Jump to content

5 gylne regler for valg av pistol


Forumkongen

Recommended Posts

Det er åpenbart veldig mange som søker gode råd i forbindelse med innkjøp av pistol. Det er absolutt å anbefale - spesielt for nybegynnere - å forhøre seg litt i forkant av våpenkjøp da det kan være komplisert og tidskrevende å bytte igjen hvis man ikke blir fornøyd; ref. ny søknad, etc etc.

 

Dessverre er mange av rådene man får her sterkt farget av den enkeltes subjektive oppfatninger; av typen "kjøp xxxx for den har jeg, og den er så fin" osv osv.

 

Hvis du imidlertid heller stoler på din egen magefølelse og følger disse 5 gylne reglene i all sin enkelhet er sjansen meget stor for at du blir en fornøyd våpeneier:

 

1) Styr unna ultra-avleggse konstruksjoner som f. eks. pistoler av 1911-typen. Disse var fine i sin tid, men nå eksisterer de kun som følge av myter og overtro.

 

2) Unngå for enhver pris pistoler som er feilkonstruerte i sin natur. F. eks. er det svært begrensede muligheter til å korrigere feilaktige skjeftevinkler m.m.

 

3) Ikke hør på råd fra de som bruker mere tid med å slipe og spikke enn de tilbringer på skytebanen. Et godt våpen skal virke uten hobby-modifikasjoner som sjelden resulterer i reelle forbedringer.

 

4) Kjøp helst ikke brukt våpen med mindre du personlig kjenner vedkommende som selger det - kan være mye grums som ikke alltid er like lett å få øye på ved en enkel kontroll.

 

5) Velg alltid et våpen som er minst dobbelt så dyrt som du opprinnelig hadde i tankene - selv om det innebærer bruk av kredittkort eller opptak av forbrukslån. Det har du igjen for i det lange løp.

 

Lykke til - ønsker dere alle en fantastisk skytesesong :-)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 105
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vel nå er den på topp uansett, men slike innlegg uten noen form for balanse, synes jeg vi bør ignorere.

 

I steden for nytt innlegg, som sender tråden til topp, fører jeg inn Brassy sitt her og håper alle følger oppfordringen:

 

Det tragiske er at det ikke kan få stå uimotsagt, så hadde det forsvunnet nedover lista til det var borte, sammen med alle andre svadainnlegg fra denne "kongen".

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kommer til å bruke resten av kvelden til å sakte flatbanke mine egne tær med sløv kulehammer for å ha lest denne tråden...det er bortkastet tid jeg aldri får tilbake...!!!

Er det noen mods som gidder utradere både denne svadaen og den innledende?

Makan til løkvirksomhet... :roll::roll::roll:...

Link to comment
Share on other sites

Vel nå er den på topp uansett, men slike innlegg uten noen form for balanse, synes jeg vi bør ignorere.

I skytesammenheng er balanse en uting i motsetning til f.eks. i politikk. For å skyte godt, d.v.s. bedre enn konkurrentene, er det ofte konkrete unyanserte innsatsfaktorer som er avgjørende.

 

Av de som har lest innlegget har sannsynligvis de fleste ignorert det - slik du, hr. Patron, syns vi bør!?!?!?

Du bare klarte det rett og slett ikke? I stedet for å gjøre som du synes vi burde, bare måtte du lire av deg litt dritt? ....og det uten den minste antydning til å forsøke og redegjøre for hva slags balanse du savner? Ja vel.......

 

En ting er imidlertid klinkende klart; de som legger de 5 gylne regler til grunn for sitt våpenvalg slipper å ende opp med ubrukelig dritt!

Link to comment
Share on other sites

Kommer til å bruke resten av kvelden til å sakte flatbanke mine egne tær med sløv kulehammer for å ha lest denne tråden...det er bortkastet tid jeg aldri får tilbake...!!!

Er det noen mods som gidder utradere både denne svadaen og den innledende?

Makan til løkvirksomhet... :roll::roll::roll:...

Tja.... du er vel muligens en av de som sitter der med en feilkonstruert Pardini eller noe sånt? Tiden du bruker til å skyte med dritt-våpen - det er bortkastet tid, det!
Link to comment
Share on other sites

 

2) Unngå for enhver pris pistoler som er feilkonstruerte i sin natur. F. eks. er det svært begrensede muligheter til å korrigere feilaktige skjeftevinkler m.m.

