Jump to content

Kristoffer Clausens mediabombe


Mauser68

Recommended Posts

Kjære kammerater.

 

I dag kom følgende bombe i media og på Clausen sin eigen blogg, at oppholdet i 1 år som villmann er ikkje heilt gjekk som planlagt og det skjedde ting undervegs som nok kan kritiseres i forhold til dette . Han hadde ikkje vært ute i villmarka 1år sammenhengende pga sin kreftsjuke far.

 

En kan sei og meine mykje om Kristoffer, at det er ein dyktig jeger, jaktfilmprodusent og skribent, men det var svært skuffende lesning kva han har gjort og vurderinga rundt dette. Tenkjer ikkje på hans vurdering angående og prioritere sin sjuke far, men at han hold heile Norges jegere og tilhengere for narr, det var meget skuffende og lese.

 

I moderatorstaben har me hatt episoder med moderering av enkelte brukere som har lagt ut info om episoder, som i dag viser seg kan være tilfelle, der Clausen`s store bragd, kunne dras i tvil.. Der og då, så var det ingen tvil om at Clausen hadde som mål å være ute i villmarka i 1 år og det virka berre heilt usannsynlig at dette ikkje skulle være tilfelle. Derav sitter eg i dag med ein litt flau smak i munnen, når dette viser seg alikevel å være sant.. Til dei som dette her vedkjem, så må eg berre oppriktig få beklage, men der og då, så var det ingen normale holdepunkter for at dette skulle væra usant og det er forferdelig trist at dette skulle vise seg alikevel å være tilfelle. :oops:

 

Tross dette som har skjedd, så vil eg alikevel oppfordre brukerene her inne, til å ikkje hetse Kristoffer Clausen for det som har skjedd.. Han valgte å prioritere sin dødssjuke far, det trur eg me alle hadde gjort og dei fleste veit at han har det sikkert tøft nok som det er, med tanke på det som nå har skjedd..

 

Han har skrevet i bloggen sin, at han respekterer at han får kjeft for dette og at folk skjeller han ut, men vær grei og bruk litt fornuft også. Kjeft og kritikk, det fortjener han i denne stund, men alt med måte, det er tross alt menneskelig og gjere feil og ta feil vurderinger. Trur ikkje Kristoffer kjem til å vurdere å foreta tilsvarende vurderinger igjen og han har gitt mange av oss, fantastiske filmer og opplevelser, utifrå sitt gode arbeide til tross for det som har blitt avslørt her i dag.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 319
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hei mauser 68. Fint det er sånne som deg her men jeg kan ikke fri meg fra tanken om att dette er juks og bedrag fra ende til annen.Mannen har tjent store penger på dette stuntet. At ens far er kreftsjuk er vi fler som har opplevd, men vi narrer ikke en hel nasjon for det.Hadde det ikke hvert bedre å avlyse hele turen når det ble som det ble i stedet for å holde Norge for narr? Nei profit og klingende mynt er mer verdt en ens syke far. Dette er min mening. Sorry Clausen men dette holder ikke mål. Ved neste korsvei, vær æerlig så kansje du oppnår respekt.

Link to comment
Share on other sites

Men hva med jaktturene? Bodd i hytte en måned? Dette har han oppriktig løyet om i boka, og det er latterlig. Greit å prioritere faren, men jaktturer og bo inne, det er en skandale. Tenk hvor mye han har tjent på dette. Hadde garantert ikke solgt så godt om det var som sannheten, "Nesten et år i villmarken, bortsett fra en måned i ei hytte og noen jaktturer til Sverige"...

Link to comment
Share on other sites

Jaja..så var mange av ryktene helt sanne da. Jeg husker godt at moderatorne slo hardt ned på alt negative ting om Mr.Clausen..å ellers alt annet som noen brukere ikke var helt enig e i vdr Mr.Clausen. Men dette beviser vell litt den maktrogansen som nå har utvikklet seg i moderatorkorpset? Her er det til tider om og gjort å være størst"politi".

Men takk til deg Mauser som legger deg flat på vegene av alle dere her inne,det står det respekt av.

Når det gjelder Mr.Clausen så er valget enkelt..boikotting av hans produketer.

 

Du kan lure litt av folket litt av tia..

Du lura ikke heile folket heile tia..

Link to comment
Share on other sites

Mottok denne beskjeden med en vond bismak i dag. Det er ikke mer enn ca 10 dager siden jeg var på foredrag med Clausen hvor jeg tilogmed kjøpte boka. Han var også "frekk" nok til å spørre om jeg ville ha den signert.

