Jump to content

Hva er Blaser?


RonnyL

Recommended Posts

Har jo fått med meg at det er en riflemerke.

Registrerer at det er et våpen som vekker sterke følelser både for og i mot.

 

 

Av ren nysgjerrighet:

Kan noen gi meg en kort innføring?

Hva er så spesielt med Blaser?

Hvorfor disse sterke følelsene?

 

 

 

De fleste innlegg i tråder her inne om våpenet er skrevet av folk som kjenner til det så det er ikke forklart hva, hvordan osv.

Vår allmektige sannhetskilde Wikipedia hadde ikke mye info på et språk jeg forstår.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 376
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg har en Blaser kombi.

Blaser er et merke på lik linje med BMW og VW. Uten sammenlikning for øvrig.

 

Laget i Tyskland.

 

Man enten elsker eller hater disse børsene har jeg inntrykk av.

 

EDIT; De har noen utradisjonelle løsninger på sine våpen.

Til eksempel er "sikringen" i form av oppspenner på tennåla. Det vil si at man ikke går med spennt tennål, men spenner den opp ved behov. Altså idet skudd skal avfyres.

Link to comment
Share on other sites

Før Blaser kom i 1993 hadde det ikke akkurat skjedd mye siden Mausers 1898-rifle. Blasers ulike og lett revolusjonerende løsninger, herunder rettrekkermekanismen, skaper nok litt sterke følelser. Jeg sa selv, noen få måneder før jeg kjøpte meg en Blaser R93, at Blaser skulle jeg aldri kjøpe.

 

Etter dette er jeg fortsatt forelsket, og generelt jeg vil fremheve følgende fordeler med R93/R8:

 

- Systemvåpen med meget enkelt pipe-/kaliberskifte

- Demontering og bytte av sikter på 10 sek, fortrinnsvis kikkertsikter, uten treffpunktforandring

- Pga. låssystemet u/låskasse blir rifla ca 10 cm kortere enn tradisjonelle låskasserifler. Det gir ei hendig rifle.

- Oppspennersystemet er meget sikkert

- Meget bra stål mtp. motstandsdyktighet mot rust mv.

- Som oftest meget god presisjon "fra esken"

- Meget godt avtrekk

- Gode skjefter med godt rekylopptak

- Retttrekkersystemet gjør omladingen rask og forstyrrer syns-/siktebildet minimalt

- Skjefte og pipe adskilles på 1 min med to skruer og våpenet er da meget hendig å pakke bort og reise med, særlig viktig for alle som liker å jakte utenlands

 

Legg også merke til at de som har sterke meninger mot Blaser, er de som ikke har rifla selv. :-)

Link to comment
Share on other sites

Før Blaser kom i 1993 hadde det ikke akkurat skjedd mye siden Mausers 1898-rifle. Blasers ulike og lett revolusjonerende løsninger, herunder rettrekkermekanismen,

Rettrekkermekanismen er vel noe slikt som godt over 100 år gammel, og ikke oppfunnet av Blaser.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ordet "lett" før 'revolusjonerende' er ikke skrevet tilfeldig. Mitt poeng var ikke at Horst Blaser oppfant rettrekkeren, og etter mitt syn er det også helt uinteressant. Poenget er at Blasers ulike "løsninger", merk bruken av flertall, medførte ei jaktrifle med mye nytenking og "nye" løsninger i en god kombinasjon. Retttrekkersystemet var en av disse løsningene. Så er jeg helt sikker på at vi kan "gnage" på hver enkelt løsning og si: "Nei, nei, dette er ikke nytt, og det var ikke Blaser som oppfant denne. Denne løsningen fant vi allerede i 18..." Uansett bør det også være udiskutabelt at retttrekker ikke var særlig utbredt, og jeg ser da bort fra den sveitsiske hær før 2. v.k., før Blaser lagde sin R93.

 

Totaliteten med R93 gjør at rifle fortjener betegnelsen "lett revolusjonerende". Derfor skaper den også sterke følelser.

Link to comment
Share on other sites

Kritiske momenter som anføres mot Blaser (i forhold til ei konvensjonell boltrifle)er etter det jeg kan se mangelen på mulighet til å "kamme" inn og ut et skudd/hylse som er treg.