 

 

Jeg må nok si at jeg er enig i det du sier der(RØRTANG PISTOLER ÆSJ).

Men ellers så er jeg svært uenig i alt det andre.

Link to comment
Share on other sites

Ønsker kjøperen å vinne NM eller ikke?

 

Det er mye lettere å argumentere for enn i mot tipsene. Hvis det er snakk om nytt våpen er jeg tilbøyelig til å være enig i alle. Hvis det er snakk om eldre nostalgivåpen og iboende presisjon er akseptabel, trumfer magefølselsen de to første for min del.

 

Pålitelighet og presisjon må være til stede , deretter er det morofaktor som gjelds.

Link to comment
Share on other sites

Det viktigste med pistolkjøp trodde jeg var å finne ut hva man skal bruke våpenet til.

Dernest kjøpe ett billig ett for å se om det er noe for dem i det hele tatt, og heller bruke surt oppsparte midler til ammo å få mengdetrening og rutiner på plass.

Når man har kommet så langt er jeg sikker på at nybegynneren ikke er nybegynner lenger og vet hva man vil ha, mye farget av sk®ytekamerater...

Link to comment
Share on other sites

Om en leser trådstarters innlegg med "ironi" i bakhodet så er startinnlegget ikke så ille.

 

Joda, det forurenser dette flotte forum til noe grums og svada, som vi godt kan klare oss uten :wink:

 

Det tragiske er at det ikke kan få stå uimotsagt, så hadde det forsvunnet nedover lista til det var borte, sammen med alle andre svadainnlegg fra denne "kongen".

Link to comment
Share on other sites

Joda, det forurenser dette flotte forum til noe grums og svada, som vi godt kan klare oss uten :wink:

 

Det tragiske er at det ikke kan få stå uimotsagt, så hadde det forsvunnet nedover lista til det var borte, sammen med alle andre svadainnlegg fra denne "kongen".

 

De 5 gylne regler er overhodet ikke "svada" - imidlertid innser jeg at jeg glemte å presisere at de primært gjelder for de som "vil noe" med skytingen sin som f. eks. å vinne konkurranser. For meg er det så selvsagt og naturlig at jeg innimellom glemmer at enkelte bare ønsker å høre det smeller og skyr konkurranser som pesten. Hvorfor ikke gjøre det beste ut av hobbyen man har valgt og få enda mere glede av tiden man bruker på den?

 

Vel, det er nå en gang slik at noen må ha alt inn med teskjeer, så la meg presentere et eksempel som selv en amøbe burde ha forutsetninger for å forstå:

 

"Gunnar" har fått innvilget sin første kjøpetillatelse etter å ha gjennopmført sikkerhetskurs, utvist aktivitet og ventet tålmodig i 6 måneder. Nå skal han kjøpe sin første 9mm pistol. Han har kanskje vært en tur innom Kammeret og blitt bombardert med at det for nybegynnere er om og gjøre å kjøpe "dritt" som førstevåpen slik mange mener. Intelligent som han er, aksepterer han ikke uten videre slike tåpeligheter og begynner å forhøre seg rundt i sitt miljø. Hans budsjett er marginalt; la oss si 12 - 15 000, så han har ikke all verdens valgmuligheter og vurderer bl. a. en eller annen STI eller noe sånt.

 

Så finner han heldigvis (for ham) tråden min med de 5 gylne regler og resonnerer som følger:

 

* 1911-pistoler er avleggs, så det driter jeg i.

 

* Feilkonstruerte pistoler er meningsløst, så selv om det finnes en gringo her og der som mener Pardini er bra, så er ikke det noe alternativ for smartingen "Gunnar".

 

* Hvorfor høre på tullingene som filer og spikker; jeg tar heller en prat med gutta som kan skyte, tenker "Gunnar".

 

* "Gunnar" har i løpet av de seks månedene han har ventet på å kunne få innvilget tillatelse funnet ut at han faktisk liker skyting. Hvorfor velge noe brukt viss-vass som andre har forkastet?

 

* La meg gjøre et fornuftig valg, tenker "Gunnar", jeg må doble budsjettet til 30 - 40 000 for å kunne kjøpe noe nogenlunde fornuftig.

