Jump to content

Hva er Blaser?


RonnyL

Recommended Posts

  • Replies 376
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Eier av 2 Blasere har solgt det meste av andre våpen, valget er enkelt på hva en skal ta med :mrgreen:

Ang våpensprenging har vært aktiv skytter og hjemmelader i 25, år har sett 4 sprengte våpen,, 2 revolvere ruger bh i 44m feilkrutt og 45 lc den knakk i skjeftet ukjent årsak fikk ny på garanti 2 rifler sako kal 222 gammelt krutt, den var stygg etterpå og winchester kal 6.5x55 sprengt løp ukjent grunn har vært hos fabrikken siste 5 år uten forklaring ps dette har ikke vært mine våpen

 

Det er vel misunnelsen ikke frykten som er verst

Link to comment
Share on other sites

Tung hevarmskule på R93. Kan den være med på utilsiktet åpning av mekanismen?

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=32541269

 

Kan moment/treghetskrefter i hevarmskula være med på å åpne mekanismen under trykk i hardtslående kalibre? ( under sterk rekyl vil selve rifla stoppes raskt av motstand i skytteren mens kula potensielt kanskje har nok moment/fart bakover til å starte en påningsprosess på mekanismen )

 

Dette kan testes ved å trekke av en R93 i magnumkaliber med ei slik hevarmskule hvor rifla har fri rekyl et par mm før skjeftet treffer en buffer som stopper rifla momentant.

Link to comment
Share on other sites

Dette kan testes ved å trekke av en R93 i magnumkaliber med ei slik hevarmskule hvor rifla har fri rekyl et par mm før skjeftet treffer en buffer som stopper rifla momentant.
Da synes jeg du skal kjøpe inn en R93 i magnumkaliber og en slik hevarmskule, utføre testen og lage en rapporttråd. 1.000 skudd burde begynne å nærme seg et representativt datagrunnlag.

Forventer selvfølgelig at du legger ut resultatet selv om det ikke skulle bli som du antyder.

Link to comment
Share on other sites

Nei, for momentet går feil vei. Tung hevarmskule vil bare lukke gardenakoblingen hardere.

 

Ikke når rifla bremses opp i rekylen av buffer/skytter.

 

HighPower: Jeg forsøker ikke kaste dritt, forsøker bare å belyse et mulig problem. Det er ingen problemer med å få en R93 til og åpne ved å sette 500g på hevarmskula og klinke kolben mot en trestamme. Spørsmålet mitt er om det er lurt å øke vekta på hevarmskuler på R93 i magnumkaliber og risikere åpning mens det er trykk i mekanisme/løp/demper. Hvis dette skulle vise seg å være et problem er det vel ikke feil å melde fra?

Link to comment
Share on other sites

Ikke når rifla bremses opp i rekylen av buffer/skytter.

 

 

Når de kreftene kommer, er de farlige kreftene forlengst oppbrukt. Kikkerter som sklir i montasjer sklir alltid mot pipa, ikke andre veien. Samme blir det med hevarmen.

 

Det trenger ikke være "farlige" krefter som initsierer en åpning. Benelli-våpen er konstruert for å fungere etter dette prinsippet.

 

Hva som er mulig å få til utilsiktet med enkelte våpenkonstruksjoner er utrolig. I American Handgunner i fjor ble det bla beskrevet en episode hvor en mann hadde forsvart seg mot en inntrenger med en Colt Peacemaker i 357mag. Det politiet ikke kunne forstå var hvorfor inntrengeren i løpet av et sekund var blitt truffet av flere 357-kuler. Svaret viste seg å være at denne revolveren var ombygd fra 45 Colt. Tennhullet til tennstempelet var for stort for 357. Når revolveren ble avfyrt gikk det hull på tennhetta som spente hanen for neste skudd, og så neste, og så neste.. En Colt SAA hadde altså gått "full auto".

