Jump to content

Se TV2 hjelper deg på torsdag


Pilt

Recommended Posts

  • Replies 1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg skal ikke ta fra deg din rett til å holde deg med dystopier, Chiefen.v-2, for det kan være god terapi i slike svartsynske eksesser. Vinjens poeng er imidlertid, samme hvor pessismistisk man ønsker å være, at nå forhandles det med Justis- og politidepartementet, ikke Politidirektoratet. For første gang i historien.

 

 

 

EDIT: Min kommentar om Chiefen.v-2s daværende signatur er fjernet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Lykke til til de som skal "forhandle" med POD om ny våpenlov, håper herbarium og filateli er interesant...

:?

Du har altså enda ikke fått med deg at det POD ikke er involvert i initiativet til ny våpenlov? Brevet kom Fra Justisdepartementet og ikke POD.

 

Og jeg tar gjerne et veddemål om hvorvidt POD vil være representert eller ikke under forhandlingene om en eventuell ny våpenlov...

 

Men OT

 

Beklager

 

Go' Påsk til alle sammen

Link to comment
Share on other sites

Hm, dere skriver at politiet farer med løgn. Er ikke dem under ed i en rettssal ?? Hvis dem er det, og dem juger der, så blir det mened eller hva pokker dem kaller det. Like fordømt en løgn ihvertfall, og det er ulovlig.

 

Håper virkelig at dem tar til fornuften, for dette blir så dumt at jeg kan spy. Men det viser jo bare hva slags folk det er som skal passe på oss i samfunnet da... Dem skal tjene oss og beskytte oss. Yeah right...dem gjør virkelig en enestående jobb for folket gitt....og jeg føler meg veldig trygg med dem rundt meg... Ca. like trygg som jeg kanskje hadde følt meg på et okseløp i Pampolonia.

 

Og justisministern prøver jo etter beste evne å få hele Norge våpenfritt med et stooort unntak av de kriminelle :shock::evil: Blir kvam bare av tanken på dette.

 

Blir bare oppgitt og frustrert over dette her jeg. Håper virkelig at det løser seg for dere som er direkte berørt av dette 8)

 

Hvis moderator føler at jeg støter noen, så står dem fritt til å slette akkurat hva dem vil i dette innlegget, utan at jeg bryr meg en dritt om det. Jeg synes det er beritteget at jeg sier dette, for det er min personlige mening, og jeg har aldri sagt at dette er noe som andre mener.

Men skulle det likevel oppfattes som krenkende, så får dere bare rapportere/slette dette 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg biter meg forøvrig merek i at en del tolker det norske samfunnet ut av hva de har sett på amerikanske tv serier...

Dem skal tjene oss og beskytte oss

To protect & serve.... Har aldre sett det noe sted i forhold til det norske politet...

 

Desuten er det vel ikke i noen stor grad politet direkte som er innvolvert i dette.

Link to comment
Share on other sites

Oki. Da har vel jeg tatt feli, men jeg mente det sto oppi her at politiet har hatt denne saken på bordet i '87, '05 og '10, og at det er først nå dem har gjort det til et problem ? Har jeg tatt så feil, så beklager jeg på det sterkeste :oops:

 

OT: synes fortsatt at det er jobben til politiet å beskytte folk i Norges land. Men siden dette tydeligvis ikke gjelder dem i den aktuelle saken, så legger jeg meg flat for at jeg har kritisert feil organ :oops:

Alt jeg mente i mitt utsagn, siden jeg har tolka div. innlegg dithen at det er politiet som er en stor del av saken her, så mente jeg at dem kunne rote "litt" mindre med sånne ufornuftige bagateller, som å henge seg opp i et våpen som har vært lovlig helt inntil for ei bittelita stund siden, og heller bruke ressursene sine på å fjerne kriminelle, og ikke lovlydige jegere og skyttere. Dette er alt jeg har ment, så hvis det kom uklart fram i stad, så sier jeg unnskyld for det selvfølgelig :oops:

