Jump to content

Hva er Blaser?


RonnyL

Recommended Posts

Hvis man ikke kan handle Blaser pga frykt for ulykker bør man vel avstå fra å bruke skytevåpen på generelt grunnlag. Håper de som liker Blaser handler det og de som ikke liker den handler noe annet. Men å understøtte sin avgjørelse om å handle noe annet enn R-93 med argumenter om at det er en dårlig og farlig konstruksjon synes jeg blir vel søkt.

 

Fredrik

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 376
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Blaser er jo langt mer enn R93/R8 :wink: K95 Er Blaser.

 

 

Nydelig kip!

En kamerat har en Comtesse m oppgradert treverk. Sykt pen.

Overraskende god å skyte med i kal 7x65R. Supert avtrekk og god presisjon.

Synd det ikke er så mye fjelljakt etter geitebukker her på østlandet... :)

 

M

Link to comment
Share on other sites

Hvis man ikke kan handle Blaser pga frykt for ulykker bør man vel avstå fra å bruke skytevåpen på generelt grunnlag. Håper de som liker Blaser handler det og de som ikke liker den handler noe annet. Men å understøtte sin avgjørelse om å handle noe annet enn R-93 med argumenter om at det er en dårlig og farlig konstruksjon synes jeg blir vel søkt.

 

Fredrik

 

Jeg har R93, og har vurdert ut i fra det grunnlaget. Hvis du mener det er søkt, så får det stå for din regning. Du mener det er en akseptabel risiko, jeg mener den er unødig og går over til noe annet. Alle er fornøyde?...

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder sikkerhet er det antakelig mange riflemerker man bør holde seg borte fra. Remington 700 er vel kanskje den verste av alle :overrasket:

Det som jeg synes er synd med Blaser i likhet med Remington er at de begge nekter for at det er noe feil med konstruksjonen som medfører en sikkerhetsrisiko. Det gjør ikke akkurat kjøpelysten min større for å si det slik :sick:

Nå er det lenge siden jeg har hørt om ulykker med Blaser R93. Jeg kan ikke huske å ha hørt om noen etter at de skiftet ut en eller annen stift/splint inne i urverket (sluttstykket) for noen år siden. Men splinten var vel bare en del av problemet, hvis jeg ikke har misforstått noe.

Link to comment
Share on other sites

Har både R93 og Remington 700 ( rørleggern) Den er bygd om litt med våpen journal mote ala 1992. Hva er så ille med kassa til Rem 700 da???

 

Det Blaser endra var så vidt jeg husker kledningen over sluttsykket det var plast på de første modellene.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer
@Mr.Polar. Så da vil du ikke ha Remington M700, Weatherby eller noen andre rifler heller...

 

Er vel "sprengnings-eksempler" og ulykker hos dem fleste leverandører. Men har faktisk ikke sett eksempler på at sluttstykket på en rem 700 har føket bakover og inn i hodet på skytter. Snarere at løpet/fremre del av låskasse desintegrerer (f.eks ved bruk av pistolkrutt). Remington rettsakene handler vel også mye om avtrekket, børser som har gått av uten at skytter har trykket på avtrekkeren. At skytter ikke har pekt våpenet i sikker retning er vist ikke like viktig.

Retttrekker mangler hevam som ekstra "klakk" og skulle da noe løsne så er det ingenting som holder igjen (svakeste ledd). Ellers har jeg kun sett at r93 har feilet ved bruk av magnum kaliber (8*68, 300, 375 osv). Kan dette har noe med kraftigere thrustback, eller hva det nå heter, å gjøre ? Det er vel også kjørt en rekke tester med R93 med stort overtrykk uten problemer.

 

Kanskje noe skulle starte en tråd om temaet "sprengning av låskasser", der en kunne legge inn eksempler på ulykker og årsaken til dem.

Link to comment
Share on other sites

Men har faktisk ikke sett eksempler på at sluttstykket på en rem 700 har føket bakover og inn i hodet på skytter.