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@Torf: Hvis den åpner slik du beskriver, så skyldes det rekylimpulsen i hele våpenet, og den kommer når kulen forlater munningen. Da er trykket avlastet fra sluttstykket. Andre teorier har gått på at gasslekkasje bakover fra hylsen kan drive operasjonsarmen ut av låst posisjon, men Blasers egen beskrivelse av skaden på våpenet i ett av tilfellene (se sitert email i et innlegg tidligere i tråden) tilsier at løpet har sprukket i lengderetningen rundt sluttstykkehodet og dermed kunnet fjære utover og slippe sluttstykket ut av inngrep. Jeg har ikke sett beskrevet noen indikasjon på at selve sluttstykket har låst opp.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg har reagert på når det gjelder ulykkene er at det er stor forskjell på skadeomfanget. Det kan tyde på at trykket er mye lavere i noen av de siste ulykkene kontra den norske. Derfor tror jeg hendelsesforløpet er helt annerledes.

 

Det er mye rekylimpuls i et våpen etter at kula har gått 10cm i løpet.

 

I en demper må det være ganske høyt trykk "lenge" etter kula har forsvunnet. Jeg har skutt mye med AG3/rullelås og demper. Der er det stor forskjell på sluttstykkehastighet med og uten demper. Med demper smeller bolten i bakkant med en helt annen kraft enn uten demper. Denne ekstra impulsen må komme fra trykk i demperen.

 

Dette er ren spekulasjon fra min side og jeg har ikke regnet konkret på treghetsfysikken med tung hevarmskule. Det jeg er sikker på er at, som sagt, R93 lar seg åpne med vekt på hevarmskula ved å klinke skjeftet mot en trestamme.

Link to comment
Share on other sites

rekylimpulsen i hele våpenet, og den kommer når kulen forlater munningen. Da er trykket avlastet fra sluttstykket

Begge deler er feil. Rekylimpulsen starter når kula begynner å bevege seg, er maks når kulas akselerasjon er maks, og så godt som avsluttt når kula forlater munningen.

Da er det fremdeles et betydelig trykk i løpet, men det avtar selvsagt raskt.

 

Impulsdrevne drevne halvautoer har alle et betydelig trykk i løpet idet det åpnes opp, men i motsetning til Blasteren har har de ei kraftig rekyfjær til å stoppe sluttstykket, istedet for ansiktet til skytteren

 

En gjennomsnittlig Blaster i et gjennomsnittlig kaliber (3.5kg rifle, 308Win) beveger seg under fri rekyl omtrent 2mm før kula forlater munningen, og har da omtrent 2.5m/s (Newton, konservering av bevegelsesmengde)

Om våpenet bråstopper iløpet av rekylbevegelsen så vil det låse opp eller ikke låse opp, som en funksjon av hvor raskt det bremses opp og hvor tung hevarmskula er. Men det må skje i løpet av omtrent ett millisekund.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder den heftige diskusjonen for og mot Blaser R93 så er det vel ikke så mye den irrasjonelle frykten som dominerer.

For skeptikerne er vel ikke frekvensen av eksploderende Blasere hovedpoenget, for de går da vel ikke i lufta i tide og utide, men at når det først skjer så er det lite og ingenting som hindrer et ublidt møte mellom skytter og sluttstykke...

Link to comment
Share on other sites

De som er interessert kan få noen tall å knuse:

 

vekter av boltkuler som selges på finn og passer blaser:

 

Liten blaser alu: 12,5g (den torf er bekymret for)

 

Liten blaser plast: 6,5g

 

Stor Sauer alu:33,5g

 

Stor sauer plast: 16,5g

 

original blaser plast: 7,5g

 

Åpningskraft på min R93 fra nedspent på tomt kammer er 3,6kg

 

Blaser leverer hevarmskule i samme diameter som plastkulen, men i stål med gravyre og gullinnlegg på enkelte dyre modeller. Vekten av disse vil være ca 45g.

 

Har laget en hevarmskule i blybronse (JM-3) på samme cnc program som kulene torf nevner i alu siden fargen er litt kul på det materialet. Brukte den en tur på banen med 8x57 løpet uten å få sluttstykket i trynet. Den er nå levert som spon, men tipper vekta var ca 50g.

