Jump to content

Hva er Blaser?


RonnyL

Recommended Posts

  • Replies 376
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg vil frem til at skal du sammenligne noe, så ta ikke alle blaser ulykkene i hele verden og dødsfall i traffiken i norge. Jeg finner liksom ikke helt sammenligningen. Og så vidt jeg vet har det ikke vært en eneste ulykke med en Blaser R93 produsert i 2011. Vil det si at det er verdens beste og sikreste rife da? Og det er vel bare noen få kalibre det er snakk om.

Og R8 har det vel Aldri skjedd noe med i det hele tatt. Den må være sikker den :wink: Godt det er kommet en børse som det ikke kan skje noen ulykker med. Regner med at alle vil ha det sikkretste våpenet og bytter ut sine livsfarlige Mausere som er 70 år gamle. Men det er kanske ikke så farlig å tenke på at å miste en arm eller hånd så lenge man ikke blir drept. Nå har det jo ikke vært så mange som har blitt drept av en R93 heller, men sånn for den dårlige sammenligningen din sin skyld.

 

Så kan du da si at alle R93 er livsfarlige? Eller vil du påstå at en R93 i kaliber 30.06 er livsfarlig å skyte med når det ALDRI har vært en eneste ulykke med den?

 

Jeg vil heller påstå det motsatte. En R93 i kaliber 30.06 og flere til er det sikreste våpenet i verden å skyte med da det ALDRI har vært noen ulykker med dem.

Link to comment
Share on other sites

Årsagen er at man aldrig må give udtryk for ens virkelige respekt for en person som Amatør, da det let kan medføre, at han bliver for selvsikker, og eventuelt forsøger at begynde og gå på vandet 8):wink:

 

Er på generelt grunnlag enig med deg Ignorant.

 

Men Jeg regner Amatør og deg for å være i klubben med oss som har tørr(Kanskje til og med sprukken) hud bak øret. Vi er stolte og avslappede i vel ervervet livserfaring, vi lar oss i ikke vippe av pinnen pga. litt skryt eller annerkjennelse :P

 

 

Om Amatør skulle begynne å gå på vannet vil det være helt naturlig. Der han bor ligger isen nesten hele året.

Link to comment
Share on other sites

Nå har vi sporet av, skal vi vurdere sikkerheten til Blaser R93, så blir detaljsammenligning med bil meningsløst. Det er som å sammenligne epler og bananer.

Det går å sammenligne risikoen ved aktiviteten skyting med Blaser og aktiviteten å kjøre bil. Men da må du sammenligne risikoen ved en times skyting og en times bilkjøring. Med det antallet ulykker vi har ved skyting med Blaser, så er risikoen ved denne aktiviteten særdeles lav. Antar vi 200000 våpen totalt, og 20 timer skyting pr våpen i snitt. 11 ulykker med alvorlig personskade gir da en ulykke pr 380000 timers skyting. Antar vi 2 000 000 biler i Norge, hver brukes 350 timer pr år i snitt. Antar vi da at vi har 6000 ulykker med alvorlig personskade så gir det en risiko på en ulykke pr 120 000 timers kjøring. Da er bilkjøring tre ganger mer risikabel enn å skyte med Blaser.

Tallene mine er kun grove estimater, og beregningene er avrundet. Dersom noen bryr seg med detaljene så er det bare å finne korrekte tall og bytte ut.

 

Så kommer vi til det som jeg tror amatør vil frem til. Dersom vi velger et annet våpen, f.eks Sauer 200 STR, så har det mange flere brukstimer enn Blaser, det er produsert omtrent like mange våpen, i omtrent samme tidsperiode. Men det er rapportert langt færre ulykker med alvorlig personskade.

 

HVORFOR??

Link to comment
Share on other sites

Spesiell diskusjon dette.

 

Har en kjenning i nabolaget som kjøpte seg en av de tidligere R93 som kom enten i 6,5 eller 30-06.

 

Sluttstykket eksploderte og ødela mye av ansiktet hans. Fikk varige men som syns godt den dag idag.

 

Meget erfaren skytter og jeger som brukte fabrikk ladet ammo.

 

Blir litt rart å lese at slike ulykker ikke har skjedd.

 

Blaser gjorde såvidt jeg vet forandringer på sluttstykket etterpå.

 

Tok for å si det pent bort litt av lysten til å eie en R93 selv om dagens R93 ser ut tll å funke veldig bra.

 

Kjøpte en R8 her om året og er middels fornøyd med den.

 

Skjønner ikke helt denne iver etter å fornekte trøbbel med Blaser. Innovativ teknikk har som regel uforutsigbare bivirkninger. Det gjelde å ikke fornekte men å ta det på alvor.