 

Ikke jeg heller :winke1:

I segmentet boltrifle er vel kanskje Blaser R93 alene om å bruke sluttstykket som selvmordsprosjektil :(

Har jeg forstått problemet med R93 rett, så er det gassutblåsninger inn i sluttstykket, f.eks en tennhettesprengning, som kan medføre at det "låser seg opp" og skyttes bakover. Låsningen i seg selv er meget kraftig som mange poengterer.

Link to comment
Share on other sites

Det som forundrer meg med denne stadig tilbakevendende Blaserdiskusjonen er den manglende vilje/evne fra mange til å se de tekniske realitetene i bl annet Amatør, Ignorant og Per-S s argumentasjon.

 

For å sammenligne med M98 så tenkte faktisk Paul Mauser på å beskytte skytteren hvis noe uforutsett skulle hende.

 

At uforutsette ting fremdeles kan hende er tydeligvis en detalj konstruktørene av Blaser 93 ikke tok hensyn til. De fleste produsenter i dag følger en sikkerhetsfilosofi maken til P Mauser om at det ikke skal være bare en feil som kan føre til katastrofalt resultat.

 

At Blaser velger å ikke ta hensyn til dette gir meg en litt dårlig følelse for hele firmaets filosofi og tanke på kundens sikkerhet.

 

For det er et uomtvistelig faktum at hvis låsingen går opp er det ingen ting som, ikke en gang forsøker, å holde sluttstykket tilbake fra å treffe skytterens ansikt. Verre enda, det vil faktisk øke hastigheten mot skytterens ansikt.

 

Personlig er jeg ikke i tvil om at ingeniørene hos Blaser må ha sett denne muligheten for personskade, men uten å reagere på det. De har med andre ord tatt sjansen.

 

At folk velger å se bort fra dette som noen risiko det er verd å tenke på blir jo opp til hver enkelt, men det er jo også betenkelig at mange synes å akseptere en slik åpenbar svakhet i en moderne konstruksjon. Ikke minst med tanke på de alvorlige ulykkene som har inntruffet.

Link to comment
Share on other sites

Det som forundrer meg med denne stadig tilbakevendende Blaserdiskusjonen er den manglende vilje/evne fra mange til å se de tekniske realitetene i bl annet Amatør, Ignorant og Per-S s argumentasjon.

 

For å sammenligne med M98 så tenkte faktisk Paul Mauser på å beskytte skytteren hvis noe uforutsett skulle hende.

 

At uforutsette ting fremdeles kan hende er tydeligvis en detalj konstruktørene av Blaser 93 ikke tok hensyn til. De fleste produsenter i dag følger en sikkerhetsfilosofi maken til P Mauser om at det ikke skal være bare en feil som kan føre til katastrofalt resultat.

 

At Blaser velger å ikke ta hensyn til dette gir meg en litt dårlig følelse for hele firmaets filosofi og tanke på kundens sikkerhet.

 

For det er et uomtvistelig faktum at hvis låsingen går opp er det ingen ting som, ikke en gang forsøker, å holde sluttstykket tilbake fra å treffe skytterens ansikt. Verre enda, det vil faktisk øke hastigheten mot skytterens ansikt.

 

Personlig er jeg ikke i tvil om at ingeniørene hos Blaser må ha sett denne muligheten for personskade, men uten å reagere på det. De har med andre ord tatt sjansen.

 

At folk velger å se bort fra dette som noen risiko det er verd å tenke på blir jo opp til hver enkelt, men det er jo også betenkelig at mange synes å akseptere en slik åpenbar svakhet i en moderne konstruksjon. Ikke minst med tanke på de alvorlige ulykkene som har inntruffet.

 

Meget gode poenger. Hele konstruksjonen er livsfarlig. Personlig kjenner jeg frykten river og sliter i meg for hvert skudd jeg sender avgårde. Blaser R93 er ganske sikkert en del av et komplott fra tyskernes side for å ta livet av norske jegere for dermed frigi jaktareal for tyske gjestejegere.