Mekanismen ansees av endel som tander i forhold til forurensning/ fremmedlegmer (i alle fall i forhold til en slarkete mausermekanisme)

"Krøkkete" magasinløsning.

Eier ikke B selv, men har hatt anledning til å skyte noe med den. Tydelig et kvalitetsprodukt med ukonvensjonelle løsninger.

Link to comment
Share on other sites

Jada, Heym SR-30 kom også før R93, men det som var mest utradisjonelt med den da den ble lansert var konseptet uten låskasse.

Som lykkelig eier av en R93 Professional med to løpssett er det vel liten tvil om hvilken side jeg står på, men jeg kan sette opp noen punkter om hvorfor jeg liker den.

- Hele systemet er bygget opp rundt løpet - sluttstykket låser i løpet, kikkertmontasjen sitter på løpet, skjefte med avtrekk skrus på løpet. Er løpet uskadd er systemet stabilt.

- Oppspenneren gjør den svært sikker.

- Suverent system for kikkertmontasje, raskt å ta av/på, men beholder treffpunkt. Minuset er at den er dyr.

- Løpsbyttesystem som er uavhengig av tiltrekkingsmoment. Trenger ikke mer spesialisert verktøy enn en unbrakonøkkel.

- Våpenet har en (etter min smak) fantastisk balanse som gjør at det føles lettere enn det faktisk er.

- Godt utformet skjefte, faller naturlig på plass.

- Gjennomgående god kvalitetsfølelse.

- Blaser er de rettrekkerne jeg har prøvd som er best ergonomisk utformet, dvs. jeg finner operasjonsarmen intuitivt. På andre rettrekkere må jeg lete etter den (Heym SR-30 kommer på en god annenplass). Dette gjør at jeg lader om uten å senke våpenet og uten å miste siktebildet.

- Svært fleksibelt system mhp. kaliberutvalg, løpsprofiler og andre opsjoner.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, kommer er med en ytring uten å ha sjekket fakta.

Blaser må være Europas mest solgte rifle de siste årene.

Fakta: Fabrikken sender ut 20 Blasere for hver Mauser.

 

Legger merke til at flere og flere profesjonelle jegere bytter til Blaser, og at flere av de kjente merkevarer ønsker å identifisere seg med de.(Zeiss & Herkila m.f)

 

Naturligvis har dette med markedsføring å gjøre, men det viser bare hvor viktig dette er :wink:

 

mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

@Xesray: Du er faktisk inne på noe - ingen kan påstå at Blaser er en lavprisleverandør. Derav følger det at de færreste kjøper Blaser som sin første rifle, men derimot gjør denne investeringen når de a) har noen års erfaring med et rimeligere våpen og b) er blitt såpass etablert at den økonomiske situasjonen tillater litt større krumspring.

Men da er det vel en rimelig antagelse at du ikke er interessert i å prøveskyte min :mrgreen:8)

(Skal forresten bli interessant å se hva du jakter med om 10 - 15 år 8))

Link to comment
Share on other sites

 

Legg også merke til at de som har sterke meninger mot Blaser, er de som ikke har rifla selv. :-)

 

Naturlig nok. Jeg kjøper heller ikke ting jeg ikke liker ;)

 

Forøvrig står Blaser høyt på ønskelisten. Men som nevnt tildigere er det ikke en billig sak.

Link to comment
Share on other sites

Heldigvis har butikkene som selger blaser insett at de må redusere prisene på disse riflene. De var dyre, altfor dyre i forhold til hva man fikk. De er verken bedre eller dårligere en andre rifler i denne prisklassen. " De har super presisjon" heldigvis har de fleste rifler som selges i dag og noen eldre, presisjon som kan sidestilles med blaser og til en rimligere penge, så dette er et litt svakt argument. Oppspenneren, som også nå finnes på andre merker er en herlig sak ihvertfall for oss hundeførere og de som går mye med rifle.

Man skyter ikke fortere med en rettrekker enn en bolt, det er trening som gjør deg rask.

 

Kommer selv til å kjøpe meg en slik Blaser om det blir en R8 eller R93 kommer ann på om de forandrer stokken på prof i R8 utgaven. Skjøten/kanten som høyere tommel hviler på er iriterende og gir intrykk av slurvete og billig produksjon,i motsetning er trestokken helt herlig.

