Jump to content

Hva er Blaser?


RonnyL

Recommended Posts

Ja, det blir mer sammenlignbart med de evige rettssakene mot Remington, uten at det blåser storm på forumet her om det. Men feilproduksjon slipper unntaksvis gjennom kvalitetskontrollen hos alle produsenter, også Blaser. Jeg har forøvrig også vært borti en fabrikkny Sauer 202 der sikringen ganske enkelt ikke hadde noen funksjon, man fikk avtrekk og avfyring med sikringen på. Dette, i likhet med enkelttilfellet du refererer til med Blaser, er en opplagt produksjonsfeil og reklamasjonssak. De sier ingenting om konstruksjonen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 376
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

jeg lurer på dette når man ikke får lukket bolten helt, men likevel får klikket

Dersom det går an å klikke uten at bilten er lukket så blir det nå rimelig enkelt å forstå hva som kan ha forårsaket disse "selvskuddene".

Jeg er ikke 1000% inne i hvordan en Blaster er konstruert inni bolten, og vet ikke hva som hindrer den i å gå av før den er i lås. På vanlige rifler henger jo tennstemplet i spennstykket, som henger på enden av bolten, og når bolten er nesten i lås holdes dette i styring, og enten spennstykke eller tennstempel må knekke for å få avfyring ute av lås.

Dersom spennstykke/tennstempel- enhet vrir seg før bolten er i lås, og før spennstykket styres av kassa, kan en få avfyring. Jeg vet om to tilfeller der halvåpne T3er har gått av på denne måten, og vært med/sett på et par ganger der T3er har "spent ned" pga. det glatte plastikkspennstykket.

 

Dersom noe av leamikket inni Blasteren, som hindrer tennstempelfall, gir etter, glipper over, eller lignede, svikter når den er "halvlåst"

så vil en ha "Selbstschüssgerät R93"...

Dette gjelder alle oppspenner-rifler.

 

Så spørsmålet blir jo til Blaser-eksperter:

- hva hindrer tennstempelfall i de forskjellige fasene av ladegrepet

- hvordan virker sikringen, er det en avtrekkersikring, eller... nei - fan, det ER jo ikke sikring, så spørsmålet blir vel heller

- kan en ta avtrekk om den ikke er 100% låst, for den er jo selvspenner når den er avfyrt?

 

Dette var så interessant at jeg fikk lyst på Blaser... Eller i allefall til å fikle på en, og slevsagt skyte, for de er som regel ytterst velskytende. Framover..

 

K

Link to comment
Share on other sites

fortjener å testes mot det råeste nemlig en sauer 202 eller 200STR,

At Sauere smeller når tennstemplet knekker er ingen hemmelighet, og "testet" flere ganger. Det er folk som har blitt skadet av Sauer-tennstempler på tur - likevel kaller ingen den Selbstschussgerät 200,

Alle (med noen få unntak) boltrifler går av om tennstemplet knekker. Da er det bare å håpe at det ikke knekker akkurat når bolten er litt låst.

 

Det med tennstemplet, tennhettesetting, og "slamfire" er en mulig forklaring. Det er jo en grunn til at begrepene "slamfire", og "out of battery firing" har oppstått, og et hardt raskt Blaster-ladegrep er ikke langt unna et halvauto-ladegrep.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

fortjener å testes mot det råeste nemlig en sauer 202 eller 200STR,

At Sauere smeller når tennstemplet knekker er ingen hemmelighet, og "testet" flere ganger. Det er folk som har blitt skadet av Sauer-tennstempler på tur - likevel kaller ingen den Selbstschussgerät 200,

Alle (med noen få unntak) boltrifler går av om tennstemplet knekker. Da er det bare å håpe at det ikke knekker akkurat når bolten er litt låst.

 

Det med tennstemplet, tennhettesetting, og "slamfire" er en mulig forklaring. Det er jo en grunn til at begrepene "slamfire", og "out of battery firing" har oppstått, og et hardt raskt Blaster-ladegrep er ikke langt unna et halvauto-ladegrep.

 

 

 

K

Det du nevner der må være en hemmlighet bare du vet om, det er bare vrøvel, kom med et konkret bevis på det.

Hvor kan et tennstempel fra en 202 200STR komme ut å skade skyttern.

Link to comment
Share on other sites

fortjener å testes mot det råeste nemlig en sauer 202 eller 200STR,

At Sauere smeller når tennstemplet knekker er ingen hemmelighet, og "testet" flere ganger. Det er folk som har blitt skadet av Sauer-tennstempler på tur - likevel kaller ingen den Selbstschussgerät 200,

Alle (med noen få unntak) boltrifler går av om tennstemplet knekker. Da er det bare å håpe at det ikke knekker akkurat når bolten er litt låst.

