Jump to content

Hva er Blaser?


RonnyL

Recommended Posts

jeg ikke noe problem med å se, men jeg liker den fortsatt ikke. Den er og blir noe ræl i mine øyne, og det er mye jeg ville ha bygd om hvis jeg eide en.

 

Dette er faktisk en meget god grunn til å ikke kjøpe riflen, det er idiotkommentarene om at rifla er livsfarlig som blir for dumme :roll:

 

mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 376
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hva skal en mene om denne tråden, og om Blaser.

 

Vi kan ta det humoristisk og si at Blaseren er som en hest - den er farlig i begge ender og ubehagelig på midten.

 

Skal vi være seriøs så må vi konkludere med at tråden sporer av, og at vi får for mange innlegg som bare er skittkasting. Dette blir som 6,5 og elgjakt, det avsløres mange meninger men lite kunnskap.

 

Fakta er at Blaser er en konstruksjon med svært mange gode sider. Den har en forbindelse mellom løp og sluttstykke som gir usedvanlig god presisjon, ergonomi er for mange fremragende, og gir meget raske oppfølgingskudd.

 

Medaljen har også en bakside, det er ulykker der skytteren har fått hele eller deler av sluttstykket i ansiktet. Dette er en type ulykke som er svært skjelden med andre våpenkonstruksjoner og det urovekkende er at det ikke er funnet noen klar årsak til dette. Det blir påstått at årsaken er hjemmeladninger som gir for høyt trykk, men Blaseren tåler høyere trykk enn det meste av andre våpen, så årsaken må være en annen. Skal vi gå videre med kritikken av Blaser så får vi prøve å være saklig ikke drive skittkasting. Er det noen som kan bidra med relevante opplysninger, så kom med dem. For å bruke Skaubjønns termonologi, er det noen som kan forklare hvorfor gardenakoblingen sretter opp? For meg er dette et interessant teknisk problem, ikke et relegionsspørsmål.

 

For min egen del er jeg ikke redd for å skyte med Blaser, sansynligheten for å bli drept i trafikken til og fra skytebanen er mye større enn faren for uhell. Jeg har flere ganger vært fristet, men magasinløsningen og oppspenneren passer meg ikke. Jeg liker spent sluttstykke og konvensjonell sikring, det er raskere når dyrene kommer brått på. Magasinet er også for plundrete å lade opp for meg. Prisen og garderobeplass er også ting som gjør den mindre aktuell.

Link to comment
Share on other sites

personlig finner jeg ingen glede av å kødde med R93 eiere, jeg har flere venner og skytekompiser som har dette våpenet.

 

Som Per-s sier er det flere gode sider ved konstruksjonen.

 

Det som derimot er interessant ved denne diskusjonen er hvorfor enkelte av disse riflene låser opp utilsiktet og med påfølgende alvorlig skade på skytteren.

 

Nå hører vi også om oppspennere som glipper og gir utilsiktet avfyring.

 

Fra et våpenteknisk synspunkt er det helt klart interessant å finne ut av dette.

Link to comment
Share on other sites

Hm. Morsom lesing.. Har ikke Blaser rifle selv men min Blaser drilling er vel et resultat av tysk ingeniørkunst... Har dog skutt og ladet mye til mine kompisers R93 og er rett og slett imponert over Blasers konstruksjon. Må bare innse at drømmegarderoben er en Blaserrifle med tre løp og en D99, hva mer trenger man egentlig...

 

 

Sent from my GT-P7510 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn. Du får ikke spent en Blaser med avtrekkeren inne. Jeg vet ;)

 

R93 holder fint med 300 RUM. Samme sluttstykket, bare litt mer fart. Jeg tror ikke det er grunn til bekymring å avfyre en Blaser. Det har gått ganske greit til nå. Etter Amatørs beregninger skulle jeg ha sprengt mange rifler.

 

Og om det er noen som vil prøv en RUM i blaseren er det bare å si i fra.

Link to comment
Share on other sites

Men det store spørsmålet er hvorfor folk går av skaftet bare fordi andre ikke liker Blaser... For å hive bensin på bålet så fant jeg ingenting når jeg googlet sauer 202 accidents :P i alle fall på første siden.