 

Dersom torf vil teste kan jeg levere hevarmskuler for test inntil den vekten jeg orker å løfte opp i maskinen (ca 50kg).

Link to comment
Share on other sites

...så skyldes det rekylimpulsen i hele våpenet, og den kommer når kulen forlater munningen. Da er trykket avlastet fra sluttstykket.
Med så dårlig forståelse for grunnleggende fysikk, er min anbefaling at du slutter å kalle andre synsere.

 

 

...Andre teorier har gått på at gasslekkasje bakover fra hylsen kan drive operasjonsarmen ut av låst posisjon.
Den teorien jeg tror mest på for øyeblikket er ikke at gasslekasje bakover åpner låsen, men at låsen rett og slett er for svak til å tåle denne belastningen i alle situasjoner. Ignorant skrev at låsen tålte ca 14 tonn kraft. Jeg tolker det som om det er resultatet fra en test hvor man presser en dor igjennom løpet, og trykker rett på støtbunnen. Med det stempelarealet 20mm representerer betyr 14 tonns kraft at man har ca 4500bars trykk. Men i en sitasjon hvor det har lekket ut kruttgasser inn rundt sluttstykkehodet er det ikke bare enakset trykk bakover på sluttstykkehodet, men også trykk som prøver å presse inn låselamelene og utvide "ringen" de er låst i. Så selvom trykket ved en hylsepunktering ikke blir like høyt som makstrykket inne i en normal patron, er det ikke sikkert man trenger så mye som 4500bar for at låsen svikter. Hvor mye trykket faller er avhengig av hvor raskt kruttgassene lekker ut, og hvor mye gass som må ut. Her vil de største hylsevolumene være værst. Plutos rifle i .300 RUM, er nok en kandidat til noe av det mest ekstreme. Svært stort hylsevolum og mye krutt. i tillegg er maks trykk ihht vikipedia 4500bar.

http://en.wikipedia.org/wiki/.300_RUM

 

Det er disse tingene som er endret til R8, sterkere lås, og bedre evakuering av kruttgasser

Link to comment
Share on other sites

Det som er litt moro er alle som sier Blaser er så bra. Hvorfor er det da 4 stykker på kammeret som vil selge sine? Mens det er ingen med Mauser M-03 eller Sauer 202 som gjør det samme?

 

Kan noen forklare det til meg?

 

Fordi folk med blaser har råd til å skifte børse ofte?

 

Seriøst?!?

Du få sette deg ned å telle hva som er til salgs på kammeret og Finn, jeg er overbevist om at du kan bruke resultatet som en kvalitetsindikator.

 

Har selv en 202 men venter på en Blaser T2, kan ikke si at fjaset i denne tråden har fått meg til å revurdere valget....

Link to comment
Share on other sites

@Mas-36

 

Dette var et eksempel på en sarkastisk kommentar, uttalt i en nedlatende tone som svar på et noe halvdøvt utsagn.....

Jeg ser at det ble skrevet i en noe muntlig tone og dermed kunne misforstås, det var ikke meningen.

 

Og klart jeg kjøper det jeg vil.

Link to comment
Share on other sites

Det som er litt moro er alle som sier Blaser er så bra. Hvorfor er det da 4 stykker på kammeret som vil selge sine? Mens det er ingen med Mauser M-03 eller Sauer 202 som gjør det samme?

 

Kan noen forklare det til meg?

 

Fordi folk med blaser har råd til å skifte børse ofte?

 

Seriøst?!?

Du få sette deg ned å telle hva som er til salgs på kammeret og Finn, jeg er overbevist om at du kan bruke resultatet som en kvalitetsindikator.

 

Har selv en 202 men venter på en Blaser T2, kan ikke si at fjaset i denne tråden har fått meg til å revurdere valget....

 

 

Hmm!

 

Et faktum er at en Blaser selges utrolig mye fortere en andre rifler. Jeg har solgt 2 Blasere, 3 sauer 202 samt en browning a-bolt her på kammeret og finn.no

Blasere blir solgt i løpet av noen få dager, mens det har gått litt tråder med de andre.