 

"Gunnar" bestilte seg en spesialutgave ('Green Emerald' f.eks.) av SIg Sauer P-226S X-Six fra Sig's eksklusive avdeling Mastershop - en liten avdeling i Eckernförde hvor 2 - 3 av Europas dyktigste håndvåpenmakere jobber. "Gunnar" ble superfornøyd - skyter som en konge og kommer garantert til å posisjonere seg høyt oppe på resultatlistene etterhvert. Han har spart masse tid og frustasjon på å unngå klassiske nybegynnertabber. Nå kan han kose seg til den store gullmedalje hver gang han tar en tur på skytebanen. Ikke minst gleder han seg til sitt neste våpenkjøp; nå kjenner han jo veien mot en fornuftig tilnærming til valg av utstyr.

 

Slik er det bare, folkens, så dere kan like gjerne spare dere for å legge inn motargumenter da de alle som en vil falle på sin egen urimelighet og kun være egnet til å avsløre seg selv som ......ja, la meg moderere meg: kunnskapsløs :-)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk og pris kommer vi aldri til å møte denne figuren her på stevne...av den enkle grunn at hvilken tilstand/rus dette enn blir skrevet i så kvalifiserer det overhodet ikke til "pålitelig og edruelig", ergo deduserer jeg at det er høyst tvilsomt at nødvendige tillatelser for annet enn husflids-sprettert foreligger...

Dersom det motsatte er tilfelle går jeg ut fra at det innen kort tid blir rimelig for salg en rekke meget eksklusive custombygg fra diverse mastershops...

 

Selv om du skulle være i norges-eliten eller ikke langt unna (hvilket jeg sterkt betviler, men føl deg velkommen til å bevise det) så ville jeg fortsatt sett på deg som en talentløs skrytepave uten bakkekontakt og en heller dårlig/uegnet representant for en fantastisk idrett (om dette er humoristisk ment så har du i tillegg en særdeles dårlig utviklet sarkastisk/ironisk uttrykksform som i høyeste grad kan forveksles med narsissistiske raljeringer fra en lettere forstyrret personlighet.) :twisted:

De fleste her inne vil jeg tro har våpen som skyter bedre enn de selv er i stand til, det er "human factor" som vinner og da faller slike utsagn som hentyder at alt under 30-40 000 ikke er noe å ha på sin urimelighet.

 

Det virker dog som at det er en person som ikke har annet å gjøre enn å bruke dagene på å lese seg opp på snevre emner uten sammenheng forøvrig for så å finne forum å trolle... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Tror nok at innleggene til "King of Forums" bør leses med ironi i tankene.

Scenariet er at han legger inn endel bombastiske påstander han vet vil ergre/aktivisere flere andre brukere. Hvorpå han setter seg å gjerdet og bivåner meningsutvekslingen.

En liten skøyer dette.

Legger merke til at han posterer mye temmelig sent på natten. Og har blokkert for PM. Det kan vel være forutsette grunner til det.

Vi har fra tid til annen hatt andre korttids nocturne (korttids)skribenter her...

"The King of Forums" representerer et sidesprang, noe litt aparte.

Har ikke gjort meg opp noen menings om skribentens kvalifikasjoner innen det våpenfaglige, og behøver ikke gjøre det heller.

 

I motsetning til hva enkelte andre gir uttrykk for finner jeg en smule underholdning i hans posteringer.

Link to comment
Share on other sites

A.

Hvorfor høre på tullingene som filer og spikker; jeg tar heller en prat med gutta som kan skyte, tenker "Gunnar".

B.

"Gunnar" bestilte seg en spesialutgave ('Green Emerald' f.eks.) av SIg Sauer P-226S X-Six fra Sig's eksklusive avdeling Mastershop - en liten avdeling i Eckernförde hvor 2 - 3 av Europas dyktigste håndvåpenmakere jobber.

Förlåt mej, "Forumkungen", men dersom en Sig Sauer P226 X 5 eller 6 var så overlegne brukertilpassede og enestående presise våpen, ville ikke flere bruke dem da?

Sig- Saueren er ikke av de billigste, men andre av konkurrentene du trekker inn, Pardini, STI er ikke helt billige de heller. En P226S, uten kostbar utsmykning med glitrende farger, ligger ikke så langt unna de bedre modellene av de andre merkene.

Noen liker P226, andre er mer reserverte. Dette er en tung og diger kladeis, og den har, liksom andre Sig-Sauer våpen en høy kjernelinje, og høyt tyngdepunkt, ifølge min håndtering av nevnte våpen.