 

Jeg kjøpte sauer fordi jeg synes den virker bedre enn Blaser, enkelt og greit. Noen liker Volvo, andre VW

Link to comment
Share on other sites

Jeg sier ikke at den ikke vil åpne. Men tar gjerne den med å lade hylsa til den sprekker og ser hva som skjer. Jeg tar gjerne med meg en Blaser på neste kammersmell og sprenger den. Men vil gjerne invitere amatør til å ta med seg en børse som er mye bedre og se hva den tåler. Bare for å få slutt på dette.

Link to comment
Share on other sites

Tror vel enkelt og greit at grunnen til at den vekker så mye føleser er i utgangspungtet basert på prisen..

Selv om en kan smelle på meg sterke salgsargumenter for og rettferdigjøre det litt mere.. :wink:

Eg har ingen problem med og forstå at et våpen som en betaler litt mere en de "rimelige eller vanlige" blir verdifulle og populære blant sine eigere. Har selv gjort dette med hagle så dette med "gullet mitt" har eg ingen problemer med og forstå..

Ting blir fort mere enn bare en bruksgjennstand.. Det blir en matrealistisk glede, på same måten som noen har min sin litt ekstra bil eller båt osv.

Noen bruker mye penger på bil, hus, reiser og noen bruker pengene på hobbyen sin i stedet og velger kansje vekk andre ting for dette..

Men en må kansje ha hatt noe "litt eksta" før en skjønner hvilke gleder dette kan medbringe.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå er vel ikke prisen du kan få en R93 så avskrekkende. 16.500 er det mulig å få den til. Mener å huske at en sako 85 ligger rundt der også. Men heller betale litt mer for en rifle som går godt og mann ikke trenger gjøre noe med, enn en tikka t3. Uannsett kommer du til å kjøpe deg en til om du velger en tikka T3 som første rifle. Eller er det noen der ute som kun har en Tikka T3 og ikke skal ha noe annet en annen gang?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er vel ingen blaserhater, men kan vel neppe kalles blaserelsker heller så i det henseendet kan jeg muligens betegnes nøytral.. :wink:

 

Det mest fascineerende med Blaser er dog at vaabenet er et prakteksempel på tyske ingeniørers evne til å finne løsninger på problemer hverken jeg eller de fleste vaabensmeder ikke engang ante eksisterte.. :wink: ..og samtidig kaste vrak på flere århundrermed tysk vaabensmedkunst :roll:

 

Montro hva d.h. ingeniører sier når de opdager at deeres firma fremdeles produceerer den prehistoriskecontraptionen K95? :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Gode Gud!! Utsette deg selv og andre for fare over noe som står på et forum??

Går det ikke litt vel langt nå?

 

hvorfor tror du det er jeg som utsetter meg for fare? :wink: Om jeg SKAL sprenge en børse, så er jeg vel ikke så dum at jeg holder i den. Men børsa den ofrer jeg.

Link to comment
Share on other sites

Bedre å krige på denne måten. Nå har det jo vært en krangel om dette i mange år. Kan vi ikke bare sprenge de og gjøre den testen alle vil, så finner vi ut av det. Jeg regner med Amatør tar med seg det beste han har. Selv om han burde tatt med seg det dårligste han har :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei.

har etter mange år med taffsing på blaser. endelig kjøpt drømme rifla. Har hatt den første turen på banen, å er storfornøyd med egentlig alt med rifla. Og så kommer det en slik tråd som dette. :(

Du har fått deg den beste børsa. Ikke vær lei deg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sier ikke at den ikke vil åpne. Men tar gjerne den med å lade hylsa til den sprekker og ser hva som skjer. Jeg tar gjerne med meg en Blaser på neste kammersmell og sprenger den. Men vil gjerne invitere amatør til å ta med seg en børse som er mye bedre og se hva den tåler. Bare for å få slutt på dette.