Sist jeg skulle ha en ny rifle måtte jeg kvitte meg med en i skapet, og la ut en spell ny Highland og en R93 og bestemte meg fo å selge den som gikk først, gjett hvem det ble...

Et annet faktum er at det går ut 20 Blasere for hver Mausere fra fabrikken, dette er noe fabrikken har gått ut med.

Som dere ser av brukernavnet mitt er jeg pro sauer, men dette måtte kommenteres da det etter mange tåpelige innlegg ble toppet av disse innlegg som er det ultimate lavmål på kammeret ever. Sutre, sutre: hvorfor er det ingen Mausere men fir Blasere som ligger til salgs, sutre, sutre for ingen vil selge Mausere men alle vil selge Blasern sutre,sutre :roll::roll:

Hvor gamle er dere

 

Mausere, Blasere og sauere er knallvåpen i likhet med mange andre merker. Dette er litt dyrere merker og har kanskje litt finere finish en noen av de billigere modeller, men er faen ikke sikker på om de er så jæ...... Mye bedre rent teknisk.

La folk få kjøpe denriflene de selv vil ha, og har råd til uten å måtte rakke ned på andres utstyr, det er en særdeles dårlig egenskap og begynner ofte med misunnelse.

 

:evil:

 

SauerHansen

Link to comment
Share on other sites

Med så dårlig forståelse for grunnleggende fysikk, er min anbefaling at du slutter å kalle andre synsere.
Og hva har det med min evne til å gjennomskue dårlig argumentasjon å gjøre ?

 

- Du begynner med å uttale kategorisk at folk ikke liker Blaser fordi det skjer uforholdsmessig mye ulykker med dem. Tallmaterialet som kommer frem i løpet av tråden tilsier en ulykkesfrekvens på ca. 0,032 promille. Kan du dokumentere at dette er uforholdsmessig mye mer enn sammenlignbare produkter ? Eller at folk oppfatter det som uforholdsmessig mange ulykker ? Hvis ikke er det etter mine begreper synsing.

- Du har lansert en teori om hva som har skjed i disse tilfellene, dette har du tydeligvis lagt mye tankearbeid ned i. Men hva gjør du med denne teorien ? Har du forelagt den for Blaser slik at de kan vurdere den og eventuelt bruke den til å gjøre produktet sikrere ? Har du verifisert den eksperimentelt ? Har du gjort egne undersøkelser og målinger på en R93 ? Eller bruker du teorien din bare til å skape inntrykk av at R93 ikke er trygg ? Hvis det siste er tilfelle er den kun å anse som spekulasjon uansett hvor mye tankearbeid som ligger bak.

- Har du hatt tilgang til å undersøke riflene og ammunisjon/rester av ammunisjon som ble benyttet i ulykkestilfellene ? Hvis ikke blir det fortsatt spekulasjon.

- Du uttaler deg skråsikkert om hvordan du ville ha utført testene etter den første ulykken og formulerer deg slik at det ligger underforstått at Blaser ikke har gjort egne tester. Har Blaser beskrevet for deg hvilke tester de selv har utført ? Hvis ikke er uttalelsen din spekulasjon og synsing.

- Du avfeier DEVA sin test med påstanden at de tester det de blir bedt om å teste, underforstått at testrapporten er et bestillingsverk med en forhåndsgitt konklusjon. Har DEVA eller Blaser beskrevet for deg hvilke tester som ble bestilt og utført ? Hvis ikke er dette spekulasjon og synsing.

 

Jeg vet at du er svært kunnskapsrik, jeg har den dypeste respekt for dine kunnskaper spesielt innenfor optikk. Men argumentasjonsformen din i denne diskusjonen holder ikke mål. Jeg brukte ikke uttrykket synser direkte adressert til deg, og heller ikke med utgangspunkt i at vi er uenig om denne saken. Det var brukt generelt om alle som hauser opp dette som et kjempeproblem uten å underbygge sine påstander på en holdbar måte. Men reaksjonen din tyder jo på at du følte deg truffet i en eller annen grad.