 

Det med tennstemplet, tennhettesetting, og "slamfire" er en mulig forklaring. Det er jo en grunn til at begrepene "slamfire", og "out of battery firing" har oppstått, og et hardt raskt Blaster-ladegrep er ikke langt unna et halvauto-ladegrep.

K

 

Det er ikke mulig. Tennstempel kommer ikke ut før det skal.

Link to comment
Share on other sites

Så mye spekuleringer som det gis uttrykk for her er helt latterlig............

At hendelser som skjedde midt på 90-tallet skal brukes nå i 2011 for å "så tvil om" sikkerheten er ovverraskende.

Etter disse hendelsene ble enkelte deler byttet ut i alle solgte våpen uten kostnader for eierene !

 

Jeg har selv opplevd hylsespreng med min Blaser R93 med fabrikkladet Norma Jaktmatch i .270 win.

Dette skjedde for et par år siden.

Følte meg ikke særlig konfortabel etterpå, men alt gikk bra.

Deler av hylsa satt igjen i kammeret. Og slyttstykket satt normalt låst i pipa etter skuddet.

Både pipa og hylerester ble undersøkt av børsemaker etterpå.

Norma forklarte hendelsen med produksjonsfeil i hylsa / urenhet e.l. (dette kunne vist forekomme av og til).

 

Jeg har vært lykkelig eier av Blaser R93 i ca 10 år og er kjempefornøyd.

Har i dag 3 piper til mine to R93, og er pr i dag fast bestemt på at Blaser sine våpen er blant de tryggeste rifler på markedet.

 

Og fremprovosere hendelser for å se hva enkelte våpen kan tåle, slik enkelte her på forumet snakker om her etter min smak FORKASTELIG.

Overlat testing til produsentene/fabrikkene, og bruk våpenet deres til det det ble kjøpt for.

Link to comment
Share on other sites

Hunter 71.

At det er mye spekulering rund blaser er vel ikke rart, det forekommer jo tid til annen at disse går i lufta og lemmelester skyttern.

At du er fast bestemt på at blaser er noe av det sikkreste på markedet er jo en egenskap du er nøtt til å ha, iallefall hvis en er fast bestemt på å benytte seg av dette vrælet :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer
Så mye spekuleringer som det gis uttrykk for her er helt latterlig............

At hendelser som skjedde midt på 90-tallet skal brukes nå i 2011 for å "så tvil om" sikkerheten er ovverraskende.

Problemet er vel at en jevnt og trutt har hatt slike uhell. Siste var vel "R93 Unfall in Tajikistan" (2011)

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er om det er lov å gjennomføre et slikt eksperiment på en skytebane,

Jeg har tilgang til en bunker designet for, og godkjent for - eksplosjonstesting.

 

Og, takedown. Det er ikke tull at tennstempelbrudd har ført til skader, i Sauer 200STR. Kjenner ikke til det i 202.

Det som skjer er: Tennstemplet knekker inne i fjæra. Framenden av tennstemplet setter av tennhetta, er sluttstykke delvis, men ikke nok låst - blir trykket høyt nok til at sluttstykket vrir seg løst, og reiser bakover. Au...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Problemet er vel at en jevnt og trutt har hatt slike uhell. Siste var vel "R93 Unfall in Tajikistan" (2011)

 

jevnt og trutt er vel å ta i, siden 1993 har det vert 7 eller 8 alvorlige ulykker med blaser r93. Om alle er med person skade, har eg ikke klart å lese meg fram til. Men i forhold til andre rifle td remington som bare på modellene 700 og 710 har tusenvis av klager og hundrevis av personskader er ikke blaser feil/ulykker ikke noe som er jevnt og trutt.

 

(ja har selv blaser og har etter denne tråden blitt litt skeptisk faktisk)

Link to comment
Share on other sites

At det er mye spekulering rund blaser er vel ikke rart, det forekommer jo tid til annen at disse går i lufta og lemmelester skyttern.

At du er fast bestemt på at blaser er noe av det sikkreste på markedet er jo en egenskap du er nøtt til å ha, iallefall hvis en er fast bestemt på å benytte seg av dette vrælet :lol::lol:

 

....små gleder.... :roll:

Link to comment
Share on other sites

take down: M67 mener nok utilsiktet avfyring. Tennstempel som går av før det skal, og ja dette skjer.... også i Sauere.