 

 

Paal Dalen

Link to comment
Share on other sites

Spesiell diskusjon dette.

 

Har en kjenning i nabolaget som kjøpte seg en av de tidligere R93 som kom enten i 6,5 eller 30-06.

 

Sluttstykket eksploderte og ødela mye av ansiktet hans. Fikk varige men som syns godt den dag idag.

 

Meget erfaren skytter og jeger som brukte fabrikk ladet ammo.

 

Har etter eg kjøpte blaser å etter denne tråden kom lest litt om ulykker med blaser og eg har kun kommet fram til 1 en ulykke i norge og det var ikke med 6,5 eller 3006 kal men 8x68 tror eg og som var heimeladet og overladet .

Link to comment
Share on other sites

[Har etter eg kjøpte blaser å etter denne tråden kom lest litt om ulykker med blaser og eg har kun kommet fram til 1 en ulykke i norge og det var ikke med 6,5 eller 3006 kal men 8x68 tror eg og som var heimeladet og overladet .

 

Det er faktuelt fejl.

 

Jan Sørlis rifle var ganske korrekt i 8x68 og der blev anvendt hjemmeladdet ammo.

MEN den utretning som kom fra KRIPOS konstaterede at der IKKE var tegn på unormalt tryk (overtryk) Derimod var der tegn på defekt messing i hylsterbunden, da der var opstået en sprekke i hylsterbunden, der gik fra tændhættehullet, og ud til kanten, og et stykke op langs siden. Det havde medført en kraftig gaslækasje.

 

Det kunne forøvrigt være interesant at få oplyst fra Jaktdalen, om hans kammerat var Jan Sørli, eller en anden

Link to comment
Share on other sites

Hei

av det som er å lese om desse ulykkene så har det skjedd 7 til 8 ulykker med blaser. Og av dei er det brukt selvladet ammo i alle uten en. Så eg bare spør kan det vere att hylsene har vert laddet for mange ganger med tretthet i hylsa som resultat. Har selv vert aktiv pistol skytter og ladet selv, og der så eg att hylsene ikke tålte allverden av omladning så personlig laddet eg ikke 9 mm og 38 hylsene mer 3 ganger før eg skrotet dei pga sprekker og strekkmerker.

Link to comment
Share on other sites

Jan Sørli er ikke kamerat men en kjenning. Gikk på samme barneskole med noen trinn mellom.

Ordentlig trist sak for han.

 

Fikk info rett etter ulykken og det er mange år siden.

 

Såvidt jeg har registrert da eller i ettertid finnes det ikke grunnlag for å legge skyld på noen andre enn Blaser for ulykken.

 

En gasslekkasje rundt fenghette er ikke uvanlig. Har selv opplevd det to ganger med Sellier&Belliot original treningsammo. Begge ganger fikk jeg trynet fullt av kruttslam og måtte bruke en vedskie for å få opp hevarm men ingen skader av alvorlig art. Dette med en remington 700. Børsa humper og går ennå.

Gassovertrykksport fungerte altså her. Med en Blaser av eldre type ville jeg risikert sluttstykke sprenging slik jeg forstår det.

 

Blaser forandret sluttstykket etter denne ulykken og det sier vel sitt.

 

Paal Dalen

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Tror ikke dere trenger å bekymre dere for Blaserens liv og levnet i Norge.

 

Når myndighetene begynner å håndheve § 5 Forbudte skytevåpen.

Der står det blant annet. Sitat: "samt forbudet mot skytevåpen kamuflert som en annen gjenstand" sitat slutt.

Så når dette blir håndhevet, regner med med tilbakevirkende kraft, slipper vi å omgås disse skumle kreasjonene.

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

.... rifle var ganske korrekt i 8x68 og der blev anvendt hjemmeladdet ammo.

MEN den utretning som kom fra KRIPOS konstaterede at der IKKE var tegn på unormalt tryk (overtryk) Derimod var der tegn på defekt messing i hylsterbunden, da der var opstået en sprekke i hylsterbunden, der gik fra tændhættehullet, og ud til kanten, og et stykke op langs siden. Det havde medført en kraftig gaslækasje....

Ignorant, finnes det en kopi av denne utredningen på nettet? Jeg ser at det blir skrevet at sluttstykket ble endret etter denne ulykken, ble det muligens brukt magnum sluttstykkehode på de første Blaserne i 8x68S?(Har en i 8x68S selv :? )

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Beklager å bryte inn i diskusjonen, men jeg har et spørsmål angående kolben på r93 professional.