Link to comment
Share on other sites

Er en 375 sauer take down til salgs fra jaktkammeret, satt ned fra 54.000 til 32.000 :shock:

 

Sjekk Egun.de istedet. Da får du nesten 2 for den prisen :)

 

Nåja...egun er billig, men ikke SÅ billig.

Det er få 202 TD`er som går for under 3.000 euro der.. det er 24.000 + moms + frakt + litt papirmølleavgifter... så 32.000 ut fra norsk butikk for en 375 H&H TD er vel omtrent så billig som de blir for den type rifle...

Link to comment
Share on other sites

Det jeg har reagert på når det gjelder ulykkene er at det er stor forskjell på skadeomfanget. Det kan tyde på at trykket er mye lavere i noen av de siste ulykkene kontra den norske. Derfor tror jeg hendelsesforløpet er helt annerledes. Det er mye rekylimpuls i et våpen etter at kula har gått 10cm i løpet.

 

I en demper må det være ganske høyt trykk "lenge" etter kula har forsvunnet. Jeg har skutt mye med AG3/rullelås og demper. Der er det stor forskjell på sluttstykkehastighet med og uten demper. Med demper smeller bolten i bakkant med en helt annen kraft enn uten demper. Denne ekstra impulsen må komme fra trykk i demperen.

 

Dette er ren spekulasjon fra min side og jeg har ikke regnet konkret på treghetsfysikken med tung hevarmskule. Det jeg er sikker på er at, som sagt, R93 lar seg åpne med vekt på hevarmskula ved å klinke skjeftet mot en trestamme.

 

 

Ikke at jeg skjønte en en dritt av hva du mente her, men jeg har jo en Hausken Whisper på 50 cm på 300 RUM`n. Vil ikke jeg få ett usedvanlig høyt trykk i den børsa da? Det er jo rekyl som en 22LR og ett sted må jo trykket bli borte. Høres livsfarligt ut, men det går bra. ;-)

Link to comment
Share on other sites

Ligger en der nå med en eller annen zeiss på toppen til 2800 euro. Bare man følger med litt så gjør man et kupp.

 

Nå er jo denne børsa brukt da, kontra jaktboden sin som er kliss ny.

I tillegg, hvis du leser annonsen så ser du at kikkert og montasjen ikke er inkludert 8)

 

Det er mange kupp å gjøre på egun, men akkurat sauer 202 og Blaser er såpass populære at når du har lagt på frakt, moms, og litt diverse så går vinninga litt opp i spinninga. Og hvor mye er det verdt å ha forbrukerkjøpsloven i ryggen og en butikk nede på hjørnet å rusle til kontra mailing med tyskland?

 

Nei, en 375 Takedown til 32.000, det er grisebillig.

Link to comment
Share on other sites

- Du begynner med å uttale kategorisk at folk ikke liker Blaser fordi det skjer uforholdsmessig mye ulykker med dem.
Nei, det har jeg ikke skrevet. Jeg skrev at det har vært for mange ulykker med dem. Jeg synes allerede en ulykke er en for mye. Min påstand er at det ikke har vært forholdsvis mange ulykker med R93, men at de som har vært har vært forholdsvis alvorlige. Med en slik konstruksjon, hvor eneste resultat ved en våpensprengning, er at sluttstykket kommer rett bakover mot skytterens hode, bør det stilles ekstra strenge krav til at den skal tåle relativ sansynlige feil på ammunisjonen som lett overladning og gasslekasjer. Og mekanismen bør tåle dette med margin. Konstruksjonen av R8, er et bevis på at dette er teknisk mulig.

 

Tallmaterialet som kommer frem i løpet av tråden tilsier en ulykkesfrekvens på ca. 0,032 promille. Kan du dokumentere at dette er uforholdsmessig mye mer enn sammenlignbare produkter ?
Nei det kan jeg ikke, men det har jeg som sagt heller ikke hevdet. Nå er det vel et par millioner biler i Norge, og "bare" ca 150 trafikkdrepte. Dvs 0,075 promille av bilene resulterer i at noen dør. Allikevel har dette stor fokus.

