Jump to content

NOJS har Linda-saken!


Morten Vinje

Recommended Posts

Da TV2 hjelper deg sendte innslaget om Linda Mathiesen som fikk beslaglagt sitt våpen av Søndre Buskerud Politidistrikt, tok NOJS kontakt med henne og tilbød assistanse. Vi har hatt dialog med henne siden før påske, og har i mellomtiden engasjert advokat Jon Christian Elden på hennes vegne. Elden har formulert en klage med krav om tilbakelevering av Linda Mathiesens våpen, som nå er oversendt Søndre Buskerud Politidistrikt, og avventer svar derfra.

 

NOJS dekker kostnadene til denne saken frem til og med møtet mellom Linda Mathiesen, Jon Christian Elden og NOJS. Dette møtet finner sted så snart som mulig etter at det foreligger svar fra Søndre Buskerud politidistrikt på klagen fra Linda Mathiesen v/ advokat Elden. Målet er, og har hele tiden vært, at hun får tilbake våpenet sitt, som NOJS mener er urettmessig beslaglagt. Etter dette møtet vil det bli tatt en ny vurdering på videre fremdrift -- avhengig av svaret fra Søndre Buskerud Politidistrikt.

 

NOJS fokus på denne saken, og årsaken til vårt engasjement, er måten Politiet har opptrådt på og som sagt, at Linda Mathiesen skal få tilbake våpenet sitt. Hvorvidt våpenet er lovlig med hensyn til løpslengde og konfigurasjon, er en annen sak. Linda har handlet i god tro -- det samme gjelder mer enn 6000 andre våpeneiere som har samme type våpen. Denne saken har derfor meget stor prinsippiell betydning for mange jegere og skyttere, og er nettopp derfor en erketypisk NOJS-sak!

 

Hva de endelige kostnadene blir er på dette tidspunktet umulig å forutse, men sannsynligheten for at det kan bli en del er absolutt til stede. NOJS har begrensede midler til å følge denne saken helt til topps, derfor må vi se etter andre muligheter å sikre økonomisk grunnlag til å ta dette så langt det er nødvendig. Det blir viktig å ha et så stort handlingsrom som mulig i denne saken, men også i fremtidige saker som helt sikkert kommer. Det er akkurat slike saker PayPal-knappen i utgangspunktet var tiltenkt.

 

De innledende kostnadene til advokat i denne første runden går over NOJS sitt budsjett, og har allerede dekning. Det er de eventuelt kommende kostnadene vi nå vil begynne å forberede oss på, og ved å ha økonomisk dekning på plass før dette skjer sikrer vi også et handlingsrom som lar oss treffe hurtige tiltak. Det kan få stor betydning for utfallet av denne, men også kommende saker.

 

Vi håper flest mulig vil gi et bidrag til saken og benytter PayPal-knappen nederst på siden!

 

 

For styret i NOJS/Lønkammeret

 

Morten Vinje

Link to comment
Share on other sites

Godt å få bruke penger på noe fornuftig! :D

 

Jeg har donert!

Oppfordrer alle som har meninger om denne saken til å gjøre det samme. Noen har råd til 10 kroner andre mye mer.

 

En krone her og en krone der, blir fort 2 kroner var det en som sa :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det er prisverdig at noen engasjerer seg i denne saken.

 

Imidlertid er jeg litt mer i tvil om det er kammerets paraplyorganisasjon som er de som burde ta jobben.

 

Slik jeg (som kun bruker) opplever historien, ble kammeret opprettet for å opprettholde en uavhengig nettbasert møteplass for skyttere og jegere. NOJS kom som en konstruksjon for å sikre dette. Imidlertid ser man nå tendenser til at NOJS er på vei til å bli noe mer - dvs en interesseorganisasjon med våpenpolitiske ambisjoner (eks.vis gjennom arbeidet med ny våpenlov).

 

For meg, som har fulgt gamle SL, og nå kammeret i mange år, har et uavhengig diskusjonforum stor verdi. Hvis jeg ønsker å uttrykke politiske standpunkt gjør jeg det gjennom en interesseorganisasjon eller politisk parti.

 

Jeg ser at det kan være rom for en slik organisasjon, men det medfører samtidig at en fortsatt tett kobling mellom kammeret og NOJS vil påvirke kammerets omdømme som uavhengig møteplass. For en del brukere vil det kunne bli problematisk å være aktive bidragsytere i et forum som er tett relatert til en organisasjon som muligens er i konflikt med egen arbeidsgiver - eller som vil kunne påvirke bidragsyternes profesjonelle omdømme.

 

For egen del syns jeg utviklingen nå er såpass vanskelig at jeg er usikker mht min videre deltakelse - ikke så stort savn for flertallet her, kanskje størst tap for egen del.