 

Dersom du tror at innkjøp av et våpen med "emerald" lakk og tuning fra en customshop er et krav for å vinne feltkonkurranser (antar det er den grenen du sikter til) mener jeg at du viser manglende forståelsesevne for pistolskytingens problemstillinger.

 

Som andre har påpekt er det skytterens personlige egenskaper som betyr mest. Det hjelper ikke med det beste av håndvåpen hvis de grunnleggende ferdigheter ikke er til stede, og heller ikke kan trenes inn til å bli det.

 

Ser ut til at du leser "Vapentidningen", det var derfor jeg la inn et par svenske ord. Leser den avisen jeg også. De hadde en artikkel om P226, fra customshopen i grelle farger, synes jeg å huske. :wink:

 

Oppsummert mener jeg at der i dine utsagn A og B ligger en selvmotsigelse.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Drit i "Gunnar", det var som uttrykkelig beskrevet et eksempel for å gi en mulighet for de som ikke er helt kvikke i oppfattelsen til å forstå et velment og viktig budskap for å være best mulig rustet for gode prestasjoner i kommende sesong.

 

Hvorfor i all verden er det noen som blander inn ting som ironi og humor? Jeg for min del har verken vært humoristisk eller ironisk.

 

En digresjon; det er åpenbart at jeg er en av veldig få som skriver på dette forumet som faktisk har noe fornuftig å komme med og som generøst deler av min kompetanse. Hvordan har det seg da at noen kommer med kritikk?

 

Det kunne vært interessant om noen av kritikerne kunne ta seg bryet med å presentere seg litt; ikke navn & nummer, men kort og godt fortelle litt om f. eks.:

 

* Hvor lenge har dere hatt skyting som idrett / hobby?

* Hvor mange mesterskap har dere medaljer fra?

* Hvor mange konkurranser starter dere i pr. sesong?

* Hvor mange kontionenter har dere konkurrert på?

* Vet dere i det hele tatt hva dere snakker om?

 

Eller hva, hr. Patron, Razorbaken, John2000, Brassy m.fl? Interessant for de som leser og lurer på om det er grunn til å ta kritikken på alvor - hvilket det jo selvsagt ikke er.

Link to comment
Share on other sites

Det kunne vært interessant om noen av kritikerne kunne ta seg bryet med å presentere seg litt; ikke navn & nummer, men kort og godt fortelle litt om f. eks.:

 

* Hvor lenge har dere hatt skyting som idrett / hobby? 26 år

* Hvor mange mesterskap har dere medaljer fra? Altfor mange, inkludert NM

* Hvor mange konkurranser starter dere i pr. sesong? Igjen, altfor mange

* Hvor mange kontionenter har dere konkurrert på? Totalt irrelevant spm, men 1 kontinent

* Vet dere i det hele tatt hva dere snakker om? Ja, tenk om du kunne si det samme

 

Eller hva, hr. Patron, Razorbaken, John2000, Brassy m.fl? Interessant for de som leser og lurer på om det er grunn til å ta kritikken på alvor - hvilket det jo selvsagt ikke er.

Mine svar er i uthevet tekst.

Minnes en tråd der du med høye kneløft gikk ut og sa du skulle forlate dette forumet. Ikke engang det klarte du å lykkes med.

 

Edit: Hva om du selv kunne gi svar på de overnevnte spørsmål? Så vi vet hvilken tyngde du har bak dine uttalelser. Det er jo, som du selv sier, veldig interessant å vite for de som leser denne tråden.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Om Forumkongen ønsker den respekten alle tydeligvis ikke gir ham vil jeg oppfordre ham selv til å som første man fortelle litt om sine egne meritter så mulig andre etterkommer hans ønske i etterkant.

 

* Hvor lenge har dere hatt skyting som idrett / hobby?

* Hvor mange mesterskap har dere medaljer fra?

* Hvor mange konkurranser starter dere i pr. sesong?

* Hvor mange kontionenter har dere konkurrert på?

* Vet dere i det hele tatt hva dere snakker om?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke uenig i alt som trådstarter skriver, men jeg er heller ikke enig i alt. Det som overrasker meg mest er hvor utrolig mye engasjement han klarer å skape blant forsamlingen. "Hans Majestet" har en egen evne til å trykke på de rette knappene for å få folk til å reise bust og til å ta fram de virkelig store bokstavene.

 

Når det er sagt synes jeg jo det er litt fornøyelig at de som etterlyser balanse i de kongelige innleggene samtidig er påfallende ensidige i svarene sine...