 

pluto: are you sure? Jeg har ingen tegninger forran meg av hva som evt holder tennstempelet igjen, men kanskje du kan opplyse oss?

 

Ja det skal jeg være enig i, hvis tennstemplet knekker i spent posisjon et sted mellom der fjøra er spent.

Som regel alltid skjer dette når våpnet er rettet mot skiver, men i jaktsituasjon er dette lite hendig det skal jeg være enig i.

Dette kan jo skje alle boltrifler jeg vet om og skjer yterst skjeldent, å skjer det er det som oftest en grunn og det er mye tørrklikking.

Det tørrklikkes ufattelig mye med mange 200STRer og det er vell derfor det kan forekomme, jeg har aldrig sett eller hørt om det men jeg ser tegninga.

Link to comment
Share on other sites

take down: M67 mener nok utilsiktet avfyring. Tennstempel som går av før det skal, og ja dette skjer.... også i Sauere.

 

pluto: are you sure? Jeg har ingen tegninger forran meg av hva som evt holder tennstempelet igjen, men kanskje du kan opplyse oss?

 

Fordi tennstemmpelet sitter fast i en en del som igjen blir utløst av avtrekkermekanismen. Litt innviklet inni der. ;-)

Link to comment
Share on other sites

Ja det skal jeg være enig i,

Fakta endres ikke av at noen er enige eller uenige. Har det skjedd så har det skjedd og er historie :mrgreen:

 

hvis tennstemplet knekker i spent posisjon et sted mellom der fjøra er spent.

Jepp

 

Som regel alltid skjer dette når våpnet er rettet mot skiver, men i jaktsituasjon er dette lite hendig det skal jeg være enig i.

Våpnet peker alltid i sikker retning :wink: , så det er ikke problemet, probemet er sluttsykket, som knekker tommelen din og eller treffer deg i ansiktet.

 

Dette kan jo skje alle boltrifler jeg vet om og skjer yterst skjeldent,

Det kan ikke skje med M98, og et par andre rifler som holder tennstemplet til bolten er rotert ferdig. Dvs. skuttstykket kan ikke komme bakover, det kan fremdeles smelle utilsiktet

 

å skjer det er det som oftest en grunn og det er mye tørrklikking.

Skjer på grunn av dårlig design, manglende risikoanalyse/dårlig risikoanalyse, såvidt jeg vet er tennstemplene bygd om. Evt. på grunn av materialfeil eller uvøren demontering/montering.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er om det er lov å gjennomføre et slikt eksperiment på en skytebane,

Jeg har tilgang til en bunker designet for, og godkjent for - eksplosjonstesting.

 

Og, takedown. Det er ikke tull at tennstempelbrudd har ført til skader, i Sauer 200STR. Kjenner ikke til det i 202.

Det som skjer er: Tennstemplet knekker inne i fjæra. Framenden av tennstemplet setter av tennhetta, er sluttstykke delvis, men ikke nok låst - blir trykket høyt nok til at sluttstykket vrir seg løst, og reiser bakover. Au...

 

K

Ok jeg gir meg det kan skje, hadde akkurat oppe sluttstykket på den enne 200STRn i sta å studderte, men i di tilfeller du vet om dette og sluttstykket har vrid seg løs hva har skjed, har styringsfløyen til bolten greid å holde igjen bolten :?:

Link to comment
Share on other sites

Episodene med Blasere som gikk av da de ble spent opp, skyldes bruk av feil materiale i et parti hengslepinner i avtrekket. Mener å huske at dette var tidlig på 2000 tallet. Alle rifler blei tilbakekallt av importør for service. Alle hengslepinner blei bytta og avtrekkeren stempla med en P. Har selv hatt delvis hylseseperasjon med gasslekkasje i en r93 i 8x68s. Ladning 78 grs mrp, 175 grs Sierra,SM hylser. Rart smell og lavt treffpunkt i skiva. Gikk veldig bra d.

Link to comment
Share on other sites

Liten hensikt å overtrykkteste riflene til de sprenges. Alle moderne våpen er sterk nok. Overladninger så kraftig som det ble nevnt i brevet fra Blaser er nok særdeles uvanlig. Sammenligningen mellom sprenging ved overtrykk og det som har skjedd ved uhellene er ikke nødvendighvis korrekte da dynamisk og statisk testing vil gi vidt forskjellig resultat.

 

Det som kan gi en pekepinn er et nettsøk på våpensprenging, og se om Blaser er overrepresentert i forhold til produserte våpen.

