Jump to content

Hva er Blaser?


RonnyL

Recommended Posts

Det meste av problemstillingene ovenfor er for meg likegyldige. Hva som skjer om man tar er raskt ladegrep, tennåla knekker, man stopper ladebolten før den er i lås, avtrekket gir etter, samtidig med at tennhetta sitter for langt ut i patronen... Det er større sjangse for å vinne i lotte 4 ganger på rad enn å få en slik feil.

 

Det JEG vil vite er hva skjer med min Blaser om jeg triver flaska med Wit. 310 istedet for MRP2 når jeg lader elgpatronene mine. Gjerne sammenlignet med hva som skjer i en tradisjonell låsekasse. Går dette dårligere i en Blaser enn i en vanlig boltrifle???

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 376
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Først, hvis du var en anerkjent produsent av jaktvåpen og du skulle utrede en ulykke som kunne påvise en svakhet i konstruksjonen på hovedproduktet ditt som kunne bringe både produktet og firmaet i vanry, hva ville du bedt DEVA om å teste ?
Jeg ville ikke bedt dem teste noen ting. Jeg antar at Blaser har sin egen test-lab, og jeg hadde gjordt alle testene der. Videre ville jeg ha brukt DEVA til å bekrefte de testene jeg ønsket tredjepartsverifikasjon av.

 

Jeg tolker tydlighvis ignorant sine data på en annen måte enn deg.

 

Han skriver at en R93 tåler ca 14 tonn. Og at en patron ladet til maks trykk med hylsepunktering vil gi ca 12,5 tonn kraft på slutstykket. Da vil en typisk R93, tåle denne belastningen, men det er produksjonstoleranser, så det er sansynlig at ikke alle R93, vil tåle dette. Per-S har tidligere vært inne på. hva med en R93 som er slitt og/eller utsatt for noe korrosjon. Vil de bli noe svekket? 12,5 tonn er det man kan få fra en patron hvor bare hylsa lekker, uten at den er ladet hardere en den skal. Men en hjemmeladet patron som ligger litt for høyt, kommer man fort over de 14 tonnene. Og det er større fare for hylsepunktering ved overladning. Det er ikke nok margin å tåla 14 tonn, når en relativ forventet feil, som en lekasje fra en hylse gir 12,5.

Hvordan det har vært mulig å oppnå en slik belastning, spesielt i tilfellet der det skal ha vært brukt fabrikkammunisjon, er for meg en gåte.
At en fabrikkspatron kan ha en feil som gir litt over 10% for høyt trykk, er vel ingen gåte?

 

Det er selvsagt lekasje fra de hylsene som har størst hylsevolum som gir størst belastning ved en hylsepunktering. Der er det mest krutt, og mest gass som må få unnslippe for at trykket ikke skal få virke på hele hylsehodes diameter.

De har ikke sprekt ennå, men jeg fortsetter jeg til det er en som ryker. Så skal jeg si i fra hvordan det går.
Var det ikke .300 RUM, du hadde? Jeg håper du ikke får oppleve en hylse som lekker. Jeg vil ikke vedde sikteøyet mitt på at det går bra.

 

Som ignorant påpeker, både styrken og gassutslippet er forbedret på R8. Da lurer jeg på som mange andre, hvorfor har de gjordt det?

Link to comment
Share on other sites

Har også noen erfaringer med bruk av feil sluttstykkehode. Fikk utlevert rifla med magnum istedenfor medium sluttstykkehode i 8x68s. Skøyt et par pakker Blaser amunisjon med dette.( Den virker å være hardt lada.)Hylsene blei så skakke i bunn at de hadde problemer med å entre hylseholderen på ladepressa. Vil vel tro at hylsene da har blitt utsatt for unaturlig mye stress. Regstrerer også at ladningene i 8x68s som er omtalt er helt kurante ladninger.

Link to comment
Share on other sites

Det JEG vil vite er hva skjer med min Blaser om jeg triver flaska med Wit. 310 istedet for MRP2 når jeg lader elgpatronene mine. Gjerne sammenlignet med hva som skjer i en tradisjonell låsekasse. Går dette dårligere i en Blaser enn i en vanlig boltrifle??

 

Dersom du klarer det så skal du slutte å lade eller ta deg en tur til optiker.

Dersom du ikke ser forskjell og kjenner forskjell på disse to kruttypene når du veier eller stiller inn kruttmålet så har du et større problem enn ulykkespotensialet med Blaser.

 

Det som er interessant er de forvekslinger som kan skje i praksis, dvs kruttyper som ser relativt like ut. Feilladninger av denne typen vil Blaser (og andre moderne låskasser) tåle uten at det fører til skade på skytteren. Defor er det andre forhold enn slike overladninger som har ført til ulykkene med Blaser.