 

Da jeg ikke umiddelbart har meldt meg inn i "Korsfest! Korsfest!"-hylekoret, står jeg over de 5 spørsmålene. Iallfall til Deres Majestet sjøl har svart på dem.

 

smiley-face-popcorn.gif

Link to comment
Share on other sites

Om Forumkongen ønsker den respekten alle tydeligvis ikke gir ham vil jeg oppfordre ham selv til å som første man fortelle litt om sine egne meritter så mulig andre etterkommer hans ønske i etterkant.

Det var egentlig ikke mitt ønske å høre om andres meritter i det hele tatt - bare et lite spark til "forstå-seg-påerne" som i sin enfoldighet må kommentere positive innspill med ukvalifisert gulp.

 

Det jeg har skrevet går nok langt over hodet på disse, så la meg omformulere. Glem alt jeg har skrevet - poengt er enkelt og greit:

 

Det er lurere å kjøpe en god pistol enn en dritt-pistol. Er det virkelig så utrolig vanskelig å begripe?

 

Eller eventuelt; dere som syns det er dumt å kjøpe et godt våpen, hva mener dere er smartere? Kjøpe dritt?

Link to comment
Share on other sites

Det er lurere å kjøpe en god pistol enn en dritt-pistol.

Dette er vel noe av det mest fornuftige noen har skrevet her på Kammeret. Bare så synd at vi sannsynligvis aldri kommer til å bli enige om hva som er en god pistol...

 

Hilsen lykkelig eier av FAS og Glock...

Link to comment
Share on other sites

Nå var det vel ingen som "avsatte" Forumkongen, han abdiserte for egen maskin,

dog bare som Konge, hvis jeg husker riktig. Ikke fra forumet forøvrig.

Men navnet Kongen har kanskje lett for å vekke anstøt, så en navne endring hadde kanskje

ikke vært dumt..?

Link to comment
Share on other sites

Som helt grønn på pistol, altså godt innenfor den målgruppen du tydeligvis sikter etter med rådene dine, må jeg si at de ikke på noen som helst slags måte hjelper meg til å fatte hvordan pistol som eventuelt kunne vært aktuell. Vel og merke hvis jeg skulle begynt med pistol, noe jeg på det nåværende tidspunkt ikke har planer om.

 

For at jeg skulle tatt rådene dine til etteretning burde de vært mer omfattende og bedre begrunnet. Kanskje med noen konkrete eksempler. Punkt 2, f.eks:

2) Unngå for enhver pris pistoler som er feilkonstruerte i sin natur. F. eks. er det svært begrensede muligheter til å korrigere feilaktige skjeftevinkler m.m.

 

Hvordan skal en nybegynner få noe som helts vettu ut av dette "tipset"? Aldri sett en pistoannonse der det sto: "Denne pistolen er naturlig feilkonstruert for din bekvemmelighet" ergo er det for folk som er ferske innen pistol umulig å vite hva du mener er en feilkonstruksjon. Eller i det heletatt å vite hva som er en feilaktig skjeftevinkel.... Her trengs det mengder med godt skrevet utdypning for å hjelpe en nybegynner. Ikke bare påstander om hva som er feil, men god argumentasjon.

 

Punkt 1: vel.. Finnes det ikke egne klasser for denne typen pistol? (som sagt grønn på pistol, så aner virkelig ikke)

Om så, er da pistolen ubrukelig også her? Dessuten, at konstruksjonen har overlevd så lenge er vel også et tegn på at den ikke er helt avleggs enda. Ting som er avlegs har nemlig en lei tendens til å bli borte rimelig fort (kassettspillere og minidisc er gode eksempler på avleggs, man får knapt kjøpt verken avspiller eller mediet lengre) Syntes du forgriper saken litt og hopper elegant over mange momenter uten et ord. Det blir rett og slett litt lettvint, og da er det lett å lage "gode" tips.

 

Punkt 3: Et enkelt moment som er lett å si seg enig i, helt uten erfaring på feltet.

 

Punkt 4: Helt sikkert sant. Et utrent øye er nok spesielt utsatt for å bli "lurt" om man kjøper brukt. Men hva om man vil kjøpe brukt da? Finnes det noe man kan gjøre, altså et tips som hjelper en nybegynner til å få en billig start med et bruk våpen? Savner en konstruktiv side i tipset ditt.. Kanskje man kan få en våpensmed til å besiktige våpnet, f.eks?