Link to comment
Share on other sites

kenneth32: de som har fått "skura" (trøndersk for kritikken) her er POD, Politidirektoratet, og i særdeleshet de karene som driver med våpenforskriften. Mine erfaringer med lensmannsetaten (Politiet på landet) er udelt positive når det gjelder våpensaker.

et våpen som har vært lovlig helt inntil for ei bittelita stund siden,
Dette er vel stridens kjerne, Pod har vel aldri ment at Alm sin kreasjon har vært lovlig!
Link to comment
Share on other sites

Politiet — Politidirektoratet (POD) — har tidligere fått vite om denne saken, bl.a. ved anledningene du beskriver. Kapitler i selve forskriften er skrevet spesielt for Alms salonggeværer. Det er ingen andre som lager / har laget slike gevær i Norge. Det er POD som har skrevet denne forskriften.

 

Politiet — Søndre Buskerud politidistrikt — gjennomførte forvaltningsmessig kontroll av oppbevaring av våpenet, i tillegg til at de også gjennomførte ransaking og beslag ved samme kontroll.

 

Vet ikke om du har tatt mye feil, kenneth32. POD og politidistriktet jeg sokner til, er politi nok for meg, i hvert fall.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Har selv en slik rifle og føler meg kriminalisert og krenket :( . Sitter her og undrer på om lovens lengste arm og onkel politi ikke vet hva dei har godkjent. i det utvalget som satte opp ny våpen lov av 15 august 2005 paragraf 2.6 og den nyeste av 02 07 2009 paragraf 4 satt virkelig tre 3 personer som har vert i medianes lys dei siste dagene to representanter fra pod og en fra rogaland politidistrikt og dei sitter no og snakker usant og spiller dum og beordrer kontroll på heil lovlige ting i henhold til teksten i lova og via media krimininaliser den vanlige mann/kvinne i jegermiljøet. Håper virkelig att dette ikke stopper opp og at desse karene får beskjed på hvor skapet skal stå

Link to comment
Share on other sites

Woooow.... Oppdaget dette litt sent. Jeg er en "lykkelig" eier av en heldemper. Har lest litt gjennom innleggene, og må si jeg er like klok.

"Pipa på en heldemper skal måles med påmontert demper". Uten fremre del av demperen er den vel ikke komplett og kan ikke kalles en demper.

 

Vel, jeg håper vi ikke lovlig har kjøpt ulovlige våpen.

Link to comment
Share on other sites

Slik dagens lovverk er skrevet er det lagt opp til at de som sitter med makta kan gjøre utrolig mye rart om de bare velger å tolke lovverket slik de ønsker. Når man skal detaljregulere alt mulig rart, ja da blir det også mye surr.

 

Det er faktisk lov å bruke hodet og ikke velge å gjøre ting surt for andre...men det er desverre noen som vil noe annet.

Link to comment
Share on other sites

§ 4. Måling av skytevåpenets totallengde og løpslengde

 

Med totallengde på skytevåpen menes den største lengde som måles i løpets lengderetning fra løpets munning til enden av kolben. Har skytevåpenet påmontert kolbe, som enkelt kan slås inn eller felles inn, skal våpenets totallengde måles med kolbe innslått eller innfelt.

 

Pipelengden defineres som avstanden fra løpets munning til støtbunnen med sluttstykket i låst (fremre) posisjon. For revolvere måles pipelengden fra munningen til fremre kant av tønnen. Har skytevåpenets løp en påskrudd del på våpenets munning som kan fjernes, som flammedemper, lyddemper eller lignende, skal løpets lengde måles uten påskrudd del. Pipelengden på heldempet rifle måles med lyddemperen påmontert.

Vanskeleg definisjons-spørsmål. Dette er jo rett og slett-sjølvmotseiande. Pipelengda på heildempa rifle skal målast med dempar montert. Men den kan skruast av, og skal derfor målast utan påskrudd del montert... :shock:

 

Her er det jo åpent for å tolke sånn som ein vil...