Link to comment
Share on other sites

Per S og Arrowmaker:

Dere skjønte sikkert at det var for å illustrere et poeng, jeg har pakket ned alt av pistolkrutt og raskt riflekrutt forsvarlig, så ikke forveksling skal skje. Men som nevnt har jeg som blodfersk hjemmelader for 25 år siden fått overtrykk pga forveksling av skytterlagskrutt med nesten identiske navn og utseende. Det forekommer jo tildels store variasjoner i skytterlagskruttet også, det er jo derfor ladedata står på boksen. Derfor er dette svaret jeg var ute etter:

Det som er interessant er de forvekslinger som kan skje i praksis, dvs kruttyper som ser relativt like ut. Feilladninger av denne typen vil Blaser (og andre moderne låskasser) tåle uten at det fører til skade på skytteren. Defor er det andre forhold enn slike overladninger som har ført til ulykkene med Blaser.

Link to comment
Share on other sites

!5 % trykkøking får du med omtrent 7% ladningsøking i normale riflepatroner. Jeg tror ikke en sansynlig overladning vil skape problemer i seg selv.

 

Dersom hylsen svikter blir det en helt annen sak, og jeg er enig med deg i at det en mulig årsak til ulykker.

Men det kan være andre årsaker som vi ikke forstår, enten alene eller sammen med gasslekasje.

 

Litt statistikk er også interessant, er det noen som har søkt på nettet etter våpenulykker, og som har litt mer opplysninger?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke verken R93 eller R8, men jeg har både tafsa på og skutt med respektive. Gode våpen med verdens beste patent for løpsbytte. Selv synes jeg vanlig bolt er "best" og har derfor bare slike i våpenskapet.

 

Hvis en skal se på statistikk for uhell med våpensprengninger så tør jeg påstå at det i 90% av tilfellene, er IDIOTEN bak som må ta all skyld. Uansett våpentype. Som oftest er det en eller annen kamikaze-hjemmeladning med i bildet.,eller feil patron i feil kammer osv.

 

At blaser lager våpen som er mer "livsfarlige" enn andre produsenter har jeg vanskelig for å svelge. At det i enkeltilfeller har skjedd "uforklarlige" ting med en R93 får så være. Utallige tilfeller med flere andre våpentyper kan heller ikke fornektes. Når metall, tre og blastbiter fyker veggimellom på standplass som om det hadde vært en splintgranat detonert der, ja da blir det verken mer eller mindre farlig etter hva våpenet har til fornavn. Til og med det gode gamle M98 systemet er ikke fullstendig idiotsikret. Folk har blitt lemlestet av det også når idioten bak har vært stor nok.

 

Helt til slutt: Fatter ikke hvorfor folk som ikke har verken prøvd eller holdt en blaser kan uttale seg negativt om den... I tråd etter tråd...skal innrømme at jeg muligens ikke bestandig har vært så positivt innstillt selv til R93 systemet, men det var før jeg fikk prøvd og sett selv at det funker. Åsså kommer det noe med år og erfaring som kalles ydmykhet..Hehe:)

 

Selv har jeg som sagt bare boltrifler av den enkle grunn at jeg er en smule konservativ og foretrekker det. Åsså er det seff litt økonomi inn i bildet.Blaser blir litt i dyreste laget i forhold til hva du får, sammenlignet med andre produsenter,men det er en helt annen diskusjon.Synes bare det blir for dumt med alle disse trådene med for og imot..spesielt når mye av argumentasjonen er direkte latterlig..

 

Godt nytt år ønskes alle "Blasere"og "boltere". !!:)

Link to comment
Share on other sites

Den norske ulykken som nevnes? Husker jeg leste noe om den for flere år siden, var ikke det en rad uheldige "omstendigheter"?? :

Rifla vært inne hos Norma uten at tilbakekalt del ble skiftet?

Hylsa revnet totalt? (6,5x68 ompresset til 8x68)

Viste ikke gjenværende patroner å gi et betydelig overtrykk?

 

Hukommelsen min er ikke den beste så "please correct if wrong".

Link to comment
Share on other sites

Hadde vært interessant med bilder av riflene og hylsene fra disse ulykkene. Hendelser som skyldes korroderte hengslepinner eller sluttstykkedeler i plast er vel ikke så interessante. Da det vel er konkludert hva som var årsaken i de tilfellene.

Vær så god:alaska_wypadek_blaser.jpg

Dette har på jakttur i Alaska ( ikke min !! )

Link to comment
Share on other sites

Den norske ulykken som nevnes? Husker jeg leste noe om den for flere år siden, var ikke det en rad uheldige "omstendigheter"?? :

Rifla vært inne hos Norma uten at tilbakekalt del ble skiftet?