 

Jøss, det tilbudet har jeg kommet med i motsatt retning for flere år siden. Da kan det bli test mellom BRNO 602 og R93 i 300(win)mag ladet med 100gr R1 bak ei 220gr kule + ei 220gr kule banket inn i riflingen og et 1mm hull boret i 45 grader fra kanten av støtbunnen på hulda og inn i kruttladningen for å simulere hylsebrudd.

Link to comment
Share on other sites

@Poacher:

Jeg har lest litt på hjemmesiden din. Begynner ikke den R93'en å bli litt custom? Du har vel snart bytta ut det meste, bolthåndtak, rekylkappe, lagt på kolbeforhøyer, tofotfeste, avtrekk? osv... :lol::lol:

 

Er forresten en fin hjemmeside du har :D

 

 

Men min er fortsatt verdt en del penger, noe ikke N.N er... :wink:

 

Har skiftet noe ja, men det skyldtes "dårlige" venner, som lager gode produkter :mrgreen:

- Kolbeforhøyer... Er mer for å oppbevare patroner lett tilgjengelig.

- Tofotfeste... Er vel ikke noe custom, kunne like gjerne brukt Harris, men den liker jeg ikke.

- Avtrekk... Er orginalt.

 

Men den største og mest omfattende kommer på nyåret engang. Hva det blir får du vente på :wink:

Fint å høre du liker hjemmesiden min :D

 

 

Nå hører vi også om oppspennere som glipper og gir utilsiktet avfyring.

Ok, jeg har nå bare lest om en her som har opplevd dette. Men du skriver i flertall... Noe jeg ikke har fått med meg?

 

 

Har nå lest gjennom hele denne tråden engang til. Og jeg kan bare konstantere at dette er et tema vi aldri kommer til å bli enige om! Ser også på 1.siden at enkelte trekker frem at Blaser ikke var først etc?

Nei, og hva så? Trådstarter spurte vel ikke om en historieleksjon? Han spurte om Blaser!

Jeg vil sammenligne dette med Apple. De var ikke først til å lage smartphone. Men Apple var de første (vil jeg påstå) som fikk det til å funke og bli en succe! Uansett hva du måtte mene om Apple iPhone, du kan gjerne hate Apple og alt hva det står for. Men du kan ikke nekte for at de revulosjonerte måten å bruke mobil på!

Da juger du for deg selv!

På samme måte er det med Blaser R93, de var ikke først med rettrekker... Men ingen kan påstå at Blaser ikke har gjort succe med R93 uansett hva du mener om Blaser!

Link to comment
Share on other sites

Blir dumt å simulere noe ting. Bare lade opp til det går til helvete :wink:

 

Ladningen jeg har foreslått er vel en helvetesladning :-) Hylsebrudd bør simuleres. Det er jo dette som er den store forskjellen i tankegangen bak konstruksjonene og et usikkerhetsmoment i tidligere ulykker med R93. Formålet med testen må jo være å prøve og få til en "catatrophic failure".

 

Når det gjelder utførelsen av en test ser jeg for meg at dette utføres i særdeles kontrollerte former av en registrert børsemaker med forhåndsgodkjenning av øvrigheta og på en dertil egnet lokasjon. Gjelder å ha formalitetene i orden.

 

Mitt forhold til R93 er splittet. Den norske ulykken skjedde i min omgangskrets. Alikevel hadde jeg kjøpt en R93 eller en R8 hvis jeg hadde sett nytten i den og behovet hadde vært der. Jeg er først og fremst (delvis pensjonert) konkurranseskytter. Hovedgrenen min er løpende viltmål hvorav en delgren, hjort dobbetskudd, krever raskeste mulig omlading for andreskuddet. R93 burde være ideell siden den er en lynrask retrekker. Slik er det imidlertid ikke. R93 har ergonomisk flere "feil" for rask skyting. Måler man lengden på bevegelsen på hevarmskula på R93 under ladegrep er den lenger på disse riflene enn noen andre mekanismer jeg kjenner til i forhold til patronlengde. Det er ikke bra for rask skyting. I tillegg er hånda på vei bort fra grep og avtrekker når bolten går i lås. Det forstyrrer også på raske andreskudd. Det siste er avtrekket på R93 som heller ikke er bra. I praksis betyr dette at det som mange fremhever som R93/R8 fordeler ergonomisk skytemessig egentlig er en ulempe når man får den testet på poeng og resultater. R93 blir rett og slett utkonkurrert ergonomisk skytemessig av andre mekanismer.

