Jump to content

Stans i behandling av søknader på halvatomatiske rifler


Taffin

Recommended Posts

Jeg siterer meg selv fra en annen tråd :

 

Det er dette vi må stå i mot, Hassel (og andre)! Media har en syk ensidig vinkling på våpen og omtrent alle artikler jeg leser hinter om at "dette burde forbys" eller "dette problemet kan vi regulere oss bort fra". "Vanlige" borgere leser ikke Jakt&Fiske o.l og de eneste "nyhetene" de får om våpen er av negativ karakter.

 

Det er jo mye som tyder på at IMT's rekasjon og oppfølging av dette skyldes VGs pågang i saken

Jeg er i høyeste grad enig med deg! Media setter dagsorden i Norge, ingen tvil om det. Og det verste en politiker kan oppleve er å bli kalt handlingslammet. Ergo må man gi inntrykk av at man skal (forsøke) å gjøre noe med saken (hva den nå enn er).

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.8k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

En annen ting oppe i dette er at om politikerene får et direkte spørsmål fra media (f.eks VG) om de nå vil vurdere å se på innstramninger av våpen blant nordmenn, vil det være politisk selvmord å svare nei.

De tør ikke annet enn å svare ja, og dermed blir overskriften "Vurderer forbud"

 

Men at Inga Marte legger ut i tryneboka at hun går mot forbud av halvauto, kan forøvrig ikke forstås på annen måte enn at hun faktisk mener det.

Link to comment
Share on other sites

Virker som de burde bli invitert med på skytebanen og se rifler i bruk . Og foreks en med skulder arm problemer hvordan det skal gå for han 7 hun å bruke boltrifle foreks. Bare noen luftinger av ord i regntunge dager .

 

Og alle ytringer på FB er offentlige så en ser tydelig hvem som mener hva og hva som er oppriktig og stemme fisk konstruert uansett parti.

 

Hassel : følte det at hun hadde lest informasjonen, men ikke fått med seg den oppriktige betydningen, ikke bare for vanlige jegere men også for ettersøks ekvipasjer og andre som også bruker de.

 

(Skulle ønske å hatt en Rem m8 i .35 Rem i safen nå som jeg kunen terapi trøste skutt med på banen eller på rådyr jakt )

Link to comment
Share on other sites

Akkurat det er ingen bombe uansett, SV er vel det partiet med størst andel våpenfientlige "hippier" av de noenlunde store partiene, og har ikke for vane å utale seg positivt om våpen i det store og hele.

 

Hadde egentlig bare ventet på et utspill fra SV, men må si jeg hadde trodd det skulle være litt mer seriøst og sakelig. Blir litt paff av dette, ok at SV er våpenfiendtlig, men det må da være grenser.

Men at de skal komme med totalt kunnskapsløs synsing om halvauto synes jeg er forkastelig. Skal man diskutere en sak så er første bud og ha den reele fakta på bordet først.

Det har ikke IMT tatt seg tid til og det er synd. Og Hassel stor + til deg for kommentaren du har på FB veggen hennes, håper virkelig hun gidder og sete seg litt inn i dette.

Link to comment
Share on other sites

Dette viste jeg ville skje!

Jeg var raskt ute og i dag hentet jeg min nye Mini fra posten, :D kjente slusene bli lukket bak meg. :(

Enkelte mener det var usmakelig å tenke på våpen rett etter tragedien. Ser jo hva det hadde ført til..

 

Dette er et stort tilbakeslag for alle skyttere, ikke bare jegere som ønsker halvauto, våpenloven går bare en vei.

I første omgang ser jeg for meg at halvautomatiske rifler med løse magasiner kommer til å bli forbudt ervervet til jakt.

 

Håper bare ikke NROF, eller praktiske skyttere vil bli berørt enda. Vi er nok neste på lista.

Link to comment
Share on other sites

ah... nå er 816 stk svartkrutt ladde 44-40 patroner klare til en lang og kald vintersessong samt stevne om 14 dage :D

Har hørt på alltid nyheter i hele dag, og også sjekket en del andre media. Det virker ikke som det er noen andre en VG og var det radio Norge som har tatt tak i denne "ikke" saken. Virker som de fleste forstår at det ikke er noe sjokkerende eller revolusjonerende at man vil vurdere et forbud mot våpen av den typen som ble brukt på utøya, etter drapene der.