Hylsa revnet totalt? (6,5x68 ompresset til 8x68)

Viste ikke gjenværende patroner å gi et betydelig overtrykk?

 

Hukommelsen min er ikke den beste så "please correct if wrong".

 

 

Tror du har rett. Så vidt jeg husker var det en brukt kjøpt R93 med plast cover over sluttstykke. ( De første modellene) Blaser sendte ut varsel og dette ble ikke videreformidla til sluttbruker via daværende detaljist Jaktpartner i Oslo.

Link to comment
Share on other sites

Dette er nok en produksjonsfeil, det forkommer av og til ved støping. Samme feil forekommer med alle våpen, frekvens er avhengig av kvalitetskontoll. Som oftest kommer skytteren bra i fra det.

Denne feilen er ikke relevant for det som er hovedpoenget ifm ulykkene med Blaser.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder sikkerhet er det antakelig mange riflemerker man bør holde seg borte fra. Remington 700 er vel kanskje den verste av alle :overrasket:

Kunne du være snill å uttype dette ?

Jeg sitter nemlig og vurderer om jeg skal kjøpe meg nettopp en Remington 700 fordi jeg har hatt inntrykk av at denne er både presis, velprøvd, pålitelig, og sikker. -I tillegg til at det da finnes ektremt mye ekstra å få tak i til den i form av stokker, underbeslag etc. (og at den ser 'riktig' og velproporsjonert ut etter mitt syn)

Link to comment
Share on other sites

Du kan trygt kjøpe deg Remington. Jeg ser også frem til Blys utdyping av problemet med Rem 700.

 

Etter over 5 millioner produserte eksemplarer er problemet med Rem 700 kjent. Ylykker og uhell kommer av ufrivillig skuddavgang. Dette igjen kommer fra avtrekksdesignet. En så kalt "trigger connector" kunne ved slitasje, rust eller små forurensninger gjøre at skuddet gikk ved lukking av bolten eller avsikring av våpenet.

 

Dette avtrekket ble skiftet ut i 2007.

 

Så dette har ingen ting med problemet til Blaser R93 å gjøre. Det er fortsatt et teknisk/mekanisk enigma, og noe som det tydeligvis faller en del R93 entusiaster tungt for brystet at enkelte er interesserte i å finne ut av.

Link to comment
Share on other sites

Det er fortsatt et teknisk/mekanisk enigma, og noe som det tydeligvis faller en del R93 entusiaster tungt for brystet at enkelte er interesserte i å finne ut av.

Skal ikke svare for andre her, men det som faller meg tungt for brystet er at enkelte føler at de må benytte enhver anledning til å blåse denne saken hinsides alle proporsjoner. Det har altså skjedd 7 eller 8 ganger på 250.000 eller der omkring våpen, og hylekoret med Lutz Möller i spissen fremstiller det som at det å kjøpe en R93 er et symptom på at man er suisidal.

Jeg regner med at alle, og spesielt Blaser, er interessert i å finne en forklaring på hva som har skjedd og hvorfor. Hvor det tas fra at denne interessen mangler vet i hvert fall ikke jeg. Dere som mener å sitte med svaret og en metode for å verifisere det, jeg foreslår at dere går i en dialog med Blaser i stedet for å spre edder og galle på nettfora, da kommer det kanskje noe positivt ut av det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg regner med at alle, og spesielt Blaser, er interessert i å finne en forklaring på hva som har skjedd og hvorfor. Hvor det tas fra at denne interessen mangler vet i hvert fall ikke jeg.
Noen ganger går det en grense eller avveining mellom penger investert/navn og rykte. Da man ikke lenger er komfortabel med å komme fram med hva som er feil og heller overser det, feier det under teppet.

Er vel ikke fremmed for at man kan punge ut litt som erstatning og litt ekstra for å få folk til å holde kjeft, for å roe ting ned, med såpass mange enheter i omløp, 200000 eiere som får panikk vil definitivt ikke være "good for bussines". Alternativet er vel konkurs.

For meg var beviset på at noe er uggent, selv om feil frekvensen tilsynelatende er la, ny skapningen R8. Her hadde man etter eget utsagn en av de sterkeste mekanismene og ufeilbarlige systemene. Så lager man et nytt, sikrere og sterkere, hvor eneste samstemte del med forgjengeren er sadelmontasjen!