 

De rapportene som er kommet etter uhellene med Blaser indikerer at uhellene har skjedd med patroner som gir normalt trykk.

Sprenging av våpen vil derfor ikke gi noe kunnskap som ikke er kjent fra før, eller som kan beregnes ut fra materialkvalitet og tegninger. Det er også allerede utført nok tester.

 

Dersom ingen har en plausibel forklaring på hvordan det kan skje, klarer å reprodusere hendelsen eller kan vise til at Blaser er overrepresentert i uhellstatistikken så er det bare å friskmelde våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Vise ord fra høystærede Per-S.

Og linken til Lutz Möllers web site tror jeg har vært gjengitt mange nok ganger i denne tråden. Jeg gjentar bare at han kun gjengir en side av saken uten å la Blaser svare for seg. For meg ligner det på en svertekampanje, hvilke motiver han har er ukjent for meg.

Det forundrer meg også at synserne her på forumet tydeligvis vet mer om hvordan en rifle skal testes enn DEVA som faktisk ikke driver med annet enn testing av våpen. Det ville overraske meg stort om ikke testregimet til DEVA tar høyde for hylseseparasjon.

Link to comment
Share on other sites

Hele den Blaser greia er vel ikke verre enn at de som har lyst til å utsette seg for den lille risikone det måtte være å skytte med R93 gjør det. De som ikke har lyst lar være. Jeg har tatt mitt standpunkt, og Blaser er ikke spesielt aktuelt for meg. Jeg har basert avgjørelsen mest på våpenets utforming og ergonomi (eller mangel av det og muligheten til å bygge det om), men skal heller ikke legge skjul på at de stygge ulykkene som har vært med denne modellen også har bidratt til at jeg ikke liker R93.

I likhet med R93 er det flere andre rifler jeg heller ikke har lyst å sette i skapet. Jeg har bl.a ikke lyst på en Remington 700 (fra Remington vel og merke), eller en gammel M98 (mange var laget av stål i heller tvilsom kvalitet). Tikka med alle sine plastdeler frister heller ikke uten at plasten byttes, og da tenker jeg spesielt på boltmuffa. Jeg er glad i øynene mine og det er ikke alltid at det passer å bruke vernebriller.

 

Generelt synes jeg det er greit å bruke fornuft, hvis man har fått utdelt den. Jeg har f.eks for lenge siden sluttet å kjøre R-sykkel etter å se hvor galt det kan gå, og byttet til Saab 9-5 i håp om og ikke ende opp som statistikk (uten forøvrig å sammenligne med R93 :eh: )

Link to comment
Share on other sites

Hva legger du i det at Blaseren ikke kan bygges om?

Jeg har da hatt KKC stokk, 45 Blaser til standard og sub. Kalibre er det ett bredt utvalg i fra blaser, og det går ann å bygge om til nesten alt annet. Hvordan du vil ha en trestokk er opp til deg. Eller en plaststokk. Alt kan bygges.

Hva du vil bygge den om til, som jeg ikke kan gjøre med en blaser, vet ikke jeg. Og jeg kan fort bygge den og bygge den tilbake ;-)

På hjortejakta i høst hadde jeg 300 Rum med hausken Whisper og 6-24x72 på natta. 270 win med atec og zeiss 3-12x56 på dagen og skulle jeg gå med bikkja, tok jeg av demper og byttet ut kikkerten med en leupold 1.5 -5 x 20. samme stokk og kasse.

Link to comment
Share on other sites

Hva legger du i det at Blaseren ikke kan bygges om?

Siden du spør. Det verste med R93 er magasinløsningen. Det er umulig å få inn et boksmagasin som settes inn fra bunnen med mindre du bruker en Tactical som utgangspunkt. Gjør man det havner oppspenneren på sluttstykke langt frem, siden avtrekket er plassert lengere bak på denne modellen. Jeg har ikke prøvd dette selv, mulig det går, men for meg ser det ut som en fuck up (eller på Norsk dårlig ergonomi). Jeg har aldri vært fristet til å prøve :lol:

 

Du har selfølgelig rett i at alt kan bygges om, men det betyr ikke at det alltid blir bra, eller... Det er vel kanskje nettopp det som som er problemet med Blaser sin R93 design, siden noen få uheldige har fått sluttstykke i tryne :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Det verste med R93 er magasinløsningen. Det er umulig å få inn et boksmagasin som settes inn fra bunnen med mindre du bruker en Tactical som utgangspunkt.

 

Hvis ditt krav er løst magasin, så er R93 feil for deg!