 

Jeg tror faktisk at IMT har foretatt en strategisk skivebom, når hun nå også har trodd at dette er en reel sak, siden hun ble spurt av VG om det. At hun har det på fjesbok - og at det er publisert på SV sine sider er forøvrig ikke nødvendigvis det samme som at dette er et koordinert utspill fra det partiet.

Link to comment
Share on other sites

ah... nå er 816 stk svartkrutt ladde 44-40 patroner klare til en lang og kald vintersessong samt stevne om 14 dage :D

Har hørt på alltid nyheter i hele dag, og også sjekket en del andre media. Det virker ikke som det er noen andre en VG og var det radio Norge som har tatt tak i denne "ikke" saken. Virker som de fleste forstår at det ikke er noe sjokkerende eller revolusjonerende at man vil vurdere et forbud mot våpen av den typen som ble brukt på utøya, etter drapene der.

 

Jeg tror faktisk at IMT har foretatt en strategisk skivebom, når hun nå også har trodd at dette er en reel sak, siden hun ble spurt av VG om det. At hun har det på fjesbok - og at det er publisert på SV sine sider er forøvrig ikke nødvendigvis det samme som at dette er et koordinert utspill fra det partiet.

 

Ha, skal til Torsby nå Hassel, kansje jeg skal dit selv i år!

Begynt med svart krutt ser jeg, klar for Engelske tilstander skjønner jeg? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei kammeret kamerater!

Jeg kjøpte meg en halvauto molot vepr super for 2 måneder siden.

Det jeg lurer på er om at HVIS det skulle komme at forbud, hva skjer da?

Må jeg levere inn riflen? Taper jeg pengene ?

Eller blir det at de som har halvauto får beholde dem?

 

Hva er alternativene? Jeg er en student som synes jakt kan være dyrt, men er villig til å ofre andré ting i livet f.eks gå ut på byen og slike ting for å Ha råd til å jakte......

Jeg har ikke råd til til å miste jaktretten med den riflen som jeg har....hvor langt kan dette gå?

Bli tvunget til á plombere den?

 

Må innrømme at jeg er litt svetten nå....

 

Mvh

Remi

Link to comment
Share on other sites

Av rein nysgjerrigheit...

Fins det fleire eksempel på kriminelt misbruk av sivile, lovlege halvautovåpen enn denne eine grufulle handlinga?

 

Siden pistoler går under halvautovåpen, så ja, dessverre.

Halvauto rifler så kan i hvertfall ikke huske noen i Norsk eller Nordisk sammenheng.

Og hvis det finnes så er de ihvertfall ikke mange.

Link to comment
Share on other sites

Torsby ja 8)

Jeg har nå ellers skutt svartkrutt patron i konkuranser de siste åra - så noe bekymring om engelske tilstander har jeg ikke 8)

 

Syns det virker som den VG nyeheten helt har mistet piffen. Har ikke registrert andre nyheter om det samme i det siste.

 

Fprøvirg - Ingen ting er fornudt og hva og hvordan en eventuelol endirng i våpenloven vil aerte seg får vi se. Om det kommer noe konkret på bordet, har vi noe å jobbe med.

Link to comment
Share on other sites

Av rein nysgjerrigheit...

Fins det fleire eksempel på kriminelt misbruk av sivile, lovlege halvautovåpen enn denne eine grufulle handlinga?

 

Siden pistoler går under halvautovåpen, så ja, dessverre.

Halvauto rifler så kan i hvertfall ikke huske noen i Norsk eller Nordisk sammenheng.

Og hvis det finnes så er de ihvertfall ikke mange.

Om man skal vite noe om dette må man ha oversikt over våpentype(mekanismetype) i forskjellige kriminelle handlinger der sivile rifler/hagler er brukt.Så kan man se om disse er under eller overrepresentert i forhold til antall i forhold til andre mekanismetyper.(Feks: om 10% av mekanismer på lovlige rifler/hagler er halvauto, er da 10% av kriminalitet med lovlige våpen gjort med halvauto, eller mer eller mindre) Hvis man ikke har disse tallene/statistikkene blir det bare ren synsing.

