Jump to content

Se TV2 hjelper deg på torsdag


Pilt

Recommended Posts

Jeg må si at det jeg sitter igjen med er en oppfattning av at enkelt personer i pod har en eller annen agenda i gang

 

Jeg er ikke uenig, og vi vet alle hvem det siktes til, men å fokusere for mye på dette blir en avsporing. Dette har pågått alt for lenge til at det kan eller skal kunne ha gått upåaktet hen, og siden ledelsen i POD ikke har tatt tak i dette må vi se på dette som et systemisk problem.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg er like glad i å korsfeste POD og de unevnlige som alle andre, men er det virkelig ingen som ser at de har et poeng?

 

POD skrev:

 

I ny våpenforskrift § 4, 2. ledd ble imidlertid tidligere regler og praksis endret ved at

lyddemperen på heldempede rifler nå vil bli regnet med i løpslengden, dvs på våpen hvor

lyddemperen er en integrert del av løpet samt på våpen hvor demperen er påmontert på en

slik måte at den ikke kan fjernes. Det fremgår imidlertid klart av bestemmelsens nest siste

setning at påskrudd lyddemper eller lignende som kan fjernes ikke inngår i løpslengden.

Løpslengden på rifler ble fastsatt til minst 40 cm jf ny våpenforskrift § 2.

Vi har videre merket oss, jf vedlagte utskrift av informasjon fra firmaets hjemmesider, at

Alm våpen blant annet kutter løpet på enkelte riflemodeller ned til 25,7 cm. Det

fremkommer videre at den såkalte ”heldemperen” kan skrus av våpenet med håndmakt.

Dette innebærer at de ordinære regler for måling av løp, dvs uten påmontert lyddemper,

kommer til anvendelse, jf våpenforskriften 4, 2. ledd nest siste setning..

 

Hva er forskjellen på Alms heldempete og en vanlig børse med 25cm løp og en lyddemper skrudd på?

Noen hull i løpet?

Link to comment
Share on other sites

§ 4. Måling av skytevåpenets totallengde og løpslengde

 

 

Med totallengde på skytevåpen menes den største lengde som måles i løpets lengderetning fra løpets munning til enden av kolben. Har skytevåpenet påmontert kolbe, som enkelt kan slås inn eller felles inn, skal våpenets totallengde måles med kolbe innslått eller innfelt.

 

 

Pipelengden defineres som avstanden fra løpets munning til støtbunnen med sluttstykket i låst (fremre) posisjon. For revolvere måles pipelengden fra munningen til fremre kant av tønnen. Har skytevåpenets løp en påskrudd del på våpenets munning som kan fjernes, som flammedemper, lyddemper eller lignende, skal løpets lengde måles uten påskrudd del. Pipelengden på heldempet rifle måles med lyddemperen påmontert.

 

Her har du våpenforskriften ordrett. Heldempet har aldrig tidligere betydd at våpenet ikke skal kunne demonteres. Det hadde blitt et ubrukelig produkt siden lyddemperen må rengjøres ofte.

 

Det hadde ikke vert noe poeng med setningen : " Pipelengden på heldempet rifle måles med lyddemperen påmontert "

viss det kun gjelder rifler med demper som ikke kan skrus av.

Link to comment
Share on other sites

Om POD er uenig i hva alm mener er en heldemper, så kunne det vært artig om pod kunne peke ut noen produkter de mener er heldempete.

For hva annet er heldempet enn en fornorsket måte å si integrert lyddemper, som dette heter på engelsk.

Og tror forøvrig at INGEN annen enn Alms lager slike våpen på en like stor skala. En Delisle karabin er jo også fullt mulig å bryte ned i sine bestanddeler, og den er jo selve definisjon/den første av denne type våpen.

Link to comment
Share on other sites

@Omega.

Løp på 25cm var ikke tillatt i 2003 heller.

 

Poenget i denne saken blir vel å definere hva som gjør et våpen "heldempet" Og det tror jeg er poenget til POD også.

Alms "heldempete" rifler er vel i bunn og grunn salongrifler med 25cm pipe og en teleskopisk demper? De vil vel fungere like bra hvis man skrur av dempern?

 

Nå kan man jo si at Alm innførte begrepet heldempet i 1985 og at det derfor må gjelde hans produkter, men det er vel dette POD er uenig i.

 

Problemet her er vel at forskriften ikke definerer hva "heldempet" betyr og jeg tror ikke vi får det svaret før Alm har vært en ny runde i retten.

 

Kunne godt tenkt meg en rifle fra Alms så vi får håpe han vinner.

 

Edit: Skrivefeil.

Link to comment
Share on other sites

Et poeng som slår meg, og som det muligens kan være verdt å ta tak i. Om Pod mener at sin definisjon er den riktige. Hvordan i alle dager kan de ha unngått å forstå/kjenne til hvordan Alms konstruksjon er laget i de siste 25 år? Det finnes jo nok av bilder, beskrivelser og omtaler i alle slags media. Jeg kan forstå at man ikke forventer at saksbehandlere og rådgivere skal ha detaljkunnskap om obskure franske halvautomat revolvere, men akkurat en av de mest populære salong konstruksjonene i riket? Det er i det minste grov inkompetanse.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@Hassel

 

Pod skriver jo faktisk:

 

Politidirektoratet har i blitt kontaktet av ”TV 2 – hjelper deg” etter at en våpeneier har fått

tilbakekalt sitt våpenkort på et våpen som var kjøpt hos firmaet Alm våpen og Villmark as.

