Jump to content

5 gylne regler for valg av pistol


Forumkongen

Recommended Posts

 

Bare ikke begynn å blande inn sportslige argumenter for å velge en 1911-type pistol.

Velger man en 1911-type erklærer man samtidig: "Jeg vil absolutt for enhver pris unngå å skyte godt og aller helst havne nederst på alle resultatlister".

Men man kan jo som nevnt ha flaks........

 

Har du klemt fingra dine i en 1911 Kongen? Selv om det er en gammel konstruksjon er enkelte merker ganske så bra både presisjons og skytemessig. Og kan nok toppe alle feltpistol NM i 10 år fremover minst. Og 1911 står vel for majoriteten av medaljesankingen i felt NM til nå. Det MÅ jo bety at våpenet fremdeles har noe å fare med.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 105
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

OlavM,

Jeg sier bare at hvis man skal konkurrere finnes det mange bedre våpen å satse på enn 1911-konstruksjoner. Det er mange, mange år siden noen vant NM med en 1911-pistol. Vedkommende som sist vant NM med en slik ville mest sannsynlig gjort det med en annen pistol også kort og godt fordi han/hun er god til å skyte.

 

For å gjenta meg selv; 1911-pistoler er en flott greie for de som er opptatt av nostalgi, men ikke det beste valget for de som vil prestere godt på banen. Du også må vel si deg enig i at de er generelt vanskelige å skyte med på grunn av gammeldags ergonomi? (Ja, nå kommer det vel en rekke innspill om at den kan modifiseres slik og slik o.s.v. - good luck!)

Link to comment
Share on other sites

I farten husker jeg ikke våpentypene som vannt mil felt alle de siste årene, men i 2007 var hele pallen tapetsert med 1911, det har vel og vært noen Pardinier der oppe. (skal sjekke resultatlistene, jeg husker stort sett hvilke våpen folk skyter med)

Link to comment
Share on other sites

Det gjelder å finne det billigste våpenet som gjør nytten for deg innenfor din konkurranseform. Her kommer inn i bildet forhold som ambisjonsnivå, personlig fysikk, psykologi, smertetoleranse, ønsker, våpenpreferanser og ikke minst evner.
Hvorfor i all verden gjelder det å finne det billigste våpenet.........? Slik du vinkler innlegget ditt så er det greit å nevne at det billigste er vel rett og slett å la være å kjøpe våpen i det hele tatt. Pistolskyting er for mange en hobby, sport, glede, fritidssyssel, rekreasjon bla bla bla og man agerer vel rimelig urettferdig mot seg selv hvis man skal la sin egen hobby lide av nevrotisk tvangssparing? Regner med at de fleste ekte entusiaster er uenig med deg i slikt sludder.

 

8) Hey! Les hva jeg skriver da: "...det billigste våpenet SOM GJØR NYTTEN FOR DEG..." :!: Eller er du blant dem som også leiter etter den dyreste ammoen fordi dyrest alltid er best? :roll:

 

Kort kommentar videre:

 

Regel nr.1: Et våpen er ultra-avlegs bare hvis sportsskytterne vender seg fra det. Dette har ingenting med teknisk utvikling å gjøre - det avhenger av bruken. Veldig få skyter standardprogram med "High Standard" i dag. Det er likevel en usedvanlig god pistol. Og gamle model 14 som tidligere ble flittig brukt til grovpistol, men nå akk så avlegs, er nå etterspurt til spesialrevolver. Selv skyter jeg med en 1911-klone. Og stortrives med å puste ringrevene i klubben i ryggen. :D

 

Regel nr.2: Et våpen er bare feil "konstruert" hvis det ikke fungerer optimalt sammen med den individuelle skytter. Eksempel: En utmerket skytter jeg kjenner kjøpte et .22lr supervåpen, men fikk bare funkefeil. Våpenet var bra nok det, men rekylopptaket til skytteren var slik at våpenet ikke repeterte skikkelig. Han som siden kjøpte det fikk aldri denne funkefeilen.

 

Regel nr.3: Tvilsom regel. Burde i så fall utvides til å gjelde skyttere som bruker mer tid på skriving på Kammeret.no, lading og skryting enn de bruker på skyting :wink:. Å modifisere våpenet sitt er bare en erkjennelse av at det optimale fabrikkvåpenet ikke finnes, men må tilpasses hver enkelt. Mange av de beste skytterne her i landet er også blant de ivrigste "skjeftespikkere".

 

Regel nr. 4: Lur regel som er håpløs å følge før du har flere års erfaring på baken. Ihvertfall om du vil ha et litt sært våpen, Dessert-Øgle eller noe sånt. Da finnes det kanskje bare i en annen landsdel, og du må finne deg i å kjøpe det usett og av en nisse du ikke kjenner. Litt våpenbingo, men du kan være heldig.

 

Regel nr. 5: Heller: Kjøp det dyreste våpenet du har råd til. Mange jeg kjenner kjøper sinnsvakt dyre våpen som de klager over at de får brukt så altfor lite fordi ammoen er for dyr! De står for det meste med rørtanga si og lider. Hva poeng er det i det? :|

 

Regel nr. 6: Ingen regel uten unntak :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

For de med flere hobbyer enn tid og penger, kan det å konkurrere med billig/enkelt/gammeldags utstyr være det som skal til for å få vært med på alt. Det er like moro og dessuten en sport i sporten å slå de med siste og beste utstyr.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...