Min konklusjon er da, at hos Blaser stoler de fullt og helt på sadelmontasjen og kun den fra det gamle systemet.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du kan konkretisere hva som er hinsides alle proposjoner og å spre edder og galle

Trodde jeg gjorde det i forrige innlegg. Når man argumenterer etter mønsteret at dette våpener ubetinget er farlig for brukeren basert på at det har feilet i 0,032 promille av de leverte eksemplarene og de feilete eksemplarene viser tegn på ekstrem overbelastning, da blåser man ting opp hinsides alle proporsjoner og sprer edder og galle. Du kan ordlegge deg som du vil, men se helheten i grunnlaget for hva du sier.

Noen ganger går det en grense eller avveining mellom penger investert/navn og rykte. Da man ikke lenger er komfortabel med å komme fram med hva som er feil og heller overser det, feier det under teppet.

Er vel ikke fremmed for at man kan punge ut litt som erstatning og litt ekstra for å få folk til å holde kjeft, for å roe ting ned, med såpass mange enheter i omløp, 200000 eiere som får panikk vil definitivt ikke være "good for bussines". Alternativet er vel konkurs.

Tja, har du dekning for å påstå at Blaser bestikker folk for å holde tett i denne saken, eller er dette bare en tanke du har gjort deg ? Når store bedrifter har prøvd slike manøvre har historien pleid å ende med at noen ikke finner seg i det og avslører hele saken, inkludert bestikkelsen, og jeg har i hvert fall ikke hørt noe slikt om Blaser.

For meg var beviset på at noe er uggent, selv om feil frekvensen tilsynelatende er la, ny skapningen R8. Her hadde man etter eget utsagn en av de sterkeste mekanismene og ufeilbarlige systemene. Så lager man et nytt, sikrere og sterkere, hvor eneste samstemte del med forgjengeren er sadelmontasjen!

Min konklusjon er da, at hos Blaser stoler de fullt og helt på sadelmontasjen og kun den fra det gamle systemet.

Det er din konklusjon. Jeg vil si der er et vesentlig hull i resonnenmentet ditt: Hvis de ikke anser R93 som et sikkert produkt, hvorfor opprettholder de produksjonen av den ? Men det er en konklusjon som lar deg rettferdiggjøre fordommene dine for deg selv. Det blir litt som å påstå at det er noe uggent rundt at Merkel kommer med RX Helix, da må det være noe galt med KR-1. Eller Browning X-Bolt i forhold til A-Bolt.

Min forklaring på R8 er ganske enkelt markedsføring. Å lansere en ny modell i tillegg etter 15 år er ikke akkurat noen panikkartet endring. Det går nok mer på å vise at de ikke står stille på riflesiden.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du kan konkretisere hva som er hinsides alle proposjoner og å spre edder og galle

Trodde jeg gjorde det i forrige innlegg. Når man argumenterer etter mønsteret at dette våpener ubetinget er farlig for brukeren basert på at det har feilet i 0,032 promille av de leverte eksemplarene og de feilete eksemplarene viser tegn på ekstrem overbelastning, da blåser man ting opp hinsides alle proporsjoner og sprer edder og galle. Du kan ordlegge deg som du vil, men se helheten i grunnlaget for hva du sier.

 

--------------------

 

Nei det gjorde du ikke. For å gjøre det helt klart for deg slik at du slipper å tolke inn underliggende budskap i det jeg skriver: Jeg har ingen ting mot R93 som sådan og nærer heller ikke noen sterke følelser for våpenet akkurat som jeg ikke har noen sterke følelser for andre våpen jeg både har eid og ikke har eid.

 

Min interesse for denne tråden er kun av våpenteknisk art. Nå har jeg lest gjennom alle mine innlegg og finner ingen ting der som burde tilsi det motsatte.

 

Så kan jo du lese gjennom dine innlegg og si om du synes du kan si det samme.

Link to comment
Share on other sites

Min største innsigelse mot Blaser R93 er ikke sikkerheten men det som for meg er aller vikstigst med ei rifle; treffe det man sikter på.

 

Min erfaring med R93 og blaserskyttere er at de skyter bra i benk, med støtte og annen statisk skyting(les langhold). Med en gang skytteren står på bakbeina slår riflas mangel på balanse, dynamiske egenskaper og andre ulemper inn umiddelbart. Jeg administrerer en skytebane for løpende viltmål med mye trafikk og vi har bla et par Tikka T3 som klubbvåpen. Jeg har enda til gode å se en eneste R93 skytter som skyter bedre med sin egen rifle enn med en av T3 klubbriflene i lik konfigurasjon på skyting uten støtte. Dette er på skytebanen. I skogen gjelder dette selvfølgelig ikke når rådyret dukker opp på 80m i reting mot bilen og ikke der hvor "lavetten" peker mot de lange holdene på snauflata..