 

Dette er en stor skuffelse, men når det er sagt, kan man ikke stikke under en stol at mannen er flink til å jakte, flink til å lage jaktfilmer og som vi ser nå; har en forholdsvis god fantasi :D

 

Clausen har gjort noe dumt, men han er ikke alene om det. Dette har det vært flere om, mange har visst om dette stuntet og det synd at det ble gjort slik. Gjort er gjort, og spist er spist. Livet går videre, det er ikke vår profet som har falt, det er bare en "kjendis-jeger" :D

Link to comment
Share on other sites

Mye godt sagt her!

 

Jeg synes selvfølgelig også at dette var en litt dum greie...

 

Har han driti seg ut?

- Ja

Lager han bra jaktfilmer?

- Ja

 

For min del er det god underholdning å være litt sofajeger med litt godt i glasset og en god jaktfilm når det ikke er sesong. Da er for min del Clausens filmer ofte valgt å putte i spilleren. Han driver jo rett og slett i underholdningsbransjen, og det er sikkert ikke første gang at historier har blitt krydret litt...

 

Det litt humoristiske er jo at en ting aldri slår feil:

"Alle vil egentlig være noe annet enn det de egentlig er - Og verden vil bedras..."

 

Forholdet til familien er jeg enig i at alle ville hatt forståelse for. Jeg reagerte faktisk litt på prioriteringa hans i forhold til dette da jeg leste boka, men slo meg til ro med at folk bearbeider jo slikt forskjellig. Synd han ikke spillte med åpne kort, for det tror jeg han hadde fått forståelse for.

 

Har litt medlidenhet også - sikkert ikke noen god dag på jobben nå...

 

H

Link to comment
Share on other sites

Detter er trist. Clausen har lagd mange fine filmer om jakt, men tror nok at kjendisstatusen og sjansen til å tjene gode penger har tatt over til slutt. Det jeg er redd for er at dette bare er toppen av isfjellet, og det gjelder ikke bare Clausen. Det er stadig fler som lager film om jakt, og det er fellinger som er viktig å få på film. Tror at enkelte går langt for å få det til, så langt at det ikke er mye jaktmoral igjen å spore. Når kommer neste avsløring?

Link to comment
Share on other sites

Han er ikke den første som har løyet via en blogg, dette er jo i grunnen ganske vanlig. Man blir litt mer distansert via en skjerm.

 

Likevel er det utvilsomt flaut når en voksen mann må innrømme ting som dette, at han har vært såppas pågående rent kommersiellt, gjør at det nok grenser litt på grensa til svindel.

Til hans forsvar, så må vi vel huske at før dette året i villmarka, var han en temmelig ukjent kar. Det er ikke sikkert han dengang forsto omfanget av det han gjorde.

 

Jeg er temmelig sikker på at Lars Monsen ikke har noen slike svinn på skogen.

Derimot er det en kjent sak at Bear Grylls har fusket litt her og der http://www.dailymail.co.uk/news/article-470155/How-Bear-Grylls-Born-Survivor-roughed--hotels.html. Hans overlevelse pakke inneholder (i følge ambulanse sjåfører jeg har snakket med) en ubrukelig folie duk. Kniven som bærer hans navn har en serratering innerst i spikke området, det reduserer bruksområdet kraftig i mine øyne. At en tidligere SAS soldat er tøff skal jeg ikke betvile, men når ting blir såppas kommersielt så bør man trå forsiktig.

Link to comment
Share on other sites

For å si det slik, godeste Clausen mistet noen stjerner i boka på dette "stuntet."

 

Hadde han spilt med åpne kort hadde ikke dette vært noe problem i det hele tatt, men det at han narrer en hel nasjon og ivrige fans, deriblant meg selv, setter en vond bismak på hele opplegget hans...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har filmen hans, som nå føles som en Vits.. Rettog slett en film om løgn på en måte.. Jeg skjønner hans prioritering men skulle spilt med åpene kort som sagt tidligere..

 

Det jeg syntes er mest synd er at vi ikke har mange "friluft kjendiser" i dette landet. Og de skal gå foran som ett slags forbilde for de som kommer bak. Føler dette bare går utover de andre som prøver og komme seg frem i mediene og kan sette de andre i dårlig lys og rykte.

 

Pluss er det ikke litt uprofft og ikke raportere om børsa da du tar den med over riks grensen?

Link to comment
Share on other sites

Underholdning er viktigere enn realisme.

Det ser en i 1000 års spennet fra romerenes gladiator kamper til TV Norge’s 71 grader nord.