Link to comment
Share on other sites

Dette ser bra ut. (NOT)

 

Det neste som blir inndradd er takedown rifler, med begrunnelse i at våpen skal være minst 84cm. Disse er demonterbare og kan lett remonteres :!::shock:

 

Hvorfor må folk til stadighet komme med stadig "nye" kreative forslag til tiltak POD kan "arbeide" med???? TENK MED HODET FØR DU/DERE SKRIVER HER INNE.

Link to comment
Share on other sites

Vanskeleg definisjons-spørsmål. Dette er jo rett og slett-sjølvmotseiande. Pipelengda på heildempa rifle skal målast med dempar montert. Men den kan skruast av, og skal derfor målast utan påskrudd del montert... :shock:

 

Her er det jo åpent for å tolke sånn som ein vil...

 

spørsmålet blir vel hva som defineres med "heldempet". Hva er "heldempet" egentlig? en Alm "heldempet" salongrifle er vel egentlig ikke noe annet enn en salongrifle med svært kort løp med en teleskopdemper som går helt tilbake til låskassa?

Link to comment
Share on other sites

Det kan ikke være slik at man ikke skal kunne diskutere noe, fordi da blir POD oppmerksom på det. Tror du virkelig ikke de i POD har hørt om, eller sett take-down rifler? Finner POD ut at disse også skal tolkes til å være ulovlige, ja da må vi kjempe i mot det på en skikkelig måte.

 

Vinner POD i denne saken så viser det bare at de kan valse over oss våpeneiere, for mange tror at bare vi gjemmer oss og ikke lager en lyd, ja da skal vi få lov til å drive med hva vi vil. Nei, den strategien har ikke hjulpet til nå.

 

Take-down rifler kan forsåvidt ikke brukes før de er montert, så slapp av. Skal det være slik at alle våpen som kan monteres opp på kort tid skal bli forbudt, ja da må vi innføre hengelås med tidslås på de fleste rifler. De fleste våpen kan monteres sammen på under 1 min.

 

Var det ikke noe slikt vi drillet på i førstegangstjenesten? Hvor mange sekunder man bruke på å sette sammen AGn...... tror jeg skulle brukt kortere tid på jaktrifla.

Link to comment
Share on other sites

en Alm "heldempet" salongrifle er vel egentlig ikke noe annet enn en salongrifle med svært kort løp med en teleskopdemper som går helt tilbake til låskassa?

 

Helt enig, den er det. I utgangspunktet ingen grunn til at denne skal vurderes annerledes enn et våpen med 30cm pipe og frontdemper.

 

MEN våpenet har vært i salg nå i 20 år, og da heldemper bestemmelsen i forskriften ble laget er det vanskelig å se at den kunne ha et annet subjekt enn nettop ALMs heldempede salonggevær. Hvorfor er det ikke presisert i forskriften at heldemperen må være fastmontert i en lengde på minst 40cm? En glipp eller tilsiktet? Jeg vet virkelig ikke.

 

Uansett må det være all mulig grunn for Politidirektoratet å være smidige i denne saken. Dersom de mener at demperen må være fastmontert bør de ta en runde på dette, evt. bidra til at dette blir løst gjennom en rettslig behandling eller en forskriftsendring. Og så bør det gis et generelt amnesti for alle som har et ALM våpen med demonterbar demper slik at de som allerede er solgt er lovlige å eie og bruke, disse våpnene utgjør jo virkelig ingen sikkerhetsrisiko for samfunnet vårt.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Feil! Pipa på en heldempet salongrifle er "perforert" for å slippe kruttgass inn i bakerste kammer på demperen, det er den IKKE på en vanlig rifle med teleskopdemper.

men du kan fortsatt skyte med den med demperen demontert ikkesant?

så i praksis er det bare en rifle med kort løp?

Link to comment
Share on other sites

 

Helt enig, den er det. I utgangspunktet ingen grunn til at denne skal vurderes annerledes enn et våpen med 30cm pipe og frontdemper.

Tron

 

 

Så det du sier, er at du ikke anser et våpen som MP5SD for å være et "heldempet" våpen?

http://www.hk-usa.com/military_products/mp5sd_general.asp

Og en slik burde vært likestilt med frontmontert demper?