 

Kort oppsummert: Når det gjelder å treffe målet under alle forhold er R93 en ulempe for skytteren sammenliknet med enkelte andre rifler. Dette er "kostnaden" R93-skytteren må ta hvis man skal nyte godt av R93'ens andre udiskutable fordeler. Jeg foretrekker å treffe først, så får jeg heller kompromisse på de andre bekvemmelighetene.

Link to comment
Share on other sites

@Arrowmaker: Nå var det altså denne formuleringen

...og noe som det tydeligvis faller en del R93 entusiaster tungt for brystet at enkelte er interesserte i å finne ut av.

jeg svarte på, og jeg kommenterer på den generelle formen på utspillene fra kritikerkorpset. Og mine innlegg i denne tråden går vel også på å få frem at denne diskusjonen ikke har blitt tilført noe nytt på årevis og burde være gravlagt for lengst. Jeg ser at jeg addresserte direkte til deg, der må jeg beklage en uheldig formulering - betraktningene mine treffer nok bedre på andre deltakere i denne tråden.

Jeg har aldri lagt skjul på at jeg eier en R93 og er storfornøyd med den, men mitt engasjement i denne tråden er på ingen måte motivert av følelser for våpenet eller noe behov for å forsvare mitt valg. Jeg har bare gått lei av at denne diskusjonen dukker opp igjen og igjen med mer og mer absurde påstander, siste er at Blaser skulle ha drevet med bestikkelser for å slippe å gjøre noe med saken - selvsagt uten noen underbyggelse. Det irriterer meg når folk sprer desinformasjon og rykter, også om andre tema enn Blaser R93.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge disse hendelsene fortsetter å skje tror jeg nok du må akseptere at de blir brakt opp og diskutert.

 

Det viktige da er å fokusere på problemet og heller sile ut ubegrunnede og flåsete bemerkninger fra begge sider. For de vil nok alltid være der. Mye av det er kanskje bare vennligsinnet erting, noe som like gjerne bør unngås da det er vanskelig å oppfatte i skriftlig form.

Link to comment
Share on other sites

Min største innsigelse mot Blaser R93 er ikke sikkerheten men det som for meg er aller vikstigst med ei rifle; treffe det man sikter på.

 

Min erfaring med R93 og blaserskyttere er at de skyter bra i benk, med støtte og annen statisk skyting(les langhold). Med en gang skytteren står på bakbeina slår riflas mangel på balanse, dynamiske egenskaper og andre ulemper inn umiddelbart. Jeg administrerer en skytebane for løpende viltmål med mye trafikk og vi har bla et par Tikka T3 som klubbvåpen. Jeg har enda til gode å se en eneste R93 skytter som skyter bedre med sin egen rifle enn med en av T3 klubbriflene i lik konfigurasjon på skyting uten støtte. Dette er på skytebanen. I skogen gjelder dette selvfølgelig ikke når rådyret dukker opp på 80m i reting mot bilen og ikke der hvor "lavetten" peker mot de lange holdene på snauflata..

 

Kort oppsummert: Når det gjelder å treffe målet under alle forhold er R93 en ulempe for skytteren sammenliknet med enkelte andre rifler. Dette er "kostnaden" R93-skytteren må ta hvis man skal nyte godt av R93'ens andre udiskutable fordeler. Jeg foretrekker å treffe først, så får jeg heller kompromisse på de andre bekvemmelighetene.

 

 

Dette her er jo interessant! Dårlige treff er jo tross alt et vanligere problem enn at børsa eksploderer. Et Google-søk på Torf (Ja, jeg gjorde det. Jeg var nysgjerrig...) avslører at dette er en kammer-bruker som vet hva han prater om og er verdt å høre på. Så får det heller være at Jocke Smålenning har satt en verdensrekord i jaktskyting med en R93, og at en annen på det svenske landslaget også bruker R93. Jaktskytingen de konkurrerer i omfatter både skyting på frihånd og bevegelige mål.

 

Nåvel. Så Torf: Som du vet har jeg en R93, og jeg kommer neppe til å bytte. For meg 22LR-løpet er alene grunn god nok til å gå for R93. Kan du være så snill å forklare hva du mener med mangel på balanse og dynamiske skyteegenskaper? )Og jeg spør IKKE for å forsøke å sette deg til veggs,- jeg spør fordi jeg lurer! Jeg har lenge hatt lyst til å customisere/optimalisere Blaseren min, og da er det fint med gode råd.