 

Er det mulig å få laget en skikkelig justerbar mekanisme på den syntetiske stokken?

 

Har lyst på en r93 professional, men vet at jeg må en del opp fra kolben, så vil gjerne vite fra dere som kjenner våpenet om det er mulig... Eller finnes det andre muligheter? Jeg ser på den syntetiske stokken som et problem når det kommer til modifiseringer, men kanskje det ikke er så problematisk som jeg ser for meg?

 

På forhånd takk.

Link to comment
Share on other sites

Har noen informasjon om skadene på våpna i alle ulykkene er like? Eller er det forskjell på de med og uten sluttstykkehus i plast? Hadde vært interessant å sett bilder eller beskrivelser av hva som har fysisk har skjedd med de aktuelle riflene. Følger sluttstykkehodet med resten av sluttstykket bakover? Isåfall hvorfor, er låsedelen i pipa ødelagt eller har sluttstykkehodet skader eller har låsinga åpna seg? Synes teorien om gasslekkasje er interessant, er dette noe som går igjenn i alle tilfellene?

Link to comment
Share on other sites

Jepp!Mange Børsiser kan ordne dette på Blaser med syntstokk.Bla Rygge våpen,jakt og friluft,XXL for å nevne noen.
Men det er ikke alle som vil:

 

ARBEID UTFØRES IKKE PÅ HÅNDVÅPEN,LUFTGEVÆR ,PUMPE / HALVAUTO VÅPEN & BLASER R93
http://www.magnumhansen.com/borsemakerarbeid05.htm

 

Og det er nettopp derfor jeg skrev mange,og ikke alle Børsiser!

Når det gjelder Hansen så tror jeg,uten å vite at når det gjelder arbeid på R93 så kan det tenkes at med det så menes det mekanisk arbeid.

Jeg kan høre med han neste gang jeg treffer han om det hadde vært aktuellt å lage en justerbar kolbekam,jeg bor 5 min unna og har en Blaser som trenger høydejusterbar kolbe 8)

 

Men ellers skal du ha takk for å påpeke noe jeg ikke har sagt :winke1:

Link to comment
Share on other sites

jakt og friluft har lang tradisjon med justerbar kolbekam på blasere og andre rifler. Blir veldig bra resultat.

Har kontaktet R. Hansen ang. å pode et lothar walter-løp i R93en min, og det ville han ikke. Han har sikkert kunnskapen, og hvertfall utstyret, men erfaringen mangler han kanskje... Den er jo ganske ulik vanlige rifler i mekanisme osv...

Link to comment
Share on other sites

Han har sikkert kunnskapen, og hvertfall utstyret, men erfaringen mangler han kanskje... .

 

Hva med å prøve å se hva han skriver på sin egen hjemmeside da?

 

ARBEID UTFØRES IKKE PÅ HÅNDVÅPEN,LUFTGEVÆR ,PUMPE / HALVAUTO VÅPEN & BLASER R93

Det ble diskutert om hva som menes med arbeid. Jeg er i likhet med deg fullt i stand til å lese :wink:

Link to comment
Share on other sites

Basert på uttalelser fra flere børsemakere jeg har snakket med antar jeg svaret vil være at arbeid på Blaser-løp et svært tidkrevende og medfører stor verktøyslittasje på grunn av materialkvaliteten og hardgetsgraden. Presiserer for ordens skyld at ingen av børsemakerne jeg refererer til har motforestillinger mot å ta oppdrag på R93.

Link to comment
Share on other sites

Hva med å lese hva som faktisk står der ? Begrepet materialkvalitet sier ingenting om at materialet er bedre eller dårligere enn et annet materiale, det betyr spesifikasjon. Og Blasers løp er i et stål som er svært hardt og krevende å bearbeide, igjen ifølge børsemakere som har erfaring fra å ha utført arbeid på dem. Hvordan disse egenskapene påvirker holdbarhet, presisjon og andre bruksegenskaper har jeg ikke sagt noe om, og med den tonen denne tråden har fått kommer jeg ikke til å si noe om det heller.

Link to comment
Share on other sites

Hva med å lese hva som faktisk står der ? Begrepet materialkvalitet sier ingenting om at materialet er bedre eller dårligere enn et annet materiale, det betyr spesifikasjon. Og Blasers løp er i et stål som er svært hardt og krevende å bearbeide, igjen ifølge børsemakere som har erfaring fra å ha utført arbeid på dem. Hvordan disse egenskapene påvirker holdbarhet, presisjon og andre bruksegenskaper har jeg ikke sagt noe om, og med den tonen denne tråden har fått kommer jeg ikke til å si noe om det heller.

 

Du er fejl på den igen.

