate blyhagl til jakt over fastmark og over åpen sjø. Men regjeringen vil ha forbud mot all bruk fortsatt. Så da blir det slik - inntil evt regjeringsskifte..."

 

Da er det visst bare en ting og gjøre...

Link to comment
Share on other sites

det er nok viktig å se/lese parti programma litt nøye denne gangen. syns det har vært lite omtalt i media i forbindelse med politiske debatter så langt. kanskje politikerene er en smule feige/nervøse å ta dette opp som et tema i valgkampen? bly er jo giftig..? og det tar mer enn disse små tilmålte sekundene dei får i en tv/radio debatt å belyse faktum om bly i haggelpatroner til jakt. det er jo litt urovekkende lesing da at regjeringen vil fortsette å jobbe mot totalforbud mot bly.hvem kan så få dette litt mer opp i dagen i valgåret? og samtidig lage offentlig debatt med personer som faktisk har greie på det. vet njjf har våknet og jobber for innføring av bly,div politikere jobber for, men snakker man med menig mann så vet dei knapt om bly forbudet og ennå mindre om omkampen.. man kan ikke spille sjakk og håpe på vinne uten brikker som kan utføre oppgaver,derfor er det er viktig å støtte politikere i posisjon til å bli hørt og som faktisk kan påvirke blyforbudet. mitt bidrag i denne "kampen" er ikke imponerende,men jeg skal stemme på et av partia som er klare på at dei vil innføre bly i jaktammoen. så får vi håpe det beste.

Link to comment
Share on other sites

Alle må sjekke opp i sitt fylkes representanter. I Aust-Agder kjemper Ropstad fra KrF mot ulv og for blyhagl. Mao, meget bra mann som fortjener austegdenes stemme. I disse to sakene tror jeg det er større sjanse for å oppnå en endring med borgerlige partier. Senterpartiet er dessverre altfor små til å kunne bli kvitt ulven. Storebror Ap vil ha den, og de bestemmer det meste i dette landet nå...

Link to comment
Share on other sites

hvordan kan man sjekke sine fylkesrepresentanter ang deres syn da? dei må nok ut og jobbe litt selv -stikke nesa frem og si hva dei vil jobbe for,og ikke være redd for å få både pepper og ros.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 1 month later...

:) sv er ute av bildet her, blir vel bly i tiur snart:)

Litt artig historie: var på rådyrjakt for noen år siden med en aktiv sv politiker. Hadde ikke med egne patoner men fikk utlevert no. 2 bly av denne sv politikeren som droppet på skuldrene av problemstillingen vedr blyhagl. Skal nevnes at han er naturverner på sin hals og er utdannet hydrolog og jobber med bla konsekvensutredning av prosjekter mtp miljøhensyn.....ser for meg at omtalte person har noe mer greie på miljømessige aspekter av blyhagl enn sine partifeller på tinget (et par dager til da;)

 

Digresjon: direkte konsekvens av å spise blyhagl ( denne gang heldigvis vitenskapelig fundamentert..) Google: blyhagl tidsskriftet. Fin artikkel om hvor mye bly man må få i seg direkte foå å bli pjusk. God lesning!!

Link to comment
Share on other sites

Har SV vært så mhe mot bly? Eller er det løsa antagelser og påstander som kastes ut
Dette vet du da selv svaret på Hassel.

Du leste vel selv denne tråden?:http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=20&t=90552&p=949681&hilit=blyforbudet+opphevet#p949681

 

Der så du jo selv linken til utfallet av voteringen på Stortinget i Mai i år. Altså denne:http://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Saker/Sak/Voteringsoversikt/?p=56672&dnid=1 Ser du på votering 2b (votering fordelt på parti) er bevisene klare og tydelige. Høyre, FRP og KRF stemte for forslaget om å oppheve forbudet mot bruk av blyhagl ved jakt på fastmark og over åpen sjø. Mens AP, SV, SP og Venstre stemte mot.

Link to comment
Share on other sites

jeg bare lurte faktisk, så vant til at politik har blitt redusert til hva man tror andre partier mener... Men dette er altså en votering over et representant forslag, ikke en parti holdning. Meg bekjent har jo AP et landsmøtevedtak om å åpne for en evaluering av bly til jakt andre steder en våtmark. Denne differanseringen kunne jeg ikke se i forslaget det henvises til her.

Link to comment
Share on other sites

Denne differanseringen kunne jeg ikke se i forslaget det henvises til her.
Du kan selvfølgelig velge å se kun det du vil se. Men konklusjonen er enkel: Noen prøvde å oppheve blyforbudet (slik NJFF nå jobber for å få til). Og noen klarte å "stikke kjepper i hjulene". Hva enkelte partier vedtar på sine landsmøter, eller går ut i media og lover rett før valget, blir ubetydelig i forhold til dette faktum: SV og AP stemte mot.
Link to comment
Share on other sites

Da får du se litt nøyere etter da. Eller lese hva jeg skrev i innlegget mitt. Votering 1 gjelder fullstendig oppheving av blyforbudet. Votering 2b gjelder kun oppheving av forbudet mot bruk av blyhagl ved jakt på fastmark og over åpen sjø. (altså ikke oppheving av forbudet i våtmarksområder). AP (og SV) stemte mot på begge alternativene. Men det er klart... hvis du setter skylapper foran øynene hver gang AP bløffer velgerne sine, så er du ikke alene om det. Tullebukkene er fremdeles det klart største partiet på Tinget.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Og hva skjer når det begynner å bli tomt for Wolfram og Vismut slik at prisen fyker i været?

På Wolframsia begynner vi allerede å se krampetrekninger, og det er nærliggende å stille spørsmål ved om dette egentlig kunne vært en medvirkende faktor til motivet for å fjerne det fra glødepærer, sånn i tillegg til et merkelig miljøsynspunkt som økte kvikksølvbruken for å spare litt strøm (som ikke behøvde å spares fordi den bidro til oppvarming innendørs osv. osv. men det er en annen diskusjon). Jeg tror jeg har ei pakke med Tungsten liggende i skapet, og jeg tror jammen jeg skal spare på den til Wolframprisen nærmer seg gullprisen. Eller kanskje jeg skal bytte den i ei pakke ammo med gullhagl, de kommer ihvertfall til å virke bra.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...