 

Jeg regner ikke at Blaser riflen er et investeringsobjekt på høyde med det å kjøpe eiendom, de blir ikke mer hvert som brukte selvom mange ikke helt har insett dette. At de kjøpte denne kreasjonen for mange år siden for alt for mange kroner og prøver å selge dem for det man kan kjøpe dem i butikken nye er litt underlig.

 

Det at mange ikke "liker" Blaser er nok like mye blasereierene som konstruksjonen sin skyld. Det blir som med 6.5x55, de er ikke DEN ULTIMATE RIFLEN. De har løsninger som mange kan sette pris på og trenger.

Link to comment
Share on other sites

@amatør: Her bør du komme med en underbygget statistikk på antall ulykker som har skjedd med konkurrerende produkter, og ikke bare prøve å fyre opp igjen heksejakten på R93.

Det er ingen tvil om at det har skjedd ulykker med R93, seks eller sju tilfeller av hvor mange rifler ? Alle jeg har lest gjennom beskrivelsene av har skjedd med hjemmeladet ammunisjon der eier ikke har kunnet redegjøre for ladedata. Jeg har forøvrig ingen betenkeligheter i forhold til å skyte hjemmeladet ammunisjon i min Blaser.

Blaser har håndtert dette på fullstendig korrekt måte - de har fått konstruksjonen etterprøvet av en uavhengig testlab og funnet i orden. Noen av heksejegerne ynder å poengtere at Blaser er medeier i denne testlaben, og det stemmer. Men de glemmer vanligvis å ta med at den er felleseid av alle tyske våpenprodusenter (bl.a. Sauer, Mauser, Merkel og Heym), Blasers nærmeste konkurrenter er altså likeverdige medeiere.

Jeg vil si den tydeligste indikatoren på om R93 er farlig eller ikke ligger i at Blaser aldri har stoppet salget av den i USA, et marked der man blir saksøkt for millionbeløp hvis noen får en flis i fingeren.

Link to comment
Share on other sites

Alle jeg har lest gjennom beskrivelsene av har skjedd med hjemmeladet ammunisjon der eier ikke har kunnet redegjøre for ladedata.
Leser du den linken jeg viste til:
Munition bei dem Unfall war passende, von Jagdgästen mitgebrachte, Werksmunition, keine selbstgeladenen Patronen

 

,,Am Samstag, den 10. Januar 2004, ereignete sich gegen 17.30 Uhr auf dem Schießstand Jakobsberg (südlich von Koblenz) ein schwerer Unfall mit einer R93. Waffenhändler Albrecht Huf aus Ingelheim bei Mainz wollte einen Repetierer nach der Reparatur des Zielfernrohres einschießen: eine Blaser R 93 im Kaliber .300 Weatherby Magnum. Zum Einschießen wurde ausschließlich Fabrikmunition benutzt

 

Men for all del, jeg var ikke til stede, så for meg er dette ikke førstehåndsinformasjon. Men det er dette trådstarter etterstpør, hvorfor noen missliker Blaser.

Link to comment
Share on other sites

I HELVETTE.. nå liker ikke jeg blaser heller :shock:

tenkte jeg når jeg så de bildene.

 

 

Men dette kan vel skje med hvilkensomhelst boltrifle også, dersom hjemmeladeren ikke vet hva han holder på med.

 

Selv har jeg ikke blaser, og kommer nok neppe til å kjøpe det heller. Men jeg ser absolutt fordeler med rettrekker og løpsbyttesystemet. Men til den prisen kan man bygge seg mye annet fint, og en ny pipe koster jo det samme som 3 piper til lakelandern min. Som jeg også kan bytte løp på, det tar bare litt lengre tid. 8)

Link to comment
Share on other sites

Men dette kan vel skje med hvilkensomhelst boltrifle også
Nei, det er ikke helt slik. Det er nok desidert flest M98-er som er sprengt, men med mye mindre alvorlige skader på skytteren. Her ryker fremre låskassering, og pipa skytes fremover. Slyttstykket kommer ikke bakover.
Link to comment
Share on other sites

Sjekk ut

 

I dette klippet avfyres en Remington, Browning, Sako, Blaser, Mannlicher, Antonio Zoli, Howa, Tikka - alle med blokkert løp.

Både Remington og Browning sprenger løp og stokk, mens de andre riflene klarer seg stort sett bra. Blaser er blant de beste når det kommer til minst mulig reaksjon i operatørdelen av våpenet ved skudd med blokkert løp i dette klippet.