Link to comment
Share on other sites

Joda Høggern, men jeg kan skyte med den ute stokk også - med avsagd stokk, og med avsagd pipe. Jeg har også sett .22lr avfyrt med signalpenn som er i fri handel, og det uten store tekniske modifikasjoner annet enn å døtte patronen inn der tennhetta skal stå på et brukt signalbluss. Ingenting av dette er selvsagt lov, men det meste av dette er enklere enn å investere i en heldempet salongrifle - om man først skulle være skurk.

 

Begrepet "heldemet" salongrifle er vel innført her til lands av Alm, og å diskutere om alms heldempede salongrifler da er heldempede eller ikke er HELT på trynet - spør du meg.

 

I denne saken er det overtramp av kontrollorganet, og av POD, så enkelt - så leit.

Link to comment
Share on other sites

§ 4. Måling av skytevåpenets totallengde og løpslengde

 

Har skytevåpenets løp en påskrudd del på våpenets munning som kan fjernes, som flammedemper, lyddemper eller lignende, skal løpets lengde måles uten påskrudd del. Pipelengden på heldempet rifle måles med lyddemperen påmontert.

Vanskeleg definisjons-spørsmål. Dette er jo rett og slett-sjølvmotseiande. Pipelengda på heildempa rifle skal målast med dempar montert. Men den kan skruast av, og skal derfor målast utan påskrudd del montert... :shock:

 

Her er det jo åpent for å tolke sånn som ein vil...

Jeg er ikke enig i at dette er selvmotsigende. Det fundamentale er om gjengene er på munningen eller om de er et annet sted, f.eks på låskassa.

 

Helt enig, den er det. I utgangspunktet ingen grunn til at denne skal vurderes annerledes enn et våpen med 30cm pipe og frontdemper.
Ergo helt uenig
Link to comment
Share on other sites

Det fundamentale er om gjengene er på munningen eller om de er et annet sted, f.eks på låskassa.

 

Så om jeg kapper løpet på mausern min til under lovlig lengde, å får lagd en teleskopdemper som har gjenger lengre bak på løpet enn munningen, å løp med montert demper blir over lovlig lengde, så er det lovlig ?

Link to comment
Share on other sites

”Heldempede våpen skal måles med demperen påmontert”.

 

Når det står "påmontert", vil ikke dette si at det da er mulighet for å skru av demperen? Altså at den ikke er fastmontert. Noe som fører til at dem ikke er ulovlig?

Link to comment
Share on other sites

påtalemaktas poeng i denne saken er vel at lyddemperen på det heldempete våpenet er demonterbar å at våpenet da er skytbar med for kort løp ?

Så kommer det an på om de mener at lyddemperen på et heldempet våpen ikke skal være avtagbar. (noe jeg tror etter å ha hørt begrunnelsen i tv innslaget)

Link to comment
Share on other sites

påtalemaktas poeng i denne saken er vel at lyddemperen på det heldempete våpenet er demonterbar å at våpenet da er skytbar med for kort løp ?

Så kommer det an på om de mener at lyddemperen på et heldempet våpen ikke skal være avtagbar. (noe jeg tror etter å ha hørt begrunnelsen i tv innslaget)

 

 

Og dermed velger POD å bruke en helt annen definisjon av heldemping enn hele resten av verden. ikke at det er så overraskene, Norge må jo alltid gjøre ting annerledes.

 

Og til deres "poeng"..... Det er mulig å skyte med Rem 7 uten kolben montert og da har man ett ulovlig kort våpen.... kanskje de må også forbys....

 

 

 

Hadde det vært noe som helst fornuft i lovene/forskriftene, hadde de droppa hele styret med minimums lengde på våpen. Er jo fullstendig meningsløst uansett...

Link to comment
Share on other sites

påtalemaktas poeng i denne saken er vel at lyddemperen på det heldempete våpenet er demonterbar å at våpenet da er skytbar med for kort løp ?