Beklager OT. Av og til bare rakner det...

Link to comment
Share on other sites

Ford kalkulerte på 60-tallet med at det var billigere å betale ut erstatning i hvert enkelt tilfelle for de som ble skadet eller omkom, fremfor å kalle tilbake en bilmodell for å utbedre en livsfarlig feilkonstruksjon.

 

Så at store produsenter iskaldt har regnet seg frem til at en løsning er å foretrekke fremfor en annen uten hensyn til etikk og moral, er ikke noe nytt. Og Ford lever vel videre den dag i dag de.

 

Denne historien er forøvrig helt uten sammenligning med Blaser, bare tenkte det var noe å tenke på i lys av Sauer-hansens utsagn.

Link to comment
Share on other sites

Hvis en hjemmelader legger i litt ekstra.. er det da lett og kjenne trykktegn på en Blaser retttrekker?

med at det er tungt hevarm løft som andre rifler har?

mulig det er derfor det går noen av disse i trynet en gang i ny og ned.

 

Ulykker med rem 700 ja, men slår de bakover i trynet på skytteren?

Eller går de av i hytt og pine?

 

Har ingen erfaring med Blaser. Men er skeptisk..

kjører forresten ikke Ford heller.. :lol:

Link to comment
Share on other sites

At Blaser velger å ikke ta hensyn til dette gir meg en litt dårlig følelse for hele firmaets filosofi og tanke på kundens sikkerhet.

 

Ja, ja det tror jeg nok de driter i, da hadde de nok overlevd lenge .......

 

:roll::roll:

Mange av Blasers konstruksjoner går vel mere på å være annerledes, som appellerer til mange, enn å være f.eks sikrest, noe som også appellerer til mange, med f.eks polstra lekestativ, bilbelter og midtdelere er det jo ikke rart at folk kaster seg utfor fjellskrenter, ferdes til fots på motorvei uten refleks vinternatt eller skyter R93, noen får jo et kikk av sånt.

 

Ærlig talt liker jeg bedre å selge noe annet til folk. Bedre ble det ikke etter at jeg fikk til noe som ikke skulle gå; å ta avtrekk uten at den var helt i lås. Ja det går også med noen bolt rifler, men der er det deler av låseklakker og hevarm som vil holde igjen, på en R93 er det øye/kinnbeinet til skyttern.

Link to comment
Share on other sites

Det som forundrer meg med denne stadig tilbakevendende Blaserdiskusjonen er den manglende vilje/evne fra mange til å se de tekniske realitetene i bl annet Amatør, Ignorant og Per-S s argumentasjon.

Tja...

- Amatør refererer direkte Lutz Möller sin ensidige formidling. Hva Möllers motivasjon er får han selv svare for, men der gjøres ingen forsøk på å slippe Blaser til med sin side av saken.

- Ad Per-S, så bør du lese hans betraktninger i sin helhet (jeg kjenner ham godt og vet hva han faktisk mener om Blaser), siterer et par eksempler:

Tidlligere i tråden er dette diskutert, og flere mener at risikoen med Blaser er akseptabel, jeg er en av dem som uten betenkeligheter ville brukt Blaser.
Jeg er i utgangspunktet positiv til Blaser, og har skrevet det flere steder. Likevel blir jeg tillagt de verste egenskaper og oppfattet som årsak til at melken surner i kjøleskapet, (eller noe annet fælt noe).

Begge sitatene fra dette innlegget: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?p=418288#p418288

- Ignorant sitter utvilsomt med høy kompetanse, men kan neppe sies å være upartisk all den tid han jobber for en konkurrent av Blaser.