 

mvh

Ulf

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Dette lurte eg også på. Hadde en liten tur på banen med selvmordsbørsa blaser r93 kal 3006 med demper og en tikka t3 kal 6,5 uten demper i dag. og tro meg. eg er ikke alverdens til skytter. Men må bare sei att, eg skaut bedre med blasern en med tikkaen. Dette i liggende sittende/benk og stående. og selv om eg er litt skepisk til blaseren etter att denne tråden kom kommer den til å bli brukt. så får eg håpe att eg sliper å anligge helskjegg. :D

 

Godt nyttår.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man sammenlikner en R93 professional med en T3 Lite med samme kikkert, feks en 3-9x40, er forskjellen:

 

-Tikkaen har balansepunktet lenger foran som er meget viktig

-Tikkaen har bedre avtrekk ( i skyttermiljøet i England omtales R93 avtrekket som det beste dårlige avtrekket på markedet :-) )

-Tikkaen har bedre mulighet for optimal plassering av kikkert. På R93 er man låst til orginalmontasje.

 

Balansepunktet på R93 forbedres med å montere demper men de fleste gjør tabben med å kappe pipa. Monterer man samme demperen på Tikkaen opprettholder den forspranget i balanse.

 

Har testet Blaser Jaktmatch/tung 223 pipe mot Tikka T3 Varmint 223 på gode skyttere. Der er det knockout fordel T3.

 

Jocke Smålenning skyter bra uansett hva slags våpen han tar i. Han har neppe betalt Blaseren selv.

Link to comment
Share on other sites

...........................................fordel T3.

 

Jocke Smålenning skyter bra uansett hva slags våpen han tar i. Han har neppe betalt Blaseren selv.

Hva har det med saken å gjøre 8) Bare for å påpeke en ting først. Jeg er ikke av de som er "storfornøyd med Blaser" snarere tvert om. Men jeg har fremdeles en Blaser i skapet, og skyter årlig noen dyr med den. Dette er vel første gang jeg forsvarer dette instrumentet :roll: Den eneste fordelen med Tikkaen kontra Blaseren i forhold til praktisk skyting er etter min mening at Tikkaen har skikkelig magasinkapasitet. På elgbanen mangler en ett skudd med R93- og til jaktfelt-to- der har T3en et fortrinn. De argumentene utover det vitner vel mere om fanatisme- og sysnsing :wink:

At en egen test av en T3 og en R93 kan komme i T3ens favør er nok naturlig. Kjenner en ikke Blaseren og mekanismen tar det en tid før en blir fortrolig med den- før en blir fortrolig med den, skyter nok majoriteten bedre med en normal boltrifle. Angående personskade er vel T3en overrepresentert?, en liten hettepunktering og du får gassen og plastdekslet mitt i fleisen. Vernebriller er vel påkrevet med T3? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Angående personskade er vel T3en overrepresentert?, en liten hettepunktering og du får gassen og plastdekslet mitt i fleisen. Vernebriller er vel påkrevet med T3? :wink:
Den påstanden dukkerogså opp med jevne mellomrom, jeg savner fortsatt dokumentasjon på at det faktisk har skjedd (og på hvorfor ingen snakker om dette som et problem med M595 og M695 som har samme del i samme materiale).

Ellers er min erfaring som skyteleder den samme som Chiefen.v-2 sin. Hva som er god balanse og godt avtrekk er en subjektiv vurdering, R93 samsvarerikke med Torf sine preferanser. Jeg tviler ikke på hans observasjoner, men mine er altså motsatt.

Avtrekket på R93 er "annerledes", det krever litt tilvenning, men det er rent og distinkt. Det noen sliter med er at det har relativt lang ettervandring, men som sagt, dette klarer de fleste å venne seg til.

Link to comment
Share on other sites

Fordel T3 er ikke vanskelig å påvise på skytebanen. Det er bare å sette igang med å trene mye så kommer forskjellen frem. Tell poeng.

 

Smålenning er høyst sannsylig sponset med våpen i reklameøyemed. Produsentene vet at hvis de pusher produktet sitt til den og den skytteren vil det dukke opp høyt på resultatlistene når gutta er så gode at de treffer med hva det skal være.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Begge T3 klubbriflene våre var inne til service fordi boltmuffa sprakk, Den ene traff skytteren i øyebrynet rett over øyet slik at skytteren begynte å blø. Ren flaks at den ikke traff øyet. Vi hadde selvpålagt skyteforbud med riflene inntil vi fikk nye hetter som schou/Tikka påso var nye og forbedrete. Begge riflene var i 223rem.

Link to comment
Share on other sites

Smålenning er høyst sannsylig sponset med våpen i reklameøyemed. Produsentene vet at hvis de pusher produktet sitt til den og den skytteren vil det dukke opp høyt på resultatlistene når gutta er så gode at de treffer med hva det skal være.