For meg, så ønsker jeg ikke løst magasin. En del mindre å huske på eller rote bort!

Link to comment
Share on other sites

Det forundrer meg også at synserne her på forumet tydeligvis vet mer om hvordan en rifle skal testes enn DEVA som faktisk ikke driver med annet enn testing av våpen. Det ville overraske meg stort om ikke testregimet til DEVA tar høyde for hylseseparasjon.
Det forundrer ikke meg at janteloven også står sterkt her på forumet. Vi bor jo tross alt i Norge.

 

DEVA tester og publiserer det som de som bestiller testen ønsker. Og de tester det som myndighetene stiller karv til. Den testen som er referert viser et overlasttilfelle som en R93 tåler. Jeg er mer interessert i hva den ikke tåler. Og hvordan den da går i oppløsning. Vi er vel alle enige i at det finnes kombinasjoner av laster og eventuelle feil, som den ikke tåler?

 

Du, HighPower, som mener andre bare er synsere. Kan ikke du synse litt om hvordan du tror en R93 går fra hverandre, hvis den utsettes for en belastning den ikke tåler?

Link to comment
Share on other sites

Kanskje noen av ulykkene med R93 har helt dustete årsaker. Jeg har ikke Blaser selv men jeg skulle gjerne teste en lettvekter i hardtslående kaliber med tung/custom/tactical hevarmskule. Så ville jeg trekke av et skudd med kolben 1 - 2mm fra et fast objekt som ikke flytter seg. Hvis momentet hevarmskula får er nok til å starte en åpning av mekanismen når skjeftet treffer objektet og det fortsatt er trykk i løp/demper lurer jeg på hva som skjer.

Link to comment
Share on other sites

Dersom det skal bli noe hastighet på delene som kastes bakover må det være en låsing av sluttstykke når tennstempelet treffer hetten. Uten låsing blir det liten eller ingen hastighet på delen som akstes bakover.

M67 har gode momenter med delvis låsing. Dersom en får avtrekk før mekanismen er helt i lås, kan det da tenkes at gardena koblingen spretter opp?

Torf har et annet poeng, kan treghetskrefter åpne låsingen?

Amatør har for lenge siden stilt spørsmål om gass som kommer ut i låskassen kan åpne låsen.

Er det flere muligheter?

 

Skal vi finne plausible forklaringer må det være en annen forklaring enn den som Blaser kom med i det siterte brevet, jeg tror ikke en overladning vil sprenge en Blaser uten at det er andre forhold involvert. (Da mener jeg en overladning som det er sansynlig at en hjemmelader kan få lagd).

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg prøvd å få ett skudd til å gå av 15 ganger uten å få det til. Ikke så mye det, men en start. Blir ikke noe mer merke i tennhetta. Nå har jeg ikke satt den helt i spenn/låst helt. Men hvor mange prøver på den samme patronen 15 ganger??

Skal lage en som hetta ikke sitter helt inne på. Men det er ikke så veldig langt ut jeg får den. Hylseholderen setter begrensningen på hvordan det blir. Sitter den ikke langt nok inn, så får jeg den ikke ut av holderen. Prøvde med en brukt hette som satt litt for langt ut, og da var det ikke mulig å få lukket børsa helt.

Link to comment
Share on other sites

Det forundrer meg også at synserne her på forumet tydeligvis vet mer om hvordan en rifle skal testes enn DEVA som faktisk ikke driver med annet enn testing av våpen. Det ville overraske meg stort om ikke testregimet til DEVA tar høyde for hylseseparasjon.
Det forundrer ikke meg at janteloven også står sterkt her på forumet. Vi bor jo tross alt i Norge.

 

DEVA tester og publiserer det som de som bestiller testen ønsker. Og de tester det som myndighetene stiller karv til. Den testen som er referert viser et overlasttilfelle som en R93 tåler. Jeg er mer interessert i hva den ikke tåler. Og hvordan den da går i oppløsning. Vi er vel alle enige i at det finnes kombinasjoner av laster og eventuelle feil, som den ikke tåler?

 

Du, HighPower, som mener andre bare er synsere. Kan ikke du synse litt om hvordan du tror en R93 går fra hverandre, hvis den utsettes for en belastning den ikke tåler?

 

 

Vi er vel enige i at dersom det er en feil på en Blaser som gjør at sluttstykketåpner kommer dette bakover da det ikke er noen sperre. Poenget er at det må være en feil på akkurat den utgaven som opplever det trykket som gjør at dette skal kunne skje!