 

Kilden er føvrig her; http://www.testfakta.se/Article.aspx?a=16350

Link to comment
Share on other sites

Men da er det vel en rimelig antagelse at du ikke er interessert i å prøveskyte min :mrgreen:8)

(Skal forresten bli interessant å se hva du jakter med om 10 - 15 år 8))

 

Tør du virkelig å la meg prøve skyte et så dyrt våpen?

For å være erlig så har eg sett så vitt på et før, men det ligger så langt oppe i prisklasse, at har med vilje latt vær å tafse på det.

Ja 10/15 år så kan det ha skjedd mye :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Endrer dog ikke på faktum om hva som skjer når Blaser eller noen av de andre riflene blir avfyrt med blokkert løp, om det er gammelt nytt eller ei.
Nei, men det sier ingen ting om hva som skjer med overtrykk i kammeret, Eller enda værre overtrykk kombinert med hylsesprengning.
Link to comment
Share on other sites

Endrer dog ikke på faktum om hva som skjer når Blaser eller noen av de andre riflene blir avfyrt med blokkert løp, om det er gammelt nytt eller ei.
Nei, men det sier ingen ting om hva som skjer med overtrykk i kammeret, Eller enda værre overtrykk kombinert med hylsesprengning.

 

Og det er vel ingen som har påsått at den testen sier noe om akkurat det?

 

Testen sier noe om det den gir seg ut for å være - en demontrasjon av hva som skjer ved når man skyter med tett løp. Og der klarer Blaser seg - i likhet med en rekke andre rifler - veldig bra. Andre rifler klarer seg vesentlig dårligere, og helt klart til fare for skytteren.

Link to comment
Share on other sites

Jøss, jammen kom den tråden også tilbake til jul! Hørere sammen med temaer som ulv, 6.5x5 som elgpatron, avliving av naboens katt og POD blant temaene det alltid blir bråk av.

 

Jeg har solgt unna det meste av andre rifler fordi jeg er så fornøyd med min R93. Det har vært noen stygge ulykker ja, ingen tvil om det. Dersom jeg var bekymret for sikkerheten så hadde jeg kjøpt en R8 i stedet. Det er jeg imidlertid ikke. Jeg tror at det er mye farligere med juleribbe og glatte vinterveier enn R93, men det får jo folk vurdere selv.

Trådstarter spør hvorfor det blir så mye sterke følelser og jalla rundt Blaser. Det er jo på en måte underlig, det er jo bare en riflekonstruksjon. På den annen side, her på forumet ble det akkurat stengt en tråd om 6.5x55 som elgpatron, fordi folk ikke kunne oppføre seg. Det går altså an å bli veldig emosjonell over andre ubetydelig ting enn Blaser. For de som liker Mauser mekanisme er Blaseren en vederstyggelighet, og dem om det, finnes jo nok av Mausere og mauserkloner å få tak i! For oss som foretrekker Gardena kobling og plastikk er Blaser en fin konstruksjon. Men det blir debatt, og morsomt nok er det noen av de samme som preket Blasers farlighet og styggedom for årevis siden som gjør det enda, og noen av oss som likte Blaser da, som enda gjør det. Men til syvende og sist er det bare en rifletype, ikke viktigere enn det.

Det jeg liker dårligst med R93 er magasinløsningen. R8 har en bedre magasinløsning, men er tyngre, og det synes jeg ikke det er verdt.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, skal forsøke å være mer konkret…

En tradisjonell rifle (type Mauser) har en låskasse, på Blaser har man hoppet over kassa, og sluttstykket låser rett i løpet. Denne låsningen ser litt ut som koblingen på en hageslange, derfor Gardena kobling… Fordelen med denne løsningen er at man behøver ikke tilpasse løpet til en kasse, altså kan man skifte mellom ulike løp. Bare å løsne to skruer og bytte løpet, innen samme kalibergruppe er man så klar til å skyte. Siden det ikke er låskasse i tradisjonell forstand blir kikkertsiktet montert på løpet. Blaser har en god hurtigmontasje, og det er ingen treffpunktforskjell på når man tar av og på løpet. Man kan altså ha flere løp/kalibre (jeg har 5 løp/fire kalibre) som man kan skifte på, uten at man behøver å skyte inn mellom hver gang. Forutsatt at man har ett innskutt kikkertsikte til hvert løp. Blaseren er dyr, men ferdig fra fabrikken.