 

Punkt 5: Direkte dumt å anbefale folk å bruke penger de ikke har. :? "Man skal ikke selge skinnet før bjørnen er skutt" sier et gammelt ordtak. Det å bruke penger man ikke har er slettes ikke en god ide å gi andre. Det er ofte vanskelig å forutse hvor store ekstrautgifter man tåler, og kredittkortgjeld og forbrukslån er vel de dummeste gjeldstypene man kan ha. Om jeg nå hadde tenkt å prøve pistolskytning, og hadde satt meg av et budsjett til en grei pistol å begynne med, si 10.000 kroner, så anbefaler du meg elegant å droppe den planen og heller ta opp 10.000 til i lån, så jeg kan kjøpe noe til 20.000 uten å vite om jeg kommer til å like å drive med dette? :roll:

 

Det er fullt mulig du har kunnskaper i massevis, men du klarer ikke å formidle de skriftlig via et forum. Tipsene dine blir for meg halvgjorte og dårlig begrunnet. Det er mange feller å gå i på et forum, og du later til å gå i flere av de. Godt mulig du er en konge på skytebanen men noe forumkonge er du ikke, til å fortjene den tittelen må du bli bedre til å formidle den kunnskapen du har. Skal man komme med gode tips via nett kreves det mye av den som formidler og her syntes jeg du faller litt igjennom. Håper du jobber mer med tipsene dine, så de blir bedre for den målgruppen du ønsker å nå. Kom med konkrete eksempler og begrunn de og hvorfor du bruker det som eksempel. Om du vil redde nybegynnere fra bedrevitere, ikke vær en selv. Ikke anta at folk skjønner hva du mener, forklar det. Nå tok jeg kun for meg første posten din, da det var tipsene i sin originale utførelse jeg ville kommentere.

Om du blir en bedre formidler kunne du vært en god ressursperson for et forum, nå frykter jeg du mer villeder enn veileder. Men det er fra mitt standpunkt som helt ukjent med pistoler.

 

Sånn det står nå blir jeg sittende med en smak av flauhet og det hele gir et litt ekkelt bilde av en bedreviter som vil rakke ned på andre bedrevitere (ie pissekonkurranse). Eventuelt kan det minne litt om et troll, og de bør ikke mates. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nok Forumkongen vet hva han driver med. Det er helt sikkert morsomt for ham å følge dette; like morsomt som det er ufattelig mange som biter på kroken hans. Det kreves mye ressurser for å skrive som Forumkongen gjør; at det er snakk om en egentlig og en gang kreativ person vi har og gjøre med her, er jeg overbevist om. (Fikk bare en vanvittig innskytelse på at det er Bare Egil som er Forumkongen!!) Men så var det kreative mennesker når de gir opp da. Alle kjemper en stund, også Forumkongen, og deretter gir de opp innvendig - de fleste gjør det langt tidligere enn Kongen. Reversert kreativitet er ikke et pent syn, uavhengig av kamuflasjen dens. Det er kun én ting jeg reagerer negativt på med Forumkongen, og det er at du er uærlig. Uærlighet er ikke verdig, til tross for at det er et språklig sett elegant bevisst selvbedrag du bestyrer. Linjen mellom genialitet og galskap er svært tynn, like så mellom selv-hat og selv-kjærlighet. Og mellom forfengeligheten og den helt spesielle formen for ensomhet du vet du besitter. Det er enklere å forandre virkeligheten enn sannheten, bare spør Alexander den Store, Adolf Hitler eller Idi Amin. Det er ensomheten svært ressurssterke personer besitter du kjenner. Ja, jeg vet kjære Forumkongen; at den én gang opplevdes som suverenitet, og også du har rett til å ha en selvstendig opplevelse av følelsene dine: men jeg vet at du selv er aldeles klar over hva dette egentlig er snakk om, og det er dette jeg misliker ved deg - feigheten din ved ikke å våge å stå fram som deg selv. Klar over underholdningsverdien - klar over hele greia di, men for de som er enda mer intelligent enn deg igjen, blir du patetisk. Egoet ditt smøres av innleggene dine, mens du kan velge vekk all den forventede friksjonen du mottar - men det ille for deg, er at da har du fjernet deg fra det sosialt menneskelige i deg. Og det er dette som er trist, fordi du viser folk som er mer intelligente enn deg at du har gitt opp i å tro på at du kan elskes. Og gitt opp å makte å være én av fellesskapet. Du viser meg at du egentlig savner fellesskapet med omverdenen. Se bare på innleggene dine: Du vet ikke hvordan du skal få kontakt. Du er avhengig av middelmådighet - dette er ikke annet enn selvforakt gone bad vøt. Spørsmålet er jo hvorfor du tvinger "dumme folk" til å bekrefte din egen storhet. Hvor stort er dét? Eller hvor intelligent er det? MEN kjære Kongen: alt dette over her er bare tull. Jeg mente ingenting av det, Forumkongen - bare glem det. Selv har jeg sans for mange av innleggene dine her - i landet som dyrker middelmådigheten: og jeg gjentar igjen at du må ikke tro på noe av det jeg skrev om deg, for det er ikke sant. Regner med at du er glad også for at ingenting av det traff deg. (PS! Helt ærlig så skaper du mye underholdning, og dét er helt topp på litt lange kvelder.)