 

Dere som er overbevist om at rettrekkere, og spesielt Blaser sine, vil sende sluttstykket i revers og at en tradisjonell boltmekanisme umulig kan utgjøre noen fare i så måte pga. hevarmen, har dere tenkt gjennom følgende forløp:

- En boltmekanisme får en gasslekkasje bakover gjennom åpningen for tennstiften, samme vei som på en Blaser.

- Låsehakene og hevarmen holder sluttstykkeskroget på plass.

- Gasstrykket virker da mot boltmuffen og tennstempelet, men skal slippe ut gjennom evakuatorporter i sluttstykkeskroget (som det også skal på Blaser).

- Hvis evakuatorportene av en eller annen grunn ikke slipper ut trykket, kan da boltmuffen ryke og bli sendt bakover ? Faren for dette er avhengig av sluttstykkets konstruksjon. Hvis boltmuffen holder, kan tennstempelet ryke av belastningen slik at den bakerste delen sendes bakover ? Igjen er dette avhengig av konstruksjonen, men begge scenarier er mulige i tilsvarende grad av at Blaser låser opp og sender luttstykket bakover.

Hvis man begynner å gå gjennom denne type ulykker er jeg overbevist om at det dukker opp mange mer konvensjonelle rifler som har sammenlignbar eller verre statistikk enn Blaser.

Ja, der har skjedd et fåtall ulykker med Blaser, og enhver ulykke er en for mye.

Nei, der er ikke dekning for å påstå at Blaser R93 er en farlig konstruksjon. Det finnes heller ikke dekning for å påstå at Blaser ignorerer noen risiko.

Link to comment
Share on other sites

@ toaal

 

Den frykten som du kjenner før vært avtrekk er det som ofte kalles rekylskrekk.

Du bør montere rekylbrems på den slemme seksogenhalven din !!!!

Takk Gud for at min neste børse blir en Blaser i cal. 9,3x57. Det er en patron som ligger i grenseland hva trykk angår når den skal avfyres i en Blaser. De er jo tross alt ikke beregnet på moderne patroner med høyt kammertrykk.......

Det ideelle kaliber for Blaser hadde vært 38x55 eller noe annet som var fyrt med svartkrutt, tror ikke dette røyksvake kruttet kommer til å bli noe suksess og at det kommer til å forsvinne like kjapt som det kom :!:

Link to comment
Share on other sites

Blaser må være Europas mest solgte rifle de siste årene.

 

Jeg tviler. Holder en meget, meget sterk knapp på Tikka T3.

 

Jeg er også en av de som absolutt ikke skulle ha Blaser rettrekker, på grunn av alle mulige grunner. Svak mekanisme, mye plast, ingen godfølelse. R93 og 6,5x55 var i samme kategori, det våpenet og det kaliberet jeg overhode ikke hadde noen planer om å eie. Så kjøpte jeg like godt en R93 i 6,5x55 og ble hekta.

 

Det er litt som den dagen jeg tok lappen. Morgenen før oppkjøringa sykla jeg mine siste meter. Nå står det 3 meget kurante boltrifler, elsket og æret, i våpenskapet. En Vixen i 222, en Sako AII i 308 (strøken!) og en gammel Mauser M2000 i 35 whelen. Ikke pokker om jeg selger dem. Og ikke pokker om de har fått være med på jakt det siste året. De står trygt her.

 

Men for min del virker R93, med kappa løp og maxim-demper, som et rimelig optimalt våpen. Jeg er hundefører, og verdsetter virkelig oppspenneren. Den føles jævlig trygg. Tok ikke lang tid før teknikken med oppspenning gikk vel så raskt som å fiple med en vanlig sikring. Andreskuddet er i kammeret før jeg rekker å tenke meg om. Børsa skyter så godt at det sjelden er bruk for andreskuddet, men læll da. Aldri hatt noen problemer med mating, generelt aldri hatt noen problemer med noe.

 

Montasjene er dønn solide - skifter fra kikkert til Trijicon RMR på halvminuttet, uten treffpunktforandring.