 

De andre egenskapene til R93/R8 er glimrende. Jeg skulle også ønske jeg kunne legge riflene mine ned i ei håndveske :-)

 

Liten utfordring til slutt: Hvilket kaliber, hvor tung hevarmskule og hvor lang strikk må man ha for at en R93 skal kunne fungere som en auto etter Benelliprinsippet :-)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Slapp av Rifla sprenger nok ikke :wink:
Nå vet jeg ikke om pluto var edru når han kom med tilbudet, men joda, børsa kommer til å sprenges. Så jeg bli ikke lei meg om pluto ikke egentlig vi ta kostnaden med å ofre en R93 på egenhånd.

 

Poenget er ikke å finne ut hva en R93 og de andre testobjektene tåler av kammertrykk. Poenget er å finne ut hvordan delene går fra hverandre når de går i lufta. Og om det er forskjell på hvor mye deler som kommer i retning hodet til skytteren. Vi blir nok enige om en ladning, som vi er sikre på ingenting vil holde.

 

Jeg har ingen børse jeg har lyst til å ofre, men det ser ut som Torf stiller med en Brno 602. Om noen stiller med en gammel Remington og en M98, har vi nok kandidater. Jeg skal stille opp, og sørge for at vi får lånt et høyhastighetskamera, til dokumentasjon.

 

Spørsmålet er om det er lov å gjennomføre et slikt eksperiment på en skytebane, og ikke vi må bruke et militært skytefelt.

Link to comment
Share on other sites

Sitat fra 24hourcampfire.com

Jaywalker and others-

 

Pursuant to obtaining an R93 and then hearing rumors of "blow-ups" on the 'net, I contacted Blaser in 2005 and received both personal letter from the home office and a copy of a press release from Blaser that was made available to the media and the public in general.

 

Here is the letter I received: (I didn't know how to scan it and send it here so just rewrote it for the benefit of all who are interested.)

Dear Sir,

 

As you are aware of, on January 10, 2004, at a shooting range near Koblenz, Germany, a Blaser R93 was damaged and in that accident the shooter was injured.

 

Unfortunately this issue has been taken and exaggerated from various people in order to discredit the R93 in an un-objective and dubious way.

 

On January 22, 2004, the CEO and Technical Directors of Blaser Jagdwaffen GmbH were able to look at the rifle in question, with three police officials with the permission of the public prosecutors office Koblenz.

 

The steel showed deformation in the lockup area as well as two definite cracks beginning at the rear end of the chamber. Powderized brass was found in the lock-up area. There was deformation on the bolt head as well as deformation on the bolt head elements. The cam plate, which supports the assembly in locked position, and the right rail were broken away from position while the assembly was in a closed and locked position.

 

In a series of tests through DEVA (Deutsche Versuchs- und prufanstalt fur Jagd- und Sportwaffen.V.) measurements of the gas pressure were increased to almost 8.000bar/116,000 psi, whereby under this pressure there was no measured deformation to the outer contour of the chamber area in the barrel. There were also no deformations to the bolt head.

 

Without wanting to anticipate the results from the public prosecutor and after examination we have concluded clearly the damage was caused through extreme overloaded gas pressure. With consideration to the above mentioned DEVA examination, it is our opinion that the cause of this accident is without doubt due to the ammunition and cannot be related to the rifle. (my note: the independant agency DEVA later confirmed this as their findings also).

 

At this point we would like to clearly state, that the technical design of the R93, with more than 100,000 rifles supplied (and now more than 160,000 as has been mentioned in a post above), has not been found responsible for any accident where the rifle has been damaged. Every single R93 is controlled and tested by the state/county proof-house according to the C.I.P. regulations using proof cartridges exceeding the maximal allowed gas pressure by a minimum of 30%. The R93, however, withstands loads/gas pressures way above proof-level as our in-house/combined DEVA-tests clearly documents.