 

Eller at folk oppfatter det som uforholdsmessig mange ulykker ?
Jeg gjentar at dette er ikke min oppfattning, og at jeg heller ikke tror at folk opptatter det som, mange. Men, som sagt, oppfatter jeg ulykkene som alvorlige, og unødvendige.

 

- Du har lansert en teori om hva som har skjed i disse tilfellene, dette har du tydeligvis lagt mye tankearbeid ned i. Men hva gjør du med denne teorien ?
Jeg har presentert den på dette diskusjonsforumet, og til mange av de jeg kjenner.

 

Har du forelagt den for Blaser slik at de kan vurdere den og eventuelt bruke den til å gjøre produktet sikrere ?
Nei, det har jeg ikke. Det er det mange andre som har gjordt.

 

Har du verifisert den eksperimentelt ?
Nei, det har jeg ikke, men det er det også andre som har gjordt. Teorien er basert på informasjon fra et slikt eksperiment, hvor resultatet var at låsen tålte ca 14 tonns enakset kraft.

 

Har du gjort egne undersøkelser og målinger på en R93 ?
Nei, jeg har forholdt meg til de tegninger som er tilgjengelige på nettet, og min egen kunnskap som ingeniør, og min erfaring med trykkbelastet mekanikk. I tillegg gått igjennom de argumentene andre med kunnskap om dette har fremsatt.

 

Eller bruker du teorien din bare til å skape inntrykk av at R93 ikke er trygg ?
Jeg prøver å fortelle hva jeg tror. Grunnen til at jeg gidder å skrive dette, er at jeg ønsker at alle som spør meg om råd om hva de skal kjøpe, skal få vite hva jeg mener. Jeg oppfatter at hver gang noen spør om råd her på forumet, spør de også meg. De spør deg også, og jeg vil ikke hindre deg i å gi ditt.

 

Mitt råd er å kjøpe noe annet enn R93, for eksempel en R8.

 

Problemet er at det ikke er mulig å få framsatt dette rådet, uten at de som har en R93 opplever dette som om jeg rakker ned på utstyret deres. Aller helst hadde jeg sett at jeg kunne gitt dette rådet, uten at R93-eierene følte seg disset. Jeg har ikke noe problem med at de som vurderer risikoen for akseptabel har gjordt det. Men jeg håpen alle har tatt denne besluttning etter å ha blitt informert om at noen ser betenkligheter med konstruksjonen. Reklame blir de utsatt for nok av. Blaser er imponerende gode på markedsføring.

 

Hvis det siste er tilfelle er den kun å anse som spekulasjon uansett hvor mye tankearbeid som ligger bak.
Vi er enige i at det ikke er spekulasjon at ulykkene har hendt?

 

- Har du hatt tilgang til å undersøke riflene og ammunisjon/rester av ammunisjon som ble benyttet i ulykkestilfellene ? Hvis ikke blir det fortsatt spekulasjon.
Nei jeg har ikke det. jeg har sett noen bilder.

 

- Du uttaler deg skråsikkert om hvordan du ville ha utført testene etter den første ulykken...
Jeg må da kunne uttale meg skråsikkert om hva jeg selv hadde gjordt i en slik situasjon? Hvem andre enn jeg selv, vet hva jeg ville ha gjodt?

 

Jeg ville ha utført tester som hadde reprodusert hendelsene, slik at jeg hadde vært sikker på rotårsaken.

 

...og formulerer deg slik at det ligger underforstått at Blaser ikke har gjort egne tester.
Merkelig tolkning. Jeg har hevdet at jeg tror Blaser har egen testlaboratorie, og at de har gjordt testene der. Men dette vet jeg ikke, så dette er spekulasjon.

 

Har Blaser beskrevet for deg hvilke tester de selv har utført ?
Nei.

 

- Du avfeier DEVA sin test med påstanden at de tester det de blir bedt om å teste, underforstått at testrapporten er et bestillingsverk med en forhåndsgitt konklusjon.
Ja, dette er spekulasjon. Det er basert på at om de hadde testet en kombinasjon av hylseseparasjon og overtrykk, og publisert denne, ville de ikke hatt noe annet valg enn å trekke tilbake alle produktene fra markeder, og erstatte de med nye. Det tror jeg at hadde ført til konkurs, men ja, dette er spekulasjon.