Link to comment
Share on other sites

@bruce Lee; Vi som allerede har får beholde om det skulle vedtas noe nye lover ang. halvauto, tror ikke det er lov å lage lover her i landet med tilbakevirkende kraft. Korriger meg hvis jeg tar feil!

 

normalt ikke, men det har skjedd og noen av de har blitt stående (Tomtefesteloven er vel det beste eksempelet).

Link to comment
Share on other sites

Eg tenkte på halvauto - langvåpen ja. Om ein tar med pistolar vert det vel nokre.

 

Sånn som eg tolkar det er det halvauto-rifler og muligens hagler som står i fare.

 

Eg kan i alle fall ikkje komme på at det har vore saker der lovlege, sivile halvauto rifler og hagler har vore nytta i alvorlege draps-, vold- eller ranssaker.

Og då MÅ vi no kunne bruke det som eit argument at EI hending er for tynt grunnlag for eit slikt forbud, sjølv om dette eine hendinga vel og merke er det mest grusomme som har skjedd her til lands etter -45.

 

Men eg er og bekymra for at innstrammingar og i verste fall eit forbud vil komme. Det er forøvrig skremmande mange jegerar og som er av den formeining at halvautovåpen er "unødvendige" til jakt. :shock:

Link to comment
Share on other sites

@bruce Lee; Vi som allerede har får beholde om det skulle vedtas noe nye lover ang. halvauto, tror ikke det er lov å lage lover her i landet med tilbakevirkende kraft. Korriger meg hvis jeg tar feil!

 

 

Det kan du ikke være sikker på.

Som nevnt mange ganger før, Myndighetene kan fint forby salg av OG det å inneha alle halvautorifler, og kreve at de som har må levere inn.

Dette er IKKE "tilbakevirkende kraft"!

 

Nå er ikke jeg så redd for at det skal skje i dette tilfellet...

Link to comment
Share on other sites

Levere inn? Hva skjer med pengene vi har brukt da ?

Statskassen betaler ?

Det har jeg begynnt å tenke på også..

Fikk litt "frysninger" når jeg tenker på pris, utstyr, kikkerter osv.........

 

Statskassen betaler: Tviler på at Norge, og norske politikere er villige til å gjøre det.

Men et omsettings forbud vil jo gi samme resultatet og det har vi jo fått på mange type våpen og kalibere i de siste årene.

Link to comment
Share on other sites

Nå må jeg nesten repetere det Hassel skriver her til stadighet.

Det er ennå ikke noe konkret forslag om å endre lover og forskrifter med tanke på at halvautomatiske rifler skal bli forbudt.

 

Javisst finnes det partier og organisasjoner som arbeider for et slikt forbud, og disse har også tidligere vist seg å ha gjennomslagskraft.

Javisst har myndighetene tidligere vist en tendens til å gå minste motstands vei for å kvitte seg med problemer.

Javisst er det en reell sjanse for at vi får et forbud trykket ned over hodet.

 

Men det har ikke skjedd, så vi trenger ikke ta sorgene på forskudd.

Når det er sagt så ville jeg tenke meg om både en og to ganger før jeg gikk til nyinnkjøp av noe som helst halvautomatisk i tiden fremover.

 

Fremfor å taste febrilsk her kunne det vært en tanke at dere tok kontakt med de jeger og skytter foreninger dere er medlemmer av og fremme saken (bekymringene) der slik at de oppfatter at det føles som et reellt problem for sine medlemmer.

Samtidig kan dere jo lufte saken for de politikerne som akkurat i dette øyeblikk er midt oppi valgkampen før kommune og fylkestingsvalg.

 

Eventuellt lovforslag eller forskriftsendring kommer uansett ikke opp før etter valget, men det kan være en tanke å minne de politisk aktive om at det kommer et stortingsvalg om 2 år, og at saken blir ikke glemt frem til den tid.

 

Ditt ansikt og din stemme har betydelig mer gjennomslagskraft hos en politiker enn 1000 skrevne ord på dette forumet.