Mange rifler bør innom børsemaker før de tar i bruk for å polere avtrekk osv, det behøver man ikke tenkte på når det gjelder blaser. Ståldetaljene er behandlet med et eller annet lurium som gjør at de tåler mye uten at det blir rust. I min verden: Bruksjern.

På en tradisjonell Mauser er alt bygget i stål og tre, og tilpasset med godt håndverk. Det er mange plastikkdeler på en Blaser, og tolleransene er så små at man kan bruke deler om hverandre. Hva er best? Vel, hvor lang er en kilo…? Dersom man liker stål og tre er jo Mauseren klart best. Det er også noen som mener mye om at Blaser blir ubrukelig dersom det kommer skitt på den. Det har aldri jeg opplevd. Nå jakter jeg riktignok i Norge, og ikke i søla i Afrika, men det er da jammen nok dager med grisevær her også og jeg har snublet og kommet hjem dekket i søle og barnåler, men børsa har da fungert. Jeg har opplevd klikk med alle (absolutt alle!) børser jeg har eid, og det har blitt noen stykker. Det kan skje med Blaseren også, spesielt dersom man har slurvet med pressing av hylser og ikke får ført sluttstykket helt frem.

Det er oppspenner på Blaseren. Det er helt klart en fordel. Man kan ha skudd i kammeret, og børsa kan ikke gå av, helt umulig, uansett hvor mye man dunker på den, siden mekanismen ikke er spent. Enkelte har hevdet at det er farlig med oppspenner, siden man kan ha fingeren på avtrekkeren i det man spenner opp. Dette er tøys synes jeg. Det er generelt ikke noen god ide å holde fingeren på avtrekkeren når man avsikrer/spenner opp, da går skuddet uansett rifletype. Jeg synes den økte sikkerheten er et absolutt pluss. Jeg har en Blaserdrilling også (D99), hvor jeg er mindre fornøyd med oppspenner. Fungerer fint til riflejakt men det tar et kvart sekund ekstra å spenne opp, og det kan være forskjellen på sjansen på en tiur eller ikke så drillingen kommer til å bli solgt.

R93 lades fra toppen. Magasinet ligger oppå avtrekkermekanismen siden det ikke er noe kammer i tradisjonell forstand. Det gjør at våpenet blir veldig kort. Min R93 med kappet 6.5x55 løp er akkurat en meter med lyddemperen på. Perfekt til smygjakt. Men det blir mindre magasinkapasitet. 4 i 6.5x55, 3 i 375 H&H og 2 i 300wsm (+ en i løpet). Og magasinet er kronglete å lade. Dette er fikset på i R8, med øket vekt som resultat.

Ulykkene. Det har vært noen stygge ulykker ja. Når R93 smeller kan det gå riktig galt. Oftere enn med andre våpen? Mer alvorlig når det først smeller? Mjaaaa… Den debatten gidder jeg ikke delta i en gang til. Det er noen som har hauset dette veldig opp i flere år nå, og på tross av et svimlende antall solgte R93 er det ikke mange ulykkene. Men alvorlige de som er. Det får bli opp til hver enkelt å vurdere hvor stor risiko dette er, og om man er villig til å utsette seg for den. Jeg regner med at når jeg omgår skytevåpen og lader selv så er det en viss risiko involvert, men jeg tenker sånn at det er en liten risiko i forhold til andre ting jeg holder på med så det stresser jeg ikke med. Dersom noen føler seg med tryggere med en Mauser, eller en Sako eller noe annet så er det vel bare å kjøpe det da?

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Personlig har jeg en del innebygget motstand mot denne børsa grunnet:

- Mye fjærer og smådeler (glockspielen)

- Er noen eksempler på at "sluttstykket" fysisk har forflyttet seg til innsiden av skytterens hode

- Oppspenneren er noe tung.

 

Men jeg må alikevell innrømme at jeg etterhvert har lyst på børsa

- perfekt for reising,

- konsistent treffpunkt ved montering/demontering

- fin lengde med demper.