Link to comment
Share on other sites

forstår ikke helt hva du mener. Slik jeg ser det er det dette NOJS har blitt kritisert tidliger for ikke å gjøre, og at en organisasjon som bare skal drive en skravleside er dødfødt.

All honnør til styret i NOJS for å vise at dette ikke bare er en organisasjon som skal drifte Kammeret.

Link to comment
Share on other sites

 

For egen del syns jeg utviklingen nå er såpass vanskelig at jeg er usikker mht min videre deltakelse

 

Hvilken deltagelse er det du prater om? Du er registrert i dag...så veldig aktiv har du ikke rukker være... :wink:

 

Når jeg ser på nicket og at han er registrert idag så tror jeg nok at han har en annen profil her som han ikke vil/tør stå fram med i forhold til dette utspillet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns gammel bidragsyter har lov til å poengtere det som nevnes.

Men jeg er ikke enig, selv om premissen er rett. Det vil sis at det kan oppstå en forståelse av at kammeret er Nojs og vise versa. Noe som kan bli problematisk. Men jeg er ikke enig. Jeg tror skillet skal være såpass tydelig, at Nojs drifter og eier det åpne nettforummet som en del av sin virksomhet. Det blir et annet område å jobbe som interesseorganisasjon for skytter, jegere og våpeninteresserte.

 

Man må ikke være medlem av turittforeningen for å nyte god av turistforeningens arbeid og fasiliteter. Og en oppfatervel ikke evntuelt ubehøvlede mennesker man møter på T merket sti som representanter for Turistforeningen?

 

Hvis jeg ønsker å uttrykke politiske standpunkt gjør jeg det gjennom en interesseorganisasjon eller politisk parti.

Jeg tro nok at NOJS sin politiske plattform blir tverrpolitisk og fokusert på skytter og jegersaken. Et punkt som svært få om noen i det hele tatt partier har i sine programmer.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

...

For en del brukere vil det kunne bli problematisk å være aktive bidragsytere i et forum som er tett relatert til en organisasjon som muligens er i konflikt med egen arbeidsgiver.

Da er det på tide å bytte jobb! Kan ikke forstå at det i hele dette riket skal være en eneste jobb hvor det å jobbe for rettferdighet eller ha tilhørighet til organisasjoner som gjør dette kan være kilde for konflikt. -Ikke engang den arbeidsgiver jeg føler at du "hinter" til her burde ha problemer med akkurat dette.

 

Honnør til NOJS engasjement!

 

I en småhektisk hverdag som av og til byr på bekymringer for hvorvidt jeg i fremtiden også kan dyrke mine interesser og livsstil så er dette lyserødt håp i horisonten!

Link to comment
Share on other sites

...

For en del brukere vil det kunne bli problematisk å være aktive bidragsytere i et forum som er tett relatert til en organisasjon som muligens er i konflikt med egen arbeidsgiver.

 

Du er med andre ord uorganisert arbeidstager også ?

 

Uten at jeg skal trekke parallelen til fagforeningene noe videre... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes helt ærlig ikke at det er det denne tråden skal handle om. Føler gammel bidragsyter det slik, ja så føler han det slik. Dette kan dere diskutere i en annen tråd.

 

For å fortsette på hva tråden egentlig handler om:

 

Vet dere noe mer om når det skjer ting i saken?

Link to comment
Share on other sites

Det er prisverdig at noen engasjerer seg i denne saken.

 

Imidlertid er jeg litt mer i tvil om det er kammerets paraplyorganisasjon som er de som burde ta jobben.

 

Slik jeg (som kun bruker) opplever historien, ble kammeret opprettet for å opprettholde en uavhengig nettbasert møteplass for skyttere og jegere. NOJS kom som en konstruksjon for å sikre dette. Imidlertid ser man nå tendenser til at NOJS er på vei til å bli noe mer - dvs en interesseorganisasjon med våpenpolitiske ambisjoner (eks.vis gjennom arbeidet med ny våpenlov).

 

For meg, som har fulgt gamle SL, og nå kammeret i mange år, har et uavhengig diskusjonforum stor verdi. Hvis jeg ønsker å uttrykke politiske standpunkt gjør jeg det gjennom en interesseorganisasjon eller politisk parti.

 

Jeg ser at det kan være rom for en slik organisasjon, men det medfører samtidig at en fortsatt tett kobling mellom kammeret og NOJS vil påvirke kammerets omdømme som uavhengig møteplass. For en del brukere vil det kunne bli problematisk å være aktive bidragsytere i et forum som er tett relatert til en organisasjon som muligens er i konflikt med egen arbeidsgiver - eller som vil kunne påvirke bidragsyternes profesjonelle omdømme.