Link to comment
Share on other sites

Men eg er og bekymra for at innstrammingar og i verste fall eit forbud vil komme. Det er forøvrig skremmande mange jegerar og som er av den formeining at halvautovåpen er "unødvendige" til jakt. :shock:

 

Det er ene og alene fordi nordmenn er det tregeste folkeslaget i verden, hvem har vel ikke hørt om skiVM 1974, hvor Norge var eneste nasjon på treski. Det er bare i vår natur å være skeptiske til moderne ting ;)

Link to comment
Share on other sites

For å trekke en paralell til England, så ble alle våpen innlevert/Inndratt og verdisatt, det samme ble det med ladeutstyr og hylser-kuler og andre ladekomponenter, det var endel som fikk greit betalt for endel messingskrammel de hadde i hyller og skap. Alle våpna der skulle destrueres ihht avtale mellom eier og myndighetene, men det kom i etterkant ut at myndighetene solgte alle / eller endel av våpna til annen statsmakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har forespurt litt rundt om hos diverse politiske partier, og det eneste partiet som har kommet med ett greit svar til nå er FRP. (jeg har aldri benyttet stemmeretten min før, men fra nå skal den brukes for alt den er verdt)

Mangler svar fra 2 partier enda.

Politikken skal jo jobbe for oss og ikke mot oss.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tok turen innom Sport1 Kongsberg i går. Pratet litt med innehaver og våpenselgeren Pedersen om den oppståtte og høyst uvanlige situasjonen rundt halvautorifler. Han hadde stor forståelse for dette pga omstendighetene rundt 22/7, men han som mange andre ønsker en intensivering og avklaring på om hans lager på 150000kr i halvautorifler må returneres...

 

Bjørn.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har forespurt litt rundt om hos diverse politiske partier, og det eneste partiet som har kommet med ett greit svar til nå er FRP. (jeg har aldri benyttet stemmeretten min før, men fra nå skal den brukes for alt den er verdt)

Mangler svar fra 2 partier enda.

Politikken skal jo jobbe for oss og ikke mot oss.

 

 

Hvilken svar har du fått?

Link to comment
Share on other sites

Det har vi omveier, nådd meg et rykte om at NOJS (Og / Eller Undertegnede) er for et forbud mot halvautorifler...

Det sysn jeg er litt merkelig. Men det kan eventuelt skyldes at jeg har skrevet litt klønete. (Selv om jeg selvsagt ikke tror på det 8):lol: ) - Men jeg har altså bare prøvd å poengtere de logiske bristene i mange av argumenten for halvauto, som rett og slett ikke holder vann i en diskusjon med intelligent motstandere.

 

I den grad jeg er for innstramninger... så er jeg vel villig til å si at om MINI 14 ryker fra jaktlista og går over til konkuranse. så vil jeg ikke felle så mange tårer, ei heller vil jeg tro det er noen form for "spiker i kista".

Men det som er min agenda, er rett og slett å samle alle gode argumenter for at man skal kunne beholde halvatorifler til jakt - finslipe dem, og så kunne nytte dem om det nå, mot formodning kommer et "forbud".

Link to comment
Share on other sites

skyldes at jeg har skrevet litt klønete
Hvis du i det heletatt VURDERER at dette kan være grunnen bør du kanskje lese over hva du selv har skrevet i forumet.. Kanskje begynne å prioritere kvalitet framfor kvantitet i alt du skriver?

Synd denne saken skal argumenteres MOT her i dette 'fagforumet' og også at andre restriksjoner foreslås..

Det er neppe motgang våpennorge trenger nå.

Forøvrig er min mening at dette bør håndteres av de som er valgt til dette i utvalget og IKKE på et åpent forum.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

I den grad jeg er for innstramninger... så er jeg vel villig til å si at om MINI 14 ryker fra jaktlista og går over til konkuranse. så vil jeg ikke felle så mange tårer, ei heller vil jeg tro det er noen form for "spiker i kista".

 

ikke for DIN del nei, men jeg, og jeg har hørt om et par andre som har mini 14 for jakt....

Takk for din støtte!

(leses med passe mengde ironi)

Link to comment
Share on other sites

D Men jeg har altså bare prøvd å poengtere de logiske bristene i mange av argumenten for halvauto, som rett og slett ikke holder vann i en diskusjon med intelligent motstandere.

 

Jeg prøver på det samme avogtil.

Men bør vel kansje bare slutte med det.