Link to comment
Share on other sites

@Mr.Polar. Så da vil du ikke ha Remington M700, Weatherby eller noen andre rifler heller. De har alle hatt eksempler på at sluttstykket har gått inn i hodet på skytteren. I USA finnes det flere advokater som har spesialisert seg på Remington-ulykker, når det er så mange ulykker at advokatene kan tjene gode penger på det bør man kanskje passe seg? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Opp gjennom årene som skytter og jeger har jeg hatt mange forskjellige rifler og kaliber for storvilt.

3 Tikka, 2 Sako, 1 TC, 2 Ruger, 5 Remington, 1 Sauer, 1 Blaser R93.

 

Har kvittet meg med allt bortsett ifra Sauer 200 i 6.5-284 og Blaser i 7mmRM.

Det er 1 ting jeg angrer mye på når det gjelder Blaser, og det er at jeg skulle ha kjøpt den mye tidligere. Det er rett å slett det beste jaktverktøyet jeg noensinne har brukt.

Jeg er så fornøyd med Blaser'n min at jeg i disse dager vurderer å kvitte meg med Sauer 200, for å skaffe meg flere piper isteden til Blaser.

Link to comment
Share on other sites

Det at mange ikke liker R93, er mest fordi det har vært for mange ulykker med denne konstruksjonen. Den siste var i år i Tajikistan.

http://lutz-moeller-jagd.de/Waffen/Blaser/R93/Blaser-R93.html#R93_Unfall_in_Tajikistan

 

 

I forhold til hvor mange Blasere som selges tror jeg ikke det er flere ulykker med de, snarere tvert i mot. Låsemekanismen på bolten i løpet er vesentlig forbedret på R8 kontra R93, noe jeg tror Blaser har valgt å gjøre nettopp av sikkerhetsmessige årsaker uten at de bekrefter dette.

 

Har sett tester der de kiler fast prosjektiler i løpet på R93 og mange andre rifler fpr så å trekke av skudd nr. 2, Var ikke mange som så uskadde ut, men det gjorde R93

 

R8 Har blitt DEVA testet med et gasstrykk på 210.300 PSI(14.500 bar) i flere tester noe som er det høyeste gasstrykket som noen gang er testet i noe våpen.

 

Som Ingeniøren Helmut Kinsky hos DEVA sier, "As far as we know, gas pressure measurements exceeding this gas pressure are technically not possible at the current state of technology"

 

 

Normalt ville jeg avstått fra å skrive dette innlegget, men jeg synes hver gang jeg leser et av dine innlegg så er det noe negativt om ett eller annet du selv ikke har.

 

Folk kan si de ikke liker Blaser p.g.a retrekker systemet og useende, men vær så vennlig å ikke si det er dårlige/farlige våpen da fremstår man som dum i mine øyne :roll:

 

NB! Xeray & HighPower, gamle menn med nedbetalte huslån kjøper MÆVSERE :wink:

 

SauerHansen

Link to comment
Share on other sites

Har sett tester der de kiler fast prosjektiler i løpet på R93 og mange andre rifler fpr så å trekke av skudd nr. 2, Var ikke mange som så uskadde ut, men det gjorde R93
Dette er diskutert tidligere i tråden, og representerer ikke noen høyere belastning av låsen.
R8 Har blitt DEVA testet med et gasstrykk på 210.300 PSI(14.500 bar) i flere tester noe som er det høyeste gasstrykket som noen gang er testet i noe våpen.
Det er foreløpig ingen som jeg vet om som påstår at R8 ikke har en sterk lås.

 

Men det er ikke en god nok test' date=' når man bare tester hvor høyt trykk mekanismen tåler med gasstrykket inne i patronhylsa. Mye mer interessant er det som skjer hvis hylsa sprekker, og gasstrykket får virke på et mye større areal. R93, tåler også mer en det som er nødvendig, så lenge hylsa holder.

Normalt ville jeg avstått fra å skrive dette innlegget, men jeg synes hver gang jeg leser et av dine innlegg så er det noe negativt om ett eller annet du selv ikke har.

 

Folk kan si de ikke liker Blaser p.g.a retrekker systemet og useende, men vær så vennlig å ikke si det er dårlige/farlige våpen da fremstår man som dum i mine øyne :roll:

Kanskje jeg også burde ha avstått fra og svare? Jeg lurer stadig på om jeg skal slutte å skrive for godt....