Verden vil bedras, det spiller egentlig ingen rolle for oss om Tarzan bor på hotell og spiser tre-retters, bare vi får den underholdning vi ønsker fra jungelen.

Innrøm for deg selv at du fryder deg over tryllekunstnerens “sage over damen” triks, gang på gang. Det er en illusjon!

 

---------- Klok mann sa:

………..vi har de siste årtier er glidd inn i en postmoderne tid, hvor sannhetsbegrepet har endret seg totalt. Ikke minst har vår tids media vist oss at virkeligheten er mangfoldig. Hvilken «virkelighet» er den virkelige? For den konsekvente postmodernist er «sannheten» grunnleggende relativisert. Det er mange sannheter, og de er relative. Det som er sant for meg behøver ikke å være sant for deg. Vi har hver vår sannhet og våre individuelle verdier og normer. Å hevde at noe skulle være absolutt sant er imperialistisk maktarroganse.

 

http://www.fvn.no/mening/debatt/article674105.ece?redir=true

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble seriøst skuffet når jeg leste dette i dagbladet.

Snakk om å miste all troverdighet..!.

Alt han har gjort vil vel bli dratt i tvil fremover..?

Jaktfilmer...? Hvem vet hvordan disse er laget.....

 

Sykdom i familien har vi alle forståelse for og at planer går i vasken og

må endres skjønner vel alle... MEN: Jeg tro Hr Claussen hadde tjent på å

spille med åpnenkort her...

Link to comment
Share on other sites

I dette tilfellet tror jeg nok belønningen ( betydelige inntekter på bøker og DVD`er ) oppveier for straffen (noe dårlig omtale). Hvis folk fortsetter å kjøpe bøker, filmer, gå på foredrag etc. så vil nok "straffen" fort ristes av......

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

I moderatorstaben har me hatt episoder med moderering av enkelte brukere som har lagt ut info om episoder, som i dag viser seg kan være tilfelle, der Clausen`s store bragd, kunne dras i tvil.. Der og då, så var det ingen tvil om at Clausen hadde som mål å være ute i villmarka i 1 år og det virka berre heilt usannsynlig at dette ikkje skulle være tilfelle. Derav sitter eg i dag med ein litt flau smak i munnen, når dette viser seg alikevel å være sant.. Til dei som dette her vedkjem, så må eg berre oppriktig få beklage, men der og då, så var det ingen normale holdepunkter for at dette skulle væra usant og det er forferdelig trist at dette skulle vise seg alikevel å være tilfelle.

De burde trekke seg i tillegg. Fullstendig uakseptabelt å slette innlegg en ikke tror på eller som har meninger en selv ikke synes er riktige.

Link to comment
Share on other sites

Moderatorer skal med andre ord bare ta for god fisk alt som blir ytret, Rango?

 

At man på forumet forsøker å holde det fritt for udokumenterte personangrep synes jeg er en god ting!

Det finnes flere tilfeller hvor disse udokumenterte påstandene aldri har blitt dokumentert for å si det slik.

Kammeret skal i mine øyne ikke være en plass for personlige vendettaer og fjas.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke mer enn ca 10 dager siden jeg var på foredrag med Clausen hvor jeg til og med kjøpte boka. Han var også "frekk" nok til å spørre om jeg ville ha den signert.

He, he, ja der kan man se. Hvis man først vil bedra for å tjene penger, kan han jo ta den helt ut?

Husker forhåndsomtale (egenreklamen?) om at han skulle leve et helt år ute i villmarken av det fanget/felte/plukket der. Husker at jeg tvilte på om det ville la seg gjennomføre.

 

Ellers er det en vanlig praksis andre fjernere steder å påberope seg all mulig elendighet i form at egen sykdom eller syke slektninger for å få medlidenhet for å oppnå fordeler eller forsvare egne kritikkverdige handlinger.

 

Husker han med alle naturfilmene i et kjent (monopol) TV-kanal som plutselig ble borte..... Men jeg likte programmene hans, husker jeg. Han var faktisk innom på samme kanal igjen i et "memorandumprogram" om ham selv på TV for et års tid siden.

 

Og litt mer uskyldig svindel: Under Ol sendingen fra et langrenn på Lillehammer i 1994 ble det klippet inn en snutt med en rødrev som tok seg frem på snøkledt mark. Det var ikke autentisk, noe som også ble innrømmet i ettertid.