Link to comment
Share on other sites

D Men jeg har altså bare prøvd å poengtere de logiske bristene i mange av argumenten for halvauto, som rett og slett ikke holder vann i en diskusjon med intelligent motstandere.

 

Jeg prøver på det samme avogtil.

Men bør vel kansje bare slutte med det.

 

Intelligente motstandere er en ting, men motstandere som allerede har gjort seg opp en mening på grunn av følelser er en annen sak.

Klippet dette ut av en annen tråd:

 

Direktoratet ønsker ikke at bruk av militærlignende våpen benyttes til jakt, det kan gi samfunnet et

uønsket inntrykk av hva jegerne står for. I dag er det bare halvautomatiske våpen av militær karakter

og helautomatiske våpen som er forbudt til jakt. Det innføres imidlertid til Norge boltrifler som ser ut

som militære våpen, med pistolgrep, lange magasiner og spesielle kolber. Direktoratet ønsker å forby

alle våpen av militær karakter til jakt, ikke bare halvautomatiske.

 

Samt et av innleggene i tråden:

 

Ringte DN om hva de mente med spesielle kolber. Svaret var at det kan ikke de svare på da de ikke er våpeneksperter, men du kunne komme tilbake på mandag.

 

Med andre ord: Vi er skjønt enige i at vi vil forby det, men vet ikke riktig hva vi ønsker å forby.

 

Smaker det ikke litt av å "Gjøre noe" for å vise handlekraft, uten at man har tenkt over hva resultatet vil bli?

Link to comment
Share on other sites

Innlegga til Hassel er kanskje dei nyttigaste vi har på forumet for tida, i alle fall i jobben for å få beholde halvauto.

 

Vi får ikkje fram gode argument for halvauto ved å dulle med kvarandre, vere heilt einige og seie at dei andre er dumme.

Vi MÅ teste argumenta våre og gå desse knallhardt i sømmane, FØR vi tar dei med i debatten med dei som vil forby diverse våpen. Slik som eg tolkar det so er det denne "jobben" Hassel meir eller mindre bevisst har tatt på seg. Til tross for at dette gjer han upopulær hos dei som ikkje skjønnar dette...

 

Ei meiningsfelle med dårlege argument er mykje farlegare enn ein meiningsmotstandar med gode...

Link to comment
Share on other sites

En liten digresjon kanskje, men fristelsen ble for stor...

 

15gfj8i.jpg

 

Teksten lyder: NEDRUSTNING AVGJØRENDE I VÅR TID

 

Hvis man kjører teksten i google translator og bytter rekkefølge på de to siste ordene får man:

 

NEDRUSTNING TID DIKTERE

 

Mine damer og herrer, vi forsøker å motargumentere en trend i tiden.

Da er det bortkastet energi å krangle oss i mellom i en tid vi burde stå samlet.

 

Ditt ansikt og din stemme har betydelig mer gjennomslagskraft hos en politiker enn 1000 skrevne ord på dette forumet.

Link to comment
Share on other sites

I den grad jeg er for innstramninger... så er jeg vel villig til å si at om MINI 14 ryker fra jaktlista og går over til konkuranse. så vil jeg ikke felle så mange tårer, ei heller vil jeg tro det er noen form for "spiker i kista".
Hvis jeg forstår deg rett så mener du at Mini 14 er for farlig og at man ikke kan argumentere med at Mini 14/halvautomater ikke er vesentlig farligere enn manuelle våpen fordi det i prinsippet er et argument for å forby alle våpen.

 

Det er ingen tvil om at skytevåpen er farlige, det er heller ingen tvil om at noen er "farligere" - mere effektive - enn andre. Spørsmålet er dog om de som innehar våpen er farlige. Har norske jegere og skyttere en tendens til å misbruke våpnene sine til å true/skade/drepe andre mennesker? Er det et så stort problem at det er nødvendig å begrense hvor effektive våpen de skal ha tilgang til? Hvis det er så utrygt at norske jegere ikke kan ha Mini 14, kan vi da tillate at de har våpen i det hele tatt? Hvor går grensen for hvor mange mål en gal terrorist kan treffe i løpet av en viss tid før forbud må innføres for vanlig folk?

 

Jeg kommer til å felle mange tårer dersom Mini 14 blir forbudt til jakt. Og det er ikke fordi jeg ikke lenger kan jakte med den for å si det slik.