 

Jeg og du er ganske like, siden vi begge mener at de som er uenige med oss selv, er både dumme og negative. Men jeg prøver å tvinge meg selv til å ikke tenke slik.

 

Hva annet er det jeg ikke har, som jeg er så negativ til?

Link to comment
Share on other sites

Da var vi i gang igjen, de som har/har hatt blaser roser den opp i himmelen, mens de som kun har sett bilde av den får den til å virke som en drapsmaskin, som tar livet av skytteren, og ikke viltet :roll:

Jeg har blaser og er storfornøyd med den, og jeg ser ingen grunn til å ikke være det! En pålitelig mekanisme, genialt løpsbyttesystem, geinalt kikkertmontasjesystem, generelt ei genial børse, spør du MEG!

Jeg kommer nok alltid til å ha en blaser i garderoben min, uansett hvor mange verdensmestere som har funnet ut hvor farlig den er, når de har sett et bilde av den...

 

Da lener jeg meg tilbake, spretter juleølet og lar julefreden senke seg, og snart skal jula skytes inn med en blaser, får bare håpe jeg ikke ender opp med et sluttstykke gjennom skallen, sånn som så mang en blaser eier har endtopp før meg, eller?

Link to comment
Share on other sites

Har sett tester der de kiler fast prosjektiler i løpet på R93 og mange andre rifler fpr så å trekke av skudd nr. 2, Var ikke mange som så uskadde ut, men det gjorde R93
Dette er diskutert tidligere i tråden, og representerer ikke noen høyere belastning av låsen.
R8 Har blitt DEVA testet med et gasstrykk på 210.300 PSI(14.500 bar) i flere tester noe som er det høyeste gasstrykket som noen gang er testet i noe våpen.
Det er foreløpig ingen som jeg vet om som påstår at R8 ikke har en sterk lås.

 

Men det er ikke en god nok test' date=' når man bare tester hvor høyt trykk mekanismen tåler med gasstrykket inne i patronhylsa. Mye mer interessant er det som skjer hvis hylsa sprekker, og gasstrykket får virke på et mye større areal. R93, tåler også mer en det som er nødvendig, så lenge hylsa holder.

Normalt ville jeg avstått fra å skrive dette innlegget, men jeg synes hver gang jeg leser et av dine innlegg så er det noe negativt om ett eller annet du selv ikke har.

 

Folk kan si de ikke liker Blaser p.g.a retrekker systemet og useende, men vær så vennlig å ikke si det er dårlige/farlige våpen da fremstår man som dum i mine øyne :roll:

Kanskje jeg også burde ha avstått fra og svare? Jeg lurer stadig på om jeg skal slutte å skrive for godt....

 

Jeg og du er ganske like, siden vi begge mener at de som er uenige med oss selv, er både dumme og negative. Men jeg prøver å tvinge meg selv til å ikke tenke slik.

 

Hva annet er det jeg ikke har, som jeg er så negativ til?

 

 

Jeg tror 99,99% av alle R93 modeller også holder dersom hylsen sprenger i likhet med de fleste andre modeller.

Folk må ha sine egne meninger uten at det skal få meg til å rakke ned på utstyret dmmes, og jeg har heller ingen behov for å utbasuner at mine ting er bedre en andres.

 

Når jeg tar lotto potten på et par hundre mill. neste uke skal jeg sende deg en R93 med Zwarovski Z6I på toppen :wink:

 

Nå skal jeg ut Å skyte inn julen med min Sauer 202, for R93 har jeg ikke.

 

God Jul

 

SauerHansen

Link to comment
Share on other sites

Jeg er godt fornøyd med min R93, men etter å ha lest meg opp om div. ulykker og svakheter ved mekanismen, har jeg nå bestilt meg en vanlig boltrifle. Den som har indirekte har overbevist meg om dette er nettopp amatør - som jeg synes skriver presist og nøkternt om ulempene ved denne konstruksjonen. Han er litt ensidig, men de positive sidene har jo 15 andre tatt seg av, så det er forståelig.

 

Ja, det er matematisk liten sjanse for å få noe igjennom kraniet, men kan man vinne i lotto, så kan man jaggu oppleve å få sluttstykket igjennom panna og.

 

Det er vel en viss risiko forbundet med det meste her i livet, ja livet i seg selv er vel en eneste stor risiko - men akkurat denne gidder jeg ikke å ta - uansett hvor liten den er.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...