Jeg skal spørre han neste gang jeg treffern` frem til da kan du jo fortsette å komme med gode teorier om temaet. :wink:

Den har stoor underholdningsverdi denne tråden her :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Blaser Pro selv, men jeg er enig med Torf på et punkt og det er skytingen. Blaseren er kort, let og kompakt,- og det gjør at jeg opplever at den krever endel tilvenning å skyte virkelig godt med.

I hvilken grad dette skyldes totallengden eller balansepunkt er jeg usikker på, men for dem som var vant til noe lengre og tyngre tar det noen skudd før du "knekker koden".

 

Dette er selvfølgelig individuelt, men jeg opplever at lette små våpen har et kritisk behov for god kinnkontakt, ellers får jeg det liksom ikke helt til...

Link to comment
Share on other sites

At Jocke Smålenning er sponset av Blaser, Zeiss og Norma er ingen hemmelighet. Likevel tror jeg ikke noe særlig på at man setter verdensrekorder med "hva det skal være". Det er vel tett i toppen i skyting som i andre idretter.

 

Jeg har skutt litt med børsa til Jocke Smålenning. (Han sa forresten da at det var den beste børsa han noengang hadde hatt, men han kan vel kanskje ikke si noe annet). Børsa hans var såvidt jeg kunne se customisert ved at:

 

1. Orginalstokken var byttet ut med en formsydd, med høyere kolbe og utovervinklet pistolgrep, som på GRS-stokkene.

2. Tung og lang pipe.

3. Det var tatt av litt gods på låsekassa, helt nede ved avtrekkerbøylen. Dette for at pekefingeren ikke skulle øve sideveis trykk mot våpenet i avtrekksøyeblikket.

 

Når det er sagt syns heller ikke jeg at balansen i R93 er optimal, men det er vel prisen å betale for kort og hendig gevær. Blaser sine orginalmontasjer er for høye for sikter med mindre enn 56mm objektiv, selv med low-ringer. Heldigvis kan man enkelt frese til Leupold QR-ringer. Avtrekket er ihvertfall ikke noe bedre i R93 enn i T3.

 

Det mest irriterende for meg er mangel på justerbar stokk,- når det er så enkelt å veksle mellom ulike løp og sikter burde justerbar stokk vært obligatorisk... Jeg hadde også ønsket meg et pistolgrep som fikserte høyrehånden likt hver gang, og gjerne med en utvinkling som i GRS-stokkene. Er det noe en børsemaker kan fikse?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tipper Smålenning ligger på ca 95 - 97% av maks kapasitet med ei optimal rifle når han skyter R93. Hvis han alikevel vinner i sine grener med å ligge på 97% med en R93 er det jo greit.

 

For å sette ting litt på spissen med referanse til konkurranseskyting kan vi jo putte et 22LR løp i R93 og sammenlikne den med ei rifle som koster omtrent det samme; Anschutz 1827 Fortner. Ingen ved sine fulle fem tror vel at det er en konkurransefordel å skyte med R93? Det finnes (bare nesten dessverre) "1827-er" blandt grovkaliberrifler også til samme pris eller lavere en det mange betaler for en R93.

 

Til trening er .22-settet til R93 glimrende. Det burde alle R93-eiere ha og pøse ut ei kasse patroner i året.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder sikkerhet er det antakelig mange riflemerker man bør holde seg borte fra. Remington 700 er vel kanskje den verste av alle

Kunne du være snill å uttype dette ?

Jeg sitter nemlig og vurderer om jeg skal kjøpe meg nettopp en Remington 700 fordi jeg har hatt inntrykk av at denne er både presis, velprøvd, pålitelig, og sikker. -I tillegg til at det da finnes ektremt mye ekstra å få tak i til den i form av stokker, underbeslag etc. (og at den ser 'riktig' og velproporsjonert ut etter mitt syn)

 

Det jeg sikter til er problemene som har vært med avtekket som Arrowmaker påpekte. Det har vært mange saker mot Remingtin pga. vådeskudd som skyldes en designfeil i avtrekket. Så kan man selvfølgelig diskutere hvem som har skyld i vådeskudd og hvem det er farlig for :wink: .

 

Det som har forundrer meg mest med denne saken er Remington sin interesse for å rydde opp i problemet. Det er til og med slik at designeren av avtrekket har påpekt overfor Remington at det er en farlig feildesign. Selv da benekter Remington problemet og ønsker ikke å rydde opp i forholdet. Når man vet dette kan man bli noe betenkt over produktene som kommer ut fra firmaet.

 

Så skal jeg komme med en påstand/spekulasjon som jeg ikke har belegg for. Hvis du har sett "pipeblokeringstesten" som er linket til tidligere i tråden så sprendges pipa på både Remington og Browning. Min påstand er at bearbeiding, varmebehandling og stålkvalitet hos disse produsentene ikke er på høyde med f.eks de Europeiske.