Link to comment
Share on other sites

Det skrives mye om halvauto-våpen til jakt på denne tråden. Noen synes ikke det er et stort tap om mini 14 forbys til jakt. Nå må dere tenke litt folkens. Mini 14 er bare aktuell til småviltjakt men det finnes endel andre halvautoer som brukes til storviltjakt i Norge. Våpentypen har fått et stort oppsving bl.a. i Sverige til villsvinjakt (kjapt annetskudd...).

 

Jeg har en kompis som har jaktet med en HK 770 i .308 i mange år, han har skutt en god del elg med denne børsa. Argumentet har alltid vært et kjapt annetskudd.

 

Han påstår hardnakket at denne kombinasjonen har reddet flere elgfall under vanskelige forhold....og det tror jeg ham på.

 

Er det da riktig og være så "villig" til å ofre disse halvautoene og tvinge folk til å kjøpe dobbelrifler (som de færreste) ikke har råd til for å beholde denne fordelen..?

 

Ikke gå i fella nok en gang, det er bare å gjøre oss selv en bjørnetjenste ved å være servile overfor myndighetene..

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg forstår deg rett så mener du at Mini 14 er for farlig og at man ikke kan argumentere med at Mini 14/halvautomater ikke er vesentlig farligere enn manuelle våpen fordi det i prinsippet er et argument for å forby alle våpen.

 

Jeg er redd du misforstår meg ja. Jeg mener ikke at mini 14 er "for" farlig. Men det var et våpen med de egenskapene som gjorde det overlegent til bruken og metoden som morderen fra utøya valgte.

Det er ingen tvil om at skytevåpen er farlige, det er heller ingen tvil om at noen er "farligere" - mere effektive - enn andre. Spørsmålet er dog om de som innehar våpen er farlige. Har norske jegere og skyttere en tendens til å misbruke våpnene sine til å true/skade/drepe andre mennesker? Er det et så stort problem at det er nødvendig å begrense hvor effektive våpen de skal ha tilgang til? Hvis det er så utrygt at norske jegere ikke kan ha Mini 14, kan vi da tillate at de har våpen i det hele tatt? Hvor går grensen for hvor mange mål en gal terrorist kan treffe i løpet av en viss tid før forbud må innføres for vanlig folk?

Sakens kjerne, spikeren på hodet osv. Det er reltivt uinteressant å prøve å overtale meg om at det ikke er redskapen som er farlig, men tankegodset og legmet. Til tross for at de mest bastante konklusjonene om forbud mot halvauto rifler og våpen gennerelt, som jeg har lest etter 22/7 har kommet frem her på kammeret - så er det ikek kammerbrukere som skal overbevises om noe som helst. Det er de folkevalgte, og det folket som valgte dem som skal overbevisxes. Og da kan det være lurt å vlege sin strategi og sine ord med omhu.

Jeg kommer til å felle mange tårer dersom Mini 14 blir forbudt til jakt. Og det er ikke fordi jeg ikke lenger kan jakte med den for å si det slik.

Som nevnt i mitt opprinnelige inlegg så er vel det en uheldig, men naturlig konsekvens av en slik handling. Nei, den vil neppe gjøre kongeriket til et tryggere sted osv. Men en konsekvens. Om det stanser der, vil jeg være overlykkelig.

Det skrives mye om halvauto-våpen til jakt på denne tråden. Noen synes ikke det er et stort tap om mini 14 forbys til jakt. Nå må dere tenke litt folkens. Mini 14 er bare aktuell til småviltjakt men det finnes endel andre halvautoer som brukes til storviltjakt i Norge. Våpentypen har fått et stort oppsving bl.a. i Sverige til villsvinjakt (kjapt annetskudd...).

Nettopp, vi må og bør gjøre vårt ytterste for å bevare halvauto som en legitim mekanisme, også på jakt våpen.

Er det da riktig og være så "villig" til å ofre disse halvautoene og tvinge folk til å kjøpe dobbelrifler (som de færreste) ikke har råd til for å beholde denne fordelen..?

Denne utalesen syns jeg er litt merkelig - det er da ingen som har yttret seg for å ofre halvautorifler (utover en komentar frta en fyr som kanskje har FRP tilknytting i kommentarene til Inga Marte Thorkelsens noe virkelighetsfjerne FB melding.)?