Så kommer det an på om de mener at lyddemperen på et heldempet våpen ikke skal være avtagbar. (noe jeg tror etter å ha hørt begrunnelsen i tv innslaget)

 

På tv innslaget så tok Alm og lima fast demperen slik at den var umulig å skru av, men da våpenet blei vist til politiet valgte dem å opprettholde beslaget :shock: Skulle jo tro at POD greide å følge en forskrift dem selv har laga :?

 

Det sitter helt sikkert en eller anna tulling fra POD å leser denne tråden, deretter setter han seg ned å skriver en ny takeløs førskrift. Dem gir seg ikke før vi er uten våpen alle mann :cry:

Link to comment
Share on other sites

nåvel.. Alms heldempede har porting av løpet langt bak på løpet. At det er fysisk mulig å avfyre uten demper montert spiller ingen rolle, det er ikke beregnet for det. Selve demperen er delt i to deler, bakstykket er festet nesten helt tilbake mot kammeret (litt avhengig av modell så vidt jeg skjlnner) og fremre del gjenges i bakre del ved løpets munning. Det er altså ikke gjenger på løpets munning, men på demperen. Demontering av demperen er naturligvis nødvendig for puss av løpet.

 

Her er nok POD på jordet, vi får se om de høster ugress eller poteter... :roll:

 

PS, jeg har en enkeltskuddsrifle som kan avfyres uten kolbe, da er den ulovlig kort. vil noen se til å ringe POD?

 

Trombone

Link to comment
Share on other sites

Det fundamentale er om gjengene er på munningen eller om de er et annet sted, f.eks på låskassa.

 

Det er sikkert ikke "fundamentalt" for noe som helst, det kan i hvert fall ikke være slik at dersom du lager gjenger bak på pipa eller på låskassen så gjelder ikke reglene om løpslengde. Åpenbart.

 

Utgangspunktet må være at reglene om løpslengde gjelder alle tohåndsvåpen, uansett.

 

Men, dersom våpenet har en heldemper, som må kunne defineres som en lyddemper som omslutter hele pipen, er det tilstrekkelig om demperen tilfredsstiller kravet til løpslengde. Den må da være like fastmontert som en pipe er det. Dette er jo åpenbart, og vi kan vel ikke være uenig om dette, fordi våpenet kun da har den samme lengden som om pipen var av lovlig lengde, dvs. at det er like vanskelig å skjule, like lite håndterlig etc.

 

Alle disse hensynene som taler for å tillate at man kan måle lengden på demperen istedet for pipen når våpenet har heldemper faller jo bort om demperen er lett avtagbar. Dersom den bare kan skrus av og våpenet fremdeles er lovlig med f.eks. 30cm pipe og demperen avmontert så er det ingen mening i å opprettholde reglene om løpslengde, i og med at alle som vil kan omgå reglene ved å innrette våpenet for heldemper, og så bare skru av demperen og arkviere den i en skuff.

 

Hvorvidt det så er gjenger her eller der , porting og annet har selvsagt ingen materiell betydning.

 

Hva er så innholdet i bestemmelsen om heldempede våpen, hva kan logisk sett falle innenfor? Jo, åpenbart, et våpen med kortere pipelengde enn forskriften tillater, men som har en fastmontert demperdel utenpå pipen som måler minst 40cm. Utenpå den igjen kan man ha et demonterbart stykke, slik at det er mulig å foreta puss etc. Ikke så praktisk som ALMs løsning, men den eneste løsningen som gir mening.

 

En helt annen sak er at en kan være uenig i reglene om løpslengde. Men det er altså en helt annen sak.

 

Enda et godt poeng i denne sammenhengen, men som heller ikke følger av reglene direkte, er at det ikke kan være slik at en våpeneier må kontakte advokat og få en vurdering av et våpen før en kan tørre å kjøpe det. De som har kjøpt en ALM rifle har kjøpt et våpen som har vært i helt vanlig salg, over lang tid og som har vært markedsført helt åpent, testet i våpenblader etc. Det er klart at de som har kjøpt slikt våpen har vært i god tro, har hatt all grunn til å tro at våpenet har vært fullt ut lovlig. det er vanskelig å forstå at en ikke har tenkt på ALMs heldempede rifler når en skrev forskriftsbestemmelsen (som ble laget av gruppen, ikke av POD, selv om de var representert der).