Som det fremgår av vedlagte avgjørelse i vår sak 2009/02044 hadde det aktuelle våpen en

løpslengde på 29,7 cm. TV 2 har ovenfor direktoratet antydet at saken kan ha et større

omfang enn det ene våpenet som direktoratet har vurdert.

 

Det de antyder er jo faktisk at de ikke har visst at Alm selger disse, enten rent pisspreik eller en nærmest utrolig inkompetanse, men når de nå tar opp saken tror jeg de slåss for å vinne.

Link to comment
Share on other sites

Dette er en sak som kommer til å engasjere og muligens klare å samle våpen Norge mot, deler av byråkratiet i POD.

Det har i den senere tid dukket opp varierende fortolkninger og underlige krav til dokumentasjon fra Politiet, når vi prøver å få svar blir vi henvist til et «hull» POD. Der i gården lager de og er dommer over de forskriftene de finner det for godt å utforme.

Håper denne saken havner i Rettvesenet og at POD får pisk på pungen. Med andre ord taper saken med dunder og brak.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tidligere ikke spart på min kritikk av FRP, men i dag er jeg imponert over Sandbergs direkte og klokkeklare utsagn. Jeg trodde aldri at det skulle komme til å skje, men jeg er faktisk imponert over FRP.

 

Hatten er av (i allefall for i kveld :wink: )!

Link to comment
Share on other sites

Steinar Talgø sa vel noe slikt som om at dette ikke var et heldempet våpen slik POD ser det.

Det må derfor gå an å få en presisering fra POD på HVA de mener med heldempet.

Mulig de har gjort dette?

 

Det var også interessant at Per Sandberg nevnte at de var klar over at enkeltpersoner i POD (Talgø / Svendsen?) tydeligvis var noe på kollisjonskurs i forhold til Stortinget og politikerne når det gjelder praktiseringen av Våpenloven.

Link to comment
Share on other sites

Satt akkurat og så programmet nå og nå må vel politiet hvere på tynn is for dette konseptet er jo typegodkjendt så vidt jeg vet og da burde dette hvere i orden og hvis ikke håper jeg det hanvner i retten . Politiet har jo blitt helt sprø når det gjelder våpen . :x Hørte jo bare den politimannen som fikk spørsmålet greide faen ikke og svare for seg og hadde aldri sett noe slikt før . Må jo da si at det sitter feil personer på feil plass .

Link to comment
Share on other sites

Steinar Talgø sa vel noe slikt som om at dette ikke var et heldempet våpen slik POD ser det.
Det han sa var at våpenet ikke er heldempet i våpenforskriftens forstand. Men når begrepet "heldempet" kun nevnes én eneste gang i forskriften, i setningen "Pipelengden på heldempet rifle måles med lyddemperen påmontert.", så det er ikke usannsynlig at han faktisk mente det du tillegger ham.
Link to comment
Share on other sites

Gikk akkurat inn på Frp sin hjemmeside, "kontakt oss" og kommenterte positivt Per Sandberg sitt innslag på dagens "TV2 hjelper deg".

 

Oppfordrer flere til å gjøre det samme.

 

 

Slenger meg på Roe sin oppfordring. Har nettopp sendt dem, og Per Sandberg, en takk og bedt dem om å følge opp saken i Justiskomiteen.

 

Det handler vel litt om å la snøballen begynne å rulle.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Alle vi 6000 "stakkarene" med en heldempet bør ihvertfall legge i en god slump med rubler til en topp advokat for Alm, dyrere med nytt laaangt løp.

 

 

Ja, teoretisk sett hvis et nytt løp koster 2000,- NOK i snitt, bør det være 12 000 000,- NOK å kjøre sak for. Da begynner det å smake fugl... :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår, men vil likevel mene at det som fremkommer ikke er politiet som sådan sin mening i saken, men to meget ekstreme våpenmotstandere, som kjører sitt eget løp (passende ord?) ovenfor den delen av våpeninnehaverne de har mulighet til å kontrollere. At deler av politiets forvaltning desverre legger seg flat for instruksjonen som kommer fra "oven" uten kritisk vurdering, gjør det ikke til en total aksept hos politiet.

Link to comment
Share on other sites

Dette var nesten for godt til å være sant, endelig blir POD sin måte å "regjere" våpen norge, belyst for uinnvidde, om man nå kan opplyse media om hvordan POD konstruerer innstramminger ovenfor landets borgere vil vi forhåpentligvis kunne se en endring.

 

Roes innlegg om å takke Sandberg for hans engasjement er nok ikke dumt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår, men vil likevel mene at det som fremkommer ikke er politiet som sådan sin mening i saken, men to meget ekstreme våpenmotstandere, som kjører sitt eget løp (passende ord?) ovenfor den delen av våpeninnehaverne de har mulighet til å kontrollere. At deler av politiets forvaltning desverre legger seg flat for instruksjonen som kommer fra "oven" uten kritisk vurdering, gjør det ikke til en total aksept hos politiet.

 

 

Her er eg heilt enig med deg!

 

Men ryktet vil ha det til at minst ein av dei to nevnte i POD er våpeneigar sjølv..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...