Av og til føler jheg at redselen for at myndighetne aktivt jobber for å avvæpne oss, er så sterk at man tolker alt for mange utaleser som et ledd i dette.

Ikke gå i fella nok en gang, det er bare å gjøre oss selv en bjørnetjenste ved å være servile overfor myndighetene..

Servile ovenfor myndigheten? Aldri før har organisasjonen stått mer samlet - aldri før har vi blidt mere hørt? det er faktisk ingen som en gang så langt har kommet med et forslag om forbud mot hvereken mini 14, Halvuatorifler eller Halvautovåpen gennerelt. Kanskje nettopp fordi det nå også er en god dialog mellom myndigheter og skytterorganisasjoner og mellom organisasjonene.

Link to comment
Share on other sites

I den grad jeg er for innstramninger... så er jeg vel villig til å si at om MINI 14 ryker fra jaktlista og går over til konkuranse. så vil jeg ikke felle så mange tårer, ei heller vil jeg tro det er noen form for "spiker i kista".

 

ikke for DIN del nei, men jeg, og jeg har hørt om et par andre som har mini 14 for jakt....

Takk for din støtte!

(leses med passe mengde ironi)

 

Jeg har også mini 14 til jakt (sånn til opplysning). Jeg tviler på at det blir fler eller færre dyr i skogen om jeg måtte bytte den ut med en browning BAR eller remington 750.

Men om Minien blir forbudt ervervet, vil det jo være helt søkt - i all den tid det finnes mulighet til å bruke den legitimt til konkuranse.

 

Dog - det er jo ikek nslik at gjernigsmannen fra 22 juli ikek ville ha utført sin grusomme plan om han ikke hadde fått tak i en mini, Metoden vile bare vært anderledes.

Link to comment
Share on other sites

Synd denne saken skal argumenteres MOT her i dette 'fagforumet' og også at andre restriksjoner foreslås..

 

Hva er det du mener med dette? Er det noen her som er mot at man skal jobbe for å bevare muligheten for sivilt eierskap av halvautovåpen til legitimt bruk?

Link to comment
Share on other sites

Dog - det er jo ikek nslik at gjernigsmannen fra 22 juli ikek ville ha utført sin grusomme plan om han ikke hadde fått tak i en mini, Metoden vile bare vært anderledes.
Kanskje begynne å prioritere kvalitet framfor kvantitet i alt du skriver? Enkelte av innleggene dine KAN feiltolkes ja.. :P

For å svare på det du spør om: Jeg synes det er synd at det er greit å diskutere agumenter for å fjerne en våpentype i norge på et åpent forum (for våpeneiere).

Alle negative argumenter er fritt tilgjengelige her og hjelper antagligvis best våpenmotstandere og ikke de som vil beholde våpentypen(e).

Jeg vil tro at du og alle de andre som i dag eier en / flere halvautorifler er mye bedre tjent med at framtiden for denne (og andre) våpentypen forhandles av de som av skytternorge er utpekt til dette. Jeg tviler på at en ti siders tråd her på kammeret vil hjelpe de så mye i positiv retning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også mini 14 til jakt (sånn til opplysning). Jeg tviler på at det blir fler eller færre dyr i skogen om jeg måtte bytte den ut med en browning BAR eller remington 750.

Men om Minien blir forbudt ervervet, vil det jo være helt søkt - i all den tid det finnes mulighet til å bruke den legitimt til konkuranse.

 

Jeg skal ikke gå for bastant ut i en diskusjon der jeg ikke har full oversikt, men kort fortalt, jeg får ikke byttet ut et våpen som evt blir forbudt, og ikke "har jeg råd til å "gi" bort de pengene jeg ga for våpenet heller... Og ikke har jeg ønsker om å begynne med praktist bare for å få brukt børsa!

Men skal ikke ta sorgen på forskudd, ikke vet man hva forslaget blir, og ikke vet man hva resultatet av evt forslag blir heller......

Men jeg kan si, at jeg ikke ønsker å bare "gi opp" et våpen til 10.000 kr.... mulig jeg er særdeles sær, og fattig på dette forumet, men 10.000 er faktiskt noen kroner for meg.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...