 

Skal ha et løp til, men har ikke akkurat bestemt meg for hva enda. Frister jo noe enormt å følge drømmen om en kort 358, men det innebærer vel litt ekstrakostnader. Ikke akkurat hyllevare...

Link to comment
Share on other sites

Jeg for min del kjører ikke motorsykkel. Det er rett og slett for farlig synes jeg, øker ulykkesrisiko tilsvarende å kjøre med promille. Jeg har sluttet å røyke for mange år siden, det øker rett og slett kreftfaren alt for dramatisk til at jeg vil ta risikoen. Det er en del farlige ting jeg gjør, som å drikke alkohol spise fet mat som er farlig for hjertet (i dag er det ribbe...) og kjøre bil på glatta, og jakte alene i fjellet langt fra folk. Det er risiko assosiert ved det meste i livet, vi gjør personlige vurderinger av risiko og utbytte hele tiden. Slik jeg vurderer det er det en risiko å omgås skytevåpen, og bruke disse. Hjemmelading øker risikoen. Jeg er i tvil om R93 er farligere enn andre rifler, og jeg vurderer det slik at de fåtallet ulykker som har vært med R93 i forhold til antall avfyrte skudd gjør dette til en forsvinnende lav risiko. Mye større farlighet ved å jakte alene i fjellet for eksempel.

Risikovurderinger gjør vi hele tiden. Jeg kan ikke forstå de som vurderer R93 slik at de ikke vil bruke den, men det er da opp til hver enkelt å vurdere sånt og det er da nok av riflekonstruksjoner å ta av!

 

God jul alle sammen, håper det blir harde pakker under treet!

 

Bent

Link to comment
Share on other sites

For en del år siden var det en DFS skytter som puttet ferdig ladde patroner i hylsetrommlen sin og lot de trommle over nattet for han ville ha blanke fine skudd med seg på banen :roll:

Han ladet sauer 200STRen sin med de blankeste patronene denne standplassen hadde sett.

Dette resulterte med det vi kan kalle våpenspreng,men våpnet holdt,all kruttgass avakueret ned mot magasin å blåste dette ut,våpnet ble en del tykkere og kolben sprakk,skytteren slapp fra det med skrekken.

Denne hendelsen sto det om i skyttertidene (DFS blad) for en del år siden.

Teknikerne hadde regnet ut at patrontrykket hadde vert over tre ganger så stort som det skulle pga hylsetrommlen hadde finnkornet kruttet nesten til støv,hvis jeg ikke husker feil så testet de patronene tett opp mot 10 000 bar mot normale 3400 bar i 6,5x55.

Som sagt dette er lenge siden og jeg har prøvd å lete dette fram men ikke funnet dette igjen.

Dette mener jeg må være en go kvalitetstest,så er det noen som vil ofre noen børser og spesielt BLASER R93 eller R8 så hadde dette vært spennende :lol::lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg brukt googel i 3 timer og lest om masse våpen som har gått i lufta. Mange skader men stort sett har det vært øyer og fingre det har gått ut over. Eneste børsa jeg har funnet som har sendt sluttstykket bakover er Blaser (jeg fant 8 tilfeller). Når man da tenker på at årsproduksjonen av Remington er større enn hele Blasers produksjon av R93 så langt tyder det på at r93 har en svakhet. Er Blaser ei farlig børse? Tror ikke det men er man maksimalt uheldig kan den være det.

Link to comment
Share on other sites

jeg personlig kunne ikke tenke meg Blaser. har aldri prøvd Blaser, men jeg vil ha riflene mine så enkle som overhodet mulig, og jeg liker ikke system rifler fordi jeg tror (sikkert ubegrunnet, men jeg er ultra konservativ når det kommer til våpnene mine) at når løp er blitt byttet x antall ganger at det vil bli slitasje på gjenger og slikt som kan påvirke presisjon. samme gjelder kikkertmontasjer og slikt også, tror kikkertene har det best når de monteres og får stå i fred på rifla.

men dette er bare noe jeg tror, har ingen motforestillinger mot folk som kjøper blaser, men jeg vil ha den gode gamle bolten.