Mercedes måtte kalle tilbake 100.000 biler fordi airbagen gikk av uprovesert på noen få biler av samme modell? Er dette farlig på Autobanen i 150 kilometer i timen? Tja, skulle tro det.

Ville jeg tatt sjansen på å kjøre denne bilmodellen. JA

Hva er sjansen for at et fly skal falle ned? Forsvinnende liten, men det faller da ned noen hvert år. Flere en Blasere som maltrakterer fjeset på eierne sine.

Jeg TROR det gjennom tidene er langt flere alvorlige ulykker med våpen ende få som har vært med Blaser, men Blaser er "hatet" av noen (færre og færre) og de spiller opp dette kortet gang på gang det kommer opp en diskusjon rundt emnet.

Når fabrikken sier de sender ut tyve ganger så mange Blasere som Mausere skulle det vært rart om det ikke var flere tilfeller av svikt, det er tyve ganger så stor sjangs for det.

Skal man slutte med alt det er det minste risiko ved, kan man slutte å leve.

Dersom man er redd for å fyra av en Blaser bør man avstå fra å gjøre dette, det er helt greit, men man bør også avstå fra å messe om det samme gang på gang med fare for å etterhvert fremstå som litt sære/egne. Det var en del Blaser skeptikere for fem år siden, det er langt færre i dag og i fremtiden tror jeg det vil være en utdøende rase.

Naturligvis er det trist for de som hadde en svikt i våpenet sitt slik at utfallet var sluttstykket i fjeset, på lik linje at det var trist for de som satt i flyet med teknisk svikt som gikk ned i havet utenfor spania for et par år siden.

 

GOD JUL!

 

SauerHansen

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg prøvd å få ett skudd til å gå av 15 ganger uten å få det til. Ikke så mye det, men en start. Blir ikke noe mer merke i tennhetta. Nå har jeg ikke satt den helt i spenn/låst helt. Men hvor mange prøver på den samme patronen 15 ganger??

Skal lage en som hetta ikke sitter helt inne på. Men det er ikke så veldig langt ut jeg får den. Hylseholderen setter begrensningen på hvordan det blir. Sitter den ikke langt nok inn, så får jeg den ikke ut av holderen. Prøvde med en brukt hette som satt litt for langt ut, og da var det ikke mulig å få lukket børsa helt.

 

Samme konklusjon som jeg endte opp med. Det er rett og slett ikke farlig. Da hadde jeg fått hele dritten i trynet for lenge siden.

Årsaken må ligge et annet sted.

Var det ikke noen som hadde direkte førstehånds kjennskap til en faktisk ulykke? Som har annet enn spekulasjoner å komme med?

Link to comment
Share on other sites

...men Blaser er "hatet" av noen (færre og færre) og de spiller opp dette kortet gang på gang det kommer opp en diskusjon rundt emnet.
Jeg har ingen problem med å forstå at de som har hørt alt dette før, er lei, og mener at nå er dette sagt nok ganger. Men det er minst to i denne tråden hvor dette var ukjent, så hva er galt med at de også får vite om disse hendelsene? Slik jeg forsto trådstarter, var det nettopp dette han/hun spurte etter. Trådstarter har forresten glimret med sit fravær.

 

Den eneste måten å få bekreftet hva som er rotårsaken til de tilfellene hvor slyttstykket har kommet bakover, er å først finne mulige teorier om hva som kan ha skjedd. For så videre å bekrefte dette med et eksperiment som reproduserer hendelsesforløpet. Så vidt jeg vet er ikke det gjordt. Det er i hvert fall ikke publisert.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg prøvd en noen ganger på en patron som hetta ikke er helt på plass i. Får ikke av skuddet da heller. Da er hetta 1 mm for langt ute. Umulig å få den i lås, eller nesten lås. Da bør det brukes makt, og det skal jeg prøve nå :wink:

 

Da var det også prøvd. Hetta ble presset nesten på plass da jeg brukte litt makt for å lukke børsa. Åpnet den litt igjen og fikk det samme lille merket på hetta som vanlig. Men det går ikke å fyre den av om den ikke er lukket. Nå er dette en enkel test noen ganger, men det viser for meg at systemet virker så langt.