 

For egen del syns jeg utviklingen nå er såpass vanskelig at jeg er usikker mht min videre deltakelse - ikke så stort savn for flertallet her, kanskje størst tap for egen del.

 

Her er jeg ikke helt med, da NOJS først og fremst skal drifte kammeret, deretter skal de jobbe for jegere og skytteres interesser. NOJS er ikke endimensjonal, og slik sett har NOJS mer en en streng på sin bue.

 

Kammeret er ett nettforum, som er åpent alle. Som medlem av kammeret, er man ikke medlem i NOJS. Selv om NOJS som eier, naturlig nok bruker en del av kammeret som informasjons kanal til sine medlemmer.

 

I tilfellet Linda Mathiesens heldempede salong, er saken så spesiell og har så store potensielle følgeskader for svært mange av de norske jegre og skyttere. At den klart kommer innenfor NOJS sitt virkeområde.

 

NOJS er en uavhengig interesse organisasjon for alle Norske jegre og skyttere, og jeg kan ikke se det på annet vis enn at i de enkelt saker som har potensial for direkte følger for den jamne jeger/skytter. Er det 100% riktig å gå inn i disse, om man har noe å tilføre saken.

 

Uansett hvor man måtte være ansatt burde ikke dette være noe problem, selv ikke som ansatt på t.d ett våpenkontor. Untaket er jo om man holder til hos POD, og da først og fremst i Talgøs seksjon. Da den seksjonen til tider virker å ha som en underliggende målsetting å gjøre det de kan for å legge ned den norske jeger og skytter standen. Da kan jeg skjønne at lojalitets situasjonen blir akutt, men etter mitt syn bør en uansett vurdere sin personlige integritet, før en begynner der. Og om man er sterk nok til å følge loven, og kun loven. Med så mye makt til rådighet.

 

Jeg hadde ikke hatt noe problem med å kjøre saken mot t.d Mathiesen eller Alm, og samtidigt støttet saken for de privat.

Man er ofte i en situasjon, der man må gjøre ting man ikke nødvendigvis er enig i. Men må følge arbeidsgivers pålegg (våre polititjenestemenn sliter daglig tungt med slike problemstillinger. Men de er profosjonelle, og takkler stort sett slikt på en god måte).

Så langt og ikke lenger kan man kreve lojalitet fra sine ansatte.

 

Om man føler at en kommer i en posisjon som kan være uheldig for en, ved å privat støtte en organisasjon som jobber for ens private interesser. Og eller hva en personlig mener er rett og riktig, må man nesten stille spørsmål om hva slags "bedrifts kultur" som råder der hvor vedkommende måtte jobbe. Og om ledelsen der driver med ting som ikke tåler dagens lys.

Beklagligvis er det første jeg tenker, at vedkommende da jobber innenfor offentlig forvaltning. Da de fremste kulturbærene for slik ukultur, desverre stort sett finnes der.

 

Lojalitet bør normalt aldri gå forran ens personlige integritet i jobb situasjon, og her føler jeg at gammel bidragsyter ser for seg at lojalitet skal gå forran personlig integritet.

 

P.S.

Takk til MV for hjelp til å rette opp fakta feil.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig har gammel bidragsyter rett til å mene dette. Jeg hadde ikke sett den komme, etter all kritikken som har vært rettet om at NOJS har vært og gjort for lite. Men det er lov å mene hva man vil. Dersom man vil ha inflytelse i forhold til hva NOJS er og skal bli, må man melde seg inn.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg puttet inn noen kroner på Donate-knappen, etter å ha pantet alt tomgodset her.... :lol:

 

Selv er jeg i ferd med å melde meg inn i NOJS, det perfekte finnes ikke meg bekjent, så når MV nå har redgjort for hva NOJS engasjere seg i, så nærmer det seg noe jeg kan stå inne for.

Selv er jeg enig i enkelte innlegg fra tidligere som etterlyser informasjon fra styret og årsmøte, men sett i lys av hva NOJS nå tar tak i så, så syntes jeg det er en god start.

 

Håper også at NOJS kan ta tak i saken til Tico, om ikke andre organinasjoner viser vilje til å bidra!

 

Så ønske NOJS lykke til med fremtiden. :)

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Shiiiiit. Leste dette på Alm sine sider. Klart jeg donerer til dette.

Handler ikke bare om at hun får igjen våpenet sitt, men å forhindre et overgrep mot oss våpeneiere og tilvirkere(minner meg om politistat) samt å redde levebrødet til 4 personer.

 

Fikk så veldig lyst å sette på Skambankt sin sang "poltistat" på full guffe!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...