 

In the test reports from DEVA it was confirmed that there is no reason to doubt or fear the R93s strength and durability. DEVA states, "In the case of destruction to a rifle with an (illegal) gas pressure of 8.000 bar or above, this eventually may result in injury to the shooter. This cannot be related to the rifle."

 

"There are no reasons for us to doubt the safety of the technical design of the R93."

 

Unfortunately, it happens in individual cases that the use of defective or incorrectly loaded ammunition results in damage to the rifle and/or shooter, no matter what brand or type of rifle is used. For example, in 2003 we were aware that in Austria alone, three cases of destroyed bolt-actions rifles occured due to incorrectly loaded ammunition with three different rifle manufacturers being involved.

 

Even through there are enormous numbers of R93s on the market there are extremely few cases occuring through inadmissable, well overloaded gas pressures where a rifle is damaged or destructed. For this there are appraisals from different institutes with clear statements: In none of these cases a weapon-lateral cause of the damage was determined.

 

The Blaser R93, through its extremely safe and practice-suited technical design is one of the most popular hunting rifles offered on todays market. The straight fact is that with the enormous numbers of the R93 in the field today it is extremely rare that a rifle is destructed through incorrectly loaded ammunition. This is argument enough for the R93.

 

Yours sincerely in good hunting,

 

Blaser Jagdwaffen GmbH

Bernhard Knobel

 

Perhaps we can put the safety of the R93 design to rest finally. Hearsay is that a Weatherby was just blown up in this past half year. With the tens of thousands of handloaders out there, any manufacturers action can be turned into a bomb with a double charge or so of a two-fast powder.

 

Gdv

Link to comment
Share on other sites

Edru nok jeg. :wink: Nå er det jo ikke noe vits å lage en idiot ladning. Bedre å begynne i det små, så jobbe seg litt oppover til det går til helvete. Greit å finne ut hva børsa tåler. Ikke sprenge den med en gang.

 

Nå tåler den i allefall 300 Rum 97gr med MRP2 og en 180 gr oryx. Mye fraspark bak gardena koblingen det :wink: Spørsmålet blir jo om det er plass til nok krutt i en 3006 til at den kan sprenges. Jeg skjønner også at du kan fylle med pistol krutt, men da har du bomma så mye at det kanskje er best å slutte å lade.

Link to comment
Share on other sites

Edru nok jeg. :wink: Nå er det jo ikke noe vits å lage en idiot ladning. Bedre å begynne i det små, så jobbe seg litt oppover til det går til helvete. Greit å finne ut hva børsa tåler. Ikke sprenge den med en gang.

 

Nå tåler den i allefall 300 Rum 97gr med MRP2 og en 180 gr oryx. Mye fraspark bak gardena koblingen det :wink: Spørsmålet blir jo om det er plass til nok krutt i en 3006 til at den kan sprenges. Jeg skjønner også at du kan fylle med pistol krutt, men da har du bomma så mye at det kanskje er best å slutte å lade.

 

Det er jo nettopp idiotladningene vi er ute etter. Fange opp hva som skjer når idiotene lader med rødfiskrutt feks. Som Amatør sier: Hvordan ser det ut når Murphy har hangover..

 

Jeg skulle gjerne sett en Rem 760 i en slik test. Har en følelse av at detteer en av de aller sikreste mekanismene for beskyttelse av skytterens hode

Link to comment
Share on other sites

Eg har ingen problem med og forstå at et våpen som en betaler litt mere en de "rimelige eller vanlige" blir verdifulle og populære blant sine eigere. Har selv gjort dette med hagle så dette med "gullet mitt" har eg ingen problemer med og forstå..

 

Dette har jeg merket meg, men jeg skjønner ikke hvorfor det er sånn. Min Blaser er ubrukelig til "stille jakt" som åtejakt på rev og jerv. Eller posting på hjort. Dette fordi oppspenneren bråker for mye på den jeg har. I tillegg er avtrekket dårligere enn på tre av de andre riflene mine: En sako, en remington 700 og en sauer. Det er kort og konsist, men har et ettertrykk som hadde blitt slaktet i alle andre sammenhenger.