 

Så nå kan amatør sette seg med sin børse å prøve å provosere frem ett skudd uten at børsa di er ordentlig lukket. Prøv å dra av ett skudd uten at du har tatt ned ladearmen. Bare litt. Se hvor sluttstykket ditt havner da. Og bruke en hylse med hette. Du trenger ikke en skarp en for dette. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Statistik:

siden 1993 er der produceret mellem 200.000 og 250.000 blaser R93 Svarende til årsgennemsnit på 10.000 - 15.000 stk dog med en stigning de seneste år

Howa producere ca 30.000 rifler pr år

Tikka/sako producere ca 50.000 rifler pr år

Remmington producere ca 300.000 rifler pr år

Link to comment
Share on other sites

På R8 har man ændret låsningsvinklen fra 45grader til ca 80grader, kombineret med at godstykkelsen i piben i låseområdet er forøget. Dette medfører at R8 tåler en statisk belastning på låsesystemet på ca 22 tons, i modsætning til r93 som tåler ca 14 ton statisk belastning,

Ved R8 vil der forekomme brud på låsepaler og afrivning på bagende af pibe. På r93 vil der bare forekomme en radial ekspantion af pibeenden, uden egentlig brud. Dog forekommer der 2-3 langsgående revner .

R8 har markant bedre udluftning foran bolthovedet, specielt i forhold til de første r93 piber.

En intakt hylster i magnumkalibrer med mac Cip tryk, kan levere ca 3,8 ton belastning på låsningen

Et hylster med normal max tryk, med kraftig punktering i en tæt låsning, kan ved en sluttstykkehoveddiameter på 20mm levere et tryk på låsningen på 12,5 ton

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

DEVA tester og publiserer det som de som bestiller testen ønsker. Og de tester det som myndighetene stiller karv til. Den testen som er referert viser et overlasttilfelle som en R93 tåler. Jeg er mer interessert i hva den ikke tåler. Og hvordan den da går i oppløsning. Vi er vel alle enige i at det finnes kombinasjoner av laster og eventuelle feil, som den ikke tåler?

Først, hvis du var en anerkjent produsent av jaktvåpen og du skulle utrede en ulykke som kunne påvise en svakhet i konstruksjonen på hovedproduktet ditt som kunne bringe både produktet og firmaet i vanry, hva ville du bedt DEVA om å teste ? Jeg ville i hvert fall gitt dem friest mulig spillerom i forhold til å reprodusere forløpet av ulykken. Har du dekning for å si at Blaser har tenkt annerledes, at de har bestilt en spesifikk test som de vet at riflen ville bestå slik at de kunne avfeie saken og la være å gjøre noe med den ? De har gjort en endring i sluttstykket som følge av utredningen på toppen av at riflen besto testene, dette ble tilbudt som en oppgradering til alle rifler i sirkulasjon.

Du, HighPower, som mener andre bare er synsere. Kan ikke du synse litt om hvordan du tror en R93 går fra hverandre, hvis den utsettes for en belastning den ikke tåler?

Jeg mener ikke generelt at andre bare er synsere, men i denne diskusjonen har jeg tilgode å se argumenter som bringer frem noe en institusjon som DEVA ikke hadde tatt med i testkriteriene hvis de gjør jobben sin. Hvis du ser på Blasers beskrivelse av skadene på våpenet i ett av ulykkestilfellene (sitert mail i ett av innleggene tidligere i tråden) og holder dette opp mot tallmaterialet ignorant presenterer over, så må den ha vært utsatt for en større belastning enn man kan forvente med kraftig punktering av hetten og 20mm diameter på sluttstykkehode. Skadene er akkurat som ignorant beskriver, altså langsgående sprekkdannelse i låseområdet på løpet og radial ekspansjon. Dette tilsier igjen at sluttstykket faktisk ikke har låst opp, men at løpet har sprukket rundt låsingen slik at fronten av sluttstykkehodet har gluppet ut under belastningen. En tilsvarende svikt bør kunne skje på Heym SR-30, men den har en frontring på låskassen som omslutter og ytterligere forsterker låseområdet på løpet.

Hvordan det har vært mulig å oppnå en slik belastning, spesielt i tilfellet der det skal ha vært brukt fabrikkammunisjon, er for meg en gåte. Det er det tydeligvis for Blaser også, uten at jeg helt ser hva mer de kan gjøre med saken - de har ikke klart å reprodusere feilen. En boltmekanisme ville nok hindret at sluttstykkeskroget kom bakover, men under en slik belastning regner jeg det som sannsynlig at de fleste sluttstykker ville sendt deler bakover. Om så har skjedd vet jeg ikke, jeg har ikke funnet noen web site som samler opp og publiserer historier om det, heller ikke enkeltstående beskrivelser.

 

Jeg vil forøvrig benytte anledningen til å berømme ignorant for innleggene over der han kun presenterer rene fakta. Han belyser også hvor ekstreme belastninger det har vært på ferde for at disse ulykkene har kunnet innntreffe.