 

Selv har jeg sansen for Remingten 700 designet. Designet på låsekasse og løpstilpasningen mot bolthode er regnet som meget sikkert.

Avtrekket har de til slutt endret som Arrowmaker sier.

 

Hvis jeg var deg hadde jeg kjøpte en Remington 700 klone av god kvalitet i stede dersom du likevel skal bytte ut deler som stokk, underbeslag etc.

Link to comment
Share on other sites

Kort oppsummert: Når det gjelder å treffe målet under alle forhold er R93 en ulempe for skytteren sammenliknet med enkelte andre rifler.

For et nisseutsagn.....

:lol::lol::lol:

 

Var ikke bare den setningen som var ett nisseutsagn,

Jeg gir meg ende over for hvor mange idiot utsagn det går an å få inn i en tråd

:lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol:

 

Tror faktisk at Northug gå på ski som er 80% av alle andre i WC forde han trenger ikke mer.

Sånn er det med alle idrettsutøvere tror jeg for de har ikke vinnerinstinkt :lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Kort oppsummert: Når det gjelder å treffe målet under alle forhold er R93 en ulempe for skytteren sammenliknet med enkelte andre rifler.

For et nisseutsagn.....

:lol::lol::lol:

 

Var ikke bare den setningen som var ett nisseutsagn,

Jeg gir meg ende over for hvor mange idiot utsagn det går an å få inn i en tråd

:lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol:

 

Tror faktisk at Northug gå på ski som er 80% av alle andre i WC forde han trenger ikke mer.

Sånn er det med alle idrettsutøvere tror jeg for de har ikke vinnerinstinkt :lol::lol::lol:

 

Det var jammen saklige og velbegrunnede motargumenter..

Link to comment
Share on other sites

Kort oppsummert: Når det gjelder å treffe målet under alle forhold er R93 en ulempe for skytteren sammenliknet med enkelte andre rifler.

For et nisseutsagn.....

:lol::lol::lol:

 

Nei. Noe nisseutsagn er det absolutt ikke! Torf skriver at hans erfaring er at selv blaser-eiere skyter bedre med Tikka T3 enn med Blaser R93, og det er slett ikke noe nisseaktig over det. Snarere tvert i mot.

 

Blaser-tråder ellers pleier å være fulle av lumske og skumle eksplosjonsteorier (ofte på fremsatt på dansk), og da er det befriende at diskusjonen dreier over mot mer skytetekniske momenter. Torf har, i motsetning til mange andre forumhelter, lang erfaring som skytter på høyt nivå. Det gjør han verdt å lytte til, syns jeg.

 

Men Torf; Anschutz-rifla du nevnte over er et skiskyttergevær, og å sammenligne skiskyttergevær og jaktrifler blir jo litt som å sammenligne epler og pærer. Likevel hadde det vært interessant om du forklarte akkurat hva som gjør Anschutz 1827 lettere å treffe med enn Blaser R93.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du setter identiske skjefter på en R93 og en 1827 og balanserer riflene likt vil fortsatt 1827 ha en fordel med mye bedre avtrekk og kortere lukketid. Tar man i dette tilfellet også med behovet for rask omlading har 1827 enda større fordel her selv om det er litt urettferdig siden R93 i utgangspunktet er designet som ei grovkaliberrifle.

 

Ulempen med å starte skytterkarrieren med top of the line Anschutz, Walther eller FWB i 22LR er at "alle" andre rifler, fin eller grov, føles som en nedgradering etter det.

Link to comment
Share on other sites

[quote name="HighPower"

Avtrekket på R93 er "annerledes"' date=' det krever litt tilvenning, men det er rent og distinkt. Det noen sliter med er at det har relativt lang ettervandring, men som sagt, dette klarer de fleste å venne seg til.[/quote]

 

Dette lar seg ordne på enkelt vis, ta en liten bit gummi og lim bak avtrekker, mellom avtrekker og bøyle og fil ned til den passer. (ettervandring borte). :D

Link to comment
Share on other sites

[quote name="HighPower"

Avtrekket på R93 er "annerledes"' date=' det krever litt tilvenning, men det er rent og distinkt. Det noen sliter med er at det har relativt lang ettervandring, men som sagt, dette klarer de fleste å venne seg til.[/quote]

 

Dette lar seg ordne på enkelt vis, ta en liten bit gummi og lim bak avtrekker, mellom avtrekker og bøyle og fil ned til den passer. (ettervandring borte). :D

 

Ja sånn er det når man har avtrekk ala luftgevær :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...