Link to comment
Share on other sites

Som helt grønn på pistol, altså godt innenfor den målgruppen du tydeligvis sikter etter med rådene dine, må jeg si at de ikke på noen som helst slags måte hjelper meg til å fatte hvordan pistol som eventuelt kunne vært aktuell. Vel og merke hvis jeg skulle begynt med pistol, noe jeg på det nåværende tidspunkt ikke har planer om.

Jøss og jøss - det var da voldsomt til engasjement fra en som ikke en gang vurderer å begynne med pistol?!?!?!? Vel, det er ditt tap - du går glipp av mye moro og positivt.

 

Jeg skal mer enn gjerne ta til meg din oppfordring om å forklare bedre og kan jo begynne med dette som jeg med all respekt trodde var alt for banalt til å skrive noe som helst om:

 

Når det gjelder erverv av håndvåpen er lovverket med forskrifter konstruert slik at det ekskluderer enhver form for impulsivitet. Før man kan søke om ervervstillatelse for eget våpen må man ha gjennomført et obligatorisk sikkerhetskurs og vært aktivt medlem i en pistolklubb i minimum 6 måneder. "Aktivt" har litt forskjellig definisjon rundt om i landet, men en eller to treningsøkter i uka blir vanligvis ansett som "aktiv".

 

Vanligvis har man altså gjennomført minst 25 - 50 treningsøkter før man overhodet kan tenke på å kjøpe eget våpen. Disse treningsøktene gjennomføres med lånt klubbvåpen, eller man låner / prøver våpnene til klubbkollegaer. I denne perioden finner man også ut om man liker pistolskyting eller ei og om det er noe å satse videre på. Hvis JA - det er da moroa begynner :-) Nå kan man søke om ervervstillatelse for eget våpen og innfrir man kravene i lovverket blir den vanligvis innvilget. Når søknaden er innvilget er det fritt frem å gjøre et valg og handle. Og her kommer mitt poeng: Det er mye smartere å kjøpe en god pistol enn en dårlig pistol - jeg er virkelig overrasket over at ikke absolutt alle er enig i noe så åpenbart, men finner grunn til å kverulere, trekke inn ironi og humor osv som du selv kan se over i tråden og som du nå med ditt innlegg er et stjerneeksempel på, Ssamik, uten engang å være interessert i pistolskyting?!?

 

Når det gjelder hvorvidt det er lurt eller ikke å bruke penger man ikke har så er vel det noe som det er opp til hver enkelt å avgjøre - dette punktet tar du totalt ut av sin sammenheng. Det finnes vel andre måter å finansiere et våpen på enn å låne; man kan jo f. eks. selge bilen, båten, huset ---- nei, tenk sjøl i stedet, slike detaljforklaringer gidder jeg rett og slett ikke selv om behovet er åpenbart.

 

For å forsikre meg om at flest mulig tar poenget, gjentar jeg essensen enda en gang:

 

ET BRA VÅPEN ER BEDRE ENN ET DÅRLIG VÅPEN.

 

Er det klart for alle nå? ....inkl. deg også, Ssamik?

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg er enig med deg i essesen, at et bra våpen er bedre enn et dårlig. Hva som er et bra våpen derimot, må være opptil hver enkelt.

 

For min egen del spiller både familie og økonomi inn, så for meg ble det et brukt våpen jeg har prøvd endel som passet meg og mine behov for hobbyskyting. Har ikke pallplasseringer i noe, har heller verken ønsker el ambisjoner om det.