 

Har DEVA eller Blaser beskrevet for deg hvilke tester som ble bestilt og utført ?
Både ja og nei. De har publisert resultater fra én test, og det er testen med stort overtrykk inne i patronen, uten lekkasje. Om DEVA har gjordt fler tester, tror jeg ikke, men det er spekulasjon. De har, så vidt jeg vet, ikke publisert en test hvor hendelsesforløpet er blitt reprodusert.

 

Det eneste jeg opplever ut fra den publiserte testen, er at det antydes at rotårsaken var en ladning som ga enda høyere trykk enn 8000 bar. Dette er min oppfattning, altså spekulasjon. Men jeg er enig med Blaser om at om at skal man sprenge et våpen er det ammunisjonen sin "skyld", men jeg oppfatter at jeg er uenig i hvilke overlasttilfeller våpen bør tåle, og hvilken sikkerhetsmargin man bør ha.

 

Jeg vet at du er svært kunnskapsrik, jeg har den dypeste respekt for dine kunnskaper spesielt innenfor optikk.
Takk for det.

 

...Men argumentasjonsformen din i denne diskusjonen holder ikke mål.
Beklager at jeg ikke er bedre til å formulere meg skriftlig. Men den samme argumentasjonen holder når jeg diskuterer dette muntlig med personer som jeg kjenner og som har tilsvarende eller bedre kunnskaper enn jeg selv. Og da blir vi enige.

 

Jeg brukte ikke uttrykket synser direkte adressert til deg, og heller ikke med utgangspunkt i at vi er uenig om denne saken. Det var brukt generelt om alle som hauser opp dette som et kjempeproblem uten å underbygge sine påstander på en holdbar måte. Men reaksjonen din tyder jo på at du følte deg truffet i en eller annen grad.
Bra det ikke var rettet mot meg. Jeg føler meg ikke "truffet", men siden jeg er en av de som er uenig med deg, og jeg er en av de du hendvender deg direkte til i flere av dine innlegg. opplevde jeg det som om du mente jeg var en synser.

 

Jeg tror de andre som har skrevet i tråden, med et annet synspunkt enn deg, også lurer på om det er de du mener. Så kan du ikke si rett ut hvem du mener er synsere? Så vi slipper å spekulere?

Link to comment
Share on other sites

:D Får vel svare for han . Du er synser ,jeg og de fleste andre her inne er synsere..Ikke n oe å bli fornærmet over . :winke1::winke1::winke1:

 

Mr. 8x75RS. Hva er en "Synser"?

 

Vanskelig å gi fasitsvar, men for MEG er det ofte en BLONDINE, dame eller mann som snakker om noe hun har hørt om, men som han/hun ofte tydeligvis mangler en hver (i hvert fall den fulle) forståelse av.

 

Synsere har ofte stort ønske om å bidra (prisverdig det) men dessverre alt for ofte uten en reel forståelse av temaet, eller evne til å bidra med kunnskap.

 

I henhold til mitt herved offentlige syn på synsere vil jeg hevde att INGEN i fedrelandet (i hvertfall på Kammeret) passer dårligere til å bære tittelen "Synser" enn akkurat Amatør.

 

 

Forøvrig SYNES jeg at Amatør har Kammerets dårligste Nick. :!: Jeg liker ikke antonymer :winke1:

 

Til dere som trives i synserklubben, syns mindre les/lær mer, gjerne av det kapasiteter som Amatør deler med oss.

 

N

Link to comment
Share on other sites

Årsager til at Amatør har helt ret nick, og at han er synser i den mest negative fortolkning 8):wink:

 

At han er en reel amatør, afsløres ved at han uanset markedsføring og presentation af den rette holdning, uafladelig fortsætter med noget så absurt som individuel tenkning, nøgtern indsamling af fakta, kombineret med kvalificeret brug og beregning baseret på alle tilgængelige fakta, og ikke blot reklameindhold.