Bortsett fra dette, så er løsningene geniale, om enn noe dyre. Ang "oppkonstruerte problemer" Raudnakke, så har jeg hatt problemer med de fleste andre riflene mine. Trestokkene vrir seg, og klemmer andre plasser enn da jeg skøyt de inn. Kikkertmontasjer som lager bananform på dyre tyske kikkerter. Beddemasse som går i oppløsning etter noe tids bruk. Blaseren er den mest stabile rifla jeg har vert borte i.

 

I liket med at jeg tør kritisere en rifle jeg eier, tør jeg også innrømme at jeg kan gjøre feil som hjemmelader. Den feilen som er mest aktuell i mitt hode er å bruke feil krutt. Feks startet jeg min ladekarriere ved å bruke RC 96 ladedata til RC 96R krutt. eller omvendt. Det var ihvertfall bare en liten bokstav bak kruttbetegnelsen som gjorde at jeg havnet 8-10 grain over den røde streken...

 

Derfor er det særs interessant for meg hva som skjer om man lader med pistolkrutt ved en feiltagelse. Er det sånn at Blaseren min sender låseskinna gjennom øyet/ hodet mitt, mens min remington 700 sender splintene fra kammeret gjennom min venstre arm? Jeg ser blaser har mer markerte trykkutløsningshull i enden av kammeret, enn noen av de andre riflene mine. Man kan faktisk se om rifla er ladd eller ikke gjennom disse hullene. Bør ikke disse ta unna det verste?

 

Jeg har faktisk tidligere foreslått å spleise på en brukt blaser, og se hva som skjer om man lader med pistolkrutt, så jeg er med enda!

Link to comment
Share on other sites

hvis du nå ødelegge riflen din, synes jeg det som noen før skriver å teste hva som skjer ved hettebrudd. Hvis man freser ut hettelommen en del, slik at tennhetta sitter løst, og se hva som skjer...

en av de store ulykkene skjedde med

Meine Kaliber War 8 x 68 s, Mit Mrp 78 Grs 196 grs Oryx geladen

Kunne noen kjørt den gjennom QL?

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg forstår det så tåler kassa trykk, og mye trykk også.

 

Så etter min oppfatning er det ikke her problemet ligger alene. Nå viser det seg at noen av disse uforutsette opplåsingene skjer med fabrikkladde patroner. Svjv er det kun med magnumpatroner dette har skjedd. En magnumpatron utøver 19% ? større trykk mot bolten enn standardpatroner, men dette i seg selv er jo ikke nok.

Det ser heller ikke ut som at man ved tester greier å reprodusere feilen som gjør at bolten åpner og da sitter vi igjen med et problem, nemmelig uforutsigbarheten.

 

Oppspenneren som glipper skulle muligens vært i entall, jeg er ikke så sterk i tysk, men eksemplene som nevnes på nettsiden til Lutz Muller er vel mer om skudd som går av ved rask og hard boltmanipulering.

Link to comment
Share on other sites

Oppspenneren som glipper skulle muligens vært i entall

Den er å regne som en defekt på et enkelteksemplar og har ingen relevans i denne diskusjonen. Slike feil oppstår på alle typer rifler - jeg stller spørsmålet åpent til alle som har skyteledererfaring: Hvor mange ganger har du opplevd på standplass at et skudd går av når en skytter avsikrer ? Og hvilke typer rifler har det skjedd med ?

For min egen del har jeg sett dette mange ganger, minst 50, dog aldri med en Blaser. Gjenganger nummer en er Mauser 98 med kvartsikring, men jeg har bl.a. sett det på Remington 700, Tikka M55, Brno ZKK-600, Carl Gustaf 1900, Sauer 200, Parker-Hale og Brno ZH-580 kombi. Når dette skjer avbrytes skytingen umiddelbart, og skytteren bortvises fra banen med beskjed om å levere våpenet til børsemaker. Årsaken pleier å ligge i at kvartsikring er dårlig tilpasset, at våpenet er dårlig vedlikeholdt eller at noen har prøvd å forbedre avtrekket uten å vite hva de gjør.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...