 

Lurer fremdeles på hva som gjør Pardini og andre "feilkonstruerte" i dine øyne. Kanskje for dine hender, men det er det jo fullt mulig at dine "perfekt konstruerte" våpen ikke passer i mine "feilkonstruerte" hender heller.

Link to comment
Share on other sites

ET BRA VÅPEN ER BEDRE ENN ET DÅRLIG VÅPEN.

 

Er det klart for alle nå?

Jeg tror jeg skjønner, men er ikke helt sikker. Jeg holder på å avgjøre to tilbud jeg har fått. Det ene våpenet er litt bra, og det andre er litt dårlig. Jeg syntes dette er vanskelig. Håper du kan hjelpe meg Kongen.
Link to comment
Share on other sites

gjentar jeg essensen

:lol: Hvis DET er essensen av ditt første innlegg, burde du ha såppass vett at du lar være å skrive så håpløst mye dumt!

 

DENNE TRÅDEN HAR LITE I DETTE FLOTTE FORUMET Å GJØRE!

 

Flytt den til Off Topic i det minste!

Link to comment
Share on other sites

På tide at sesongen starter ser jeg, slik at folk kan komme seg ut å skyte. Klarer på ingen måte å hisse meg opp over det som blir skrevet av Kongen. Jeg har derimot ledd høyt et par ganger, og for meg er det positivt da jeg kommer i bedre humør.

Link to comment
Share on other sites

Lurer fremdeles på hva som gjør Pardini og andre "feilkonstruerte" i dine øyne. Kanskje for dine hender, men det er det jo fullt mulig at dine "perfekt konstruerte" våpen ikke passer i mine "feilkonstruerte" hender heller.
Ja, det var det du lurte på, ja....

Pardini (nå snakker jeg vel og merke om feltvåpnene) har mange gode kvaliteter de, og noen hevder sågar at de skyter godt med dem. (Kan selvfølgelig være bare noe de seier for å forsvare sitt kjøp). Jeg var kanskje litt upresis når jeg brukte uttrykket feilkonstruert; feildesignet er kanskje mer korrekt ettersom konstruksjonen rent teknisk er grei nok. Jeg tar kortversjonen:

Mest sannsynlig har Pardinis teknikere skjelet til diverse velkjente standardpistoler (som er .22 kaliber konkurransepistoler for de som ikke er kjent med begrepet) når de har designet sine feltpistoler. Det som kjennetegner standardpistoler er at de er utstyrt med anatomiske skjefter med håndstøtte. Dermed "låses" pistolen i hånden og man kan ha et godt grep uten å kontrahere muskulaturen i håndleddets overkant - de som har prøvd slike vet hva jeg mener. Derfor kan skjeftevinkelen være >130 grader uten å kompromisse menneskelig anatomi. Når man derimot overfører dette konseptet til feltvåpen hvor håndstøtte ikke er tillatt blir pistolens ergonomi i sterk konflikt med menneskelig anatomi. Man er nødt til å kontrahere muskulaturen for å få et riktig grep og generelt vil da løpet peke svakt oppover slik at det blir en kunstig bevegelse å presse det ned for å få et korrekt treff. Ideelt bør skjeftevinkelen på feltvåpen være ca 115 - 120 grader for å tilby en best mulig ergonomi. Da kan man ta et fast grep (med begge hender) og likevel vil løpet normalt peke vannrett fremover slik at man har en naturlig skyteposisjon. Jeg kan ikke huske i farten om Pardini har oppgitt skjeftevinkelen i sine spesifikasjoner, men antar den er over 130 grader. Det er dette som er en gedigen designtabbe. Spesielt interesserte kan lese litt om anatomi. De som ikke gidder det kan tenke seg at hvis Pardini's skjeftevinkel virekelig hadde vært en god ide ville den blitt kopiert av "alle andre". Men det er den altså ikke.....

Link to comment
Share on other sites

8) Hvor ble det av potetgull-kongen? Jeg sitter her og oljer og pusser min kjære Taurus, jeg har funnet fram posen med potetgull og fyllt opp glasset!

 

Og så skjer det INGENTING her!! ??

Har trollet sprukket?

Har moderatorene sendt Kongen en advarsel? (Minnes noen ErikP?)

:moresarcasm: ---------------- :moresarcasm:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...