 

Til Claussens fordel: man kan jo strekke begrepet "villmark" så langt man vil. En jakthytte ute i grensetraktene mot Sverige kan være villmark nok for urbane folk, selv om det er bilveg frem til døren! :winke1:

Link to comment
Share on other sites

"Hoderulling" i moderatorstaben er meiningslaust. Men ein lærepenge om å vera open for uike meiningar, ikkje minst dei som kjem utanfrå det gode selskap, er det.

Påstander som ikke er bekreftet/bevist er kun rykter og spekulasjoner. Som moderator bør man kunne luke ut slike ting. Jeg mener altså at moderatorene ikke gjorde noe galt her. Tvert i mot. De gjorde jobben sin.

Link to comment
Share on other sites

He he, var jo akkurat det samme som skjedde når folk skjønte at hjortefilmen var spilt inn i hegn....

 

Han la seg flat og innrømmet alt og så var det plutselig ok, noe det ikke er i mine øyne.

 

Uansett så betyr jo dette ikke allverden for Clausen annet enn han mister omdømme, ryktene vil jo ha det til at lars Monsen ikke alltid skriver helt sant han heller om turene sine 8)

 

Men det positive er jo at nå har andre muligheten til å gjøre dette før Clausen :wink:

 

Så skal heller jeg stå i de kronene filmene og boka kostet meg, gidder ikke irritere meg over det da Clausen er en fantastisk fotograf og friluftsmann!

 

Lykke til videre Kristoffer!

Link to comment
Share on other sites

Nå har vi fulgt Clausen i noen år og sett det meste av filmer!

 

Hvordan tar vi dette? Ville han hoppet over å si noe hvis han ikke hadde blitt oppdaget?

mange ubesvarte spm.

 

Les litt mere om flere ting som Clausen har gjort som kanskje ikke var det beste!

Les på mere på denne siden og bli skuffet over hvordan han driver denna karieren sin!

 

http://jegere.wordpress.com/

Link to comment
Share on other sites

Kammeret skal i mine øyne ikke være en plass for personlige vendettaer og fjas.

 

Ja - nå var det vel ikke det i dette tilfellet ?

Det var vel helst sannheten som ble sablet ned av et overivrig moderatorkorps.

 

Hvem vet, kanskje et lite sideblikk til konsepter som ytringsfrihet blir en del av moderator utdannelsen i fremtiden her på Kammeret :)

Link to comment
Share on other sites

har stor forståelse for det med sykdom i familien,men dette kunne jo han bare opplyst om,ingen hadde vel brukt dette mot han. At han er en god jeger er det vel ingen tvil om etter hva jeg har fått med meg. Tror dette blir tungt og vil evt ta lang tid og vinne troverdigheten tilbake for han. Et år i villmarka er nok veldig hardt,noe alle må ha forståelse for.Det som skuffer er tura som er gjort til nabo landet osv.men men tia leger alle sår som dem sier.

Link to comment
Share on other sites

Kammeret skal i mine øyne ikke være en plass for personlige vendettaer og fjas.

 

Ja - nå var det vel ikke det i dette tilfellet ?

Det var vel helst sannheten som ble sablet ned av et overivrig moderatorkorps.

 

Hvem vet, kanskje et lite sideblikk til konsepter som ytringsfrihet blir en del av moderator utdannelsen i fremtiden her på Kammeret :)

Poenget var vel ikke hva som var sannheten eller ikke. Når man direkte hetser noen, og serverer det ene negative etter det andre, så må man kunne forlange at det dokumenteres. I dette tilfellet var ryktene sanne. Det har vi fått bekreftet i dag. I andre tilfeller kan det bare være rykter som vokser seg store. At fire fjær blir til fem høner er jo ikke noe nytt. Så lenge negative påstander om navngitte personer ikke er dokumenterte, så er det moderatorenes oppgave å reagere. Så det er bare å slutte å hovere.

 

Negativ omtale av navngitte personer, på bakgrunn av rykter, er ikke ytringsfrihet. Det er sladder.

At disse inleggene ble fjernet har ingenting med overivrighet å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Synes forøvrig det var veldig synd for ham at han ikke var helt åpen om hva som skjedde.

 

Hadde han fortalt i både bok, blogg og film at han ikke klarte fullføre, og hvorfor, så hadde han bare fremstått som menneskelig, og tilhengerne hadde følt sympati med fyren. Tror heller ikke det hadde gått utover kvaliteten på boka heller. Men det er jo ikke alle som vil være så personlig at de skriver om sin opplevelse av en fars sykdom og bortgang.

 

Sånn som det ble nå, så spørs det om han blir tatt seriøst mere.... Synes det er synd. Jeg for min del håper han fortsetter å lage jaktfilmer.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...