Link to comment
Share on other sites

Ved å lese igjennom denne tråden sitter jeg igjen med det inntrykket at dette har, igjen, utviklet seg til en merkelig diskusjon.

Trådstarter stilte veg et generelt spørsmål om Hva er Blaser R93?, og diskusjonen utvikler seg raskt til å dreie seg om ulykker som har skjedd med denne rifla. Jeg kaller det ulykker så lenge det er alvorlige personskader involvert.

 

Slik jeg ser det er da spørsmålet fra noen få, hvordan kan dette skje? Et nøkternt objektivt spørsmål angående mekanisk leamikks iboende faenskap. Hvor ofte det har skjedd er underordnet, at det i det hele tatt er mulig, og under hvilke forutsetninger, er det som er interessant.

 

Ved å lese reaksjonene her inne tror jeg kanskje PR folkene hos Blaser har vurdert kundegruppen sin riktig. Blaser har jo gjennom DEVA greid å føre all problematikken over på ammunisjon og ukyndig hjemmelading. Selv når det er brukt fabrikkladd ammunisjon ser det ikke ut til å forandre på dette.

 

Lojaliteten til Blaser fra mange R93 eiere er forunderlig. Spørsmålet er altså hvordan kan en opplåsing av bolten skje under gitte forutsetninger? Et enkelt spørsmål om mekanikk.

Svaret på det kan da neppe være å ramse opp en haug med andre konstruksjoner som feiler, at det er andre ting i livet som utgjør risiko og derved er bruken av rifla akseptabel eller at det er en konspirasjon fra noen om å ødelegge Blasers gode navn og rykte.

 

Slike svar gir vel en pekepinn om at det er følelser i sving, for sterke følelser. Begreper som elske å hate er jo nevnt i debatten. Jeg skulle ønske at slike følelser ble forbeholdt mennesker og kanskje dyr, og da fortrinnsvis mest av det første.

Vi kan like mekaniske innretninger fordi de hjelper oss til å gjøre ting, men samtidig bør vi ha en sunn skepsis i forhold til eventuelle feil og mangler. Uten det blir jo forbedringer og videreutvikling umulig.

 

Nå skal det vel nevnes at jeg ikke er voldsomt opptatt av denne problematikken til dagelig, og er derfor ikke for godt oppdatert samtidig som tyskkunnskapene er under en hver kritikk. Men det virker på meg som om Blaser for en stor grad ignorerer problemet. Siden problemet fortsetter å dukke opp fra tid til annen, gir det jo rom for spekulasjoner.

Er Blaser klar over problematikken, men velger å ignorere denne da den oppstår forholdsvis sjelden? Det er slett ikke uvanelig at folks liv og helse blir veid opp mot fortjeneste hvis enten fortjenesten er stor nok eller ulykkesfrekvensen lav nok til ikke å vekke allmenn oppmerksomhet.

 

Vi vet at Blaser skiftet ut en låsering av plast mot aluminium. En hengslepinne i avtrekket er også blitt skiftet. Det vi ikke vet er om disse delene er skiftet eller om riflene dette har skjedd med er av nyere produksjon og således ikke kommer inn under dette. Hadde Blaser vært flinkere til å følge opp kunne vi visst dette og sluppet spekulasjoner.

 

Blaser forandret låsevinkelen på R8 i forhold til R93. Hvorfor hvis de i utgangspunktet mener at R93 er mer enn bra nok?

 

Vi vet at du kan ta avtrekk før bolten er i lås, men at avstanden til tennhetta er for stor til å sette den av. Men sperra for tennåla er altså opphevet.

Det rapporteres om ufrivillig skudd ved rask og hard boltrepetering. Da regner jeg med at avtrekket glipper.

Selve låsebevegelsen er veldig kort slik jeg oppfatter det.

 

Er det da mekanisk mulig, hvis avtrekket glipper eller ikke har fått haket seg opp og sluttstykket føres frem med stor fart å få til en skuddavgang før sluttstykker har låst?

Det jeg tenker på er en tenkt situasjon der vi har høy hastighet på sluttstykket, mulige toleranser på deler i sluttstykket som virker mot hverandre og en treghet i delene som låser som blir overvunnet av hastigheten på selve sluttstykket?

 

Jeg sier tenkt situasjon for jeg kjenner ikke leamikken i Blaser godt nok og har vel heller ikke tenkt å kjøpe en for å finne det ut.

 

Men for dere som kjenner R93 bedre, er dette mulig rent mekanisk sett?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...