Stålet i blasers løb er ikke anderledes end stålet i Sauers piber, og grundlæggende er det ikke værre at bearbejde end en sauerpibe.

Forskellen ligger i den overfladebehandling som Blaser anvender.

På de første anvendte man en saltbadsnitrering, på de senere har man anvendt plasmanitrering. Begge processer øger hårdheden i overfladen i en dybde på 0.01mm, samtidig med at den giver en markant bedre rustbestandighed. Dog har processen en tendens til at reducere stålemnets sejghed.

På de gamle piber med saltbadsnitrering var prosessen både udvendig og indvendig i selve riffelgangen. På de plasmanitrerede skal processen efter sigende ikke gå ind i selve riffelgangen.

Der er ingen bearbejdningsmæssige problemer i at dreje og fræse i en Blaserpibe, hvis man anvender almindelig modrene værktøj.

Link to comment
Share on other sites

@Ignorant: Les følgende setning en gang til, spesielt den uthevede delen.

Og Blasers løp er i et stål som er svært hardt og krevende å bearbeide, igjen ifølge børsemakere som har erfaring fra å ha utført arbeid på dem.

Så får du adressere eventuelle feil der de hører hjemme. Jeg er ikke børsemaker, og jeg overlater arbeid på løpene mine til folk jeg anser som kvalifisert til jobben.

 

@amatør: Hvis du er opptatt av å fordele skyld her får det være din sak. Jeg vil ikke trekke frem noen enkeltperson, og jeg gidder nå ikke engasjere meg i denne tråden utover å svare på innlegg som kan bidra til å bringe den tilbake på tema.

Link to comment
Share on other sites

Har vel lite eller ingenting å bidra med. Men en kompis hadde for noen år siden sin Blaser D99 inne hos børsemaker for å få utvidet ene choken i ene hagleløpet noe. Denne børsemakeren sa også at Blasers løp var harde i stålet , dette var som sagt drillingen til Blaser. Aner ikke om det er samme stål eller ikke...

Link to comment
Share on other sites

Fikk gjenget to nye Blaser-løp forrige uke. Kan bekrefte det andre sier her. Børsemakeren (en svært dyktig kar som leverte en knallbra jobb btw.) hevdet at han sliter ut et skjærestål (?? - vet ikke hva det heter, kan absolutt intet om dreiebenker og slikt) per pipe i motsetning til andre produsenters piper som er mye greiere.

Link to comment
Share on other sites

Fikk gjenget to nye Blaser-løp forrige uke. Kan bekrefte det andre sier her. Børsemakeren (en svært dyktig kar som leverte en knallbra jobb btw.) hevdet at han sliter ut et skjærestål (?? - vet ikke hva det heter, kan absolutt intet om dreiebenker og slikt) per pipe i motsetning til andre produsenters piper som er mye greiere.

 

Elementært Dr Watson, det handler sig om teknik 8)

Du kan eventuelt give et lille hint til din bøssemaker om en ny opfindelse fra forrige årtusinde 8) det kaldes hårdtmetalskær. Det er små billige dimser, ofte med 2 , 3, 4 , eller 6 anvendelige skærehjørner. Sådanne hårdtmetalindsatser som let klarer mellem 10 og 50 Blaseriber pr hjørne, kan let koste op mellem 20 og 60 kr pr indsats, svarende til mellem 5 og 30 kr pr skærehjørne.

Skal det være mere moderne findes der noget som kaldes Cermet skær. Her er prisen ofte lidt lavere og levetiden længere.

 

Men igen, så er jeg jo ingen ekspert på denne slags.

 

De Blaserpiber jeg har testet, har haft en hårdhed på mellem 26HrC og 29HrC, hvilket ret nøje svare til stålet som Sauer anvender.

Den hårde overflade som findes på Blaser, kræver bare at man tager en reel spån i første kuttet, så påvirker den ikke levetiden på skæret i det hele taget

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg bestemt meg for å kjøpe en Blaser R8

 

Dette er hva jeg skal ha:

BLASER R8 PROFFESIONAL 6,5X55

SCHMIDT & BENDER 3-12X50 ZENITH FLASH DOT 7 KOMP

(eventuelt zeiss med samme kvaliteter)

BLASER MONTASJE

GJENGING/KAPPING

A-TEC MAXIM.

 

Jeg har sendt mail til følgende for pris:

Winge Våpen, Landrø ,Jakt og Friluft, Evje Sport, Rogne Våpen, Beveren Sport, Hommersåk Våpen og Bruun våpen.

 

Er det noen vestentlige Blaser forhandlere jeg burde sendt mail til som ikke står i listen?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...