 

At han er den mest negative form for SYNSER, afsløres ved at han ufortrødent vælger at have egne kvalificerede holdninger om mange ting, baseret på kvalificerede logiske konklutioner.

Dette i modsætning til positive synsere, som følger den rette vej, og bekræfter alle markedsførte udsagn, uanset om de eventuelt er i strid med virkligheden.

 

 

Der kan i ovennævnte være anvendt en begrænset mængde ironi, og humor

 

Årsagen er at man aldrig må give udtryk for ens virkelige respekt for en person som Amatør, da det let kan medføre, at han bliver for selvsikker, og eventuelt forsøger at begynde og gå på vandet 8):wink:

Link to comment
Share on other sites

 

Tallmaterialet som kommer frem i løpet av tråden tilsier en ulykkesfrekvens på ca. 0,032 promille. Kan du dokumentere at dette er uforholdsmessig mye mer enn sammenlignbare produkter ?
Nei det kan jeg ikke, men det har jeg som sagt heller ikke hevdet. Nå er det vel et par millioner biler i Norge, og "bare" ca 150 trafikkdrepte. Dvs 0,075 promille av bilene resulterer i at noen dør. Allikevel har dette stor fokus.

 

Eller at folk oppfatter det som uforholdsmessig mange ulykker ?
Jeg gjentar at dette er ikke min oppfattning, og at jeg heller ikke tror at folk opptatter det som, mange. Men, som sagt, oppfatter jeg ulykkene som alvorlige, og unødvendige.

 

 

Her ser det ut som om det er dobbelt så farlig å kjøre bil, som det er å skyte med Blaser r93. Regnestykket ditt blir ikke helt rett uannsett. Ikke at jeg er ingeniør, men skal du ikke ta med alle biler og dødstall i hele verden. Eller holde deg til ulykker med våpen solgt i Norge.

Kanskje du bør ta med de som blir skadet i traffiken, da det ikke er noen dødsfall med Blaserulykkene.

Regner med at du ikke kjører bil selv, eller oppholder deg i nærheten av en vei hvor det er så stor sjanse for å forulykke. Eller liker du visse former for risikosport.

 

Det overasker meg at alle dine venner som er like smarte eller smartere enn deg, er enige med deg når regnestykket ditt ikke holder mål.

 

Mulig jeg tar feil igjen, men jeg er ikke den smarteste her inne.

Link to comment
Share on other sites

I henhold til mitt herved offentlige syn på synsere vil jeg hevde att INGEN i fedrelandet (i hvertfall på Kammeret) passer dårligere til å bære tittelen "Synser" enn akkurat Amatør.
Jeg må bare si tusen takk for så positiv tilbakemelding. Jeg skal gjøre mitt beste for at det ikke skal gå til hodet.

 

 

Forøvrig SYNES jeg at Amatør har Kammerets dårligste Nick. :!: Jeg liker ikke antonymer :winke1:
Kanskje vi burde lage en tråd for å kåre; beste og dårligste nick, signatur og avatar...

 

Nå passer nickets egentlige betydning ganske bra.

 

 

Regner med at du ikke kjører bil selv.
Joda, jeg er jo jeger, hvordan skulle man ellers komme seg på jakt? Det hender, til og med, at jeg kjører motorsykkel også....

 

Men jeg ville aldri kjøpt en ny bil uten bilbelte og airbag, selv om jeg tenker som alle andre, det skjer ikke meg.

Link to comment
Share on other sites

Hva vil du fram til? at jeg er enig i at det er statistisk farligere å kjøre bil? Jeg er det.

 

Sjønner du ikke at det er unødvendigheten som er essensen. En bil konstruert i 1993, har med seg alle kjente sikkerhetsdetaljer, fra tidligere. Og det er mye mindre sjanse for å bli alvorlig skadet i en såpass ny bil sammenliknet med en som var bygget mange tiår tidligere, hvis man først skulle komme ut for en kollisjon.

 

Alle må ta dette valget selv, akkurat slik som du har gjordt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...