Link to comment
Share on other sites

Ærlig talt liker jeg bedre å selge noe annet til folk. Bedre ble det ikke etter at jeg fikk til noe som ikke skulle gå; å ta avtrekk uten at den var helt i lås. Ja det går også med noen bolt rifler, men der er det deler av låseklakker og hevarm som vil holde igjen, på en R93 er det øye/kinnbeinet til skyttern.

 

Og hva skjedde med tennhetten da? Ved ufullstendig låsing får du avtrekk,- men det gir ingen resultat..

Hadde en dårlig ladeøkt som ivolverte en feiljustert necksizer- dette skjedde mer en en gang med skudd som ikke kamret skikkelig.

Ikke touch i tennhetten engang!

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer
Gidder du å ta en kort oppsummering av de 8 nevnte tilfellene?

F.eks utfall på skytteren, kaliber, hjemmeladd/fabrikkammo...

 

Er vel denne siden (som tidligere referet) som gir mest utfyllende info:

 

http://lutz-moeller-jagd.de/Waffen/Blaser/R93/Blaser-R93.html

Ellers gir et søk på "Blaser R93 Accidents" en del treff på google, men det er lite utfyllende info å finne.

Link to comment
Share on other sites

du finner den hvis du gidder å søke litt. Blaser har publisert den.

 

Kan ikke du legge ut en link til denne testen,jeg har sett etter dette på blaser siden men finner bare super markedsføringspropaganda fra en helt annen verden på disse sidene.

Tviler de har testet patroner som er ladet med tilnærmet pitolkrutt ala wit 310 i en blaser test :?

Link to comment
Share on other sites

Fjernet unødig sitering. G.Larson

 

For det første så er det ikke jeg som sliter med laderutiner,men dette har faktisk hendt en gang for en skytter og fikk se resultatet.

Highpower nevner en blaser test vissnok i samme caliber som dette,jeg ber om linken :?::?:

Det er heller ikke snakk om laderutiner her,om det var ferdigskudd eller hjemmeladde patroner som hadde surra i hylsetrommelen natta over husker jeg ikke.

Les innlegget mitt om hendelsen før vi trekker pusten og lar dette gå utover tastaturet :roll:

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke du legge ut en link til denne testen

Jeg fant den på Blaser sine sider for noen år siden, det er mulig de ikke har den ute lenger - saken har ikke akkurat noen nyhetsverdi lenger. Det dreier seg om testen som Blaser fikk utført hos DEVA i forbindelse med utredningen av den første ulykken, og den er tilsvarende testen av R8 som er referert i et innlegg over. Mekanismen er altså trykktestet til over 200.000PSI uten å feile.

Men nei, jeg bruker ikke tid på å lete den frem til deg. Er du så oppsatt på å lese den får du gjøre innsatsen selv.

Du spurte forresten ikke etter en test av tilsvarende maltrakterte patroner i samme kaliber, du spurte om noen ville teste en R-93 under tilsvarende trykkbelastning.

Link to comment
Share on other sites

Etter at jeg for første gang i mitt liv har fått lagt mine klamme hender på en R93, befølt den, tuklet med den, strøket på den å klemt litt på den, så har jeg seriøst lyst på en slik :)

Gleder meg til jeg er ferdig å studere å begynner å få inntekt igjen....

 

I mellomtiden: Fortsatt god jul :!:

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke skjønne hvorfor det er så mange som har lyst på Blaser R93. Jeg har sansen for muligheten for pipeskifte med kikkerten fastmontert i pipa (som er en genial ide), men resten er noe av det verste vrælet jeg har holdt mellom fingrene :lol: Fy som det rakler når man trekker i spaken :crazy:

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke skjønne hvorfor det er så mange som har lyst på Blaser R93. J Fy som det rakler når man trekker i spaken :crazy:

Fordi det er et utrolig praktisk våpen og ikke minst presist.