 

Jeg kan følgelig akseptere at man ser på om det er lovlig å markedsføre dette våpenet, men jeg kan ikke akseptere at myndighetene nå ser ut til å ville inndra/stille spørsmål ved lovligheten til de våpen som allerede er solgt, de mener jeg eierne må få beholde og bruke som før. Noe annet er lite rimelig.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Jeg er stort sett enig med deg Tron, men for å kverulere litt på dette med "fastmontert som en pipe" så er det uproblematisk å ha en rifle hvor pipen er trukket til med håndmakt. Problemet med heldemping er at det er bortimot umulig å lage en konstruksjon som ikke kan avfyres uten demperen montert, uansett hvor og hvordan den er montert. Skal kravet bli at demper og pipe er permanent sammenføyet?

 

Men dette er som du poengterer litt på siden av denne saken. At Alms må endre noe på designet sitt på grunn av dette er svært sannsynlig, men det klarer han nok, men når Politiet beviselig har vært kjent med konstruksjonen siden 1987 kan de ikke NÅ forby alle som er omsatt siden den tiden.

Link to comment
Share on other sites

Alle disse hensynene som taler for å tillate at man kan måle lengden på demperen istedet for pipen når våpenet har heldemper faller jo bort om demperen er lett avtagbar. Dersom den bare kan skrus av og våpenet fremdeles er lovlig med f.eks. 30cm pipe og demperen avmontert så er det ingen mening i å opprettholde reglene om løpslengde, i og med at alle som vil kan omgå reglene ved å innrette våpenet for heldemper, og så bare skru av demperen og arkviere den i en skuff.
Det vesentlige må være våpenets bruk; hvorledes det er ment brukt og hvordan det lovlig kan brukes. Hvor enkelt eller vanskelig det er å fjerne en demperdel slik at man sitter igjen med et våpen som har for kort løp er uinteressant så lenge våpenet ikke er ment benyttet slik og man ikke lovlig kan bruke det slik. Det er ikke ulovlig å fjerne kolben på et våpen selv om det medfører at våpenet blir for kort, men det er neppe lovlig å bruke våpenet i den for korte tilstanden.
Link to comment
Share on other sites

Du kan ikke sammenligne å ta av kolben med å skru av en lyddemper. ALM våpenet er like greit å skyte med uten demperen. En rifle uten kolbe er vanskelig å bruke. Uansett er det ikke et relevant argument i forhold til problemet med pipelengde.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Den må da være like fastmontert som en pipe er det. Dette er jo åpenbart, og vi kan vel ikke være uenig om dette, fordi våpenet kun da har den samme lengden som om pipen var av lovlig lengde, dvs. at det er like vanskelig å skjule, like lite håndterlig etc.

 

 

Du kan ikke sammenligne å ta av kolben med å skru av en lyddemper. ALM våpenet er like greit å skyte med uten demperen. En rifle uten kolbe er vanskelig å bruke. Uansett er det ikke et relevant argument i forhold til problemet med pipelengde.

 

Tron

For det første er det litt pussig at du først argumenter med at en heldemper MÅ være fastmontert og begrunner dette med lengde og vanskelig å skjule etc. for deretter å stemple kolbeargumentert som irrellevant...

 

For det andre så er det jo fullt mulig å enkelt bytte ut en lovlig kolbe med et ulovlig pistolskjefte som fremdeles gjør våpenenet fullstendig i stand til å skyte med.

 

 

Det store spørsmålet her er jo om et våpen som forholdsvis lett (med håndmakt) lar seg omgjøre til et ulovlig våpen (som fremdeles kan brukes) i seg selv er ulovlig.. Hvis svaret er nei, så kan alms fortsette produksjonen. Hvis svaret er ja så betyr det vel slutten for en del lett utskiftbare kolber, samt 6000 heldempede..

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan bare ikke fatte og forstå at "Pipelengden på heldempet rifle måles med lyddemperen påmontert" kan tolkes til annet enn akkurat det der står!

Å blande inn regelverk for hvilke som helst slags dempere blir ikke riktig når heldempede rifler er beskrevet som et eget og krystallklart punkt.

 

Helt fantastisk! Hva blir det neste...?

 

Til herremennene som har startet denne kampanjen! Brenn!! :evil:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan bare ikke fatte og forstå at "Pipelengden på heldempet rifle måles med lyddemperen påmontert" kan tolkes til annet enn akkurat det der står!

 

Tolkningstvilen består i om demperen må være fastmontert eller ei. det vil si at "påmontert" kan tolkes som "skrudd på" eller som "sveiset fast", det sier forskriften ingenting om. Er den ikke fastmontert har du jo i realiteten en rifle med for kort pipe og en lang lyddemper.

 

For det første er det litt pussig at du først argumenter med at en heldemper MÅ være fastmontert og begrunner dette med lengde og vanskelig å skjule etc. for deretter å stemple kolbeargumentert som irrellevant

 

Våpenet er ikke praktisk anvendbart uten kolben. Ja, det smeller, men ikke mulig å kontrollere i særlig grad, høyst upraktisk. Våpenet er akkurat like anvendbart med lyddemperen avmontert som med demperen på.

 

For det andre så er det jo fullt mulig å enkelt bytte ut en lovlig kolbe med et ulovlig pistolskjefte som fremdeles gjør våpenenet fullstendig i stand til å skyte med.

 

Selvsagt kan du bryte loven, med alle de implikasjoner det har. Spørsmålet her er jo om hva som er lovlig. Det er ikke ulovlig å skru av en avtagbar lyddemper.

 

Bare så det er sagt: Jeg ser ingen praktiske eller faktiske problemer med ALMs konstruksjon, og den er såvidt jeg vet verken praktisk eller faktisk brukt til noe kriminelt. Heia heldempet ALM rifle!

 

Mitt poeng er bare at jeg tviler på at noen fornuftig jurist (f.eks. en dommer) kan forstå regelverket annerledes, lest i sammenheng og under forutsetning av at det skal henge sammen, enn at dersom du skal ha lov til å kappe pipen kortere enn forskriftens 40cm er forutsetningen at den manglende pipelengde erstattes med en fast montert (like fast som en pipe) lyddemperdel som er lang nok til å tilfredsstille lovens krav om 40 cm pipelengde. Den skal rett og slett erstatte pipen rent måleteknisk sett, og da er det ikke logisk at den skal være lett avtagbar slik at våpenet med et håndgrep kan kortes ned til 30cm pipelengde og fremdeles være like anvendbar.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Men hvorfor vil de da opprettholde beslaget som var visst på Tv2, den er jo vel fast nok når den er limt med locktite som må glødes før den slipper?

Skal det f.eks ikke gjøres en grundig teknisk vurdering der det konkluderes med hva en heldempet rifle er? Mener de virkelig at ikke en heldempet rifle skal kunne vedlikeholdes av eier?

 

Jeg skal ikke konspirere her, men jeg tror desverre jeg vet hva utfallet av denne/disse saken blir...

Link to comment
Share on other sites

Men hvorfor vil de da opprettholde beslaget som var visst på Tv2, den er jo vel fast nok når den er limt med locktite som må glødes før den slipper?

 

Jo, det må holde.

 

Det er i det hele tatt uforståelig at de beslaglegger et våpen som har vært i fritt, åpent salg i 25 år. Vil de våpenet til livs får de gå på produsenten, ikke de som i god tro har kjøpt våpenet. Elendig og ganske egenrådig forvaltning.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Mener de virkelig at ikke en heldempet rifle skal kunne vedlikeholdes av eier?

 

Det er strengt tatt ikke deres problem. Det er konstruktørens oppgave sørge for at forskriften overholdes, om det ikke kan gjøres på en måte som tilfredsstiller kundenes behov har produktet liten fremtid. Det er vel liten tvil om at Alms må endre på produktene sine om han skal kunne selge de i fremtiden, men jeg tror ikke det er snakk om noen uoverstigelige hindre her.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...