Ladegrep er jo ikke noe problem, du gjør det på vei ut på jakt. Og ved flere skudd så er det kjapt og effektivt.

 

Jeg for min del kan ikke skjønne de som kjøper N.N fordi det er så billig. Så skal man smi om hevarm, montere ny avtrekker, montere ny sikring. Så skal det ny stokk, så skal man legge inn ny pipe.

Og det er fortsatt N.N som ikke er verdt en dritt :roll:

Det skjønner ikke jeg, Men for meg er Blaser R93 et verktøy til jakta.

Link to comment
Share on other sites

@Poacher:

Jeg har lest litt på hjemmesiden din. Begynner ikke den R93'en å bli litt custom? Du har vel snart bytta ut det meste, bolthåndtak, rekylkappe, lagt på kolbeforhøyer, tofotfeste, avtrekk? osv... :lol::lol:

 

Er forresten en fin hjemmeside du har :D

 

Jeg er egentlig helt enig med deg i resonnementet om N.N rifla. At R93 er en praktisk rifle har jeg ikke noe problem med å se, men jeg liker den fortsatt ikke. Den er og blir noe ræl i mine øyne, og det er mye jeg ville ha bygd om hvis jeg eide en.

Hvorfor ikke bare kjøpe en "ferdig" custom fra start som har alt det man trenger. Ønsker man en klassisk rifle som kan demonteres med 1 skrue, har Darrell Holland en slik design. Den har en beddeblokk som passer til en innfesting i pipa, og låsekassa ligger frifluta i stokken. Blir nesten som en Blaser bare med 1 skrue mindre.

Link to comment
Share on other sites

@take down: Da lurer jeg på hvordan du kommer deg til og fra skytebanen. Hvis du er så full av irrasjonell frykt kan du umulig tørre å bevege deg utendørs. Og det er vel farlig å bo innendørs også, taket kan jo kollapse. :roll:

men jeg liker den fortsatt ikke. Den er og blir noe ræl i mine øyne, og det er mye jeg ville ha bygd om hvis jeg eide en.

Dette er vektige argumenter for at R93 er feil rifle for Bly. Det er ingen grunn til å kjøpe en rifle man ikke er komfortabel med. Men å øse ut påstander om at R93 er farlig og at man ikke tør å være på standplass når det skytes med den er å prøve å spre fordommer. En slik påstand må kunne underbygges av at andre konkurrerende konstruksjoner har færre ulykkestilfeller i forhold til antall produsert - inntil det foreligger er påstanden verdiløs, på linje med påstanden om at boltmuffen i plast på Tikka T3 kommer til å splintre og gjøre skytteren bilnd (et problem som merkelig nok aldri var nevnt i forbindelse med M595 og M695 selv om de har nøyaktig den samme delen i samme materiale...) Kom med holdbare argumenter eller hold fordommene for dere selv. Og for all del, kjøp den riflen dere selv foretrekker !

Link to comment
Share on other sites

Fy fa.. for en møkka tråd dette er, rart modsa ikke har vært å leda den tilbake til det det faktisk ble spurt om, og ikke en skremselspropoganda mot blaser, og hvor farlig den er :roll:

Før var kammeret en plass man faktisk kunne kose seg litt med lesinga, nå har hele greia blitt et irritasjonsmoment med dritslenging, sjalusi og synsing! Denne tråden er så full av faktafeil at jeg rett og slett har revet av meg håret i ren og skjær frustrasjon! Jeg er blasereier sjøl, og den har enda ikke gått i lufta :!: mulig det er børsa mi det er noe feil med...

Med dette takker jeg for meg, og tar en pause fra alt som heter forum, chat osv...

Ha en fortsatt fin jul, ikke drikk dere like full som denne tråden er av fakta feil ;)

PS: Jeg har hørt om mausere som har gått i lufta også :overrasket:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...